🌺السَّلامُ عَلَیکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
صَلَّى اللّٰهُ عَلَيکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
رَحِمَکَ اللّٰهُ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ،
وَ لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ شَرِکَ فِي دَمِکَ،
وَ لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ بَلَغَهُ ذٰلِکَ فَرَضِيَ بِهِ،
أَنَا إِلَى اللّٰهِ مِنْ ذٰلِکَ بَرِيءٌ
🌺السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ اللهِ فِی أَرْضِه
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا مِیثَاقَ اللهِ الَّذِی أَخَذَهُ وَ وَکَّدَهُ
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا وَعْدَ اللهِ الَّذِی ضَمِنَهُ
🌺السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ
#جلسه_نهم_فقه_اصول تقدیم می شود.
دروس در هفته جاری #مجازی_آفلاین در کانال شمیم فقاهت بارگزاری خواهد شد.
@shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۹.mp3
5.67M
#مکاسب5ش9
باسمه تعالی
بررسی اشکال سوم
اولا ظهور دو نبوی ترتب اثر مشروط به حصول قدرت است.
ثانیا اگر ظهور نبویین علیت تامه قدرت نسبت به اثر عقد باشد به جهت تخصیص اکثر خلاف ظاهر را پذیرفته فلذا اگر بعدا قدرت برای متعاقدین حاصل شود بیع صحیح است.
جواب
ظاهر روایات علیت تامه قدرت بوده و موارد مذکور زیاد نیست تا موجب تخصیص اکثر شود.
الحمدالله رب العالمین
@shamim_fegahat
1_492191233.mp3
6.09M
#کفایه3ش9
باسمه تعالی
۲. هنگام شک در مقام بیان بودن
اصل این است که در مقام بیان است
و این یک اصل عقلایی است
مشهور هم این اصل را پذیرفته
گرچه برخی اشتباه تصور نموده که در نگاه انان سریان جزو معنای اطلاق است
لکن حقیقت امر این است چون در موارد شک اصل در مقام بیان بودن رو پذیرفته وبه اطلاق تمسک نموده زمینه چنین برداشت غلطی شده است.
۳. انصراف
۴. جهات عدیده مطلق
ممکن است یک مطلق از جهتی در مقام بیان باشد و از جهت دیگری مجمل باشد.
مثلا فکلوا مما امسکن
بخورید از انچه سگ شکاری گرفته است
از جهت اینکه نیاز به ذبح ندارد اطلاق دارد و کشته سگ میته نیست لکن از جهت اینکه نیازمند تطهیر می باشد یا نه سکوت دارد و مجمل است و ادله دیگر می گوید سگ نجس است پس باید تطهیر شود.
الحمدلله رب العالمین
@shamim_fegahat
🌺السَّلامُ عَلَیکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
صَلَّى اللّٰهُ عَلَيکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
رَحِمَکَ اللّٰهُ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ،
وَ لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ شَرِکَ فِي دَمِکَ،
وَ لَعَنَ اللّٰهُ مَنْ بَلَغَهُ ذٰلِکَ فَرَضِيَ بِهِ،
أَنَا إِلَى اللّٰهِ مِنْ ذٰلِکَ بَرِيءٌ
🌺السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ اللهِ فِی أَرْضِه
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا مِیثَاقَ اللهِ الَّذِی أَخَذَهُ وَ وَکَّدَهُ
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا وَعْدَ اللهِ الَّذِی ضَمِنَهُ
🌺السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ
#جلسه_دهم_فقه_اصول تقدیم می شود.
دروس در هفته جاری #مجازی_آفلاین در کانال شمیم فقاهت بارگزاری خواهد شد.
@shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۱۰.mp3
5.79M
#مکاسب5ش10
باسمه تعالی
ادله دال بر شرطیت قدرت
دلیل چهارم
لازمه عقد، وجوب تسلیم است
لازمه وجوب تسلیم، قدرت بر تسلیم است.
نقد
وجوب تسلیم مطلق، تکلیف به مالایطاق است و مطلق وجوب تسلیم مشروط به تمکین است.
دلیل پنجم
غرض بیع تسلیم عوضین است و الا لغو خواهد بود.
نقد
اولا همیشه غرض از بیع، تسلیم نیست ثانیا غرض با تسلیم بعد از تحصیل قدرت تامین می شود.
دلیل ششم
پرداخت ثمن بر غیر مقدور بیع سفهی بوده و باطل است.
نقد
مال اندک در برابر کالای ارزشمند سفهی نبوده علاوه بر اینکه بیع شخص سفیه اشکال دارد.
الحمدالله رب العالمین
@shamim_fegahat
#کفایه3ش10
باسمه تعالی
۳. انصراف و انواع آن
۱. انصراف بدوی
ذهن در ابتدای شنیدن لفظ مطلق منصرف به فرد خاصی می شود لکن بعد از تامل از انصراف صرف نظر می کند.
ابتدا که واژه انسان را می شنود یک فرد ایرانی یا سفید پوست تصویر می کند یا از واژه روزه روزه ماه مبارک یا از نماز نماز واجب ... لکن بعد تامل متوجه می شود که انسان و روزه ونماز اطلاق دارد شامل فرد غیر ایرانی و روزه نذری و نماز مستحبی هم می شود.
٢. انصراف ظهوری
بخاطر زیادی استعمال یک لفظ مطلق در معنای خاصی موجب ایجاد ظهور برای لفظ مطلق در معنای خاص است.
مالایوکل لحمه شامل حیوانات و انسان می شود لکن ظهور در حیوانات بدون انسان دارد. این انصراف ظهوری حجت است لذا نماز با ناخن انسان صحیح است در حالیکه روایت می گوید با ناخن مالایوکل لحمه باطل است.
٣. انصراف متیقنی
یک واژه مطلق بخاطر قدر متیقن در مقام تخاطب به یک معنی خاص منصرف است که درس دیروز گذشت.
۴. انصراف اشتراکی
لفظ مطلق در دو معنی مطلق و یک فرد خاص مشترک است و لذا در معنای مطلق خویش حجت نیست.
این اشتراک بخاطر کثرت استعمال است. مانند صلاه که شامل دعا و عمل عبادی می شود و در موارد شک در معنی مطلق خویش حجت نیست.
۵. انصراف نقلی
بخاطر کثرت استعمال معنای مطلق ان مهجور شده است و ذهن فقط نعنای خاص را می فهمد
مانند طلبه که شامل هر طالب علم می شود از جمله دانشحویان
لکن امروزه ذهن فقط طلابی که در حوزه علمیه هستند را از این واژه می فهمد.
اشکال
الف. با توجه به اینکه انصراف ظهوری و اشتراکی ونقلی متوقف بر کثرت استعمال در معنای مقید است و قبل از رسیدن به اشتراک ونقل باید استعمال مطلق در معنای مقید مجازی باشد.
از سوی دیگر در نگاه مصنف مطلق تقیید خورده در ماهیت مهمله استعمال شده است و مجازی لازم نمی اید.
پس چگونه چنین ظهور هایی شکل گرفته است؟
جواب
اولا که استعمال مطلق می تواند در فرد خاص مجازی باشد که در نعم ص 211 مطرح شد.
ثانیا لازم نیست برای رسیدن به اشتراک ونقل حتما استعمالات اولیه مجاز باشد بلکه می تواند با تعدد دال در معنی خاص موارد زیادی استعمال شود و بعدموجب اشتراک ونقل گردد.
@shamim_fegahat
✨﷽✨
🏴وصیت نامه امام عسکری علیه السلام
✍امام عسکری علیه السلام به شيعيان خود فرمود:
شما را سفارش ميكنم به تقوى و پرهيزگارى از خدا و ورع در دين و كوشش براى خدا و راستگوئى و اداى امانت بهر كس كه تو را امين قرار داد چه بد باشد و چه خوب. و طول سجده و حسن جوار.
اين دستورات را پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله آورده است.
نماز بخوانيد در محله آنها (اهل سنت) و در تشييع جنازه آنها حاضر شويد و از بيمارانشان عيادت كنيد و حقوق آنها را بپردازيد زيرا يكى از شما وقتى با ورع و راستگو و امين و خوش اخلاق باشد با مردم. ميگويند اين شيعه است موجب شادى و سرور من مىشود.
از خدا بپرهيزيد و موجب آرايش ما باشيد و موجب ننگ و عار ما نباشيد مردم را بما متمايل كنيد و از ما هر ناپسندى را جلوگيرى كنيد. زيرا هر خوبى كه در باره ما گفته شود ما شايسته آن هستيم و هر بدى بما نسبت دهند ما چنين نيستيم ما را در كتاب خدا حقى مقرر است و خويشاوندى با پيامبر اكرم و پاكى از جانب خدا كه هر كه ادعاى چنين پاكى را بنمايد دروغگو است.
زياد ذكر خدا را كنيد و بياد مرگ باشيد و قرآن تلاوت كنيد و صلوات بر پيامبر فرستيد زيرا صلوات بر پيامبر ده حسنه است.
آنچه شما را توصيه كردم به آن حفظ كنيد شما را بخدا مىسپارم و بشما سلام ميرسانم.
📚بحار الأنوار، ج۷۵، ص: ۳۷۳
🏴شهادت امام حسن عسکری(علیه السلام) بر شیعیان جهان تسلیت باد.
@shamim_fegahat