eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
2هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️راسخون در علم چه کسانی اند: 💠 این طایفه مردمی هستند که به پروردگار خود ایمان آورده ، و بر ایمان خود استواری به خرج دادند ، در نتیجه خدای سبحان هم هدایتشان کرد ، و عقولشان را تکمیل فرمود ، و نتیجهٔ کمالِ عقلشان این شد که سخنی جز با داشتن علم نگویند ، و عملی جز با علم به صحت آن ، انجام ندهند ، و به همین جهت خدای عزوجل ایشان را راسخین در علم نامید و به کنیهٔ « اولوالالباب » یاد کرد . ج۳ ص۴۸ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
4_6035043609160450233.mp3
2.6M
📲 فایل صوتے 🎙حاج آقا 🔹گمان خوب به خدا 🔹خاطره شهيد ديالمه 🔹در نماز أيا به حقيقت إياك نعبد و إياك نستعين مي گوييم ؟؟ ⏱زمان: ۶ دقیقه ۴۱ ثانیه 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
: ✨✨🌷🌷 ✍️ ارتباط بین جان و تن خاکی در این دنیا و در عالم بعدی با بدنی که در این دنیا تحصیل کرده : ✨جان در تحت تدبیر ملکوت از خاک رویَد و بالیدن گیرد تا روان شود و از تن خاکی به در آید ، چنانکه مار از پوستش ، و (جان) در جهان دیگر که ماورای طبیعت است با تنی که در این نشأه تحصیل کرده و با آنها یکی شد به سر آرد ، و شاید که آن تن را نیز بگذارد و بگذرد ، که پدید آمده از سلاله طین و ماء مهین ، با جان آفرین شود و حشرِ عقلی پیدا کند ، که بدنها در طول هم باشند و تفاوتشان به کمال و نقص است. 📗 ۹۹۷ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
کانال شاخه طوبی
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها #حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی #استاد_صمدي_آملي #قسمت۱ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @
نامه‌ها برنامه‌ها تمام کتابها همه یک‌پارچه نور، و قلم نور، قدم حقیقت، و آنچه را که ظاهر و باطن این انسان عرشی و الهی را تشکیل می‌دهد، یک‌پارچه "ان صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین " دارد تشکیل می‌دهد. یک وقتی (حالا ان‌شاالله در بحث حضور) به محضر انورتان تقدیم می‌کنم که می‌فرمودند؛ یکی از عزیزان ما دوستان خاص ما فرمود که، یک وقتی از محضر مبارک‌شان پرسیدم که؛ شما شبانه روز حضورتان و مراقبت‌تان به چه اندازه هست؟ فرمودند "من ملکوت عالم را خدای عالم را گواه می‌گیرم؛ که در تمام شبانه روز حضور و مراقبت من بیست است." انسانِ مراقب همیشه حواس خودش را از تمام شئون (و) گوناگون جمع می‌کند. این است که این دل‌ها مجذوب یک همچین انسانی هستند و آقایان طایفه‌ی ایرایی، خانم‌های گرامی، خواهران، مادرها، برادرهای عزیز این طایفه، چه بدانند چه ندانند، ان‌شاالله توجه هم دارند، که بالاخره آقا در روی کره زمین به اسم ایرای شماست، به اسم آمل شماست، به اسم طایفه‌ی ایرانی شماست. این عزیزانی که الان اینجا جمع شده‌اند، وقتی اسم طایفه ایرائی را می‌شنوند، یا اسم ایرا را می‌شنوند، اصلا حال و هوای دیگری پیدا می‌کنند، شما را به چشم حضرت آقا مشاهده می‌کنند و قهراً معنویتی که از حقیقت حضرت آقا باخبر شدند، این دل‌های خسته، این دل‌های رمیده‌ی از اشتغالات دنیا، دل‌هایی که نمی‌خواهند به حقیقت خودشان را مشغول چند روزی کنند که احیانا عمری بگذرانند، تا اینکه از این نشئه‌ی طبیعت رخت بربندند. بلکه قلوبی که به حقیقت می‌خواهند بیدار باشند و می‌خواهند در حضور و مراقبت به‌سر ببرند، برای تحصیل طهارت و حقیقت معارف الهیه جان بدهند تا جانان بگیرند، سر بدهند تا سرور بگیرند، دل بدهند تا دلدار و دلبر به دست بیاورند، اینها شما عزیزان را طایفه‌تان را، حسینیه‌ی شما را، ایرای‌تان را، مطلقا به دید آقا نگاه می‌کنند و آن‌چنان غرق در‌ آقا هستند که از امور دیگر هیچ‌گونه توجهی ندارند، که به غیر از آقا چیز دیگر. و لذا من واقعاً باید به این طایفه، باید به این روستا (آدم ) تبریک بگوید که؛ خداوند حضرت آقا را از چندین نسل قبل، از کشوری همانند سوریه، منتقل بفرماید بیاورد به سوی ایران. آن جدّ پنجمی‌شان از سوریه هجرت‌ کنند به سوی ایران بیایند، بعد در ایران هم به سوی طایفه‌ی ایرائی بیاید و در اینجا ازدواج کند و یواش یواش این نسل در اینجا باقی بماند، بعد هم خداوند وجود مقدس حضرت آقا را به این طایفه، به این مردم عنایت بفرماید که از چندین نسل قبل، از کشوری همانند سوریه منتقل بفرماید بیاورد به سوی ایران، آن جد پنجمی‌شان از سوریه هجرت کنند به سوی ایران بیایند، بعد در ایران هم، به سوی طایفه‌ی ایرایی بیاید و در این‌جا ازدواج کند و یواش یواش این نسل در این‌جا باقی بماند، بعد هم خداوند وجود مقدس حضرت آقا را به این طایفه، به این مردم، عنایت بفرماید که به تعبیر حضرت علامه طباطبایی (قدس سره)؛ (من این را به قلم آوردم هم در شرح دفتر دل به قلم آوردم، در یکی دو جایش و هم در کتاب مآثر آثار در مقدمه اشاره‌ای کردم به این جمله و هم در بعضی از آثار دیگر که حالا الان یادم نیست، باز در این اثر دیگری که در دست داریم ان‌شاء‌الله چاپ می‌شود باز، به محضر عزیزانم می‌رسد، آنجا آوردیم که علامه طباطبایی (قدس سره)) نزد دو بزرگوار در دونقطه‌ی این کره‌ی زمین، یکی در مشهد در صحن حضرت امام هشتم (علیه الصلاة والسلام) و یکی نزد یکی از عزیزان و دوستان دیگری در منی و در عرفات در مکه‌ی مکرمه؛ هر دو بزرگواری که بی واسطه از دهان مبارک خود علامه طباطبایی (علیه الرحمه) شنیدند، (بنده از اینها بی‌واسطه نقل می‌کنم.) که فرمود: « آقای حسن‌زاده‌ آملی را کسی نشناخت، جز امام زمان و خاک پای حسن‌زاده طوطیای چشم طباطبایی.» این به اندازه نیست که آدم، همسایه بشود آقا شناسی کند، (وگرنه) یا هم‌روستایی بشود تا آقا بشناسد. گاهی افراد با یک هم‌سفری شناخته می‌شوند، گاهی در یک هم‌حجرگی یا هم‌اتاقی در دانشگاه و حوزه یا اینکه هم‌محلی و امثال اینها شناخته می‌شوند. اما گاهی شخصیت این‌قدر عمیق هست که شاید سالیانی انسان با این شخص عمیق هر شبانه روز به ظاهر باشد، اما از او خبر ندارد، از جان او، از سرّ او، از حقیقت او، آن‌هم به‌خصوص از کسانی که حقایقی در جان دارند و این حقایق را برای هر کسی ابراز نمی‌کنند، داعیه‌ی بر کتمان حقایق دارند. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، اگر الفاظم نارساست، داستان سنگ تراش و شبان موسی است. فراز ۴۷۴ @shakhehtoba
✍️حسرتهای ناتمام انسان دنیایی : 💠انسان دنیاپرست و مادی که هنوز متخلّق به اخلاق خدایی نشده و با ادب الهی بار نیامده ، تنها و تنها کامیابی های مادی را سعادت میداند ، و کمترین اعتنایی به سعادت روح و کامیابی‌های معنوی ندارد . قهرا چنین کسی هر چه زور دارد مصرف میکند که مال بیشتر و فرزندان و جاه و مقام و سلطه و قدرت بیشتری بدست آورد و در آغاز ، خیال میکند که این امور تنعم و لذت خالص است. مادام که به دست نیاورده از نداشتن آن حسرت میخورد ، ولی وقتی بدست می آورد می بیند ، نه ، آنطور هم که خیال میکرده نیست ، اگر یک لذت در آن هست ، هزار ناراحتی هم همراه دارد ، برای اینکه آنطور که می پنداشت به تمام معنا کامل نیست و نواقصی دارد و رفع همان نواقص هم گرفتاریها دارد ، در اینجا به شدت دل به آن اسباب می بندد ، ولی وقتی به سراغ اسباب میرود ، متوجه می شود که آنها هم هیچکاره اند ، در نتیجه یک حسرت دیگر هم بر دلش می نشیند ، او مسبب الاسباب را نیافته و به وی دل نبسته تا همواره ، دلی آرام و در برابر هر مصیبتی ، تسلیتی در جان خود داشته باشد. ج۳ ص۱۴ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
سراج چراغ را گویند و چراغ برای تاریکی است و پیامبر سراج مردم در تاریکی جهل است، مثل این که قرآن، سراج وهّاج هم گفته است، همان گونه که وجود آفتاب صوری در آسمان ظاهری تکوینی عینی ضرورت دارد تا زمینیان و آسمانیان از او نور گیرند و اگر کسی در افق اعلی به نظام کیانی ملاحظه کند، می‌نگرد که همه جا تاریک است و آفتاب ظاهری همانند چراغی در آن روشن است و وجود آن ضروری است، بیش از این، وجود انسان کامل به خصوص خاتم در عصر محمدی در آسمان معرفت ضرورت دارد. "وَالشَّمْسِ وَضُحاها"، "والقمر إذا تلاها" در مورد سوره مبارکه شمس روایتی نقل شد که جناب سلمان از حضرت خاتم در مورد شمس و قمر سؤال کرد که کیست؟ حضرت در جواب فرمود: آن شمس منم و قمر علی است که نور ولایت تشریعی است، و مراد از خلافت و وصی بودن و جانشین بودن علی، این نور ولایت است. 📗، ج۱، ص ۴۳، حضرت علامه حسن زاده آملی 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
کانال شاخه طوبی
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها2 #حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی #استاد_صمدي_آملي #فایل_صوتی2 🌹کانال شاخه طوبی 🌹
در این روزهای سوگ و ماتم حضرت اباعبدالله الحسین سید الشهدا علیه الصلاة و السلام که آغاز سال ۱۴۲۳ هجری قمری است. با اجازه‌ی عزیزان تشرف پیدا می‌کنیم به عبارات و کلماتی که از رساله‌ی عرشی و شریف نامه‌ها برنامه‌ها به محضر انورتان عرایضی تقدیم می‌داریم. همان‌طور که از اسم شریف این کتاب ملاحظه می‌فرمایید، اسم و نامش به نام نامه‌ها برنامه‌هاست، که کلمه‌ی برنامه را می‌شود که به دو صورت معنا کنیم؛ یکی این‌که برنامه‌ها را به معنای جمع بر برنامه بگیریم یعنی دستورالعمل و مسائلی که در پیرامون نکات اخلاقی، عملی، انسان سازی در کلمات اهل بیت علیهم السلام و قرآن کریم به عنوان ثقل اکبر و ثقل اصغر مطرح است. که لفظ برنامه‌ها را به منزله‌ی جمع از برای برنامه بگیریم و مراد از برنامه هم یعنی دستورالعمل، آن‌وقت به این‌صورت می‌شود که نامه‌هایی که حضرت آقا برای عزیزانی فرستاده‌اند، هر یک یک این نامه‌ها حاوی برنامه‌هایی هست که دستورالعمل‌های انسان‌ساز هست. و یک وقتی هم می‌توانیم برنامه را، نه به عنوان این‌که دستور و امر و مسائل اخلاقی و عرفانی بگیریم بلکه "بَر" را با "نامه" را از هم جدا کنیم و نامه‌ها را جمع نامه بگیریم و عبارت را به این‌صورت معنا کنیم که کسانی که به محضر مبارک حضرت آقا نامه فرستاده‌اند و از حضرت ایشان انتظار و توقع جواب نامه‌شان را داشته‌اند، آقا هم بر پیرامون نامه‌ی آن آقایان برایشان نامه‌ها فرستادند، آن‌وقت عبارت را بگوییم نامه‌هایی که حضرتِ آقا بر اساس نامه‌های آن آقایان نوشته‌اند. که این نامه‌های آقا خودش، حاوی دستورالعمل‌ها است، به هر دو وجه‌اش معنا کنیم حق است، چه نامه هایی که از آقا به پی نامه‌های آن عزیزان داده شده است یا این‌که نامه‌هایی که آقا برایشان نوشته‌اند، این نامه‌ها هر یک‌اش به عنوان برنامه‌های، دستورهای عملی انسان سازی من و شماست. به هر دو وجه‌اش معنا می‌دهد. اما عمده آن وجه اول است که برنامه‌ها را جمع برنامه بگیریم و نامه‌های آقا را به عنوان این‌که نامه‌ها حاوی دستورالعمل‌های اخلاقی و انسانی و قرآنی است، به عنوان نامه‌هایی که برنامه‌ها است بگیریم و معنا کنیم. این معنای اول بیشتر با متن عبارات و آن‌چه که هدف اصلی حضرت ایشان بود، این سزاوارتر است و بر اساس آن مقاصد شریف ایشان احسن و احوط بهتری دارد. کل این برنامه‌هایی که در این رساله از آیات قرآن کریم و از روایات آمده است این‌ها به صورت برنامه‌هایی است که هر کسی بخواهد به اندازه‌ی ظرفیت وجودی خودش از این دستورالعمل‌ها استفاده بفرماید، اشکالی ندارد مگر این‌که خدای ناکرده بخواهد به افراط و تفریط بکشاند، اگر حد اعتدال را در اجرای این دستورات قرآنی که هر کسی بخواهد به اندازه‌ی ظرفیت وجودی خودش از این دستورالعمل‌ها استفاده بفرماید، اشکالی ندارد مگر این‌که خدای ناکرده بخواهد به افراط و تفریط بکشاند. اگر حد اعتدال را در اجرای این دستورات قرآنی و روایی مراعات بفرمایند در حدی که به مقدار ظرفیت‌شان هست، به اندازه‌ای که به خانواده‌هایشان فشار نیاورند، کسب و کارشان ضربه نبیند، که تازه تمام تذکرات همه جانبه‌ی اخلاقی را حضرت استاد (روحی فداه) در این کتاب شریف هدیه فرموده‌اند. و همان‌طور که در خود این کتاب و در جاهای دیگر می فرمایند که: آن‌که به حقیقت برنامه‌ی دستور اصلی انسان‌سازی ما است قرآن کریم است؛ "انَّ هذا القرآنَ یهدی للتی هی اقوم" این قرآن کتابی است که هدایت به سوی آن مسیری که مسیر اقوم و با قوام‌تر است، می‌فرماید که هیچ کتابی در نظام هستی به اندازه‌ی قرآن کریم در هدایت‌گری به سوی طریقِ اقوم نداریم، چون قرآن کتاب صمدِ پیغمبر اکرم است. همان‌طور که نبوت حضرت، صمد است، پُر است، هیج جای خالی ندارد و همان‌گونه که رسالت حضرت یک رسالت پُر و غیر‌متناهی است، به این معنا که الی یوم القیامه هرچه را که نیاز انسان‌سازی بشر باشد سنت رسول الله، رسالت پیغمبر،قرآن کریم او،عهده دار بیان هر چه که بشر نیازمند باشد هست، ولذا رسالت و نبوت حضرت صمد است، زیرا که تنها کسی که در نظام هستی از جنبه‌ی نبوت رسالت توانست مظهر اسم شریف صمدِ حق متعال باشد، پیغمبر اکرم است.یکی از ادله‌ی بر این فرمایش، همان حدیث شریف معروف است: "حلالُ محمد حلال الی یوم القیامه (صلی الله علیه و آله و سلم) و حرامه حرام الی یوم القیامه" 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
AudioMix_5FilesMerged_۲۰۲۴۱۰۳۱_۰۶۴۸۲۰_۲۰۲۴_۱۰_۳۱_۲۲_۴۳_۰۴_۵۱۵.mp3
5.41M
وجه افتراق الهامات رحمانی با القائات شیطانی چیست؟ محک قلب سلیم قلب شناسد ز سلیم 🌸 کاین بود از دم رحمانی و آن شیطانی سخن آن بود که استاد گرانمایه بگفت 🌸 حسنا در پی هر چه روانی آنی! ، ص۱۵۹ ، میکده روحانی 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، حسن که از شنیدن یک ندای «التوحیدُ أن تَنسی غیرالله» این همه ابتهاج دارد، ابتهاجِ خاتم گیرندۀ قرآن چه حد است، و خود ابتهاج تو چون است. إلهی، به ابتهاج خودت و به ابتهاج خاتمت، ابتهاج حسن و دیگر نفوس و الهه ات را مزید گردان و وعدۀ حق «لَدینا مَزید» ات را در حقّشان اکید فرما! فراز ۴۷۵ @shakhehtoba
AUD-20220329-WA0042.
2.07M
📝 آخرش...! یك نفر از راه می‌رسد، کـہ ‌بـودنش 🌱 جبرآن‌ تمام‌ نـبودن‌هاست. امام زمان عج 🎤استاد @shakhehtoba 🔸🌸🔸🌸🔸🌸🔸
💠 دلیل بر امتداد غیبت امام زمان (علیه السلام) قرآن كريم درباره يونس پيغمبر عليه السلام فرمود: " فَلَوْ لا أَنَّهُ كانَ مِنَ الْمُسَبِّحِينَ لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلى‏ يَوْمِ يُبْعَثُونَ " (الصافات، 143 و 144) پس اگر حجتى الهى را در ظَهر ارض عمرى دراز باشد چه جاى استبعاد و استيحاش، لذا آيه مذكور در امتداد غيبت امام زمان حجة ابن الحسن عسكرى (ع) تمام و كمال است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ترجمه آیه : و اگر او از تسبيح ‏كنندگان نبود تا روز قيامت در شكم ماهى مى ‏ماند! ظهر: روی استیحاش: اندوهگین شدن، وحشت کردن، رمیدن 📚 منبع : کتاب هزار ویک نکته، ص 141 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
‍ 💠 ، است. آن كسي كه لياقت دارد تا از محضر امام زمان بهره مند شود نيازي به ظهور جسماني آن حضرت ندارد بلكه به واسطه ارتقاي نفساني خود از آن حضرت بهره ميگيرد اما در مقابل آن كه در درون جانش اسباب شهود امام مطلق را فراهم نكرده است ، ولو اين كه امام با بدن مباركشان ظاهر حاضر شوند بهره ي كافي و لازم نخواهد برد زيرا امام زمان عليه السلام انسان كاملي است كه با ظهورش هفتاد و يك اسم از اسماي اعظم الهي كه تاكنون فقط يكي از آنهاظهور كرده است ، قيام خواهد كرد و مابايد آنچنان خود را آماده كنيم كه بتوانيم هر وقت اراده كرديم در محضر تام كريمه ي "لو انزلناه هذا القرآن علي جبل لرايته خاشعا متصدعا من خشية الله "(١) قرار بگيريم واز آن حضرت استفاده ي علمي و معنوي ببريم (١) سوره حشر آيه ٢٢ از 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
30.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چرا بادینتون اعراض میکنید ؟؟ بیانات ارزشمند حضرت علامه حسن زاده رضوان تعالی علیه @shakhehtoba کانال شاخه طوبی در پیام رسان «ایتا» 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
إلهی، می دانم که می دانی، اما چگونه می دانی خودت می دانی. (ألا یَعلَمُ مَن خَلَقَ و هُوَ اللطیفُ الخَبیر) فراز ۴۷۶ @shakhehtoba