هر اسمی از اسماء الهیه مظهری از موجودات است
بدان هر اسمی از اسماء الهیه را مظهری است از موجودات، به اعتبار غلبهی ظهور صفتی که آن اسم مشتمل است بر آن صفت در آن مظهر و آن مظهر اسم الله است به اعتبار دلالتش بر الله از جهت اتصافش به آن صفت. به این بیان که الله، همان خالق و مدبر هر نوعی از انواع خلایق است به اسمی از اسمائش و آن اسم ربّ آن نوع است و الله سبحانه ربّ ارباب است و به این معنی کلام اهل بیت در ادعیهشان اشاره دارد که فرمودند: بالاسم الذي خلقت به العرش و بالاسم الذي خلقت به الكرسى و بالاسم الذي خلقت به الأرواح و غيرها. و از امام صادق(ع) است که فرمود: «قسم به خدا ماییم اسماء حسنی که از بندگان عبادتی قبول نمیشود مگر به معرفت ما». زیرا ائمه(ع) وسایل معرفت ذات حقّ و وسایط ظهور صفات او و ارباب انواع مخلوقاتش هستند و علم به همهی اسماء حاصل نمیشود مگر برای کسی که مظهر همهی اسماء باشد و مظهر همهی اسماء نیست مگر آن کسی که در جبلّت و سرشت او استعداد قبول همهی آن اسماء باشد و آن کس نیست مگر آدم (انسان کامل)، و عَلَّمَ آدَمَ الأسماء کُلَّها .
📗#تفسیر_سدره_المنتهی،ج ۱، ص ۱۴۵، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
AUD-20220329-WA0042.
2.07M
#دعای_عهد
📝 آخرش...!
یك نفر از راه میرسد،
کـہ بـودنش 🌱
جبرآن تمام نـبودنهاست.
امام زمان عج
🎤استاد #فرهمند
@shakhehtoba
🔸🌸🔸🌸🔸🌸🔸
▪️#نهجالولایة - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه السّلام
#جلسه_یازدهم
▪️ در عصر غیبت، حضورِ ما باید نسبت به محضر مبارک انسان کامل بیشتر باشد زیرا یکی از توفیقات در عصر غیبت این است که انسان کامل به صورت عادت درنمیآید.
▪️ و گرنه جناب رسولالله هم برای بسیاری از کسانی که در محضر ایشان بودند، عادی شدند. به تعبیری پیغمبر (ص)، هم برای زنانشان به غیر از حضرت خدیجه و تا حدّی هم جناب امّ سلمه، و هم برای بسیاری از صحابه عادی شدند به طوری که اینها دیگر لذّتی از دیدن پیغمبر نداشتند.
▪️ در زمان ائمه (ع) هم همینطور بود. چه این که همرزمان امیرالمومنین که در زمان جناب رسول الله در پای رکاب ایشان با همدیگر علیه دشمن میجنگیدند، خودشان را تقریباً همسنگ با امیرالمومنین میدانستند تا چه رسد به این که به ایشان به دید امامت نگاه کنند.
▪️ افرادی همچون ابوذر و سلمان هم که به حضرت به دید امامت نگاه میکردند، بسیار اندک بودند البته امیرالمومنین برای همیشه در چشم چنین افرادی، بلند جلوه میکرد.
▪️ در زمان تک تک اهل بیت (ع) هم همین طور شد. نه تنها ائمه برای افراد عادی میشدند بلکه حتی دوستان و همرزمهایشان هم دشمن ایشان میشدند.
▪️ به عنوان مثال عمر سعد، پسر همان سعد ابی وقّاصی است که همراه با امیرالمومنین و طلحه و زبیر و افراد دیگر، جزو رزمندههای طراز اول پای رکاب جناب رسولالله بودند که بعدها خود را کنار کشید.
▪️ همچنین سعد بن عباده که بعد از جناب رسولالله اولین کسی بود که آتش فتنه را روشن کرد و انصار را در سقیفه بنی ساعده جمع کرد تا برای پیغمبر جانشین تعیین کنند، از بهترین اصحاب جناب رسول الله بود و زمانی که این خبر به عمر و ابوبکر و اینها رسید، بلافاصله خود را به جلسه سقیفه رساندند و صحنه را به نفع خود برگرداندند.
▪️ چرا اینها نتوانستند در پیشگاه امیرالمومنین، آن تواضع لازم و وظیفه اطاعت را داشته باشند؟ به دلیل این که علی (ع) برای آنها عادی شده بود!
▪️ یکی از اسرار و برکات غیبت این است که هیچگاه امامِ صاحب عالَم، صاحب امر، صاحب مقام انشائی و ایجادی کُن در خلقت نظام هستی، صاحب الزّمان و صاحب السّیف برای انسان به صورت عادت درنیاید.
▪️ منتها یکی از خطرات غیبت، غفلت است و خطر غفلت هم، کمتر از خطر عادت نیست.
▪️ کسانی که واقعاً شیعه امام زمان (عج) هستند و در دلشان به حقیقت به آقا روی آوردهاند، قطعاً در زمان غیبت، حضرت برایشان به صورت عادت درنمیآید بلکه حقیقتِ انسان کامل برای صاحبانِ چنین اعتقادی، همیشه تازگی دارد تا جایی که بیصبرانه منتظر ظهورند.
▪️ و چون یکی از علائم ظهور، مثل علائم قیام ساعت، "طلوعُ الشَّمسِ مِن مَغرِبِها" است، لذا
مشتاقین حضرت بقیّةالله، از بیتابی برای تشرّف به محضر ایشان، هیچگاه هیچ سحری را در خواب نمیمانند.
▪️ بنابراین اگر کسی میخواهد بداند که تا چه اندازه به امام زمان عشق دارد، ببیند آیا هنگام سحر و بین الطّلوعین بیدار است یا نه؟ زیرا یکی از علائم ظهور را "طُلوعُ الشَّمسِ مِن مَغرِبِها" فرمودند یعنی آفتاب از مغربش طلوع میکند.
▪️ طبق آمار به دست آمده، معمولاً آفتاب از چندین هزار سال تا الان، از مشرق طلوع میکند و در مغرب غروب میکند اما در زمان قیامِ حضرت و قیامِ ساعت، اینگونه نیست.
▪️ قیام ساعت در حقیقت، ظهور تامّ انسان کامل و ظهور تامّ دین الهی است به نحوی که حتّی چیزکی از حق مخفی نماند چرا که الان حقایق بیشماری در پشت پرده است که هنوز ظهوری نکرده است.
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نیاز انسان به استاد
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
إلهی، اگر مُذنب نباشد غفّار کیست، و اگر قبیح نباشد ستّار کیست؟
فراز ۴۷۱
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
کانال شاخه طوبی
🔹️ ادراک حواس پنج گانه، حین ادراک هست وقتی ارتباط تمام شد
دیگه حواس پنج گانه ادراک ندارد، به محض ادراک حسی، قوه خیال آن صورت را در خود انشا کرده و دارد. لذا حشر قوه خیال نوعا با حواس پنج گانه هست.
🔹️ قوه خیال مُدرکات عقلیه را هم به صور و اشکال در می آورد، منتهی بهره اش از ظاهر بیش تر است تا از ادراکات عقلی.
🔹️ قوه خیال تا موقعی که مشغول حواس پنج گانه است از ادراکات عقلی بهره ندارد.
🔹️ قوه خیال ادراکات عقلی را هم که یا به صورت معناست و یا ذوات مجرد عقلی، هر دو را صورتگری می کند.
🔹️ قوه خیال معانی کلی مرسل را به صورت عبارت، نوشتار، یا شنیدن در می آورد و ذوات مجردات عقلیه را به صورت انسان انشا می کند.
🔹️ قوه خیال، برزخ بین حواس پنج گانه و قوه عاقله هست.
حواس پنج گانه این سویی محض
و قوه عاقله آن سویی محض است،
لذا قوه خیال به هر طرف مشغول شود با همان حشر و خو پیدا می کند.
🔹️ صور عالم مثال، نسبت به عالم ماده وزانت وجودی دارد و خیلی سنگین هستند.
🔹️ تمام صور مثالیه، ادراکات نفس است در صقع ذات خود.
🔹️ در صور برزخیه مثالیه، گاهی درشت ها کوچک، یا کوچک ها درشت می شود.
🔹️ صور برزخیه چون در صقع ذات نفس ادراک می شوند قرب و بعد ندارند چون بیرون از ذات نیست که دور باشند.
🔹️ خواب مطلقا یک نحوه از ادراکات ماست. آن چه شخص در خواب یا تمثلات می بیند همه ادراکات ماست.
🔹️ اگر کسی اتحاد عاقل و معقول را درست هضم نکند مسائل قیامت درست برایش حل نمی شود.
🔹️ در توحید صمدی گرچه همه وجودیم ولی در تجلی از همدیگر متمایزیم.
🔹️ اگر نفس ناطقه مجرد نباشد باید تمام صور خیالیه را در موطن بدن و جسم و سلول های مغزی داشته باشیم ولی این طور نیست چون در سلول های مغزی جا نمی گیرد، پس وعای صور خیالیه، موجودی است ورای ماده.
#شرح_دروس_معرفت_نفس
🔉 #جلسه_ی_صد_و_نودوهشت۱۹۸
#از_کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
جناب استاد علامه شعرانی ( قدس سرّه) در کتاب راه سعادت گوید: "در قرآن کریم آمده است که چون فرشتگان نزد ابراهیم آمدند تا بشارت به اسحق دهند، ابراهیم گوساله بریان برای آنها آورد و دید دست آنها به گوساله نمیرسد، او را ناپسندیده آمد و بترسید، اما در تورات آمده است که فرشتگان از آن گوساله خوردند. و صحیح همان است که قرآن گوید چون فرشتگان از طعام دنیا نمیخورند، و حکایات قرآن اگر از تورات گرفته بود مانند تورات بود، اما وحی الهی است از جانب پروردگار، که میداند فرشته غذا نمیخورد و آن که درس نخوانده و از رموز حکمت آگاه نیست و از عالم مجردات خبر ندارد، این گونه امور را نمیداند مگر مزید باشد از جانب خدای تعالی"
📗#انسان_و_قرآن، ص ۶۳، ابوالفضائل حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
رستگاری با این ذکر.mp3
13.8M
بگویید ذکر تهلیل را که تمام ۱۲۴۰۰۰ پیامبر ما این ذکر شریف را ذاکر بوده اند و جهت اِنکشاف بخش اعظمی از استعدادهای نهانی درونی شان که از جانب خداوند منان به ودیعه نهادینه شده فلاحت حاصل شد،ان شاءالله خودشکوفایی درونی و مانا برای شما نیز اِنفطار شود، الهی آمین.
#استاد_صمدی_آملی
🌹کانال شاخه طوبی🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
#پست_شماره_۹۲ : ✨✨🌷🌷
✍️ نکات عمیق عرفانی اخلاقی :
🌺 تا با اصلِ خود اُنس نگرفتی انسان نیستی .
انسان چون با اصلِ خود اُنس گرفت، آن می شود .
تا گم نشدی چیزی در تو پیدا نشود .
تا بیننده و گیرنده نشدی انسان نشدی .
تا محجوبی دعوی دوستی مکن که سِرّ دوست بر دوست مستور نیست .
تا بارَت را ننهی، بار ( رخصت دیدار) نیابی .
قرآن معادِ انسان است، تدبر کن تا برسی .
📗#کتاب_هزار_ویک_نکته_نکته ۹۸۷
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، همه کار تو را می کنند و حسنت هم بیکار نیست.
فراز ۴۷۲
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
همان گونه که اعضا و جوارح انسان دم به دم در پیشگاه قلب او خضوع و خشوع دارند، همهی موجودات نیز به قلب نظام هستی یعنی حضرت ختمی مرتبت توجه تامّ دارند و همه سعی میکنند که به این قبلهی کل و وجه الله و آل طاهرینش تقرب بجویند. و قلب صاحب "دفتر دل" نیز حال و هوای آن کوی الهی را نموده است که طوبی له و حسن مآب.
📗#شرح_دفتر_دل، جلد اول، ص ۱۷۰، ابوالفضائل علامه حسن زاده آملی، داود صمدی آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
قرآن صد و چهارده سوره است و سورهها از آیات و آیات از کلمات، و کلمات از حروف، و حروف از الف و الف از نقطه و جميع علوم بلکه جميع اشياء صورت ترکیبی و تألیفی حروفاند و حروف صورت متفرقه الف، و الف صورت تکرار و تفرقه نقطه که در سیر و حرکت متکثر گشت که "العلم نقطة كثرها الجاهلون" ظهور و اظهار حكم وحدت است در عین کثرت که از آن تعبیر به حرکت وجودیه و ایجادیه و نیز تعبیر به نکاح ساری کنند که حب و عشق منشا پیدایش همه است.
📗#مآثر_آثار_لطائف_نوری، ج اول،ص ۱۱۸، حضرت علامه ابوالفضائل حسن حسن زاده آملی(ره)، تدوین: داود صمدی آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
إلهی،
چون در تو می نگرم
از آنچه خوانده ام شرم دارم.
فراز۳۰
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
اگر سالکی بدان که طی مراحل و قطع منازل جز به گامهای نفی و اثبات میسر نیست و این معنی جز در کلمه طيبه لا اله الا الله
یافت نشود. اهل الله گفتند که هیچ نوع از انواع اذکار و عبادات در ترقی درجات و مقامات معنوی اثر این کلمه طیبه را ندارد .
از این روی رسول الله - صلى الله عليه و آله - فرمود که :
كل حسنة يعملها الرجل توزن يوم القيامة الا شهادة أن لا اله الا الله فانها لا توضع في الميزان لانها لو وضعت في الميزان و وضعت السماوات و الارضون السبع و ما فيهن كان لا اله الا الله أرجح من ذلك .
به پارسی این که :
در روز رستاخیز هر كار نيك سنجيده شود جز گواهی دادن به لا اله الا الله که آن را در ترازو ننهند چه اگر در ترازو رود آسمانها و زمینهای هفتگانه با وی برابری نکنند. کنایه از این که ثواب این کلمه را نهایت نبود و به شمار نیاید و هیچ چیز همسنگ او نگردد .
📗#هزار_و_یک_کلمه، کلمه ۱۵۰، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏