فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینکه شب و روز از خدایتان میخواهید: بارالها ! ظهور فرج را برسان، خواهان فرج هستید،
عزیزان من!
بندگان خوب خدا!
مرد و زن الهی!
فرج پیغمبر و آل پیغمبر، دستور خداست. قرآن خاتم انبیاست .
شما وقتی حقایق قرآن را در اجتماع پیاده بفرمایید، در متن زندگیتان پیاده بفرمایید این اجتماع بهشت میشود و آنگاه است که فرج، ظهور پیدا کرده است.
ظهور فرج، یعنی حقیقت قرآن در متن اجتماع پیاده بشود.
حضرت بقیه الله، به شخصه، به اذن الله، که معماست زمان کی است؟!
هر حادثهای را ،هر واقعهای را ،به لقلقه زبان نفرمایید که علائم ظهور فرج است.
آن سرّالله است.
وجود حضرت انسان کامل حضرت بقیه الله حضرت مهدی موعود، سرّالله است.
بودش، ظهورش سرّ است.
حرف داریم! مطلب داریم! باید آنها را به صورت کلاسیک درس و بحث پیش برویم.
آن سرّالله است وجودش.
همانطور که در نظام هستی آفتاب هست ماه هست، نبی چون آفتاب آمد ولّی ماه!
ولّی، انسان کامل که جانشین حضرت خاتم انبیا است، ماه است،
نبی چون آفتاب آمد ولّی ماه
و هیچگاه نظام هستی از انسان کامل خالی نیست. این انسان کامل این سرالله که ظهور بفرماید کاری که او دارد این است که حقیقت قرآن اعلی حضرت خاتم انبیاء محمد مصطفی(ص) را در اجتماع پیاده بفرماید.
این ظهور فرج است.
و شما الان به حقایق قرآن تن در بدهید، بگذارید گفتار شما، رفتار شما، کسب و کارتان، ظاهرتان، باطنتان با خلق خدا به آئین قرآن محمدی بوده باشد که این ظهور فرج است که همه در گشایشاند.
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
إلهی، شکرت که دیدۀ جهان بین ندارم (هُوَ الأوّل و الآخِرُ و الظاهِرُ و الباطِن)
فراز ۴۴۰
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
4_5767356542621843709.mp3
16.79M
🔹️یکی از لطایف حج رفتن، اربعین کلیمی داشتن است که حاجی قبل از بستن احرام به میقات برود و خودش را آماده کند.
🔹️ بعد از این که فرعون نابود شد حضرت حق با موسای کلیم وعده ملاقات گذاشت، تا فرعون هست نفس نمی تواند توحد بگیرد گرچه اربعین ها بگیرد و زحمت بکشد.
🔹️بزرگ ترین و تنها دستور اربعین کلیمی روزه گرفتن است. روزه نفس را ساکت می کند، قوه غضب و شهوت فروکش می کند.
🔹️ مقام تبلیغ خیلی مشکل است.مبلِغ، مظهر اسم شریف مصطفای پیامبر است که خداوند او را بر می انگیزد برای مردم.
🔹️باید دید از چه راه هایی انسان غضبناک می شود، باید آن راه ها راشناخت و مقدمات آن را به هم زد.
🔹️ تا فرعون نفس را نکشتی، از اربعین کلیمی، لوحی بر موسای نفس درست نوشته نخواهد شد.
🔹️ انسان طور طور آفریده شده، همه اربعین، طور نطفه، علقه، مضغه و از همه این اطوار بالاتر طور "نفخت فیه من روحی" است که بی نهایت است.
🔹️درست است که حق متعال نفخ می کند ولی از کانال وجودی پدر و مادر نفخ می کند.
🔹️ نفس چون جسمانیه الحدوث است باید از طریق همین نطفه بالا بیاید، لذا ریشه ها، نطفه و همه چیزها خودش را نشان می دهد.
📔#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_صدوهفتادوهفت۱۷۷
#از_کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
#پست_شماره_۷۰ : ✨✨🌷🌷
✍️ سزای سخن اضافه: 🌷
🌱شب یکشنبه ۲ بهمن ۱۳۵۶ ه.ش در قم در واقعه هولناک می بینم که دو لبم را با نخ و سوزن می دوزند و در آن حال بر دلم گذشت که این جزای آن کسی است که دهانش را مراقب نیست و هر چه می خواهد می گوید . 🌹
📗#کتاب_هزار_ویک_نکته_نکته ۷۳۴
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
💫وضو از چشمه عشق💫
وضو که از چشمهی عشق گرفته شود، زنگار را می زداید. از اینکه وضو به چهار عضو سر و رو و دست و پا اختصاص یافت، این است که ایزد تعالی چون نماز را واجب کرد نخواست که بندگان وی آلوده به خدمت آیند، ایشان را فرمود که وضو کنند و با این چهار عضو مخصوص کرد زیرا که آدم اول روی به درخت گندم کرد و با پای برفت و به دست از درخت گندم باز کرد و بر سر نهاد و بر حواء آورد، ایزد عزّاسمه بفرمود این چهار عضو گناهکار را به گاه خدمت بشستن و مسح کردن تطهیر کنند.
این داستان بیان حال آدم و آدمیزاد است و همانند آن در آیات و روایات بسیار است...
📗#تفسیر_سدره_المنتهی،ج ۱، ص ۴۱۹، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
💫دو ظرف وجودی انسان برای دو گونه غذا💫
ما ظرفهای آب را گوناگون میبینیم از آنی که یک قطره آب در او می گنجد تا آنی که ظرف اقیانوس است که ظرف بسیار بزرگی است یعنی يك قسمت عمده از گودی زمین که ظرف آب اقیانوس است. و میبینیم که این ظرفها را گنجایش محدود است و اگر آب از آن حد گنجایش فزونتر شود از لبه های آوند فرو می ریزد. ولی انسان که دانش فرا می گیرد گنجایش آوند دانش برای دانش بیشتر بیشتر میگردد و آمادگی بهتر برای فرا گرفتن دانش دشوارتر پیدا می کند .
به بیان دیگر صحیح است که بگوییم هر یک از افراد انسان را دو ظرف است برای دو گونه غذا : یکی ظرف آب و نان مثلا و دیگری ظرف دانش. ظرف نخستین تا اندازه ای که غذا قبول کرد از پذیرفتن غذای بیشتر از آن ابا می کند و می گوید سیرم و دیگر گنجایش ندارم و پس از سیر شدن اگر چه از آب و نان خالی سیر شده باشد بهترین غذا برایش فراهم شود رغبت بدان نمی کند و از خوردن آن لذت نمی برد اما دانش پژوه هر چه بیشتر دانش تحصیل میکند به دانستن دانشهای سخت تر و سنگین تر و بالاتر گرایش پیدا میکند و از فهمیدن آن لذت بهتر می برد و شوق و ذوق وی به دانش بیشتر می گردد و عشق و علاقه اش در تقرب به دانشمندان فزونتر میشود . اینها اموری است که هر یک از ما به وجدان خود می یابد و بدانها تصدیق دارد هیچ کس در آنها چون و چرا ندارد.
📗#هزار_و_یک_کلمه، کلمه ۱۱۰، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
#پیرامون_علم_اخلاق_قرآنی_و_عرفانی
بیانات عرشی حضرت علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه)
#قسمت_سوم
به باب الله دهان است دیگر، مزبله که نیست که هرچیزی درونش برود. دهان است می خواهد انسان شود.
دستی که آورده به جلوی دهان اینجا یک مفتشی ایستاده اسمش آقای بینی است. آن قوه شامّه می گوید این متعفن است!
آقای لامسه شما گناه ندارید، درست است؛شما در کار خودتان خیانت نکردید؛ اما این بوی بد می دهد تشخیص بو خوب و بدش مربوط به شما نبود؛ زبری و درشتی مربوط به شما بود. این می بوید میگوید: نه! بویید و امضا کرد؛ می گوید: نه معطر است و خوشبو است، می گذارد به دهان. قوه ذائقه می آید جلو می گوید: نخیر این بسیار تلخ است. آزار می کند؛ نخیر نباید این را خورد! بعد این را میریزد......
#ادامه_دارد
#برگرفته_فایل_صوتی
#علامه_حسن_زاده_آملی
#کاری_از_گروه_شاخه_طوبی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
إلهی، این کلمۀ ناتمام خوشحال است که به اسم، سه حرف از حروف مقطّعۀ فرقانت را داراست. کلمات تامّه ای که به حقیقت همۀ مقطّعۀ قرآنت را دارایند چونند؟
فراز ۴۴۱
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
4_5767356542621843711.mp3
14.19M
🔹️ مادیون، ماده را موجودی ازلی می دانند و ازلیت را زمانی، در نظر می گیرند. ایشان امکان و وجوب ذاتیِ فوقِ زمان و مکان که ماورای عالم طبیعت و ماده باشد را قائل نیستند.
🔹️ آقایان مشاء، زمان را امتداد حرکت می دانند یا به تعبیری مقدار حرکت.
و حرکت را حرکت معدل النهار یا جسم کل نظام هستی که محیط بر همه افلاک است و این مقدار حرکت را زمان گویند.
🔹️ مادیون یک پله از سوفسطایی ها بالاتر آمده اند چون سوفسطایی ها منکر حقیقت بودند ولی مادیون قائل به حقیقت داشتن جهان ماده و موجودی حقیقی به نام ماده هستند.
🔹️ مادیون قائلند به این که بهترین راه ادراکات، ادراکات حواس پنج گانه حسی است و هر چه که موجود است ماده هست و هر چه که محسوس نیست موجود نیست.
🔹️ شیخ الرئیس در جواب مادیون می فرماید: حس ما ملاک و محور موجودیت اشیا نیست که هر چه ندیدیم موجود نباشد چون خیلی چیزها هست که ما نمی بینیم مثلا قانون علیت که به عنوان یک حقیقت در نظام هستی است.
🔹️مادی هم معتقد به غیرمتناهی بودن جهان هستی است منتهی جهان را مادی می داند.
🔹️اتقان صنع یعنی این که هیچ عالمی هر چه قدر دید عمیق و وسیعی داشته باشد نمی تواند ذره ای از عالم، اِشکال بگیرد.
📔 #شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_ی_صد_و_هفتاد_و_هشتم
#از_کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
✍️در مقام امیرالمومنین - تقرب به حق با عقل :
🌱جناب ابن سینا در مقدمه رساله معراجیه می فرماید:
«عزیزترین انبیاء و خاتم رسولان (ص) چنین گفت با مرکزِ حکمت و فلکِ حقیقت ، خزینهٔ عقل، امیرالمومنین علی علیه السلام که : «یا علی ، اذا رایت الناس یتقربون الی خالقهم بانواع البر ، تقرّب الیه بانواع العقل تسبقهم »
و اینچنین خطاب جز با چنو بزرگی راست نیامدی که او در میان خلق آنچنان بود که معقول در میان محسوس» ...
🌱ابن ابی الحدید گوید : نیاز همه به علی و بی نیازی علی از همه ، دلیل است که علی امام همه است .
🌱فخر رازی گوید: هرکس علی را امام خود بگیرد ، به دست آویز استوار چنگ در زده است.
🌱شیخ اکبر گوید : علی امام عالَم و سرِّ جمیعِ انبیاء است .
🌱ابن متویه گوید : ادله نصوص دال است که در میان صحابه فقط علی معصوم بود .
📗#کتاب_هزار_ویک_نکته ۷۳۲
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
بسم الله الرّحمن الرّحیم
و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین
نامه حضرت علامه حسنزاده آملی ره با یک #پزشک
این متن، نامه ای است از علّامه حسن زاده که در سال 1349 خطاب به رفیق شفیقشان، دکتر حسن سپهری نگاشته اند و حاوی دقائق و لطائف زیادی برای پزشکان و غیرپزشکان است:
*چند فرقه که سرتاپا عبرت هستند، از گورکن تا پزشک!
بسمالله کلمة المعتصمین
وجود مبارکت همه خیر است و نیات مقدست همه خیر، خدای متعال خیرات و برکاتش را بیشتر فرماید، گرچه تقدیم نامه به طول انجامید، ولی آن جمال حسنی که زینت سپهر جان است شمس فروزان، حسن سپهری است، یکی از نامهای بزرگ الهی، طبیب است و دیگر شافی، یا طبیب یا شافی.
آقای عزیز! چند فرقه شب و روز کارشان سر تا پا عبرت است، ولی خودشان اغلب و اکثر بیخبر: یکی از آنها این دعاگو که همواره با کتاب و سنت و محراب و منبر و حرف بهشت و جهنم و امثال اینگونه امور است، ولی گویا برایش فقط صنعت و بازار است. از هزار حرفها و کرّ و فرّها و امر و نهیها یکی را اگر در خودش پیاده میکرد، اکنون میبایستی چون ملائکه اُولی اَجْنِحَه باشد.
دوم اطبا و دکترهای داروساز - البته دور از جنابت دکتر حسن آقا سپهری - که میبینند این همه بیماریهای گوناگون از درد مینالند و برای معالجه امراض جسمانی خودشان تا چه حد در اضطراب و ناراحتی هستند و با چه حرص و ولع به اطبا رجوع میکنند و با چه اشتها دارو میخرند و میخورند، نه آنان در راه چاره بیماریهای روانی خودند و نه اینان، هم پزشک بیخبر است و هم بیمار، هم طبیب مریض است و هم مریض!
گر مسلمانی از این است که حافظ دارد/آه اگر از پی امروز بود فردایی
دیگر گورکنها که پشت هم روزانه چه قدر مردهها را در قبر میگذارند و خودشان قساوت و غفلت دارند، گویا این گونه شغلهای بنده و جنابعالی و گورکن قساوت و غفلت میآورد و انسان بدانها معتاد میشود، خدای متعال عاقبت را خیر کند.
هنوز آقای دکتر حسن آقای سپهری جوان است، إنشاءالله تعالی عمرش که از 120 سال متجاوز شد، آن وقت تسبیح در دست میگیرد و مثل دیگر خشک مقدسهای روزگار بِسبِس میکند و در آن گاه سعادت خویش را تأمین و تحصیل میکند، آرزو برای جوانان عیب نیست.
* من اگر در خوابم جنابعالی چرا در خواب باشی!
شاید افرادی باشند که نگذارند دوست عزیزم به فکر خود باشد و یا اقتضای عصر اجازه نمیدهد و یا آقا خیال میکند اگر خویشتن را دریابد چه خواهد شد؟! نه مزاحم کارت هست نه مانع بازارت، اینکه هستی و هر چه داری و البته هزار بار از آن بهتر خواهد شد بلکه بالاتر بالاتر بالاتر؛ باز هم بالاتر بالاتر بالاتر؛ باز هم بالاتر بالاتر بالاتر، این خداوند صادقالوعد است که میفرماید: « لِّلَّذِینَ أَحْسَنُواْ الْحُسْنَی وَ زِیَادَةٌ» و میفرماید: «لَهُم مَّا یَشَاؤُونَ فِیهَا وَلَدَیْنَا مَزِیدٌ»، خواهی فرمود: آیا خودت بیداری یا واعظ غیرمتعظی؟ عرض میشود: من اگر در خوابم جنابعالی چرا در خواب باشی.
من اگر نیکم و ار بد تو برو خود را باش
/هر کسی آن درود عاقبت کار که کشت
📗#نامه_ها_برنامه_ها
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، شکرت که نفخه و نفثی از دم عیسوی را به حسن داده ای که مرده زنده می کند.
فراز ۴۴۲
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
کانال شاخه طوبی
📔 #شرح_دروس_معرفت_نفس #جلسه_ی_صد_و_هفتاد_و_نهم #از_کتاب_معرفت_نفس #علامه_حسن_زاده_آملی #استاد_صمدي
🔹️ قائلین به اصالت ماده، نه تنها کل عالم را مربوط به ماده می دانند بلکه فکر و نفس و عقل و علم و همه ادراکات را بر اساس ماده تفسیر می کنند.
🔹️ مهم ترین اشکال مادیون این است که در مقام ادراکات، مغز و سلول های مغزی که آلات ادراک هستند را با قوای ادراکی اشتباه گرفته اند.
آلات برای ادراک نیاز هست.
🔹️ ذات عقل و قوه عاقله، مجرد از ماده است و در مقام ادراکات عقلی، که مستقیما خود عقل ادراک می کند نیازمند ماده نیست و لذا چون تجرد تام عقلانی دارد در ادراک ماورای طبیعت واسطه نمی خواهد که انسان با قوه عاقله اش، موجودات مجرد ماورای طبیعت را بی واسطه ادراک می کند که آن مقام را تعبیر به مظهریت نفس ناطقه نسبت به مافوق می کنند.
اما اگر عقل بخواهد موجودات این سویی را ادراک کندباید با واسطه قوه خیال و وهم با حواس پنج گانه و طبیعت ارتباط برقرار کند.
@shakhehtoba
🔹️ شنیدن و دیدن مطلقا در صقع ذات نفس انجام می شود و نفس آن را در خود انشا می کند.
🔹️ در حقیقت گوینده و شنونده خود شما هستید و صدا و گوش و تموج هوا و ... همه آلت و وسیله شنیدن هستند.
🔹️ به فرموده صدرالمتألهین مُبصَر خارجی معلوم بالعرض است.
🔹️ تا کسی به سرّ علم و ادراک نرسد به سر قیامت نمی رسد..
@shakhehtoba
🔹️ #مرگ تنها کاری که می کند رابطه مادی شما با بیرون را قطع می کند وگرنه مابقی خودتان هستید.
نه بدن و نه نفس تان از بین نمی رود همین بدن به عینه می شود بدن برزخی و اخروی شما.
▫️ ملاصدرا : نفس ناطقه انسانی باید اشتداد ذاتی پیدا کند تا بتواند علم را که جوهر مجرد عقلی است از ماورای طبیعت براساس حرکت جوهری اصطیاد(شکار کردن) کند.
📔 #شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_ی_صد_و_هفتاد_و_نهم
#از_کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
#پست_شماره_۷۱ : ✨✨🌷🌷
✍️ اول تهذیب اخلاق و امراض نفسانی، سپس تحصیل علوم و معارف :
🌷 طالب علم و معرفت باید قلب خود را از وساوس شیطانی ، و وجود خود را از هواجسِ نفسانی تصفیه و تنقیه نماید و امراض روحانی را به تهذیب معالجه کند ، بعد از آن شروع به تحصیل علوم نموده ، لذایذ روحانی را ادراک نماید ...
🌷 چه اکثر مردم در اوانِ جهالت نفوسشان به انواع امراض نفسانی و اخلاق سیّئه شیطانی معتادند ، پس اگر بی تنقیهٔ سرّ و تزکیه باطن و ظاهر به تناول غذای روح مشغول شوند، به تراکم امراض مبتلا گردند . 🌹
📗#کتاب_هزار_ویک_نکته_نکته ۷۸۷
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
انبساط قوه عاقله با تکرار افعال
هر یک از قوای جسمانی بر اثر تکرار افعالش خسته و ناتوان میشود و چه بسا که تباه و نابود میگردد ولكن قوه عاقله به عکس آنها از تکرار افعالش نیرو و گنجایش و انبساط و دریافتش بیشتر و فزون تر می گردد . پس این قوه از قوای جسمانی نیست و گرنه با حکم آنها انباز بود و چون جسمانی نیست مجرد است. و این همان قوه ایست که او را نفس ناطقه گوییم.
📗#هزار_و_یک_کلمه، کلمه ۱۱۰، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
بدان که قرآن و سنت همه رمزند - خداوند متعال توفیق فهم آنها را مرحمت بفرماید و سفرای الهی همه به رمز سخن گفته اند تا هر کس به فراخور بینش و به اندازه دانش خویش از آن بهره برد و معانی و حقایق را آنچنان در کسوت الفاظ و قوالب محسوسات و صور تمثیلات به در آوردند تا هیچ کس از کنار سفره ی علوم و معارف الهی بی بهره و دست خالی برنخیزد.
📗#تفسیر_سدره_المنتهی،ج ۱، ص ۳۹، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏