eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی: دنیا انسان را غافل می کند و او را از خدا و مقام انسانی فراموشی می دهد و به این ترتیب انسان خیلی چیزها را زیر پا می گذارد. #شرح_اشارات /ص315 🌹 💎 @shakhehtoba
✳️ استاد ما آقا شیخ اسدالله یزدی به ما اجازه نمی داد که فقط عرفان نظری بخوانیم بلکه دستورهای عملی هم به ما می دادند که باید با عرفان عملی تقرب إلی الله حاصل شود؛ ( لذا باید به سیر و سلوک عملی تن بدهید). به طوری که به ما اجازه نمی داد بدون وضو به محفل درسی او وارد شویم و می فرمود: اگر وضو ندارید، نیایید. جلد اول 🔵 @Shakhehtoba
💠 در این عصر محمدی می بینید تک تک مردانی همانند شیخ اکبر پیدا می شوند که اوتاد زمین اند. 🔰 « و الجبال أوتاداً » ، اوتاد، میخ و نگهدار زمین اند؛ 💎 این اوتاد، آحادی در بین مردم هستند که کوههای اجتماعند تا مردم نلرزند؛ ♻️ و آنها پناهگاه مردمند. #علامه_حسنزاده 🔴 @Shakhehtoba
⬅️ ما معیاری و میزانی به نام منطق وحی داریم و آن قرآن کریم است و نیز کلمات نورانی و الهی اهل بیت عصمت و طهارت را داریم که صواب محض و حق صرف اند و آنها وسائط فیض حق اند و خودشان هم فرمودند: « نحن الموازین القسط» اگر حرف ها و نوشته دیگران با این میزان موافق بود که عین مطلوب است وگرنه هر کس هست، خواه شیعه یا سنی، ادیب یا فقیه، فیلسوف یا عارف، حرف او مورد قبول نیست بلکه به اشتباه رفته است و باید حرف او را با میزان ثقلین تصحیح کرد. آری نکته ی مهم اینست که در وهله ی اول باید به حقیقت حرف این عارفان الهی پی برد و به اسرار گفتارشان رسید؛ نه اینکه به ظواهر حرف آنها اکتفا کرد و با صرف دیدن عبارتی که به نظر اولی وفق نمی دهد آن را رد کرد و انکار نمود که همیشه عارفان بالله در معرض چنین مشکلی بودند. لذا جناب حاجی سبزواری در اول « اسرار الحکم » فرمود: ✅««« تا مشکلی می رسد تبادر به ردّ و انکار نکنید که مطالب عالی را فهمیدن هنر است نه ردّ و انکار.»»» 📙 @Shakhehtoba
✳️ یکی از اساتید معظم مان می فرمود: یک وقت در ریاضتی بودم. به من ذکر « حیّ » را دادند. ما هم دنبال کردیم ولی آنطور که توقع داشتم نشد. بار دیگر آن حال دست داد، به من فرمودند: « ما به شما نگفتیم { حیّ }، بلکه به شما { الحیّ } را دادیم و شما این اسم را بدون الف و لام می گفتی.» و من از این الف و لام غفلت داشتم. 🔴 @Shakhehtoba
🏴 سالروز شهادت ▪️بحر مواج ازلی، ▪️ناقد خزائن معارف و علوم، ▪️عالم اسماء، ▪️عروة الوثقی، ▪️جامع اضداد ▪️مطلع شمس ابد، ▪️جعفربن محمد صلوات الله علیه بر تمامی پیروان و شیعیان فقه جعفری تسلیت باد. 🔘 @Shakhehtoba
⚫️ بهترین فیضی که الآن برای من و شما هست که نباید کفران کنیم این است که در بهترین شهر کره زمین یعنی شهر قم، شهر ولایت و آن هم دانشگاه امام صادق هستیم و در کنار « مأدبة الله » یعنی قرآن، این سفره ی الهی ارتزاق می کنیم. حالا سرورم، گر گدا کاهل بود تقصیر صاحبخانه چیست؟ 🏴 @Shakhehtoba
شهادت امام صادق17-4-97.MP3
16.09M
؛▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ ☝️☝️☝️استاد امامی نجف آبادی به مناسبت شهادت امام صادق(علیه السلام) 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 @Shakhehtoba 🏴 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
گفت : از علم امام به آنچه در اقطار زمين است در حالى كه در خانه اش بوده و پرده بر رو كشيده پرسيدم . آن حضرت (امام صادق عليه السلام ) پاسخ داد: اى مفضل ! خداى تبارك و تعالى در پيامبر صلى الله عليه وآله پنج روح قرار داد:  ✅ روح حيات كه به آن مى جنبند و حركت مى كند و ✅ روح قوه كه به آن مى خيزد و مى كوشد و  ✅روح شهوت كه به آن مى خورد و مى آشامد و از حلال به زنان درمى آيد، ✅ و روح ايمان كه به آن ايمان مى آورد و عدالت مى نمايد، ✅و  كه به آن نبوت را بر دوش مى كشد، پس هنگامى كه پيامبر صلى الله عليه وآله وفات كرد، روح القدس به امام مى رود، و روح القدس نمى خوابد و غافل نمى شود و لهو نمى كند و آرزوى بيهوده نمى برد، ولى آن چهار روح ديگر خواب و غفلت و اميد بيهوده ، و لهو دارند، و به روح القدس آنها ديده مى شوند ؛********************** در آثار علامه حسن زاده آملی 🔰 @shakhehtoba
🌸بدان كه خداي متعال را نظر به قلوب است نه به قوالب (ابدان و ظواهر). ⭐️ در تطهير نفس بكوش. ⭐️اسير بطن اهل باطن نخواهد شد. #نامه_هابرنامه_ها #علامه_حسنزاده 🍂 @Shakhehtoba
♦️جناب مولوی 🍃ان سخنهای چو مار و کژدمت 🍃 مار و کژدم گردد و گیرد دمت 💠قیامت ظهور معرفت شهودی انسان است که می بیند: هر چه هست اوست و دارایی هایش؛ و تا حال نمی دانست که بر روی سفره خودش نشسته است؛ آن جاست که می بیند از اولین لحظه زندگی تا آخرین مرحله ی آن، ظاهراً در معرفت فکری قدم می گرفت، اما با ظهور قیامت، هر چه را که قبلاً یافته بود به معرفت شهودی می یابد و سفره دلش را می گشاید . فافهم 🍀 @shakhehtoba
🔴 مرحوم صدر المتألهین وقتی چشمش به حدیثی از امام سجاد علیه السلام افتاد که در نقل شد خداوند متعال اوایل سوره و سوره مبارکه را در فرستاده است چون می دانست که در آخر زمان (یعنی همین زمانی که ما هستیم که عصر محمدی و است) کسانی هستند که متوغل در و معارف الهیه اند؛ گریه کرد و اشک شوق او سرازیر شد. چون مرحوم آخوند علاوه بر آن علوم، و روایت شناس هم بود. لذا شرح اصول کافی نوشته است؛ علاوه بر اینکه کبیر قرآن و نیز و و و و واصل هم بود. او و امثال او از اند. لذا گریه ی شوق کرد؛ زیرا می دانست که او مصداق آن روایت است و جزء آحاد عصر محمدی است. 📙 @Shakhehtoba
مدتى قبل از شروع در اربعين در ايام بيكارى مداومت نمايد بر ذكر: «اللّه خاطرى و ناظرى». و نوافل را با خشوع بجا آورد تا ميل كاملى به هم رسد، بعد از آن شروع در اربعين نمايد و از حيوانى احتراز نمايد و نوافل را طراً با خشوع تمام بجا آورد و در بين نافله شب و شفع سيصد و شش مرتبه «يا حى يا قيوم» را متصلًا تكرار نمايد تا نفس قطع نشده ،چون نفس قطع شود نفس كشيده بگويد «برحمتك استغيث اللّه احى قلبى». و چون نفس را تازه كرد باز شروع كند به تكرار به نهج سابق تا تمام شود. بعد از آن به اتمام باقى نوافل پردازد و اربعين را بدين نهج تمام كند. بعد از اتمام، شروع به آيه نور نمايد. در بامداد و در هر نورى از انوار پنجگانه، متوسل شود سِراً به يكى از اصحاب كساء و آل عبا صلوات اللّه عليهم در نور اول به نور اول و در ثانى به ثانى و هكذا اين عمل باعث كه عبارتست از علم به مطالب كليه مىشود مكرر به تجربه رسيده است. ⭐️ @Shakhehtoba ⭐️
؛🔵🔴🔵🔴🔵🔴 هر عمل و ذكرى كه كمتر از باشد چندان اثر بارزى ندارد؛ و خاصيت اربعين در : ظهور فعليّت و بروز استعداد و قوّه و حصول ملكه امرى مصرّح به، در آيات و اخبار است، و در ادامه عمل ، به يكسال، تا ادراك ليلة القدر شود هم در جوامع روايى از اهل بيت عصمت و وحى روايت شده است، چنانكه در نقل احاديث مشاهده مىگردد. 🌺 @Shakhehtoba
؛⚜➿⚜➿⚜➿⚜ ⬅️ چون سلطان وجود، در شهود عارف ِ عارى از لباس اوهام، مشهود گشت، و ( عارف ) ديد كه غيرتش ( غیرت حق تعالی )، غير در جهان نگذاشت؛ لاجرم ( آن عارف ) عين جمله اشيا شد، تعينات و كثرات را سرابى مى بيند و باطن { وَ منِ الماء كلّ شیءٍ حىّ } برايش ظهور مى كند ؛ كه آن حقيقت قاهر بر كل را در همه جا متجلى مينگرد و نسبت اشياء را به او، چون نسبت مقيد به مطلق ، و مشتق به مصدر مشاهده مى كند؛ بلكه واقع را فوق اين حرفها و اصطلاحات مى يابد. 📙 @Shakhehtoba
علامه حسن زاده آملی : 💠نيت خلاف و قول كذب، نفس و خيال و فكر را كج و معوج می كنند. لذا در روايات ما نهى از كذب شده است هر چند به هزل و مطايبه (یعنی شوخی) باشد. 📗هزار و یک نکته 🌸 @shakhehtoba
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨▫️ ▫️ 💥 چون هیچ موجودی در عالم از موجود انسانی بالاتر و قوی تر نیست، لذا هیچ راهی در عالم از راه نفس انسانی به حق سبحانه و تعالی بالاتر نخواهد بود؛ پس نفس ناطقه، صراط مستقیم حق و نزدیک ترین راه به ماورای طبیعت است. 💥 چرا بین عبد که نقطه ای در طرف عالم (یک خط) و بین حق که نقطه دیگر عالم است "عبد" فاصله نباشد؟ چرا خودت مستقیما به حق اتصال پیدا نمی کنی که بخواهی از ناحیه عالم به او پی ببری؟ این اتصال اقرب طرق است. 💥 کل نظام هستی مشک زنی شده و در بین کل عالم، یک حقیقتی متجلی شد به نام نطفه انسان. 💥 حتی عقول و ملائکة الله تا یک حدی دفتر حق اند، اما جامع ترین دفتر الهی نیستند. 📔 💫💫💫💫💫💫💫 🍀 @Shakhehtoba
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨ 🌸 عرفان چیست؟ 🔸حضرت آقا عرفان را این طور معنی می کند: عرفان یعنی اسماءالله در نفس انسان به علم شهودی پیاده بشود و انسان بچشد. 🔸عارف آن است که بسم الله الرحمن الرحیم، که الله و الرحمن و الرحیم که هم اسماء ذاتی و هم صفاتی اند، در جان انسان پیاده شود. 🔸این موجودات ظاهری عالم که اسماءالله هستند و این رقیقتها، همه حقایقی دارند که: «وَإِن مِّن شَيْءٍ إِلَّا عِندَنَا خَزَائِنُهُ... ﺧﺰﺍﺋﻦ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﻧﺰﺩ ﻣﺎ ﺍﺳﺖ ...( حجر/۲۱) آن مخزنها، آن مراتب وجودی عالم، اینها حقایق اند، این حقایق به هم پیوسته اند که وقتی به هم می رسند می بینیم که یک حقیقت است که در همه هست و آن مقام شجون اسماء هست. 📔 💫💫💫💫💫💫💫 @Shakhehtoba
animation.gif
165.2K
🌸 میلاد پرنور سرّ الهی، 🍀نور لاهوتی، 🌼انسان جبروتی، 🌺اصل ملکوتی، 🌿مصداق علم مطلق، 🌻کهف نفوس قدسیه، 🌷أم الوری، 🍁بدر الدجی 💐علی بن موسی الرضا علیه السلام 🌹مبارک باد🌹 🍃 @Shakhehtoba 🍁
؛🌸🍀🌸🍀🌸 ؛🍀🌸🍀 ؛🌸 بعضى از دريانوردان در نزد معروف (معروف کرخی که به دست حضرت آقا امام رضا علیه السلام مسلمان شد )، از طوفان و آشوب دريا شكايت كردند، معروف به آنان گفت : هر گاه دريا آشوب شد، او را بر سر معروف سوگند دهيد، آرام مى شود! به دستور عمل كردند و بهره مند شدند. امام عليه السلام به معروف فرمود: اين مقام را از كجا به دست آورده اى ؟ عرض كرد: مولاى من ! سرى كه عمرى در آستانه ولايت شما فرود آمده است ، او را در نزد خداوند اين حد قدر نبايد باشد؟! 🔰منبع: فضايل و سيره چهارده معصوم در آثار علامه حسن زاده آملی @Shakhehtoba 🌺 🍃🌺 🌺🍃🌺 🍃🌺🍃🌺🍃
؛🔰🔅🔰🔅🔰🔅 ؛🔅🔰🔅🔰 ؛🔰🔅 ؛🔅 علم حضرت حق یا عین ثابت است؛ که در مقابل یا عین خارج قرار دارد. یعنی آنچه عندالله بوده و هنوز در عالم طبیعت و ماده تحقق پیدا نکرده است و در آنچه نزد حضرت حق است، دگرگونی و تغییری وجود ندارد. یعنی قوانین خلقت ازلی و ابدی و تغییرناپذیر است.... آنچه که در عالم به قول ، ایجاد می شود، و یا به قول ظاهر می‌شود، در قالب اندازه هاست. حتی عقل که از مجردات عالم است، و مادی و کمّی نیست؛ در قالب اندازه و حد خاصی است؛ اول، قضای حق به چیزی تعلق می‌گیرد و امضا می‌شود تا آن چیز از مکمن ذات حق که عالم بی‌رنگی است، به عالم خارج که عالم تشخصات است، سفر کند و رنگ وجود به خود بگیرد؛ سپس آن چیز از عین تابت یعنی از عالم قضا، به عالم خارج یعنی عالم قدر وارد شده، و تحقق می‌یابد؛ یعنی ایجاد می‌شود. @Shakhehtoba 🔅 🔰🔅 🔅🔰🔅 🔰🔅🔰🔅🔰
☘🍁☘🍁☘🍁 🍂🍃🍂🍃 🌿🌱 🌸 🔸 کسی که فقط سیر فکری دارد و در دامان سیر عملی نیاید این شخص شهود ملکوتی را بدست نمی آورد. 🔸علامه حسن زاده بر دو چیز تاکید دارند: اولی خوب درس خواندن، دومی خود را پاک داشتن است، انسان کاری بالاتر از خودسازی ندارد این هم از طریق معرفت نفس حاصل می شود. 🔸آنهایی که دارای نفس خود کفایند ،اینها سیر افاقی مقدمه سیر انفسی ندارند، مانند ائمه معصومین وکسانی که دارای علم لدنی هستند . 🔸انسان در مسیر عرفان فقط باید به هدفش فکر کند، مانند چاه کن . بعضی ها در یک متری آب در می آورند مانند علامه طباطبایی بعضی ها باید پنجاه متر بکاوند ، زیرا مزاج ها متفاوت هست ، فقط باید تلاش کرد. 💫💫💫💫💫💫 @Shakhehtoba
❁﷽❁ : 🔅بنام یکتای همه، خدا🔅 و ارکان : از امام صادق علیه السلام سوال شد: « چرا کعبه را کعبه نامیدند؟» فرمود: « چون مربع است.» پرسیدند: « چرا مربع شد؟» فرمود: « چون مقابل است و آن مربع است.» پرسیدند: « چرا بیت المعمور مربع شد؟» فرمود: « چون محاذی عرش است که آن مربع است.» پرسیدند: « چرا عرش مربع شد؟» @Shakhehtoba فرمود: « چون کلماتی که اسلام بر آن بنا نهاده شده است چهار است: سبحان الله و الحمدلله و لاإله إلا الله و الله اکبر؛ این ارکان به چهار رنگ سپید و زرد و سبز و سرخ است؛ که به تدریج از و به تندی و تیرگی می رود و به و نمی رسد. سبحان الله است ( سفید صرف، ذات بی نشان) الحمدلله، سپاس خداست به صفات ( زردی، علامت شرمندگی است؛ ) لاإله إلا الله نفی ما سوی و اثبات حق ( سبزی؛ مبدأ و ) الله اکبر غلبه ی و (توحید اعظم) ؛ (سرخ؛ متناسب غلبه ی وحدت و محو کثرت و ) 📕 رساله ی حج، حضرت استاد سمندری @Shakhehtoba