eitaa logo
اندیشه مطهر (عمومی)
1.6هزار دنبال‌کننده
70 عکس
345 ویدیو
10 فایل
🟢رهبر معظم انقلاب : علما و فضلا و جوان‌ها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتاب‌هاي شهيد مطهري را خوانده باشند...(پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایه الله خامنه ای دامت برکاته ) ارتباط با مدیر کانال @Andishe2019
مشاهده در ایتا
دانلود
13.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸آیا بلاهای طبیعی نظیر بیماری ، سیل ، طوفان و زلزله، لزوما نشانه انتقام الهی و بر اثر گناهان است؟
🟢 انعطاف‏ ناپذيرى در اجرای عدالت ♦️سیره حکومتی امام علی علیه السلام(۲) 🔻از سخنان و سیره حکومتی مولای متقیان معلوم می شود که عدالت به صورت يك فلسفه اجتماعى اسلامى مورد توجه آن حضرت بود ؛ آن را ناموس بزرگ اسلامى تلقى نموده و از هر چيزى بالاتر مى ‏دانست، سياستش بر مبناى اين اصل تأسيس شده بود، ممكن نبود به خاطر هيچ منظورى و هدفى كوچك‏ترين انحراف و انعطافى از آن پيدا كند. 🔻... على عليه السلام فوق‏ العاده در اين امر تصلّب ، تعصب و انعطاف‏ ناپذيرى به خرج مى‏ داد. - برنامه حکومتی حضرت تنها این نبود - كه در دوره خودش نگذارد حيف و ميل بشود و حقوق مردم پايمال شود، بلكه برنامه ‏اش اين بود كه حقوق پايمال ‏شده گذشته را كه اجحاف گرها مال خود و ملك خود مى ‏دانستند برگرداند، 🔻روى اين حساب و اين نقشه، خودش مى‏ دانست كه چه جنجالى بپا خواهد شد. (ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (عدالت از نظر على عليه السلام(بيست گفتار))، ج‏25، ص: 231-230- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
اندیشه مطهر (عمومی)
🟢 انعطاف‏ ناپذيرى در اجرای عدالت ♦️سیره حکومتی امام علی علیه السلام(۲) 🔻از سخنان و سیره حکومتی مو
⭕️ عدالت نبايد فداى مصلحت بشود ♦️سیره حکومتی امام علی علیه السلام (3) 🔻- با پذیرش خلافت از ناحیه امام علی علیه السلام - دوستان خيرانديش به حضورش آمدند و با نهايت خلوص و خيرخواهى تقاضا كردند كه به خاطر مصلحت مهم‏تر، انعطافى در سياست خود پديد آورد؛ 🔻پيشنهاد كردند كه خودت را از دردسر اين هوچيها راحت كن، «دهن سگ به لقمه دوخته به»؛ اينها افراد متنفذى هستند، بعضى از اينها از شخصيتهاى صدر اول‏ اند؛ تو فعلًا در مقابل دشمنى مانند معاويه قرار دارى كه ايالتى زرخيز مانند شام را در اختيار دارد، چه مانعى دارد كه به خاطر «مصلحت»! فعلًا موضوع مساوات و برابرى را مسكوتٌ عنه بگذارى؟ 🔻على عليه السلام جواب داد: شما از من مى‏ خواهيد كه پيروزى را به قيمت تبعيض و ستمگرى به دست آورم؟ از من مى‏ خواهيد كه عدالت را به پاى سياست و سيادت قربانى كنم؟ خير، سوگند به ذات خدا كه تا دنيا دنياست چنين كارى نخواهم كرد و به گرد چنين كارى نخواهم گشت. من و تبعيض؟! من و پايمال كردن عدالت؟! اگر همه اين اموال عمومى كه در اختيار من است مال شخص خودم و محصول دسترنج خودم بود و مى‏ خواستم ميان مردم تقسيم كنم، هرگز تبعيض روا نمى‏ داشتم تا چه رسد كه مال مال خداست و من امانتدار خدايم. (نهج البلاغه، خطبه۱۲۶) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (سيرى در نهج البلاغه)، ج‏16، ص:440- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
🟢رهبر معظم انقلاب : علما و فضلا و جوان‌ها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتاب‌هاي شهيد مطهري را خوانده باشند. شیوه‌ای پیدا کنید که این کتابها خوانده شود. 🟢اسلام شناسی بر اساس آثار شهید مطهری در دو کانال «اندیشه مطهر عمومی و تخصصی» 🔸لینک اندیشه مطهر(عمومی) در«ایتا» https://eitaa.com/shakhes1340 🔸لینک «اندیشه مطهر» (تخصصی) در «ایتا» https://eitaa.com/motahari1340 🔸مجموع پست های(متنی) ارسال شده در هر دو کانال از طریق وبلاگ 👇 قابل دریافت می باشد: http://shakhes1340.blogfa.com
اندیشه مطهر (عمومی)
🟢رهبر معظم انقلاب : علما و فضلا و جوان‌ها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتاب‌هاي شهيد مطهري ر
🟢اسلام شناسی بر اساس آثار شهید مطهری(۱) ⏺ تفقّه در دین یا تعلم در دین ؟ (۱) 🔽 قرآن - در آیه ۱۲۲سوره توبه معروف به آیه «نفر» - مسئله‏ اى را طرح كرده است به نام تفقّه در دين. اين كلمه معنايى بالاتر از معناى علم دين مى‏ فهماند. يك علم دين داريم، يك تفقّه در دين. 🔽 علم ، يك مفهوم وسيعى است، هر دانستنى را علم مى‏ گويند. ولى تفقّه بطور كلى در هر موردى استعمال نمى ‏شود. تفقّه در جايى گفته مى ‏شود كه انسان يك دانش عميقى پيدا كند، يعنى علم سطحى علم هست ولى تفقّه نيست. 🔽معناى تفقّه در دين اين است كه انسان دين را سطحى نشناسد؛ يعنى در دين، روحى هست و تنى، در شناختن دين تنها به شناختن تن اكتفا نكند. (ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اسلام و نيازهاى زمان(1 و 2))، ج‏21، ص: 160-159- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️ دينداريی که ضد دینداری است! 🔸استاد شهید مطهری : 🔻مى ‏توان گفت كه برخى دينداريها در عين ديندارى بودن بر ضد ديندارى است. 🔻روح دين تهذيب نفس و طرد اخلاق رذيله و مبارزه با هواى نفس است. البته روح اصلى دين خداخواهى و خداپرستى و توحيد به معنى واقعى كلمه است كه مستلزم امور نامبرده است. 🔻ولى برخى دينداريها ناشى از هواى نفس و مطامع زياد و دنياپرستى است؛ يعنى شنيده ‏اند كه مثلًا اگر از فلان راه مذهبى برويم پول و سرمايه ما اضافه مى‏شود، سلامت مصون مى‏ماند، عمر زياد مى‏شود، فلان ذكر يا ورد فلان اثر دنيوى را دارد. براى اينكه به وسيله دين به دنيا يعنى به ماديات برسند، دنبال مظاهر به اصطلاح دينى مى ‏روند. 🔻شك نيست كه ديندارى صحيح زندگى سالم به دنبال خود مى ‏آورد ولى فرق است ميان اينكه انسان دين را به عنوان راه سالم زندگى انتخاب كند و اينكه مظاهرى دينى را وسيله براى ماديات قرار دهد و هدفش انباشتن و تأمين ماديات باشد. 🔻از نظر اين طبقه، دين چيزى است مرموز و سحرآميز و تأثيراتى مرموز در كائنات دارد آنچنان كه جادو و سحر و طلسمات‏ دارد، و همچنان كه دنبال جادو و سحر رفتن هدفى جز يك مطمع ندارد ديندارى هم چنين است. 🔻از اين رو اين گونه دينداريها در جهت نذر و نياز و ختم و روضه هفتگى و خلاصه چيزهايى كه گفته مى‏شود تأثير جادويى در باز شدن گره ها و حل مشكلات دارد، سير مى ‏كند. ▪️يادداشتهاى استاد مطهرى ؛ ج‏4 ؛ ص141- 140 https://eitaa.com/shakhes1340
اندیشه مطهر (عمومی)
⭕️ عدالت نبايد فداى مصلحت بشود ♦️سیره حکومتی امام علی علیه السلام (3)
♦️سیره حکومتی امام علی علیه السلام (۴) ⭕️ ابطال اصل «قانون، عطف‏ به ما سبق نمى ‏كند» 🔻... عثمان بن عفّان قسمتى از اموال عمومى مسلمين را در دوره خلافتش تيول خويشاوندان و نزديكانش قرار داد. بعد از عثمان، على عليه السلام زمام‏ امور را به دست گرفت. 🔻از آن حضرت خواستند كه «عطف به ما سبق» نكند و كارى به گذشته نداشته باشد، كوشش خود را محدود كند به حوادثى كه از اين به بعد در زمان خلافت خودش پيش مى ‏آيد، اما او جواب مى‏ داد كه: الْحَقُّ الْقَديمُ لا يُبْطِلُهُ شَىْ‏ء ( نهج‌البلاغه خطبه ۱۵ ) : حق كهن به هيچ وجه باطل نمى ‏شود. 🔻نمى‏ گفت بر گذشته ‏ها صلوات، مى‏ گفت به گذشته‏ ها هم كار دارم، گذشته است كه سازنده حال و استقبال است، بر روى پايه خراب و منحرف و فرسوده بنايى عالى و محكم نمى ‏توان ساخت. 🔻فرمود : به خدا قسم اگر با آن اموال براى خود زن گرفته باشند و يا كنيزكان خريده باشند، باز هم آن را به بيت المال بر مى‏ گردانم. ادامه دارد ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (سيرى در نهج البلاغه)، ج‏16، ص: 438-437 و ج‏25( بيست گفتار )، ص: 231و235-با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ نحوه به شهادت رسیدن حضرت باب الحوائج امام کاظم علیه السلام از زبان شهید مطهری ▪️السلام علی المعذب فی قعر السجون!