eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
🕌نماز جماعت به امامت مقام قلب 🕋بیانات شب اول رمضان۱۴۴۱ق ✍وقتی شخص در محرابش مشغول نماز است جمعی از اعضا و قُوای او در حال هستند گوش با شنیدن، زبان و لبها با گفتن ذکر، حلق و ریه و سیستم تنفسی با دم و بازدم، کف پا، زانوها و کمر با ایستادن و خم شدن، پیشانی و سر و صورت با سجده بر روی مهر. کمر، کف دست و انگشتان پا با خم شدن در رکوع و در سجده، کتف‌ها و بازو و کف دستها با قنوت، چشم با رو کردن به قبله تمام اعضای مقادیم بدن با رو کردن به قبله هر کدام دارد سهم و بهره خویش از این 《》را می‌برند و همه این اعضا در به امام جماعتی بنام 《》 رو می‌کنند 》 است با سهم و قسط و بهره خودش از نماز را می‌برد. حال اگر (مقام قلب) بهره‌ای از این نماز نداشت یا بهره و سهم ضعیفی دارد آیا ما حق داریم بقیه حاضرین در این نماز جماعت را از خواندن نماز محروم کنیم؟؟ مسلما عقل سلیم تجویز نمی‌کند که چون قلب به عنوان دارد بقیه حاضرین از اعضا و جوارح را از نماز محروم کنیم پس صائم از نماز اول وقت در هر شرایطی غافل نشود @sHakhehtoba
4_5861675806853431508.mp3
4.16M
(تندخوانی) جزء سوم قرآن کریم با صوت استاد معتز آقایی زمان : 33دقیقه کانال شاخه طوبي @shakhehtoba
🔴 موضوع : امام زمان( عج ) استاد علامه حسن زاده آملى 💠غرض از ایجاد انسان و سر مطلق ایجاد ♦️فيض الهى منقسم به اقدس و مقدس است و مقدس مترتب بر (حاصل و نتیجه) اقدس است چه اقدس عبارت از تجلى حبى ذاتى موجب وجود اشياء و استعدادات آنها در حضرت علميه است چنانكه خود فرمود "كنت كنزا مخفيا فاحببت ان اعرف" (گنجی مخفی بودم پس دوست داشتم که شناخته شوم پس خلق را آفریدم تا شناخته شوم) ♦️و فيض مقدس عبارت از تجليات اسمائيه است. كه موجب ظهور آنچه را كه استعدادات اعيان ثابته در خارج اقتضاء دارد مى باشد. ♦️و به بيان ديگر, به فيض اقدس اعيان ثابته و استعدادات اصليه آنها در حضرت علميه حاصل مى شود , و به فيض مقدس آنچه را كه آن اعيان ثابته با لوازم و توابعشان در خارج اقتضاء مى كند حاصل مى گردد, لذا در وجه تسميه فيض به اقدس گفته اند كه اقدس است از اين كه فيض غير مفيض باشد و يا اقدس از شوائب كثرت اسمائيه و نقائص حقائق امكانيه است به خلاف فيض مقدس. ♦️(فیض و تجلی الهی به دو قسم تقسیم می شود مقدس و اقدس و خود مقدس هم حاصل اقدس است که تجلی اقدس آن تجلی اولیه الهی است که آن اعیان ثابته و رب های مقید هر موجودی به وجود می آیند و فیض مقدس تجلی آن رب های مقید است که در نتیجه آن هر موجودی در خارج حاصل می شود (دقت کنید که این تجلی ها هرلحظه و آن فآن است و همچنین این اعیان ثابته نیز تغییر میکند در بخش های قبلی سخنی از حرکت جوهری و تغییر ماهیت زده شد)) منبع :📚 حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
akhlag-18.mp3
13.58M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )  توسط مهذب نفوس _صمدی_آملی_حفظه_الله جلسه ۱۸ @shakhehtoba
سیر & صید.mp3
1.35M
سوال: تفاوت سحر و بین الطلوعین چیست؟ 💠 استاد صمدی آملی @shakhehtoba
روضه،مناجات شماره 3.mp3
3.73M
& شماره 3 🔊 با نوای استاد صمدی آملی @shakhehtoba
🌸🍂🍃🍂 🍂🍃 🍂 🟩سفره رحمت‌عام قرآن برای همه بشریت🟩 💢حضرت آیت‌الله صمدی آملی(مدظله‌): ✍کسی که بخواهد بر سر سفره لقمه بردارد و اسراردر کتاب‌مکنون و اُم‌الکتاب را تلقی نماید باید بداند که این راه با کتل‌، سختی، دشواری و طوفان ابتلائات سنگین و سخت همراه است ✍ یک کد علمی: هر وقت در روایات حرف از جبرئیل در افاضات به میان آید(مانند روایات معراجیه) بدانید که برای همه بشریت فارغ از دین و مذهب و زبان و نژاد و قومیت در حریم آن معارف امکان بهره‌مندی وجود دارد چرا که رحمت عام الهی است. که هر شخص بر اساس سعی و تلاشش میتواند از آن بهره‌مند شود. چنان‌چه روایات آداب انعقاد نطفه از نبی(ص) مورد کنکاش دانشمندی فرانسوی با یک سلسله آزمایشات قرار گرفته و کتابی قطور و مشحون از اسرار علمی در شرح اصول علمی حدیث نوشته شد ✍حقیقت تلخ اینست که از یکسو علمای بلاد اسلامی در دو قرن اخیر با چماق تخطئه و تکفیر به تحریم علوم عقلی و طبیعی پرداخته و مواریث مکتوب علمی گذشتگان در علوم عقلی و تجربی را به محاق طرد بردند و از سوی دیگر دانشمندان غرب بر سر سفره قرآن، روایات و کتب دانشمندان ما بهره بردند 🌹 @shakhehtoba
4_5850200186814464180.mp3
4.12M
(تندخوانی) جزء چهارم قرآن کریم با صوت استاد معتز آقایی زمان : 33دقیقه کانال شاخه طوبي @shakhehtoba
🔴 موضوع : امام زمان( عج ) استاد علامه حسن زاده آملى 💠کمال عالم كيانى و غرض آن انسان كامل است ♦️عالم كارخانه عظيم انسان سازى است كه اگر اين چنين انسان يعنى انسان بالفعل كه از آن تعبير به انسان كامل مى شود, توليد نكند عبث در خلقت لازم آيد, اما خلقت ساير مكونات به طفيل اوست. ♦️(انسان غایت تمام موجودات است و انسان کامل هم غایت انسان(این بحث به طور مفصل در دروس معرفت نفس مطرح گشته است) و اگر این انسان کامل که غایت تمامی موجودات است نباشد عالم عبث و بیهوده و بی هدف خواهد شد و تمامی مخلوقات به طفیل او به وجود آمده اند. در سیر نزول از او و به وسیله او به وجود آمده و در سیر صعود هدفشان اوست.) 🍃تو اصل وجود آمدى از نخست 🍃دگر هر چه باشد همه فرع تست منبع :📚 حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
روضه،مناجات _ شماره 4.mp3
2.64M
& شماره 4 🔊 با نوای استاد صمدی آملی @shakhehtoba
🌸🍂🍃🍂🍃🍂 🍂🍃🍂🍃 🍂🍃 🍂 🔲💕اقرب طرق وصول به رموز قرآن💕🔲 💢حضرت آیت‌الله صمدی آملی(مدظله): ✍مهمترین راههای وصول به و روایات، و و در و با است(۱) 🔶زمردم بس بدیدم 🔶به القائات سُبّوحی رسیدم(۲) ┅─────ه💥☪💥ه─────┅ 📚منابع: ۱)شرح دفتر دل، حضرت استاد صمدی آملی ۲)دیوان اشعار، حضرت علامه حسن‌زاده آملی ┅──────┅╮ 🌹 @shakhehtoba ╰┅──────┅╯ 🍂 🍂🍃 🍂🍃🍂 🌸🍂🍃🍂🍃
4_687637196236128297.mp3
1.37M
👈کلیپ آه از دل آه از دل ناقابل آه از دل افسرده آه از دل بیحاصل ایدیده گلابی زن باری دو سه بر رویش باشد که بخود آید آن خفتۀ لا یعقل مر نقش امانی را نفس است دو صد مانی  هر نقش چو رقشایی خوش خال وخطی قاتل از گفتن لا طائل دردی نشود درمان زنهار و دو صد زنهار از گفتن لا طائل هرگز نسزد حرف از قاف و سخن از عنقا آنرا چو جعل مست سرگین و بود پشکل من هستم و این هستی موجی است زدریایی کانرا نه بود قعر و کانرا نه بود ساحل عمری حسن از درس و از بحث نیاسوده است از درسش و از بحثش حرفی نشده حاصل ✳️نوای داوودی ازاستادصمدی آملی حفظه ا... @shakhehtoba
4_5850200186814464181.mp3
3.95M
(تندخوانی) جزء پنجم قرآن کریم با صوت استاد معتز آقایی زمان : 33دقیقه 🌹کانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
🔴 موضوع : امام زمان( عج ) استاد علامه حسن زاده آملى ♦️کمال عالم کیانی و غرض آن انسان کامل است. ♦️شيخ رئيس را در مبدأ و معاد كلامى به كمال در اين مطلب سامى(بلند) است كه: کمال عالم کونی آن است که از آن انسان پدید آید و سایر حیوانات و نباتات هم یا به طفیل وجود انسان متکون شوند و یا برای این که ماده تباه نشود همچنان که بنا چوب را در مقصودش به کار میگیرد و آنچه از آن زیاد آمد را تباه نمی سازد بلکه از آن زاید ها برای قوس هلال ها و لابه لا ها و چیز های دیگر استفاده می کند. و غایت کمال انسان هم آن است که با قوه نظری اش عقل مستفاد(صور علمیه) تحصیل کند و با قوه علمیه اش عدالت را و این جا است که شرف در عالم مواد به پایان خود می رسد. حاصل اين كه مقصود از خلقت منحصر در انسان كامل است و خلقت ساير اكوان از جمادات و نباتات و حيوانات از جهت احتياج به ايشان در معيشت و انتفاع(بهره بردن) به آنها در خدمت است. و تا آنكه مواد ضايع و مهمل نگردد, صاف و زبده(صاف و بی غش) مواد خلقت انسان گرديده است, چه حكمت الهيه و رحمت ربانيه اقتضاء مى كند كه هيچ حقى از حقوق فوت نشود بلكه هر مخلوقى به قدر استعداد خود به سعادت خود برسد. پس به مبناى قويم حكيم انسان كامل غايت عالم كونى است و نشأه عنصرى هيچگاه از چنين انسان خالى نيست فافهم. (انسان کامل کمال همه موجودات است که از تمام مقیدات و محدودات به در آمده و سرش به رب مطلق متصل گردیده و این هدف تمامی موجودات است و باقی موجودات هم هر کدام به قدر ظرفیت و استعداد خود به سعادت و کمال رسیده اند و آن ها هم باید باشند تا این کارخانه انسان سازی کار کند و آنها خود جزئی از این کارخانه اند و هدف این عالم انسان سازی و در واقع انسان کامل سازی است که همان سیر صعود است فتدبر) منبع :📚 حضرت علامه حسن زاده آملي 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
روضه،مناجات _ شماره 5.mp3
3.77M
& شماره 5 🔊 با نوای استاد صمدی آملی @shakhehtoba
دستورالعمل _ ماه رمضان.mp3
623.1K
چکیده : تقویت تهجد و قرائت قرآن ، حرف شنیدن و..... 💠 تهجدتان را تقویت بفرمایید. 🍀 تلاوت قرآنتان را تقویت بفرمایید. 🍂 خداوند فتاح القلوب است بسیار بسیار گشاینده ی دلها هست. 🌿 قلب منشرح می شود؛ دل به سوی حقایق عالم باز می شود و منّاح الغیوب است هم می گشاید دل را؛ جان را آمادگی می دهد؛ و هم از غیبیاتش به جانها دم به دم مِنحتها و مِنَح خودش را سرازیر می سازد. 🌙 ماه عزیز رمضان را مغتنم بشمارید. 📚 تحصیل علم بفرمایید. 🗣 حرف بشنوید. 📢 از همه عبادتها بالاتر و بهتر بخصوص برای عزیزان جوان، حرف شنیدن است؛ تحصیل علم کردن است؛ حقایق شنیدن است ؛ از توحید بشنوید ؛ از خودتان بشنوید؛ از شؤون جانتان بشنوید. 💠 استاد صمدی آملی @shakhehtoba
پیامبر الگو در مطلق شئون از منظر قرآن ✍ قرآن با معرفی پیامبر (ص) به‌عنوان 《الگوحسنه》بر اساس کریمه «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» دستور اکید بر و بی‌قید و شرط پیامبر (ص) در تمام شئون و امور زندگی دارد. که مجموع سنت قابل تبعیّت نبی(ص) سه جنبه ذیل دارند: 1⃣ یعنی بنا به امر الهی: 《وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا : و آن چه رسول خدا برایتان آورد آن را اخذ نموده و عمل کنید و آنچه را هم که نهی نموده ترک نمائید》 2⃣ یعنی که: 《وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى/ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى: و تو کلامی نمی‌گویی مگر آن که ما آن کلام را بر دهان تو وحی می‌نماییم》 3⃣ یعنی بر اساس آیه 《اطیعوا الله و اطیعوا الرسول》 که است در منظر اهل فن به معنای عدم مخالفت و نهی نبی از عمل صادر شده یا کلام ساطع شده در محضر ایشان می‌باشد حفظه_الله 🌹 @shakhehtoba
آيا ماه رمضان هميشه سى روز است؟! يكى از نظريات شيخ صدوق مربوط به تعداد روزهاى ماه رمضان است. ايشان در كتاب من لا يحضره الفقيه بعد از نقل رواياتى مى‏فرمايد: لذا شهر مبارك رمضان براى هميشه سى روز است. درحالى‏كه روايات ديگرى هم داريم، از خاصه و در جوامع روايى عامّه كه بعضى از صحابه پيغمبر فرمودند: ما در زمان رسول اللّه، ماههاى 29 روزى بيش از ماههاى 30 روزى روزه گرفتيم. آن‏وقت جناب صدوق چند روايت نقل مى‏كند كه حضرت شيخ الطايفه طوسى در تهذيب و استبصار نظر ايشان را رد مى‏كند. ما فرمايشات هر دو را در درس هفتاد و پنجم كتاب دروس معرفة الوقت و القبلة آورده‏ايم. اينكه شيخ صدوق (ره) فرموده هميشه ماه رمضان 30 روز است و رواياتى نيز در تأييد آن آورده. اشاره به يك نكته علمى دارد كه متأسفانه حضرت شيخ طوسى هم در تهذيب و استبصار اين را نياورده است و بدان اشارتى نفرموده است. جناب استاد ما مرحوم علّامه شعرانى فرمودند كه اين روايات درست است، اما بايد بين هلال و ماه اصطلاحى نجومى و هلال و ماه واقعى سماوى تميز داده شود، اين روايات ناظر به ماه نجومى است نه هلال سماوى، چون كسانى كه اهل فن مى‏باشند و در علم هيئت، رياضيات، نجوم و زيجات واردند، مى‏دانند كه رسم زيجات و ترتيب جداول آنها اين‏طور است: محرم، صفر، ربيع الأول، ربيع الثانى، همينطور تا آخر، ماههاى فرد، تمام است (30 روز) و ماههاى زوج، ناقص است (29 روز) و اين ترتيب مربوط به هلال خارجى نيست بلكه مربوط به يك روش و نظام رياضى و محاسبه‏اى است كه بايد ماهها را در جداول ازياج تنظيم كنند، بعد مستخرج در وقت استخراج، از اين تنظيم شده (تعديلات) را كه در علم هيئت و زيجات، بحثش هست، و كسور، كبيسه و ... را حساب مى‏كند، بعد از اينها منتقل مى‏شود به هلال خارجى. پس ماه زيج مقدمه‏اى است براى يافتن هلال خارج نه اينكه خودش ملاك باشد. اصطلاح زيج را غربيها لاتابل و در زبان عربى جدول گويند. اين‏كه مرحوم‏ شهيد اول در كتاب صوم لمعه فرمود: «لا اعتبار بالجدول»، جدول يعنى زيج، يعنى زيج را اعتبار نكنيد، مراد اين نيست كه اعتبارى به علم رياضى و هيئت نبايد داشت. بلكه منظورشان اين است كه چون ترتيب ماههاى زيج اينطورى است كه هميشه محرم، سى روز و صفر 29 روز و ... يعنى هميشه فرد تمام و زوج ناقص است و جدول روى فرمول خاصى پياده شده است، نبايد آن را براى تعداد روزهاى ماه ملاك قرار داد، بلكه بايد از آن ملاك، ماه خارج را استخراج كرد، بعضى در بيان اين كلام شهيد نوشته‏اند: جدول يعنى تقويمهايى كه استخراج مى‏شود و به اينها اعتبارى نيست. اين حضرات كلام شهيد را درك نكرده‏اند. جناب شهيد اول خيلى حساب شده نوشته. چون زيج را به زبان عربى مى‏گويند: «جدول» و چون ترتيب زيجات به حركت وسطى، به قاعده فرمول استخراجى تنظيم شده كه ماههاى فرد 30 و ماههاى زوج 29 روز و ناقص است، شهيد فرموده: «لا اعتبار بالجدول»، نكته‏اش اين است ما بحمد اللّه چند تا زيج اينجا حاضر داريم، كه اگر باز كنيم مى‏بينيد كه محرم 30 روز، صفر 29 روز، و ...، ربيع الأول، ربيع الثانى، جمادى الأول، جمادى الثانى، رجب، شعبان، رمضان، و چون رمضان در فردهاست، هميشه تا قيام قيامت در زيجات 30 روز است؛ زيرا از ماههاى مفرد است و اين مطلب را در حضور جناب امام صادق (ع) كه عنوان كردند و گفتند: آقا مبناى جداول طورى هست كه ماه رمضان هميشه 30 روز و تمام است، امام از اين عمل- اعنى نظم و ترتيب ماهها در جداول زيجات- خوشش آمده كه چه خوب شده كه ماه رمضان 30 روز است و اسم نقص بر سر آن نيامده است. آن آقاى راوى كه عادل و باتقوى و صادق هم بود و آنجا نشسته بود، متوجه حرف و تمايز اين دو نشده و آمد بيرون و گفته كه بله امام امضا كرده كه ماه رمضان تا قيامت سى روز است. حضرت علّامه شعرانى مى‏فرمود: اين رواياتى را كه جناب شيخ صدوق در من لا يحضره الفقيه آورده، روى مبنا و برداشت آن روات عزيزى است كه درست حرف امام را متوجه نشده‏اند و حضرت شيخ طوسى هم از اين جنبه رياضى وارد نشده و اين را بيان نفرموده است. فقط فرموده كه: انّ هذه الأخبار لا يجوز العمل بها من وجوه منها ... منها ... «1» و در اين وجوهى كه ذكر كرده در اين نكته رياضى وارد نشده‏اند، ما اين فرمايشات را دسته‏بندى و تنقيح و تحرير شده در درس 75 كتاب دروس معرفة الوقت و القبلة آورده‏ايم. هزار و يك كلمه، ج‏2، ص: ۴۴۷_۴۴۹ @shakhehtoba