✅✍ قسمت دوم🔰
در اين ميان از جمله كساني كه با احساس مسئوليت در قبال دفاع از « اسلاميت انقلاب » علي رغم مشغله هاي زياد اجرايي در آستانه پيروزي و پس از آن در سخنراني ها و مصاحبه هاي خود به مناسبت هاي مختلف به تجزيه و تحليل اين موضوع پرداخت « شهيد مظلوم آيت الله بهشتي » بود2. به اعتقاد شهيد بهشتي در سرزمين ايران بويژه از نهضت تنباكو به اين سو قيام هاي مختلفي صورت گرفته است كه برخي از آنها منطقه اي و برخي ديگر بصورت سراسري انجام شده است به زعم او ما شاهد دو نوع گرايش و محور غالب در اين قيام ها بوده ايم . محور اول : « مكتب اسلام » كه همواره محوري اعلي و اقوي و پرتوان تر بوده است . محور دوم : « مليت و وطن پرستي » كه كم و بيش در اين نهضت ها حضور داشته است . او محور دوم (ملي گرايي ) را در نهضت ملي نفت يك محور نيرومند و موثر مي داند و همگام با بسياري از روحانيون ديگر بويژه آيت الله كاشاني خود در اين مبارزات نقش آفرين و شاهد رويدادهاي آن بوده است . لذا به خاطر همين او بحث خود را پيرامون اين موضوع از همين نقطه آغاز مي كند. دكتر بهشتي مي گويد : « سال » 30 ـ29 سالي بود پرهيجان براي جوان هائي كه به اين مسائل و آرمان ها علاقه اي داشتند تهران در آن موقع جاذبه خاصي داشت من يك روحاني جوان بودم كه در دانشگاه هم به تحصيل اشتغال داشتم در نتيجه از دو سو با جريان هائي كه رخ مي داد رابطه و پيوند روحي برقرار كرده بودم. از يك سو به اعتبار حضور روحانيت در آن نهضت و مرحوم آيت الله كاشاني چهره روحاني مبارزي كه براستي در آن سال ها مي درخشيد و در بسيج نيروها و ترساندن دشمن ها به راستي نقش اول را داشت. و علاوه بر اين مرحوم آيت الله العظمي آقاي سيد محمد تقي خوانساري « رضوان الله عليه » (كه از مراجع دوم قم بود) نيز در مبارزه حضور داشتند، اما نه در نقش كارگرداني زيرا كارگرداني از ناحيه روحانيت در دست مرحوم آيت الله كاشاني در تهران بود. ما به اعتبار طلاب جواني كه به اين مسائل علاقه داشتيم و عشق مي ورزيديم حضور در صحنه ها براي مان مطلوب بود و به اعتبار ارتباط با دانشجويان در دانشگاه و هم به اعتبار دوستان هم فكري كه داشتيم آن موقع در تظاهرات و اجتماعاتي كه در تهران بود بعنوان شركت كننده حضور پيدا مي كرديم و مسائل را از نزديك مي ديديم. دقيقا وقتي مسئله انقلاب و نهضت از مرحوم آيت الله كاشاني و عده اي از روحانيون و جناحي از متدينين به اين طرف مطرح مي شد ديگر تنها مسئله مسئله نفت بود و مسئله مليت ! خوب يادم هست سخنران هائي كه دانشگاهي (اساتيد يا شبيه آنها) و از چهره هاي شناخته شده آن مبارزه بودند در اين بالكن 3 سخنراني مي كردند اما هرچه گوش تيز مي كردي (تا) ببيني آيا دين و اسلام و قرآن هم محور (سخنان شان ) است مي ديدي نه آنجا از اين حرف ها خبري نيست آنجا تنها محور نفت است و مليت و وطن اما اين طرف مي آمدي در ميان روحانيت مي ديدي محور مذهب و پاسداري از قرآن و تعاليم اسلامي است ولي آنجا هم صحبت نفت بود و صحبت مليت ! لكن بطور كلي در صحبت ها و در طرح شعارها عملا شعار بيشتر و فراوان تر شعار نفت بود و شعار مليت نه شعار اسلام ! اين تلاشها به ثمر رسيد و با اين مبارزات « مرحوم دكتر مصدق » نخست وزير شد اين مبارزه در مرحله نفت به پيروزي رسيد اما در مرحله استقلال چطور در بعد مذهب و اسلام چطور با روي آمدن دكتر مصدق ديگر مبارزات خياباني و شبه خياباني مطرح نبود بلكه صحنه مبارزات دو جا بود يك جا روي پرده در روزنامه ها و مجلس و ديگر پشت پرده در خيلي جاها بخصوص در ارتش و نيروهاي انتظامي و برخي از مراكز حساس سياسي مبارزه بود بين شاه و مصدق و بين دو قدرت نهاني نيمه آشكار بيگانه 4 در عرصه سياست ايران . تيرماه سال 31 آمد در آن زمان من بر حسب معمول اصفهان بودم 5. وقتي قوام السلطنه آن « ارد » معروف خودش را خواند 6 و من از راديو شنيدم بي اختيار از خانه آمدم بيرون آن حالت براي من خيلي جالب بود! اصلا نمي دانستم به كدام سو مي روم اما مي دانستم كه در خانه نبايد باشم آمدم بيرون و طبق سنت قديم رفتم به سمت تلگراف خانه در دروازه دولت ديدم آنجا اجتماعي هست رفتم داخل تلگراف خانه چند نفري آنجا بودند و قرار برنامه سخنراني بود يك سخنراني « را » به عهده گرفتم . مسئله « كانال سوئز » در آن طرف خاورميانه مطرح بود و مسئله نفت در اين طرف خاورميانه اينها را تحليل كردم در يك تحليل سياسي براي شوراندن مردم در يكي از بالاخانه هاي روبروي تلگراف خانه ـ كه حالا خرابش كرده اند ـ ستاد اعتصاب تشكيل شد هشت نفر عضو اين ستاد شدند و كارها به راه افتاد تا روز 29 تير 7 كه در اين روز روحانيت (اصفهان ) در صحنه حضور پيدا كرد.
🔰ادامه در قسمت سوم🔰
✅✍ قسمت سوم🔰
« مرحوم حاج شيخ محمدرضا جرغويه اي » يك عالم تنومند و صميمي بود كه در عين حال روشنفكر هم بود. ايشان در مدرسه صدر مدرس بود با طلاب و عده اي از اهل علم حركت كردند آمدند به ميدان اعتصاب و در همان زد و خوردها ايشان افتاد ضربه خورد و نيز خيلي هاي ديگر. پس روحانيت در صحنه حضور داشت ! حضور فعال حضور بسيج كننده نيروهاي مردمي كه البته خيلي هاي ديگر هم حضور داشتند اما آنچه به دنبال اين قيام خونين بدست آمد بازگشت دكتر مصدق بود به عنوان يك حكومت ملي ! بر سر كار بنابراين باز محور چه بود مليت ! با قيام 29 و 30 تير در شهرهاي مختلف ايران دكتر مصدق بار ديگر نخست وزير شد و در اين نوبت مي بينيم كه حتي همين روحانيت مبارز آرام آرام بايد از صحنه كنار برود و تداوم آثار قيام خونين 29 و 30 تير در شكل يك حكومت ملي به جلو مي رود (و چون پيوند ميان ايمان الهي ايمان خدائي و ايمان مذهبي ايماني كه در اعماق روح مردم ريشه دارد حتي مردم كم مبالات آنها هم در اين راه از خود عشق و علاقه خاصي نشان مي دادند) پيوند ميان اين انگيزه بزرگ الهي و مقاومت مردم آرام آرام ضعيف مي شود و حدود سيزده ماه بعد در مرداد 32 مي بينيد كه مقاومت مردم در برابر توطئه آمريكا و عمال دست نشانده اش در ايران به حداقل مي رسد چرا چون انقلاب مردم از محور خود غلطيده است آنها كه با انگيزه ديني و شور ديني در صحنه ها مي آمدند; ديگر انگيزه اي براي حضور در صحنه هاي خون و شهادت نمي بينند اين وضع ادامه داشت تا كودتاي ننگين 28 مرداد كه به هر حال عليه ملت صورت گرفت . حكومت جبار شاه با ستم پيشگي و خفقان و ظلم و ستم و جور هر چه بيشتر پايه هاي خودش را مستحكم مي كرد مقاومت هائي كه در مقابل اين حكومت جبار مي شد باز چند گونه بود مشهورترينش نهضت مقاومت ملي بود كه در آن محور باز معيارهاي مليت بود به همين دليل مي بينيم در نهضت مقاومت ملي روحانيت به صورت يك كل توانا و مردم به صورت يك مجموعه بيكران حضور نداشتند البته گروه هائي مبارز و مصمم حضور داشتند كه ما حضور آنها را ارج مي نهيم لكن تلاش نهضت هاي مقاومت به جائي نمي رسد در سال هاي 39 و 40 بار ديگر استاد ازل « آمريكا » كه پشت پرده تلقين مي كرد به طوطي صفتان روي پرده گفت: دريچه اطمينان را باز كنيد و وقتي دريچه اطمينان را باز كردند باز حركت ها بر محور مليت آمد يك گروه از مسلمان ها هم كه يك تشكيلات سياسي جديد « به نام نهضت آزادي » به وجود آورده بودند و مذهب در آن حضور بيشتر داشت آنها هم نه نام گروه شان نام اسلامي داشت و نه اساسنامه و مرامنامه شان نشان دهنده يك گروه مكتبي بود و در واقع آن هم يك گروه ملي بود اما با حضور بيشتر مذهب 8.
حضرت امام خميني با وقوف بر تجربه تلخ شكست انقلاب مشروطه و انحراف آن تا مرحله اعدام مظلومانه مشروطه مشروعه خواه ـ آيت الله شيخ فضل الله نوري (آنکه جامعیت و هوش سرشارش باعث شد جلوتر از زمانش باشد، حیله های دشمن را به درستی تشخیص دهد و عکس العمل به موقع انجام دهد و به معنی واقعی کلمه علامه و عالم واقعی دین بود) و انزواي جناح روحاني و مذهبي مشروطه و بعد هم بي كفايتي حكام نا لايق و ستمگر قاجار و بر آمدن رضاخان با حمايت انگلستان از داخل خرابه هاي مشروطه و مشاهده مظالم بي شمار او نسبت به روحانيت و ديانت مردم و همچنين مشاهده بي اعتنايي هاي ملي گرايان در دهه بيست نسبت به احكام اسلام و ناديده انگاشتن نقش ارزنده روحانيت در موفقيت نهضت ملي نفت و در نتيجه سوء استفاده آمريكا و انگليس از اختلاف ملي گرايان با اسلام گرايان و انجام كودتاي 28 مرداد در سال 1332 و نيز مشاهده شهادت مظلومانه نواب صفوي و اعمال استبداد نوين شاه و آمريكا با تاسيس ساواك در سال 1335 سپس با مشاهده بي حرمتي هاي علني رژيم شاه پس از رحلت آيت الله بروجردي (در فروردين سال 1340 ) و رحلت آيت الله كاشاني (در اسفند همان سال ) به ويژه توطئه اسلام زدايي دولت علم در مهرماه سال 1341 با تصويب لايحه انجمن هاي ايالتي و ولايتي، تاب تحمل را از دست داد و با كوله باري از اندوخته هاي تاريخي و سياسي، بيرق مبارزه گسترده و علني را بر عليه اين لايحه ضد اسلامي و ضد قرآني رژيم برافراشت و نهضت مكتبي اش را به طور آشكار آغاز نمود تا آنجا كه دولت شاه مجبور به عقب نشيني از آن لايحه و قبول شكست خود شد.
به همين خاطر است كه شهيد مظلوم آيت الله بهشتي مي گويد :
« اين سال « 1341 » نقطه عطفي تاريخي در انقلاب هاي ملت ايران است ! پرچم دار مبارزه يك استاد بزرگ حوزه است كه تنها خيل شاگردان برجسته اش در حوزه و سراسر ايران نيروئي عظيم تشكيل مي دادند بزرگترين و جوان ترين و شاداب ترين و پربارترين حوزه درسي فقه در قم در آن سال ها متعلق بود به استاد بزرگ مان آيت الله خميني
🔰ادامه در قسمت چهارم/پایانی🔰
✅✍ قسمت چهارم/پایانی🔰
(يعني ) پرچم دار مبارزه يك استاد و يك مرجع تقليد است (و) كانون فرماندهي و ستاد شهر قم و حوزه علميه قم است . همزمان (همرزمان او هم ) مراجع ديگر تقليد و روحانيون بلاد و طلاب حوزه اند شعار مبارزه صرفا شعار اسلام است آنچه از دست مي رود آنچه كه در معرض خطر قرار گرفته اسلام است و روحانيت و ملت با روحانيت بپا خاسته تا از اسلام حراست كند مسائل ديگر هم مطرح مي شود اما به تبع (آن ) » 9.
(شهید بهشتی) سپس با اشاره به اينكه در سال 1325 و آن زمان من در قم مي ديدم كه ميان نسل جوان و نوجوان و ميان روحانيت و دين يك حالت نا آشنا و آشتي ناپذيري هست مي گويد :
« در سال 1341 يعني شانزده سال بعد (از سال 1325 ) كه امام دعوتش را در قم آغاز كرد اولين كوشش پر خروش از شهر قم برخاست و در پانزده خرداد 1342 خونين ترين و پرشكوه ترين و زيباترين و گرم ترين صحنه هاي پيكار عاشقانه زن و مرد مسلمان با طاغوت در قم بپاخاست بياد دارم كه زنان پائين (شهر) چادر بسر چوب ها را بدست گرفته بودند و به سمت ميدان نبرد حق و باطل آمده بودند و من همان موقع به برادرانم مي گفتم : مژده باد! شما را كه آنچه در تاريخ و سرگذشت الجزاير مي خوانديم و مي شنيديم كه زنان چادر پوش سلاح بدست به جنگ عمال استعمار و استكبار در الجزاير رفتند امروز به بركت قيام شهر (قم ) اين زنان چادر بسر و چوب بدست به جنگ استكبار و عامل ايراني استكبار (شاه ) آمدند... امام دعوتش را در شهر دين و ايمان و علم (شهر قم ) آغاز كرد و لبيكي كه شنيد لبيك فراواني بود. بخش عظيمي از حوزه علميه حركت كردند... برادران عزيزي را كه در آن موقع (از) طلاب جوان (و) پرجوش و خروش حوزه بودند... به صورت پيك هاي انقلاب (جهت ترويج انديشه هاي امام ) به اين سو و آن سو روانه مي شدند و (لذا) دعوت امام در قم و در سراسر ايران با استقبال (مردم مواجه ) شد . »10
✍ نتیجه اینکه در اندیشه شهید بهشتی(ره) انقلاب اسلامي ايران كه به رهبري حضرت امام خميني آغاز گرديد برپايه « مكتب اسلام » بنا نهاده شد و اين خود منبعث از سرچشمه زلال « قرآن و عترت » مي باشد.
«معنويت گرايي » وجه غالب انقلاب اسلامي بود و از همين رو تحليل گران خارجي نيز وقتي از اين حركت و نهضت بزرگ ياد مي كنند آن را « انقلابي به نام خدا » مي نامند/ از مقالات پایگاه اطلاع رسانی فرهنگ ایثار و شهادت(نوید شاهد)، 50441
🔸پاورقي :
1 ـ كتاب تحليل ادبيات گفتماني انقلاب اسلامي ـ مهدي مطهر نيا ـ تهران ـ پرسمان سال 82 ـ ص 132 و 133 /2 ـ شهيد آيت الله دكتر سيد محمدحسيني بهشتي در سال 1307 شمسي در اصفهان متولد شد . او روحاني عالم تحصيل كرده آشنا به علم روز دكتر در الهيات و فلسفه و داراي قدرت مديريت و سازماندهي بالا بود. قبل از انقلاب فعاليت هاي موثري در مركز اسلامي هامبورگ آلمان انجام داد و همواره از طريق روشنگري تاليف و مبارزه عليه رژيم شاه تلاش مي كرد ونقش موثري در پيروزي و حفظ و تداوم انقلاب ايفا نمود. عضويت در شوراي عالي انقلاب تدوين قانون اساسي جمهوري اسلامي تاسيس حزب جمهوري اسلامي نيابت رئيس مجلس خبرگان اول مبارزه با گروهكهاي ضد انقلاب اولين رئيس ديوان عالي كشور از جمله مهمترين خدمات او پس از پيروزي انقلاب است . اما افسوس كه گروهك منافقين به او مجال نداد و در تاريخ 60 4 7 او و 72 نفر از يارانش را با انفجار بمب در مقر مركزي حزب جمهوري اسلامي تهران به شهادت رساند. /3 ـ در ميدان بهارستان يك بالكني بود در ضلع شمال غربي آنجا محل سخنران ها بود . /4 ـ اشاره به سياست سلطه طلبانه آمريكا و شوروي سابق در ايران . /5 ـ ما معمولا ماه هاي تير ومرداد هر سال به اصفهان سفر ميكرديم . /6 ـ اشاره به نخستين نطق راديويي قوام السلطنه پس از انتصاب به نخست وزيري (تيرماه سال 31) و جمله معروف وي (كشتي بان را سياستي دگر آمد). /7 ـ آنهايي كه با تاريخ آشنا هستند ميدانند كه در اصفهان روز 29 تير برخورد بوجود آمد نه 30 تير! /8 ـ كتاب ويژگي هاي انقلاب اسلامي ـ آيت الله دكتر سيد محمد حسيني بهشتي ـ تهران ـ ستاد برگزاري مراسم هفتم تير ـ سال 63 ـ ص 82 تا 87 /9 ـ کتاب ویژگی های انقلاب اسلامی ص 88 و بیانات شهید در محفل دوستان سال 57 ، بیداری ملت/10 ـ كتاب نقش انبيا و پيامبران در هدايت و عدالت ـ دكتر سيد محمد حسيني بهشتي ـ تهران ـ ستاد برگزاري هفتم تير ـ سال 62 ـ ص 158
#دهه_فجر
✳️ @ShahidRabe
🌺🍃ولادت با سعادت #حضرت_زهرا سلام الله علیها و #امام_خمینی (قدس سره) تبریک و تهنیت باد🍃🌺
#دهه_فجر
#روز_مادر
#روز_زن
✳️ @ShahidRabe
🌺🍃۲۰ جمادی الثانی، ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و امام روح الله (قدس سره) تبریک و تهنیت باد🍃🌺
🌺🍃صلوات خاصه حضرت زهرا(س):
بسم الله الرحمن الرحیم
اللّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدّیقَةِ فاطِمَةَ الزَّکِیَّةِ حَبیبَةِ حَبیبِکَ وَنَبِیِّکَ وَاُمِّ اَحِبّآئِکَ وَاَصْفِیآئِکَ الَّتِى انْتَجَبْتَها وَفَضَّلْتَها وَاخْتَرْتَها عَلى نِسآءِ الْعالَمینَ اللّهُمَّ کُنِ الطّالِبَ لَها مِمَّنْ ظَلَمَها وَاسْتَخَفَّ بِحَقِّها وَکُنِ الثّائِرَ اَللّهُمَّ بِدَمِ اَوْلادِها اللّهُمَّ وَکَما جَعَلْتَها اُمَّ اَئِمَّةِ الْهُدى وَحَلیلَةَ صاحِبِ اللِّوآءِ وَالْکَریمَةَ عِنْدَ الْمَلاَءِ الاَْعْلى فَصَلِّ عَلَیْها وَعَلى اُمِّها صَلوةً تُکْرِمُ بِها وَجْهَ اَبیها مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَتُقِرُّ بِها اَعْیُنَ ذُرِّیَّتِها وَاَبْلِغْهُمْ عَنّى فى هذِهِ السّاعَةِ اَفْضَلَ التَّحِیَّةِ وَالسَّلامِ.
خدایا درود بفرست بر بانوی صدیقه فاطمه ی پاکیزه صالحه که اوست حبیبه ی تو و پیامبرت و مادر اولیاء و برگزیدگان تو (امامان معصوم) آن بانویی که برگزیده ای و برتری داده ای و انتخاب کرده ای او را بر زنهای جهانیان خدایا تو داد او را از ستمگرانش بستان و از کسانی که حق او را سبک شمردند باز خواست نما و خونخواه خون فرزندان او باش خدایا همچنان که او را مادر امامان هدایت و همسر صاحب لواء (علی) و بزرگوار در نزد ملأ اعلی (ملائکه) مقرر داشتی پس درود بفرست بر او و آن درود و صلواتی که روشن گردانی چشمهای ذریه ی او را و برسان به آنان از طرف من در این وقت بهترین تحیت و سلام را
✳️ @ShahidRabe
✅ به مناسبت ایام الله #دهه_فجر
🔴 #غرب_زدگی و #روشنفکران_غرب_زده آفت اصلی و همیشگی #انقلاب_اسلامی
🔰👇👇
غربزدگی-در خدمت و خیانت روشنفکران.pdf
20.3M
👆نسخه PDF 🔰
✅ ۲ کتاب کمیاب و افشاگرانه (در قالب یک پی دی اف)
🖋📖 اثر: نویسنده مردمی و متعهد، مرحوم سید #جلال_آل_احمد
✍ در شناخت #غرب_زدگی و ماهیت روشنفکران مدهوش و دلباخته و وابسته به غرب
📙 ۱- غرب زدگی
📔 ۲- در خدمت و خیانت روشنفکران(دوجلدی)، جلد اول از ص ۱۹۷ و جلد دوم از ص ۴۱۸
✳️ @ShahidRabe
✅ اجمالی درباره نویسنده مردمی و متعهد، مرحوم سید جلال آل احمد
✍ بعد از این که جلال نسبت به روحانیّت، به ویژه امام خمینی رحمه الله ، پس از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ اظهار علاقه نمود، عوامل طاغوت و غربزدگان احساس خطر کردند و به عناوین مختلف او را مورد تهدید و آزار قرار دادند و سعی کردند که او را از روحانیّت جدا کنند. در سال ۱۳۴۷ به مرگ تهدید شد ولی او بیدی نبود که با این بادها بلرزد و لحظه ای از تکلیفی که احساس می کرد دست بردار نبود. سرانجام در روز سه شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۴۸، بدون هیچ گونه سابقه بیماری، هنگامی که در اسالم گیلان بود، به صورت مرموزی فوت کرد و پس از انتقال جسدش به تهران، در مسجد فیروزآبادی، نزدیک حرم حضرت عبدالعظیم، به خاک سپرده شد. روزنامه ها با فشار ساواک مرگ او را عادی جلوه داده، آن را بر اثر سکته قلبی قلمداد کردند.
💠 امام خامنه ای(حفظه الله):
یک روشنفکر ریشهدار در مسائل دینی، یعنی مرحوم جلال آلاحمد که عالمزاده و پسر یک روحانی و دارای ارتباطات دینی است - با ما هم بیارتباط نبود، به امام هم اظهار ارادت و علاقه میکرد در دوران تبعید امام - آن روز در سال ۴۲ مسئلهی غربزدگی را مطرح کرد.»[که تیر خلاصی بود بر پیکره جریان لامذهبی و غربزدگی] ۹۸/۱/۱
💠 جلال در کتاب «غرب زدگی» در باره اعدام مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) توسط جریان غربگرای مشروطه، می نویسد:
از آن روز [اعدام مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره] بود که نقش غرب زدگی را همچون داغی بر پیشانی ما زدند و من نعش آن بزرگوار را بر سر دار، همچون پرچمی می دانم که به علامت استیلای غربزدگی، پس از دویست سال کشمکش بر بام سرای این مملکت، افراشته شد.
و اکنون در لوای این پرچم، شبیه به قومی از خود بیگانه ایم.در لباس و خانه و خوراک و ادب و مطبوعاتمان، و خطرناکتر از همه فرهنگمان، فرنگی مآب می پروریم و فرنگی مآب راه حل هر مشکل را می جوییم! ک، غرب زدگی، جلال
🔴 انتقاد جلال آل احمد از عملکرد حضرات روحانی حامی مشروطه و تأیید مواضع مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره):🔰
🔸جلال:
در نهضت مشروطه، گویا حضرات روحانیان شرکت کننده [حامی مشروطه] گمان می کردند که سلطنت را از غاصبان حق و مقام امام زمان(عج) پس خواهند گرفت، یا دست کم حکومت که به شورا بدل شد، ایشان را نیز به نمایندگی "صاحب الامر" در آن حقی خواهد بود. ولی با خلع ید از روحانیت که حاصل اصلی مشروطه بود، گویا امروز حق داریم که نظر شیخ شهید نوری(ره) را صائب بدانیم که به مخالفت با مشروطه برخاست و مخاطرات آن را برای روحانیت گوشزد کرد.
چرا که او می دید مشروطیت به جای خلع ید از حکومت جبار زمان...، از روحانیت، خلع ید خواهد کرد!/ک، در خدمت وخیانت روشنفکران، قسمت ضمایم
🔸مورخ وپژوهشگر معاصر، مرحوم استاد علی ابوالحسنی:
در این زمینه باید حق را به مرحوم جلال آل احمد داد زیرا که
ندامت مخالفین شهید نوری و نیز سیر معکوس و متنزل تاریخ مشروطه، گواه دوربینی و آینده نگری شیخ شهید و صحت هشدار های اوست/ک، خانه بر دامنه آتشفشان
✅ زندگینامه جلال آل احمد👇
https://hawzah.net/fa/Magazine/View/3282/5123/46284/
✍ ناگفتههایی از راز حمایت نویسنده متعهد و مردمی، جلال آل احمد از مرجع شهید🔰
گفتوگوی «جوان آنلاین» با محمدحسین دانایی🔰
راوی ناگفتهها و تحلیلهایی که درپی میآید، از خاندانی است که هریک به گونهای در کمک به شیخ شهید و یا احیای نام او کوشیدهاند. جناب محمد حسین دانایی نواده مرحوم مرحوم آیتالله حاج شیخ روحالله دانایی قزوینی از همگامان و مصاحبان شیخ در مشروعهخواهی و نیزخواهرزاده زنده یادان جلال وشمس آلاحمد است که در زنده ساختن خاطره وی در تاریخ معاصر نقشی مهم ایفاکردهاند. استاد دانایی در این مصاحبه از چند و چون حمایتهای «پدربزرگ» و «داییها» از شیخ میگوید.
در خصوص اعتقاد جلال به شیخ شهید می گوید:
...جلال در صحبت هایی که با دیگر روحانیون هم داشت، به آنها آدرس شيخ فضلالله را ميداد و ميگفت روحاني واقعی بايد مثل شيخ فضلالله، بیدار و فهيم و آگاه به اوضاع روز باشد و فکر نکند که شیطان فقط از طریق فریب مسلمانان و مثلاً کاهل نمازی به قلوب مؤمنین نفوذ می کند، بلکه گاهی از منافذ سیاسی هم همین استفاده را می کند. بنابراین، روحانیت روشنفکر و آگاه باید مراقب این رخنه هم باشد و با ورود به مسایل سياسي و اجتماعي زمان خودش، این راه نفوذ را هم ببندد...
متن کامل این مصاحبه در ادامه از نظر میگذرد👇
http://www.Javann.ir/003rRD
‼️ تذکر: به علت وجود چاپ های مختلف از کتاب های جلال، اختلافاتی در شماره صفحات آنها با هم و با نسخه های pdf وجود دارد، لذا شماره صفحه آورده نشده.
✳️ @ShahidRabe
🏴 به بهانه درگذشت آیتالله نظری، خادم الشریعه (از ارادتمندان مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره)
💠 پیام تسلیت امام خامنه ای(حفظه الله)🔰
بسم الله الرّحمن الرّحیم
درگذشت عالم بزرگوار مرحوم آیةالله آقای حاج شیخ عبدالله نظری رحمة الله علیه را به خاندان مکرّم و ارادتمندان ایشان و به عموم مردم عزیز مازندران تسلیت عرض میکنم.
ایشان از شاگردان قدیمی امام راحل بودند و سابقهی مبارزاتیشان به سالهای اختناق دوران طاغوت برمیگردد که محور و شمع جمع جوانان حقطلب و تشنهی حقایق اسلامی در مسجد جامع ساری بهشمار میرفتند و پس از انقلاب همواره پشتیبان و مروج مفاهیم انقلابی و حرکتهای انقلابی بودند.
از خداوند متعال رحمت و مغفرت و علوّ درجات برای ایشان مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۱۳ بهمن ۱۳۹۹
📷 بالا: آیت الله نظری در یکی از مراسمات بیت رهبری
پائین: گفتگوی علمی استاد ابوالحسنی (منذر) با آیت الله نظری، ۲۹ مرداد ۸۳، سوادکوه/ در این جلسه، آیت الله نظری، مسموعات و اطلاعات ارزندهای را که از استادش آیت الله مهدی امامی مازندرانی(ره) مستقیما از مرجع شهید آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری (ره) شنیده، روایت میکند و از اشکهای آن عالم غیور در مویه شیخ سربدار، میگوید. پدر ایشان، آیت الله عبدالنبی نظری نیز، مشروعه خواه و از هواداران علامه شیخ فضل الله نوری(ره) بود و در برابر عناصر التقاطی، غربگرا و دین ستیز پایداری میکرد.
آیت الله نظری، چند روز قبل جان به جان آفرین تسلیم نمود.
🌹«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
🔸منابع: کانال اسرار تاریخ | استاد علی ابوالحسنی/کانال روزنه
✳️ @ShahidRabe
تصاویردیدارعلماباامام.pdf
1.04M
🔴 #PDF
📷 تصاویر کمتر دیده شده از دیدار علما و مراجع، با حضرت #امام_خمینی (رضوان الله تعالی علیه)
✍ تصاویر در قالب پی دی اف و با کیفیت است، لذا در هنگام زوم کردن (بزرگ نمایی)، اندکی تحمل فرمایید.
🌺🍃به مناسبت #دهه_فجر
✳️ @ShahidRabe
کتاب شهید مطهری افشاگر توطئه.pdf
5.99M
🔴 نسخه pdf
📙 کتاب کمیاب و #بصیرت افزای "شهید مطهری افشاگر توطئه؛ تأویل «ظاهرِ» دیانت به «باطنِ» الحاد و مادیّت"
✍ تألیف: مورخ و پژوهشگر فقید، استاد علی ابوالحسنی(منذر)
🔸ناشر: دفتر انتشارات اسلامی
✍ کتاب حاضر مجموعه ای است تحلیلی، تاریخی و افشاگرانه از بینش و تفکر استاد شهید مرتضی مطهری در مواجهه با خطر #التقاط و انحراف در دین، که در آثار قلمی، کلامی و رفتار انقلابی آن متفکر شهید، تبلور یافته بود و سر انجام نیز جانش را در راه مبارزه با این خطر از دست داد.
✍ مؤلف، این پرسش را مطرح می نماید که،
ما به عنوان رهیاران آن شهید سعید و ادامه دهندگان راه پر افتخارش چه کرده ایم؟
در جواب می گوید: اگر به راستی از مطهری دم می زنیم و به حق، خواهان تداوم راه او هستیم، بایستی درست، همچون بسیج عمومی ملت در روزهای نخست اشغال لانه جاسوسی و قطع ارتباط با آمریکا، بازو در بازوی هم در جهت آفت زدایی، التقاط زدایی فکر و اندیشه نسل انقلاب از زنگار گرایشات منحرف، بسیج گردیم و این حساس ترین بعد از مبارزه را به انجام برسانیم...
🔸 در بخشی از این کتاب، نویسنده به ستیز #مرجع_شهید علامه شیخ فضل الله نوری (ره) با جریان استعماری - وارداتی ((پروتستانتیسم اسلامی)) می پردازد.
🔸 چاپ دوم کتاب شامل ۴۶ موضوع و ۷ ضمیمه است (که احتمالاً مغایرت هایی با نسخه pdf از چاپ اول آن داشته باشد)
🔸 ضمیمه معروف این اثر نیز، نقد تند استاد مطهری بر اسلام شناسی علی شریعتی است.
✅ مطالعه این اثر ارزشمند به محققان، مورخان و فعالین عرصه فرهنگ، دین و سیاست توصیه می شود.
✳️ @ShahidRabe