آغاز اربعینکلیمی؛ میقات مواعده با رب
💢حضرت آیتالله صمدی آملی(حفظهالله):
✍یکی از اربعینات #اربعین_کلیمی است،
《و واعدنا موسی ثلاثین لیلة و
اتممناها بعشر
فتمّ میقات ربه أربعین لیلة و
قال موسی لأخیه هارون اخلفنی فی قومی و
أصلح و لا تتّبع سبیل المفسدین []
و لمّا جاء موسی لمیقاتنا و
کلّمه ربّه
قال ربّ
أرنی أنظر إلیک
قال لن ترانی و لکن
انظر إلی الجبل
فإن استقرّ مکانه فسوف ترانی
فلمّا تجلّی ربّه للجبل
جعله دکّاً و خّر موسی صعقاً
فلمّا أفاق
قال سبحانک تبت إلیک و
أنا أوّل المؤمنین []
قال یا موسی إنّی اصطفیتک علی النّاس برسالاتی و بکلامی فخذ ما آتیتک و کن من الشاکرین []
و کتبنا له فی الالواح
من کلّ شیءٍ موعظةً و تفصیلاً لکلّ شیءٍ
فخذها بقوةٍ
و أمر قومک یأخذوها بأحسنها
سأُریکم دار الفاسقین》(اعراف\143-146)
✍مراد از "ثلاثین لیلة" ماه ذیالقعده و
مراد از "بعشر" دهه اول از ماه ذیالحجه که:
"فتمّ میقات ربّه أربعین لیلة"
برتو باد به تدبر و تعمق در
#مواعد_ثلاثین_لیلة" و
#اتمام آن به #ده_شب
و در کلمهی #لیلة" و #میقات"
و به خصوص در کلمهی #ربه"
آن هم ربّ که #اضافهبهحضرتموسی (ع)
که #رب_موسی و در کلمهی #أرنی
که رؤیت #عبارت_اخرای_ادراک،
و نیز در امر به موسی به جهت
#نظر_کردن_به_جبل،
و در کلمهی #تجلی
و در #دک_جبل
و #صعق_موسی
و بعد از صعق
#افاقه_و_توبهکردن حضرتش،
بعد از این مراحل
#اصطفای_او_برای_مردم
و بعد از آن
#اعطاء_کتاب که در آن
#موعظه و
#تفصیل_همهی_اشیاست.
آنگاه توجه داشته باش در
#تناظر_احکام_زمانها و
#تطابق_شان.
✍پس #میقات_امت_ختمی_محمدیه در
#حج و #مناسک آن در
دههی اول ذیالحجه قرار گرفته است. فتدبّر!
✍#اربعین_کلیمی از
اول ذیالقعده تا
دهم ذیالحجه است.
خنک آنکه در این ایام جمع هر دو سفر میکند و
#میقاتش در قربانگاه عاشقان یعنی منی بود.
✍و دیگر از #غسل_توبهی_یکشنبه ذیالقعده و
خواندن چهار رکعت نماز
بعد از آن که در اعمال ماه ذیالقعده مفاتیح
مذکور است #غفلت_نشود.
✍و همچنین از خواندن دو رکعت نماز بین مغرب و عشاء در ده شب اول ذی الحجه تا دهم آن.
✍و عمده
#حضور است و
#حضور است و
#حضور.
🕋🌻اما ای عزیز اهل ولاء کلام آخر🌻🕋
✍بعد از آنکه
#فرعون_هلاک شد
#حق با کلیمش(ع)
#بنای_مواعده گذاشت:
《وَإِذْ فَرَقْنَا بِكُمُ الْبَحْرَ
فَأَنْجَيْنَاكُمْ
وَأَغْرَقْنَا آلَ فِرْعَوْنَ
وَأَنْتُمْ تَنْظُرُونَ/
وَإِذْ وَاعَدْنَا مُوسَىٰ
أَرْبَعِينَ لَيْلَةً(بقره: ۵۰ و ۵۱)
: و یاد کنید هنگامی که دریا را شکافتیم و
شما را نجات دادیم و
فرعونیان را غرق کردیم و
شما مشاهده میکردید.
و سپس با موسی چهل شب وعده نهادیم،》
تا 《#فرعون_نفس》 را نکشتی از
#اربعین_کلیمی
#لوحی بر
#موسای_روح
#لائح_نخواهد_شد.
🔶هرکس که هوای #کوی_دلبر دارد
🔶ازسر بنهد هر آنچه در سر دارد
🔶ورنـه به #هـزار_چلـه اربنشـیند
🔶سودش ندهد که #نفس_کافر دارد
📚منبع: دانشنامه "مآثر آثار"، صمدی آملی، ج۲، موثر۱۲۴، ص 42 الی 48 با اندکی تخلیص
@shakhehtoba
🔴#كانال_شاخه_طوبي
#حضور_و_مراقبت
💠 اسماء الله مظاهر ميخواهند .
بافت طبيعي نظام عالم طوري است كه بي گرسنگي وبي مريضي نمي شود بايد كساني باشند كه راه گم كنند و "يا هادي "
بگويند وراه را پيدا كنند .
عده اي بايد گرسنه شوند و " يا مطْعِم " بگويند ، عده اي بايد مريض شوند و
" يا شافي " بگويند و عده اي هم بايد تشنه شوند و" ساقي " بگويند امكان ندارد اسماء الله تعطيل شوند ولذا وقتي انسان از اين بزرگان ميخواهد كه دعا بفرمايند تا بيماري از انسان رفع شود ، مي فرمايند : تو كه دردداري ، خودت براي خودت دعا كن . از ديگران نخواه تا اين گرفتاري از تو بردارند . خودت اهل دعا باش . مريض را مريض كرده اند تا دلش بشكند و تكاني بخورد و جرقه اي بخورد ، و به فكر خودش بيفتد.
#حضور_و_مراقبت
#درس_دوم جلسه چهاردهم
استاد#صمدي_آملي
🌷كانال شاخه طوبي 🌷
@shakhehtoba
💠 مسئله ای در پیوند اعضاء.
🔸علامه حسن زاده آملی:
روزى در محضر اعلاى استاد بزرگوار جناب آیة اللّه حاج میرزا ابو الحسن رفیعى قزوینى- رفع اللّه درجاته- بحث از پیوند اعضاء به انسان مسلمان به لحاظ عمل پزشکى پیش آمده است که:
چون عضوى از بدنى جدا شده است آن عضو میته و متصف به احکام میته است و عضو میته نجس است، چه عضو بدن مسلم باشد و چه کافر، و چه عضو حیوان نجس العین باشد و چه غیر آن، و حال این که نمازگزار نمى تواند با محمول نجس- یعنى با عضو پیوند داده- نماز بخواند.
در مسأله یازدهم فصل شرائط لباس مصلّى از کتاب العروة الوثقى گوید:
«استصحاب جزء من أجزاء المیتة فی الصلوة موجب لبطلانها و إن لم یکن ملبوسا»؛
و همچنین با دیگر مسائل متفرع بر میته چه باید کرد؟
🔹حلّ آن به این واقعیّت منتهى شده است که چون نفس مسلمان آن عضو پیوند شده را جذب کرده است و تصرّف نموده است، عضو حىّ جزء بدن او مى شود، و مانند سایر اعضاء، حىّ به حیات بدن است و دیگر اطلاق میته بر آن عضو صادق نیست.
نگارنده گوید که مطلب فوق در جواب سؤال از پیوند اعضاء کلامى کامل و در غایت اتقان است.
***
منبع: هزار و یک کلمه،جلد1، کلمه 210، علامه حسن زاده آملی.
@shakhehtoba
40.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸🍂🍃🍂
🍂🍃
🍂
🟫تاثیرات بافت و هیات بدن در دعا🟫
💢امام صادق(ع):
✍الرَّغْبَةُ : أَنْ تَسْتَقْبِلَ بِبَطْنِ کَفَّیْکَ إِلَی السَّمَاءِ وَ
✍الرَّهْبَةُ: أَنْ تَجْعَلَ ظَهْرَ کَفَّیْکَ إِلَی السَّمَاءِ.
وَ قَوْلُهُ : 《وَ تَبَتَّلْ إِلَیْهِ تَبْتِیلًا》
قَالَ :
✍تبتّل : الدُّعَاءُ بِإِصبَعٍ وَاحِدَةٍ تُشِیرُ بِهَا وَ
✍التَّضَرُّعُ : تُشِیرُ بِإِصبَعَیْکَ وَ تُحَرِّکُهُمَا، وَ
✍الِابْتِهَالُ : رَفْعُ الْیَدَیْنِ وَ تَمُدُّهُمَا وَ ذَلِکَ عِنْدَ الدَّمعَةِ ثُمَّ ادعُ.
✍🏻حضرت صادق آل محمد(ع):
#رغبت و خواهش
هنگام دعا آن است که
کف دو دست خویش را
بسوی آسمان بداری؛ و
✍#رهبت حالتی با
ترس است که
پشت دستهایت را
بسوی آسمان بداری؛
و سخن خداوند متعال است که:
《تَبَتَّلْ إِلَیْهِ تَبْتِیلًا: از همه گسسته و به او متوجه شو》[مزمّل: ٨]
✍#تبتل: دعا کردن به یک انگشت است که بدان اشاره کنی،
✍ #تضرع: و زاری در دعا این است که با دو انگشت اشاره کنی و آن دو را حرکت دهی؛
✍ #ابتهال: بالا بردن هر دو دست و کشیدن آنها روی به بالا همراه با اشک ریختن است، سپس دعا میکنی.
📚منبع:کافي، ج۲،ص۴۷۹
@shakhehtoba
حضرت استاد داود صمدی آملی در ضمن شرح مناجات خمس عشر در مسجد اعظم تجریش در شهر تهران از کتاب ریاض السالکین پنج هیئت مختلف دعا(قنوت) را بیان فرمودند.
همنشین از همنشین خو میگیرد و بدان شناخته می شود، خوشا به حال آنکه مصاحب حق تعالی است و به قول فصیح لبید بن ربیعه صحابی: والمرء یصلحه القرین الصالح.
منبع: هزار و یک نکته، نکته 276، حضرت علامه حسن زاده
@shakhehtoba
1_240853586.mp3
12.74M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )
توسط مهذب نفوس
#استاد_صمدی_آملی_حفظه_الله
جلسه ٣٩
@shakhehtoba
4_424144478794678484.mp3
2.1M
🔸سخنرانی هفتم:
🔹امتناع از هرزه گویی.
🔸پخش از رادیو قرآن.
@shakhehtoba
💠 پند امام حسن مجتبی علیه السلام به کودکان.
🔸علامه حسن زاده آملی:
يعقوبي متوفاي در سنه سوم هجري ، در كتاب تاريخي اش وصيتي از سبط اكبر پيغمبر اكرم صلي الله عليه وآله ، امام حسن مجتبي عليه السلام روايت كرده است كه اختصاص به خردسالان دارد و عبارت آن حصرت به نقل يعقوبي چنين است :
و دعا الحسن بن علي عليه السلام بنيه و بني اخيه فقال : يا بني و يا نبي اخي !انكم صغار قوم و توشكون ان تكونوا كبار قوم ، آخرين فتعلموا العلم ، فمن لم يستطع منكم يرويه (ان يرويه ظ) او يحفظه فليكتبه و ليجعله في بيته.
امام مجتبي عليه السلام در اين وصيت اعتنايي خاص به خردسالان دارد كه هم در تعليم و تاءديب بزرگسالان به اكرام و احترام زير دستان و كودكان حائز اهميت بسزا است ، و هم از جهت دستور العملي كه به خرد سالان فرموده است.
يعني امام حسن عليه السلام فرزندان خود و فرزندان برادرش را خواند و گفت :
اي فرزندان من ! و اي فرزندان برادر من ! امروز شما خردسالان گروهي هستيد و در آينده نزديكي بزرگان گروهي ديگر خواهيد بود، پس دانش نياموزيد و هر كه از شما توانايي روايت و نگهداري دانش را ندارد آن را بنويسيد و در خانه خود بنهد .
امام عليه السلام بديشان فرمود :
شما كه خرد ساليد، هم ، اكنون نوشتن بياموزيد و خط تعليم بگيريد و دانش را كه آموخته ايد به قلم در آوريد. كه به قول بيهقي :
مرد آنگه دانا شود كه نبشتن گيرد .
شيرين تر آن كه امام در پايان فرمود : آن را بنويسد و در خانه خود بنهيد .
آري ! زينت خانه ، كتاب علمي در طاقچه آن است نه مجسمه سگ و گربه.
كان امام فرموده است : خانه شما بايد كتابخانه باشد.
***
منبع: پندهای حکیمانه علامه حسن زاده آملی. شماره 582.
@shakhehtoba
2_5350628076482986379.mp3
6.78M
دعای سمات
استاد صمدی آملی
@shakhehtoba
#تازه_نشر
کتاب ادبستان الهی شرح رساله ادب مع الله اثر علامه حسن زاده آملی به قلم آقای امیر رستگار است.
این کتاب درباره بنیان های توحیدی مناجات با خداوند و آداب نیایش است.
ادبستان الهی با قلمی روان مباحث سنگین را به شما آموزش می دهد.
در این کتاب متن رساله ادب مع الله نیز به صورت مستقل از شرح چاپ شده است.
این کتاب به تمامی مخاطبانی که به دنبال انس با خداوند متعال و آرامشی مثال زدنی هستند توصیه می شود.
این کتاب به همت انتشارات پژوهشکده ادیب فقه جواهری به قیمت ۷۵ هزار تومان به بازار عرضه شده است.
مخاطبان گرامی می توانند این کتاب را کتابگاه به صورت آنلاین از طریق لینک ذیل خریداری کنند:
https://basalam.com/ketabeadib/product/140989?sh=copy-O3bN-product
#ادبستان_الهی
#دعا
#نیایش
#فلسفه_دعا
#فلسفه
#عرفان
#نور_علی_نور
#ادب_مع_الله
#علامه_حسن_زاده_آملی
#حسن_زاده_آملی
#امیر_رستگار
#پژوهشکده_ادیب_فقه_جواهری
#انتشارات_پژوهشکده_ادیب_فقه_جواهری
#نشر_ادیب
#کتابگاه
#کتابگاه_مرکز_پخش_آثار_علامه_حسن_زاده_آملی
کانال شاخه طوبی
بیاناتی عرشی از حضرت علامه حسن زاده آملی
@shakhehtoba
💠 دستور العمل غذایی علامه حسن زاده آملی.
بدان که اطباء با هم خوردن این غذاها را منع کرده اند:
🔸ماست با ماهی
🔸 همه ی ترشی ها با ماست
🔸 سویق (آرد نرم جو و گندم) با برنج
🔸 انگور با کله پاچه
🔸 انار با هریسه (حلیم)
🔸 سرکه با برنج
🔸 ماست با تربچه
🔸ماست با گوشت مرغ خانگی
🔸 آب چاه با آب رودخانه.
***
منبع: هزار و یک کلمه، کلمه 780، علامه حسن زاده آملی.
@shakhehtoba
کانال شاخه طوبی
🔻حضرت آیتالله صمدی آملی در نمایشگاه "محفل نور هنرمندان" مازندران:
💢قلم خطاط تجلیگاه ظهور مناسبات در عالم تکوین است/ نوشتن را بر قلم تحمیل نکنید
🔻حضرت آیت الله صمدی آملی از شاگردان بنام «حضرت علامه آیتالله العظمی حسنزاده آملی(مدظله)» به همراه حضرت آیتالله محمدی لائینی(حفظهالله) نماینده معزز ولی فقیه در استان مازندران، در نمایشگاه "محفل نور" حاضر و به بیان نکاتی درباره تقدس خوشنویسی پرداختند.
🔻این نمایشگاه با موضوع کتاب «الهینامه علامه حسن زاده آملی» با کتابت و نمایش ۴۰ تابلو از الهینامه با حضور ۴۰ هنرمند خوشنویس و نگارگر و در نگارخانه سوره مهر حوزه هنری مازندران تا پایان هفته اول تیر برپا شد.
🔻حضرت استاد صمدی آملی در این جلسه با شکوه هنرمندان بیان داشتند: خوشنویس باید حدود را در صفحه معلوم کند و با ایدهیابی فکر کند، در یک سطر، یک عبارت را چگونه میخواهد بنویسد، از کجا شروع و به کجا ختم کند که "مصوّر" شود.
🔻در حقیقت «مصوّر» یکی از اسماءالله است که خطاط در خلق تابلو آن را پیاده میکند و تذهیبکار هم به همینگونه باید تمام دقت و مناسبات را به کار ببندد.
🔻یکی از اسرار کار هنری «مناسبات» است؛ مثل نظم و ارتباط درخت با ساقه و برگها و نوع میوههایش است؛ مسلّما درخت هم بیمناسبت نمیتواند باشد اما هر کس به راحتی به سرّ مناسبات نمیرسد؛ این بحث پیچیدهای در نظام حکمت است، حال آنکه یک خطاط یا تذهیبکار برای حفظ مناسبات یک صفحه با خط و حروف، شکل حروف و چینش آنها تلاش میکند.
🔻یک خوشنویس یا تذهیبکار در ماه رمضان با دهان روزه، تلاوت شبانه قرآن، خواندن دعا در کنار آن انجام کارهای شخصی، افکارش را جمع میکند تا یک یا چند اثر ارزشمند را به صورت تابلو درست کند. این نکتهی حائز اهمیت در کار خوشنویس است.
🔻به عزیزان خوشنویس «نوننویسی» را پیشنهاد میکنم. «نون» در یکی از آیات قرآن آمده است. آیه را به ظاهر نگاه میکنیم یک حرف است، اما گاهی یک آیه، یک صفحه است. "نون و القلم و ما یسطرون: قسم به نون و قلمی که سطر را میسازد"
🔻قلم به محض اینکه روی کاغذ قرار میگیرد نقطه درست میشود، یعنی هنوز حروف تشکیل نشده است؛ از کشیدن قلم روی لوح و سطر آثار زیادی خلق میشود.
🔻نوننویسی برکت میآورد، به قلم هنرمند برکت میدهد (البته هر شخص مزاج خود را در نوشتن دارد)؛ یکی نون را میکشد و مینویسد و این یک موهبت است.
🔻یک نکته مهم اینکه هیچگاه به قلم و مزاجتان نوشتن را تحمیل نکنید، هر وقت قلم با زحمت کشیده میشود به اصطلاح میگوییم در آن نون نیست یعنی برکت ندارد، هنگام بیحوصلگی قلم خوب حرکت نمیکند، موقع گرسنگی، سیری و خستگی و ... ننویسید.
🔻همچنین حرف «نون» را به عنوان برکت ۱۹ بار به تعداد حروف در "بسم الله الرحمن الرحیم" بنویسید؛ ۶۶ بار به عدد ابجد اسم الله؛ ۱۱۰ بار به عدد ابجد اسم امام علی (علیه السلام)؛ ۱۰۰۱ بار به تعداد "اسماءالحسنی" در جوشن کبیر بنویسید؛
یک کاغذ را طراحی کنید و ۴۰ نون در آن بنویسید و بدانید هنگام نوشتن نون، قلم مطابق با نظام تکوین هماهنگ میشود.
🔻دیگر نکته مهم این است که کل عالم «هماهنگی» میکنند تا خطی نوشته شود،دهها نفر شاید خواستهباشند خط بنویسند اما بین آنها این ۴۰ عزیز توانستند حق عبارت و حد حرف را اینگونه ادا کنند.
🔻بعضی از خطوط سرّی دارند و به خاطر این است که مسائلی را در خودشان مخفی کنند تا کسی سر از آن مطلب در نیاورد. ببینید خط چقدر مهم است که بتوانیم اسرار را در خط تصور کنید، شما میتوانید اسرار خود را در خط مستور کنید، البته سرّی که آشکار شود دیگر سرّ نیست و دیگر بیارزش میشود.
🔻امیدوارم آثار تولید شده حفظ شود و سالیان طولانی برای آیندگان باقی بماند و شما عزیزان هم خلاقیتهای جدید و بدیع در کارهایتان داشته باشید. همانگونه که «بدیع» از اسماءالله است و خدا هرچه میآفریند نو و تازه است.
@shakhehtoba
بارى بيمار بيدار پيش از آن كه دست از جان بشويد و منادى حق را لبيك بگويد , طبيب طلبد و درد خويش را بدو گويد و درمان جويد
#حضرت_علامه_حسنزاده_آملی
@shakhehtoba
1_240854335.mp3
13.83M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )
توسط مهذب نفوس
#استاد_صمدی_آملی_حفظه_الله
جلسه ٤١
@shakhehtoba