eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
2.1هزار ویدیو
61 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️« تَوَدُّ لو اَنَّ بینها و بینه اَمَداً بعیداً» (۳۰- آل عمران) اعمال خود را حاضر می بیند : ✨ این جمله دلالت دارد بر اینکه حاضر شدن عمل زشت باعث ناراحتی نفس می گردد ، و اگر فرمود صاحبِ عمل زشت دوست دارد که : ای کاش بین او و آن عمل ، فاصله ای زمانی می بود و نفرموده کاش آن عمل را نکرده بودم ، برای این است که عمل خود را حاضر می بیند و می بیند که خدای تعالی عملش را حفظ کرده، دیگر هیچ آرزویی نمی تواند داشته باشد، بجز اینکه بگوید ایکاش در چنین موقعیتی که سخت ترین احوال است، بین من و این عمل زشت فاصله زیادی بود ، و اینطور نزدم حاضر نمی شد . همچنانکه به همنشینِ بدِ خود نظیر این سخن را می گوید که: « حتی اذا جاءنا قال یا لیت بینی و بینکَ بُعدَ المشرقینِ فبئسَ القرین» ج۳ ص۲۴۵ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
:🌷✨🌹 ✍️ حکایت نفس امّاره که مانع عقل میشود : ✨ شهوت و غضب ، این قوه حیوانیه در انسان را بسوی اموری که موردنظرشان است فرامیخواند ، این شهوت و غضب نیز در اثر قوه متخیله و متوهّمه برانگیخته می شوند . یعنی گاهی متوهّمه و متخیله چیزی را به یاد می آورند ، و در اثر این یادآوری است که شهوت و غضب گُل می کند ، گاهی چشم می بیند و گوش می شنود و همین ها او را به شهوت و غضب برمی انگیزاند . ✨ بیچاره عاقله ای که می بایستی خودش سلطان همه اینها باشد و اینها(غضب و شهوت) خدمهٔ او باشند ، حالا آنها قوه عاقله را اسیر خود ساخته اند و نمی گذارند قوه عاقله کارش را درست انجام دهد و دنبال درس و کمال و معارف برود و لذا طبع بر عقل حاکم می شود . قوه عاقله اسیر اینهاست و ناخواه فرمان می بَرَد و آرمیده هم نیست ، و همینطور آشفته و مضطربه است و تا مطمئنه نشود و آنها را اسیر خود نسازد ، قوه عاقله نمی تواند به سوی دیارِ مُرسلات گام بردارد . تا اینجا حکایت نفس امّاره بود . 📗 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
استادصمدی-استادنداریم چه کنیم؟.mp3
10.42M
با موضوع: ؟ ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ برگرفته از جلسه سخنرانی شب هجدهم ماه مبارک رمضان فروردین 1403 👆 سلام و رحمت الهی بر شما عزیزان این صوت، بسیار عالی و مفید است. اختصاصی کانال شاخه طوبی است. ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، خوشا به حال کسانی که نه غم بز دارند و نه غم بزغاله! فراز ۴۸۵ @shakhehtoba
درقرآن مجید و کتب ادعيه و جوامع روائی، سمیع و بصير بسيار آمده است و در همه روایاتی که از خاصه و عامه که به طرق و صور گوناگون در احصای نود و نه اسم الهی مأثور است که : ان الله تسعة وتسعين اسما مَن دعا بها استجيب له, و مَن أحصاها دخل الجنة, این دو اسم شریف آمده است ، و با این که در احصای بعضی از اسمای الهی اختلاف دارند در این دو اسم متفق‌اند. و لكن در هیچ آیت و روایتی و در هیچ دعای مأثورى اسم لامس و ذائق و شام بر حق تعالی اطلاق نشده است. سمیع و بصیر از ائمه سبعه اسمای حسنای الهی‌اند که عبارت از حیّ و عالم و مرید و قادر و سمیع و بصیر و متکلم‌اند, و حیّ امام ائمه است و ارده چون بالا برود علم است و همچنین صفات آنها ائمه سبعه صفات‌اند که عبارت از حیات و علم و اراده و قدرت و سمع و بصر و کلام است. قوای لامسه و ذائقه و شامه توغل در ماده دارند، علاوه این که آنچه در تدبیر نظام و حفظ انتظام امور مردم برای سلطان حکیم مدبّر لازم است تا آحاد اجتماع را در مسیر کمال و خطّه عدل وادارد و آنان را از هرج و مرج و طغیان و عصیان و تجاوز باز بدارد این است که بدانند سلطان به اوضاع آنها بصیر و به احوالشان ناظر و به گفته هایشان سمیع است.پس بدانچه گفته‌ایم در اطلاق سمیع و بصير بر حق سبحانه تدبر شود. 📗، کلمه ۱۵۴، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
و آن که گفته شد حضرت ختمی (ص) سراج است اشاره است به آیه‌ی مبارکه‌ی سوره‌ی احزاب که فرمود: " یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ شَاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِیراً * وَ دَاعِیاً إِلَی اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً منیراً" که حضرت را به عنوان چراغ فروزان عالم در شب ظلمانی جهان معرفی فرمود. سراج و چراغ مال تاریکی است مثل این که در آیه‌ی دیگر آفتاب را سراج وهّاج معرفی کرد "وَجَعَلَ الْقَمَرَ فِيهِنَّ نُوراً وَ جَعَلَ الشَّمْسَ سِراجا " که در حقیقت عالم تاریک است و اگر کسی در افق اعلای نظام هستی قرار گیرد و منظومه‌ی شمسی را نگاه کند همه جا را تاریک می‌بیند و در یک گوشه‌ای یک چراغ روشن است به نام آفتاب که مقداری اطراف خود را روشن کرده و نور می‌دهد و یک شمع دیگری مثلاََ روشن است به نام ماه که آن هم نور را از آفتاب گرفته و منعکس می‌نماید و مابقی همه جا را ظلمت گرفته است. و این که قرآن کریم حضرتش را به سراج منیر معرفی فرمود برای آن است که مردم به واسطه‌ی هدایت او به سعادت‌شان می‌رسند و از ظلمات و تاریکی‌های شقاوت و ظلم نجات پیدا می‌کنند. 📗، جلد اول، ص ۱۷۶، ابوالفضائل علامه حسن زاده آملی، داود صمدی آملی 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، از سرّ دل نشینت لب دوختم، و از شرّ آتشینم سوختم. فراز ۴۸۶ @shakhehtoba