#مجازات_محاربین_اغتشاشات_آبان
🤔#پرسش
❕اوالفضل بهرامپور کارشناسی ارشد ادبیات وعلوم قرآنی از دانشکده الهیات دانشگاه تهران در تلویزیون شبکه میگوید که:
طبق آیات قرآن، مخالفان را نباید کشت بلکه باید زجرکش کرد و به دار آویخت و دست راست و پای چپشان را قطعه قطعه کرد...
قابل توجه آن عده از هموطنان ساده لوح كه خودشان را به خواب زده اند:
داعش و جمهورى نجاست آخوندى هر دو به دستور قرآن آدمكشى ميكنند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌خداوند می فرماید ؛
« كيفر آنها كه با خدا و پيامبر به جنگ بر مى خيزند و در روى زمين دست به فساد مى زنند. (و با تهديد به اسلحه به جان و مال و ناموس مردم حمله مى برند) اين است كه اعدام شوند يا به دار آويخته گردند يا (چهار انگشت از) دست راست و پاى چپ آنها بريده شود و يا از سرزمين خود تبعيد گردند، اين رسوايى آنها در دنياست و در آخرت مجازات بزرگى دارند.- مگر آنها كه قبل از دست يافتن شما بر آنان توبه كنند، بدانيد (خدا توبه آنها را مى پذيرد) #خداوند آمرزنده و مهربان است.»
🔹مائده 33_34
❕این آیه جزای افراد #متجاوزی را که اسلحه بروی مسلمانان میکشند و با تهدید به مرگ و حتی کشتن، اموالشان را به غارت میبرند، با شدت هر چه تمامتر بیان میکند، و میگوید ؛ کیفر کسانی که با خدا و پیامبر به جنگ بر میخیزند و در روی زمین دست به فساد میزنند این است که یکی از چهار مجازات در مورد آنها اجراء شود ، نخست اینکه کشته شوند، دیگر اینکه به دار آویخته شوند، سوم این که دست و پای آنها به طور مخالف (دست راست با پای چپ) بریده شود چهارم اینکه از زمینی که در آن زندگی دارند تبعید گردند.
❕در اینجا به چند نکته باید توجه کرد ؛
1⃣منظور از محاربه با خدا و پیامبر آن چنان که در احادیث اهل بیت وارد شده این است که کسی با تهدید به اسلحه به جان یا مال مردم تجاوز کند، اعم از اینکه به صورت دزدان گردنه ها در بیرون #شهرها چنین کاری کند و یا در داخل شهر، بنا بر این افراد چاقوکشی که حمله به جان و مال و نوامیس مردم میکنند نیز مشمول آن هستند.
📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 2 ص 284
❕ضمنا جالب توجه است که محاربه و ستیز با بندگان خدا در این آیه به عنوان محاربه با خدا معرفی شده و این تاکید فوق العاده اسلام را درباره حقوق انسانها و رعایت امنیت آنان ثابت می کند.
📚تفسیر نمونه ج 4 ص 359
2⃣ منظور از قطع دست و پا طبق آنچه در کتب فقهی اشاره شده همان مقداری است که در مورد سرقت بیان گردیده یعنی تنها بریدن چهار انگشت از دست یا پا می باشد.
📚کنز العرفان فی فقه القرآن ج 2 ص 352.
3⃣آیا مجازاتهای چهارگانه فوق جنبه تخییری دارد یعنی حکومت اسلام هر کدام از آنها را درباره هر کسی صلاح ببیند اجراء میکند، و یا متناسب با چگونگی جرم و جنایتی است که از آنها انجام گرفته! یعنی اگر افراد محارب دست به کشتن انسانهای بیگناهی زده اند مجازات قتل برای آنها انتخاب میشود و اگر اموال مردم را با تهدید به اسلحه ببرند انگشتان دست و پای آنها قطع میشود و اگر هم دست به آدمکشی و هم سرقت اموال زده باشند اعدام میشوند و جسد آنها برای عبرت مردم مقداری به دار آویخته میشود و اگر تنها اسلحه به روی مردم کشیده اند بدون اینکه خونی ریخته شود و یا سرقتی انجام گیرد به شهر دیگری تبعید خواهند شد، شک نیست که معنی دوم به حقیقت نزدیکتر است، و این مضمون در چند حدیث که از ائمه اهل بیت (علیهم السلام) نقل شده وارد گردیده است.
📚وسائل الشیعه ج 28 ص 307 باب 1
❕درست است که در پاره ای از احادیث اشاره به مخیر بودن حکومت اسلامی در این زمینه شده است ولی با توجه به احادیث سابق منظور از تخییر این نیست که حکومت اسلامی پیش خود یکی از این چهار مجازات را انتخاب نماید و چگونگی جنایت را در نظر نگیرد زیرا بسیار بعید به نظر میرسد که مسئله کشتن و به دار آویختن همردیف تبعید بوده باشد، و همه در یک سطح.
👌اتفاقا در بسیاری از قوانین جنائی و جزائی دنیای امروز نیز این مطلب به وضوح دیده میشود که برای یک نوع جنایت چند مجازات را در نظر می گیرند، مثلا در پاره ای از جرائم، در قانون مجازات مجرم، حبس از سه سال تا 10 سال تعیین شده و دست قاضی را در این باره باز گذاشته اند مفهوم آن این نیست که قاضی مطابق میل خود سالهای زندان را تعیین نماید بلکه منظور این است چگونگی وقوع مجازات را که گاهی با جهات مخففه و گاهی با جهات تشدید همراه است در نظر بگیرد و کیفر مناسبی انتخاب نماید.
❕در این قانون مهم اسلامی که درباره محاربان وارد شده، چون نحوه این جرم و جنایت بسیار متفاوت است و همه محاربان مسلما یکسان نیستند طرز مجازات آنها نیز متفاوت ذکر شده است.
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
4⃣ناگفته پیدا است شدت عمل فوق العاده ای که اسلام در مورد محاربان به خرج داده برای حفظ خونهای بیگناهان و جلوگیری از حملات و تجاوزهای افراد قلدر و زورمند و جانی و چاقوکش و آدمکش به جان و مال و نوامیس مردم بی گناه است.
5⃣بنابراین حکم محارب که مصداق آن کسانی هستند که در اعتراضات اخیر ، دست به سلاح برند و مردم بیگناه را کشتند و اموالشان را غارت کردند ، همان است که در آیه شریفه و تفسیر آن ، مورد اشاره قرار گرفت .
❕البته تذکر این نکته لازم است که گاهی اوضاع جامعه به قدری طوفانی و شرایط بحرانی است که اگر حکم مذکور در مورد محاربان اجرایی شود ، مخالفان با تبلیغات وسیع و کاذب ، افکار عمومی را بر علیه حکومت اسلامی سوق می دهند و دولت های بیگانه با به دست آوردن بهانه ، فشارها را بر حکومت اسلامی بیشتر می کنند و ...
👌در چنین شرایطی ، مطابق روایات ، حاکم اسلامی این حق را دارد که حکم مذکور را بر محاربین بخشیده و مجازات دیگری را در قبال او اجرایی کند .
📚وسائل الشیعه ج 28 ص 40 باب 18
👌چنان که علی علیه السلام ، بعد از جنگ جمل ، تمام همدستان طلحه و زبیر و حتی خود عایشه را با این که مصداق محارب بودند ، اما حکم محارب را در مورد آنان اجرایی نکرد ، زیرا اگر امام علیه السلام چنین می کرد ، مخالفان به آسانی می توانستند توده های عوام مسلمین را بر ضد او بشورانند ، لذا در نقلی از عمروعاص می خوانیم که به عایشه گفت ؛
« ای کاش در روز جنگ جمل کشته شده بودی و ما کشتن تو را بزرگترین دستاویز بر ضد علی قرار می دادیم »
📚شرح نهج البلاغه ،ابن ابی الحدید ، ج 6 ص 322
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
قرآن ترجمه المیزان
سوره 6
سوره مبارکه الانعام
صفحه 135
وَهُوَ الَّذِي يَتَوَفَّاكُمْ بِاللَّيْلِ وَيَعْلَمُ مَا جَرَحْتُمْ بِالنَّهَارِ ثُمَّ يَبْعَثُكُمْ فِيهِ لِيُقْضَىٰ أَجَلٌ مُسَمًّى ۖ ثُمَّ إِلَيْهِ مَرْجِعُكُمْ ثُمَّ يُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (60)
و او است که در شب شما را مى ميراند (به خواب مى برد) در حالى که آنچه را در روز کرده ايد مى داند، سپس شما را در روز برمى انگيزد (بيدار مى کند) تا مدّتى که تعيين شده است به پايان برسد، آنگاه بازگشت شما فقط به سوى او است، سپس شما را از آنچه کرده ايد با خبر خواهد کرد. (60)
وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ ۖ وَيُرْسِلُ عَلَيْكُمْ حَفَظَةً حَتَّىٰ إِذَا جَاءَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنَا وَهُمْ لَا يُفَرِّطُونَ (61)
و او است که بر بندگانش غالب است، و نگهبانانى بر شما مى فرستد تا وقتى که مرگ به سراغ يکى از شما بيايد فرستادگان ما او را مى ميرانند و آنان کوتاهى نمى کنند. (61)
ثُمَّ رُدُّوا إِلَى اللَّهِ مَوْلَاهُمُ الْحَقِّ ۚ أَلَا لَهُ الْحُكْمُ وَهُوَ أَسْرَعُ الْحَاسِبِينَ (62)
سپس به سوى خدا مولاى حقيقى خود بازگردانده مى شوند. آگاه باشيد که حکم فقط براى او است، و او سريع ترين حسابرسان است. (62)
قُلْ مَنْ يُنَجِّيكُمْ مِنْ ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ تَدْعُونَهُ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً لَئِنْ أَنْجَانَا مِنْ هَٰذِهِ لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرِينَ (63)
بگو: چه کسى شما را از تاريکى هاى خشکى و دريا نجات مى دهد در آن حال که او را به زارى (آشکارا) و در نهان مى خوانيد که اگر ما را از اين [تاريکى ها ]نجات دهد حتماً از شاکران خواهيم بود. (63)
قُلِ اللَّهُ يُنَجِّيكُمْ مِنْهَا وَمِنْ كُلِّ كَرْبٍ ثُمَّ أَنْتُمْ تُشْرِكُونَ (64)
بگو: خداست که شما را از اين [تاريکى ها ]و از هر غمى نجات مى دهد، باز هم شما شرک مىورزيد. (64)
قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَىٰ أَنْ يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذَابًا مِنْ فَوْقِكُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعًا وَيُذِيقَ بَعْضَكُمْ بَأْسَ بَعْضٍ ۗ انْظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُونَ (65)
بگو: او است که قادر است از بالاى سرتان از زير پايتان عذابى بر شما بفرستد يا شما را گروه گروه با هم درگير کند و گزند بعضى از شما را به بعضى ديگر بچشاند. بنگر که چگونه آيات را به طور گوناگون بيان مى کنيم باشد که بفهمند. (65)
وَكَذَّبَ بِهِ قَوْمُكَ وَهُوَ الْحَقُّ ۚ قُلْ لَسْتُ عَلَيْكُمْ بِوَكِيلٍ (66)
و قوم تو قرآن را با اينکه حق است تکذيب کردند، بگو: من بر شما نگهبان نيستم. (66)
لِكُلِّ نَبَإٍ مُسْتَقَرٌّ ۚ وَسَوْفَ تَعْلَمُونَ (67)
هر خبرى [که از جانب خداست ]وقت وقوعى دارد و به زودى خواهيد دانست. (67)
وَإِذَا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِي آيَاتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّىٰ يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ ۚ وَإِمَّا يُنْسِيَنَّكَ الشَّيْطَانُ فَلَا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرَىٰ مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ (68)
و چون ديدى کسانى در [استهزا به ]آيات ما فرو مى روند از آنان روى بگردان تا در سخن ديگر وارد شوند، و اگر شيطان تو را به فراموشى انداخت، پس از توجّه، با اين قوم ستمکار منشين. (68)
❤️یاعلی مددی کن مارا
╭━═🌼━⊰🍃💔🍃⊱━🌼═━╮
🦋 @tartilvathdir96 🦋
╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
4_6050979810434352482.mp3
2.22M
🔸ترتیل صفحه 135 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام ماهور
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
❤️یاعلی مددی کن مارا
╭━═🌼━⊰🍃💔🍃⊱━🌼═━╮
🦋 @tartilvathdir96 🦋
╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
4_6050979810434352481.mp3
1.01M
🔸ترتیل صفحه ۱۳۵ قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده
🔸مقام : ماهور
❤️یاعلی مددی کن مارا
╭━═🌼━⊰🍃💔🍃⊱━🌼═━╮
🦋 @tartilvathdir96 🦋
╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
#قرآن_موضوعی
💢شرایط شفاعت شوندگان💢
قرآن و روایات، کسانی را مشمول شفاعت معرفی میکنند که دارای شرایط زیر باشند:
الف) اهل ایمان و نماز و انفاق در راه خدا باشند عمر را به هدر نداده باشند. «فما تنفعهم شفاعة الشافعین» [۹]
ب) خداوند به شفاعت آنان اذن داده باشد. «من ذا الذی یشفع عنده الاّ باذنه» [۱]
ج) با ایمان از دنیا برود.
د) رابطه ای میان شفیع و شفاعت شونده وجود داشته باشد. کسی که با شافعان ارتباطی مکتبی نداشته باشد مشمول شفاعت قرار نمی گیرد.
---------------
[۹]: ۸۳۸. مدثّر، ۴۸.
[۱]: ۸۳۹. بقره، ۲۵۵
📗کتاب ۴۰۰ نکته از تفسیر نور، قرائتی
✅ کانال استاد قرائتی
┄┄┅┅┅❅✾❅┅┅┅┄┄
http://eitaa.com/joinchat/2491154450C71ab7f9bd5
#قرآن_موضوعی
💢آشامیدنیهای دوزخ💢
[۲]
نوشیدنیهای دوزخیان در قیامت سوزنده است نه سیراب کننده:
الف: «سُقُوا ماءً حمیماً فقطّع امعاءهم» [۳] از آب جوشانی نوشانده میشوند که درون آنها را قطعه قطعه میکند.
ب: «یغاثوا بماءٍ کالمُهل یشوی الوجوه» [۴] از آبی همچون مس گداخته پذیرایی میشوند، که حرارت آن صورتها را کباب میکند.
---------------
[۲]: ۷۷۶. ذیل آیات ۱۵ و ۱۶ سوره ابراهیم.
[۳]: ۷۷۷. محمد، ۱۵.
[۴]: ۷۷۸. کهف، ۲۹.
📗کتاب ۴۰۰ نکته از تفسیر نور، قرائتی
✅ کانال استاد قرائتی
┄┄┅┅┅❅✾❅┅┅┅┄┄
http://eitaa.com/joinchat/2491154450C71ab7f9bd5
02.Baqara.038-39.mp3
2.14M
📚تفسیر سوره بقره آیه 38_39
✅کانال استاد قرائتی
⇨ @Gharaati_ir
02.Baqara.037.mp3
1.49M
📚تفسیر سوره بقره آیه 37
✅کانال استاد قرائتی
⇨ @Gharaati_ir
🎇🎇🎇🌿🌹﷽🌹🌿🎇🎇🎇
📣 ( پس از بیعت مردم مدینه با امام علیه السلام این اولین سخنرانی آن حضرت در سال ۳۵ هجری است).
1⃣اعلام سياستهای حكومتی
♦️آنچه می گويم به عهده می گيرم، و خود به آن پای بندم، كسی كه عبرتها برای او آشكار شود، و از عذاب آن پند گيرد، تقوی و خويشتن داری او را از سقوط در شبهات نگه می دارد، آگاه باشيد، تيره روزيها و آزمايشها، همانند زمان بعثت پيامبر (صل الله علیه وآله وسلم) بار ديگر به شما روی آورد. سوگند به خدايی كه پيامبر (صل الله علیه وآله وسلم) را به حق مبعوث كرد، سخت آزمايش می شويد، چون دانه ای كه در غربال ريزند، يا غذايی كه در ديگ گذارند، به هم خواهيد ريخت، زير و رو خواهيد شد، تا آنكه پايين به بالا، و بالا به پايين رود، آنان كه سابقه ای در اسلام داشتند، و تاكنون منزوی بودند، بر سر كار می آيند، و آنها كه به ناحق، پيشی گرفتند، عقب زده خواهند شد .
2⃣فضائل اخلاقی امام (علیه السلام)
♦️به خدا سوگند، كلمه ای از حق را نپوشاندم، هيچگاه دروغی نگفته ام، از روز نخست، به اين مقام خلافت، و چنين روزی خبر داده شدم، آگاه باشيد همانا گناهان چون مركبهای بدرفتارند، كه سواران خود (گناهكاران) را عنان رهاشده در آتش دوزخ می اندازند، اما تقوی، چونان مركبهای فرمانبرداری هستند كه سواران خود را، عنان بر دست، وارد بهشت جاويدان می كنند. حق و باطل هميشه در پيكارند، و برای هر كدام
طرفدارانی است، اگر باطل پيروز شود، جای شگفتی نيست، از ديرباز چنين بود، و اگر طرفداران حق اندكند، چه بسا روزی فراوان گردند، و پيروز شوند، اما كمتر اتفاق می افتد كه چيز رفته باز گردد.
(كلمات امام (علیه السلام) پيرامون حق و باطل، از سخنان نيكويی است كه كلام كسی از سخن سرايان به آن نخواهد رسيد، و بيش از آنچه كه ما در شگفت شويم، شگفتی، برابر آن فرومانده است، در اين كلمات امام (علیه السلام) ريزه كاريهايی از فصاحت است كه نه زبان قدرت شرح آن را دارد، و نه انسانی می تواند از دره های عميق آن بگذرد، اين اعتراف مرا كسانی كه در فصاحت پيشگامند و با سابقه، درك می كنند.
3⃣سرگردانی مردم، و ضرورت تقوا
♦️ آن كس كه بهشت و دوزخ را پيش روی خود دارد، در تلاش است برخی از مردم به سرعت به سوی حق پيش می روند، كه اهل نجاتند، و بعضی به كندی می روند و اميدوارند، و ديگری كوتاهی می كند و در آتش جهنم گرفتار است، چپ و راست گمراهی، و راه ميانه، جاده مستقيم الهی است كه قرآن و آثار نبوت، آن را سفارش مي كند، و گذرگاه سنت پيامبر (صل الله علیه وآله وسلم) است، و سرانجام بازگشت همه بدان سو است. ادعاكننده باطل نابود شد، و دروغگو زيان كرد، هر كس با حق درافتاد هلاك گرديد، نادانی انسان همين بس كه قدر خويش نشناسد. آنچه بر اساس تقوی پايه گذاری شود، نابود نگردد، كشتزاری كه با تقوی آبياری شود، تشنگی ندارد. مردم! به خانه های خود روی آوريد، مسائل ميان خود را اصلاح كنيد، توبه و بازگشت پس از زشتيها ميسر است، جز پروردگار خود، ديگری را ستايش نكنيد، و جز خويشتن خويش ديگری را سرزنش ننماييد.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه16
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🌿🌹﷽🌹🌿🎇🎇🎇
📣( پس از پيروزی در جنگ بصره در سال ۳۶ هجری یکی از یاران امام گفت: دوست داشتم برادرم با ما بود و می دید که چگونه خدا تو را بر دشمنانت پیروز کرد!).
🔹شرکت آیندگان در پاداش گذشتگان (نقش نیت در پاداش عمل)
♦️امام (علیه السلام) پرسيد: آيا فكر و دل برادرت با ما بود؟ گفت: آری امام (علیه السلام) فرمود: پس او هم در اين جنگ با ما بود، بلكه با ما در اين نبرد شريكند آنهايی كه حضور ندارند، در صلب پدران و رحم مادران می باشند، ولی با ما هم عقيده و آرمانند، به زودی متولد می شوند، و دين و ايمان به وسيله آنان تقويت می گردد.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه12
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🔰سوال :چطور با مشكلات مقابله كنيم؟
🔸🔸🔸
💬پاسخ - ما دو عنوان داريم:
يكے صبر و ديگرے جزع كه مقابل صبر است. آنچه كه در روايات ما تاكيد شده است كه با سختيها كنار آمدن صبر است. انَّ معَ العسرِ يُسرے يعنے اگر سختے تو را از پاے در نياورد، همان يسر است. امام حسين (ع) در روز عاشورا همان يُسر بود، گرچه تير مے خورد. و ميگفت خدايا اين سختيها بر من آسان است. پس جزع نكنيم و بردبار باشيم. اشعث بن قيس فرزندش را از دست داد و حضرت علے (ع) به او نامه اے نوشته است ڪه در آن نامه حضرت گفتند كه خدا
به تو صبر بدهد. تو ميتوانے دو حالت داشته باشے، يک صبر و ديگرے جزع و ناسپاسے . بدان هر دوے اين حالتها روے اصل قضيه اثرے نمے گذارد، يعنے فرزند تو را زنده نمے كند، فقط اگر صبر كنے ماجورے و اگر جزع كنے، گناه كردی.
نوع نگاه به زندگے خيلے مهم است. چهار نفر را مے خواستند اعدام بكنند. يكے تا صبح عبادت مے ڪرد و ديگرے ڪمے حالش بد بود و سومے جزع مے كرد و توبه نامه مے نوشت و داد و فرياد مے كرد و چهارمے قبل از اعدام جان داده بود. اين در حالي بود كه سرنوشت چهار تاے آنها يكي بود.
✔ڪانال استاد رفیعے
☑ @ostadrafiei
98-07-29 rafiee.mp3
8.96M
🎵 #منبر_حرم
◾️حجت الاسلام و المسلمین #رفیعی
🎙موضوع : آماده کردن هدایا برای قبر و قیامت
#منبر_کامل
▪️ #شب_بیستم_و_سوم صفر ۹۸
✔کانال استاد رفیعی
☑ @ostadrafiei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
🎥درهم آمیختگی فرهنگ #ایرانی و #شیعی
🎙 #استاد_رائفی_پور
💥ببینید و انتشار دهید
🚩کانال حقیقت شیعه
🆔 @hagigatshia14