eitaa logo
کانال تخصصی شهید رابع علامه شیخ فضل الله نوری
5.5هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
288 ویدیو
403 فایل
کانال تخصصی شهید رابع علامه ذوالفنون، فرید و بصیرِ عصر، جامع معقول و منقول، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری ره سیره، مواضع و آثار مقالات، نظرات پژوهشگران و... کانال دوم در سروش(لوایح): 📲https://splus.ir/Lavayeh_ShahidRabe خادم کانال: @HHAMIDII20
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰بخش سوم🔰 ✍ بخشی از سخنان دکتر موسی حقانی در مراسم رونمایی از کتاب: کتاب محاکم شرع استاد ابوالحسنی از چهره فقهای شیعه غبار روبی می‌کند کتاب محاکم شرع که به زیور طبع آراسته شده اثر مرحوم استاد علی ابوالحسنی است. این کتاب اثر ارزنده و مهمی است. ایشان سالیان سال در کنار فعالیت‌های علمی که داشتند فیش‌برداری می‌کردند تا کتابی پر برگ و بارتر در این خصوص تدوین کنند، ولی عمر کوتاه ایشان این فرصت را نداد که این کار را مفصل‌تر از این پیگیری کنند. البته آثار متعددی از ایشان هست که هنوز چاپ نشده است. رویکرد ایشان در تاریخ‌نگاری مبتنی بر اصول بازنگری و بازنگاری علمی بود. وقتی کتاب محاکم شرع را نگاه می‌کنیم می‌بینیم چقدر این رویکرد می‌تواند در غبارروبی از واقعیات تاریخ معاصر که به خاطر سوگیری سیاسی از سوی برخی نویسندگان، روایت دیگری از آنها ارائه شده است موثر باشد، از جمله محاکم شرع. در ایران از دوران صفویه بر اساس فقه شیعی بحث قضاوت در اختیار محاکم شرع بود. این محاکم با دقت به اختلافات و دعاوی و حتی قراردادهای ازدواج و طلاق رسیدگی می‌کرد. (ره) در مورد اینکه حاکم شرع با چه ابزاری می‌تواند به بسط عدالت کمک کند می‌گوید یقین به مبدا و معاد می‌تواند منجر به بسط عدل شود.[۱]* محاکم شرع در آن زمان شغل نبود و از سر وظیفه این کار انجام می‌شد. در دوره مشروطه گام‌های جدی برای سکولار کردن قوانین و سیاست و حکومت در کشور برداشته می‌شود و شاید گام اول در اقتباس از قانون اساسی فرانسه بود که در تدوین قانون اساسی صورت گرفت و باعث شد مشکلاتی ایجاد شود. خود کسانی که با این مشکلات مواجه شدند اعتراف کردند نباید اقتباس کورکورانه از قوانین فرانسوی می‌کردیم و یک دستگاه پهن و عریضی ایجاد می‌کردیم که نسبت به محاکم شرع هم از کارایی کمتری برخوردار است. یکی از مهمترین ابزارهای ارتباط مردم با روحانیت محاکم شرع بود لذا داور مامور می‌شود عدلیه جدید راه بیندازد. در عدلیه جدید حذف روحانیت از منصب قضا مطرح می‌شود. نتیجه این کار سکولار کردن قضاوت در ایران است. چیزی که اتفاق می‌افتد به هم ریختگی گسترده در زندگی مردم است. در سال ۱۳۱۵ محاکم شرع کاملا دولتی می‌شود و این چیزی بود که در دوره قاجار نداشتیم و همین باعث می‌شد محکمه شرع در مقابل حکم صدر اعظم هم بایستد. جریان غربگرا علی‌رغم اینکه به کارآمدی این نهاد واقف بود ولی با توجه به اینکه دنبال غربی کردن ایران بود روحانیت را از محاکم شرع حذف کرد، حتی به این قیمت که امور مردم را دست کسانی بسپارد که بهره‌ای از تقوا و پارسایی ندارند. این مسئله جزء عبرت‌های تاریخ معاصر است که مشکلاتی زیادی برای کشور ایجاد کرد. کارهای منتشرنشده استاد ابوالحسنی زیاد هستند و امیدوارم فرزند ایشان احیای این آثار را به همین گونه ادامه دهد. 🔰ادامه در بخش چهارم🔰
🔰بخش چهارم🔰 [۱]* آشنایی اجمالی با محکمه شرع مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)🔰 ◽️شیخ، در جایگاه مرجعیت تقلید، سالیان دراز در تهران، محکمه قضایی پر رونقی داشت و در سطح وسیع، دعاوی و مرافعات را فیصله می داد، چندان که از مردم عادی گرفته تا رجال سیاسی عصر قاجار، اسناد خود را برای تنفیذ و تسجیل به محضر قضایی ایشان می فرستادند. تا قبل از انحراف مشروطه، برخی از علما و مراجع، دارای محکمه قضاء بودند، پس از شهادت شیخ به دست مشروطه چیان غربگرا و حاکمیت وحشیانه توأم با دیکتاتوری آنان، سیستم قضائی غربی، جایگزین شد و دوره معضلات قضایی حاصل از بروکراسی فساد آلود غربی آغاز گردید! ◽️غالباً در مسائل شرعی به شیخ مراجعه می شد. دکتر تندرکیا، از محضر شرع شیخ به عنوان محضری که تمام عقود و معاملات عمده شهر در آن صورت می گرفت یاد می کند و می افزاید: تمام دفاتر ثبت کاملاً منظم و همه چیز برای رجوع به هنگام لزوم، یادداشت میشد. مطلعین می گویند: شیخ هیچگاه در قضاوت خویش از طریق عدالت خارج نشد. و به اصطلاح قضایی آن روزگار، هرگز ناسخ و منسوخ [عدول از حکم صادره اولیه و صدور حکمی جدید به علت عدم دقت] در کارش نبود. پاکدستی او در تمام امور، بخصوص در امر قضاوت، زبانزد خاص و عام بود. دفاتر قضایی منظم او داری چنان اعتبار ویژه ای بود که همه جا مورد استناد واقع می شد. ◽️دکتر سعید نفیسی که در دوران جوانی خویش، شیخ را درک کرده، می نویسد: باسوادترین و باذوق ترین آخوندهای تهران بود، بسیار خوش روی، خوش مشرب و شیرین زبان، موقوفات مهم را به او می‌سپردند و او هم وسایل مشکل گشایی بسیار داشته است. ◽️مراجعه مردم به محکمه شیخ، برای مرافعات و ثبت و تنسیق معاملات، اختصاص به مسلمانان نداشت، بلکه اقلیت های دینی بخصوص مسیحیان نیز مهر و امضای شیخ را بر پیشانی اوراق و اسناد مالکیت خود معتبر می شمردند. ◽️نمونه هایی از قاطعیت شیخ در احقاق حق مظلوم (چه مسلمان و چه اقلیت مذهبی) از ظالم، ثبت تاریخ است. ◽️بررسی کارنامه قضایی شیخ نشان می دهد که برخورد با دانه درشت ها از ویژگی های محکمه وی بود. درمقابل تجاوز به حقوق مردم، سخت حساس بود و در حد توان واکنشی تند و کوبنده نشان می داده است. ملک المورخین، از نویسندگان عهد مظفری، در یادداشتهای خود به نمونه ای اینچنین اشاره می کند که: آقا شیخ فضل الله، اعتماد الشریعه وکیل را که بسی خانه های مردم را به غصبیت برده، چوب زد. ◽️از نکات جالب دیگر در بحث کارنامه قضایی شیخ، کمال اتقان و پختگی نوشته شیخ درپای اسناد و زیبایی خط و ربط اوست که در قیاس با نوشته های دیگران، شاخص و ممتاز می‌نماید. ◽️یکی از مهمترین دلایل پاکدستی شیخ، اهتمام او به حفظ حقوق مردم از دستبرد ظالمان، در نمایشی است که وی، با شکستن مهر خویش در وانفسای پای دار از خود نشان می دهد. که از خادم خود می خواهد، مهر های وی را همان جا در برابر جمعیت بشکند و خرد کند، تا مبادا آن مهر ها، که نزد مردم اعتباری کلان داشت، پس از شهادت وی به دست عناصر شیاد و سوء استفاده چی افتاده و با آن، علیه دیگران، سند سازی کنند و حق و ناحق نمایند. آری در آن شرایط سخت، حفظ حقوق مردم، از دستبرد شیادان، بزرگترین دغدغه و دل مشغولی شیخ بود. ◽️کتاب دوجلدی «در محضر شیخ فضل الله نوری، اسناد حقوقى عهد ناصرى» مشتمل بر خلاصه معاملات و اسناد تنظيم شده در نزد مرجع شهید است که به غارت رفته بود و اتفاقی به دست بانوی مورخ، دکتر منصوره اتحادیه می رسد و دستمایه تألیف این اثر ۲جلدی میشود. تحرير اين اثر را مرجع شهید از ربيع الثانى سال 1303ه.ق شروع كرده و خلاصه فعاليت‌هاى خویش را تا اواسط سال 1306ه.ق در آن مندرج ساخته است. اطلاعات كتاب، ما را با مسائل گوناگون حقوقى، اقتصادى، بضاعت مالى مردم، اعتقادات، آداب و رسوم، روابط خانوادگى جامعه‌اى كه هنوز قوانين غربى و نفوذ مدرنيسم در آن چندان رسوخ نكرده بود، آشنا مى‌سازد. نكته حائز اهمیت، نقش فعال و سازنده مرجع شهید در جامعه است.ایشان در تمامى قراردادهاى مالى، در مسائل زندگى روزمره مردم از جمله ازدواج، طلاق، ارث، انواع معاملات و همچنین حل و فصل دعاوى نقشی بی بدیل و مثبت داشتند. با اجازه و فتوای مرجع شهید نوری، زنان پول قرض مى‌دادند، املاك خود را وقف مى‌كردند و در معاملات خريد و فروش ملك شركت مى‌جستند.در دعواهاى خانوادگى و غيره حاضر بودند و به وصيت شوهر قيموميت فرزندان را داشتند. در حوزه امور مالى و اقتصادى از لحاظ قانونى و شرعى، بنا به فتوای مرجع شهید نوری، بين زنان و مردان تفاوتى وجود نداشت و زنان در اداره اموال خود آزادى تصميم‌ گيرى داشتند درحالیکه همان زمان برخی معممین مدعی مشروطه طلبی در نجف، برای زنان چنین حقوقی را کمتر و یا اصلاً قائل نبودند! 🔸منابع: ک، تنهای شکیبا، منذر/ برنامه شوکران شبکه ۴، ویکی نور... 🔰ادامه در بخش پنجم🔰
🔰بخش پنجم🔰 🔴 نحوه تهیه کتاب، با تخفیف ویژه ✍ اقدام نشر بین الملل 📚 قیمت کتاب، با تخفیف حدود 40%، از 300 هزار تومان به 187/000 تومان کاهش یافت (با کسر: 112٬000 تومان)👇 در پی درخواست علاقمندان و با توصیه آیت الله علیدوست (زید عزّه)، نشر بین الملل قیمت کتاب جدید الانتشار استاد علی ابوالحسنی منذر (ره) را کاهش داد. نظر به اینکه برخی علاقمندان، بویژه روحانیون و دانشجویان پیگیر بودند که این کتاب را با قیمت مناسب‌تری خریداری کنند، مدیر محترم انتشارات، تمهید لازم را برای این امر فراهم آورد و به میزان 112٬500 تومان تخفیف را اعمال کرد. 🔻🔻راه خرید کتاب 1⃣ خرید مجازی و تلفنی: تماس با آقای عزتی، به شماره تلفن: 09194510603 2⃣ خرید حضوری از فروشگاه قم و تهران: ▫️قم: میدان صفائیه، انتهای خیابان نیایش، میدان مصلی، جنب درب مصلی، فروشگاه نشر بین الملل. (37838957-025) ▫️تهران: ضلع شمال شرقی میدان فلسطین،(88912057-021) 📷 تصاویری از مراسم رونمایی و برخی از اسناد موجود در کتاب🔰👇👇
📷 ✍ تصاویری از مراسم رونمایی از کتاب «محاکم شرع» اثر مورخ خبیر، مرحوم استاد علی ابوالحسنی منذر، با حضور خانواده محترم آن فقید سعید ✳️ @ShahidRabe
📷 ✍ صفحه عقدنامه نکاح با تنظیم و امضای آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری(ره) در محکمه شرع طهران | سنه ۱۳۰۶ ق ✳️ @ShahidRabe
📷 ✍ برگی دستنویس از دفتر محکمه شرع مهم مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری (ره) | طهران ✳️ @ShahidRabe
kaleme_noor.jpg
342K
👆فایل با کیفیت اصلی برای تولید بَنِر و... (۱) 🏴🚩@ShahidRabe
kalame_hagh.jpg
336K
👆فایل با کیفیت اصلی برای تولید بَنِر و... (۲) 🏴🚩@ShahidRabe
🚩🏴 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبدِالله الْحُسَيْن 🔴 ۵ پیام برای عزاداران طالبِ حق و حقیقت ♦️ آلوده کردن عزاداری به حماقت و جهالت، ظلم به است ♦️ قمه و تیغ زدن، فاقد سند صحیحه و مصداق و وهن دین است. بدعت گذاری و وهن دین را سبب شدن از گناهان بزرگ است ♦️ سلاح و زره و دختران زینبی، عفاف و است ♦️ بودن، به حسینی شدن است/حسینی شدن، به حسینی زیستن است/ حسینی زیستن، به حسینی فکر کردن است ♦️ آنجا که شکوه بندگیِ ربّ است/ سجده بر تُربَتِ پاکِ حسین است 💢 از فرمایشات جهان تشیع، حضرت آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف/صحیفه نورالکلام 🔸از: بیداری ملت، خبرگزاری رسا... 🚩🏴 @ShahidRabe
🎬 👆"مشروطه‌ای را که از دیگ پلوی سفارت انگلیس سر درآورد؛ نمیخواهیم ..!! "(کلام معروف مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه، که به عنوان اصطلاح سیاسی در ادبیات سیاسی ایران، رایج شد) 🔴 به مناسبت ۲۸ تیر ۱۲۸۵ ش، آغاز تحصن ذلت بار و ننگین جمع کثیری از مردم جاهل و فریب خورده، در سفارت انگلیس 🔰👇👇
✍ اين تحصن تا ۲۳ روز ادامه يافت‌. متحصنین، مطالبه خود را "عدالت خانه" اعلام کردند! [۲۱ تا] ۲۳ روز به [۱۴ تا] ۱۸ هزار نفر غذا داد تا سفارت را ترک نکنند! حتي از طریق برخی علمای حامی خود! غیر شرعی بودن خروج از سفارت را جار زد! افراد [عاطل و باطل] در سفارت قدم ميزدند [پلو میخوردند و مستراح می رفتند!] زن سفير که با کالسکه در حال خروج از درب سفارت بود به افراد پلو خوری که کنار درب سفارت ول بودند گفت، ما وقتي در انگليس مشروطه مي خواستيم بسياري از علماي مذهبي را کشتيم. طرف ايراني گفت: علما که هيچ، ما براي مشروطه اگر لازم باشد امام زمان را هم مي کشيم! و اينچنين شد که مشروطه انگليس، حاکم و علامه شيخ فضل الله نوری(ره) زعیم بصیر و شجاع نهضت اسلام خواهی، بردار شد./نقل، دکتر عبدالله گنجی، کارشناس مسائل سیاسی روزنامه جوان ✍ سید عبدالله بهبهانی از علمای وابسته به دربار قاجار که بعد‌ها ظاهر مشروطه خواه به خود گرفت و از حامیان جریان غربگرای مشروطه شد! از عوامل اصلی تحصن ذلت بار بخشی از اقشار مردم در سفارت انگلیس در ابتدای ماجرای مشروطه بود. او در جریان جنبش تنباکو نیز با سرپیچی از نظر میرزای شیرازی و جهت شکستن حکم ایشان، بر بالای منبر، قلیان کشید و گفت، من خود مجتهدم و به نظر خویش عمل می‌کنم! وی در ۲۴ تیر ۱۲۸۹ ش در جریان یک تصفیه و حذف درون گروهی به دست خودِ غربگرایان مشروطه، کشته شد. 🔰ادامه در بخش دوم🔰
🔰بخش دوم🔰 👈 ماجرای برنامه ریزی شده تحصن جمع کثیری از مردم و کسبه تهران در سفارت و سر برآوردن واژه از این تحصن، برای اولین بار! و جایگزین کردن آن با واژه عدالتخواهی اسلامی ⁉️ چرا علامه شيخ‌ فضل‌ الله‌ نوری(ره) يكی از نخستين‌ گام‌های انحرافی در نهضت‌ عدالتخواهی اسلامی‌ را همين‌ امر می‌دانست؟! و نسبت به آن دائما" هشدار می‌داد؟ چرا ایشان می فرمود، مشروطه ای که از دیگ پلوی سفارت انگلیس درآید آخر و عاقبتش معلوم است؟ ✍ در دوران معاصر، ایران از نظر موقعیت استراتژیک فوق‌العاده و دارا بودن ذخایر عظیم زیرزمینی نفت، در سیاست خارجی انگلستان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است. علاوه بر این انگلیسی‌ها ایران را به مثابه دروازه‌ای تلقی می‌کردند که اگر مورد حراست قرار نگیرد، مستعمره زرخیزشان (هندوستان) به خطر خواهد افتاد. با این حال به دلیل ناآگاهی و سرسپردگی خیلی از سیاستمداران و زمامداران ایران،‌ کشور نمی‌توانست از موقعیت ویژه خود استفاده کند و از انگلستان امتیاز بگیرد. بر عکس، تاریخ معاصر ایران همواره شاهد اخذ امتیازات ذی‌قیمت و دخالت‌های گسترده انگلستان در امور ایران است. این نوشتار بر دخالت‌های انگلیسی‌ها در تعیین نوع نظام سیاسی حاکم بر کشور تمرکز دارد. این دخالت‌ها در 3 مقطع تاریخی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 3 مقطع عبارتند از: نهضت مشروطیت، دوران پس از جنگ اول جهانی تا حکومت رضاشاه، دوره پس از شهریور 1320. ✍ گفتارهای پیش رو [در دو لینک] سعی خواهد کرد نقش انگلستان در انقلاب مشروطه را بررسی کرده و روشن کند که🔰 ۱- چگونه نهضتی اصیل و مردمی که مشخصه آن اسلامیت، عدالت ‌خواهی و قانون‌طلبی بود، پس از ورود و تحصن در سفارت انگلستان، میوه‌ای نارس به نام مشروطه حاصل کرد! ۲- چگونه، پس از پایان جنگ اول جهانی و ظهور قدرت کمونیستی در مرزهای شمالی ایران، بریتانیا سعی کرد در قالب قرارداد 1919، ایران را به کشوری تحت‌الحمایه (تحت سلطه) خود تبدیل کند! ۳- چگونه در جنگ دوم جهانی، انگلستان در جهت تداوم سلطنت پهلوی گام برداشت! ✍ و اینکه چرا حرکت خودجوش عدالت‌خواهی ملّت ایران در اثر تحصن حماقت آمیز جمع کثیری از مردم و کسبه فریب خورده تهران در سفارت انگلیس، که با حمایت برخی روحانیون نیز همراه بود! به حرکت وارداتی «مشروطه» بدل گردید؟ پرسشی که تأمل در آن می‌تواند الگویی از ناکامی و کامیابی این قبیل حرکت‌ها را فراهم سازد. بررسی عوامل ذی‌نفوذ، الگوهای ارتباطی و زمان مقرر و مورد نیاز آن و نهایتاً تأثیرات و نتایج خواسته و ناخواستۀ برنامه‌های اجراشده، مجموعاً درکی عمیق‌تر از فراز و فرودهای نیازهای اصیل ملّت ایران پدید می‌آورد. در این نوشتار با اشاره به گزارش منتشرنشده از پشت پردۀ تحصن در سفارت انگلیس، چنین بستری فراهم آمده است. تحصن‌‌ در سفارت‌ انگليس‌ در صدر مشروطه، يكي‌ از حوادث‌ مرموز و پيچيدة‌ تاريخ‌ كشورمان‌ در قرن‌ اخير است‌ كه‌ شرح‌ چگونگي‌ آن، با اشاره‌ به‌ تأثير تعيين‌‌كننده‌اي‌ كه‌ بر اوضاع‌ و وقایع‌ كشورمان‌ داشت، به‌ اجمال‌ يا تفصيل‌ در خلال‌ تواريخ‌ مشروطه‌ و اسناد و گزارش‌هاي‌ منتشر شدة‌ داخلي‌ و خارجي‌ آمده‌ است. مطالعه‌ و بررسي‌ دقيق‌ اين‌ صحنة‌ شگفت‌ تاريخي‌ (يعني، تحصن‌‌ در سفارت‌ انگليس‌ در پگاه‌ مشروطه) براي‌ آشنايي‌ محققان‌ وقایع آن‌ عصر، به‌ويژه‌ زد و بندها و تحركات‌ سياست‌هاي‌ خارجي، بسيار مفيد و ضروري‌ است. آنچه‌‌ در تواريخ‌ مشروطه‌ دربارۀ داستان‌ تحصن‌ آمده‌، بيشتر ناظر به‌ لايه ظاهری قضايا بوده مثلا" سالها قبل از تحصن تعداد زیادی مبال‌ [مستراح] در سفارت‌ تدارك‌ دیده شده‌ بود!... و از شرح‌ مقدمات‌ اين‌ نمايش‌ حساب‌شده‌ و حوادث‌ پشت‌ صحنه‌ آن‌ خالی‌ است. فقط در بعضی از‌ مآخذ، به‌ پاره‌اي‌ از اين‌ مقدمات،‌ آن هم به صورت مجمل اشارتی گشته که در‌ ادامه به تفصیل به آنها پرداخته می شود.👇 1⃣ نویسنده: علی ابوالحسنی (منذر)، نشريه زمانه| موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی👇 http://mashrootiat.pchi.ir/show.php?page=contents&id=4391 2⃣ دیگ پلوی سفارت انگلیس-از مجموعه مقالات ایران و استعمار انگلیس، همایش دوم👇 https://tn.ai/805719 ✳️ @ShahidRabe
✍ ۳۰ تیر سالروز چهار مناسبت👇 🔸۱- قیام ۳۰ تیر و بزرگداشت آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی 🔸۲- سالروز ارتحال آیت الله مجاهد شیخ جمال الدین(حاج آقا جمال) نوری 🔸۳- سالروز ارتحال آیت الله حاج شیخ مرتضی تهرانی 🔸۴- سالروز شهادت واعظ شهیر، حجت الاسلام والمسلمین شیخ احمد کافی 🔰👇👇
✅ ایام بزرگداشت رهبر قیام ۳۰ تیر ۱۳۳۱ ش و نهضت اسلامی "ملی شدن صنعت نفت" آیت الله مجاهد، سید ابوالقاسم کاشانی رضوان الله تعالی علیه، گرامی باد 🌹جهت شادی روح پر فتوحش🔰 «رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ✍ دیدگاه امام خمینی(ره) درباره مبارزات آیت الله کاشانی(ره)🔰 در نگاه امام راحل، مجاهدت خستگی ناپذیر آیت الله کاشانی(ره) اولا" در تداوم حرکت میرزای شیرازی(ره) و مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) به ظهور و بروز درآمد، ثانیا محور اصلی این مجاهدت وقفه ناپذیر، اسلام و قوانین مترقی و زندگی ساز آن بود، ثالثا" از ابتدای این حرکت، مخالفت سرسختانه ایادی داخلی استعمار و شیفتگان غرب و انگلیس و آمریکا به شکل حرکت های مرموز ملی! و در عین حال غربی! آغاز شد و جبهه ملی و سایر احزاب ملی گرا این عناد و مخالفت علیه اسلام و رهبری آیت الله کاشانی و اهداف والای او را ساماندهی کردند. در رویکرد تاریخی امام راحل و آیت الله کاشانی، قیام و مجاهدت پرشور مرجع شهید آیت الله شیخ فضل الله نوری جایگاه ویژه ای دارد. شیخ از رهبران نهضت مشروطه ایران به شمار می رفت لکن پس از مشاهده نفوذ غرب گرایان وابسته به استعمار انگلیس در نهضت مشروطه و مصادره آن به نفع انگلیس با مشروطه ای که تغییر ماهیت داده و از اسلامی به غربی و انگلیسی تبدل یافته بود مخالفت می ورزد و با شیفتگان غرب مواجه می شود. این جریان اگرچه در مشروطه نام و عنوان خاص و سامان یافته ای نداشت ولی در دوره های بعد تحت عنوان جبهه ملی و حزب ملت ایران و نهضت آزادی و گروه های ملی ـ مذهبی به فعالیت علیه حاکمیت اسلام پرداختند. ادامه مطلب👇 https://hawzah.net/fa/Article/View/94806/ ✍ مروری بر نقش آیت الله کاشانی در واقعه ۳۰ تیر ۱۳۳۱👇 https://defapress.ir/fa/news/300287/ 🔰👇👇 ⏪ لینک کوتاه: https://dnws.ir/300287 ⁉️ نقش پیروان مکتب مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) در نهضت ملی شدن صنعت نفت 💠 امام خامنه ای(حفظه الله): اگر علما و انگیزه‌ی دینی نبود، قطعاً نهضت ملّی شدن صنعت نفت پیش نمیرفت؛ این را همه بدانند. در مقدّمه‌ی این نهضت آیت‌الله کاشانی بود.[که می فرمود راه ما همان راه شیخ بزرگ، فضل الله نوریِ شهید است]. پشتیبان او مرجع تقلیدی مثل مرحوم آسیّد محمّد تقی خوانساری در قم بود.[همان مرجعی که نماز بارانش مورد اجابت الهی قرار گرفت، همان مرجعی که اندوهگین و سوگوار مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) بود...مرجعی که طاقت نمی آورد، ببیند عکس به دار زدن شیخ فضل الله نوری(ره) را که شهید ابقاء دین در محتوای مشروطیت شد]. مروّجان این فکر، یک جمعی در قم و در مشهد ما یک عالم دینی، یک منبریِ درجه‌ی یک و یک فعّال مذهبی گوینده‌ی متفکّر درجه‌ی یک [بودند]؛ اینها مروّجین نهضت ملّی بودند، مردم به‌خاطر دین آمدند. بعد که مرحوم کاشانی را جدا کردند، علما را طرد کردند، مذهبی‌ها را کنار گذاشتند، مصدّق شکست خورد. تا دین بود، تا عنصر ایمان دینی بود، حرکت به جلو بود؛ وقتی این [عنصر] از آن گرفته شد، حرکت متوقّف شد، شکست خورد، تبدیل به عکس شد. یک آمریکایی با یک چمدان اسکناس آمد در تهران و همه‌ی قضایا را به هم زد و کودتای ۲۸مرداد بوجود آمد! ۹۵/۱۰/۱۹ 🔸منابع: حوزه نت/خبرگزاری دفاع پرس/خبرگزاری فارس/کانال جهادتبیینی/نقلی از مرجع بزرگ شیعه، آیت الله شیخ محمد علی اراکی(ره)، کتاب تنهای شکیبا، علی ابوالحسنی(ره)/نشریه نبرد ملت... 🔰ادامه در بخش دوم🔰
🔰بخش دوم🔰 🔳 ۳۰ تیر، سالگرد ارتحال مرحوم حضرت آیت الله حاج شیخ جمال الدین نوری(حاج آقا جمال نوری)، رضوان الله تعالی علیه، از بستگان نسبی مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) و از دوستان امام راحل 🌹 «رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ✍ از جمله مجتهدین تهرانی که به همراه آیت الله حاج شیخ محمد تقی آملی (فرزند ملا محمد آملی، از یاران شیخ شهید فضل الله نوری)، در اعلامیه مشترک علما (۲ مرداد ۴۲ ش)، مرجعیت حضرت امام خمینی(ره) را در قضایای دستگیری ایشان مورد تأیید قرار دادند و با این حرکت انقلابی مانع به شهادت رسیدن امام از سوی رژیم سفاک شاه خائن شدند.[۱]* ایشان از اساتید بنام حوزه علمیه مروی بود. همان مروی که در اعتقاد امام راحل فیضیه تهران محسوب می شد. از اکابر عصر خود و دانش آموخته نجف و از بستگان نزدیک و نسبی مرجع شهید، علامه شیخ فضل الله نوری(ره) بود. در نسبت ایشان با مرجع شهید نوری اختلافاتی وجود دارد برخی، نسبت را پسردایی، پسر عمه، برخی، پسرعمه، پسردایی و افرادی همچون مورخ فقید، استاد منذر، ایشان را از بنی اعمام شیخ شهید دانسته اند. همچنین روحانی مجاهد مرحوم جعفر شجونی در خاطراتش از ایشان به عنوان پسرخاله شیخ شهید یاد کرده و جامعه روحانیت مبارز تهران، در اطلاعیه ای که به مناسبت ارتحال ایشان منتشر نمود (مندرج در روزنامه کیهان،سال ۶۴ ش)، از ایشان به عنوان پسر دایی شیخ شهید یاد نموده است. آیت الله حاج آقا جمال نوری(ره) از حضرات آیات، شیخ عبدالکریم حائری یزدی، میرزا محمد حسین نائینی، شیخ ضیاءالدین عراقی و سید ابوالحسن اصفهانی رضوان الله تعالی علیهم، اجازه اجتهاد داشت و دارای تألیفات ارزشمند، از جمله حاشیه بر فرائد الاصول و حاشیه بر رسائل شیخ مرتضی انصاری(ره) بود. مجتهدی مبارز و از یاران وفادار امام خمینی(ره) که امام را اعلم میدانست. در کارنامه خود سابقه حبس در دوره رضاخان و محمد رضا را داشت. امام راحل در دوره تبعید، از طریق دوستی مشترک (آیت الله سید محمد صادق لواسانی ره) برای ایشان پیغام می فرستادند و آرزوی سلامتی می کردند. والد آیت الله حاج آقا جمال، آیت الله میرزا محمد رضا نوری(ره)، از مجتهدین بنام تهران در جریان تحصن علما در حرم حضرت عبدالعظیم (بر ضد جریان انگلیسی مشروطه)، مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) را همراهی نمود. آیت الله حاج آقا جمال نوری(ره)، در زمان بردار شدن مرجع شهید نوری، ۱۲ ساله بود. منزل پدری ایشان در نزدیک بیت مرجع شهید در محله سنگلج قرار داشت. ایشان در ۳۰ تیر ۱۳۶۴ ش، در تهران به دیدار حق شتافت و در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به خاک سپرده شد. در کرامات ایشان همین بس که، نقل است، فردی که ایشان را غسل داد فردی بود که مرحوم آیت الله خوانساری را غسل داده بود [سید احمد یا سید محمد تقی، مشخص نیست ولی احتمالاً آقا سید احمد خوانساری بوده است]. فرد غسل دهنده نقل کرده، در شب رحلت آیت الله حاج آقا جمال، در خواب می بیند که نزد وی آمدند و عنوان می کنند: چرا خوابیده ای؟ یکی از دوستداران و خدمتگذران امام حسین (علیه السلام) به رحمت خدا رفته، باید بروی و غسلش دهی! صبح که شد، زنگ درب را زدند و خبر دادند که آیت الله حاج آقا جمال نوری به رحمت خدا رفته و بیا ایشان را غسل بده. از سوی جامعه روحانیت مبارز تهران، مجلس ترحیم با شکوهی برای ایشان در مسجد مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری (ره) برگزار گردید. [۱]* دوم مرداد ۱۳۴۲ ش، پس از دستگیری امام‌خمینی(ره) و قیام خونین ۱۵خرداد ،تعدادی از علما و مراجع، از شهرهای مختلف عازم تهران شدند (همچون آیت الله سید محمد هادی میلانی ره از مشهد، آیت الله آخوند ملا علی معصومی ره از همدان، آیت الله سید محمد رضا گلپایگانی ره و آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی ره از قم و...) و با همراهی علمای طراز اول تهران، با تنظیم نامه‌ای مبنی بر تایید مرجعیت ایشان، خواستار آزادی فوری امام شدند. با این حرکت انقلابی، قصد و نقشه شوم شاه خائن در به شهادت رساندن امام، نقش بر آب شد. سه تن از مجتهدین بزرگ و طراز اول تهران(ره) که با همراهی دیگر علما، مرجعیت و اعلمیت امام راحل را در قضایای دستگیری ایشان، مورد تأیید قرار دادند، عبارت بودند از ◽️مرحوم آیت الله حاج آقا جمال نوری ◽️مرحوم آیت الله محمد تقی آملی (فرزند ملا محمد آملی ره، از اصحاب خاص مرجع شهید علامه نوری ره) ◽️مرحوم آیت الله سید محمد صادق لواسانی (از دوستان صمیمی امام راحل) ✅ منابع/تاریخچه حوزه‌ علمیه کهنسال تهران، رجا نیوز/خاطرات دوستان و آشنایان/ک، تنهای شکیبا/روزنامه کیهان تیر ۶۴ ش/کانال نشریه عبرتهای عاشورا/کانال بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی... 🔰ادامه در بخش سوم🔰
🔰بخش سوم🔰 🔳 ایام ارتحال استاد اخلاق، آیت الله شیخ مرتضی تهرانی، از شاگردان امام راحل، از پیروان مکتب مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری و برادر مرجع فقید آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی، تسلیت باد (رضوان الله تعالی علیهم) 🏴 ارتحال: ۳۰ تیر ۱۳۹۷ ش 🌺🍃«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم 💠 مرحوم آیت الله شیخ مرتضی تهرانی (ره): [در مشروطه] تنها کسی که با نور توحیدی نگاه می کرد و آخر را می دید [شیخ فضل الله نوری (ره)] بود. بعد خود آنها [مخالفین شیخ] هم اعتراف کردند. ✍ آیت‌الله شیخ مرتضی تهرانی از اساتید مشهور اخلاق کشورمان محسوب می‌شود. پدر ایشان حاج میرزا عبدالعلی از اساتید علامه طباطبایی و از شاگردان آیت‌الله عبدالکریم حائری یزدی، مؤسس حوزه علمیه قم بود. نیاکان ایشان که محبت اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) در پوست و گوشت و استخوان‌شان پیوند خورده بود، همواره در مسیر حق‌مداری و مبارزه با ظلم‌ گام نهادند و تاکنون نام نیکی از خویش برجای گذاشتند. مرحوم شیخ مرتضی تهرانی از جانب پدر به استر آباد و از طرف مادر به ایل کلهر (کرمانشاه) می‌رسد. پدر بزرگ ایشان، شهید میرزا غلامحسین، از جمله علمایی بود که در تحصن مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی، شیخ را همراهی نمود. در آن قضایا در اعتراض به عملکرد آخوند خراسانی در حمایت از مشروطه غربگرا، تحصن مستقلی را در حرم شکل داد که توسط افرادی ناشناس به گلوله بسته می‌شوند. مرحوم میرزا غلامحسین، بر اثر اصابت شانزده گلوله به شهادت می‌رسد. مرحوم شیخ مرتضی تهرانی که امام جماعت مسجد میرزا موسی واقع در بازار تهران بود، جلسات اخلاق خویش را در زیرزمین منزل مسکونی که آنجا را تبدیل به حسینیه کرده بود، همراه با جلسات تفسیر قرآن با رویکردی اجتماعی اعتقادی برگزار می‌کرد. ◽️گذری بر حیات علمی و سیاسی آیت‌الله مرتضی تهرانی🔰 https://www.irdc.ir/fa/news/3208/ 🔸منابع: مشرق نیوز/خاطرات آیت الله شیخ مرتضی تهرانی/مصاحبه آیت الله تهرانی با مرکز تدوین آثار آقای کرباسچیان/ پیاده شده بخشی از سخنرانی های آیت الله شیخ مرتضی تهرانی درباره مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) و مشروطه/مرکز اسناد انقلاب اسلامی... 🌹ایام بزرگداشت شهادت حجت الاسلام حاج شیخ احمد کافی(ره)، خطیب شهیر و مبارز، از بانیان مهدیه تهران، از نمایندگان امام راحل در تصدی امور حسبیه و شرعیه، از ارادتمندان مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، از مبارزین با دستگاه شاه خائن و همینطور از افشاگران التقاط و انحراف در دین و از منتقدین افکار التقاطی شریعتیسم 🌹شهادت: در تصادفی مشکوک در ۳۰ تیر ۱۳۵۷ ش، ۷ ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی. 🌺🍃«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات» اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم ✍ مروری بر زندگی، خدمات فرهنگی و مبارزاتی شهید کافی(ره)، مرکز بررسی اسناد تاریخی🔰 http://historydocuments.ir/show.php?page=post&id=2027 ✳️ @ShahidRabe