#پست_شماره_۴۴: ✨✨🌷
✍️ انقضای مدت عالَمِ سفلی ، وسیلهٔ وصول به عالَمِ عِلوی است ، (پس) بهوش باش که خویش را چگونه می سازی .
🔸(شرح: با پایان یافتن مدت زندگی در دنیا ، عالم آخرت شروع می شود، پس توجه داشته باش که فقط در این دنیا فرصت کشت و کار و خیرات و اعمال صالح و خودسازی داری ، آن دنیا دیگر فقط زمان برداشت است ، دیگر زمان انجام و عمل به پایان رسیده، پس قدر این عالم دنیا را بدان و تا می توانی خودت را پاک نگه بدار و زاد و توشه بردار و در خیرات و صالحات و طاعات و عبادات بکوش، که هر چه خبر هست در همین دنیا است ، تا می توانی از سهم جسم بگیر و خرج جان کن.)
📗#کتاب_هزار_ویک_نکته_نکته ۴۲۳
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
🍃#پیرامون_علم_اخلاق_قرآنی_و_عرفانی
#علامه_حسن_زاده_آملی
#قسمت_اول
بسمالله الرحمن الرحيم
به آن اندازه که عبادت شما ،به آن اندازه که عمر شما روی مبنای عقل و محور عقل میگشت ، به آن اندازه انسان هستید.
و برادر من این چهار صباح آنقدر قدر و قیمت ندارد .
دنیی آنقدر ندارد که بر او رشک برند
یا وجود و عدمش را غم بیهوده خورند
شد ،شد ،نشد ،نشد .
شد ، شد ، نشد ، نشد ، آنقدر برای او نیست ، دنیا از دست رفته ،حسرت ندارد !
اگر خودتان را از دست دادید بنالید ، آن آه و افسوس دارد.
یک وقتی چشم باز میکنید آه چه چیزها ما را از فریب او باز داشت .
چه دامها و تلههایی در پای ما بود و بیخبر نگذاشتند ما پرواز کنیم
چه ابرهای تیره، گرد و غبارها ، تراکمها ، جلو چشم ما بود ، چشم ما را فرا گرفته بود ، جمال دلربایی او را نمیدیدیم،
چه شیرین فرمود أمير علیه السلام :
آقا جان وجود چیست؟
فرمود : به غیر وجود چیست؟
بله ! به غیر وجود چیست؟
جز او کیست؟
غير از او کیست؟
در میان دریای آب حیاط تشنه نمیرید ؛ غرق در میان دریا ، زلال ، شیرین ، صاف
تشنه نمیرید، دنیا گرفتارتان نکند ،
آب شور دنیا گرفتارتان نکند هر چه بخورید تشنهگیتان رفع نشوید !
حدیث رسولالله است ؛
فرمود :جبرئيل علیه السلام
ان لي هل الجنة توجد من مسيرة الف عام
بوی بهشت تا فاصله هزار سال راه بوی بهشت شنیده میشود و بیش از هزار سال هم ، این الفاظ را میفرماید به زبانی که بنده و جنابعالی متوجه بشویم ، یهجوری در باره حقایق صحبت میفرماید که ما مطابق این نشئهیمان ، این عالممان با این الفاظمان که خو گرفتهایم بفهمیم و برسیم ، بوی بهشت و مسیر هزار سال راه به مشام میرسد ، آن هم بویی است دلربا ، جانفزا ، ابتهاج دهنده ، انبساط دهنده ، نفحات رحمانه ، نسیم الهیه ، روحاللهه ، نعمتهای اسماء و صفات او هستند ، تجلیات حقند ، هر چه عرض کنیم کم گفتیم .
اینهایی را که میفهمید اینجا ، این علمی که اینقدر شیرین است، این دانش و کمالی که این همه در پی آن هستند ، میشنوید فلان عالم ، فلان دانشمند ، پایه علمیاش ، چقدر بود ، چه چیزها فهمید ،چقدر اختراع کرده، چقدر پی برده ، چقدر کتاب نوشته ، چقدر بينش داشت ، روزگارش چطور بود ،
وقتی میشنوید آه سرد میکشید!
و میگویید خوشا به حالش، خدا به ما هم بدهد ، خوشا به حال آن کسی که بینش دارد، عقل و دانش دارد ، درایت دارد ، این دانشها ، علوم ، معارف ، همه نسیمهای بهشتیاتد ، همه بوی بهشتیاند .
حالا ببینید شب و روز چقدر از بهشت
میبویید ، به اندازه که معارف حقه تحصیل کردید، علم تحصیل کردید ، معرفت و تقوا تحصیل کردید ،
جان یافتید ، توجه یافتید، روشن شدید ، به آن اندازه از بوی بهشت استشمام کردید ، اینها همه بوی بهشت هستند، به آن همه گلهای رنگارنگ ، و طلوع و غروب این همه ستارهها ، ، طلوع و غروب آفتاب و ماه ، امواج دریا، آمدن باران ، سبز شدن درختان ، خرم شدن زمین ، جوشیدن چشمهها ، متولد شدن انسانها ، حیوانها ، دم به دم این همه پدید میآیند، طلوع میکنند.
ان الي ربك الرجعي ، انا لله و انا اليه راجعون
این همه اسرار شئونی را که مشاهده میفرمایید !
ان من شي الا عندنا خزائنه
اينها همه برمیگردنند به اصلی که همه در آن اصل آنجا جمعند ، آنجا همه جمعند، یک اصل واحد ، یک حقیقت واحد ، این همه تجلیات اینها همه آثار بهشت است که دم به دم پیاده میشود، همه بهشت است .
جنابعالی به دست خودت زندگیات را حیاتات را بودت را شب و روزت را برای جهنم نکنید آن که آفریدگار ما است ، صد آمد رحمت او ، او خیر آفرید ، شما بد نکنید که شر بشود، او خیر آفرید ، او آنچه که آفرید ، خیر آفرید ،
یک نخود شر در دار وجود قدم ننهاد.
من و شما بد میکنیم ،
غرض ، اینها هم تمام کمالات ،تمام خوبیها، همه رستی از جمال بهشتاند
همه که میبینید دار وجود چقدر زیباست
میبینید صفحه آسمان چقدر دلگشاست
صحرا را میبینید، دریا را میبینید ، نظام را میبینید ، عالم را میبینید ...
#برگرفته_فایل_صوتی
#علامه_حسنزاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
💠💠 ✨✨💠💠
🔹امام علی(علیه السلام) فرمود :
خداوند متعال فرمود: ای پسر آدم هرگاه چشمان تو، با تو در دیدنِ حرام منازعه کند برای رفع آن، دو پلک قرار دادم که آنها را در هنگام مشاهدهٔ حرام در هم کنی و حرام را مشاهده نکنی و اگر زبانت با تو در مورد صحبت از محرمات منازعه کرد، دو لب برایت قرار دادم، آنها را روی هم ببند و سخن حرام مگو.
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
الهی!
راز دل را نهفتن دشوار است
و گفتن دشوارتر.
فراز ۲
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبي
@shakhehtoba
4_5994447960530747804.mp3
14.76M
🔵 بزرگ ترین صله رحم در طبیعت، تفکر در نظام هستی است، تمام موجودات همه رحم دارند.
🔵 خداوند می فرماید: هرکسی با رحم من وصلت کند من هم با او وصلت می کنم و هر کس از رحم من قطع بفرماید من هم با او قطع رحم می کنم که رحم خدا، عالم طبیعت و نشئه ماده است. آن پدر یعنی کمال مطلق، وجود مطلق، فاعلیت محضه، علت تامه هرچه فیض دارد می دهد که:
آسمان مرد و زمین زن در خرد
هرچه او انداخت این می پرورد
آسمان وجود حضرت حق، مرد است، زمین نشئه طبیعت، زن است.
🔵 تمام فیوضات الهیه باید در قوس صعود از رحم طبیعت برخیزد و اگر رحم طبیعت را نداشتیم قوس صعودی نبود، عالم منقطع می شد، فیض حق انقطاع حاصل می کرد. چون فیض در مقام نزول از انا لله می آید و با رحم طبیعت به انا الیه راجعون متصل می شود.
🔵 حرکت جوهری در قوس صعود معنا دارد، عالم طبیعت انتهای قوس نزول و ابتدای قوس صعود را ربط وجودی می دهد چه این که در مقام استمرار هم همین است.
🔵 انسان که علت غایی و نهایی عالم است باید از متن وجودی عالم طبیعت براساس فیض دهی، انسان برخیزد و اگر وجود انسان نباشد رحم طبیعت بی اساس می شود.
🔵 این رحم طبیعت، محل تنزل انوار و برکات است که اگر کسی با آن قطع رحم کند قطعا از فیض محروم می شود لذا حق ندارد به بدنش ضربه بزند.
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_صدوشصت_و_سه_۱۶۳
#علامه_حسن_زاده_آملی #استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
#پست_شماره_۳۲ :🌷✨
✍️ مرید به سوی عالمِ قدس نیاز به ریاضت دارد و آن را سه هدف است :
🔸مریدی که میخواهد به عالم قدسی حرکت کند نیاز به ریاضت دارد و ریاضت برای سه هدف است:
۱) اول دورساختنِ غیرِحق از سَرِ راه
۲) مطیع ساختن نفس امّاره نسبت به نفس مطمئنه، تا قوای تخیّل و وَهْم به سوی توهّمات سازگار با عالم قدسی منصرف شود .
۳) لطیف ساختن روح و باطن برای قبول کردن آگاهی و تنبّه
📗#نمط_نهم_مقامات_عارفین_ص۱۳۵
#شرح_اشارات_و_تنبیهات
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی،
«یا مَن یعفو عن الکثیر و یعطی الکثیر بالقلیل»،
از زحمت کثرتم وا رَهان،
و رحمتِ وحدتم ده!
فراز۳
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبي
@shakhehtoba
4_5994447960530747805.mp3
17.13M
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
🔵 حرکت جوهری در متن طبیعت در دل تجدد امثال واقع می شود. تجدد امثال هم در نشئه طبیعت است و هم در ماورای طبیعت و بالاتر از آن حرکت حبی خداوند است.
🔵 اگر کسی به سر حرکت جوهری برسد به توحید صمدی قرآنی دست پیدا کرده است.
🔵 فهمیدن حرف مردم هنر است، رد کردن آن هنر نیست.
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_صدوشصت_و_چهار۱۶۴
#علامه_حسن_زاده_آملی #استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
#پست_شماره_۴۷ : ✨✨🌷
✍️ تارکِ نوافل را با عرفان چکار !!:
🔸نوافل ، کفارهٔ (جبران) عدمِ قبولی فرائض است ، که انسان ، خوفِ عدم قبولیِ فرائضش را دارد که :
زاهدان از گناه توبه کنند ، عارفان از عبادت استغفار.
و آنکه ترکِ نوافل می کند ، باید بسیار از خود راضی و بی باک باشد.
و چه نیکو فرمود جناب شیخ عالم عارف متأله محمد بهاری (ره) در نامه ای که به سفیرِ بغداد مرقوم فرموده که :
«تارک الصلوة را بل تارک النوافل را دم از عرفان زدن غلط اندر غلط است ».
📗#کتاب_هزار_ویک_نکته_نکته ۴۴۲
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
4_6019587971777303014_۲۰۲۴_۰۷_۲۱_۰۰_۱۴_۱۶_۱۳۰_۲۰۲۴_۰۷_۲۱_۱۴_۰۹_۴۶_۷۸۴_۲۰۲۴_۰۷_۲۴_۰۴_۵۴_۱۸_۲۸۷.mp3
909.9K
🎤 #علامه_حسن_زاده_آملی
#وجود_خیری_داشته_باشید
سلسله #مباحث_اخلاقی
حضرت علامه حسن زاده آملی (ره)
#وسعت_روح
#عاق_پدر_مادر
#امامان_صراط_مستقیم اند
#قطع_رحم
#فایل_صوتی_شماره۴۰
#برنامه_انسان_سازی
#توصیه_اخلاقی
#نشر_حداکثری
لطفا در نشر حداکثری این مطالب ناب معرفتی و عرشی همراهی بفرمایید🙏
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊طایر قدسی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
إلهی، شکرت که دوستانم عاقلند و دشمنانم احمق.
فراز ۴۰۱
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
4_6012784584666644620.mp3
19.68M
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
🔵 ذیمقراطیس معتقد است که:
عالم طبیعت، مبدأ و مبادیی دارد که آن مبادی، اجزای صغار صلبه هستند که از ابتدا آسمان و زمین ظاهری به این شکل نبوده بلکه به صورت اجزای ریز صلب و سفت و سخت بودند.
🔵 اجزای صغار صلبه از جنبه عددی بی شمار بوده و قابل شکستن و تجزیه هم نبوده و طول و عرض و عمق دارند و جسم اند.
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
@shakhehtoba
🔵 ذیمقراطیس قائل به اصل تحقق مجموعه عالم ماده به صورت اتفاقی است ولی معتقد است پیدایش اجزای داخلی عالم اتفاقی نیست و براساس سلسله علت و معلولی به وجود آمده اند.
🔵 این ذرات ریز صلب و سفت و سخت ازلا بودند و قابل شمارش از جنبه عددی هم نیستند و یک طبیعت هم دارند، جمادند، اما اشکال آن ها با هم فرق می کند : مثلث، مربع، مخمس، مسدس و ... .
🔵 این ذرات ریز ازبین رفتنی نیستند و بقای شان هم ابدی است.
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_صدوشصت_و_پنج۱۶۵
#علامه_حسن_زاده_آملی #استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢مارا در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نماز
فیلم کمتر دیده شده
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢مارا در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
کانال شاخه طوبی
🍃#پیرامون_علم_اخلاق_قرآنی_و_عرفانی #علامه_حسن_زاده_آملی #قسمت_اول بسمالله الرحمن الرحيم به
بسم الله الرحمن الرحيم
بیانات علامه حسن زاده آملی
#پیرامون_علم_اخلاق_قرآنی_و_عرفانی
#قسمت_دوم
والسلام و الصلوة على جميع الأنبياء و المرسلين
سيما على فاطمه سيدنا ابوالقاسم محمد (ص) و على آله الطيبين الطاهرين ثم الصلاة و سلام علينا و على عباد الله الصالحين.
از شاه اولياء امير المؤمنين على (علیه السلام) پرسیدند:
وجود چیست؟
فرمود: به غير وجود چیست؟
تو ای که از وجود می پرسی ،غير وجود را به من نشان بده تا من وجود را برای تو معرفی کنم .
سوال کردند وجود چیست؟ فرمود : به غير وجود چیست؟
چی داریم به غير وجود؟ غير وجود را نشان بده ، در مقابل هر چه هست وجود است.
این همان داستان معروفی که صحبت می کنم که آن ماهی ها جمع شدند با همدیگر بنای مذاکره و مشورت و سوال که آب چیست؟
رفتند پیش دانا یشان از او سوال کردند شما این مشکل را برای ما حل کنید گم شده ای داریم .
آب چیست؟ فرمود شما غير آب را به من نشان بدهید.
ما جز آب نمی بینیم، در آب هستیم، بود شما از آب است.
《و من الماء كل شى ء حى 》
《و كان عرشه على الماء 》
جز آب نشان بدهيد تا من به شما بگویم آب چیست ؟در میان آب آمدید تا به من رسیدید ،با آب ایم ،حیات شما به آب است.
آب است که شش جهت شما را احاطه کرده است.
《فإنما تولوا ثم وجه الله 》
《هو الأول والآخر و الظاهر و الباطن و هو بکل شي عليم علی يعلم من خلق و هو الطيف الخبير》
این توجه را ،این معنا را ،این واقعیت را بیا در خویشتن پیاده کن ببین با کیستی ؟کجایی هستی ؟
تا حضور بیاورد، تا مراقبت بیاورد، تا ببینی که اصل بود اوست.
وهر چه که جز او در نظرت می آید به قول جناب خواجه نقش دومین چشم احول باشد آن حقیقت و واقع اوست و بقیه خیال است. خیال رهزنت نشود.
سفر کن، از ظاهر سفر کن به سوی باطن .
از دنیا سفر کن به سوی آخرت .
همانطور که دیروز حدیث حضرت خاتم الانبیا محمد مصطفی (ص)را به عرض رساندم که فرمود :
《ان العبد ليصلي الصلاة لا يکتب له سدسها و لا عشرها و إنما يکتب للعبد من صلاته ماعقل منها 》
اگر صد رکعت نماز خواندی خیال نکن که بگویی یک ششم اش ،یک دهم اش که به من برسد خیلی هست حساب کثرت عمل نیست آن اندازه ای که در نمازت حضور داشتی در نمازت عاقل بودی، حاضر بودی،در مناجات بودی ،که المصلي يناجي ربه
به آن قدر که در مناجات بودی حضور داشتی به آن اندازه نماز خواندی.
حساب عمرت همینطور است صد سال عمر کردند صد و بیست سال عمر کردند هزار ساله شدم ای بسا هزار ساله ای بسا صد ساله چه بسا صد وبیست ساله، ای بسا صد وبیست ساله که نخیر عمري نکرده و ای بسا سی ساله ،چهل ساله خيلی عمر کرد هزار سال عمر کرد بیش از هزار سال عمر کرد .
مقدار حد بهره تو در دار کسب وکار چیست ؟
مقدار حد و بهره تو در این دار کسب وکار چیست ؟
چه اندازه عقلت را دراين دنیا بکار بردی ؟ به آن اندازه بهره بردی.
روزها در رفت گو رو باک نیست
تو بمان ای آن که چون تو پاک نیست
به آن اندازه . و همانطور که دیروز اشاره شد بهشت دارالسلام است آنجا دیگه بیماری را نمی پذیرند ،بیمار در آنجا راه ندارد.
بیماری در آنجا راه ندارد، بیمار را نمی پذیرند ،بیماری را نمی پذیرند ،راه ندارد.
سلامت است دارالسلام است ،بهشت است لغو نیست ،تأسیم نیست ،گناه نیست .
آنجا جوار رحمت حق است آنجا مقامی است...
#ادامه_دارد
#برگرفته_فایل_صوتی
#علامه_حسن_زاده_آملی
#کاری_از_گروه_شاخه_طوبی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
#پست_شماره_۴۸ : ✨✨🌷
✍️کم خور و کم خواب و ذاکر باش تا شبیه ملائکة الله گردی :
💠 یکی از اسماء و صفات الهی این است که « هو یُطعِم و لایطعَم» ، سعی کن که مظهَر این مقام باشی ، تا تشبّه بحق پیدا کنی ، که لذتِ احتماء(خویشتن داری) و این حال ، به مراتب از لذت اکل و شربِ حیوانی برتر و بالاتر است :
اگر لذت ترکِ لذت بدانی
دگر لذت نفس را لذت نخوانی
💠 از شکم پروران سرمشق مگیر ، بلکه
« رهایشان کن بخورند و سرگرم بهره گیری از لذتها باشند و آرزوها به خود مشغولشان کند» (سوره حجر/۱۴)
💠 و چون کمتر خوری ، کمتر خوابی و متخلّق به این خُلقِ الهی گردی که «لا تأخذه سِنة و لا نَوم» و به ملائکه تشبّه پیدا کنی که
« طعامُهُم التَّسبیح و شَرابهم التّقدیس»
📗#کتاب_هزار_ویک_نکته_نکته ۴۴۳
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 همه رئیس جمهورها با دولتشان عکس یادگاری دارند جز...
#شهید_جمهور
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a