؛🌅🕋🌅🕋
؛🕋🌅🕋
؛🌅🕋
؛🕋
؛
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#دحوالارض
{ وَ الأرضَ بعد ذلک دحیها } 31 نازعات
🔵 جناب استاد علامه ذوالفنون آية الله #شعرانى قدس سره الشريف در بيان مفاد آيت ياد شده، و اخبارى كه در موضوع يوم #دحوالارض روايت شده اند كه زمين از زير خانه كعبه گسترده شده است، فرموده است كه:
كره زمين را از دو جانب قطب، اندكى تطامن است؛ يعنى اندكى مسطح است و فرو رفتگى دارد و آفاق استوائى و قريب بدانها را، چون مكه مكرمه، تقبب است؛ يعنى برآمدگى دارند.
و آب همه كره زمين را فرا گرفته بود و چون فرو نشست، قهرا جاى برآمده زمين كه قبه آنست و تقبب آن بيش از جاهاى ديگر است، در نخستين بار نمودار شده است و آن مكه مكرمه است؛
و چون آب كم كم فرو نشست و تقليل يافت، قسمت پديد آمده ی زمين، به تدريج گسترش يافت، كه از آن تعبير به دحوالارض شده است.
اين حاصل فرموده ی آن جناب در جلسه درس بوده است، كه از محضر ارفع و انور او استفاده كرديم و اينچنين نگاشته ايم.
و همين معنى را در كتاب گرانقدرش به نام نثر طوبى در لغت دحو به قلم مباركش چنين تحرير فرموده است:
«دحو: گستردن.
والارض بعد ذلك دحيها: زمين را پس از آن بگسترد. »
چنان كه در لغت ارض گذشت، مراد از آن، كره زمين نيست؛ بلكه سطح خشكى است مقابل دريا و كوه،
كوه و آب از زمين نيستند و به مقتضاى اين آيه، خشكى زمين كه ربع مسكون مى نامند، پس از خلقت اولين پديده آمد؛ چون سطح كره خاك را آب از همه جانب فرا گرفته بود و اين خشكى كه برجسته و از آب بيرون آمده مانند جزيره است كه از قعر دريا بر جهد و بالا آيد و به تدريج پهن و گسترده و بزرگ شود.
طبيعيان امروز هم گويند آب به همه زمين احاطه داشت و خشكى به عللى از قعر آب برآمد و بر سطح زمين چين ها و شكنج ها هويدا شد».
از قوز زمين كه قبه اش بود گذشتيم
بس قوز دگر هست كه چيزى ننوشتيم
گويند به هر قوز بود قصر بهشتى
يعنى كه هميشه من و تو اهل بهشتيم
#دروس_هیئت_و_دیگر_رشته_های_ریاضی
@Shakhehtoba
🌅
🕋🌅🕋
🌅🕋🌅🕋
هدایت شده از آرشیو کانال
اگر زبان رها شود
در سوره والنجم از او صاف رسول الله صلی الله علیه و آله است که: و ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی"از آن بزرگوار باید سرمشق گرفت که میزان قسط است لقد کان لکم فی رسول الله أسوة حسنة که زبان اگر یله و رها شود از مار گزنده تر است، در زیان زبان داستانها گفتهاند.
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#نامهها_برنامهها،ص ٥٧
🍀 @Shakhehtoba 🍀
هدایت شده از آرشیو کانال
صادرات و واردات دهان
عاقل را اشاره کافی است.از سلیمان نبی (علیه السلام) روایت است که به مردم میفرمود: مواظب واردات و صادرات دهن خودتان باشید.
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#نامهها_برنامهها،ص ۱۱۳
🍀 @Shakhehtoba 🍀
هدایت شده از آرشیو کانال
از مزاح بپرهیز
سوره مبارکه اخلاص را با اخلاص بر زبان داشته باش.
با خلق خدا مهربان باش.
از سخنان ناهنجار اگر چه به مزاح باشد بر حذر باش.
خلاف مگو اگر چه به مطایبت باشد.
از قسم خوردن اگر چه به راست باشد احتراز کن.
چه ایستادهای دست افتاده گیر.
تا میتوانی نماز را در اول وقت به جا آور.
تجارت را مغتنم بشمار که انسان بی کار از دنیا و آخرت هر دو میماند.
داد و ستد مانع بندگی نیست رجال لاتلهیهم تجارة و لا بیع عن ذکر الله و اقام الصلوة وایتاء الزکوة.
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
🍀 @Shakhehtoba 🍀
هدایت شده از آرشیو کانال
به کلام کامل عرشى حضرت سیّد الشهداء امام ابو عبد اللّه الحسین علیه السلام،در دعاى شریف عرفه در بیان توحید صمدى توجّه بفرمایید که «کلّ الصید فی جوف الفرا»:
کیف یستدل علیک بما هو فی وجوده مفتقر الیک ؟...
کی رفته ای زدل که تمنا کنم ترا
کی بوده ای نهفته که پیدا کنم ترا
غیبت نکرده اى که شوم طالب حضور
پنهان نگشته اى که هویدا کنم ترا
با صد هزار جلوه برون آمدى که من
با صد هزار دیده تماشا کنم ترا
و در همان دعاى عرفه بعد از عبارت یاد شده فرموده است:
«ماذا وجد من فقدک، و ما الذی فقد من وجدک ...».
آن کس که تو را دارد چه ندارد، و آنکس که بى خدا است چه دارد،
آن کس که از دوستى تو بهره ندارد چه لذّتى از زندگى برده است،
آن کس به توحید حقیقى صمدى نرسیده است به چه ارزش و بها است؟؟
هزارویک کلمه:کلمه 296
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
🍀 @Shakhehtoba 🍀
آنگاه توجه داشته باش در تناظر احکام زمان ها و تطابق شان. پس میقات امت ختمی محمدیه در حج و مناسک آن در دهه ی اول ذی الحجه قرار گرفته است. فتدبّر!
مؤثر 124 –کتاب "مآثر آثار
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
🍀 @Shakhehtoba 🍀
هدایت شده از آرشیو کانال
آداب حج
شبلى به حج رفته بود و پس از انجام اعمال حج به حضور امام سيدالساجدين عليه السلام مشرف شد، امام عليه السلام از وى پرسيد:
اى شبلى حج گزاردى ؟ شبلى : آرى يا ابن رسول الله .
امام عليه السلام : زمانى كه به ميقات فرود آمدى آيا نيّت كرده اى كه جامه معصيت را از خود به در آوردى و جامه طاعت پوشيدى ؟ شبلى : نه .
امام عليه السلام : زمانى كه از جامه خود برهنه شدى آيا نيّت كردى كه از رياء و نفاق برهنه شدى ؟ شبلى : نه .
امام عليه السلام : زمانى كه غسل كردى آيا نيت كردى خويشتن را از بدى ها و گناه ها شستشو دادى ؟ شبلى : نه .
امام عليه السلام : آيا خويشتن را پاكيزه كردى و احرام بستى و عقد وقت حج بستى ؟ شبلى : آرى .
امام عليه السلام : زمانى كه خود را پاكيزه كردى و عقد بستى آيا نيّت كردى كه آن چه را خداوند متعالى حرام كرده است ، بر خويشتن حرام كرده اى ؟ شبلى : نه .
امام عليه السلام زمانى كه عقد حج بستى آيا نيت كردى كه هر عقدى براى غير خداوند عزّوجلّ است گشودى ؟ شبلى : نه .
امام عليه السلام : خويشتن را پاكيزه نكردى و احرام نبستى و عقد حج نبستى .
امام عليه السلام فرمود: آيا داخل ميقات شدى و تلبيه گفتى ؟ شبلى : آرى .
امام عليه السلام آن گاه كه داخل ميقات شدى آيا نيت كردى كه به نيت زيارت داخل شدى ؟ شبلى : نه .
امام عليه السلام : آن گاه كه دو ركعت نمازگزاردى نيّت كردى كه به خداوند متعال به بهترين اعمال و بزرگترين حسنات عباد كه نماز است تقرب جستى ؟ شبلى : نه .
امام عليه السلام : آن گاه كه تلبيه گفتى آيا نيت كردى كه براى خداوند به هر طاعتى گويا شدى و از معصيت او خود را بازداشتى ؟ شبلى : نه .
امام عليه السلام : در ميقات داخل نشدى و نماز نخواندى و تلبيه نگفتى (تلبيه ::لبيك گفتن ).
سپس امام عليه السلام فرمود: آيا در حرم داخل شدى و كعبه را ديدى و نماز خواندى ؟ شبلى : آرى .
امام عليه السلام : آن گاه كه داخل حرم شدى آيا نيت كردى كه بر خود هرگونه عيب اهل امت اسلام را حرام كرده اى ؟ شبلى : نه .
امام عليه السلام : آن گاه كه به مكه رسيدى و كعبه را ديدى و دانستى كه آن خانه خدا است آيا قصد خداوند سبحان كردى و از غير او بريدى ؟ شبلى : نه .
امام عليه السلام : پس نه داخل مكه شدى و نه داخل حرم .
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
🍀 @Shakhehtoba 🍀
سپس امام عليه السلام فرمود: آيا طواف بيت را به جاى آوردى و اركان را مس كردى و عمل سعى را انجام دادى ؟ شبلى : آرى .
امام عليه السلام : آن گاه سعى كردى آيا نيت كردى كه از همه گريختى و به سوى خداوند فرار كردى و صدق اين نيّتت را علاّم الغيوب شناخت ؟ شبلى : نه .
امام عليه السلام : نه طواف بيت كردى و نه سعى به جا آوردى .
سپس امام عليه السلام فرمود: آيا در مقام ابراهيم عليه السلام وقوف كردى و در آن مقام دو ركعت نماز گزاردى ؟ شبلى : آرى .
امام عليه السلام در اين هنگام صيحه اى برآورد كه نزديك بود از دنيا مفارقت كند سپس فرمود: آه آه كسى كه به مقام قرب رسيده و با خدا مصافحه كرده كجا است . حق تعالى با آن عظمت و جلال مسكينى را به اين مقام برساند آيا جايز است بر او كه حرمت چنين پروردگار مهربان را ضايع كند؟ هرگز چنين نيست كه كسى با خدا مصاحفه كند بعد از آن مخالفت او را جايز داند. پس از آن فرمود:
آن گاه كه در مقام ابراهيم ايستادى آيا نيّت كردى كه بر انجام هر طاعت ايستادى ، و پشت به هر معصيت كردى ؟ شبلى : نه .
امام عليه السلام : آن گاه كه در مقام ابراهيم دو ركعت نماز گزاردى آيا نيّت كردى كه چون نماز ابراهيم عليه السلام نماز گزاردى ؟ و به نمازت بينى شيطان را به خاك ماليدى ؟ شبلى : نه .
امام عليه السلام : در مقام نايستادى و در آن نماز نخواندى .
پس از آن فرمود: آيا بالاى چاه زمزم برآمدى ؟ شبلى : آرى .
امام عليه السلام : آن گاه كه بر بالاى چاه زمزم برآمدى آيا نيّت كردى كه بر طاعت برآمدى و چشمت را از معصيت پوشاندى ؟ شبلى : نه .
امام عليه السلام : آيا سعى ميان صفا و مروه را به جاى آوردى و در ميان آن دو مشى و تردّد داشتى ؟ شبلى : آرى .
امام عليه السلام : از سعى ميان صفا و مروه آيا نيّت كردى كه در ميان خوف و رجايى ؟ شبلى : نه .
امام عليه السلام : پس نه سعى كردى و نه مشى و تردّد بين صفا و مروه .
پس از آن فرمود: آيا از مكه خارج شدى و به منى رفتى ؟ شبلى : آرى .
امام عليه السلام : به منى رفتى آيا نيت كردى كه مردم را از زبان و دل و دست خود ايمن گردانيدى ؟ شبلى : نه .
امام عليه السلام : پس به منى نرفتى .
بعد از آن امام عليه السلام فرمود: آيا در موقف عرفه وقوف كردى ؟ و بر جبل الرحمة برآمدى ؟ و شناختى و خداوند متعالى را در جبل الرحمة و جمرات خواندى ؟ شبلى : آرى .
امام عليه السلام : در موقف عرفه آيا معرفت حق سبحانه و تعالى و اطلاع او را بر سرائر و قلب خود شناختى ؟ شبلى : نه .