eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
2هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
کم کم چشم دلت باز می شود! علامه حسن زاده آملی: رسول الله فرمود: «مؤمن وقتی ايمانش قوی شد خوابهايش کم می‌شود و بايد اين طور باشد». وقتی به درجات عالی رسيد ديگر چه حاجت که خواب ببيند، در بيداری مشاهده می‌کند. روايت خيلی شيرين و عرشی است. مؤمن وقتی ايمانش قوی شد رؤيايش کم می‌شود و در بيداری می‌بيند. غرض خداوند که توفيق دهد و مواظبت و مراقبت مرحمت فرمايد و انسان کشيک نفس کشيد و قوه خيال را پروراند و تربيت کرد و به آن آمادگی داد می‌بينی که اشباح و اشکال را چگونه مشاهده می‌کند. منبع: اشاره 110- صد و ده اشاره @shakhehtoba
✅آن که در احوال والدین نسبت به اولاد تأمل کند می بیند آن چه که از پدر و مادر در حق فرزند است رحمت است و پیش آمدن خشم بر وی بر اثر گستاخی فرزند و نافرمانی اوست. از اینجا به معنی "یا مَن سبقَت رحمتُه غضبَه" پی ببرد، و خود را مظهر این اسم شریف بیند، و به اصیل بودن جنت و طاری بودن جهنم آگاه شود. منبع: هزار و یک کلمه @shakhehtoba
🔷شخصى نامور كه يك از مشايخ علمى زمان خودش بود، به حضور مبارك امام صادق عليه السلام ، تشرف حاصل كرد، ديد جوانى مراهق ، خردسال در حضور امام به سوى در باز به نماز ايستاده است . اين جوان همان كس ‍ است كه امام صادق عليه السلام به مردم فرمود:انتم السفينه و هذا ملاحها (961) شما كشتى هستيد و اين جوان ناخداى شما است . اين جوان خردسال ، فرزند امام صادق ، يعنى امام هفتم اماميه ، موسى بن جعفر عليه السلام است . آن شخص به امام صادق عليه السلام عرض كرد: آقا! فرزند شما دارد به سوى در گشوده نماز مى گذارد و اين كراهت دارد. امام فرمود: نمازش را كه تمام كرد به خود او بگوييد. اين شخص بى خبر از اين كه گفتن بر خورشيد كه من چشمه نورم دانند بزرگان كه سزاوار سها نيست 🔷👌آقا زاده نماز را خواند و مواجه اعتراض آن شخص شد، در جوابش فرمود: آن كس كه من به سوى او نماز مى خواندم ، از اين در باز به من نزديك تر است . 📗منبع: فضائل و سيره چهارده معصوم (ع) در آثار استاد علامه حسن زاده آملي @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴حضرت علامه حسن زاده آملی: گنج در ویرانه است ولی هر ویرانه راگنج نیست ودر آنجا که گنج است یافتنش بی رنج نیست. 📙 @Shakhehtoba
در واقعه ای شخصی را در طواف دیدم که به من خبر داد از اجداد من بوده است و نامش را به من گفت از زمان وفاتش پرسیدم در جوابم گفت چهل هزار سال پیش از این بوده پس او را از مدت آدم پرسیدم به من گفت از کدام می پرسی از آدم اقرب؟ گفت تصدیق کن که من یکی از پیامبرانم و برای عالم مدت نمی شناسم که آغاز زمان باشد و در آنجا بیاستم و سپس از آنجا شروع کنم بدان که خدای سبحان همیشه خالق بوده است و همواره دنیا و آخرت خواهد بود مدت برای مخلوق است نه در خلق و آفریدن چه این که خلق با انفاس دمبدم پدید می آید. 📗 ج۳ ص:۱۰۳ @shakhehtoba 🌹کانال شاخه طوبی 🌹🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
سوال و جواب.pdf
161K
سوالات جناب محمد قائمى اميرى متخلص به پور كاشف‏ و پاسخ های حضرت علامه حسن زاده آملی @shakhehtoba
قرآن کریم.pdf
1.37M
دستور العمل اوّل: _کریم علامه حسن زاده آملی @shakhehtoba 🌹کانال شاخه طوبی 🌹🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
در دوره تدريس فصوص الحكم در آمل، چون درس به فصّ عيسوى رسيده است، در اثناى فصّ عيسوى در ليله مباركى براى يكى از اوتاد حلقه درس و بحثم (حاج آقا رضا ولایی) (خواجه ابوسعید آملی ) كه تا كنون بيش از سى سال است با من حشر علمى و عملى سير و سلوك دارد، و حقّا متنعّم به القائات سبّوحى بسيار است، به خطاب رحمانى اين كلمه عليا و درّه بيضاء تشرّف مى‏يابد كه «فصّ حكمة عصمتيّة في كلمة فاطميّة»، و اين وارده را در جلسه درس بعد برايم حكايت كرد؛ همين بارقه ملكوتى ايجاب كرد كه اين فصّ ثمين به عنوان متمّم فصوص الحكم به قلم اين خوشه چين خرمن ولايت به منصّه ظهور رسيده است، و الحمد للَّه على ما اكرم و أنعم و ألهم و احكم. 📗، ص: ۶۴۴ @shakhehtoba 🌹کانال شاخه طوبی 🌹🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جناب استاد علامه حسن زاده آملی فرمود: «همه كسانى كه قدم در مسير نهاده‏اند ابتدا چيزى چشيده‏اند تا آنكه در پى سلوك و رسيدن به همه آن برآمده‏اند، پس همه مجذوبند. طالب هر پيشه و هر مطلبى‏ حق چشاند اول بارش لبى‏ در قبال فكر و حدس سلوك و جذبه قرار دارد، و جذبه همانند حدس مى‏باشد. 📗 ترجمه و شرح استاد ناييجى ؛ ‏ج۲ ؛ ص۱۴۳۱ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
فكر و ذكر را دو بال مرغ جان ملكوتيّت در طيران و عروج به اوج سعادتت بدان. و بدانكه خيالات تو تنها كارى كه براى تو رسيده‏اند اين است كه تو را از سير به ديار ملكوت يعنى از اين طيران و عروج باز داشته‏اند. خيالات را براى حيوانات بگذار تو انسانى با عقل و عاقل و معقول باش. 📗 در ذكر و ذاكر و مذكور، علامه حسن زاده ص: ۵۲ @shakhehtoba
‌‌‌شـرح‌_نکته‌هائی_از_اشعار_حافظ.pdf
744.5K
‌‌‌شـرح‌ نکته‌هائی از اشعار حافظ علامه حسن زاده و ديگر رساله‏اى است به فارسى از عارف عبد الله بليانى- كه گويند شيخ و پير خواجه حافظ بوده است- اين رساله با رسائلى چند در سال 1352 ه در ايران به طبع رسيده است. 📗،علامه حسن زاده آملی ج‏۳، ص: ۱۹۷ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
هو از زبان عارفان به نظم و نثر بسیار نکوهش عقل و منطق شنیده می شود مثلاً سعدی گوید: دگر ز عقل حکایت به عاشقان منویس که حکم عقل به دیوان عشق ممضی نیست مولای رومی گوید: پای استدلالیان چوبین بود پای چوبین سخت بی تمکین بود در پاسخ باید گفت که نظر عمده اینان دعوت اهل منطق به عرفان عملی است که همین نکوهش را به کسانی که فقط به عرفان نظری اکتفا کرده اند دارند و البته دارایی غیر از دانایی است و دارایی خیلی هنر است. از دارایی تعبیر به عشق و ذوق میکنند. عبارت پردازی و سجع و قافیه سازی صنعت است و ذوق و شهود، مایه عزت و سبب سعادت است لذا حافظ گوید: حدیث عشق ز حافظ شنو نه از واعظ اگر چه صنعت بسیار در عبارت کرد در کتب اخلاق در مذمت واعظان و عالمانی که صنعت و کسوت خود را تور شکار دنیا و کشکول گدایی خود قرار داده اند بسیار سخن گفته اند و بلکه آیات و روایات در این موضوع بسیار. مَثَلُ الذين حمّلُوا التَّوراة ثمَّ لم يحملوها كمَثَلِ الحمار يحمل أسفارا. علم چندان که بیشتر خوانی چون عمل در تو نیست نادانی نه محقق بود نه دانشمند چارپایی بر او کتابی چند آن تهی مغز را چه علم و خبر   که بر او هیزم است یا دفتر قیصری عرفان نظری را نیز خبر می داند ، نه عیان و حق با اوست. پس مذمت این فريق، علم منطق و اهل نظر و عرفان نظری را نه چنان است که دیگران می پندارند، بلکه دعوت آنهاست به مراتب عالی تر که عیان و ذوق و وجدان و شهود است یعنی دعوت به عرفان عملی که شعبه اهم اخلاق و مهم ترین همّ انسان است؛ زیرا که حقیقت سلوک عرفانی تخلق به اخلاق رحمانی و تأدب به آداب قرآنی است. از آن علوم عاری تعبیر به علم رسمی می کنند و از این به علم عاشقی. علم رسمی سر بسر قیل است و قال نه از آن کیفیتی حاصل نه حال علم نبود غير علم عاشقی ما بقی تلبیس ابلیس شقی چند از این فقه و کلام بی اصول مغز را خالی کن ای بوالفضول صرف شد عمرت به بحث نحو و صرف از فصول عشق ناخوانـدی تـو حـرف و مراد از عقل نظری مذموم عند العرفاء همان كسب معارف و استنتاج علوم از اشکال منطقی است؛ نه اینکه مراد آنها نکوهش عقل به نحو اطلاق باشد که هیچ عاقلی بدان تفوه نمی کند این عقل مذموم در مقابل قلب به اصطلاح عارف است که محمود اوست. چه اینکه عقل نظری را قید و عقال میداند و قلب را که در تحول و تقلب است ، محل قابل انواع تجلیات. لذا در الهی نامه گفته آمد : الهی جان به لب رسید تا جام به لب رسید. 📖مآثر آثار/جلد اول_ص۲۲۹ 👤استاد صمدی آملی
نقل شده: " استُر ذَهَبَكَ وَ ذَهابَكَ وَ مَذهَبَك‏ " ترجمه: خود را و ذهاب را كه و خود را، از مردمان (نامحرم) پنهان داريد. 📗،علامه ج‏۲، ص:۳۵۴ @shakhehtoba 🌹کانال شاخه طوبی 🌹🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💠 حضرت علامه حسن زاده : بدانید دنیا دار شکار است و شکارچی ها خیلی ناقلا هستند بسیار هستند که می خواهند شما جوان ها را شکار کنند مواظب خودتان باشید.... @shakhehtoba
💠 حضرت علامه حسن زاده : جناب دوست جواد است و گدا می خواهد ؛ که گدا آیینه ی جود حق است گدائی کن تا محتاج خلق نشوی ... @shakhehtoba 🌹کانال شاخه طوبی 🌹🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجب روندگان راه نسيان است "نسوا الله فنسيهم" و علاج آن به ضد آن است "اذكروا الله كثيرا" و بهترين اذكار كلمه "لا اله الا الله" است كه مركب از سركه نفى و انگبين اثبات است به اين سكنجبين دفع صفراى نسيان مى ‏شود و بمضمون وعده "اذكرونى اذكركم" البته شفا حاصل مى ‏گردد. هزار و يك نكته، نکته ۸۷ ، علامه آملی، ص: ۸۹ ماخذ نقل:خزائن، ملا احمد نراقی، ص: ۵۰۵ @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | فیلمی کمیاب از حضرت علامه حسن زاده آملی روحی فداه در نمایشگاه کتاب ◽️ ارسالی از کاربر محترم کانال 🌹🌹 @shakhehtoba 🌹کانال شاخه طوبی 🌹🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a