eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
2هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
“ الم “ ؛ ‘الله و جبرئیل و محمد’ است. اِنّاأنزَلناهُ فی لَیلَةِ القدر ، نَزّلَ بِه الروح الأمین علی قَلبک الف احد است که آمر است، لام عقل فعال است که مؤتمر و واسطه در فیض است، میم مظهر جمیع حروف تکویتی و تدوینی است که سراج منیر است. قلبِ لام الف است، و آخرِ لام میم، بلکه قلب میم هم الف است. فتبصّر. این اشارت بر سه رتبه است از وجود گر مراتب را شناسی با شهود: اول الله است و ثانی جبرئیل عقلِ فعّال اوست از روی دلیل منتهی باشد محمد(ص) در نمود زآن‌که دارد جامعیّت در وجود فیض هستی جبرئیلِ ذوالعطا ز ابتدا گیرد دهد بر منتها از بند هفدهم «دفتر دل» بشنو: خزائن را که از احصا فزون است شنیدی آن که بین کاف و نون است بوَد این کاف و نون امر الهی که اندر ‘کُن’ بوَد هرچه که خواهی خزائن از زمان و دهر و سرمد همه جمع اند در ‘جبریل’ و ‘احمد’ میان کاف و نون در دور ابتث نهفته لام و میم مقرون و منبث به دور ابجدی هم این چنین است که با أبتث در این معنی قرین است سفر بنما ز تدوینش به تکوین که تکوین را بیابی اصلِ تدوین بدانی پس خزائن ‘لام’ و ‘میم’ است ز “بسم الله الرّحمن الرّحیم” است.. ✍️ حضرت علامه حسن زاده آملی @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آفریدگارا! پادشاهی تو را نتوان به سلطنت و قدرتی تمثیل کرد که اینها سایه اند هر که به پادشاه نزدیک تر است خشیت او بیشتر است به عظمت پشه گان و مورچه گانت سوگند می دهم که خشیتم ده، ای که یحیی را در صبا، حکم بخشیدی و درباره او فرموده ای « آتیناهُ الحُکمَ صبیّاً » و عیسی را در کودکی گویا کرده ای که « انّی عبدالله » گفت، حسن بن عبدالله چهل و چهار ساله را حکم و زبانی ده. @shakhehtoba
صلی الله علیک یا نقطة تحت باء بسم الله الرحمن الرحيم انسان کامل نقطه باء بسم الله است که و ظهرت الموجودات عن بسم الله و انا نقطة تحت الباء چه اینکه فرمود: جمیع ما في الکتب السماویة في القرآن و جميع ما في القرآن في الفاتحةالكتاب و جميع ما في فاتحةالكتاب في بسم الله الرحمن الرحيم و جميع ما في بسم الله الرحمن الرحيم في باء بسم الله الرحمن الرحيم و جميع ما في باء بسم الله في النقطة تحت الباء و انا النقطة تحت الباء 📗. . ج۱.ص۱۱۷ روحی لک الفداء یا  🆔 @shakhehtoba
علامه حسن زاده آملی : گويند ابن فارض وقتى اين شعر را گفت: و بما شاء بى هواك اختبرنى‏ فاختيارى ما كان فيه رضاكا يعنى بارالها به هرچه خواهى مرا آزمايش فرما كه هر چه رضاى تو باشد من همان را مى‏ پسندم به حصر بول مبتلا شد، و فرمود وى را برداشتند و در كوچه‏ ها مى‏ گردانيدند او به در هر مكتب خانه مي رسيد به كودكان مى‏ گفت عم دروغگوى خود را دعا كنيد. 📗، ص: 128. نكته 194 🆔 @shakhehtoba
. بسم الله الرحمن الرحیم 🔴 ۶۵ 💠صاحبان علم فکری را هیچ منعی از فراگیری علوم و فنون گوناگون نیست،فقط تنها چیزی که در اینجا مطرح است این است که بعد از تحصیل علوم فكريه باید رابطه ای بین اعمال آن علوم و دستورات شرعیۂ مقدسه پیدا نمود تا در مقام تصرّف در نظام عالَم تخلّفی در نظم طبیعی عالَم حادث نشود،زیرا مقام علم و دانش غیر از میان اعمال و تصرّف است.شرع مقدس در مورد فراگیری هیچ علمی برای بشر محدودیتی قائل نشده است و هر دانشمندی در مورد هر کلمه ای از کلمات وجودی که بخواهد تحقیق کند و پیرامون آن مطالعاتی داشته باشد از جانب شرع مقدس نه تنها منعی برای او نیست،بلکه در بسیاری از موارد از جانب شرع،انسان را تهییج نموده اند که علوم گوناگون را کسب کن و دائما به فهم کلمات نظام هستی مشغول باش. ۹۵ @shakhehtoba
AKHLAG02.mp3
18.67M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا )  توسط مهذب نفوس _صمدی_آملی_حفظه_الله جلسه دوم @shakhehtoba
✴️ کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا -قسمت_‌اول شخصی که تازه به دوران تکلیف رسید نماز از نفس او صادر می شود ولی صدور نماز و فعل نماز از او از روی کلفت است. چون میل طبیعی ظاهری تعلق نفس به بدن اقتضاء ندارد که نفس تن در بدهد در افعالی مثل نماز و رو ضه و ... .فعل کف نفس به راحتی از انسان صادر نمی شود و با زحمتی همراه است. اما اخلاق مربوط به خلق و خوی شخص است و خو طوری است که اگر برای شخص حاصل شود براساس آن ملکه فعل مربوط به آن را انجام می دهد و فعل به راحتی از آن صادر می شود. به همین صورت می بینید تا نماز بخواهد برای شخص به صورت اخلاق در آید طول می کشد.بر همین مبنا شرع مقدس احکامی را برای ما واجب نمود تا با افعال احکام شرعیه ولو که با کلفت و زحمت هم که است خلق و خوی در نفس حاصل شود و ما حصل احکام این شود که در نفس اخلاق حاصل شود. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✴️ @Shakhehtoba ✴️
✴️ کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا -قسمت_‌دوم بهر حال انسان بخواهد فعلی را انجام دهد براساس آنچه در مبادی تحقق عامل فاعلی فعل در فلسفه بیان شد اول باید فعل را تصور کند،بعد باید تصدیق کند،سپس باید شوق در شخص ایجاد شود،این شوق موکد شود تا این شخص اراده کند،بعد از اینکه اراده کرد تصمیم بگیرد که از آن تعبیر به عزم می کنیم. بعد از آن قوه محرکه عضلات بدن را به حرکت درآورد. حالا می بینیم دست او حرکت کرد،پای او حرکت کرد و ... . آن تصور اولیش یا بر ضرورت شخصی است یا اجتماعی است و ... ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✴️ @Shakhehtoba ✴️
♦️در قرآن كريم آمده است "وللاخرة اكبر درجات و اكبر تفضيلا" 💠اگر ظاهر را آفتي رسيد جمال و زيبايي ظاهر از انسان مي رود ، اگر خوي هاي ناپسند در باطن نشيند سيرت انسان را كه همان حقيقت انسان است به صورتهاي زشت در مي آورد و با همان صورت ها كه هيئات اعمال اوست محشور ميشود والان هم با آنها محشور است . 💠هميشه انسان با خودش محشور است وخودش اعمال خودش است 💠و اعمال او خود اوست همه جا دوش بدوشند مكافات و عمل . 📚 ها آملي روحي فداه @shakhehtoba
آقاجان صمدی نهم آبان سورک.mp3
29.99M
یادواره شهدای شهرستان سورک نهم آبان ۹۸ # استاد_صمدی_آملی_حفظه_الله @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آفریدگارا! جسم و جانم داده ای، گوش و زبانم داده ای، نطق و بیانم داده ای، ندانم چی به من نداده ای توفیقم ده تا این همه نعمت ها را کفران نکنم گرچه از شکر آنها عاجزم و کسی از عهده شکرت برنمی آید!! @shakhehtoba
✴️ کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا دوم-قسمت_‌سوم پایه و اساس کارتان را روی ترک محرمات و انجام واجبات تنظیم کنید.چرا؟ برای اینکه آنچه را که واجب است شخص انجام دهد ،تکرر این افعال واجب در نفس او ملکه ای بوجود می آورد یعنی وصفی و صفتی و حالی را تحقق می دهد . اگر این وصف حاصله را با تکرار عمل _که شرع مقدس بعضی از اعمال را تا آخرین لحظات عمر فرمود تکرار کنید مثل نماز،روزه و...و اجتناب از محرمات را تا آخرین لحظه عمر از طبیعت فرمود این را تکرار کنید_ ادامه داد ،این خلق و خوی اول که به صورت حال بود کم کم ملکه می شود. وقتی ملکه شد دیگر از آن به بعد براساس ملکه نفسانی او، این فعل از او مجددا هم صادر می شود و کم کم دیگر با زحمت نیست بلکه با سهولت است. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✴️ @Shakhehtoba ✴️
AKHLAG03.mp3
21.74M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا )  توسط مهذب نفوس _صمدی_آملی_حفظه_الله جلسه سوم @shakhehtoba
الهی رجب بگذشت و ما از خود نگذشتیم و تو از ما بگذر @shakhehtoba
□○مراقبات مشترک ماه شعبان○□ □۱- روزه □۲- هر روز هفتاد مرتبه بگويد: □أسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ □۳- هر روز هفتاد مرتبه بخواند: □أسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذِي لا إِلَهَ إِلا هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ الْحَيُّ الْقَيُّومُ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ. □از روايات استفاده مى‌شود كه بهترين دعاها و ذكرها در اين ماه استغفار است، و هر كه در هر روز اين ماه هفتاد مرتبه استغفار كند، مانند اين است كه در ماه‌هاى ديگر هفتاد هزار مرتبه استغفار بجا آورد. □۴- صدقه □در اين ماه صدقه بدهد، گرچه نصف دانه خرما باشد، تا حق تعالى بدن او را بر آتش دوزخ حرام كند. □از امام صادق عليه السّلام روايت شده است كه از وجود مبارک ايشان درباره فضيلت روزه ماه رجب سؤال كردند فرمودند: چرا از روزه ماه شعبان غافل هستيد؟ راوى عرض كرد يابن رسول الله كسى كه یک روز از شعبان را روزه بدارد، چه ثوابى دارد؟ فرمود: به خدا سوگند بهشت پاداش آن است، عرض كرد يابن رسول الله بهترين اعمال در اين ماه چيست؟ فرمود: صدقه و استغفار، هر كه در ماه شعبان صدقه دهد حق تعالى آن را رشد و نموّ دهد همان گونه كه يكى از شما بچّه شترش را رشد مى‌دهد، تا آن كه در قيامت درحالی كه به اندازه كوه احد شده باشد به صاحبش بازگردد. □۵- صلوات بر پیامبر □۶- در تمام اين ماه هزار مرتبه بگويد: □لا إِلَهَ إِلا اللهُ وَ لا نَعْبُدُ إِلا إِيَّاهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ □معبودى جز خدا نيست، و نپرستيم جز او را درحالی كه عبادت را براى او خالص مى‌كنيم، گر چه مشركان را خوش نيايد. □اين ذكر پاداش بسيارى دارد از جمله اينكه در نامه عملش عبادت هزار ساله بنويسند. □۷- صلوات شعبانیه □در هر روز از شعبان در وقت زوال (اذان ظهر) و در شب نيمۀ آن بخواند اين صلوات مَرْويّه ازحضرت امام زين العابدين عليه السّلام را: □اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ، وَمَوْضِعِ الرِّسالَةِ، وَمُخْتَلَفِ الْمَلائِكَةِ وَمَعْدِنِ الْعِلْمِ، وَاَهْلِ بَيْتِ الْوَحْىِ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، الْفُلْكِ الْجارِيَةِ، فِى اللُّجَجِ الْغامِرَةِ، يَأْمَنُ مَنْ رَكِبَها، وَيَغْرَقُ مَنْ تَرَكَهَا، الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللّازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، الْكَهْفِ الْحَصينِ، وَ غِياثِ الْمُضْطَرِّ الْمُسْتَكينِ، وَمَلْجَأِ الْهارِبينَ، وَعِصْمَةِ الْمُعْتَصِمينَ، اَللّهُمَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، صَلوةً كَثيرَةً تَكُونُ لَهُمْ رِضاً، وَلِحَقِ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ اَدآءً وَقَضآءً، بِحَوْلٍ مِنْكَ وَقُوَّةٍ يا رَبَّ الْعالَمينَ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، الطَّيِّبينَ الْأَبْرارِ الْأَخْيارِ، الَّذينَ اَوْجَبْتَ حُقُوقَهُمْ، وَفَرَضْتَ طاعَتَهُمْ وَوِلايَتَهُمْ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاعْمُرْ قَلْبى بِطاعَتِكَ، وَلا تُخْزِنى بِمَعْصِيَتِكَ، وَارْزُقْنى مُواساةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَيْهِ مِنْ رِزْقِكَ بِما وَسَّعْتَ عَلَىَّ مِنْ فَضْلِكَ، وَنَشَرْتَ عَلَىَّ مِنْ عَدْلِكَ، وَاَحْيَيْتَنى تَحْتَ ظِلِّكَ، وَهذا شَهْرُ نَبِيِّكَ سَيِّدِ رُسُلِكَ، شَعْبانُ الَّذى حَفَفْتَهُ مِنْكَ بِالرَّحْمَةِ وَالرِّضْوانِ، الَّذى كانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَالِه وَسَلَّمَ، يَدْاَبُ فى صِيامِهِ وَقِيامِهِ، فى لَياليهِ وَاَيَّامِهِ، بُخُوعاً لَكَ فى اِكْرامِهِ وَاِعْظامِهِ، اِلى مَحَلِ حِمامِهِ، اَللّهُمَّ فَاَعِنَّا عَلَى الْأِسْتِنانِ بِسُنَّتِهِ فيهِ، وَنَيْلِ الشَّفاعَةِ لَدَيْهِ، اَللّهُمَّ وَاجْعَلْهُ لى شَفيعاً مُشَفَّعاً وَطَريقاً اِلَيْكَ مَهيَعاً، وَاجْعَلْنى لَهُ مُتَّبِعاً، حَتّى اَلْقاكَ يَوْمَ الْقِيمَةِ عَنّى راضِياً، وَ عَنْ ذُنُوبى غاضِياً، قَدْ اَوْجَبْتَ لى مِنْكَ الرَّحْمَةَ وَالرِّضْوانَ، وَاَنْزَلْتَنى دارَ الْقَرارِ وَمَحَلَّ الْأَخْيارِ، □۸- مناجات شعبانیه □بخواند اين مناجات مرويّه از ابن خالويه را كه نقل كرده و گفته اين مناجات حضرت اميرالمؤمنين و امامان از فرزندان او عليهم السّلام است كه در ماه شعبان مى خواندند: □اَللّهُمَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاسْمَعْ دُعائى اِذا دَعَوْتُكَ، وَاْسمَعْ نِدائى اِذا نادَيْتُكَ، وَاَقْبِلْ عَلىَّ اِذا ناجَيْتُكَ، فَقَدْ هَرَبْتُ اِلَيْكَ، وَوَقَفْتُ بَيْنَ يَدَيكَ، مُسْتَكيناً لَكَ مُتَضرِّعاً اِلَيْكَ، راجِياً لِما لَدَيْكَ ثَوابى.... ( برای مطالعه کامل مناجات شعبانیه به مفاتیح‌ الجنان مراجعه شود) @shakhehtoba
کانال شاخه طوبی
🟣دعا كليد عطاء و وسيله قرب الى الله تعالى و مخ عبادت و حيات روح و روح حيات است 🟢دعا كوبه باب رحمت رحيميه و سبب فتوح بركات شرح صدر و نور و ضياى سر است 🔵دعا موجب رسوخ حب ذكر الهى در دل و منزه نفس از رين شواغل است 🟡دعا توشه سالكان حرم كبرياى لا يزال و شعار عاشقان قبله جمال و دثار عارفان كعبه جلال است 🟤دعا سير شهودى و كشف وجودى اهل كمال و تنها رابطه انسان با خداى متعال است 🔴دعا معراج عروج نفس ناطقه به اوج وحدت و ولوج به ملكوت عزت است 🟠دعا مرقات ارتقاى انسان به مقام ولايت و رفرف اعتلاى وى به مرتبت خلت است 🟪دعا واسطه اسم اعظم گرديدن انسان و دست يافتن به كنوز قرآن و دارا شدن رموز تصرف طبايع اجرام و اركانست 🟩دعا كاسر قلب و جابر آن به انا عند المنكسره قلوبهم است يعنى دل از ذكر و دعا شكسته شود و دل شكسته درست‌ترين و ارزنده‌ترين كالاى بازار هستى است كه خدا در دل شكسته است الهى اگر يكبار دلم را بشكنى از من چه بشكن بشكنى 🟦دعا ياد دوست در دل راندن و نام او به زبان آوردن و در خلوت با او جشن ساختن و در وحدت با او نجوى گفتن و شيرين زبانى كردن است 🟧دل‌بى‌دعا بها نداردودل بى‌بها بها ندارد @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آفریدگارا! من کیستم؟ من چرا از خود می ترسم؟ از کی بپرسم من کیستم؟ جز تو کیست تا حلّ این معما کند و این گره بسته را وا کند؟ # نامه_ها_برنامه_ها @shakhehtoba