خطر انباشت دانایی بدون تزکیه نفس🟩
💢حضرت آیتالله صمدی آملی مدظله :
✍《اگر انبار اصطلاحات گردد ولی
#متخلق به #اخلاق_ربوبی نشود و
#اکل_از_فوق(ملکوت) را طلب ننماید
#عالم_بیعملی میشود
بسیار خطرناک و علم(۱) او
#حجاب_اکبر او میگردد که
عالَمی را به فساد و تباهی کشاند که
همه #وحشیان در بیشه
در مقابل #درندگی او تواضع مینمایند
و به او گویند که:
《درندگی ما کجا⁉️ و درندگی تو کجا⁉️
که به قیاس در نمیآید》
✍#علم_فکری(دانایی) بدون
#علم_شهودی و ذوقی همانند آن است که
#تیغ_هندی در کف
#زنگی_مست افتد و تازه آن نکند که علم(دانایی) در دست
#ناکس_دون افتد
🤲نعوذ بالله من شرور انفسنا و سیئات اعملنا》(۲)
✍به تعبیر حضرت مولایم روحی فداه:
🔶علوم اصطلاحی نعمت اوست
🔶ولی #بیسوز_عشقش نقمت اوست
🔶تو را #انبار_الفاظ_و_عبارات
🔶چه حاصل میدهد غیر #خسارات
🔶چو نَبوَد نور علم یقذفالله
🔶چه #انباری_زالفاظ و چه از #کاه⁉️(۳)
📚منابع:
1⃣در این مطلب علم بمعنی دانا بودن صرف
2⃣شرح دفتر دل، صمدی آملی، ج۲، ص۲۳۶
3⃣دیوان اشعار، حسنزاده آملی، ص۳۳۱
@shakhehtoba
💠 داستان بدبینی فتحعلیشاه قاجار به صوفیه.
🔸علامه حسن زاده آملی:
🔹عالمی بزرگوار برایم حکایت کرد که فتحعلیشاه قاجار با صوفیه بدبین بود، در واقعه ای مردی را به نام "نور علیشاه" که یکی از آنان بود، احضار کرد و او را امر کرد که خودش را لعن کند.
🔹"نور علیشاه" در جوابش گفت:
🔅"نور" را که نمیشود لعن کرد، زیرا که "الله نور السماوات و الارض".
🔅و چه کسی می تواند "علی" را لعن کند؟
🔅(پس) بر "شاه" لعنت !.
***
هزار و یک کلمه، کلمه 786، علامه حسن زاده آملی.
@shakhehtoba
4_424144478794678483.mp3
2.36M
🔸سخنرانی ششم:
🔹دار، دار حقیقت است..
🔸پخش از رادیو قرآن.
@shakhehtoba
ختتام دفتر دل علامه حسن زاده آملی
☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
من آن چوپان موسايم الهى كه در ياد تو گويايم الهى
قلم باشد عصاى من ، نى من گلويم ، دفتر دل هى هى من
چه باشد هى هى من يا الهى عصاى من نى من يا الهى
اشارت به داستان موسى و شبان در مثنوى مولوى است كه آن شبان مطابق با حال خود به نزد حضرت حق مناجات مى كرد كه در دفتر دوم نقل شده است كه :
ديد موسى يك شبانى را به راه كو همى گفت اى كريم واى اله
تو كجايى تا شوم من چاكرت چارقت دوزم كنم شانه سرت
اى خداى من فدايت جان من جمله فرزندان و خان و مان من
اى فداى تو همه بُزهاى من اى بيادت هى هى و هيهاى من
خداوندا دل ديوانه ام ده بصحراى غمت كاشانه ام ده
مرا از كار من بيزاريم ده به اذكار خودت بيداريم ده
چه خوش از لطف خاص كردگارى به اميدش رسد اميدوارى
مرا محو جمال خويش فرماى دمادم جلوه هايت بيش فرماى
به ذات و خوى خود محشور ميدار ز زرق و برق دنيا دور ميدار
به احسانت حسن را احسنش كن مر اين يك دانه را صد خرمنش كن
دگر دعواى آخر باشد اين الحمد لله رب العالمين
بيت آخرى دفتر دل در وهله اول بدين صورت آمده بود كه :
دگر دعواى آخرينم اين است كه حمد از آن رب العالمين است
اما به جهت تبرك جستن به آيه مباركه دهم سوره يونس :
دعويهم فيها سبحانك اللهم و تحيتهم فيها سلام ، وءاخر دعويهم ان الحمد لله رب العالمين در مصراع دوم ((الحمد لله رب العالمين )) را تلاوت فرموده اند كه تا تبرك به متن عبارت آيه مباركه مذكور بوده باشد؛ چه اينكه تمسك و تبرك به عين عبارت آيات و روايات در بيت شعرا در دواوين يك سنت حسنه شعرى است همانند اينكه جناب نظامى در ابتداى خمسه اش فرمود:
بسم الله الرحمن الرحيم هست كليد در گنج حكيم
نكته بسيار مهم ديگر اين كه به قلب مبارك و عرشى حضرت مولى روحى فداه اينچنين القاء سبوحى شده است كه دفتر دل با ((بسم الله الرحمن الرحيم )) آغاز گردد و با آيه شريفه ((الحمد لله رب العالمين )) به اتمام رسد يعنى از قرآن شروع و به قرآن پايان يابد؛ زيرا كه دفتر دل انسان كامل مساوق با دفتر دل رب اوست . من عرف نفسه فقد عرف ربه . لذا دفتر دل مولايم نيز آغاز و انجام آن به لسان خود قرآن كريم سروده شده است . فتدبر.
☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
@shakhehtoba
4_5814368769312555299.mp3
1.78M
🎙سخنان گهربار علامه حسن زاده آملی،
نقل قول از جملات ناب ابن سینا و قانون در بحث:
♻️ حساسیت آداب انعقاد نطفه و اثرات نفس و قوا هنگام انعقاد نطفه
@shakhehtoba
40.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#مستند_نسل_پاک
قسمت هفتم
استاد صمدی آملی
@shakhehtoba
1_240853308.mp3
14.88M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )
توسط مهذب نفوس
#استاد_صمدی_آملی_حفظه_الله
جلسه ۳۸
@shakhehtoba
یک شتر میان دو خدا !!!!!!
خاطره ای از حضرت باهر النور مولانا حسن زاده آملی (حفظه الله ) : یادم هست روزی یکی از ملا باجی ها مطلبی را به ما یاد داد .یادم هست آن ملا باجی ابتدا این شعر را برای ما خواند :
ای برادر ز روی تمهیدی
سخنی گویمت که نشنیدی
اشتری در میان دو خدا
راست برگو که در کجا دیدی؟
ما همه دهانمان از تعجب باز مانده بود که این یعنی چه؟ ما یک خدا بیش نداریم،دو خدا یعنی چه؟
بعد خودش به این صورت پاسخ داد که:
ای جمال تو باصفا باشد
سخنت مثل کیمیا باشد
اشتری درمیان دو خدا
صورةالشمس و ضحی باشد
در سوره الشمس آیه ۱۳ آمده است :«فقال لهم رسول الله نا قة الله و سقیاها »
در این آیه ناقه ،شتر است که در بین دو الله قرار گرفته است .
@shakhehtoba
کانال شاخه طوبی
نکته ای عرشی در سیروسلوک عرفانی از حضرت علامه حسن زاده آملی
@shakhehtoba
غزل انوار آسمانی، علامه حسن زاده آملی حفظه الله:
جانا امیدوارم در این سرای فانی
بی تو به سر نیارم یک لحظه زندگانی
دل آن بود که دارد با چون تو دلربایی
سوز سحرگهی و آه و دم نهانی
تا ترک لذّت تن ناکرده ای چه دانی؟
معنی لذت جان در عیش جاودانی
خوش آن دلی که خود را اندر شبان و روزان
بنماید از ورود بیگانگان شبانی
@shakhehtoba
کهف اهل ولاء
💢حضرت علامه حسنزادده آملی:
《تمام اعاظم ساکن قم هر چه داشتند
از برکات وجودی حضور در این
آستان مبارکه بوده است.
ما امامزاده زیاد داریم و
خود امام موسی بن جعفر(ع)
فرزندان زیادی داشتند،
اما کدام یک از ایشان[به غیر مقام عصمت رضوی(ع)]
مانند فاطمه معصومه (س) درخشید
و منشأ خیرات و برکات شد.
باید یک #مقام_ثبوتی باشد
که این #مقام_اثبات رقم خورده باشد.
اگر مقدور بود تا محل برگزاری همایش
تجلیل از مقام حضرت فاطمه معصومه(س) را
سینهخیز میآمدم》
✍علامه طباطبایی در تمام مدت اقامت در قم روزه ماه رمضان را با بوسه بر ضریح مطهر حضرت معصومه افطار نمودند
💢حضرت آیتالله صمدی آملی:
✍اگر جهل دشمنان کینهتوز، خبیث،
هتاک و حسود اهلبیت(ع) نبود
حضرت معصومه(س) از چنان
مقام همت عرفانی
در اّمت حضرت خاتم(ص) برخوردار بودند
که قادر به تجلی مجدد
آیه《فتمثل لها بشرا سویا》 بوده و
و میتوانستند روحللهثانی را
از ملکوت تلقی نموده و
فرزندی به عظمت مسیح آورند.
ایشان تالیتلو و عِدل مقام عصمت بودند.
@shakhehtoba
آغاز اربعینکلیمی؛ میقات مواعده با رب
💢حضرت آیتالله صمدی آملی(حفظهالله):
✍یکی از اربعینات #اربعین_کلیمی است،
《و واعدنا موسی ثلاثین لیلة و
اتممناها بعشر
فتمّ میقات ربه أربعین لیلة و
قال موسی لأخیه هارون اخلفنی فی قومی و
أصلح و لا تتّبع سبیل المفسدین []
و لمّا جاء موسی لمیقاتنا و
کلّمه ربّه
قال ربّ
أرنی أنظر إلیک
قال لن ترانی و لکن
انظر إلی الجبل
فإن استقرّ مکانه فسوف ترانی
فلمّا تجلّی ربّه للجبل
جعله دکّاً و خّر موسی صعقاً
فلمّا أفاق
قال سبحانک تبت إلیک و
أنا أوّل المؤمنین []
قال یا موسی إنّی اصطفیتک علی النّاس برسالاتی و بکلامی فخذ ما آتیتک و کن من الشاکرین []
و کتبنا له فی الالواح
من کلّ شیءٍ موعظةً و تفصیلاً لکلّ شیءٍ
فخذها بقوةٍ
و أمر قومک یأخذوها بأحسنها
سأُریکم دار الفاسقین》(اعراف\143-146)
✍مراد از "ثلاثین لیلة" ماه ذیالقعده و
مراد از "بعشر" دهه اول از ماه ذیالحجه که:
"فتمّ میقات ربّه أربعین لیلة"
برتو باد به تدبر و تعمق در
#مواعد_ثلاثین_لیلة" و
#اتمام آن به #ده_شب
و در کلمهی #لیلة" و #میقات"
و به خصوص در کلمهی #ربه"
آن هم ربّ که #اضافهبهحضرتموسی (ع)
که #رب_موسی و در کلمهی #أرنی
که رؤیت #عبارت_اخرای_ادراک،
و نیز در امر به موسی به جهت
#نظر_کردن_به_جبل،
و در کلمهی #تجلی
و در #دک_جبل
و #صعق_موسی
و بعد از صعق
#افاقه_و_توبهکردن حضرتش،
بعد از این مراحل
#اصطفای_او_برای_مردم
و بعد از آن
#اعطاء_کتاب که در آن
#موعظه و
#تفصیل_همهی_اشیاست.
آنگاه توجه داشته باش در
#تناظر_احکام_زمانها و
#تطابق_شان.
✍پس #میقات_امت_ختمی_محمدیه در
#حج و #مناسک آن در
دههی اول ذیالحجه قرار گرفته است. فتدبّر!
✍#اربعین_کلیمی از
اول ذیالقعده تا
دهم ذیالحجه است.
خنک آنکه در این ایام جمع هر دو سفر میکند و
#میقاتش در قربانگاه عاشقان یعنی منی بود.
✍و دیگر از #غسل_توبهی_یکشنبه ذیالقعده و
خواندن چهار رکعت نماز
بعد از آن که در اعمال ماه ذیالقعده مفاتیح
مذکور است #غفلت_نشود.
✍و همچنین از خواندن دو رکعت نماز بین مغرب و عشاء در ده شب اول ذی الحجه تا دهم آن.
✍و عمده
#حضور است و
#حضور است و
#حضور.
🕋🌻اما ای عزیز اهل ولاء کلام آخر🌻🕋
✍بعد از آنکه
#فرعون_هلاک شد
#حق با کلیمش(ع)
#بنای_مواعده گذاشت:
《وَإِذْ فَرَقْنَا بِكُمُ الْبَحْرَ
فَأَنْجَيْنَاكُمْ
وَأَغْرَقْنَا آلَ فِرْعَوْنَ
وَأَنْتُمْ تَنْظُرُونَ/
وَإِذْ وَاعَدْنَا مُوسَىٰ
أَرْبَعِينَ لَيْلَةً(بقره: ۵۰ و ۵۱)
: و یاد کنید هنگامی که دریا را شکافتیم و
شما را نجات دادیم و
فرعونیان را غرق کردیم و
شما مشاهده میکردید.
و سپس با موسی چهل شب وعده نهادیم،》
تا 《#فرعون_نفس》 را نکشتی از
#اربعین_کلیمی
#لوحی بر
#موسای_روح
#لائح_نخواهد_شد.
🔶هرکس که هوای #کوی_دلبر دارد
🔶ازسر بنهد هر آنچه در سر دارد
🔶ورنـه به #هـزار_چلـه اربنشـیند
🔶سودش ندهد که #نفس_کافر دارد
📚منبع: دانشنامه "مآثر آثار"، صمدی آملی، ج۲، موثر۱۲۴، ص 42 الی 48 با اندکی تخلیص
@shakhehtoba
🔴#كانال_شاخه_طوبي
#حضور_و_مراقبت
💠 اسماء الله مظاهر ميخواهند .
بافت طبيعي نظام عالم طوري است كه بي گرسنگي وبي مريضي نمي شود بايد كساني باشند كه راه گم كنند و "يا هادي "
بگويند وراه را پيدا كنند .
عده اي بايد گرسنه شوند و " يا مطْعِم " بگويند ، عده اي بايد مريض شوند و
" يا شافي " بگويند و عده اي هم بايد تشنه شوند و" ساقي " بگويند امكان ندارد اسماء الله تعطيل شوند ولذا وقتي انسان از اين بزرگان ميخواهد كه دعا بفرمايند تا بيماري از انسان رفع شود ، مي فرمايند : تو كه دردداري ، خودت براي خودت دعا كن . از ديگران نخواه تا اين گرفتاري از تو بردارند . خودت اهل دعا باش . مريض را مريض كرده اند تا دلش بشكند و تكاني بخورد و جرقه اي بخورد ، و به فكر خودش بيفتد.
#حضور_و_مراقبت
#درس_دوم جلسه چهاردهم
استاد#صمدي_آملي
🌷كانال شاخه طوبي 🌷
@shakhehtoba
💠 مسئله ای در پیوند اعضاء.
🔸علامه حسن زاده آملی:
روزى در محضر اعلاى استاد بزرگوار جناب آیة اللّه حاج میرزا ابو الحسن رفیعى قزوینى- رفع اللّه درجاته- بحث از پیوند اعضاء به انسان مسلمان به لحاظ عمل پزشکى پیش آمده است که:
چون عضوى از بدنى جدا شده است آن عضو میته و متصف به احکام میته است و عضو میته نجس است، چه عضو بدن مسلم باشد و چه کافر، و چه عضو حیوان نجس العین باشد و چه غیر آن، و حال این که نمازگزار نمى تواند با محمول نجس- یعنى با عضو پیوند داده- نماز بخواند.
در مسأله یازدهم فصل شرائط لباس مصلّى از کتاب العروة الوثقى گوید:
«استصحاب جزء من أجزاء المیتة فی الصلوة موجب لبطلانها و إن لم یکن ملبوسا»؛
و همچنین با دیگر مسائل متفرع بر میته چه باید کرد؟
🔹حلّ آن به این واقعیّت منتهى شده است که چون نفس مسلمان آن عضو پیوند شده را جذب کرده است و تصرّف نموده است، عضو حىّ جزء بدن او مى شود، و مانند سایر اعضاء، حىّ به حیات بدن است و دیگر اطلاق میته بر آن عضو صادق نیست.
نگارنده گوید که مطلب فوق در جواب سؤال از پیوند اعضاء کلامى کامل و در غایت اتقان است.
***
منبع: هزار و یک کلمه،جلد1، کلمه 210، علامه حسن زاده آملی.
@shakhehtoba
40.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸🍂🍃🍂
🍂🍃
🍂
🟫تاثیرات بافت و هیات بدن در دعا🟫
💢امام صادق(ع):
✍الرَّغْبَةُ : أَنْ تَسْتَقْبِلَ بِبَطْنِ کَفَّیْکَ إِلَی السَّمَاءِ وَ
✍الرَّهْبَةُ: أَنْ تَجْعَلَ ظَهْرَ کَفَّیْکَ إِلَی السَّمَاءِ.
وَ قَوْلُهُ : 《وَ تَبَتَّلْ إِلَیْهِ تَبْتِیلًا》
قَالَ :
✍تبتّل : الدُّعَاءُ بِإِصبَعٍ وَاحِدَةٍ تُشِیرُ بِهَا وَ
✍التَّضَرُّعُ : تُشِیرُ بِإِصبَعَیْکَ وَ تُحَرِّکُهُمَا، وَ
✍الِابْتِهَالُ : رَفْعُ الْیَدَیْنِ وَ تَمُدُّهُمَا وَ ذَلِکَ عِنْدَ الدَّمعَةِ ثُمَّ ادعُ.
✍🏻حضرت صادق آل محمد(ع):
#رغبت و خواهش
هنگام دعا آن است که
کف دو دست خویش را
بسوی آسمان بداری؛ و
✍#رهبت حالتی با
ترس است که
پشت دستهایت را
بسوی آسمان بداری؛
و سخن خداوند متعال است که:
《تَبَتَّلْ إِلَیْهِ تَبْتِیلًا: از همه گسسته و به او متوجه شو》[مزمّل: ٨]
✍#تبتل: دعا کردن به یک انگشت است که بدان اشاره کنی،
✍ #تضرع: و زاری در دعا این است که با دو انگشت اشاره کنی و آن دو را حرکت دهی؛
✍ #ابتهال: بالا بردن هر دو دست و کشیدن آنها روی به بالا همراه با اشک ریختن است، سپس دعا میکنی.
📚منبع:کافي، ج۲،ص۴۷۹
@shakhehtoba
حضرت استاد داود صمدی آملی در ضمن شرح مناجات خمس عشر در مسجد اعظم تجریش در شهر تهران از کتاب ریاض السالکین پنج هیئت مختلف دعا(قنوت) را بیان فرمودند.
همنشین از همنشین خو میگیرد و بدان شناخته می شود، خوشا به حال آنکه مصاحب حق تعالی است و به قول فصیح لبید بن ربیعه صحابی: والمرء یصلحه القرین الصالح.
منبع: هزار و یک نکته، نکته 276، حضرت علامه حسن زاده
@shakhehtoba