eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
2هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال شاخه طوبی
♻️#نماز نماز معراج عشق #جلسه #شصت_و_ششم 💠فرمايش جناب حكيم سبزوارى وجناب صدرالمتألّهين(رضوان‏اللّ
♻️ نماز معراج عشق 💠حمد نزد عارفان ظهور صفات كمالى حق است، يا اظهار حق است صفات كمالى خود را كه مظهرش، همان اشيا وموجودات باشند، كه دَمْ به دَمْ، از كمالى به كمال بالاتر ودر نتيجه، به هدف وغاياتى كه در خلقت برايشان مقرّر شده در حركتند. حق صورت مىبخشد و اشيا نقش مىپذيرند. 🍃تاب خوردم رشته‏وار اندر كف خيّاط صُنع 🍃پس گره بر خيط خودبينى وخودرايى زدم "سعدي" 💠عالَمين، يعنى همه آفرينش، مثل شطّ خروشانى لحظه به لحظه وپي در پي ، از علم بِعَيْن مىآيند واز قوه به فعل مىرسند وكمالات پروردگارشان را ظاهر مىكنند تا به هدف نهايى خود در خلقت برسند، وآن كمال بخشى واين كمال پذيرى را كه ظهور يا اظهار كمال است، حمد وتسبيح گويند: «وإنْ مِنْ شَىءٍ إلاّ يُسبّح بِحَمدِهِ وَلكنْ لا تَفْقَهُون تَسْبيحَهُم إنَّهُ كانَ حَليما غفورا»(25). (25). اسراء (17) آيه 44. 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 🍃جمله ذرات عالم در نهان 🍃 با تومىگويند روزان وشبان: 🍃ما سميعيم وبصيريم وهُشيم 🍃 با شما نامحرمان ما خامُشيم "مثنوي" به اين معنا كه همه چيز تحت ادراك وشعورِ صَمَدِ حَقّ هست؛ يعنى حق بىنقص است وهمه چيز ظاهر كننده كمالات عِنايى حق، وآن معرفتِ صمد، تسبيح است واين ظهور كمالات، حمد حق است. كوه ودريا ودرختان همه در تسبيحند *** نه همه مستمعان فهم كنند اين اسرار "سعدي" 📚منبع : يا معراج عشق از شاگردان حضرت علامه حسن زاده املي ره 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 💢
✏️ آن كه در ادلّه تجرّد نفس _ اعم از تجرّد برزخی، و تجرّد تام عقلی و تجرّد أتمّ فوق تجرّد عقلی آن_ تـدبر كنـد، همه را منتج يک نتيجه يابد كه نفس جوهر بسيط ابدی است. 🌿 @shakhehtoba
💠 باشد ♦️ما برای چه عبادت میکنیم؟ 🔸عبادت باید قربه الی الله باشد،و اگر قربه الی الحور و القصور باشد باطل است. شیخ بهایی در کتاب شریف اربعین خود عنوان کرده که اگر نماز و عبادت برای این جهت باشد باطل است. 🔸فرمایش علمای فقه عظام هم همین است .شیخ بهایی در آنجا فرموده است:بباید دانست که بسیاری از علمای خاصه و عامه(یعنی علمای شیعه و سنی)بر آن رفته اند 🔸که هرگاه در عبادت،حصول ثواب اخروی یا خلاصی از نوایب عقاب الهی قصد شود آن عبادت صحیح نیست،و گفته اند که این قصد منافات دارد به اخلاص که عبارت از اراده محض حصول رضای الهی و اطاعت امر اوست و کسی که قصد حصول ثواب یا خلاصی از عذاب نماید هر آینه قصد کرده است جلب نفع و دفع ضرر را از خود،نه محض رضا و اطاعت امر خدا را،چنانچه کسی که تعظیم شخصی نماید و ستایش او کند به واسطه طمعی که در مال او داشته باشد یا به جهت ترسی که از اهانت و آزار او باشد هر آینه او را در آن فعل،مخلص نخواهند گفت. 📗به نقل از و 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 💢
إلهی، داغ دل را نه زبان تواند تقریر کند  و نه قلم یارد به تحریر رساند؛ الحمدلله که دلدار به ناگفته و نانوشته آگاه است. فراز ۶۳ @shakhehtoba
ضمن عذرخواهی از تاخیر صوتی این قسمت موجود نیست
کانال شاخه طوبی
♻️#نماز نماز معراج عشق #جلسه #شصت_و_هفت #حمد_عارف 💠حمد نزد عارفان ظهور صفات كمالى حق است، يا اظه
♻️ نماز معراج عشق 💠اقسام حمد: قولى و فعلى و حالى 1 ـ : حمد زبان است كه خدا به زبان انبيايش ظاهر كرده كه ايشان واُمَّتِشان حق را به اين كمالات بستايند: الحمدللّه رب العالمين. 2 ـ : اعمال دينى از عبادات وخيرات كه به بنده عنايت شده وبنده صرفا براى خدا اظهارش مىكند: «إنّما نُطْعِمُكُم لِوَجهِ اللّهِ لا نُريدُ مِنْكُم جزاءً ولا شُكورا»(28)؛ (زبان ولايت گويد:) ما آن چه از روزى مادّى ومعنوى به شما اطعام مىكنيم، ظهور كمال خداست وبراى خدا اطعام مىكنيم واز شما پاداش وسپاسى نمىخواهيم، چون روزى دهنده پروردگار است وما دست حقّيم وبايد موحّد بود. اوسزاوار سپاس است نه بنده واين جا از هر عضوى، كمالاتى كه به آن عنايت شده، ظاهر مىشود. «قال النبى (صلّى الله عليه وآله وسلّم): الحمدللّهِ على كُلِّ حالٍ»(29)؛ يعنى پيامبر (صلّى الله عليه وآله وسلّم) فرمود: حمد مخصوص خداست در همه حال، كه هر لحظه به هر عضوى، كمالى اظهار فرمايد. تذكر: لذا مواظبت فرماييد كه هر عضوى را به راهِ حق وبه كارى كه خدايش براى آن آفريده به كار گيريد نه به كارى كه بهره‏هاى نفسانى در آن منظور باشد. با دوقبله در ره توحيد نتوان رفت راست * يا رضاى دوست بايد يا هواى خويشتن "حكيم سنائي" 3 ـ امّا به حسب روح وقلب است، وقتى اين دومتّصف به كمالات علمى وعملى حقّ شدند ومتخلّق به اخلاق اللّه وصفات اللّه گرديدند، اين كمالات ملكه سِرّشان مىشود واين جا فعل بنده، فعل اللّه شده وصفاتش، صفات اللّه وذاتش پرتوذات اللّه وهر چه هست اوست وبنده پرتويى از نور حق است واستقلال وجودى ندارد(1). ومترنم به اين ترانه عشق است: كه جهان صورت است ومعنى يار * لَيسَ فِى الدّارِ غَيْرَهُ دَيّار "منسوب به حسين بن منصور" (28). دهر (76) آيه 9. (29). تفسير صدرا، ج 3، ص 385. 📚منبع : يا معراج عشق از شاگردان حضرت علامه حسن زاده املي ره 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید
کانال شاخه طوبی
🔴#كانال_شاخه_طوبي #حضور_و_مراقبت #مجلس_چهارم #درس_بیست_و_ششم 💠مانيايد دراين الفاظ واصطلاحات وتشبيه
🔴 عزيزان من ! در مسير باشيد تا ان شاء الله به مراقبت برسيد و به حضور برسيد اما عجله نكنيد ، حالاتتان نوسان پيدا مي كند افول داريد اما نگران نباشيدگرچه تا انسان مي بيند حالش افول كرده ناراحت مي شود ، زيرا نمي شود بي خيال شد . اما بدان تو مأموري كه امرت را انجام دهي حواست را جمع كن . انسان بايد خودش را بيايد ، گاه مي بيني با اندك تشري كه به كسي زده اي خودت خرد شده اي گاه ميبيني با سلام كردن به فرد ديگري ضربه مي خوري ، يك وقت ميبيني احوال پرسي مي كني گرفتار مي شوي و گاه احوال پرسي نمي كني و گرفتار ميشوي ، با اينها چه بايد كرد ؟ يكي دوتا ده تا نيست ماشبانه روز با پدر ، مادر ، فرزند ، همسر ، دوست ، رفيق خانه بيرون ، درون و ... ارتباط داريم . ادامه دارد .... استاد 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید
📗 📗 همان گونه که آب دریا به واسطه ی جوی ها و نهرهایی که به آن متصل اند، به اراضی اطراف می رسند، اسرار و حقائق ذات اقدس اله نیز به واسطه ی جداول انفسی افراد بر آنان افاضه می گردد. نفوس افراد اگر درست تصفیه و لایروبی نشود، نمی تواند محل جریان اسرار و حقائق نظام هستی که از آن تعبیر به "آب حیات" می شود ، قرار بگیرد. این آب که همان علم است، زمانی زلال و شفاف مشهود انسان می گردد که مجرای آن صاف بوده باشد؛ تا بدون هیچ زنگاری، حقیقت علم را آن گونه که هست، نشان بدهد. چه بسا ممکن است آبی که از جدول می گذرد، صاف و زلال بوده باشد، ولی به خاطر کثیف بودن جدول، آبی که به آن ریخته می شود زنگ گیرد و کدر و آلوده گردد. منبع، _معرفت_نفس : 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید
کانال شاخه طوبی
🔴#كانال_شاخه_طوبي #حضور_و_مراقبت #مجلس_پنجم #درس_بیست_و_هفتم عزيزان من ! در مسير باشيد تا ان شاء ا
🔴 ♦️ است تمام عالم همه سبحات وجه حقّند سبحات جمع سبحه است و سبحه به معناي تسبيح است يعني هر موجودي را كه مي بيني آن قدر عظمت وجودي دارد كه وقتي به عظمت آن پي مي بري سبحان الله مي گويي و آدمي از مشاهدات عظومت وجودي اشياء در پوست خود نمي گنجد ، اين كه به همه موجودات عالم ، سبحات وجه خدا مي گويند به اين معني است كه تا آنها را مي بينيم به ياد وجه الله مي افتيم ؛ منتهي چون به خود و موجودات اطرافمان خو كرديم از مشاهده آنها خروج از عادت به ما دست نمي دهد ، حال اگر بر فرض ، بر بالاي كوه و قله اي برويم و چشمه اي كه انتظارش را نداشتيم نظاره كنيم و ببينيم كه آب از نوك قله به پايين سرازير مي شود ، الله اكبر و سبحان الله مي گوييم ، موحد آن است كه هر چه مي بيند عجيب ببينيد و سبحان الله بگويد. استاد 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
إلهی، از کودکان چیزها آموختم، لاجرم کودکی پیش گرفتم. فراز ۶۵ @shakhehtoba
🌺🌺 ♦️💠 در بحث غیبت حضرت بقیة الله عجل الله تعالی فرجه الشریف که شاید یکی از نکات مطرح شده در معنای کلمه اَمر همین حقیقت غیبت حضرت باشد که از غیبت تعبیر به امر اهل بیت (ع) می شود. که آقا جان حضرت بقیة الله به عنوان صاحب این امر مطرح می شوند . ♦️💠 این از بعضی از روایات روشن می شود که راوی از امام صادق سوال می کند که صاحب امر این امت شمایید آقا می فرمایند نه، می فرماید که فرزند شما هست ؟ باز هم آقا می فرمایند نه. گویا سوال را ادامه می دهد آیا فرزند فرزند شما هست ؟ باز هم آقا می فرمایند نه. از نسل من فرزندی هست که به نام مهدی عجل الله تعالی فرج الشریف که ایشان به عنوان صاحب امر مطرح هست . ♦️💠عرض می کنم که این لفظ امر حالا معانی مختلفی می تواند داشته باشد که ما حضرت را به این القاب به این اسامی صدا می زنیم من الجمله ، صاحب الزمان ، این صاحب الامر بودن عرض کردیم یکی از معانی اش شاید همین لفظ شریف غیبت حضرت را به عنوان یک امر الهی ، حالا این لفظ امر به معنای غیبت چه معنای بسیار شریف و سنگینی می تواند داشته باشد . ♦️💠علی اي حال غیبت حضرت اَمرالله است امر یک مقامی ست فوق مقام خلق و به یک تعبیری تمام خلقت و خلق در محضر امرند و این امر و خلق هر دو تا مال حق است که تعبیراتی در آیات هم آمده که امر مال خداست خلق مال خداست و خلق خدا هم در خدمت امر الهی اند و این امر الله یک حقیقت ممتدیست که کل نظام هستی را فرا گرفته تا آمد زمان اهل بیت (ع) و در امت جناب رسول الله این امر الهی به صورت یک حقیقی به نام غیبت خودش را نشان داده است ♦️💠و لذا هیچ یک از اهل بیت (ع) صاحب امر به این معنا ، امر به معنای غیبت نشدند همه شان در بین مردم حضور داشتند هم آنها مردم را می دیدند و هم مردم آنها را می دیدند تنها کسی که از ابتدا ولادتش دوران بارداری مادر ایشان در مسئله غیبت به سر برده هنوز هم در مسئله غیبت به سر می برد که طوریست که تقریباً به صورت قالب دیدن یک طرف است یعنی او می بیند اما دیده نمی شود. گردآورنده: 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید
✏️ آن كه در تصرّف انسان‌های كامل در مادّه كائنات دقيق شود، معجزات و خوارق عادات را از قوّت و قدرت نفوس قدسی آنان باذن اللّه يابد. 🌿 @shakhehtoba
🍀بعد از آن که فرعون هلاک شد حق با کلیمش (علیه السلام) بنای مواعده گذاشت : 🌹قوله سبحانه: "و اذ فرقنا بکم البحر فانجیناکم و اغرقنا آل فرعون و انتم تنظرون"."و اذا واعدنا موسی اربعین لیلة.."(سوره بقره - آیه 50 و 51) 🔸تا فرعون نفس را نکشتی از اربعین کلیمی لوحی بر موسی روح ، لائح نخواهد شد.  📗 دوم                   🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
🍀وقتی از شکم مادر بیرون آمد نفس وی در درجه نفوس حیوانی قرار میگیرد تا به ابتدای بلوغ صوری برسد شخص در این هنگام بالفعل حیوان بشری و بالقوه انسان نفسانی است. 🍀آن گاه نفس وی به فکر و رویه مدرك اشیاء شده و عقل عملی را به کار میگیرد، این چنین است تا به اوان بلوغ معنوی و رشد باطنی می رسد به این که ملکات و اخلاق باطنی وی مستحکم گردد، و این غالباً در حدود است پس وی در این مرتبه بالفعل انسان نفسانی و یا بالقوه انسان ملکی و یا انسان شیطانی است وی در قیامت یا با حزب ملائکه محشور میشود و یا به حزب شیاطین و جنودشان. 🍀اگر توفیق یارش شد و مسلک حق و صراط توحید را پیمود و عقلش به علم کامل گردید و به واسطه تجرد از اجسام پاك گرديد بالفعل فرشته ای از فرشتگان خدا می شود که در صف عالین مقربین اند، و اگر از راه راست منحرف شد و مسلک گمراهان و نادانان را پیش گرفت از جمله شیاطین میشود و یا در زمره بهائم و حشرات محشور میگردد. 📗 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
إلهی، چون است که چشیده ها خاموشند و نچشیده ها در خروش؟ فراز۶۶ @shakhehtoba
کانال شاخه طوبی
♻️#نماز نماز معراج عشق #جلسه #شصت_و_هشتم 💠اقسام حمد: قولى و فعلى و حالى 1 ـ #حمد_قولى: حمد زبان
♻️ نماز معراج عشق 💠همه ممكنات از نقص خود در حال فرارند وطالب كمال، وبه طرف كمالاتشان در حركتند واين فرار وطلب از شؤون حق وتجليات اوست (مكمّل، حق است) وهمين فرار از نقص امكانى، به طلب كمال مطلوب از خلقت، تسبيح فطرى وتنزيه اسماءاللّه است (كه مظاهر ذات صمدى حقند) از نقص امكان، واشيا افاضات اَسماءُ اللّه‏اند به آنها؛ يعنى اشيا مظاهر اَسماءُاللّه‏اند وتنزيه اسماء كه به وسيله كلّ اشيا: «إن من شىءٍ الا يسبح بحمده» انجام مىشود، تنزيه حضرت ذات است از نقص امكان، وتنزيه جان اشياست از اطاعت غير حق، كه سبب تقرّب به حق است. ♦️تذكر مهم: تمام اشياى طبيعى داراى دوجنبه هستند: يكى جهت عالم مُلك يا عالم شهادت وحسّ، ديگرى عالم ملكوت (عالم غيب وباطن ولاهوت، عالم اِله): ♦️از جهت عالم مُلك وطبيعت وناسوت تنها، صامتند وبىشعور، واز جهت عالم ملكوت، ناطقند به زبانى فصيح‏تر از نطق انسانى وداراى شعورند روشن‏تر ودقيق‏تر از شعور و ادراكات بشرى(39) ♦️ (فيه نظر، چون انسان را استعداد دوتولّد است وموجودات ديگر يك ولادتى هستند وشعور وشهود اعلى نصيب ولادت دوم است، پس انسان اشرف واعقل است). ♦️پس انسان برترين موجودى است كه با ولادت دوم وارد ملكوت آسمان و زمين مىشود؛ يعنى انسان وقتى از عالم حسّ سفر كرد و به عالَم مثال (كه برزخ بين عالم حسّ وعقل است) رسيد با انبياواوليا وملائكه حشر پيدا مىكند وتسبيح اشيا را در عالم مثال با گوش جان مىشنود وهنگامى كه به عالم عقل مجرّد ارتقا يافت، اسرار عقلانى عالم را مىفهمد وتسبيح اشيا را به گوش عقلِ مُجَرَّدْ مىشنود. و وقتى از همه سفر كرد و اِلهى شد، از هواى نفس عبور كرده و از عقل اين سويى گذشته و به عالم اِله رسيده وسيرش در اسماءُ اللّه است ومتّصف به صفات اللّه ومُتخلّق به اخلاقِ اللّه شد، ديگر با چشم خدا مى بيند وبا سمع خدا مي شنود وبا اراده خدا كار مىكند، «وما رَميتَ إذْ رَمَيْتَ وَلكِنَّ اللّه رَمى»(40) (39). تفسير بيان السعاده، ج 2، ص 443، ذيل آيه «ان من شيء الا يسبح بحمده». (40). انفال (8) آيه 17. 📚منبع : يا معراج عشق از شاگردان حضرت علامه حسن زاده املي روحي فداه @shakhehtoba 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 💢