فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 چرا همگان به امام حسین(ع) عشق میورزند؟
🔴حسین بن علی (ع) سوژه ای بزرگ برای مبارزه با ظلم ، اقامه نماز ، امر به معروف و نهی از منکر و احیای اسلام
🔻حسين بن على يك سوژه بزرگ اجتماعى است.
حسين بن على در آن زمان يك سوژه بزرگ بود؛
هر كسى كه مى خواست در مقابل ظلم قيام كند، شعارش «يا لَثاراتِ الْحُسَيْن» بود.
🔻امروز هم حسين بن على يك سوژه بزرگ است،
سوژه اى براى امر به معروف و نهى از منكر، براى اقامه نماز،
براى زنده كردن اسلام،
براى اينكه احساسات و عواطف عاليه اسلامى در وجود ما احيا بشود.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 60-59- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 امام حسین(ع):
خود را جز به خدا نفروشید!
🟢أفضل الشهداء
🔸بمناسبت سالروز ولادت با سعادت ابوالفضل العباس (ع) و روز جانباز
✅ مقام جناب أبوالفضل بسيار بالاست.
✅ ائمّه ما فرموده اند:
«انَّ لِلْعَبّاسِ مَنْزِلَةً عِنْدَ اللَّهِ يَغْبطُهُ بِها جَميعُ الشُّهَداءِ»
عبّاس مقامى نزد خدا دارد كه همه شهدا غبطه مقام او را مى برند
✅ متأسفانه تاريخ از زندگى آن بزرگوار اطلاعات زيادى نشان نداده؛
يعنى اگر كسى بخواهد كتابى در مورد زندگى ايشان بنويسد مطلب زيادى پيدا نمى كند.
✅ ولى مطلب زياد به چه درد مى خورد؟
گاهى يك زندگى يك روزه يا دوروزه يا پنج روزه يك نفر كه ممكن است شرح آن بيش از پنج صفحه نباشد،
آنچنان درخشان است
كه امكان دارد به اندازه دهها كتاب ارزش آن شخص را ثابت كند، و جناب أبو الفضل العبّاس چنين شخصى بود.
✅ سن ايشان در كربلا در حدود سى و چهار سال بوده است و داراى فرزندانى بوده اند كه يكى از آنها به نام عبيد الله بن عبّاس بن علىّ بن أبي طالب است و تا زمانهاى دور زنده بوده است.
✅ جناب أبو الفضل در وقت شهادت امير المؤمنين، كودكى نزديك به حد بلوغ يعنى در سن چهارده سالگى بوده است.
✅ در مقاتل معتبر اين مطلب را نوشته اند كه :
امير المؤمنين على عليه السلام يك وقتى به برادرشان عقيل فرمودند براى من زنى انتخاب كن كه «وَلَدَتْهَا الْفُحولَةُ» نژاد از شجاعان برده باشد.
✅ عقيل نسّابه است، نسب شناس و نژادشناس بوده و عجيب هم نژادشناس بوده و قبايل و پدر و مادرها را و اينكه كى از كجا نژاد مى برد مى شناخته است.
✅ فوراً گفت: «عَنّى لَكَ بِامِّ الْبَنينَ بِنْتِ خالِدٍ»
آن زنى كه تو مى خواهى امّ البنين است.
امّ البنين يعنى مادر پسران (مادر چند پسر)،
✅همين دختر را براى امير المؤمنين خواستگارى كردند
و از او چهار پسر براى امير المؤمنين متولد شد
و ظاهراً دخترى از او به دنيا نيامده است. بعد اين زن به معنى واقعى امّ البنين يعنى مادر چند پسر شد.
🔸مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 363-360 - با تلخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
🟢درسی از مکتب امام سجاد «علیه السلام»
(به مناسبت سالروز ولادت خجسته سیدالساجدین امام سجاد علیه السلام)
🔸امام زین العابدین «عليه السلام» فرمود:
كَمْ مِنْ مَفْتونٍ بِحُسْنِ الْقَوْلِ فيهِ،
وَ كَمْ مِنْ مَغْرورٍ بِحُسْنِ السَّتْرِ عَلَيْهِ،
وَ كَمْ مِنْ مُسْتَدْرَجٍ بِالْاحْسانِ الَيْهِ (تحف العقول ص 281)
ترجمه :
✅ بسيارى از مردم از بس خوبی و مدحشان را گفتند فاسد شدند،
✅ بسيارى از مردم چون از عيبشان چشمپوشى شد و مورد انتقاد قرار نگرفتند مغرور شدند،
✅ بسيارى از مردم هم چون به آنها احسان شد و از راه احسان زندگى و كارشان اداره شد متدرّجاً در غفلت فرو رفتند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج25 ؛ ص227-با ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️معیار تشخیص حق از باطل در فتنه های اجتماعی- سیاسی - عقیدتی(۱)
🔻- شخصی از یاران امام علی که با مشاهده «جنگ جمل» در تمییز حق از باطل به حیرت افتاده بود -
محضر امير المؤمنين شرفياب شد و گفت:
آيا ممكن است طلحه و زبير و عايشه بر باطل اجتماع كنند؟
شخصيتهايى مانند آنان از بزرگان صحابه رسول اللَّه چگونه اشتباه مى كنند و راه باطل را مى پيمايند؟
آيا اين ممكن است؟
🔻- امام علیه السلام در پاسخ او سخنى دارد كه دكتر طه حسين، دانشمند و نويسنده مصرى، مى گويد:
بعد از آنكه وحى خاموش گشت
و نداى آسمانى منقطع شد،
سخنى به اين بزرگى شنيده نشده است.
فرمود:
«انَّكَ لَمَلْبُوسٌ عَلَيْكَ،
انَّ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ لا يُعْرَفانِ بِاقْدارِ الرِّجالِ،
اعْرِفِ الْحَقَّ تَعْرِفْ اهْلَهُ
وَ اعْرِفِ الْباطِلَ تَعْرِفْ اهْلَهُ»
ترجمه :
🔻سرت كلاه رفته و حقيقت بر تو اشتباه شده
حق و باطل را با ميزان قدر و شخصيت افراد نمى شود شناخت
🔻اين صحيح نيست كه تو اول ، شخصيتهايى را مقياس قرار دهى
و بعد حق و باطل را با اين مقياسها بسنجى:
فلان چيز حق است چون فلان و فلان با آن موافقند
و فلان چيز باطل است چون فلان و فلان با آن مخالف
🔻نه،
اشخاص نبايد مقياس حق و باطل قرار گيرند.
اين حق و باطل است كه بايد مقياس اشخاص و شخصيت آنان باشند.
🔻يعنى بايد حق شناس و باطل شناس باشى
نه اشخاص و شخصيت شناس؛
🔻افراد را (خواه شخصيتهاى بزرگ و خواه شخصيتهاى كوچك) با حق مقايسه كنى،
اگر با آن منطبق شدند شخصيت شان را بپذيرى و الّا نه.
🔻اين، حرف- صحیح - نيست كه آيا طلحه و زبير و عايشه ممكن است بر باطل باشند؟
🔻در اينجا على عليه السلام
معيار «حقيقت» را خود «حقيقت» قرار داده است
و روح تشيع نيز جز اين چيزى نيست.
🔻در حقيقت فرقه شيعه مولود يك «بينش مخصوص»
و اهميت دادن به «اصول اسلامى» است
نه به افراد و اشخاص.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جاذبه و دافعه على عليه السلام)، ج16، ص: 309-307-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
May 11
4_300724633584271955.mp3
1.91M
🔸سخنانی که جوامع اسلامی بویژه جامعه کنونی تشیع ، نیاز مبرم به درک عمیق آن دارد!
♦️معیار تشخیص حق از باطل در فتنه های اجتماعی - سیاسی از دیدگاه امام علی علیه السلام
May 11
🔸ضرورت راهنمایی نسل جوان
🟢به مناسبت سالروز ولادت خجسته حضرت علی اکبر «علیه السلام» و روز جوان)
🔻ریشه بیشتر انحرافات دینی و اخلاقی نسل جوان را
در لابلای افکار و عقاید آنان باید جستجو کرد .
🔻فکر این نسل از نظر مذهبی آنچنانکه باید راهنمایی نشده است .
🔻اگر مشکلی در راهنمایی این نسل باشد بیشتر در فهمیدن زبان و منطق او
و روبرو شدن با او ،
با منطق و زبان خودش است؛
🔻در این وقت است که هر کسی احساس می کند
این نسل بر خلاف آنچه ابتدا به نظر می رسد لجوج نیست
و آمادگی زیادی برای دریافت حقایق دینی دارد .
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(مساله حجاب)) ؛ ج۱۹ ؛ ص۳۷۷-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
May 11
♦️رشد فکری جامعه در پرتو انتخابات آزاد(۱)
✅ بشر را بايد در مسائلی نظیر انتخابات آزاد گذاشت تا به حد رشد و بلوغ اجتماعى لازم برسد.
✅ اگر به بهانه اين كه اين ملت رشد ندارد
و بايد به او تحميل كرد،آزادى را براى هميشه از او بگيرند،
اين ملت تا ابد غير رشيد باقى مى ماند.
✅رشد جامعه به اين است كه مردم را در انتخابات آزاد بگذاريم
ولو در آن آزادى ابتدا اشتباه هم بكند.
✅ صد بار هم اگر اشتباه كند باز بايد آزاد باشد.
(ادامه دارد)
🔹مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى(آینده انقلاب اسلامی ایران) ج24 ص 391- 389-با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/Imam1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر انقلاب:
راه گسترش و پيشرفت و شكوفايى فكرى جامعه بر مبناى آثار شهيد مطهرى است که امیدواریم این کار انجام بگیرد (۱۳۶۹/۲/۱۲)
🔸 شهید مطهری :
رشد فکری مردم در پرتو انتخابات آزاد است هر چند صدبار هم اشتباه کنند!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 یادی از پدر؛ نماز شبهای طولانی در صد سالگی
⭕️ «کانال رسمی بنیاد شهید مطهری»👇
t.me/motahari_ir
🟢 احیای دین در عصر امام مهدی علیه السلام
🔻... ما كه شيعه هستيم
و به وجود مقدس حضرت حجة بن الحسن اعتقاد داريم،
مى گوييم ايشان كه مى آيند:
«يَأْتى بِدينٍ جَديدٍ»
🔻تفسيرش اين است كه آنقدر تغييرات و اضافات در اسلام پيدا شده
كه وقتى او مى آيد
و حقيقت دين جدّش را مى گويد،
به نظر مردم مى رسد كه اين دين غير از دينى است كه داشته اند
و حال اينكه اسلام حقيقى همان است كه آن حضرت مى آورد.
🔻در اخبار و روايات آمده است كه وقتى ايشان مى آيد
خانه هايى و مساجدى را خراب مى كند،
كارهايى مى كند كه مردم فكر مى كنند دين جديدى آمده است!
🔻شاعر در آن شعر معروف - خطاب به پیامبر«ص» - مى گويد:
دين تو را در پى آرايشند
در پى آرايش و پيرايشند
بس كه ببستند بر او برگ و ساز
گر تو ببينى نشناسيش باز
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(اسلام و نیازهای زمان( 1و2)) ؛ ج21 ؛ ص246- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ گریهی بیعمل، فریب شیطان است!
🎙 #شهید_مطهری:
🔹شخصی آمد خدمت مولای متقیان علی علیه السلام و گفت: یا امیرالمؤمنین! مرا نصیحت کن.
🔸 [حضرت فرمود]: نصیحت من به تو اینکه از آن کسانی مباش که امید به آخرت دارد اما میخواهد بدون عمل به آخرت برسد.
🔹 مثل همه ما؛ ما میگوییم حبّ علی بن ابی طالب کافی است! تازه حبّ ما حبّ حقیقی نیست؛ اگر حبّ حقیقی بود عمل هم پشت سرش بود.
🔸 ما خیال میکنیم یک گریهی دروغین بر #امام_حسین (ع) کافی است؛ ولی امیرالمؤمنین فرمود اینها دروغ است. اگر حبّ علی بن ابی طالب تو را به عمل کشاند، بدان حبّ تو صادق و راستین است. اگر گریه بر حسین بن علی تو را به سوی عمل کشاند، بدان که تو بر حسین بن علی گریه کردهای و گریه تو راستین است. اگر نه، #فریب_شیطان است.
📚 آزادی معنوی، استاد شهید مرتضی مطهری، ص ۱۲۳
🎬 @Mostazafin_TV
⭕️معیار تشخیص حق از باطل در فتنه های اجتماعی، سیاسی، عقیدتی (۲)
♦️اکثریت یا اقلیت ، معیار حقیقت نیست!
🔻قرآن [معيار قرار دادن] كثرت را مذمّت مىكند و مىگويد كثرت ، معيار - حقیقت - نيست.
🔻 امام کاظم عليه السلام در حدیثی - خطاب به هشام - مىفرمايد:
قرآن كثرت را مذمت كرده است آنجا كه مىفرمايد:
«وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ»(انعام/ 116)
:اگر اكثر مردم را پيروى كنى تو را گمراه مىكنند؛
چون اكثر مردم تابع عقل نيستند، تابع گمان و تخميناند،
همين كه چيزى در خيالشان پيدا مىشود دنبالش مىروند.
چون اكثر اينجور هستند، پس به اكثر اعتماد نكن.
🔻اين هم خودش نوعى ديگر استقلال بخشيدن به عقل است و دعوت به اينكه عقل بايد معيار باشد.
(یعنی : باید به سخنان و تشخیص دیگران هرچند اکثریت، اعتنا نکرده و به تشخیص عقلانی خود عمل نمود)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تعليم و تربيت در اسلام)، ج22، ص: 867- 866- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
May 11