eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
4_381897131771823530.mp3
14.33M
🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨▫️ ▫️ وجود است که مشهود ماست. ما موجودیم و جز ما همه موجودند. ما جز وجود نیستیم و جز وجود را نداریم و جز وجود را نمی یابیم و جز وجود را نمی بینیم. فهم معنای ظاهری این عبارت سر و باطن درس اول و بلکه تمام درس های معرفت نفس و سر و حقیقت تمام معارف انسانی، الهی و حقایق عالم است. ** هر عالمی که به دنبال علم می رود سه اصل اساسی را در مرتبه اول قبول دارد: یکی این که من هستم. دوم: اونی که من به دنبال و طلب او راه افتاده ام او هم هست. سوم: من هم که دارم به دنبال این مطلوب می گردم که او را بفهمم، فهمیدن و علم و ادراک هم هست و واقعیت دارد. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ @shakhehtoba 🔸در عرفان بحث اثبات وجود خدا ندارد و اثبات مربوط به فلسفه است. 🔸امام باقر (ع) می فرمایند: "هر چه در ذهنت می خواهی خدا را اثبات کنی، مخلوق توست." 🔸وجود کفو، همسنگ و همتا ندارد. حق، الله، وجود، حقیقت و واقعیت همه یک حقیقت اند. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹ع 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨▫️ ▫️ 🔸اولین پله سیر انسانی این است که عینک بدبینی را از چشمت کنار بگذاری. چون به چشمت داشتی شیشه کبـود زین سبـب عالـم کبـودت می نمـود این عینک را از چشمت بردار می بینی که عجب!!! همه حق است و معنای مرگ یعنی همین. الآن حقیقت مرگ در این دو سطر برای انسان تجلّی می کند. 🔸دو چیز است که عقل و ذهن خوب نمی تواند آن را درک کند، اصلا" به حقیقتش نمی رسد، یکی عدمست، چرا عقل به آن نمی رسد؟ برای این که چیزی ندارد تا به آن برسد، بله چون هیچ ندارد . و یکی هم جناب خود وجود است ، خود حق است، آن هم عقل به کنه اش نمی رسد. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ @shakhehtoba 🔸ما جز وجود نیستیم و غیر وجود را نداریم ،همه جا راوجود گرفته و وجود حق است گر بشکافند سرو پای من جز تو نیابند در اعضای من 🔸عالم وجود، معلوم وجود ، علم وجود ، از ما جز وجود نماند ،همه در متن آن هستیم من به هرچه می گذرم ذکر دوست می شنوم من به هرچه می نگرم روی اوست می بینم 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
🔰 🔰 👈 از لطایف کلمات حکیم ربانی انباذقلس که در زمان داود پیامبر بود که حکمت را از لقمان در شام گرفت؛ و گفته شده که حکمت را از سلیمان علیه السلام گرفت؛ چیزی است که در تعریف نفس ناطقه گفته است که شهرزوری در نزهة الأرواح نقل کرده است که: « همانا کسی که قصد نماید تا اشیا را از بالا یعنی از جواهر اول بشناسد، ادراک اشیاء بر او دشوار است؛ و کسی که ادراک اشیاء را از پایین طلب کند، ادراک علم اعلی بر او دشوار است؛ زیرا که او از جوهر کثیف به جوهر در غایت لطافت منتقل می شود، و کسی که ادراک اشیاء را از متوسط طلب کند و متوسط را به کنه معرفتش بشناسد، بوسیله این متوسط ( یعنی نفس ناطقه ) به ادراک هر دو طرف عالی و اسفل می رسد و طلب این معرفت هم بر او آسان می گردد.» سپس شهرزوری بعد از نقل این کلام انباذقلس گفت: این کلام عجیبی است که قدرش را نمی داند مگر کسی که این متوسط یعنی نفس انسانیه را بشناسد. ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
"حبّ و بغض" چه چیز عجیبی است. هم ملاک ایمان و رستگاری است هم نشانه شقاوت و سقوط. به "قلب" بنگریم... به کدام سو میل می‌کند. درک و تماشا، کار قلب است اگر بینا باشد. فانها لا تعمی الابصار ولکن تعمی القلوب التی فی الصدور: پس این چشم‌ها کور نیستند بلکه دل‌هایی که در سینه‌ها هستند کورند. [حج/۴۶] 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، چرا بگریم که تو را دارم، و چرا نگریم که منم. فراز ۱۶۵ @shakhehtoba
4_381897131771823532.mp3
15.21M
🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨▫️ 🔸آثار وجودی دانا به مراتب از نادان بیشتر است؛ زیرا همه ی اختراعات و اکتشافات از دانشمندان است و انسان نادان محکوم دانا و تابع اوست و در حقیقت دانش است که محور جمیع محاسن است؛ پس انسان دانا اشرف از انسان نادان و حیوان و نبات و جماد است و در حقیقت علم، موجود اشرف و در رتبه ی فزون تر از همه است. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️ @shakhehtoba همه موجودات در یک مرتبه از حقیقت وجود نیستند. از آثار موجودات پی می بریم که سعه وجودی آن ها تا چه اندازه است. علم به یافته ها به مقدار خود عالم است. علم ما از ناحیه آثار موجودات به خود موجودات بر می گردد که در حقیقت از اثر پی به موثر بردن است که از آن تعبیر به علم فکری می کنیم. یک قسم از موجودات را می بینیم که به ظاهر حس و حرکت ندارند و آن ها را رشد و نمو نیست چون انواع سنگ و خاک و مانند آن ها را، که این قسم را جماد می گوییم. پس این همه آیات در مورد تسبیح موجودات را باید بر چه مبنایی حل کرد؟ حضرت آقا کلمه به ظاهر را در عبارت گنجاندند. ** تسبیح موجودات مترتب بر آگاهی و شعور و ادراک است... این فقط تسبیح تکوینی نیست. 🔸از کارهایی که عزیزان در مطالعاتتان باید شروع بفرمایید مطالعه در زندگی حیوانات و نظام آفرینش است، چه از دانشمندان خودی چه دانشمندان غیر. 🔸آن طور نباشد که یک جوان که تازه دارد چهار تا کلمه حرف یاد می گیرد یکدفعه عالم برزخ و اشکال و صور گوناگون را به او نشان دهند که ترسش بگیرد و به خدا و پیغمبر و همه بدبین شود، بلکه طوری باشد که آگاهی و شعور ما نسبت به نظام عالم بیشتر شود. 🔸هر چه بیشتر در اسرار عالم غرق شوید لطیف تر است. به فرزندانتان این کتابها را بدهید بخوانند تا نسبت به عالم خوش بین شوند، کتابهایی که راجع به انسان و آناتومی و تشریح نوشته شده را مطالعه بفرمایند. 🔸وقتی آدم در اسرار چشم و زبان و گوش و نظام هستی و... غرق بشود سر از توحید صمدی قرآنی در می آورد و در وادی حیرت می افتد. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
🔰 🔰 👈 به نظر ما کریمه ی : { و إذ قُلنا لِلملائکة اسجدوا لِآدم فسجدوا إلّا إبلیس } و امثال این از آیات دیگر، استثنای متّصل است نه اینکه استثنای منقطع باشد؛ و این گفته با سخن حق سبحانه و تعالی که فرمود: { لا یَعصوُنَ اللهَ ما أمرَهُم و یَفعَلوُنَ ما یُؤمَروُن } و دیگر آیات، منافات ندارد. پس بفهم و اندیشه کن؛ به خواست خدا رهنمون می شوی. ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
إلهی، در این جهان پر هیاهو چرا من هوهو نکنم. فراز ۱۶۶ @shakhehtoba
4_381897131771823533.mp3
8.15M
🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
ابتدای درس یازدهم.pdf
45.3K
👆👆👆 متاسفانه بخش ابتدایی جلسه ی یازدهم ضبط نشده است ؛ متن این قسمت به صورت pdf تقدیم شما می شود 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨▫️ ▫️ ,اول 🔸 وجود است كه مشهود ما است , ما موجوديم و جز ما همه موجودند ما جز وجود نيستيم و جز وجود را نداريم و جز وجود را نمى يابيم و جز وجود را نمى بينيم . وجود را در فارسى به هست و هستى تعبير مى كنيم . در مقابل وجود عدم است كه از آن به نيست و نيستى تعبير مى شود . و چون عدم نيست و نيستى است پس عدم هيچ است و هيچ , چيزى نيست تا مشهود گرددو اگر بحثى از عدم پيش آيد به طفيل وجود خواهد بود . پس وجود است كه منشا آثار گوناگون است و هر چه كه پديد مىآيد بايد از وجود باشد نه از عدم . و من بديهى تر از اين درس چيزى نمى دانم . 🔸 اين بود سخن ما در اين درس و خلاصه اينكه جز هستى چيزى نيست و همه هستند و هر اثرى از هستى است . 🔸 اكنون در دنباله اين درس يك فحص و بحث در پيرامون مشهودات خود به ميان مىآوريم كه ببينيم كدام يك از آنها اشرف از ديگران است تا دانش پژوهان را در مسير تكاملى علمى و دانش پژوهى , موجب مزيد شوق , و زيادتى ذوق گردد و رغبت و ميل آنان فزونى گيرد و سبب كثرت استبصار و وفور انتباه آنان شود . اينك گوئيم كه در مشهودات خود كاوش مى كنيم تا ببينيم آثار وجودى كدام يك از آنها بيشتر است : 🔸 يك قسم از مشهودات خود را مى بينيم كه به ظاهر هيچ حس و حركت ندارند و آنها را رشد و نمو نيست , چون : انواع سنگها و خاكها و مانند آنها كه اين قسم را جماد مى گوييم . 🔸 و يك قسم ديگر را مى بينيم كه تا حدى حس و حركت دارند و رشد و نمو مى كنند , چون : انواع نباتات كه رستنيها باشند از گياه گرفته تا درخت . و چون جماد و نبات را با يكديگر بسنجيم مى بينيم كه هر دو در اصل وجود داشتن مشتركند , و جماد حجم دارد , نبات هم حجيم است . آن وزن دارد و اين نيز وزين است تا كم كم به جايى مى رسيم كه مى بينيم نبات رشد و نمو دارد و او را تا اندازه اى حس و تا حدى حركت است ولى فاقد اين كمال است و صاحب اين كمال آثار وجودى بيشتر دارد پس نبات در رتبه برتر از جماد است . 🔸 و يك قسم ديگر را مى بينيم كه آنها را حركات گوناگون است و حس آنها به مراتب شديدتر و قويتر از حس نباتات است و افعال گوناگون از آنها بروز مى كند و همه از اراده آنها است كه انواع حيوانات برى و بحرى اند و چون اين قسم را با نبات مقايسه كنيم مى بينيم كه هر دو در وجود داشتن و جسم بودن و در لوازم جسم شريكند و نيز نبات را رشد و نمو است يعنى داراى قوه اى است كه بدان قوه غذا مى گيرد و مى بالد و اين قوه را در اين قسم كه حيوان است نيز مى يابيم تا اندك اندك به جايى مى رسيم كه مى بينيم حيوان واجد كمالاتى است كه نبات فاقد آنها است كه همان حركات ارادى و افعال گوناگون است ناچار شعور و قوه و بينش بيشتر و قويتر موجب آنگونه امور مختلف است , پس آثار وجودى و حياتى حيوان بيشتر از نبات است پس حيوان در رتبه , برتر از نبات است . و يك قسم ديگر را مى بينيم كه تمام آثار وجودى حيوان را دارا است با اضافه اين معنى و اين حقيقت كه موجودى است داراى رشد و نمو و حس و حركت ارادى و ديگر قواى حيوانى , ولى افعالى از او صادر مى شود كه از هيچ حيوانى ساخته نيست . و مى بينيم كه همه حيوانات و نباتات و جمادات مسخر اويند و او بر همه حاكم و غالب , اين موجود عجيب انسان است . پس ناچار قواى حياتى و وجودى او بيشتر از حيوانات است , پس انسان در رتبه والاتر از حيوان است . 🔸 و باز اگر در افراد اين نوع , فحص و كاوش كنيم مى بينيم كه آثار وجودى دانا و مراتب بيش از نادان است و همه اكتشافات و اختراعات و . . . از دانمشند است نه از نادان , و انسان نادان , محكوم دانا و تابع او است و در حقيقت دانش است كه محور جميع محاسن است . پس انسان دانا , اشرف از انسان نادان و حيوان و نبات و جماد است . پس در حقيقت , علم , موجود اشرف , و در رتبه , فزون تر از همه است تا زمان بحث در گوهر علم فرا رسد كه ببينيم چگونه گوهرى است 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
🔰 🔰 👈 قوله سبحانه: { وَ قُلنا یا آدَمُ اسکُن أنتَ وَ زَوجُکَ الجَنَّة } و نظائر آن در قرآن کریم، در بیان قصّه ی حضرت آدم صفی و حوا علیهما السلام، در حقیقت، نمایش سرگذشت ماست که در مرآت صیقلی سرّ خاتم منعکس و متمثّل گردید و در قوالب الفاظ وحی ریخته شده است. فافهم. ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
روز بعد از نماز صبح همانگونه ڪه در سجاده نشسته بودم و مشغول مناجاٺ و ذڪر پروردگار متعال بودم ، 💥مڪاشفہ ای برای من اتفاق افتاد 🖋 در مڪاشفه دیدم لبهای من را با نخ و سوزن می دوزند و بسیار هم درد و رنج دارد ☘️ بعد به من گفتند این باطن عمل و سزای ڪسی است ڪه زبانش را از حرف‌های بیهوده نگه نمی‌دارد. 📔 .علامه حسن زاده آملی ره 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
همایش ملی حضرت علامه حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۱۹ قم
همایش ملی حضرت علامه حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۱۹ قم
امضای تمبر یادبود توسط شاگردان حضرت علامه
همایش ملی حضرت علامه حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۱۹ قم
علامه حسنزاده-میزبانی شهدا_۲۰۲۳_۱۰_۱۰_۰۵_۱۲_۰۱_۸۷۰.mp3
426.7K
🔲▪️ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢