eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨▫️ ▫️ ▫️ 🔸حضرت امیرالمومنین (ع) جزء شاگردان اشراقی پیامبر (ص) بودند که فرمودند: در یک شب هزار باب علم از ایشان گرفتم که از هر بابی هزار باب علم به رویم باز شد. حضرت آقا هم شاگرد اشراقی جناب حضرت امام رضا (ع) هستند. 🔸امام رضا (ع) غریب همه ی غریبان هستند؛ یعنی ایشان در بین غریب ها از همه غریب تر هستند و چون مظهر اسم شریف رضای حق هستند، زود با غریبان کنار می آیند. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ @shakhehtoba 🔸خداوند در قرآن به پیامبر فرمود ما قرآن را در تو نازل کردیم، برای این که مردم باید فعلا" باگوش بشنوند، با چشم ببینند، با زبان حرف بزنند، ما به این صورت مردم را بالا می کشیم، پس حالا اقرأ چیست؟ إقرأ در مرتبه اول یعنی خواندن ظاهری و در مرتبه های بعد خواندن مثالی، عقلی و شهودی است. اینها همه را خواندن می گویند. 🔸شاگردان افلاطون سه فرقه بودند: مشائیون، رواقیون، اشراقیون،که آقایان رواقیون از ناحیه ی عبارت و اشاره می گرفتند. ولی این آقایان (اشراقیون) اصلا" نه اشاره می خواهند و نه عبارت. آنها دائما" در مقام سکوت تام بودندو از ناحیه سکوت می گرفتند. البته این برای من و شما نیست. الآن ما باید روش مشائی گری را در پیش بگیریم باید همین طور شبانه روز بخوانیم و بنویسیم و مطالعه کنیم تا می بینید که جرقه ها پیش می آید. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨▫️ ▫️ ,دوم اولین آیه ای که بر پیغمبر نازل شد آیه شریفه سوره علق است. این یعنی خودت را بخوان که با بحث معرفت نفس هماهنگ است. در همین یک آیه هم معرفت رب و هم معرفت خلق مطرح است. خداوند به پیامبر می فرماید مرا در همه مراتب وجودی نظام هستی بخوان. بالاترین رب رب جناب پیامبر اکرم (ص) است که از او تعبیر می شود به رب العالمین. اولین خلقت را خلقت انسان نام می برد که خلق الانسان من علق. خدایی که تو را از علق آفرید آن خدا را بخوان. از این ها معلوم می شود رب مطلقی که در تمام غیب ذات است هیچ کس نمی تواند او را بخواند. خلقت انسان از خلقت همه موجودات بالاتر است. ** معلم حقیقی همیشه حق سبحانه و تعالی است. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ @shakhehtoba 🔸علامه حسن زاده می فرماید انسان کامل متن است و عالم نظام تکوین شرح عینی اوست و این قرانی که در بین الدفعتین آمد ،این قران به منزله شرح کتبی انسان کامل است. 🔸نظام هستی آیات حق است ،و این آیات حق را ،حق تعالی به واسطه پیامبر به انسان می آموزد ،قرائت عالم ،قرائت آدم ،قرائت قران ،در هر سه مرتبه انقدر باید خواند تا به اسم رب پیغمبر رسید که نام مقدسش الله است . 🔸آدمی فربه شود از راه گوش ،انسان دائما باید در مقام تحصیل علم باشد، حکمت اول در ایران بود بعد رفت در یونان دوباره امد به ایران 🔸اشراق آن حقایق نفسانی افلاطون بود که بر جان شاگردان ریخته می شدو مرتبه سکوت محض است ،پس منظور اشراق در عرفان همان حقایق نفسانی است 🔸بُعد منزل نبود در سفر روحانی 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• مبادا قدر گوهر وجودت را نشناسی قدر خودت را بدان خویشتن را به ارزان نفروش درست است که فقیری، تهی‌دستی، محتاجی اما یک کیمیاگری هستی! خدای متعال آن سرمایه کیمیاگری را به تو داده آن ماده‌اش چیه؟ اصل آن ماده‌اش چیه؟ که آدم کمیاگر می‌شود؟ هستی، هستی‌ای که داری. هستی، هستی. وجود و بعدی که داری هستی‌ای که داری آن نعمت هستی تو همین سرمایه وجود تو بعد تو که جدولی از دریای بیکران وجود آن شعبه آن، جدول وجود تو، آن سرمایه اصلی تو، کیمیاگری هستی ... 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
🔰 🔰 👈 بدان که ولایت به حسب رتبت، اعلی و ارفع از رسالت و نبوت است؛ چون ولایت، باطن نبوّت و رسالت است و نیل به این دو مبتنی بر ولایت است... ولایت نبی، جنبه حقانی و اشتغال به حق تعالی است؛ و نبوت او، وجهه ی خلقی دارد؛ که توجه نبی به خلق است و شک نیست که اولی اشرف از دومی است؛ چه آن ابدی است به خلاف اینکه منقطع است. رسول و نبی از اسماء الله نیستند؛ ولی، وليّ، از اسماء الله است؛ لذا ولایت، منقطع نمی گردد به خلاف رسالت و نبوت. ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
إلهی، در شگفتم از کسی که غصّۀ خودش را نمی خورد و غصۀ روزی اش را می خورد. فراز ۱۶۳ @shakhehtoba
4_381897131771823526.mp3
11.46M
🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ 📗 🍀 🔸چون انسان غذا می خواهد، غذای او علم است و علم از ماوراء طبیعت می آید و هرگز علم از نشئه طبیعت بر نمی خیزد. تمام آنچه را که شما در دانشگاه ها و ما طلبه ها در حوزه ها می خوانیم اینها زمینه اند تا علم اصلی از ملکوت عالم بیاید. علم اصولا این جایی نیست. 🔸علم غذای نفس انسانی است که از ماوراء طبیعت می آید. و انسان بر اساس حرکت جوهری نفس باید به خدمت علم برود که آنقدر علم سطوت و عظموت دارد که پایین نمی آید، علم می گوید تو باید بالا بیایی. 🔸معرفت نفس آینه و نردبان تمام معارف است. اگر می خواهی بالا بروی از نردبان وجودی خودت بالا برو. 🔸آنچه شما در نه جلد اسفار و شفا، اشارات، تمهید القواعد، شرح فصوص قیصری، مصباح الانس ابن فناری، فتوحات و دیگر کتابهای فلسفی بخوانید در حقیقت می رسید به این که معرفت نفس چیست و سیر علمی بزرگان این است. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ @shakhehtoba 🔸ملا علی نوری حوزه ی علمیه ی اصفهان را به راه انداخت و در محضر درس سنگین ایشان چهارصد فیلسوف و حکیم تربیت شد که اگر ایشان سطح درسش را پایین می آورد، شاید به هزار حکیم می رسید اما عظمت او اجازه نمی داد، اصلا هیبت ایشان آدم را می گیرد. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ @shakhehtoba خدا فرمود جزای من عبد باشد و عبد فرمود جزای تو منم که اگر تو در مامضی(در گذشته) در جانت برای خدا باشی،خدا برای تو می شود جزا. خدا خواهی تو در واقع خداوند تو را خواسته است. از آن طرف جزا نفس عمل است. ** حضرت آقا در رساله لقاءالله فرمود مبادا نماز خواندی از خداوند غیر او را بخواهی. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی فقط با ذکر لینک 🙏💢
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨▫️ ▫️ 📗 🔸عالم تله ایست که انسان را به دام می اندازد تا به آدم بال پرواز دهد که بسوی ماورای طبیعت برود ،حق تعالی می فرماید من قران را نازل کردم که شما را به سمت من بیاورد ،مائده آن حقایق ملکوتی است که از باطن عالم سرازیر می شود 🔸انسان غذا می خواهد و غذای انسان علم است و علم هم از ماورای طبیعت می آید هرگز علم از نشئه طبیعت نمی آید آنچه که انسان در کلاس دانشگاه و حوزه می خواند نامش علم نیست اینها همه زمینه است که علم از ماورای طبیعت بیاید. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی فقط با ذکر لینک 🙏💢
🔰 🔰 👈 تسبیح، تنزیه ِ در مقام ذات است. تقدیس، تنزیه ِ در مقام صفات، ( یعنی تنزیه از صفات نقیصه ) سبّوح، بیان توحید ذات است و قدّوس، بیان توحید صفات. ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
48.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تصاویری از دیدار شهید حسن تهرانی مقدم با مرحوم علامه حسن زاده آملی فیلم 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، در شگفتم از کسی که غصّۀ خودش را نمی خورد و غصۀ روزی اش را می خورد. فراز ۱۶۴ @shakhehtoba
4_381897131771823530.mp3
14.33M
🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨▫️ ▫️ وجود است که مشهود ماست. ما موجودیم و جز ما همه موجودند. ما جز وجود نیستیم و جز وجود را نداریم و جز وجود را نمی یابیم و جز وجود را نمی بینیم. فهم معنای ظاهری این عبارت سر و باطن درس اول و بلکه تمام درس های معرفت نفس و سر و حقیقت تمام معارف انسانی، الهی و حقایق عالم است. ** هر عالمی که به دنبال علم می رود سه اصل اساسی را در مرتبه اول قبول دارد: یکی این که من هستم. دوم: اونی که من به دنبال و طلب او راه افتاده ام او هم هست. سوم: من هم که دارم به دنبال این مطلوب می گردم که او را بفهمم، فهمیدن و علم و ادراک هم هست و واقعیت دارد. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ @shakhehtoba 🔸در عرفان بحث اثبات وجود خدا ندارد و اثبات مربوط به فلسفه است. 🔸امام باقر (ع) می فرمایند: "هر چه در ذهنت می خواهی خدا را اثبات کنی، مخلوق توست." 🔸وجود کفو، همسنگ و همتا ندارد. حق، الله، وجود، حقیقت و واقعیت همه یک حقیقت اند. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹ع 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ ▫️✨✨▫️ ✨▫️ ▫️ 🔸اولین پله سیر انسانی این است که عینک بدبینی را از چشمت کنار بگذاری. چون به چشمت داشتی شیشه کبـود زین سبـب عالـم کبـودت می نمـود این عینک را از چشمت بردار می بینی که عجب!!! همه حق است و معنای مرگ یعنی همین. الآن حقیقت مرگ در این دو سطر برای انسان تجلّی می کند. 🔸دو چیز است که عقل و ذهن خوب نمی تواند آن را درک کند، اصلا" به حقیقتش نمی رسد، یکی عدمست، چرا عقل به آن نمی رسد؟ برای این که چیزی ندارد تا به آن برسد، بله چون هیچ ندارد . و یکی هم جناب خود وجود است ، خود حق است، آن هم عقل به کنه اش نمی رسد. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ @shakhehtoba 🔸ما جز وجود نیستیم و غیر وجود را نداریم ،همه جا راوجود گرفته و وجود حق است گر بشکافند سرو پای من جز تو نیابند در اعضای من 🔸عالم وجود، معلوم وجود ، علم وجود ، از ما جز وجود نماند ،همه در متن آن هستیم من به هرچه می گذرم ذکر دوست می شنوم من به هرچه می نگرم روی اوست می بینم 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
🔰 🔰 👈 از لطایف کلمات حکیم ربانی انباذقلس که در زمان داود پیامبر بود که حکمت را از لقمان در شام گرفت؛ و گفته شده که حکمت را از سلیمان علیه السلام گرفت؛ چیزی است که در تعریف نفس ناطقه گفته است که شهرزوری در نزهة الأرواح نقل کرده است که: « همانا کسی که قصد نماید تا اشیا را از بالا یعنی از جواهر اول بشناسد، ادراک اشیاء بر او دشوار است؛ و کسی که ادراک اشیاء را از پایین طلب کند، ادراک علم اعلی بر او دشوار است؛ زیرا که او از جوهر کثیف به جوهر در غایت لطافت منتقل می شود، و کسی که ادراک اشیاء را از متوسط طلب کند و متوسط را به کنه معرفتش بشناسد، بوسیله این متوسط ( یعنی نفس ناطقه ) به ادراک هر دو طرف عالی و اسفل می رسد و طلب این معرفت هم بر او آسان می گردد.» سپس شهرزوری بعد از نقل این کلام انباذقلس گفت: این کلام عجیبی است که قدرش را نمی داند مگر کسی که این متوسط یعنی نفس انسانیه را بشناسد. ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
"حبّ و بغض" چه چیز عجیبی است. هم ملاک ایمان و رستگاری است هم نشانه شقاوت و سقوط. به "قلب" بنگریم... به کدام سو میل می‌کند. درک و تماشا، کار قلب است اگر بینا باشد. فانها لا تعمی الابصار ولکن تعمی القلوب التی فی الصدور: پس این چشم‌ها کور نیستند بلکه دل‌هایی که در سینه‌ها هستند کورند. [حج/۴۶] 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، چرا بگریم که تو را دارم، و چرا نگریم که منم. فراز ۱۶۵ @shakhehtoba