eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
2هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 💠 اسماء الله مظاهر ميخواهند . بافت طبيعي نظام عالم طوري است كه بي گرسنگي وبي مريضي نمي شود بايد كساني باشند كه راه گم كنند و "يا هادي " بگويند وراه را پيدا كنند . عده اي بايد گرسنه شوند و " يا مطْعِم " بگويند ، عده اي بايد مريض شوند و " يا شافي " بگويند و عده اي هم بايد تشنه شوند و" ساقي " بگويند امكان ندارد اسماء الله تعطيل شوند ولذا وقتي انسان از اين بزرگان ميخواهد كه دعا بفرمايند تا بيماري از انسان رفع شود ، مي فرمايند : تو كه دردداري ، خودت براي خودت دعا كن . از ديگران نخواه تا اين گرفتاري از تو بردارند . خودت اهل دعا باش . مريض را مريض كرده اند تا دلش بشكند و تكاني بخورد و جرقه اي بخورد ، و به فكر خودش بيفتد. جلسه چهاردهم استاد 🌷كانال شاخه طوبي 🌷 @shakhehtoba
💠 مسئله ای در پیوند اعضاء. 🔸علامه حسن زاده آملی: روزى در محضر اعلاى استاد بزرگوار جناب آیة اللّه حاج میرزا ابو الحسن رفیعى قزوینى- رفع اللّه درجاته- بحث از پیوند اعضاء به انسان مسلمان به لحاظ عمل پزشکى پیش آمده است که‏: چون عضوى از بدنى جدا شده است آن عضو میته و متصف به احکام میته است و عضو میته نجس است، چه عضو بدن مسلم باشد و چه کافر، و چه عضو حیوان نجس العین باشد و چه غیر آن، و حال این که نمازگزار نمى ‏تواند با محمول نجس- یعنى با عضو پیوند داده- نماز بخواند. در مسأله یازدهم فصل شرائط لباس مصلّى از کتاب العروة الوثقى گوید: «استصحاب جزء من أجزاء المیتة فی الصلوة موجب لبطلانها و إن لم یکن ملبوسا»؛ و همچنین با دیگر مسائل متفرع بر میته چه باید کرد؟ 🔹حلّ آن به این واقعیّت منتهى شده است که چون نفس مسلمان آن عضو پیوند شده را جذب کرده است و تصرّف نموده است، عضو حىّ جزء بدن او مى‏ شود، و مانند سایر اعضاء، حىّ به حیات بدن است و دیگر اطلاق میته بر آن عضو صادق نیست. نگارنده گوید که مطلب فوق در جواب سؤال از پیوند اعضاء کلامى کامل و در غایت اتقان است. *** منبع: هزار و یک کلمه،جلد1، کلمه 210، علامه حسن زاده آملی. @shakhehtoba
40.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸🍂🍃🍂 🍂🍃 🍂 🟫تاثیرات بافت و هیات بدن در دعا🟫‌ 💢امام صادق(ع): ✍الرَّغْبَةُ : أَنْ تَسْتَقْبِلَ بِبَطْنِ کَفَّیْکَ إِلَی السَّمَاءِ وَ ✍الرَّهْبَةُ: أَنْ تَجْعَلَ ظَهْرَ کَفَّیْکَ إِلَی السَّمَاءِ. وَ قَوْلُهُ : 《وَ تَبَتَّلْ إِلَیْهِ تَبْتِیلًا》 قَالَ : ✍تبتّل : الدُّعَاءُ بِإِصبَعٍ وَاحِدَةٍ تُشِیرُ بِهَا وَ ✍التَّضَرُّعُ : تُشِیرُ بِإِصبَعَیْکَ وَ تُحَرِّکُهُمَا، وَ ✍الِابْتِهَالُ : رَفْعُ الْیَدَیْنِ وَ تَمُدُّهُمَا وَ ذَلِکَ عِنْدَ الدَّمعَةِ ثُمَّ ادعُ. ✍🏻حضرت صادق آل محمد(ع): و خواهش هنگام دعا آن است که کف دو دست خویش را بسوی آسمان بداری؛ و ✍ حالتی با ترس است که پشت دست‌هایت را بسوی آسمان بداری؛ و سخن خداوند متعال است که: 《تَبَتَّلْ إِلَیْهِ تَبْتِیلًا: از همه گسسته و به او متوجه شو》[مزمّل: ٨] ✍: دعا کردن به یک انگشت است که بدان اشاره کنی، ✍ : و زاری در دعا این است که با دو انگشت اشاره کنی و آن دو را حرکت دهی؛ ✍ : بالا بردن هر دو دست و کشیدن آنها روی به بالا همراه با اشک ریختن است، سپس دعا می‌کنی. 📚منبع:کافي، ج۲،ص۴۷۹ @shakhehtoba حضرت استاد داود صمدی آملی در ضمن شرح مناجات خمس عشر در مسجد اعظم تجریش در شهر تهران از کتاب ریاض السالکین پنج هیئت مختلف دعا(قنوت) را بیان فرمودند.
همنشین از همنشین خو میگیرد و بدان شناخته می شود، خوشا به حال آنکه مصاحب حق تعالی است و به قول فصیح لبید بن ربیعه صحابی: والمرء یصلحه القرین الصالح. منبع: هزار و یک نکته، نکته 276، حضرت علامه حسن زاده @shakhehtoba
1_240853586.mp3
12.74M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )  توسط مهذب نفوس جلسه ٣٩ @shakhehtoba
4_424144478794678484.mp3
2.1M
🔸سخنرانی هفتم: 🔹امتناع از هرزه گویی. 🔸پخش از رادیو قرآن. @shakhehtoba
💠 پند امام حسن مجتبی علیه السلام به کودکان. 🔸علامه حسن زاده آملی: يعقوبي متوفاي در سنه سوم هجري ، در كتاب تاريخي اش وصيتي از سبط اكبر پيغمبر اكرم صلي الله عليه وآله ، امام حسن مجتبي عليه السلام روايت كرده است كه اختصاص به خردسالان دارد و عبارت آن حصرت به نقل يعقوبي چنين است : و دعا الحسن بن علي عليه السلام بنيه و بني اخيه فقال : يا بني و يا نبي اخي !انكم صغار قوم و توشكون ان تكونوا كبار قوم ، آخرين فتعلموا العلم ، فمن لم يستطع منكم يرويه (ان يرويه ظ) او يحفظه فليكتبه و ليجعله في بيته. امام مجتبي عليه السلام در اين وصيت اعتنايي خاص به خردسالان دارد كه هم در تعليم و تاءديب بزرگسالان به اكرام و احترام زير دستان و كودكان حائز اهميت بسزا است ، و هم از جهت دستور العملي كه به خرد سالان فرموده است. يعني امام حسن عليه السلام فرزندان خود و فرزندان برادرش را خواند و گفت : اي فرزندان من ! و اي فرزندان برادر من ! امروز شما خردسالان گروهي هستيد و در آينده نزديكي بزرگان گروهي ديگر خواهيد بود، پس دانش نياموزيد و هر كه از شما توانايي روايت و نگهداري دانش را ندارد آن را بنويسيد و در خانه خود بنهد . امام عليه السلام بديشان فرمود : شما كه خرد ساليد، هم ، اكنون نوشتن بياموزيد و خط تعليم بگيريد و دانش را كه آموخته ايد به قلم در آوريد. كه به قول بيهقي : مرد آنگه دانا شود كه نبشتن گيرد . شيرين تر آن كه امام در پايان فرمود : آن را بنويسد و در خانه خود بنهيد . آري ! زينت خانه ، كتاب علمي در طاقچه آن است نه مجسمه سگ و گربه. كان امام فرموده است : خانه شما بايد كتابخانه باشد. *** منبع: پندهای حکیمانه علامه حسن زاده آملی. شماره 582. @shakhehtoba
2_5350628076482986379.mp3
6.78M
دعای سمات استاد صمدی آملی @shakhehtoba
کتاب ادبستان الهی شرح رساله ادب مع الله اثر علامه حسن زاده آملی به قلم آقای امیر رستگار است. این کتاب درباره بنیان های توحیدی مناجات با خداوند و آداب نیایش است. ادبستان الهی با قلمی روان مباحث سنگین را به شما آموزش می دهد. در این کتاب متن رساله ادب مع الله نیز به صورت مستقل از شرح چاپ شده است. این کتاب به تمامی مخاطبانی که به دنبال انس با خداوند متعال و آرامشی مثال زدنی هستند توصیه می شود. این کتاب به همت انتشارات پژوهشکده ادیب فقه جواهری به قیمت ۷۵ هزار تومان به بازار عرضه شده است. مخاطبان گرامی می توانند این کتاب را کتابگاه به صورت آنلاین از طریق لینک ذیل خریداری کنند: https://basalam.com/ketabeadib/product/140989?sh=copy-O3bN-product
کانال شاخه طوبی
بیاناتی عرشی از حضرت علامه حسن زاده آملی @shakhehtoba
💠 دستور العمل غذایی علامه حسن زاده آملی. بدان که اطباء با هم خوردن این غذاها را منع کرده اند: 🔸ماست با ماهی 🔸 همه ی ترشی ها با ماست 🔸 سویق (آرد نرم جو و گندم) با برنج 🔸 انگور با کله پاچه 🔸 انار با هریسه (حلیم) 🔸 سرکه با برنج 🔸 ماست با تربچه 🔸ماست با گوشت مرغ خانگی 🔸 آب چاه با آب رودخانه. *** منبع: هزار و یک کلمه، کلمه 780، علامه حسن زاده آملی. @shakhehtoba
کانال شاخه طوبی
‍ ‍ 🔻حضرت آیت‌الله صمدی آملی در نمایشگاه "محفل نور هنرمندان" مازندران: 💢قلم خطاط تجلی‌گاه ظهور مناسبات در عالم تکوین است/ نوشتن را بر قلم تحمیل نکنید 🔻حضرت آیت الله صمدی آملی از شاگردان بنام «حضرت علامه آیت‌الله العظمی حسن‌زاده آملی(مدظله)» به همراه حضرت آیت‌الله محمدی لائینی(حفظه‌الله) نماینده معزز ولی فقیه در استان مازندران، در نمایشگاه "محفل نور" حاضر و به بیان نکاتی درباره تقدس خوش‌نویسی پرداختند. 🔻این نمایشگاه با موضوع کتاب «الهی‌نامه علامه حسن زاده آملی» با کتابت و نمایش ۴۰ تابلو از الهی‌نامه با حضور ۴۰ هنرمند خوش‌نویس و نگارگر و در نگارخانه سوره مهر حوزه هنری مازندران تا پایان هفته اول تیر برپا شد. 🔻حضرت استاد صمدی آملی در این جلسه با شکوه هنرمندان بیان داشتند: خوش‌نویس باید حدود را در صفحه معلوم کند و با ایده‌یابی فکر کند، در یک سطر، یک عبارت را چگونه می‌خواهد بنویسد، از کجا شروع و به کجا ختم کند که "مصوّر" شود. 🔻در حقیقت «مصوّر» یکی از اسماءالله است که خطاط در خلق تابلو آن را پیاده می‌کند و تذهیب‌کار هم به همین‌گونه باید تمام دقت و مناسبات را به کار ببندد. 🔻یکی از اسرار کار هنری «مناسبات» است؛ مثل نظم و ارتباط درخت با ساقه و برگ‌ها و نوع میوه‌هایش است؛ مسلّما درخت هم بی‌مناسبت نمی‌تواند باشد اما هر کس به راحتی به سرّ مناسبات نمی‌رسد؛ این بحث پیچیده‌ای در نظام حکمت است، حال آنکه یک خطاط یا تذهیب‌کار برای حفظ مناسبات یک صفحه با خط و حروف، شکل حروف و چینش آنها تلاش می‌کند. 🔻یک خوش‌نویس یا تذهیب‌کار در ماه رمضان با دهان روزه، تلاوت شبانه قرآن‌، خواندن دعا در کنار آن انجام کارهای شخصی، افکارش را جمع می‌کند تا یک یا چند اثر ارزشمند را به صورت تابلو درست کند. این نکته‌ی حائز اهمیت در کار خوشنویس است. 🔻به عزیزان خوش‌نویس «نون‌نویسی» را پیشنهاد می‌کنم. «نون» در یکی از آیات قرآن آمده است. آیه را به ظاهر نگاه می‌کنیم یک حرف است، اما گاهی یک آیه، یک صفحه است. "نون و القلم و ما یسطرون: قسم به نون و قلمی که سطر را می‌سازد" 🔻قلم به محض اینکه روی کاغذ قرار می‌گیرد نقطه درست می‌شود، یعنی هنوز حروف تشکیل نشده است؛ از کشیدن قلم روی لوح و سطر آثار زیادی خلق می‌شود. 🔻نون‌نویسی برکت می‌آورد، به قلم هنرمند برکت می‌دهد (البته هر شخص مزاج خود را در نوشتن دارد)؛ یکی نون را می‌کشد و می‌نویسد و این یک موهبت است. 🔻یک نکته مهم اینکه هیچگاه به قلم و مزاجتان نوشتن را تحمیل نکنید، هر وقت قلم با زحمت کشیده می‌شود به اصطلاح می‌گوییم در آن نون نیست یعنی برکت ندارد، هنگام بی‌حوصلگی قلم خوب حرکت نمی‌کند، موقع گرسنگی، سیری و خستگی و ... ننویسید. 🔻همچنین حرف «نون» را به عنوان برکت ۱۹ بار به تعداد حروف در "بسم الله الرحمن الرحیم" بنویسید؛ ۶۶ بار به عدد ابجد اسم الله؛ ۱۱۰ بار به عدد ابجد اسم امام علی (علیه السلام)؛ ۱۰۰۱ بار به تعداد "اسماءالحسنی" در جوشن کبیر بنویسید؛ یک کاغذ را طراحی کنید و ۴۰ نون در آن بنویسید و بدانید هنگام نوشتن نون، قلم مطابق با نظام تکوین هماهنگ می‌شود. 🔻دیگر نکته مهم این است که کل عالم «هماهنگی» می‌کنند تا خطی نوشته شود،ده‌ها نفر شاید خواسته‌باشند خط بنویسند اما بین آنها این ۴۰ عزیز توانستند حق عبارت و حد حرف را اینگونه ادا کنند. 🔻بعضی از خطوط سرّی دارند و به خاطر این است که مسائلی را در خودشان مخفی کنند تا کسی سر از آن مطلب در نیاورد. ببینید خط چقدر مهم است که بتوانیم اسرار را در خط تصور کنید، شما می‌توانید اسرار خود را در خط مستور کنید، البته سرّی که آشکار شود دیگر سرّ نیست و دیگر بی‌ارزش می‌شود. 🔻امیدوارم آثار تولید شده حفظ شود و سالیان طولانی برای آیندگان باقی بماند و شما عزیزان هم خلاقیت‌های جدید و بدیع در کارهایتان داشته باشید. همان‌گونه که «بدیع» از اسماءالله است و خدا هرچه می‌آفریند نو و تازه است. @shakhehtoba
بارى بيمار بيدار پيش از آن كه دست از جان بشويد و منادى حق را لبيك بگويد , طبيب طلبد و درد خويش را بدو گويد و درمان جويد @shakhehtoba
1_240854335.mp3
13.83M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )  توسط مهذب نفوس جلسه ٤١ @shakhehtoba
AKHLAGH_40{www.zolfonun.com}.wma.crdownload
5.03M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )  توسط مهذب نفوس جلسه ٤۰ @shakhehtoba