▪️ #تخفیف_ویژه ▪️
🔸تهیه کتب علامه حسن زاده آملی رحمه الله تعالی و استاد صمدی حفظه الله تعالی، منتشر شده توسط نشر "الف لام میم" و "روح و ریحان".
🔹آدرس سایت:
https://daftaredell.ir/
📌 شماره تماس و ارتباط در ایتا:
🔸۰۹۱۹۶۹۱۲۲۴۸
🔸@ketab_1001
✅ مهلت بهره مندی از #تخفیف_ویژه در سایت #دفتردل تا ۱۲ آذرماه میباشد.
#پست_شماره_۴۷ :🌷✨🌹
✍️ باید سرّ تلطیف شود تا با عالَمِ اله « مناسبت » پیدا کند و واصل شود :
💠 سومین هدف ریاضت ، تلطیفِ سِرّ است برای بیداری و آن تحصیل استعداد است برای نیل به کمال ، که همانا مناسبت سرّ با چیزی امکان ندارد مگر با تلطیف کردن آن :
گفتیم این « مناسبت » را شأن به سزایی است ، تمام حرف زیر سر «مناسبت» است ،
تا مناسبت نباشد ، آدم به عالَمِ اِله نمی پیوندد و واصل نمی شود، بلکه خاکی و این سویی خواهد بود.
حقایقِ عالَمِ اله ، لطیف و نورانی و پاکند و آلودگی ندارند .
سِرّ باید اینطور تلطیف بشود تا مُسانخ و مُجانسِ آن جایی ها بشود و آن وقت از آنجا عکسبرداری کند .
«مناسبتِ سرّ» همان حقیقت انسان و کانال و جدولِ وجودی است که مرتبط دریای هستی است .
تلطیف ، لایروبی این کانال و جدول است .
📗#نمط_نهم_مقامات_عارفین_ص۱۵۷
#شرح_اشارات_و_تنبیهات
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، گاه گاهی می نمایی و می ربایی، نمودنت چه دلنشین است و ربودنت چه شیرین.
فراز ۴۹۵
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
معنای توبه در اصطلاح عدلیه
کلمهی «توبه» در اصل به معنای بازگشتن از گذشته است. از این رو زمخشری آیهی کریمهی "فَتَلَقَّی آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمات فَتَابَ عَلَيْهِ " را چنین تفسیر کرده است:
خداوند به رحمت و قبول به سوی آدم رجوع فرمود.
توبه در اصطلاح عدلیه به معنای پشیمانی از گناه به جهت قبح آن است، از این رو آن را بدینگونه به تفصیل تعریف کردهاند که توبه عبارت است از پشیمانی بر گناه به جهت قبحش و با عزم بر اینکه در آینده به سوی آن باز نگردد. به عبارتی دیگر پشیمانی بر فعل قبیح با این عزم که عملی دیگر چون آن را به انجام نرساند ...
چنانچه توبه به خداوند متعال اسناد داده شود، پس از آن حرف «علی» میآید مانند: "وَأَرِنَا مَنَاسِكَنَا وَتُبْ عَلَيْنا" و چون به بندگان مسند شود، حرف «إلى» پس از آن میآید مانند: "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَی اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحًا ".
📗#تفسیر_سدره_المنتهی،ج ۱، ص ۱۷۲_۱۷۱، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#هشدار_جدی
#علامه_حسن_زاده_آملی_ره
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
خلوت هایی با خودتون داشته باشید آنقدر غرق در انتساب و اشتغال به غیر نباشید. بسیار خوب، امور زندگی است، کار و کاسبی است، سر کار کارمندی است، مزرعه است کشاورزی، دامداری ، دامپروری، باغداری و هکذا هزاران شغل دیگر. در این ها به اندازه کافی با غیرتان به سر میبرید، به اندازه کافی با دیگران معاشرت دارید، بس باشه !
در شبانه روز یک وقتی هم با خودت بنشین، در کتاب وجودی خودت فرو برو. سردر جیب و گریبان خودت بفرما. چشمه سر ببند و چشمه باطن باز کن آن وقت عالم را جور دیگر می بینی، طور دیگر میبینی.
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
إلهی، ذوق مناجات کجا و شوق کرامات کجا.
فراز ۵۲
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
کتاب #هزار_و_یک_نکته
#نکته_۴۴۳
علامه حسن زاده آملی
یکی از اسماء و صفات الهی این است که هو یطعم و لایطعم( الانعام آیه۱۵) سعی کن که مظهر این مقام باشی تا تشبه بحق جلّ و علی پیدا کنی که لذت احتماء و این حال بمراتب از لذت اکل و شرب حیوانی برتر و بالاتر است اگر لذت ترک لذت بدانی دگر لذت نفس لذت نخوانی.
از شکم پروران سرمشق مگیر بلکه ذرهم یاکلوا و یتمتعوا و یلههم الامل فسوف یعلمون(الحجر آیه۴) و چون کمتر خوری کمتر خوابی و متخلق به این اخلاق الهی گردی که لا تاخذه سنه و لا نوم(آیه الکرسی) و به ملائکه تشبه پیدا کنی که طعامهم التسبیح و شرابهم التقدیس چنانکه از اهل بیت عصمت ماثور است و ملائکه گفتند نحن نسبح بحمدک و نقدس لک(آیه ۳۱ من البقره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
💠سرور من! آدم مراقب همیشه مثل یك شكارچى در كمین است.شاید همین الآن دادند. چرا به انتظار وقت دیگر باشید؟ چرا فردا؟ امروز چرا نباشد؟ و الآن چرا نباشد؟ و این را شواهد دارم كه حالا فاصله میگیریم و آنهایى كه مواظب هستند و ملكوتی اند و طهارت همیشگى دارند اینها همواره مراقبند.
#شرح_فارسی_اسفار جلد اول
حضرت علامه حسن زاده املي ره
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
إلهی،
آنکه درد دارد آه و ناله دارد،
شیرینتر اینکه سفیر صادقت فرمود:
«إنَّ آه اسمٌ مِن أسماء الله تعالی،
فإذا قال المریض:
آه، فقد اِستغاثَ بالله»،
حسن از ملت ابراهیم أوّاه است،
آه، آه.
فراز ۴۹۶
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
کانال شاخه طوبی
نامهها برنامهها ۹ #قسمت_چهارم #شرح_نامه_ها_برنامه_ها۹ #حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی و کسی که به مقام
#نامه_ها_برنامه_ها۹
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی ره
#قسمت۵
یعنی آن اولین موجودی که از ذات اقدس الهی صادر میشود، که خلق درش نیست، حد در او نیست، محدود به حدی نیست، اسم او را میگویند حق.
وقتی الله را با اسم شریف؛ الله، الرحمن، الرحیم ستودهایم، بعد از او بلافاصله قرآن را؛
اصلا قرآن حالت امواج دریا را دارد.
این امواج دریا را ببینید، وقتی برمیخیزد اوج میگیرد میرود بالا، آهسته آهسته میآید پایین.
قرآن اینطور است، اصلا اوج دارد!
وقتی که از بسم الله الرحمن الرحیم شروع کرد، از آن اوج تنزل میکند، میآید پایین.
بسم الله الرحمن الرحیم، میکشد پایین!
الحمد لله رب العالمین، میرود بالا!
دوباره؛ الرحمن الرحیم، همینطور موج وار؛ میآید بالا، کش و قوس دارد عالم! کش و قوس دارد!
اوج میدهد حضیض میدهد، اوج میدهد حضیض میدهد!
هو الاول، بالا
هو الآخر، حضیض
هو الظاهر، بالا!
هو الباطن، حضیض!
همینطور کش و قوس دارد.
وقتی نماز میخواند، بسم اللهاش از اوج حقیقت نظام هستی به نام الله سرچشمه میگیرد، وقتی شروع میکند که اولین اسمی به زبان بیاورد، این اسم را از الله میگیرد.
از الله که گرفت، حالا میآید پایین؛
الرحمن میکند، الرحیم میکند،
میآید تا میرسد به صادر اول،
وقتی به صادر اول رسیده، این صادر اول را دوباره میکشاند میبرد بالا.
الحمد (که صادر اول است) لله رب العالمین،
باز میگرداند به حق.
این صادر اول در حقیقت، تمام ماهاست!
فرمود:
اگر میخواهی به مقام محمود برسی که الحمد را، صادر اول را، نثار تو کنم، در جان تو بریزم، او را به تمامه به تو بدهم؛
و من اللیل فتهجد به نافلة لک عسی ان یبعثک ربک مقاما محمودا
این الحمد را این صادر اول را که مال خدا هست، لله است (این لام لام ملکیت است) این الحمد، صادر اول، نفَس رحمانی، حقیقت محمدیه (صلی الله علیه و آله و سلم) را اینی را که مال خداوند هست، این را به شما میدهیم!
از همین اول قرآن، من و شما که داریم حمد میکنیم معنایش این است؛
انسان در سیر عروجیاش میتواند به مقام شریف الحمد برسد، الحمد!
ستایش محض است، ستایش محض است!
برادر، ببین آقا جان!
الان تمام عالم، پیغمبر را ستایش میکنند، تمام فرشتهها او را ستایش میکنند، تمام نشئهی طبیعت؛
جمادات، حیوانات، نباتات همه از دم، او را ستایش میکنند،
خدای رب العالمین، او را ستایش میکند،
از بس که ستایش شده، ستایش شده، ستایش شده؛
آقا!
سه تا اسم رسمی دارد؛
احمدش ستایش است،
محمدش (صلی الله علیه و آله و سلم) ستایش است
محمودش ستایش است.
نامه ها برنامه ها ۹
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها۹
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
#فایل_صوتی۹
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
نامه ها بر نامهها ۹
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها۹
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#قسمت_پایانی
ببینید دفتر دل آقا را!
فرمودند::وقتی که به آسمانها میروید او را به اسم احمد صدا میزنند،
وقتی به نشئهی زمین میآیی، اینجا که از مادر متولد میشود، نطفه منعقد میشود، از مادر به دنیا آمده، تا شصت و سه سالگی از این نشئه رخت بربندد، این شصت و سه سال، اسمش را محمد گذاشتهاند (صلی الله علیه و آله و سلم).
از این نشئه که رفت، من و شما هم انشاءالله که از اینجا رفتیم به ماوراء طبیعت در سیر صعودی، دیگر از آن به بعد اسمش محمود است.
آسمانیها میخواهند صلوات بفرستند میگویند: اللهم صل علی احمد و آل احمد.
تمام ماورای عالم طبیعت در قوس نزول، همه دارند پیغمبر را ستایش میکنند
اما با اسم احمد ستایش میکنند.
من و شما که در نشئهی طبیعتایم اینجاییم،
در روی کرهی زمینایم، در این آسمان ظاهری (فرض) باشیم، در کرات باشیم،
تمام اینها میشود عالم خاکی.
من و شما، تمام انسانهای اینجا، همهی نباتات، همهی جمادات، همهی حیوانات، خاتم انبیا را به اسم شریف محمد حمدش میکنیم؛ اللهم صل علی محمد و آل محمد.
وقتی انشاءالله از این نشئه که رخت بربستیم و به عالم عروجی در سیر صعودی، حالا بالا رفتیم، از آن به بعد تون صلوات ما عوض میشود؛ اللهم صل علی محمودٍ و آل محمود.
این است که فرمود اگر مقام محمود میخواهید، و من الیل فتهجد به نافلة لک
به سوی تهجد برو، مقام محمودت را مییابی.
نامه ها برنامه ها ۹
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها۹
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
#فایل_صوتی۹
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، من از گدایان سمج، درس گدایی آموختم.
فراز ۴۹۸
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
دانلود+زیارت+آل+یاسین+فرهمند.mp3
12.06M
📝زیارت آل یس
#سلامامامزمانم
#امام_زمان
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
#پست_شماره_۴۸ :🌷✨🌹
✍️ عبادت باید مقرون و مشفوع (همراه) با فکر باشد :
💠 عبادت باید مقرون و مشفوع به فکر باشد و بدن هم تابع نفس باشد .
نفس تعظیم میکند ، بدن هم با او تعظیم میکند. وقتی که نفس تعظیم میکند، بدن به خاک می افتد و بیش از این کاری از او ساخته نیست.
عقل و نفس در تذلّل خیلی جلو می روند ولی بیچاره بدن همین اندازه که تا به خاک آمده است، بیش از این در توانش نیست .
اذکار هم مطابقِ قربِ نفس و قربِ بدن است و مراتب دارد،
در رکوع «سبحان ربی العظیم و بحمده» است ، اما در سجود « سبحان ربی الاعلی و بحمده» چرا ؟
چون آنجا که حضور بیشتر است ، قرب هم بیشتر است.
✨ به هرحال باید عبادت مقرون و مشفوع به فکر باشد تا حضور و مراقبت بیاورد و الّا به صِرفِ نمازگزاردن ، این نفس، متعالی نمی شود، و همانطور که در لسان اهل بیت آمده است: « الصلاة ُ قربان کلِّ تقی» یعنی نماز مقرِّبِ هر پرهیزکار است .
(نماز قرب دهنده هر پرهیزکار است) .
📗#نمط_نهم_مقامات_عارفین_ص۱۶۰
#شرح_اشارات_و_تنبیهات
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
حضرت رسول اکرم( ص) سبع المثانی است
یکی از اسمای سورهی مبارکهی فاتحه سبعالمثانی است که در سورهی مبارکهی
حجر فرمود: "وَ لَقَدْ آتَیْنَاکَ سَبْعاً مِنَ الْمَثانِی وَ الْقُرْآنَ الْعَظِیمَ": ای محمد(ص)! همانا ما
هفت آیت از مثانی ( در سورهی حمد) و این قرآن با عظمت را بر تو فرستادیم.
چه این که طبق بعضی از روایات، کلّ قرآن سبع المثانی است و جناب رسول الله ﷺ
نیز قرآن ناطق است، لذا سبع المثانی است.
و چون حضرت خاتم (ص) صاحب اسم اعظم است و برای او ربوبیت مطلقه از ظاهر و باطن است لذا فرمود:
خصصتُ بفاتحة الکتاب وخواتیم سوره البقرة.
(من به فاتحة الکتاب و خاتمهی سورهی بقره مخصوص شدم).
📗#شرح_دفتر_دل، جلد اول، ص ۱۷۸ و ۱۷۹، ابوالفضائل علامه حسن زاده آملی، داود صمدی آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
ولایت و انسان کامل(۱)
ولایت خاصه محمّدیه جامع همه مراتب ولايات انبياء است (چه اینکه نبوت همه انبیاء مجالی و از شئون نبوت اویند)
"لى مع الله وقت لا يسعنى فيه ملك مقرب و لا نبی مرسل" که نبی و ملک نکره در سیاق نفی و شامل خود آن حضرت که نبی مرسل است هم هست که در این مقام همه تعینات را زیر پر دارد و این همان مقام فوق خلافت کبری است، زیرا که خلافت به لحاظ روی به خلق داشتن است و در این مقام ظهور دولت ولایت مطلقه است.
ادامه دارد...
📗#مآثر_آثار_لطائف_نوری، ج اول،ص ۱۲۳، موثر ۲۶، حضرت ابوالفضائل علامه حسن زاده آملی(ره)، تدوین: داود صمدی آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏