eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
گفت : از علم امام به آنچه در اقطار زمين است در حالى كه در خانه اش بوده و پرده بر رو كشيده پرسيدم . آن حضرت (امام صادق عليه السلام ) پاسخ داد: اى مفضل ! خداى تبارك و تعالى در پيامبر صلى الله عليه وآله پنج روح قرار داد:  ✅ روح حيات كه به آن مى جنبند و حركت مى كند و ✅ روح قوه كه به آن مى خيزد و مى كوشد و  ✅روح شهوت كه به آن مى خورد و مى آشامد و از حلال به زنان درمى آيد، ✅ و روح ايمان كه به آن ايمان مى آورد و عدالت مى نمايد، ✅و  كه به آن نبوت را بر دوش مى كشد، پس هنگامى كه پيامبر صلى الله عليه وآله وفات كرد، روح القدس به امام مى رود، و روح القدس نمى خوابد و غافل نمى شود و لهو نمى كند و آرزوى بيهوده نمى برد، ولى آن چهار روح ديگر خواب و غفلت و اميد بيهوده ، و لهو دارند، و به روح القدس آنها ديده مى شوند ؛********************** در آثار علامه حسن زاده آملی 🔰 @shakhehtoba
🌸بدان كه خداي متعال را نظر به قلوب است نه به قوالب (ابدان و ظواهر). ⭐️ در تطهير نفس بكوش. ⭐️اسير بطن اهل باطن نخواهد شد. #نامه_هابرنامه_ها #علامه_حسنزاده 🍂 @Shakhehtoba
♦️جناب مولوی 🍃ان سخنهای چو مار و کژدمت 🍃 مار و کژدم گردد و گیرد دمت 💠قیامت ظهور معرفت شهودی انسان است که می بیند: هر چه هست اوست و دارایی هایش؛ و تا حال نمی دانست که بر روی سفره خودش نشسته است؛ آن جاست که می بیند از اولین لحظه زندگی تا آخرین مرحله ی آن، ظاهراً در معرفت فکری قدم می گرفت، اما با ظهور قیامت، هر چه را که قبلاً یافته بود به معرفت شهودی می یابد و سفره دلش را می گشاید . فافهم 🍀 @shakhehtoba
🔴 مرحوم صدر المتألهین وقتی چشمش به حدیثی از امام سجاد علیه السلام افتاد که در نقل شد خداوند متعال اوایل سوره و سوره مبارکه را در فرستاده است چون می دانست که در آخر زمان (یعنی همین زمانی که ما هستیم که عصر محمدی و است) کسانی هستند که متوغل در و معارف الهیه اند؛ گریه کرد و اشک شوق او سرازیر شد. چون مرحوم آخوند علاوه بر آن علوم، و روایت شناس هم بود. لذا شرح اصول کافی نوشته است؛ علاوه بر اینکه کبیر قرآن و نیز و و و و واصل هم بود. او و امثال او از اند. لذا گریه ی شوق کرد؛ زیرا می دانست که او مصداق آن روایت است و جزء آحاد عصر محمدی است. 📙 @Shakhehtoba
مدتى قبل از شروع در اربعين در ايام بيكارى مداومت نمايد بر ذكر: «اللّه خاطرى و ناظرى». و نوافل را با خشوع بجا آورد تا ميل كاملى به هم رسد، بعد از آن شروع در اربعين نمايد و از حيوانى احتراز نمايد و نوافل را طراً با خشوع تمام بجا آورد و در بين نافله شب و شفع سيصد و شش مرتبه «يا حى يا قيوم» را متصلًا تكرار نمايد تا نفس قطع نشده ،چون نفس قطع شود نفس كشيده بگويد «برحمتك استغيث اللّه احى قلبى». و چون نفس را تازه كرد باز شروع كند به تكرار به نهج سابق تا تمام شود. بعد از آن به اتمام باقى نوافل پردازد و اربعين را بدين نهج تمام كند. بعد از اتمام، شروع به آيه نور نمايد. در بامداد و در هر نورى از انوار پنجگانه، متوسل شود سِراً به يكى از اصحاب كساء و آل عبا صلوات اللّه عليهم در نور اول به نور اول و در ثانى به ثانى و هكذا اين عمل باعث كه عبارتست از علم به مطالب كليه مىشود مكرر به تجربه رسيده است. ⭐️ @Shakhehtoba ⭐️
؛🔵🔴🔵🔴🔵🔴 هر عمل و ذكرى كه كمتر از باشد چندان اثر بارزى ندارد؛ و خاصيت اربعين در : ظهور فعليّت و بروز استعداد و قوّه و حصول ملكه امرى مصرّح به، در آيات و اخبار است، و در ادامه عمل ، به يكسال، تا ادراك ليلة القدر شود هم در جوامع روايى از اهل بيت عصمت و وحى روايت شده است، چنانكه در نقل احاديث مشاهده مىگردد. 🌺 @Shakhehtoba
؛⚜➿⚜➿⚜➿⚜ ⬅️ چون سلطان وجود، در شهود عارف ِ عارى از لباس اوهام، مشهود گشت، و ( عارف ) ديد كه غيرتش ( غیرت حق تعالی )، غير در جهان نگذاشت؛ لاجرم ( آن عارف ) عين جمله اشيا شد، تعينات و كثرات را سرابى مى بيند و باطن { وَ منِ الماء كلّ شیءٍ حىّ } برايش ظهور مى كند ؛ كه آن حقيقت قاهر بر كل را در همه جا متجلى مينگرد و نسبت اشياء را به او، چون نسبت مقيد به مطلق ، و مشتق به مصدر مشاهده مى كند؛ بلكه واقع را فوق اين حرفها و اصطلاحات مى يابد. 📙 @Shakhehtoba
علامه حسن زاده آملی : 💠نيت خلاف و قول كذب، نفس و خيال و فكر را كج و معوج می كنند. لذا در روايات ما نهى از كذب شده است هر چند به هزل و مطايبه (یعنی شوخی) باشد. 📗هزار و یک نکته 🌸 @shakhehtoba
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨▫️ ▫️ 💥 چون هیچ موجودی در عالم از موجود انسانی بالاتر و قوی تر نیست، لذا هیچ راهی در عالم از راه نفس انسانی به حق سبحانه و تعالی بالاتر نخواهد بود؛ پس نفس ناطقه، صراط مستقیم حق و نزدیک ترین راه به ماورای طبیعت است. 💥 چرا بین عبد که نقطه ای در طرف عالم (یک خط) و بین حق که نقطه دیگر عالم است "عبد" فاصله نباشد؟ چرا خودت مستقیما به حق اتصال پیدا نمی کنی که بخواهی از ناحیه عالم به او پی ببری؟ این اتصال اقرب طرق است. 💥 کل نظام هستی مشک زنی شده و در بین کل عالم، یک حقیقتی متجلی شد به نام نطفه انسان. 💥 حتی عقول و ملائکة الله تا یک حدی دفتر حق اند، اما جامع ترین دفتر الهی نیستند. 📔 💫💫💫💫💫💫💫 🍀 @Shakhehtoba
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨ 🌸 عرفان چیست؟ 🔸حضرت آقا عرفان را این طور معنی می کند: عرفان یعنی اسماءالله در نفس انسان به علم شهودی پیاده بشود و انسان بچشد. 🔸عارف آن است که بسم الله الرحمن الرحیم، که الله و الرحمن و الرحیم که هم اسماء ذاتی و هم صفاتی اند، در جان انسان پیاده شود. 🔸این موجودات ظاهری عالم که اسماءالله هستند و این رقیقتها، همه حقایقی دارند که: «وَإِن مِّن شَيْءٍ إِلَّا عِندَنَا خَزَائِنُهُ... ﺧﺰﺍﺋﻦ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﻧﺰﺩ ﻣﺎ ﺍﺳﺖ ...( حجر/۲۱) آن مخزنها، آن مراتب وجودی عالم، اینها حقایق اند، این حقایق به هم پیوسته اند که وقتی به هم می رسند می بینیم که یک حقیقت است که در همه هست و آن مقام شجون اسماء هست. 📔 💫💫💫💫💫💫💫 @Shakhehtoba
animation.gif
165.2K
🌸 میلاد پرنور سرّ الهی، 🍀نور لاهوتی، 🌼انسان جبروتی، 🌺اصل ملکوتی، 🌿مصداق علم مطلق، 🌻کهف نفوس قدسیه، 🌷أم الوری، 🍁بدر الدجی 💐علی بن موسی الرضا علیه السلام 🌹مبارک باد🌹 🍃 @Shakhehtoba 🍁
؛🌸🍀🌸🍀🌸 ؛🍀🌸🍀 ؛🌸 بعضى از دريانوردان در نزد معروف (معروف کرخی که به دست حضرت آقا امام رضا علیه السلام مسلمان شد )، از طوفان و آشوب دريا شكايت كردند، معروف به آنان گفت : هر گاه دريا آشوب شد، او را بر سر معروف سوگند دهيد، آرام مى شود! به دستور عمل كردند و بهره مند شدند. امام عليه السلام به معروف فرمود: اين مقام را از كجا به دست آورده اى ؟ عرض كرد: مولاى من ! سرى كه عمرى در آستانه ولايت شما فرود آمده است ، او را در نزد خداوند اين حد قدر نبايد باشد؟! 🔰منبع: فضايل و سيره چهارده معصوم در آثار علامه حسن زاده آملی @Shakhehtoba 🌺 🍃🌺 🌺🍃🌺 🍃🌺🍃🌺🍃
؛🔰🔅🔰🔅🔰🔅 ؛🔅🔰🔅🔰 ؛🔰🔅 ؛🔅 علم حضرت حق یا عین ثابت است؛ که در مقابل یا عین خارج قرار دارد. یعنی آنچه عندالله بوده و هنوز در عالم طبیعت و ماده تحقق پیدا نکرده است و در آنچه نزد حضرت حق است، دگرگونی و تغییری وجود ندارد. یعنی قوانین خلقت ازلی و ابدی و تغییرناپذیر است.... آنچه که در عالم به قول ، ایجاد می شود، و یا به قول ظاهر می‌شود، در قالب اندازه هاست. حتی عقل که از مجردات عالم است، و مادی و کمّی نیست؛ در قالب اندازه و حد خاصی است؛ اول، قضای حق به چیزی تعلق می‌گیرد و امضا می‌شود تا آن چیز از مکمن ذات حق که عالم بی‌رنگی است، به عالم خارج که عالم تشخصات است، سفر کند و رنگ وجود به خود بگیرد؛ سپس آن چیز از عین تابت یعنی از عالم قضا، به عالم خارج یعنی عالم قدر وارد شده، و تحقق می‌یابد؛ یعنی ایجاد می‌شود. @Shakhehtoba 🔅 🔰🔅 🔅🔰🔅 🔰🔅🔰🔅🔰
☘🍁☘🍁☘🍁 🍂🍃🍂🍃 🌿🌱 🌸 🔸 کسی که فقط سیر فکری دارد و در دامان سیر عملی نیاید این شخص شهود ملکوتی را بدست نمی آورد. 🔸علامه حسن زاده بر دو چیز تاکید دارند: اولی خوب درس خواندن، دومی خود را پاک داشتن است، انسان کاری بالاتر از خودسازی ندارد این هم از طریق معرفت نفس حاصل می شود. 🔸آنهایی که دارای نفس خود کفایند ،اینها سیر افاقی مقدمه سیر انفسی ندارند، مانند ائمه معصومین وکسانی که دارای علم لدنی هستند . 🔸انسان در مسیر عرفان فقط باید به هدفش فکر کند، مانند چاه کن . بعضی ها در یک متری آب در می آورند مانند علامه طباطبایی بعضی ها باید پنجاه متر بکاوند ، زیرا مزاج ها متفاوت هست ، فقط باید تلاش کرد. 💫💫💫💫💫💫 @Shakhehtoba
❁﷽❁ : 🔅بنام یکتای همه، خدا🔅 و ارکان : از امام صادق علیه السلام سوال شد: « چرا کعبه را کعبه نامیدند؟» فرمود: « چون مربع است.» پرسیدند: « چرا مربع شد؟» فرمود: « چون مقابل است و آن مربع است.» پرسیدند: « چرا بیت المعمور مربع شد؟» فرمود: « چون محاذی عرش است که آن مربع است.» پرسیدند: « چرا عرش مربع شد؟» @Shakhehtoba فرمود: « چون کلماتی که اسلام بر آن بنا نهاده شده است چهار است: سبحان الله و الحمدلله و لاإله إلا الله و الله اکبر؛ این ارکان به چهار رنگ سپید و زرد و سبز و سرخ است؛ که به تدریج از و به تندی و تیرگی می رود و به و نمی رسد. سبحان الله است ( سفید صرف، ذات بی نشان) الحمدلله، سپاس خداست به صفات ( زردی، علامت شرمندگی است؛ ) لاإله إلا الله نفی ما سوی و اثبات حق ( سبزی؛ مبدأ و ) الله اکبر غلبه ی و (توحید اعظم) ؛ (سرخ؛ متناسب غلبه ی وحدت و محو کثرت و ) 📕 رساله ی حج، حضرت استاد سمندری @Shakhehtoba
به خویشتن خطاب می‌کنم: ای همبازی اطفال! ای سرگرم به قیل و قال! ای اسیر اصطبل و علف! ای دور از سعادت و شرف! ای محبوس در لحظات هوی! ای محروم از جنت لقاء! عمر به بی حاصلی و بوالهوسی گذشت، چه شود گر به خود آیی و ببینی چه کسی؟ 🌟بل تؤثرون الحیوة الدنیا و الاخرة خیر وأبقی.🌟 🌟کلا بل تحبون العاجلة و تذرون الآخرة.🌟 ندانم چه کسی به در خانه دوست رفت و ناامید برگشت؟! یک صبح به اخلاص بیا بر در ما گر کام تو برنیامد آنگه گله کن.   🍀 @Shakhehtoba 🍀
آفت غفلت تاخیر در توبه رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود: اکثرة صیاح اهل النار من سوف یعنی بیشتر فریاد دوزخیان از پس از این گفتن و فردا کردن است.به بیمار بیداری گفتند: ما را اندرزی ده.گفت: شما را از سوف بیم می‌دهم. حافظ!تکیه بر ایام چو سهو است و خطا من چرا عشرت امروز به فردا فکنم مبادا خواجه غافل بخورد و غافل بخوابد که به قول عارف همه دان همدان بابا طاهر عریان: هر آن کو غافله غافل خوره تیر   🍀 @Shakhehtoba 🍀
؛⚜🍀⚜🍀⚜🍀⚜ ؛🍀⚜🍀 ؛⚜🍀 ؛🍀 امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر تصمیم داری به حج بروی یا هنگامی که خواستی برای حج بیرون بروی، باید قلب خود را از هر چیزی که تو را به خود مشغول کند و پرده ی بین تو و خداوند شود و مانع توجه خاص تو به پروردگار است، خالی و تهی کنی. با دو قبله در ره معشوق نتوان رفت راست یا رضای دوست باید یا هوای خویشتن قلبی که خالص برای خدا نباشد، هم در اندیشه ی حج باشد هم تجارت یا هر چیزی غیر از خدا، زائر بیت الله الحرام نیست.... پس اگر با قلبی ناخالص و در بند این و آن، برای حج رفتی و هنگام لبیک و طواف، مشغول غیر خدا بودی، این لبیک، لبیک نیست و این طواف، طواف حقیقی نیست. @Shakhehtoba 🍀 ⚜🍀 🍀⚜🍀 ⚜🍀⚜🍀
؛💠🔸💠🔸💠 ؛🔸💠 ؛💠 در یکی از سفرها که عازم حج بودم برای کسب دستور به محضر استاد بزرگوارم مشرف شدم؛ و عرض کردم : « آقا، عازم حجّم» خوشحال شدند. عرض کردم : « دستوری بفرمایید » فرمودند: « همه ر ا می دانی. » باز خواستم تا راهی بنمایند. فرمود: « الهی برنگردی». ؛__________________________ ابتدا سخن ایشان برایم سنگین بود، اما بعد از مفارقت نزد استاد، متوجه شدم یعنی در هر درجه ای از علم و معرفت هستی بمیری و در تو درجات بالاتر زنده شود و خودیّت برایت نمانده باشد و وقتی بر می گردی، همان نباشی که رفته ای. و این دستور به همه ی حاجیان است؛ این همان فرمایش حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه است که فرمودند: « موتوا قبل أن تموتوا » یعنی پیش از مرگ طبیعی از خودیّت های خود بمیرید. 💠 🔸💠 @Shakhehtoba 💠🔸💠 🔸💠🔸💠
؛🌅🕋🌅🕋 ؛🕋🌅🕋 ؛🌅🕋 ؛🕋 ؛ { وَ الأرضَ بعد ذلک دحیها } 31 نازعات 🔵 جناب استاد علامه ذوالفنون آية الله قدس سره الشريف در بيان مفاد آيت ياد شده، و اخبارى كه در موضوع يوم روايت شده اند كه زمين از زير خانه كعبه گسترده شده است، فرموده است كه: كره زمين را از دو جانب قطب، اندكى تطامن است؛ يعنى اندكى مسطح است و فرو رفتگى دارد و آفاق استوائى و قريب بدانها را، چون مكه مكرمه، تقبب است؛ يعنى برآمدگى دارند. و آب همه كره زمين را فرا گرفته بود و چون فرو نشست، قهرا جاى برآمده زمين كه قبه آنست و تقبب آن بيش از جاهاى ديگر است، در نخستين بار نمودار شده است و آن مكه مكرمه است؛ و چون آب كم كم فرو نشست و تقليل يافت، قسمت پديد آمده ی زمين، به تدريج گسترش يافت، كه از آن تعبير به دحوالارض شده است. اين حاصل فرموده ی آن جناب در جلسه درس بوده است، كه از محضر ارفع و انور او استفاده كرديم و اينچنين نگاشته ايم. و همين معنى را در كتاب گرانقدرش به نام نثر طوبى در لغت دحو به قلم مباركش چنين تحرير فرموده است: «دحو: گستردن. والارض بعد ذلك دحيها: زمين را پس از آن بگسترد. » چنان كه در لغت ارض گذشت، مراد از آن، كره زمين نيست؛ بلكه سطح خشكى است مقابل دريا و كوه، كوه و آب از زمين نيستند و به مقتضاى اين آيه، خشكى زمين كه ربع مسكون مى نامند، پس از خلقت اولين پديده آمد؛ چون سطح كره خاك را آب از همه جانب فرا گرفته بود و اين خشكى كه برجسته و از آب بيرون آمده مانند جزيره است كه از قعر دريا بر جهد و بالا آيد و به تدريج پهن و گسترده و بزرگ شود. طبيعيان امروز هم گويند آب به همه زمين احاطه داشت و خشكى به عللى از قعر آب برآمد و بر سطح زمين چين ها و شكنج ها هويدا شد». از قوز زمين كه قبه اش بود گذشتيم بس قوز دگر هست كه چيزى ننوشتيم گويند به هر قوز بود قصر بهشتى يعنى كه هميشه من و تو اهل بهشتيم @Shakhehtoba 🌅 🕋🌅🕋 🌅🕋🌅🕋