eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
2هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
:🌷✨🌹 ✍️ لزوم تفکر روزانه در زندگی سالک: 💠 اگر « تفکّر ساعَةٍ» وجود داشته باشد کارها سازنده می شود. انسان باید اهتمام داشته باشد و تفکر ساعةٍ را از دست ندهد ، یعنی فکر کند این یک هفته ای که گذشت چه شده؟ در پیشگاه خدایش بنشیند که ما امروز چه کردیم ، داریم چه می‌کنیم؟ کجا بودیم و چه بودیم ؟ که هستیم و داریم چه می شویم ؟ به کجا می رویم ؟ در آن وقتِ خلوت تفکّر ساعة ٍ خیلی کار می رسد . آن بهتر از این عبادتهای هفتاد سال ِ بی تفکر است . 📗 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
با صحیفه سجادیه که زبور اهل بیت است حشر داشته باشید که به شما حرف یاد می‌دهد و ادب می‌آموزد و لطف بفرمایید این بار که دوره قرآن را تلاوت می‌کنید در نظر داشته باشید آن کلماتی را که سفرای الهی و اولیاء الله خدا را به آن کلمات می‌خوانند، بدانها التفات فرمایید و به زبان داشته باشید تا تشبّه به انبیاء پیدا کنید. لذا یکی از وصیت‌های خوش جناب محيى الدین عربی این است که فرمود: " شما رَحِم ولایت هستید و صله رحم کنید و این رحم را قطع نکنید، و صله رحم داشته باشید." کلماتشان را بر زبان جاری کنید، ببینید آنها خداوند را به چه خطاب خواندند شما هم به همان نحوه بخوانید. 📗، ج۱، ص ۴۹، حضرت علامه حسن زاده آملی 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
4_671561043452887318.mp3
5.26M
نامه ها برنامه ها ۶ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
و علی آله الطیبین الطاهرین المظلومین المعصومین سلام الله علیهم اجمعین فرمودند که حالا که آمدی، گویم‌ات وَاستقم کما اُمرت که ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکة هر کسی لبیک بفرماید آن‌چه را که حق یر او القا فرموده است، اصل لبیک گفتن، طوری جواب می‌شنود که اگر استقامت در کار را به خرج بدهد، به مقام شریف تنزل وحی و تنزل نُزُل الهیه دست می‌یابد، که ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکة. با استقامت می‌دهند، اهل حال به تعبیر جناب شیخ اکبر محی الدین عربی، اهل حال اهل مکاشفه نمی‌‌شوند، اهل حال جرقه می‌خورند. جرقه خوردن، انسان را به حقایق ملکوتی دست‌یابی نمی‌دهد، استقامت می‌طلبد که باید در راه ادامه‌ی مسیر بدهد تا این‌که از کتل‌ها از امتحان‌ها از صحنه‌هایی که برای او پیش می‌آورند، امتحان‌های خطرناک، از صحنه‌هایی که برای او پیش می‌اورند، امتحان‌های خطرناک، خیلی جان‌گداز، که هر یک‌یک امتحانش کافی‌ست که افراد فراوانی از معرکه‌ی تقرب به حق دور بشوند، که اگر این مسیر را با امتحانات توانست با مقاومت و استقامت طی بفرماید، ان‌گاه به او می‌چشانند. اول نشان می‌دهند، او را می‌ربایند، می‌نمایند تا او را اهل استقامت بسازند، آن‌گاه به او حقایق را تقدیم بفرمایند. شیخ رئیس در نمط دهم اشارات بعد از آنی که حقایق حِکمی را در کتاب شریف اشارات‌اش القا فرمود و به‌خصوص نمط هشتم، نهم، باز به‌ویژه نمط نهم اشارات، که مقامات العارفین است، آن‌چنان جناب شیخ الرئیس از جنبه‌ی بیان عرفانی قلم‌زنی کرد که اصلا هر خواننده‌ای هر اهل قلمی، هر اهل فنی، در مقابل عبارات شیخ سر تعظیم فرود می‌آورد، به طوری که اگر کسی خوب نتواند بین حدیث و بین غیر حدیث تمایزی و مِیز و فرقانی داشته باشد خیال می‌کند که عبارات شیخ، متن احادیث اهل بیت است، چه این‌که در حقیقت، به یک تعبیری بیان احادیث ائمه‌ی اطهار علیهم السلام است. بعد از این‌که این حقایق را القا می‌کند، در پایان نمط دهم که آخر اشارات است، تحت عنوان وصیتی سفارش می‌فرماید که؛ می‌خواهی به کسانی بدهی، باید به این چند گروه ندهی، به یک گروه می‌توانی بدهی. آن یک گروه را هم باید در پنج شش مرحله امتحان بقرمایی، که تا ظرفیت پیدا کنند، حرف را ضایع نکنند، حرف ضایع نشود که حرف حریم دارد، و حریم علم به حفظ علم است از نامحرم. غرض، امتحان می‌کنند تا استقامت ببخشند که ان‌شاءالله در بحث جلسه‌ی بعد که مربوط به شب هست، آن‌جا هم این اشاره را آقا فرموده‌اند که دیر دیر می‌دهند تا استعداد، قوی‌تر بشود. استقامت در راه باعث می‌شود که می‌بینیم ملکوت عالم، خودش در مقابل انسان، خاشع می‌شود، خاضع می‌شود، اصلا استقامت این‌طور می‌آورد، چه‌طور می‌بینی که یک جوان درس‌خوان در کلاس درس استادی در مدرسه مقاومت می‌کند، از سختی‌های راه نمی‌هراسد، چه‌طور معلم‌اش را در مقابل‌اش خاشع می‌کند؟ معلم چه‌طور دل‌سوز و مهربان می‌شود؟ چه‌گونه تشنه‌اش می‌شود؟ اوایل فرموده‌اند: تو استقامت بکن، بعد می‌بینی که ملکوت عالم از تو به تو تشنه‌تر است، تشنگی‌هایش را نشان می‌دهد، خودش به دنبال من و شما می‌آید؛ ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکة دیگر کانال وجودی‌اش را باز می‌کنند، ایشان قابلیت این را دارد که عل الدوام راه به سوی غیب نظام هستی داشته باشد، اما اهل حال، نه. آن‌هایی که به یک واسطه‌ای مثلا یک آتشی گرفته‌اند، تشنگی‌شان زود برطرف می‌شود، این‌ها نه. شاید یک وقتی یک غیبی نشان بدهند، یک خوابی را به او بنمایانند، یک چهارتا جرقه‌ای هم در جانش به‌وجود بیاورند؛ ان الله لا یضیع اجر من احسن عملا، بافت نظام هستی طوری‌ست که هر کسی ذره‌ای خیر و عمل صالح را از خودش ظهور بدهد، خداوند عمل او را بی‌اجر نمی‌گذارد، پاداش‌اش را می‌دهد. یک چیزکی به او می‌نمایانند، اما باز یواش یواش رو به افول می‌رود، نامه ها برنامه ها ۶ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
اما باز یواش یواش رو به افول می‌رود، خاموش می‌شود، مثل رعدوبرق را می‌ماند که رعدوبرق هیچ‌گاه نمی‌تواند که راه طولانی بیابان و صخره‌‌ها و کوه‌ها ودره‌ها و دشت‌های‌ سهمگین را به انسان نشان بدهد که شخصی که در کنار در زیر رعد و برق آسمان در شب ظلمانی تاریک می‌خواهد راه برود بتواند به مقصد برسد. این یک جرقه‌تکی هست، جرقه‌ای می‌زند خاموش می‌شود تا شخص یک قدم گرفته دوباره باز هوا تاریک شده مسیر خاموش است، مجبور است بایستد. چه‌بسا هم که گاهی شدت جرقه زیاد باشد، چشم او را نور بزند، آن‌مقداری که در تاریکی می‌توانست باز بهتر راه طی کند، این مقدار جرقه تازه باز مزاحم‌اش هم بشود، به چشم‌اش نور بزند که باز نتواند خودش را جمع کند راه را بهتر ببیند. حال این گرفتاری‌ها را دارد، حالا یک دعای کمیلی می‌رود یک حالی پیدا می‌کند، یک وقتی نمازش، ای! شده حالا حالی پیدا کرده (مثلا)، یک وقتی پای سخنرانی منبری چیزی رفته یک بلی گرفته، یک آتشی گرفته، خوب هست اما نه. آن‌طوری که اهل استقامت می‌خواهند به مقصد برسند این‌طوری نمی‌شود. اهل استقامت باشید. به هر مقداری که همت بلند است به همان مقدار استقامت بفرمایید، استقامت بفرمایید، ببینید که چه‌طور دست شما را می‌گیرند! از راه‌هایی دست را می‌گیرند مِن حیث لایحتسب است، که اصلا به فکر انسان، به مخیله‌ی انسان نمی‌رسید. منتهی تا گفتی الهی آمدم، اگر به حقیقت گفتی که آمده‌ام، باید منتظر باشی که پیچ‌وخم‌ها پیش می‌آید، دست‌اندازها پیش می‌آید، صحنه‌ها پیدا می‌شود، که اگر به راه نمی‌افتادیم شاید این چیزها اصلا پیدا نمی‌شد. چه‌کار دارند، دست‌انداز بیاندازند، دارند می‌چرند در نشئه‌ی طبیعت، مثل آن کودکی که به مدرسه نرفته این را که دیگر مشق نمی‌دهند، این را تکلیف سنگین شب نمی‌دهند، این را که به فلک نمی‌بندند، رهایش کن ذَرهم حتی یَاکُل و یُتمتع ولش کن، بگذار برود و بچرد، هر طور دلش‌ می‌خواهد بگردد، ولگردی کند، خوش‌اش هم می‌گذرد، چون سفره‌ی رحمت رحمانیه‌ی خداست، چه‌کار داری که حسودی کنی؟! لباس خوب داشتن، رحمت رحمانیه است، زندگی خوب داشتن رحمت رحمانیه است، سلامتی بدن داشتن رحمت رحمانیه است، این همه حیوانات سلامتی بدن دارند، این همه حیوانات دارند می‌خورند می‌چرند دشت‌ها، علف‌ها، بیابان‌ها، صحراها، چه کاری‌ست که یک انسان الهی اگر به راه افتاد و چهارتا سختی برایش پیش آمد بگوید؛ ببین این‌ها که مؤمن نیستند، در مسیر نیستند، چه‌قدر خدا برای شان امکانات درست کرده! نامه ها برنامه ها ۶ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
همین‌که ما به سوی خدا رفتیم، حالا چه بلاها به سر ما می آورد! او را رها کردند تا بچرد، ذَرهم یاکُل و یُتمتع او را ولش کن بگذار بچرد، بخورد. او روی سفره ی رحمت رحمانیه نشسته، در رحمت رحمانیه خداوند بخل ندارد. اصلا خداوند در رحمت رحمانیه امساک ندارد، پهن کرده این سفره را، بگذار از این آفتاب از این زمین از این ماه از این چرخ و فلک از این نظام هستی از روزی، از خانه‌ی خوب، زن، فرزند، لباس خوب، ماشین، مغازه، برو بیا بگذار داشته باشند." مدینه باد به اهل مدینه ارزانی" آن‌که اهل همت است، تازه نه تنها در این‌جا حسودی نمی‌کند و بخل ندارد و مظهر جود الهیه هست، بلکه می گوید؛ گر قیامت مخیر بکنندم که چه خواهی؟ آن‌جا هم اگر بهشت بدهند این بهشت را تحویل بهشتیان می‌دهم که؛ دوست ما را و (تمام) همه‌ی این جنت و فردوس شما را این نفس خوب است، این خوب است. نه تنها این‌جا روی سفره‌ی رحمت رحمانیه‌ی الهیه امساک ندارد بخل ندارد جود دارد و حاتم طایی است، جناب حضرت مادر گران‌قدر فاطمه‌ی زهرا خدیجه‌ی کبری هست و و دیگران، بلکه حتی در قیامت هم که می‌رود، به او می‌گویند حالا مخیرت کردیم چه می‌خواهی؟ گر مخیر بکنندم به قیامت که چه خواهی، هر چه می‌خواهی به تو می‌دهیم. حالا چه‌طور بندگان خدا دل خوش می‌کنند که بدون این‌که این‌ها را مخیرشان بکنند، چون می‌دانند خواسته‌شان این بهشت است و حور و غلمان است، آن پیک الهیه نامه از طرف خدا می آورد، سلام می‌رساند و در این نامه به این‌ها می‌فرماید: به شما کلید "کن" عطا کرده‌ام و با این "کن" هرچه می‌خواهی "یکون کن". یادش به‌خیر! در اوایل کودکی که امروز کودک‌تر از دیروز و دیروز کودک تر از امروزم، شنیده بودیم که وقتی قیامت می‌شود، آدم دلش _اگر احیاناََ یک پرنده‌ای در آسمان دارد می‌رود_ دلش می‌خواهد که کباب این پرنده را بخورد، می‌بینی که کباب می شود به پیش ایشان حاضر می‌شود که بخورد، آن‌جا دیگر تیر بگیرد و کمان بگیرد و به صحرا بدود و شکار کند، نخیر! قیامت سختی ندارد بهشت جای آسانی است دیگر. بعد که مسائل فلسفی و این حرف‌ها پیش آمده، دیدیم نفس ناطقه‌ی انسانی آن‌چنان قوی می‌شود که تصرف در نظام هستی می‌کند و با انشاء و توجه نفس، آن‌چه که در عالم هست مطیع او می شوند، از جنبه‌ی فلسفی، چه‌قدر برهانش هم سنگین است، شیرین است نامه ها برنامه ها ۶ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، «یا أحکمَ الحاکمین و یا میسّرَ کُلِّ عسیر!» حکم محکم «کلّ میسر لما خلق له» بر حسن حاکم است؛ حکم آنچه تو فرمایی محض لطف است. فراز ۴۸۴ @shakhehtoba
✍️« تَوَدُّ لو اَنَّ بینها و بینه اَمَداً بعیداً» (۳۰- آل عمران) اعمال خود را حاضر می بیند : ✨ این جمله دلالت دارد بر اینکه حاضر شدن عمل زشت باعث ناراحتی نفس می گردد ، و اگر فرمود صاحبِ عمل زشت دوست دارد که : ای کاش بین او و آن عمل ، فاصله ای زمانی می بود و نفرموده کاش آن عمل را نکرده بودم ، برای این است که عمل خود را حاضر می بیند و می بیند که خدای تعالی عملش را حفظ کرده، دیگر هیچ آرزویی نمی تواند داشته باشد، بجز اینکه بگوید ایکاش در چنین موقعیتی که سخت ترین احوال است، بین من و این عمل زشت فاصله زیادی بود ، و اینطور نزدم حاضر نمی شد . همچنانکه به همنشینِ بدِ خود نظیر این سخن را می گوید که: « حتی اذا جاءنا قال یا لیت بینی و بینکَ بُعدَ المشرقینِ فبئسَ القرین» ج۳ ص۲۴۵ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
:🌷✨🌹 ✍️ حکایت نفس امّاره که مانع عقل میشود : ✨ شهوت و غضب ، این قوه حیوانیه در انسان را بسوی اموری که موردنظرشان است فرامیخواند ، این شهوت و غضب نیز در اثر قوه متخیله و متوهّمه برانگیخته می شوند . یعنی گاهی متوهّمه و متخیله چیزی را به یاد می آورند ، و در اثر این یادآوری است که شهوت و غضب گُل می کند ، گاهی چشم می بیند و گوش می شنود و همین ها او را به شهوت و غضب برمی انگیزاند . ✨ بیچاره عاقله ای که می بایستی خودش سلطان همه اینها باشد و اینها(غضب و شهوت) خدمهٔ او باشند ، حالا آنها قوه عاقله را اسیر خود ساخته اند و نمی گذارند قوه عاقله کارش را درست انجام دهد و دنبال درس و کمال و معارف برود و لذا طبع بر عقل حاکم می شود . قوه عاقله اسیر اینهاست و ناخواه فرمان می بَرَد و آرمیده هم نیست ، و همینطور آشفته و مضطربه است و تا مطمئنه نشود و آنها را اسیر خود نسازد ، قوه عاقله نمی تواند به سوی دیارِ مُرسلات گام بردارد . تا اینجا حکایت نفس امّاره بود . 📗 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
استادصمدی-استادنداریم چه کنیم؟.mp3
10.42M
با موضوع: ؟ ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ برگرفته از جلسه سخنرانی شب هجدهم ماه مبارک رمضان فروردین 1403 👆 سلام و رحمت الهی بر شما عزیزان این صوت، بسیار عالی و مفید است. اختصاصی کانال شاخه طوبی است. ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، خوشا به حال کسانی که نه غم بز دارند و نه غم بزغاله! فراز ۴۸۵ @shakhehtoba
درقرآن مجید و کتب ادعيه و جوامع روائی، سمیع و بصير بسيار آمده است و در همه روایاتی که از خاصه و عامه که به طرق و صور گوناگون در احصای نود و نه اسم الهی مأثور است که : ان الله تسعة وتسعين اسما مَن دعا بها استجيب له, و مَن أحصاها دخل الجنة, این دو اسم شریف آمده است ، و با این که در احصای بعضی از اسمای الهی اختلاف دارند در این دو اسم متفق‌اند. و لكن در هیچ آیت و روایتی و در هیچ دعای مأثورى اسم لامس و ذائق و شام بر حق تعالی اطلاق نشده است. سمیع و بصیر از ائمه سبعه اسمای حسنای الهی‌اند که عبارت از حیّ و عالم و مرید و قادر و سمیع و بصیر و متکلم‌اند, و حیّ امام ائمه است و ارده چون بالا برود علم است و همچنین صفات آنها ائمه سبعه صفات‌اند که عبارت از حیات و علم و اراده و قدرت و سمع و بصر و کلام است. قوای لامسه و ذائقه و شامه توغل در ماده دارند، علاوه این که آنچه در تدبیر نظام و حفظ انتظام امور مردم برای سلطان حکیم مدبّر لازم است تا آحاد اجتماع را در مسیر کمال و خطّه عدل وادارد و آنان را از هرج و مرج و طغیان و عصیان و تجاوز باز بدارد این است که بدانند سلطان به اوضاع آنها بصیر و به احوالشان ناظر و به گفته هایشان سمیع است.پس بدانچه گفته‌ایم در اطلاق سمیع و بصير بر حق سبحانه تدبر شود. 📗، کلمه ۱۵۴، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
و آن که گفته شد حضرت ختمی (ص) سراج است اشاره است به آیه‌ی مبارکه‌ی سوره‌ی احزاب که فرمود: " یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ شَاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِیراً * وَ دَاعِیاً إِلَی اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً منیراً" که حضرت را به عنوان چراغ فروزان عالم در شب ظلمانی جهان معرفی فرمود. سراج و چراغ مال تاریکی است مثل این که در آیه‌ی دیگر آفتاب را سراج وهّاج معرفی کرد "وَجَعَلَ الْقَمَرَ فِيهِنَّ نُوراً وَ جَعَلَ الشَّمْسَ سِراجا " که در حقیقت عالم تاریک است و اگر کسی در افق اعلای نظام هستی قرار گیرد و منظومه‌ی شمسی را نگاه کند همه جا را تاریک می‌بیند و در یک گوشه‌ای یک چراغ روشن است به نام آفتاب که مقداری اطراف خود را روشن کرده و نور می‌دهد و یک شمع دیگری مثلاََ روشن است به نام ماه که آن هم نور را از آفتاب گرفته و منعکس می‌نماید و مابقی همه جا را ظلمت گرفته است. و این که قرآن کریم حضرتش را به سراج منیر معرفی فرمود برای آن است که مردم به واسطه‌ی هدایت او به سعادت‌شان می‌رسند و از ظلمات و تاریکی‌های شقاوت و ظلم نجات پیدا می‌کنند. 📗، جلد اول، ص ۱۷۶، ابوالفضائل علامه حسن زاده آملی، داود صمدی آملی 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، از سرّ دل نشینت لب دوختم، و از شرّ آتشینم سوختم. فراز ۴۸۶ @shakhehtoba
با صحیفه سجادیه که زبور اهل بیت است حشر داشته باشید که به شما حرف یاد می‌دهد و ادب می‌آموزد و لطف بفرمایید این بار که دوره قرآن را تلاوت می‌کنید در نظر داشته باشید آن کلماتی را که سفرای الهی و اولیاء الله خدا را به آن کلمات می‌خوانند، بدانها التفات فرمایید و به زبان داشته باشید تا تشبّه به انبیاء پیدا کنید. لذا یکی از وصیت‌های خوش جناب محيى الدین عربی این است که فرمود: " شما رَحِم ولایت هستید و صله رحم کنید و این رحم را قطع نکنید، و صله رحم داشته باشید." کلماتشان را بر زبان جاری کنید، ببینید آنها خداوند را به چه خطاب خواندند شما هم به همان نحوه بخوانید. 📗، ج۱، ص ۴۹، حضرت علامه حسن زاده آملی 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
در رساله اعتقاداتم گفته ام: اعتقاد من این است که صحف علوم عقلی و عرفانی اساسی و اصيل, تفسير انفسی خطاب محمدی و کشف تام احمدی اند - صلى الله عليه و آله و سلم - که بدون دراست و تعلیم و تعلم آنها فهم اسرار نهفته در آیات و روایات برای نفوس غير مكتفيه حاصل نمی‌شود، فافهم. 📗، کلمه ۱۵۵، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
چنانکه آب و نان غذای جسم می‌شوند و خود بدن می‌گردند، علم و عمل نیز انسان‌سازند. و به حکم حکیم برهان قطعی و معصوم اتحاد عاقل به معقول اعنی اتحاد عالم به معلوم و مدرِک به مدرَک، علم، ذات جوهر نفس نفیس انسانی می‌شود، و انسان به یافتن علم که آب حیات روان است، سعت وجودی می یابد، و وجود وی شدید و قوی می گردد. چه اینکه مرجع و مآل علم به نور وجود است و این نور وجود، چشم نفس ناطقه بلکه عین وی می‌گردد، العلم نور يقذفه الله في قلب مَن يشاء. و به عبارت کوتاه بسیار بلند معلّم ثانی در مدینه فاضله: كل ما كان وجوده أتم فإنه إذا علم و عقل كان ما يعقل عنه و يعلم منه أتم، پس هر اندازه که روان قویتر باشد، قوت وی که نور علم است شریف‌تر و فاضل‌تر خواهد بود، و هر اندازه قوت روان فاضل‌تر باشد، قوت آن بیشتر می‌گردد و نیروی نور ذاتش فزونی می‌گیرد و فزون‌تر می‌شود و با حیات محض إِنَّ الدَّارَ الآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوان سنخیت بیشتر پیدا می کند. 📗،ج ۱، ص ۱۵۵_۱۵۴، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
🍁🌾🍁🌾🍁🌾🍁🌾 💠و ما ادریک ما الفاطمه؟! (پای کلام علامه حسن زاده آملی) 🔹انسان کامل اگر مرد باشد مظهر و صورت عقل کل است، و اگر زن باشد مظهر و صورت نفس کل و سخن او «مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ» و حدیث نبوی « اُمّ ابیها» بر همین روال و مدار حقیقی و تفسیر انفسی قابل فهم و ادراک است. 🔹بدان دلیل «فاطمه» نامیده شد که خلق از ادراک و معرفت ذات و هویّتش محرومند و فرمود: «اِنّما سُمّیت فاطمة لانَّ الخلقَ فُطِموا عَن معرفتِها». پس: الفاطمةُ ما الفاطمةُ و ما ادریکَ ما الفاطمةُ؟! @shakhehtoba 🔹حضرت علیها سلام، هم «لیلة القدر» است و هم «یوم الله» و یازده قرآن ناطق از این لیلة القدر فرود آمده و آن جناب امّ الائمّه است؛ چنان که انسان کامل کتاب الله و حضرت فاطمه علیهاالسلام «امّ الکتاب». 💠در بیان مراتب لیلة القدر است که لیلة القدر بنیه انسان کامل و سینه خاتم است و قرآن در آن و به سوی آن فرود آمد و قابل و حامل آن است. فاطمه علیهاالسلام قرآن شناس و مفسّر قرآن است.  💠حضرت بی بی، عصمة الله الکبری می گوید: « الهی شکرت که مرا در هیچ مرحله ی قرآن معطل نگذاشتی.» این حرف یعنی چه؟! 🔻جناب شیخ مقید، جناب سید مرتضی علم الهدی و بزرگان دیگر نظیر امثال و نظایر آنان، حضرت صدیقه ی طاهره را عصمة الله الکبری می دانند. امام حسن عسکری علیه السلام، در روایتی می فرماید که: « ما (ائمه)، حجت های خدا بر شمائیم و جده ی ما فاطمه حجت خدا بر ماست.» 🔹این چه مقامی است دیگر؟! این چیست؟! سبحان الله! سبحان الله! 🌷قدر خود بشناس و مشمر سرسری خویش را از هرچه گویم برتری + 💠خلق را یارای ادراک مقام علمی و عملی زهرا علیهاالسلام نیست و معرفت به کنه شخصیت فاطمه علیهاالسلام میسور احدی نمی باشد که آن انسان کامل را باید انسان کامل بشناسد و بشناساند. در هر آنی به نعمتهای غیر متناهی الهی متنعمی. مبادا آنها را در راه معصیتش صرف کنی! 📗، جلد 7، کلمه 983، صفحه 338 🌾🍁🌾🍁🌾🍁🌾🍁 ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ 🏴کانال شاخه طوبی 🏴 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a