eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 (6) موضوع : امام زمان( عج ) استاد علامه حسن زاده آملى ♦️برهان بر امكان دوام بدن عنصرى اهم معارف در معرفت وسائط فيض الهی (منظور امامان و پیامبر هستند که عقل اول اند و تمام کمالات و وجود موجودات به آنها قائم است (بالعرض) وآنها به خدا)، معرفت نفس انسانى است. ♦️بلكه معرفت نفس قلب و قطب جميع مباحث حكميه(عقلی), و محور تمام مسائل علوم عقليه و نقليه و اساس همه خيرات و سعادات است و معرفت آن اشرف معارف.(یعنی تمامی علوم بر محور معرفت نفس است) ♦️ چون جنس اين گوهر نفيس شناخته شود, صولت(هیبت) انكار در اين گونه مسائل ضرورى نظام احسن ربانى مبدل به دولت اقرار مى گردد.(یعنی با شناخت نفس خویش انکار در این گونه مسائل تبدیل به اقرار و قبول کردن آنها می شود.) ♦️و مطلب عمده همين است كه اين بزرگترين كتاب الهى به نام انسان را فهميده ورق نزده ايم , و به مطالعه مطالع كلمات و آيات آن بسر نبرده ايم , و از آن در همين حد عادى غاذى(تغذیه کننده) و نامى(رشد کننده) و متحرك بالاراده آگاهى (دارای حرکت ارادی) يافته ايم. ♦️غرض اين است كه در راه اعتلاى به معارج مقامات انفسى, و وقوف به مواقف اين صحيفه الهى بايد خدمت استاد كرد, استادى سفر كرده و زبان فهم. ♦️من هم مدعى نيستم كه عهده دار تحديد حقيقى(حد واقعی) و تعريف واقعى آن هستم , و لكن از استمداد(یاری) انفاس قدسى اولياى حق , با بضاعت مزجاتم (سرمایه اندک)در حد استطاعت و وسع , به وصف اسم و رسم آن مى پردازيم, و در ارتباط با موضوع شريف رساله , هدايائى كه برخى از نتايج بحث است(خواندن دروس معرفت نفس به فهم این رساله و دیگر رسالات بسیار کمک می کند) اهداء مى نمائيم "ان الهدايا على مقدار مهديها". (هدایا به میزان هدیه گیرنده است) (دقت کنید که هر کس از این بحث ها که می شود به میزان خودش بهره می برد و این سخنان علامه بطون فراوان دارند و هرکس نیز به اندازه وسع خود از این الفاظ معانی را میگیرد) ♦️انسان يك حقيقت ممتد از فرش تا عرش است كه "ما جعل الله لرجل من قلبين فى جوفه"(خداوند قرار نداد برای انسان دو قلب در درونش) (منظور این است که تمام بطون انسان ممتد و در طول یک دیگرند و نه این که چند بطن (به معنای عددی و در عرض هم)داشته باشد وتمامی عوالم انفسی انسان مانند خیال و عقل و قلب و روح و... در امتداد یک دیگرند) ,مرتبه نازله(پایین ترین مرتبه) او بدن اوست كه در اين نشأه(عالم) بدن عنصرى اوست كه با همين وصف عنوانى بدن در حقيقت روح متجسد است(یعنی روح است که با تنزل به عوالم پایین تر به این شکل در آمده و حقیقتی جدا از روح نیست که روح در آن قرار گرفته باشد) , و گوهرى جسمانى است كه به اوصاف جسم چون شكل و صورت و كيفيت و كميت و غيرها متصف است. ____________ 🌷بنا به درخواست دوستان توضیحاتی راجع به متن در پرانتز ها آمده است منبع :📚 حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
4_436146691888907716.mp3
3.84M
🔴 کانال شاخه طوبي 🔵 ببین خودت چطور هستی ... اول خودت را ببین ، بعد به دیگران بگو ... 🔴 بخشهای منتخبی از ( 12 ) 🔵 @shakhehtoba
‍ 💠 🌷آدمی از لغزش زبانش آسیبی می بیند که هرگز از لغزش پایش چنان آسیب نمی بیند، چه این که لغزش او در گفتار سرش را بر باد می دهد و لغزش پایش به آرامی بهبود می یابد.🌷 @shakhehtoba
akhlag-11.mp3
11.75M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )  توسط مهذب نفوس _صمدی_آملی_حفظه_الله جلسه ۱۱ @shakhehtoba
🔴 (7) موضوع : امام زمان( عج ) استاد علامه حسن زاده آملى ♦️برهان بر امکان دوام روح او گوهرى نورانى است كه از مشاين(عیب و نقص ها) طبيعت منزه است, و آن را مراتب تجرد برزخى و عقلانى و فوق تجرد عقلانى است كه حد يقف ندارد, و در هر مرتبه حكمى خاص دارد و در عين حال احكام همه مراتب ظهور اطوار وجودى اوست(تمام عوالم تجلی و ظهور مراتب وجودی خود امام است), ما لكم لا ترجون لله وقارا و قد خلقكم اطوارا.(شما را چه شده است که برای خدا عظمت قائل نیستید در حالی که او شما را ذو مراتب آفرید) ♦️مرتبه نازله آن محاكى مرتبه عاليه اوست(بدن او نشان دهنده مراتب بالایی اوست) (بدن او ترفیع یافته و مانند مراتب بالایی که مرگ ندارند و باقی اند باقی گشته است "توضیحات بیشتر راجع به این مساله در ادامه بحث ها خواهد آمد"), چنانكه در سلسله طوليه وجود هر دانى ظل عالى است و نشأه اولى مثال نشأه اخرى است (هر مرتبه پایینی ظهور و تجلی مرتبه بالاتر است و برآن حکم میکند) "و لقد علمتم النشأه الاولى فلو لا تذكرون". (و دانستید عالم اولی [پایین تر] را پس چگونه متذکر نمی شوید[چرا که این عالم ظهور عوالم بالاتر است]) ♦️از صادق آل محمد 'صلى الله عليه و آله' مأثور است كه: "ان الله عز وجل خلق ملكه على مثال ملكوته , و اسس ملكوته على مثال جبروته ليستدل بملكه على ملكوته و بملكوته على جبروته." (همانا خداوند ملکش را بر مثال ملکوتش و ملکوتش را بر مثال جبروتش نهاده است که تا به وسیله ملکش بر ملکوتش و به وسیله ملکوتش بر جبروتش رهنمون باشد) ادامه دارد... ________ 🌷بنا به درخواست دوستان توضیحاتی راجع به متن در پرانتز ها آمده است منبع :📚 حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
4_424144478794678351.apk
3.86M
⬆️⬆️ نرم افزار آندروید آداب انعقاد نطفه. نرم افزار بی بدیل فوق با بهره گیری از "رساله انشاء صورت انسانی" حضرت استاد صمدی آملی تدوین شده است. در این مجموعه سعی شده سفارش های بسیار مهم، در بخش های مختلف و مجزا و کوتاه در قالب های گوناگون گردآوری شود. موارد تفکیک شده عبارت اند از: - دستور العمل - نکته طبی - نکته روانشناسی - نکته فرزندآوری - نکته کاربردی - سخن روز @shakhehtoba
🔴 (۸) موضوع : امام زمان( عج ) استاد علامه حسن زاده آملى 💠برهان بر امکان دوام بدن عنصری ♦️بدن عنصری از عالم طبيعت است كه هميشه در تجدد است و صورت(آنچه فعلیت شیء بدان حاصل شود(تقریبا به معنای حقیقت است)) عالم طبيعت لا ينقطع(بدون قطع شدن) تبديل ميشود(تغییر می کند) چه آسمانها و چه زمينها , زيرا كه طبيعت مبدأ قريب حركت است و علت حركت بايد متجدد باشد چنانكه در حكمت متعاليه مبرهن است كه : الحجة العمده على الحركة فى الجوهر هى ان جميع الحركات سواء كانت طبيعية او ارادية او قسرية مبدأها هو الطبيعة و مبدأ المتجدد يجب ان يكون متجددا, فالطبيعة يجب أن تكون متجدده بحسب الذات. (دلیل عمده بر حرکت جوهری این است که تمامی حرکات از قبیل طبیعی یا ارادی یا اجباری(مانند حرکت سنگی که دیگری به اجبار آن را حرکت می دهد یا پرتاب می کند) مبداش طبیعت است و مبدا چیزی که محرک است و تغییر می کند باید متغیر باشد پس طبیعت متغیر و متحرک بالذات است) و آيات قرآنيه از قبيل "بل هم فى لبس من خلق جديد", "و هى تمرمر السحاب","يوم تبدل الارض غير الارض" را به اين معنى گرفته اند. ____________ 🌷بنا به درخواست دوستان توضیحاتی راجع به متن در پرانتز ها آمده است منبع :📚 حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
4_424144478794678275.mp3
3.25M
روضه بسیار زیبا و سوزناک درباره جوانان اهل سحر. حتما بشنوید. از حضرت استاد صمدی آملی @sHakhehtoba
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی گرامیداشت یاد و خاطره شهید اهل قلم مرتضی آوینی،بعد از ظهر امروز اثر خوشنویسی و نگارگری با موضوع "الهی نامه حضرت علامه حسن زاده آملی" با حضور مهدی معصومی گرجی رئیس حوزه هنری و علیرضا پاک بین معاون فرهنگی هنری این سازمان و صاحبان اثر رونمایی شد. «الهی به حق خودت حضورم ده و از جمال آفتاب آفرینت نورم ده» عنوان متنی است که از بین مناجات الهی نامه علامه حسن زاده آملی انتخاب شده و به صورت تابلوی نفیس خوشنویسی درآمده است. این اثر در واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری استان در راستای حمایت از هنرمندان متعهد و انقلابی و همچنین تهیه آثار فاخر هنری تولید شده است که طی دو هفته کاری ابتدا توسط هنرمند خوشنویس سیدعلیرضا مطلبی نوشته شده و سپس توسط استاد صادق گنجوی با تکنیک آکرولیک، آبرنگ و گواش در قالب نقوش نگارگری و تذهیب، تزیین شده است. ابعاد اثر نیز 35*50 سانتیمتر بوده و قرار است علاوه بر انتشار در فضای مجازی، در قالب شاسی چاپ و در سطح کشور منتشر شود. @shakhehtoba
akhlag-12.mp3
11.56M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )  توسط مهذب نفوس _صمدی_آملی_حفظه_الله جلسه ۱۲ @shakhehtoba
🔴 (۹) موضوع : امام زمان( عج ) استاد علامه حسن زاده آملى 💠برهان بر امکان دوام بدن عنصری ♦️بنابراين عالم غايتى دارد كه به تكميل از هيولاى اولى(جسمی که تماما قوه است و فعلیت ندارد) و اتحاد به صور بسيطه و مركبه(بسیط به معنای غیر مرکب است و برای توضیح بیشتر به دروس معرفت نفس مراجعه شود) حيوانيه, و انسانيه , و عقليه به مراتب عاليه و فناى محض مى رسد كه:"كل شىء هالك الا وجهه", "فان نهايات الحراك سكون". پس نفس به واسطه طبيعت داراى جنبه تجدد است كه بقا و ثبات ندارد, و خود به ذاته جنبه بقاء است كه "خلقتم للبقاء لا للفناء"(شما را برای بقا خلق کردیم نه برای فنا) و به عبارت اخرى(دیگر): نفس به جنبه حسى(ظاهری مادی) در تبدل است و به جنبه عقلى ثابت. ____________ 🌷بنا به درخواست دوستان توضیحاتی راجع به متن در پرانتز ها آمده است منبع :📚 حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
🌸🍂🍃🍂🍃🍂 🍂🍃🍂🍃 🍂🍃🍂 🍂 🟩💕 چشم بسیار تیزبین الهی💕🟩 💢حضرت آیت‌الله صمدی آملی حفظه‌الله: ✍《 عرب، به شيء تيز " و به شیء " مي‌گويد.  هديه، نويد و اميد بنده به شما امّت حزب‌الله در مورد مقام عزیز رهبری، امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) اينست كه حضرتشان مصداق انفسی کریمه "فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ "(ق/۲۲) هستند. جناب ايشان نه تنها هستند بلکه هستند؛ یعنی از برخوردار و # چشم_بصيرت_الهی ايشان بسيار بسیار تیز است.》 🟫🌷۲۹ فروردین سالروز ولادت چشم بسیار تیز بین الهی امت مبارک
38.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
 امام صادق علیه السلام فرمود: «مَعاشِرَ الشیعةِ! کُونوا لَنا زَیْنا وَلا تَکونوا عَلَیْنا شَیْنا، قولوا لِلنّاسِ حُسْنا، واحْفَظوا ألْسِنَتَکُمْ وَکُفُّوها عَنِ الفُضولِ وقَبیحِ القَوْلِ؛ ای گروه شیعه! زینت ما باشید نه باعث ملامت و سرزنش ما، با مردم نیکو سخن بگویید، و زبانتان را حفظ کنید و آن را از زیاده روی و زشت گویی بازدارید.» @shakhehtoba
🔴 (9) موضوع : امام زمان( عج ) استاد علامه حسن زاده آملى 💠برهان بر امکان دوام بدن عنصری ♦️ در عين حركت طبيعت, صورت شىء به تجدد امثال محفوظ است.(یعنی بدون این که ماهیت و ذات تغیر کند جوهر هر لحظه تغیر می کند و نو می شود (البته این بدین معنا نیست که ذات و ماهیت هیچگاه تغییر نمی کند))انسان دائما به حركت جوهرى و تجدد امثال در ترقى است, و از جهت لطافت و رقت حجاب(منظور "از لحاظ ظاهری" است), ثابت مى نمايد. حجاب همين مظاهر متكثره اند كه به يك معنى حجاب ذاتند تقدست اسمائه. (طبیعت شیء، یعنی همان جوهر و صورت شیء، ذاتاً در حال تغییر و حرکت است، هرچند ماهیت آن ثابت است.و این به ظاهر ثابت می نماید) ♦️و لطافت و رقت حجاب به اين معنى است كه صانع(صنعت گر و خالق) واهب الصور(اعطا کننده صورت ها) به اسم شريف "مصور" و به حكم "كل يوم هو فى شأن" آن فآن و لحظه فلحظه آن چنان ايجاد امثال مى نمايد كه محجوب(کسی که در حجاب است و این حرکت جوهری را نمی بیند و فقط ظواهر را می بیند و از باطن غافل است) را گمان رود همان يك صورت پيشينه و ديرينه است. ♦️به مثل كسى در كنار نهر آب تندرو عكس خود را در زمان ممتد, ثابت وقار مى بيند , و حال اين كه عكس از انعكاس نور بصر در آب است و آب قرار ندارد و دم به دم عكس جديدى مثل سابق احداث مى شود.(در این مثال تدبر کنید تا مطلب روشن شود.) 🍃 هر نفس نو مى شود دنيا و ما 🍃بى خبر از نو شدن اندر بقا 🍃اين درازى مدت از تيزى صنع 🍃مى نمايد سرعت انگيزى صنع ____________ 🌷بنا به درخواست دوستان توضیحاتی راجع به متن در پرانتز ها آمده است منبع :📚 حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
در علوم ظاهری داشتن مرجع تقلید در احکام شرعیه و به کار بستن آن ضروری است بر آن کس که به فقه استدلالی آگاهی ندارد. و در علوم باطنی و تعمیر باطنی برای اکثری نفوس که مکتفی نیستند داشتن استاد متشرع کتل طی کرده با شرائط خاصش ضروری و لازم است. تعمیر باطن در نزد استاد به تخلیه و تحلیه و فناست. حامل اسرار، ص۱۲ @shakhehtoba
akhlag-13.mp3
12.74M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )  توسط مهذب نفوس _صمدی_آملی_حفظه_الله جلسه ۱۳ @shakhehtoba