eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 ♦️ است تمام عالم همه سبحات وجه حقّند سبحات جمع سبحه است و سبحه به معناي تسبيح است يعني هر موجودي را كه مي بيني آن قدر عظمت وجودي دارد كه وقتي به عظمت آن پي مي بري سبحان الله مي گويي و آدمي از مشاهدات عظومت وجودي اشياء در پوست خود نمي گنجد ، اين كه به همه موجودات عالم ، سبحات وجه خدا مي گويند به اين معني است كه تا آنها را مي بينيم به ياد وجه الله مي افتيم ؛ منتهي چون به خود و موجودات اطرافمان خو كرديم از مشاهده آنها خروج از عادت به ما دست نمي دهد ، حال اگر بر فرض ، بر بالاي كوه و قله اي برويم و چشمه اي كه انتظارش را نداشتيم نظاره كنيم و ببينيم كه آب از نوك قله به پايين سرازير مي شود ، الله اكبر و سبحان الله مي گوييم ، موحد آن است كه هر چه مي بيند عجيب ببينيد و سبحان الله بگويد. استاد 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
إلهی، از کودکان چیزها آموختم، لاجرم کودکی پیش گرفتم. فراز ۶۵ @shakhehtoba
🌺🌺 ♦️💠 در بحث غیبت حضرت بقیة الله عجل الله تعالی فرجه الشریف که شاید یکی از نکات مطرح شده در معنای کلمه اَمر همین حقیقت غیبت حضرت باشد که از غیبت تعبیر به امر اهل بیت (ع) می شود. که آقا جان حضرت بقیة الله به عنوان صاحب این امر مطرح می شوند . ♦️💠 این از بعضی از روایات روشن می شود که راوی از امام صادق سوال می کند که صاحب امر این امت شمایید آقا می فرمایند نه، می فرماید که فرزند شما هست ؟ باز هم آقا می فرمایند نه. گویا سوال را ادامه می دهد آیا فرزند فرزند شما هست ؟ باز هم آقا می فرمایند نه. از نسل من فرزندی هست که به نام مهدی عجل الله تعالی فرج الشریف که ایشان به عنوان صاحب امر مطرح هست . ♦️💠عرض می کنم که این لفظ امر حالا معانی مختلفی می تواند داشته باشد که ما حضرت را به این القاب به این اسامی صدا می زنیم من الجمله ، صاحب الزمان ، این صاحب الامر بودن عرض کردیم یکی از معانی اش شاید همین لفظ شریف غیبت حضرت را به عنوان یک امر الهی ، حالا این لفظ امر به معنای غیبت چه معنای بسیار شریف و سنگینی می تواند داشته باشد . ♦️💠علی اي حال غیبت حضرت اَمرالله است امر یک مقامی ست فوق مقام خلق و به یک تعبیری تمام خلقت و خلق در محضر امرند و این امر و خلق هر دو تا مال حق است که تعبیراتی در آیات هم آمده که امر مال خداست خلق مال خداست و خلق خدا هم در خدمت امر الهی اند و این امر الله یک حقیقت ممتدیست که کل نظام هستی را فرا گرفته تا آمد زمان اهل بیت (ع) و در امت جناب رسول الله این امر الهی به صورت یک حقیقی به نام غیبت خودش را نشان داده است ♦️💠و لذا هیچ یک از اهل بیت (ع) صاحب امر به این معنا ، امر به معنای غیبت نشدند همه شان در بین مردم حضور داشتند هم آنها مردم را می دیدند و هم مردم آنها را می دیدند تنها کسی که از ابتدا ولادتش دوران بارداری مادر ایشان در مسئله غیبت به سر برده هنوز هم در مسئله غیبت به سر می برد که طوریست که تقریباً به صورت قالب دیدن یک طرف است یعنی او می بیند اما دیده نمی شود. گردآورنده: 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید
✏️ آن كه در تصرّف انسان‌های كامل در مادّه كائنات دقيق شود، معجزات و خوارق عادات را از قوّت و قدرت نفوس قدسی آنان باذن اللّه يابد. 🌿 @shakhehtoba
🍀بعد از آن که فرعون هلاک شد حق با کلیمش (علیه السلام) بنای مواعده گذاشت : 🌹قوله سبحانه: "و اذ فرقنا بکم البحر فانجیناکم و اغرقنا آل فرعون و انتم تنظرون"."و اذا واعدنا موسی اربعین لیلة.."(سوره بقره - آیه 50 و 51) 🔸تا فرعون نفس را نکشتی از اربعین کلیمی لوحی بر موسی روح ، لائح نخواهد شد.  📗 دوم                   🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
🍀وقتی از شکم مادر بیرون آمد نفس وی در درجه نفوس حیوانی قرار میگیرد تا به ابتدای بلوغ صوری برسد شخص در این هنگام بالفعل حیوان بشری و بالقوه انسان نفسانی است. 🍀آن گاه نفس وی به فکر و رویه مدرك اشیاء شده و عقل عملی را به کار میگیرد، این چنین است تا به اوان بلوغ معنوی و رشد باطنی می رسد به این که ملکات و اخلاق باطنی وی مستحکم گردد، و این غالباً در حدود است پس وی در این مرتبه بالفعل انسان نفسانی و یا بالقوه انسان ملکی و یا انسان شیطانی است وی در قیامت یا با حزب ملائکه محشور میشود و یا به حزب شیاطین و جنودشان. 🍀اگر توفیق یارش شد و مسلک حق و صراط توحید را پیمود و عقلش به علم کامل گردید و به واسطه تجرد از اجسام پاك گرديد بالفعل فرشته ای از فرشتگان خدا می شود که در صف عالین مقربین اند، و اگر از راه راست منحرف شد و مسلک گمراهان و نادانان را پیش گرفت از جمله شیاطین میشود و یا در زمره بهائم و حشرات محشور میگردد. 📗 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
إلهی، چون است که چشیده ها خاموشند و نچشیده ها در خروش؟ فراز۶۶ @shakhehtoba
♻️ نماز معراج عشق 💠همه ممكنات از نقص خود در حال فرارند وطالب كمال، وبه طرف كمالاتشان در حركتند واين فرار وطلب از شؤون حق وتجليات اوست (مكمّل، حق است) وهمين فرار از نقص امكانى، به طلب كمال مطلوب از خلقت، تسبيح فطرى وتنزيه اسماءاللّه است (كه مظاهر ذات صمدى حقند) از نقص امكان، واشيا افاضات اَسماءُ اللّه‏اند به آنها؛ يعنى اشيا مظاهر اَسماءُاللّه‏اند وتنزيه اسماء كه به وسيله كلّ اشيا: «إن من شىءٍ الا يسبح بحمده» انجام مىشود، تنزيه حضرت ذات است از نقص امكان، وتنزيه جان اشياست از اطاعت غير حق، كه سبب تقرّب به حق است. ♦️تذكر مهم: تمام اشياى طبيعى داراى دوجنبه هستند: يكى جهت عالم مُلك يا عالم شهادت وحسّ، ديگرى عالم ملكوت (عالم غيب وباطن ولاهوت، عالم اِله): ♦️از جهت عالم مُلك وطبيعت وناسوت تنها، صامتند وبىشعور، واز جهت عالم ملكوت، ناطقند به زبانى فصيح‏تر از نطق انسانى وداراى شعورند روشن‏تر ودقيق‏تر از شعور و ادراكات بشرى(39) ♦️ (فيه نظر، چون انسان را استعداد دوتولّد است وموجودات ديگر يك ولادتى هستند وشعور وشهود اعلى نصيب ولادت دوم است، پس انسان اشرف واعقل است). ♦️پس انسان برترين موجودى است كه با ولادت دوم وارد ملكوت آسمان و زمين مىشود؛ يعنى انسان وقتى از عالم حسّ سفر كرد و به عالَم مثال (كه برزخ بين عالم حسّ وعقل است) رسيد با انبياواوليا وملائكه حشر پيدا مىكند وتسبيح اشيا را در عالم مثال با گوش جان مىشنود وهنگامى كه به عالم عقل مجرّد ارتقا يافت، اسرار عقلانى عالم را مىفهمد وتسبيح اشيا را به گوش عقلِ مُجَرَّدْ مىشنود. و وقتى از همه سفر كرد و اِلهى شد، از هواى نفس عبور كرده و از عقل اين سويى گذشته و به عالم اِله رسيده وسيرش در اسماءُ اللّه است ومتّصف به صفات اللّه ومُتخلّق به اخلاقِ اللّه شد، ديگر با چشم خدا مى بيند وبا سمع خدا مي شنود وبا اراده خدا كار مىكند، «وما رَميتَ إذْ رَمَيْتَ وَلكِنَّ اللّه رَمى»(40) (39). تفسير بيان السعاده، ج 2، ص 443، ذيل آيه «ان من شيء الا يسبح بحمده». (40). انفال (8) آيه 17. 📚منبع : يا معراج عشق از شاگردان حضرت علامه حسن زاده املي روحي فداه @shakhehtoba 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 💢
. 🔴 ♦️ به عنوان مثال شما در نشأه طبیعت می فرمایید آب و آتش ضد همند و با هم در یک نقطه و در یک مکان نمی گنجند و در طبیعیات فلسفه می خوانید،اگر آتش شدید شود و مستقیما آب بر روی آتش بریزید یا آب اثر آتش را از بین می برد یا آتش آنقدر قوی است که آب را تبخیر می کند.لذا هر جا بخواهید بین آب و آتش رابطه برقرار کنید به واسطه و حجاب نیازمندید. به این ترتیب،نمی شود بین ما و عشق واسطه نباشد.زیرا عشق یکپارچه آتش است و اگر بخواهیم بی واسطه با عشق ارتباط برقرار کنیم،در جا ذوب می شویم. حال فرض بفرمایید که اگر آن آتش عشق حقیقی در جان عارف بیفتد در او چه سوزشی ایجاد می کند،یعنی آن آتشی که هفتاد بار سوزاننده تر از آتش مادی طبیعی است،در قلب عارف شعله ور شود،با عارف چه می کند؟ #جلسه_بیست_و_نهم ا 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 💢
🌸 پخش زنده افاضات استاد صمدی آملی 🔸 موضوع جلسات : شرح دعای ندبه (ادامه سلسله‌ جلسات قبلی) 🔹 زمان : از شنبه ۳ تیر ۱۴۰۲ 🔸 هر روز ساعت ‍۱۸:۳۰ ▪️ توجه: زمان شروع جلسه ممکن است حدود ۱۰ دقیقه جابجایی داشته باشد. 🌷سایت تجلی اعظم https://www.tajallieazam-live.com/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀🍀 📝بسيارى از شاگردان مرحوم آية الحق حاج ميرزا على آقاى قاضى (رضى اللّه عنه) نقل كرده اند: ايشان بسيار به وادى السّلام نجف براى زيارت اهل قبور مى رفت و زيارتش تا چهار ساعت به طول مى انجاميد. در گوشه اى مى نشست به حال سكوت. ما خسته شده وبرمى گشتيم و با خود مى گفتيم: استاد چه عوالمى دارد كه اين طور به حال سكوت مى ماند و خسته نمى شود! 🍀عالمى بود در تهران، بسيار بزرگوار و متّقى بنام مرحوم آية اللّه حاج شيخ محمّدتقى آملى. ايشان از شاگردان سلسله اوّل مرحوم قاضى در اخلاق و عرفان بود. @shakhehtoba 🍀از قول ايشان نقل شد: من مدّتها مى ديدم كه آقاى قاضى چند ساعت در وادى السّلام مى نشيند. با خود مى گفتم: انسان بايد زيارت كند وبرگردد و به قرائت فاتحه اى ارواح مردگان را شاد كند. كارهاى لازمترى هم هست كه بايد به آنها پرداخت. اين اشكال در دل من بود امّا به هيچ كس ابراز نكردم حتّى به صميمى ترين رفيق خود كه از شاگردان استاد بود. مدّتها گذشت و من هر روز براى استفاده از محضر آية اللّه قاضى به خدمتش مى رفتم تا آنكه از نجف قصد مراجعت به ايران را داشتم وليكن در مصلحت اين سفر ترديد داشتم. اين نيّت در ذهن من بود و كسى از آن مطّلع نبود. @shakhehtoba 🍀شبى مى خواستم بخوابم در آن اطاقى كه بودم و در طاقچه پائين پاى من كتابهاى علمى و دينى بود. در وقت خواب طبعاً پاى من به سوى كتابها كشيده مى شد. با خود گفتم: برخيزم و جاى خواب خود را تغيير دهم يا لازم نيست؟ چون كتابها درست مقابل پاى من نبود و بالاتر قرار گرفته بود گمان بردم اين عمل هتك نيست و خوابيدم. صبح كه به حضور آقاى قاضى رفتم و سلام كردم @shakhehtoba ، 🍀فرمود: عليكم السّلام. صلاح نيست شما به ايران برويد. در ضمن پا دراز كردن به سوى كتابها هتك احترام است. من بى اختيار هول زده گفتم: آقا شما از كجا فهميده ايد؟ فرمود: از وادى السّلام فهميده ام! 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
إلهی، از شیطانِ جنّ بریدن دشوار نیست، با شیطانِ إنس چه باید کرد؟ فراز۶۷ @shakhehtoba
♻️ نماز معراج عشق 💠 ♦️اين رحمت وعزّت امتنانى، سلطان الرحمن الرحيم است كه بر هستى مالكيّت وسلطنت دارد(15) كه عارفان را به قُرب وشهود جزا مىدهد، طالبان بهشت را بهشت وهر كس را در خور علم و عمل، ♦️ ويوم الدين روزى است كه همه اشياء در اين حركت كمالى به هدف نهايى ذاتى خود، در خلقت مىرسند(16) و هر كس هر چه در دنيا كشت كرده در آن روز شكوفا مىشود، چه بد وچه خوب، هر كس ميهمان سفره خويش است. 💠مالك يوم الدين ♦️هر بذرى در جان خود كشتى وهر عملى كردى سبز مىشود و به بار مىنشيند، چه در دنيا وچه در آخرت كه آخرت دنباله دنياست، ولى انسان تا در عالم حس وطبيعت است، در حجاب است و از شهود ثمرات اعمال خويش غافل است. ♦️به مجّرد عبور از عالم طبيعت و ورود به عالم روح وجان، تمام اعمال وانديشه‏هاى خود را در جان خود مشاهده مىكند كه بدىها آزارش مىكنند وخوبىها لذّت وآرامش اوهستند. حال، براى رَستگان از عالم طبيعت وحيوانيت، در همين دنيا يوم‏الدينشان ظهور مىكند وبسيارى از اسرار ديگر وجود را مشاهده مىكنند وبراى محبوسين عالم طبيعت، با مرگ طبيعى به عالم آخرت وجزاى اعمال خود مىرسند. ♦️پس يوم الدين، روز جزاست، چه دنيا وچه آخرت؛ يعنى هر عملى را جزائى است قطعا ومالك اين قانون قطعى نظام حق، خداوند است واين قانون هميشگى است در دنيا وآخرت. چه بسا انسان كسى را آزرده، سائلى را ردّ كرده، پدر ومادر را ناراحت كرده، حيوانى را زده، مورى را زير پا لگد كرده وكشته يا هر نوع اذيّتى يا بىحرمتى به كسى يا حيوانى، جزاى اينها حتمى است كه بيمارىها، ناراحتىها، دردها، دلتنگىها، همه جزا هستند وكفّاره آن گناهان. حتى انسان از پديد آمدن اَبر، غمگين مىشود واز كارى كه كرده وفراموش كرده كيفر مىبيند(17). (15). فتوحات، ج 1، ص 423. (16). تفسير صدرا، ج 1، ص 80. (17). فتوحات، ج 1، ص 424. 📚منبع : يا معراج عشق از شاگردان حضرت علامه حسن زاده املي ره 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
✏️ آن كه در معنی حقيقی سعادت انسان درست نظر كند، پی برد كه سعادت نفس انسانی اين است كـه از كمال وجودی خود در عداد جواهر مفارق از ماده قرار گيرد تا در صدور افعالش مانند قـوام ذاتـش از مادّه طبيعی بی‌نياز گردد، چنانكه وصی(ع) فرمود: «و اللّهِ ما قَلَعتُ بابَ خيبر و قذفتُ به أربعينَ ذِراعاً لم تُحِسّ به أعضائی بِقوّة جـسدیّهٔ و لا حرَكةٍ غذائيةٍ و لكن ايدت بقوةٍ ملكوتيةٍ و نفسٍ بنور ربها مستضيئةٍ». يعنی سوگند به خداوند، من به قوّت جسدی و حركت غذائی دَر از خيبر برنكنده‌ام و آن را بـه چهل ارش به دور نيفكنده‌ام، چنانكه اعضايم بدان احساس نكرده است، ولكن به قوّت ملكوتی و نفسی كه به نور ربّ خود مستـضی است بر آن دست يافتم. و به عبارت ديگر: سوگند به خداوند، من به تأييد قوّت ملكوتی و نفسی كه به نور ربّ خود مستضی است، در از خيبر بركنده‌ام و آن را به چهل ارش به دور افكنده‌ام، چنانكه اعضايم بدان احساس نكرده است، نه به قوّت جسدی و حركت غذایی. 🌿 @shakhehtoba
278_۲۰۲۳_۰۶_۲۵_۰۵_۳۷_۱۴_۷۴۵_۲۰۲۳_۰۶_۲۵_۰۵_۴۱_۰۰_۷۰۹.mp3
3.52M
سلسله حضرت علامه حسن زاده آملی (ره) کاری از گروه ص 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 💢