eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 (4) موضوع : امام زمان( عج ) استاد علامه حسن زاده آملى 💠سخن جناب شیخ اجل ابن مفید(رض) ادامه قسمت قبل و مولد(زمان تولد) شريف آن حضرت نيمه شعبان بود از سال دويست و پنجاه و پنجم. مادر معجز پرورش ام ولدى بود كه او را نرجس مى گفتند, و سن مباركش در وقت وفات پدر بزرگوار خود پنج سال بود و در آن سن , الله تعالى به او داده بود حكمت و فصل خطاب(کلام فصیح و بلیغ) را, و او را آيتى ساخته بود از براى عالميان همچنان كه يحيى عليه السلام را در سن كودكى حكمت داد , و او را در حال طفوليت ظاهره آيت و حجت ساخت همچنان كه عيسى بن مريم عليه السلام را در گهواره پيغمبر كرد. و به تحقيق كه نص(منظور حدیث است) بر آن حضرت در ملت(دین) اسلام پيرايه سبقت يافته بود(منظور فراوانی احادیث راجع به ایشان است) از نبى هدى صلى الله عليه و آله و بعد از آن از اميرالمؤمنين على ابن ابيطالب عليه السلام و پدر بزرگوارش نزد كسانى كه محل وثوق(مورد اعتماد) و از خاصان شيعه او بودند نص بر آن حضرت به امامت, و اشاره به او به خلافت مى فرموده. و پيش از آن كه آفتاب جهانتاب وجود لازم السعودش روشنى بخش عرصه امكان شود خبر در باب غيبت آن سرور ثابت و به دولت(فرمانروایی) او قبل از غيبت مستفيض و متواتر بود. و اوست صاحب سيف(شمشیر) از جمله ائمه هدى عليهم السلام و قائم به حق و منتظر از براى دولت ايمان. ادامه دارد... --------------- 🌷بنا به درخواست دوستان توضیحاتی راجع به متن در پرانتز ها آمده است منبع :📚 حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انسان درختى است باژگونه که ریشه آن بسوى آسمان است. نبات از زمین غذا مى‏ گیرد و انسان از آسمان و دیگر جانوران برزخند که آفریده‏ اى نه آنچنانند و نه این چنین بنگر که کدام یک از این سه فرقه‏ اى. نکته 574 هزار و یک نکته @shakhehtoba
👈یادواره شهید سید مصطفی علمدار ✳️حضرت آیت الله صمدی آملی: کتابی در فرانسه در ۵۰۰ صفحه در مورد ۸ سال دفاع مقدس نگاشته شده که در کنار نقل وقایع صحیح اقدام به القاء برداشت غلط و تحلیل سوء از دفاع مقدس می‌نماید. نگارنده می‌گوید اروپایی‌ها مدام گروههای آتش بس برای صلح به تهران گسیل می‌کردند ولی ایران طالب ادامه جنگ بود. این مطلب که درست است که گروه صلح اعزام می‌کردند اما نمی‌گوید که دقیقا اروپایی‌ها در مقاطعی وارد تهران می‌شدند که ایران در حال پیشروی بود و اروپا برای کمک و خریدن فرصت برای صدام و تجدید قوای ارتش بعثی پیشنهاد صلح میدادند. مولف می‌گوید خمینی نوجوانان ۱۲ تا ۱۶ ساله را به زور به جبهه می‌فرستد. اینکه نوجوانان شاکله اصلی بسیج را تشکیل داد درست و اتفاقا سپاه و ارتش از فروعات شجره طیبه بسیج در دفاع مقدس بودند اما بسیجی نوجوانی که از شدت حب به جهاد امضا و اثر انگشت پدرش را جعل میکرد و به زور فرماندهان جنگ را برای اعزام متقاعد می‌کرد. در روزهای غربت بسیج در سال ۵۹ تنها کسی که با حضور در جبهه به رزمندگان یاری دادند مقام عزیز رهبری و شهید چمران بودند. @shakhehtoba
🔴 (5) موضوع : امام زمان( عج ) استاد علامه حسن زاده آملى 💠سخن جناب شیخ اجل ابن مفید(رض) قسمت سوم و او را پيش از قيام و ظهور دو غيبت است كه يكى اطول از ديگرى است همچنانكه در اخبار بسيار وارد شده, اما غيبت قصرى(اول) كه آن را غيبت صغرى گويند پس از وقت ولادت لازم السعادت (مجاز از صاحب الزمان)است تا انقطاع سفارت و رسالت ميانه او و شيعيان او , و سفراء به وفات معدوم شدند. و اما غيبت طولى كه آن را غيبت كبرى گويند پس آن بعد از غيبت اولى است و در آخر غيبت كبرى قيام خواهد فرمود با سيف. قال الله عز و جل : و نريد ان نمن على الذين استضعفوا 《الاية》. و قال سبحانه و تعالى : و لقد كتبنا فى الزبور . . . 《الايه》. و رسول خدا صلى الله عليه و آله فرموده است: كه هرگز منقضى نخواهد شد ايام و ليالى تا اين كه مبعوث سازد الله تعالى مردى از اهل بيت مرا كه اسمش با اسم من موافق باشد, پر مى كند زمين را از عدل و داد همچنان كه پر شده است از ستم و جور و بيداد. و باز از جناب مستطاب نبوى صلى الله عليه و آله مروى است كه مى فرمايد : اگر باقى نماند از دنيا مگر يك روز , البته دراز مى كند الله تعالى آن روز را تا اين كه برانگيزد در آن روز مردى از اولاد مرا كه اسمش همچو اسم من باشد , پر مى كند دنيا را از عدل و قسط همچنان كه پر است از ظلم و جور. انتهى .(پایان سخن جناب مفید) راقم گويد : چند كتابى از مخطوط(خطی) و مطبوع(چاپی) از شيخ مفيد قدس سره كه در تصرف اين حقير است پنج رساله در اثبات حجت و امامت و غيبت حضرت امام منتظر عليه السلام است, از آن جمله است رساله اى در جواب سؤال "ما السبب الموجب لاستتار الامام و غيبته"(علت لزوم پنهانی و غیبت امام چیست), و ديگر "الفصول العشره فى الغيبة"(فصل های دهگانه درباره غیبا) , و ديگر "ما الدليل على وجود الامام صاحب الغيبة"(دلیل وجود امام صاحب غیبت چیست), علاوه اين كه در كتاب ارشاد ياد شده چند فصل در امور مذكوره بحث كرده است و علاوه بر دلائل عقليه, نصوص نقليه نيز روايت كرده است. ____________ برای متوجه شدن متن اصلی پرانتز ها را در نظر نگیرید. 🌷بنا به درخواست دوستان توضیحاتی راجع به متن در پرانتز ها آمده است منبع :📚 حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
👈چه خوب است كه همه حمدها و تسبيحها را آن طورى بگوييم كه در قرآن مجيد از زبان حق جلّ و علا آمده و تسبيحات و حمد ملائكه و انبيا و تسبيح و تقديس آنها را حكايت مى‏فرمايد. 🔹انسان هم زبان و ذكرش را تأسيا بأنبياء و اولياء و ملائكة الله عادت دهد و آن گونه كه در قرآن آمده آن طور ذكر كند حمد عبد به اقسام سه ‏گانه ‏اش‏ 1⃣حمد قولى، مثلا مى‏گوييم الحمد للَّه رب العالمين. شكرا للَّه. 2⃣حمد فعلى، آن است كه بنده به حمد فعلى تن دهد، عبادت كند، وقف حق جلّ و علا باشد. در تمام افعالش، خيراتش، عباداتش وجه الله را بخواهد. سوره مباركه هل أتى را كه درباره أبرار كمّل اولياء الله، امير المؤمنين و همچنين اهل بيت پيغمبر (ص) حضرت فاطمه، امام حسن و امام حسين، آمده مى‏فرمايد: آن بندگان خدا به آن أسير و يتيم و مسكين فرمودند: إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ الله چشم طمع به مردم نداشته باشيد. تو بندگى چو گدايان به شرط مزد مكن كه خواجه خود صفت بنده پرورى داند ◀️هدف اين باشد كه به كوى او قدم بردارى. هر عضوى روى فطرت تكويني الهى خود كار كند، آن كار حمد آن عضو است. در هر حال انسان للَّه ربّ العالمين باشد. و الحمد للَّه على كل حال. 🔴دون مقام انسان است كه براى اطفاى شهوت و آتش و غضب و ... كار كند. غذا مى‏خورد براى ابقاى طبيعت خودش. سنّة الله بر اين جارى است كه انسان همسر داشته باشد و جز از اين راه زندگى اداره نمى‏شود. خدا را ببيند ابقاى نسل را ببيند. انسان بايد خيلى بلند نظر باشد. 3⃣حمد حالى، به حسب روح و قلب است. در كوى ما شكسته دلى مى‏خرند و بس بازار خود فروشى از آن سوى ديگر است‏ به گونه‏اى كه انسان خودش حمد بشود. وجودش دار الحمد باشد كه از عالم عقول است. ⬅️ممدالهمم در شرح فصوص الحکم ⬅️حضرت علامه حسن زاده املی روحی له الفداء @shakhehtoba
AKHLAG10.mp3
18.85M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )  توسط مهذب نفوس _صمدی_آملی_حفظه_الله جلسه ۱۰ @shakhehtoba
🔴 (6) موضوع : امام زمان( عج ) استاد علامه حسن زاده آملى ♦️برهان بر امكان دوام بدن عنصرى اهم معارف در معرفت وسائط فيض الهی (منظور امامان و پیامبر هستند که عقل اول اند و تمام کمالات و وجود موجودات به آنها قائم است (بالعرض) وآنها به خدا)، معرفت نفس انسانى است. ♦️بلكه معرفت نفس قلب و قطب جميع مباحث حكميه(عقلی), و محور تمام مسائل علوم عقليه و نقليه و اساس همه خيرات و سعادات است و معرفت آن اشرف معارف.(یعنی تمامی علوم بر محور معرفت نفس است) ♦️ چون جنس اين گوهر نفيس شناخته شود, صولت(هیبت) انكار در اين گونه مسائل ضرورى نظام احسن ربانى مبدل به دولت اقرار مى گردد.(یعنی با شناخت نفس خویش انکار در این گونه مسائل تبدیل به اقرار و قبول کردن آنها می شود.) ♦️و مطلب عمده همين است كه اين بزرگترين كتاب الهى به نام انسان را فهميده ورق نزده ايم , و به مطالعه مطالع كلمات و آيات آن بسر نبرده ايم , و از آن در همين حد عادى غاذى(تغذیه کننده) و نامى(رشد کننده) و متحرك بالاراده آگاهى (دارای حرکت ارادی) يافته ايم. ♦️غرض اين است كه در راه اعتلاى به معارج مقامات انفسى, و وقوف به مواقف اين صحيفه الهى بايد خدمت استاد كرد, استادى سفر كرده و زبان فهم. ♦️من هم مدعى نيستم كه عهده دار تحديد حقيقى(حد واقعی) و تعريف واقعى آن هستم , و لكن از استمداد(یاری) انفاس قدسى اولياى حق , با بضاعت مزجاتم (سرمایه اندک)در حد استطاعت و وسع , به وصف اسم و رسم آن مى پردازيم, و در ارتباط با موضوع شريف رساله , هدايائى كه برخى از نتايج بحث است(خواندن دروس معرفت نفس به فهم این رساله و دیگر رسالات بسیار کمک می کند) اهداء مى نمائيم "ان الهدايا على مقدار مهديها". (هدایا به میزان هدیه گیرنده است) (دقت کنید که هر کس از این بحث ها که می شود به میزان خودش بهره می برد و این سخنان علامه بطون فراوان دارند و هرکس نیز به اندازه وسع خود از این الفاظ معانی را میگیرد) ♦️انسان يك حقيقت ممتد از فرش تا عرش است كه "ما جعل الله لرجل من قلبين فى جوفه"(خداوند قرار نداد برای انسان دو قلب در درونش) (منظور این است که تمام بطون انسان ممتد و در طول یک دیگرند و نه این که چند بطن (به معنای عددی و در عرض هم)داشته باشد وتمامی عوالم انفسی انسان مانند خیال و عقل و قلب و روح و... در امتداد یک دیگرند) ,مرتبه نازله(پایین ترین مرتبه) او بدن اوست كه در اين نشأه(عالم) بدن عنصرى اوست كه با همين وصف عنوانى بدن در حقيقت روح متجسد است(یعنی روح است که با تنزل به عوالم پایین تر به این شکل در آمده و حقیقتی جدا از روح نیست که روح در آن قرار گرفته باشد) , و گوهرى جسمانى است كه به اوصاف جسم چون شكل و صورت و كيفيت و كميت و غيرها متصف است. ____________ 🌷بنا به درخواست دوستان توضیحاتی راجع به متن در پرانتز ها آمده است منبع :📚 حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
4_436146691888907716.mp3
3.84M
🔴 کانال شاخه طوبي 🔵 ببین خودت چطور هستی ... اول خودت را ببین ، بعد به دیگران بگو ... 🔴 بخشهای منتخبی از ( 12 ) 🔵 @shakhehtoba
‍ 💠 🌷آدمی از لغزش زبانش آسیبی می بیند که هرگز از لغزش پایش چنان آسیب نمی بیند، چه این که لغزش او در گفتار سرش را بر باد می دهد و لغزش پایش به آرامی بهبود می یابد.🌷 @shakhehtoba
akhlag-11.mp3
11.75M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )  توسط مهذب نفوس _صمدی_آملی_حفظه_الله جلسه ۱۱ @shakhehtoba
🔴 (7) موضوع : امام زمان( عج ) استاد علامه حسن زاده آملى ♦️برهان بر امکان دوام روح او گوهرى نورانى است كه از مشاين(عیب و نقص ها) طبيعت منزه است, و آن را مراتب تجرد برزخى و عقلانى و فوق تجرد عقلانى است كه حد يقف ندارد, و در هر مرتبه حكمى خاص دارد و در عين حال احكام همه مراتب ظهور اطوار وجودى اوست(تمام عوالم تجلی و ظهور مراتب وجودی خود امام است), ما لكم لا ترجون لله وقارا و قد خلقكم اطوارا.(شما را چه شده است که برای خدا عظمت قائل نیستید در حالی که او شما را ذو مراتب آفرید) ♦️مرتبه نازله آن محاكى مرتبه عاليه اوست(بدن او نشان دهنده مراتب بالایی اوست) (بدن او ترفیع یافته و مانند مراتب بالایی که مرگ ندارند و باقی اند باقی گشته است "توضیحات بیشتر راجع به این مساله در ادامه بحث ها خواهد آمد"), چنانكه در سلسله طوليه وجود هر دانى ظل عالى است و نشأه اولى مثال نشأه اخرى است (هر مرتبه پایینی ظهور و تجلی مرتبه بالاتر است و برآن حکم میکند) "و لقد علمتم النشأه الاولى فلو لا تذكرون". (و دانستید عالم اولی [پایین تر] را پس چگونه متذکر نمی شوید[چرا که این عالم ظهور عوالم بالاتر است]) ♦️از صادق آل محمد 'صلى الله عليه و آله' مأثور است كه: "ان الله عز وجل خلق ملكه على مثال ملكوته , و اسس ملكوته على مثال جبروته ليستدل بملكه على ملكوته و بملكوته على جبروته." (همانا خداوند ملکش را بر مثال ملکوتش و ملکوتش را بر مثال جبروتش نهاده است که تا به وسیله ملکش بر ملکوتش و به وسیله ملکوتش بر جبروتش رهنمون باشد) ادامه دارد... ________ 🌷بنا به درخواست دوستان توضیحاتی راجع به متن در پرانتز ها آمده است منبع :📚 حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
4_424144478794678351.apk
3.86M
⬆️⬆️ نرم افزار آندروید آداب انعقاد نطفه. نرم افزار بی بدیل فوق با بهره گیری از "رساله انشاء صورت انسانی" حضرت استاد صمدی آملی تدوین شده است. در این مجموعه سعی شده سفارش های بسیار مهم، در بخش های مختلف و مجزا و کوتاه در قالب های گوناگون گردآوری شود. موارد تفکیک شده عبارت اند از: - دستور العمل - نکته طبی - نکته روانشناسی - نکته فرزندآوری - نکته کاربردی - سخن روز @shakhehtoba
🔴 (۸) موضوع : امام زمان( عج ) استاد علامه حسن زاده آملى 💠برهان بر امکان دوام بدن عنصری ♦️بدن عنصری از عالم طبيعت است كه هميشه در تجدد است و صورت(آنچه فعلیت شیء بدان حاصل شود(تقریبا به معنای حقیقت است)) عالم طبيعت لا ينقطع(بدون قطع شدن) تبديل ميشود(تغییر می کند) چه آسمانها و چه زمينها , زيرا كه طبيعت مبدأ قريب حركت است و علت حركت بايد متجدد باشد چنانكه در حكمت متعاليه مبرهن است كه : الحجة العمده على الحركة فى الجوهر هى ان جميع الحركات سواء كانت طبيعية او ارادية او قسرية مبدأها هو الطبيعة و مبدأ المتجدد يجب ان يكون متجددا, فالطبيعة يجب أن تكون متجدده بحسب الذات. (دلیل عمده بر حرکت جوهری این است که تمامی حرکات از قبیل طبیعی یا ارادی یا اجباری(مانند حرکت سنگی که دیگری به اجبار آن را حرکت می دهد یا پرتاب می کند) مبداش طبیعت است و مبدا چیزی که محرک است و تغییر می کند باید متغیر باشد پس طبیعت متغیر و متحرک بالذات است) و آيات قرآنيه از قبيل "بل هم فى لبس من خلق جديد", "و هى تمرمر السحاب","يوم تبدل الارض غير الارض" را به اين معنى گرفته اند. ____________ 🌷بنا به درخواست دوستان توضیحاتی راجع به متن در پرانتز ها آمده است منبع :📚 حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
4_424144478794678275.mp3
3.25M
روضه بسیار زیبا و سوزناک درباره جوانان اهل سحر. حتما بشنوید. از حضرت استاد صمدی آملی @sHakhehtoba
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی گرامیداشت یاد و خاطره شهید اهل قلم مرتضی آوینی،بعد از ظهر امروز اثر خوشنویسی و نگارگری با موضوع "الهی نامه حضرت علامه حسن زاده آملی" با حضور مهدی معصومی گرجی رئیس حوزه هنری و علیرضا پاک بین معاون فرهنگی هنری این سازمان و صاحبان اثر رونمایی شد. «الهی به حق خودت حضورم ده و از جمال آفتاب آفرینت نورم ده» عنوان متنی است که از بین مناجات الهی نامه علامه حسن زاده آملی انتخاب شده و به صورت تابلوی نفیس خوشنویسی درآمده است. این اثر در واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری استان در راستای حمایت از هنرمندان متعهد و انقلابی و همچنین تهیه آثار فاخر هنری تولید شده است که طی دو هفته کاری ابتدا توسط هنرمند خوشنویس سیدعلیرضا مطلبی نوشته شده و سپس توسط استاد صادق گنجوی با تکنیک آکرولیک، آبرنگ و گواش در قالب نقوش نگارگری و تذهیب، تزیین شده است. ابعاد اثر نیز 35*50 سانتیمتر بوده و قرار است علاوه بر انتشار در فضای مجازی، در قالب شاسی چاپ و در سطح کشور منتشر شود. @shakhehtoba