6.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 سخن شورانگیز استاد مطهری در زمینه تحقق عدالت جهانی با ظهور امام مهدی (عج)
اندیشه مطهر (عمومی)
🟢 شرایط موفقيت يك پيام(۱) 1️⃣ عقلى بودن و غنای محتوای پیام 🔸 سلسله مباحثی در زمینه : پیام و پیام آ
🟢 شرایط موفقيت يك پيام(۲)
2️⃣ منطبق بودن با نیازهای طبیعی و احساسات بشر
🔸 سلسله مباحثی در زمینه :
پیام و پیام آوران (۲۰)
✅ براى اينكه محتواى يك پيام غنى و نيرومند باشد، بايد با احساسات بشر انطباق داشته باشد.
✅ انسان كانونى دارد غير از كانون عقلى و فكرى به نام كانون احساسات كه آن را نمىتوان ناديده گرفت.
توافق و هماهنگى با احساسات و تا حدى اشباع احساسات عالى و رقيق بشر
و نيز هماهنگى با نيازهاى زندگى و نيازهاى عملى و عينى بشر،
از ديگر شرايط غنى بودن محتواى يك پيام است.
✅ اگر پيامى با نيازهاى طبيعى بشر ضديت داشته باشد نمىتواند موفق باشد.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 325- با ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
12.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 مبلغان حقیقی دین از منظر قرآن
🟢 حکومت برای عدالت
🔸سیره حکومتی امام علی علیه السلام (۱)
🔻على عليه السلام مانند هر مرد الهى و رجل ربّانى ديگر، حكومت و زعامت را به عنوان يك پست و مقام دنيوى كه اشباع كننده حس جاه طلبى بشر است و به عنوان هدف و ايده آل زندگى، سخت تحقير مى كند و آن را پشيزى نمى شمارد؛
آن را مانند ساير مظاهر مادى دنيا از استخوان خوكى كه در دست انسان خوره دارى باشد بى مقدارتر مى شمارد،
🔻اما همين حكومت و زعامت را در مسير اصلى و واقعى اش
يعنى به عنوان وسيله اى براى اجراى عدالت و احقاق حق و خدمت به اجتماع،
فوق العاده مقدس مى شمارد
و مانع دست يافتن حريف و رقيب فرصت طلب و استفاده جو مى گردد،
از شمشير زدن براى حفظ و نگهدارى اش از دستبرد چپاولگران دريغ نمى ورزد.
🔻... امام - با اشاره به کفش کهنه خویش خطاب به ابن عباس - فرمود:
ارزش همين كفش كهنه در نظر من از حكومت و امارت بر شما بيشتر است،
مگر آنكه به وسيله آن عدالتى را اجرا كنم، حقى را به ذى حقى برسانم،
يا باطلى را از ميان بردارم.
(نهج البلاغه، خطبه ۳۳)
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (سيرى در نهج البلاغه)، ج16، ص: 433-432- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
13.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸آیا بلاهای طبیعی نظیر بیماری ، سیل ، طوفان و زلزله، لزوما نشانه انتقام الهی و بر اثر گناهان است؟
🟢 انعطاف ناپذيرى در اجرای عدالت
♦️سیره حکومتی امام علی علیه السلام(۲)
🔻از سخنان و سیره حکومتی مولای متقیان معلوم می شود که عدالت به صورت يك فلسفه اجتماعى اسلامى مورد توجه آن حضرت بود ؛
آن را ناموس بزرگ اسلامى تلقى نموده و از هر چيزى بالاتر مى دانست،
سياستش بر مبناى اين اصل تأسيس شده بود،
ممكن نبود به خاطر هيچ منظورى و هدفى كوچكترين انحراف و انعطافى از آن پيدا كند.
🔻... على عليه السلام فوق العاده در اين امر تصلّب ، تعصب و انعطاف ناپذيرى به خرج مى داد.
- برنامه حکومتی حضرت تنها این نبود - كه در دوره خودش نگذارد حيف و ميل بشود و حقوق مردم پايمال شود،
بلكه برنامه اش اين بود كه حقوق پايمال شده گذشته را كه اجحاف گرها مال خود و ملك خود مى دانستند برگرداند،
🔻روى اين حساب و اين نقشه،
خودش مى دانست كه چه جنجالى بپا خواهد شد.
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (عدالت از نظر على عليه السلام(بيست گفتار))، ج25، ص: 231-230- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
اندیشه مطهر (عمومی)
🟢 انعطاف ناپذيرى در اجرای عدالت ♦️سیره حکومتی امام علی علیه السلام(۲) 🔻از سخنان و سیره حکومتی مو
⭕️ عدالت نبايد فداى مصلحت بشود
♦️سیره حکومتی امام علی علیه السلام (3)
🔻- با پذیرش خلافت از ناحیه امام علی علیه السلام - دوستان خيرانديش به حضورش آمدند و با نهايت خلوص و خيرخواهى تقاضا كردند كه به خاطر مصلحت مهمتر، انعطافى در سياست خود پديد آورد؛
🔻پيشنهاد كردند كه خودت را از دردسر اين هوچيها راحت كن،
«دهن سگ به لقمه دوخته به»؛
اينها افراد متنفذى هستند، بعضى از اينها از شخصيتهاى صدر اول اند؛
تو فعلًا در مقابل دشمنى مانند معاويه قرار دارى كه ايالتى زرخيز مانند شام را در اختيار دارد،
چه مانعى دارد كه به خاطر «مصلحت»! فعلًا موضوع مساوات و برابرى را مسكوتٌ عنه بگذارى؟
🔻على عليه السلام جواب داد:
شما از من مى خواهيد كه پيروزى را به قيمت تبعيض و ستمگرى به دست آورم؟
از من مى خواهيد كه عدالت را به پاى سياست و سيادت قربانى كنم؟
خير، سوگند به ذات خدا كه تا دنيا دنياست چنين كارى نخواهم كرد و به گرد چنين كارى نخواهم گشت.
من و تبعيض؟!
من و پايمال كردن عدالت؟!
اگر همه اين اموال عمومى كه در اختيار من است مال شخص خودم و محصول دسترنج خودم بود و مى خواستم ميان مردم تقسيم كنم، هرگز تبعيض روا نمى داشتم
تا چه رسد كه مال مال خداست و من امانتدار خدايم.
(نهج البلاغه، خطبه۱۲۶)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (سيرى در نهج البلاغه)، ج16، ص:440- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
🟢رهبر معظم انقلاب :
علما و فضلا و جوانها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتابهاي شهيد مطهري را خوانده باشند.
شیوهای پیدا کنید که این کتابها خوانده شود.
🟢اسلام شناسی بر اساس آثار شهید مطهری در دو کانال «اندیشه مطهر عمومی و تخصصی»
🔸لینک اندیشه مطهر(عمومی) در«ایتا»
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸لینک «اندیشه مطهر» (تخصصی) در «ایتا»
https://eitaa.com/motahari1340
🔸مجموع پست های(متنی) ارسال شده در هر دو کانال از طریق وبلاگ 👇 قابل دریافت می باشد:
http://shakhes1340.blogfa.com
May 11
اندیشه مطهر (عمومی)
🟢رهبر معظم انقلاب : علما و فضلا و جوانها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتابهاي شهيد مطهري ر
🟢اسلام شناسی بر اساس آثار شهید مطهری(۱)
⏺ تفقّه در دین یا تعلم در دین ؟ (۱)
🔽 قرآن - در آیه ۱۲۲سوره توبه معروف به آیه «نفر» - مسئله اى را طرح كرده است به نام تفقّه در دين.
اين كلمه معنايى بالاتر از معناى علم دين مى فهماند.
يك علم دين داريم، يك تفقّه در دين.
🔽 علم ، يك مفهوم وسيعى است، هر دانستنى را علم مى گويند.
ولى تفقّه بطور كلى در هر موردى استعمال نمى شود.
تفقّه در جايى گفته مى شود كه انسان يك دانش عميقى پيدا كند،
يعنى علم سطحى علم هست ولى تفقّه نيست.
🔽معناى تفقّه در دين اين است كه انسان دين را سطحى نشناسد؛
يعنى در دين، روحى هست و تنى،
در شناختن دين تنها به شناختن تن اكتفا نكند.
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اسلام و نيازهاى زمان(1 و 2))، ج21، ص: 160-159- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️ دينداريی که ضد دینداری است!
🔸استاد شهید مطهری :
🔻مى توان گفت كه برخى دينداريها در عين ديندارى بودن بر ضد ديندارى است.
🔻روح دين تهذيب نفس و طرد اخلاق رذيله و مبارزه با هواى نفس است.
البته روح اصلى دين خداخواهى و خداپرستى و توحيد به معنى واقعى كلمه است كه مستلزم امور نامبرده است.
🔻ولى برخى دينداريها ناشى از هواى نفس و مطامع زياد و دنياپرستى است؛
يعنى شنيده اند كه مثلًا اگر از فلان راه مذهبى برويم پول و سرمايه ما اضافه مىشود،
سلامت مصون مىماند، عمر زياد مىشود،
فلان ذكر يا ورد فلان اثر دنيوى را دارد.
براى اينكه به وسيله دين به دنيا يعنى به ماديات برسند، دنبال مظاهر به اصطلاح دينى مى روند.
🔻شك نيست كه ديندارى صحيح زندگى سالم به دنبال خود مى آورد
ولى فرق است ميان اينكه انسان دين را به عنوان راه سالم زندگى انتخاب كند
و اينكه مظاهرى دينى را وسيله براى ماديات قرار دهد و هدفش انباشتن و تأمين ماديات باشد.
🔻از نظر اين طبقه، دين چيزى است مرموز و سحرآميز و تأثيراتى مرموز در كائنات دارد آنچنان كه جادو و سحر و طلسمات دارد،
و همچنان كه دنبال جادو و سحر رفتن هدفى جز يك مطمع ندارد ديندارى هم چنين است.
🔻از اين رو اين گونه دينداريها در جهت نذر و نياز و ختم و روضه هفتگى و خلاصه چيزهايى كه گفته مىشود تأثير جادويى در باز شدن گره ها و حل مشكلات دارد، سير مى كند.
▪️يادداشتهاى استاد مطهرى ؛ ج4 ؛ ص141- 140
https://eitaa.com/shakhes1340