13.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸آیا بلاهای طبیعی نظیر بیماری ، سیل ، طوفان و زلزله، لزوما نشانه انتقام الهی و بر اثر گناهان است؟
🟢 انعطاف ناپذيرى در اجرای عدالت
♦️سیره حکومتی امام علی علیه السلام(۲)
🔻از سخنان و سیره حکومتی مولای متقیان معلوم می شود که عدالت به صورت يك فلسفه اجتماعى اسلامى مورد توجه آن حضرت بود ؛
آن را ناموس بزرگ اسلامى تلقى نموده و از هر چيزى بالاتر مى دانست،
سياستش بر مبناى اين اصل تأسيس شده بود،
ممكن نبود به خاطر هيچ منظورى و هدفى كوچكترين انحراف و انعطافى از آن پيدا كند.
🔻... على عليه السلام فوق العاده در اين امر تصلّب ، تعصب و انعطاف ناپذيرى به خرج مى داد.
- برنامه حکومتی حضرت تنها این نبود - كه در دوره خودش نگذارد حيف و ميل بشود و حقوق مردم پايمال شود،
بلكه برنامه اش اين بود كه حقوق پايمال شده گذشته را كه اجحاف گرها مال خود و ملك خود مى دانستند برگرداند،
🔻روى اين حساب و اين نقشه،
خودش مى دانست كه چه جنجالى بپا خواهد شد.
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (عدالت از نظر على عليه السلام(بيست گفتار))، ج25، ص: 231-230- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
اندیشه مطهر (عمومی)
🟢 انعطاف ناپذيرى در اجرای عدالت ♦️سیره حکومتی امام علی علیه السلام(۲) 🔻از سخنان و سیره حکومتی مو
⭕️ عدالت نبايد فداى مصلحت بشود
♦️سیره حکومتی امام علی علیه السلام (3)
🔻- با پذیرش خلافت از ناحیه امام علی علیه السلام - دوستان خيرانديش به حضورش آمدند و با نهايت خلوص و خيرخواهى تقاضا كردند كه به خاطر مصلحت مهمتر، انعطافى در سياست خود پديد آورد؛
🔻پيشنهاد كردند كه خودت را از دردسر اين هوچيها راحت كن،
«دهن سگ به لقمه دوخته به»؛
اينها افراد متنفذى هستند، بعضى از اينها از شخصيتهاى صدر اول اند؛
تو فعلًا در مقابل دشمنى مانند معاويه قرار دارى كه ايالتى زرخيز مانند شام را در اختيار دارد،
چه مانعى دارد كه به خاطر «مصلحت»! فعلًا موضوع مساوات و برابرى را مسكوتٌ عنه بگذارى؟
🔻على عليه السلام جواب داد:
شما از من مى خواهيد كه پيروزى را به قيمت تبعيض و ستمگرى به دست آورم؟
از من مى خواهيد كه عدالت را به پاى سياست و سيادت قربانى كنم؟
خير، سوگند به ذات خدا كه تا دنيا دنياست چنين كارى نخواهم كرد و به گرد چنين كارى نخواهم گشت.
من و تبعيض؟!
من و پايمال كردن عدالت؟!
اگر همه اين اموال عمومى كه در اختيار من است مال شخص خودم و محصول دسترنج خودم بود و مى خواستم ميان مردم تقسيم كنم، هرگز تبعيض روا نمى داشتم
تا چه رسد كه مال مال خداست و من امانتدار خدايم.
(نهج البلاغه، خطبه۱۲۶)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (سيرى در نهج البلاغه)، ج16، ص:440- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
🟢رهبر معظم انقلاب :
علما و فضلا و جوانها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتابهاي شهيد مطهري را خوانده باشند.
شیوهای پیدا کنید که این کتابها خوانده شود.
🟢اسلام شناسی بر اساس آثار شهید مطهری در دو کانال «اندیشه مطهر عمومی و تخصصی»
🔸لینک اندیشه مطهر(عمومی) در«ایتا»
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸لینک «اندیشه مطهر» (تخصصی) در «ایتا»
https://eitaa.com/motahari1340
🔸مجموع پست های(متنی) ارسال شده در هر دو کانال از طریق وبلاگ 👇 قابل دریافت می باشد:
http://shakhes1340.blogfa.com
May 11
اندیشه مطهر (عمومی)
🟢رهبر معظم انقلاب : علما و فضلا و جوانها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتابهاي شهيد مطهري ر
🟢اسلام شناسی بر اساس آثار شهید مطهری(۱)
⏺ تفقّه در دین یا تعلم در دین ؟ (۱)
🔽 قرآن - در آیه ۱۲۲سوره توبه معروف به آیه «نفر» - مسئله اى را طرح كرده است به نام تفقّه در دين.
اين كلمه معنايى بالاتر از معناى علم دين مى فهماند.
يك علم دين داريم، يك تفقّه در دين.
🔽 علم ، يك مفهوم وسيعى است، هر دانستنى را علم مى گويند.
ولى تفقّه بطور كلى در هر موردى استعمال نمى شود.
تفقّه در جايى گفته مى شود كه انسان يك دانش عميقى پيدا كند،
يعنى علم سطحى علم هست ولى تفقّه نيست.
🔽معناى تفقّه در دين اين است كه انسان دين را سطحى نشناسد؛
يعنى در دين، روحى هست و تنى،
در شناختن دين تنها به شناختن تن اكتفا نكند.
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اسلام و نيازهاى زمان(1 و 2))، ج21، ص: 160-159- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️ دينداريی که ضد دینداری است!
🔸استاد شهید مطهری :
🔻مى توان گفت كه برخى دينداريها در عين ديندارى بودن بر ضد ديندارى است.
🔻روح دين تهذيب نفس و طرد اخلاق رذيله و مبارزه با هواى نفس است.
البته روح اصلى دين خداخواهى و خداپرستى و توحيد به معنى واقعى كلمه است كه مستلزم امور نامبرده است.
🔻ولى برخى دينداريها ناشى از هواى نفس و مطامع زياد و دنياپرستى است؛
يعنى شنيده اند كه مثلًا اگر از فلان راه مذهبى برويم پول و سرمايه ما اضافه مىشود،
سلامت مصون مىماند، عمر زياد مىشود،
فلان ذكر يا ورد فلان اثر دنيوى را دارد.
براى اينكه به وسيله دين به دنيا يعنى به ماديات برسند، دنبال مظاهر به اصطلاح دينى مى روند.
🔻شك نيست كه ديندارى صحيح زندگى سالم به دنبال خود مى آورد
ولى فرق است ميان اينكه انسان دين را به عنوان راه سالم زندگى انتخاب كند
و اينكه مظاهرى دينى را وسيله براى ماديات قرار دهد و هدفش انباشتن و تأمين ماديات باشد.
🔻از نظر اين طبقه، دين چيزى است مرموز و سحرآميز و تأثيراتى مرموز در كائنات دارد آنچنان كه جادو و سحر و طلسمات دارد،
و همچنان كه دنبال جادو و سحر رفتن هدفى جز يك مطمع ندارد ديندارى هم چنين است.
🔻از اين رو اين گونه دينداريها در جهت نذر و نياز و ختم و روضه هفتگى و خلاصه چيزهايى كه گفته مىشود تأثير جادويى در باز شدن گره ها و حل مشكلات دارد، سير مى كند.
▪️يادداشتهاى استاد مطهرى ؛ ج4 ؛ ص141- 140
https://eitaa.com/shakhes1340
May 11
اندیشه مطهر (عمومی)
⭕️ عدالت نبايد فداى مصلحت بشود ♦️سیره حکومتی امام علی علیه السلام (3)
♦️سیره حکومتی امام علی علیه السلام (۴)
⭕️ ابطال اصل «قانون، عطف به ما سبق نمى كند»
🔻... عثمان بن عفّان قسمتى از اموال عمومى مسلمين را در دوره خلافتش تيول خويشاوندان و نزديكانش قرار داد. بعد از عثمان، على عليه السلام زمام امور را به دست گرفت.
🔻از آن حضرت خواستند كه «عطف به ما سبق» نكند و كارى به گذشته نداشته باشد، كوشش خود را محدود كند به حوادثى كه از اين به بعد در زمان خلافت خودش پيش مى آيد،
اما او جواب مى داد كه:
الْحَقُّ الْقَديمُ لا يُبْطِلُهُ شَىْء
( نهجالبلاغه خطبه ۱۵ ) :
حق كهن به هيچ وجه باطل نمى شود.
🔻نمى گفت بر گذشته ها صلوات،
مى گفت به گذشته ها هم كار دارم،
گذشته است كه سازنده حال و استقبال است،
بر روى پايه خراب و منحرف و فرسوده بنايى عالى و محكم نمى توان ساخت.
🔻فرمود :
به خدا قسم اگر با آن اموال براى خود زن گرفته باشند و يا كنيزكان خريده باشند، باز هم آن را به بيت المال بر مى گردانم.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (سيرى در نهج البلاغه)، ج16، ص: 438-437 و ج25( بيست گفتار )، ص: 231و235-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ نحوه به شهادت رسیدن حضرت باب الحوائج امام کاظم علیه السلام از زبان شهید مطهری
▪️السلام علی المعذب فی قعر السجون!