🌺السَّلامُ عَلَیکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
صَلَّى اللّٰهُ عَلَيکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
رَحِمَکَ اللّٰهُ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ،
وَ لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ شَرِکَ فِي دَمِکَ،
وَ لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ بَلَغَهُ ذٰلِکَ فَرَضِيَ بِهِ،
أَنَا إِلَى اللّٰهِ مِنْ ذٰلِکَ بَرِيءٌ
🌺السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ اللهِ فِی أَرْضِه
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا مِیثَاقَ اللهِ الَّذِی أَخَذَهُ وَ وَکَّدَهُ
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا وَعْدَ اللهِ الَّذِی ضَمِنَهُ
🌺السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ
#جلسه_هفتم_فقه_اصول تقدیم می شود.
دروس در هفته جاری #مجازی_آفلاین در کانال شمیم فقاهت بارگزاری خواهد شد.
@shamim_fegahat
فقه۵ ش۷.mp3
6.43M
#مکاسب5ش7
باسمه تعالی
مرحوم صدوق: نبوی شامل بیوع منابذه و ملامسه و حصات شده در حالیکه در آنها جهلی وجود ندارد.
جواب
تفسیر مذکور صحیح نیست و بیوع جهالت دارد.
اشکال: اخص بودن از مدعی
نبوی شامل مواردی که عادتا قدرت بر تسلیم نیست نمی شود.
جواب
سه دلیل بر بطلان این موارد وحود دارد
۱. سفیهانه بودن
۲. اکل مال بباطل
۳. عدم مالیت عرفی
الحمدالله رب العالمین
@shamim_fegahat
1_492190552.mp3
7.56M
#کفایه3ش7
باسمه تعالی
از آنجایی که اطلاق وسریان با وضع نمی باشد برای شمول نیازمند مقدمات حکمت است.
مقدمات حکمت
1. متکلم در مقام بیان باشد و قصد اهمال و اجمال نباشد.
در اجمال برخلاف اهمال تعمد بر عدم بیان تمام قصد است.
2. قرینه بر تقیید منتفی باشد.
3. قدر متیقن در مقام تخاطب منتفی باشد.
مثلا مولی از یک اب خاص زمزم گفتگو می کرده است در ادامه می گوید اب میخاهم این باعث تقیید اب به اب زمزم می شود.
قدر متیقن خارجی دلیل بر تقیید نیست
مثلا مولی می گوید اکرم العلما و علمای سادات قدرمتیقن خارجی هستند.
الحمدلله رب العالمین
@shamim_fegahat
🌺السَّلامُ عَلَیکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
صَلَّى اللّٰهُ عَلَيکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
رَحِمَکَ اللّٰهُ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ،
وَ لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ شَرِکَ فِي دَمِکَ،
وَ لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ بَلَغَهُ ذٰلِکَ فَرَضِيَ بِهِ،
أَنَا إِلَى اللّٰهِ مِنْ ذٰلِکَ بَرِيءٌ
🌺السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ اللهِ فِی أَرْضِه
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا مِیثَاقَ اللهِ الَّذِی أَخَذَهُ وَ وَکَّدَهُ
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا وَعْدَ اللهِ الَّذِی ضَمِنَهُ
🌺السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ
#جلسه_هشتم_فقه_اصول تقدیم می شود.
دروس در هفته جاری #مجازی_آفلاین در کانال شمیم فقاهت بارگزاری خواهد شد.
@shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۸.mp3
5.68M
#مکاسب5ش8
باسمه تعالی
دلیل سوم بر شرطیت قدرت
نبوی لاتبع مالیس عندک
بررسی احتمالات اربعه
۱. شرطیت مبیع نزد بایع
۲. شرطیت مالک بودن بایع
۳. کفایت صرف سلطه بایع
۴. سلطه مالکانه همراه قدرت بر تسلیم
جواب از اشکالات
۱. دلالت روایت بر بطلان بیع فضولی
جواب
تخصص یا تخصیص روایات
۲. انصراف روایت به متعارف و فرض عدم مالکیت
جواب
عدم دلیل بر انصراف
الحمدالله رب العالمین
@shamim_fegahat
1_492190672.mp3
6.16M
#کفایه3ش8
باسمه تعالی
چند نکته
۱. مراد از مقام بیان بودن
در حوزه اراده استعمالی است
یعنی مطابق یک قاعده و قانون در موارد مشکوکه حجت است و در مقام بیان می باشد.
نظر مرحوم شیخ این است که مراد در حوزه اراده جدی است.
ثمره این دو قول در تقیید منفصل است زیرا در متصل که بنا بر هر دو مبنا ظهور اطلاقی برای مطلق منعقد نمی شود.
ولی در منفصل بنا بر دیدگاه شیخ باز هم ظهور اطلاقی نیست زیرا اراده مولی به مقید بوده است.
ولی بنابر دیدگاه آخوند ظهور اطلاقی تمام است لکن قید منفصل مانع از حجیت اطلاق است.
همان طور که سریان در اسم جنس نیازمند مقدمات حکمت است در نکره هم نیازمند مقدمات است.
الحمدلله رب العالمین
@shamim_fegahat
🌺السَّلامُ عَلَیکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
صَلَّى اللّٰهُ عَلَيکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
رَحِمَکَ اللّٰهُ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ،
وَ لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ شَرِکَ فِي دَمِکَ،
وَ لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ بَلَغَهُ ذٰلِکَ فَرَضِيَ بِهِ،
أَنَا إِلَى اللّٰهِ مِنْ ذٰلِکَ بَرِيءٌ
🌺السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ اللهِ فِی أَرْضِه
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا مِیثَاقَ اللهِ الَّذِی أَخَذَهُ وَ وَکَّدَهُ
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا وَعْدَ اللهِ الَّذِی ضَمِنَهُ
🌺السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ
#جلسه_نهم_فقه_اصول تقدیم می شود.
دروس در هفته جاری #مجازی_آفلاین در کانال شمیم فقاهت بارگزاری خواهد شد.
@shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۹.mp3
5.67M
#مکاسب5ش9
باسمه تعالی
بررسی اشکال سوم
اولا ظهور دو نبوی ترتب اثر مشروط به حصول قدرت است.
ثانیا اگر ظهور نبویین علیت تامه قدرت نسبت به اثر عقد باشد به جهت تخصیص اکثر خلاف ظاهر را پذیرفته فلذا اگر بعدا قدرت برای متعاقدین حاصل شود بیع صحیح است.
جواب
ظاهر روایات علیت تامه قدرت بوده و موارد مذکور زیاد نیست تا موجب تخصیص اکثر شود.
الحمدالله رب العالمین
@shamim_fegahat
1_492191233.mp3
6.09M
#کفایه3ش9
باسمه تعالی
۲. هنگام شک در مقام بیان بودن
اصل این است که در مقام بیان است
و این یک اصل عقلایی است
مشهور هم این اصل را پذیرفته
گرچه برخی اشتباه تصور نموده که در نگاه انان سریان جزو معنای اطلاق است
لکن حقیقت امر این است چون در موارد شک اصل در مقام بیان بودن رو پذیرفته وبه اطلاق تمسک نموده زمینه چنین برداشت غلطی شده است.
۳. انصراف
۴. جهات عدیده مطلق
ممکن است یک مطلق از جهتی در مقام بیان باشد و از جهت دیگری مجمل باشد.
مثلا فکلوا مما امسکن
بخورید از انچه سگ شکاری گرفته است
از جهت اینکه نیاز به ذبح ندارد اطلاق دارد و کشته سگ میته نیست لکن از جهت اینکه نیازمند تطهیر می باشد یا نه سکوت دارد و مجمل است و ادله دیگر می گوید سگ نجس است پس باید تطهیر شود.
الحمدلله رب العالمین
@shamim_fegahat