کفایه ۳ ش ۷۹.mp3
6.87M
#کفایه3ش79
باسمه تعالی
دو جواب مرحوم آخوند به اخبار احتیاط
۱. گرچه این روایات بر برایت عقلی وارد است لکن با برائت شرعی تعارض می نماید و برایت به دو بیان مقدم است؛
بیان اول
ادله احتیاط در مطلق شبهه است ولی ادله برایت مخصوص شبهه بدویه بعد از فحص می باشد و خاص بر عام مقدم است.
بیان دوم
روایات برائت اظهر بلکه نص است چون می گوید این شی حلال است لکن احتیاط امر است و ظهور دارد.
٢. قراینی وجود دارد که روایات احتیاط ارشادی به حکم عقل است که در اطراف علم اجمالی لازم است ودر اطراف شبهه بدویه بعد از فحص استحبابی می باشد.
دوشاهد بر ارشادی بودن
اول
اگر ارشادی نباشد موارد زیادی مانند شبهات موضوعیه و حکمیه وجوبیه خارج خواهد شد که موجب تخصیص اکثر است بلکه ادله احتیاط و توقف که معلل است ابای از تخصیص دارد.
دوم
روایات معلل به هلاکت است و باید قبل از روایات یک هلاکت باشد تا این روایات از ان نهی کند بتعبیر دیگر قبل از این روایات باید در شبهات هلاکت باشد و حال انکه با صرف نظر این روایات هلاکت و عقاب وجود ندارد.
ان قلت
گرچه وجوب احتیاط متوقف بر هلاکت نیست لکن این روایات کاشف از این است که در اطراف شبهه هلاکت وجود دارد.
قلت
اگر این ادله وجوب احتیاط هلاکت و عقاب را ایجاد نکند مطابق ادله برائت علم به عدم هلاکت و عقاب داریم.
هلاکت منحصر در اطراف علم اجمالی و شبهات بدویه قبل از فحص است.
الحمدلله رب العالمین
@shamim_fegahat
🚩السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ وَ ابْنَ مَوْلَای، وَ سَیِّدِی وَ ابْنَ سَیِّدِی، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ، یَا قَتِیلَ بْنَ الْقَتِیل، الشَّهِیدَ بْنَ الشَّهِید، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه، أَنَا زَائِرُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِقَلْبِی وَ لِسَانِی وَ جَوَارِحِی، وَ إِنْ لَمْ أَزُرْکَ بِنَفْسِی وَ الْمُشَاهَدَه.
#یاحسین
🚩صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْکَ يَا أَبَا الْحَسَن، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِکَ وَبَدَنِکَ، صَبَرْتَ وَأَنْتَ الصَّادِقُ المُصَدَّقُ، قَتَلَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَيْدِی وَالْأَلْسُن.
#یارضا
🚩اَلسّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآن، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا قاطِعَ الْبُرْهان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلى آبائِکَ الطَّیِّبین، وَأَجْدادِکَ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُه.
#یامهدی
🚩السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه.
#یافاطمهالمعصومه
#جلسه_هشتادم_فقه_اصول تقدیم می شود.
فعلا دروس روزانه #مجازی_آفلاین علاوه بر سامانه #نجاح در کانال شمیم فقاهت #ایتا بارگزاری می شود.
@shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۸۰.mp3
5.21M
#مکاسب5ش80
باسمه تعالی
سه احتمال
در روایت اول
ان کان یزید و ینقص
احتمال اول در شخص معامله مقدار مندر ممکن است کمتر یا بیشتر از وزن ظروف باشد. واو به معنی او است و نقصان فاعل یزید و نقصان است
احتمال دوم
برخی از ظروف همین معامله، بیشتر از معمول بوده و برخی کمتر
مندر از میانگین آن ها لحاظ شده است
واو به معنی اجتماع است
احتمال سوم
در برخی از معاملات مندور از ظرف بیشتر و در برخی از معاملات کمتر است
روایتی شاهد بر این احتمال وجود دارد
ادامه روایت هم این است که اگر مقداری که کمک می کنند بیشتر از وزن واقعی است اشکال دارد مگر اینکه بایع هبه کند یا ابراء نماید یا رضایت دهد.
الحمدلله رب العالمین
@shamim_fegahat
#کفایه3ش80
باسمه تعالی
دلیل سوم بر احتیاط: عقل
تقریر اول: علم اجمالی
علم اجمالی به وجود واجبات و محرمات+ اشتغال یقینی موجب فراغ یقینی
جواب: انحلال علم اجمالی
علم اجمالی به وجود تکالیف منحل به علم تفصیلی به تکالیف و شک بدوی در تکلیف می شود.
می دانیم که تکالیف اجمالی بیشتر از تکالیف ثابت شده توسط امارات معتبره نیست. و نسبت به مازاد بر تکالیف ثابت شده، شک بدوی داریم.
ان قلت1: در انحلال باید علم تفصیلی قبل از علم اجمالی باشد. یعنی ابتدا تفصیلا علم به نجاست یک ظرف داشته و بعد از آن علم اجمالی به نجاست یکی از دو ظرف باشد. علم نسبت به طرفی که علم تفصیلی بود تکلیف زائد نمی آورد و نسبت به یک ظرف دیگر هم شک بدوی است پس موجب انحلال است لکن در مقام علم تفصیلی متاخر از علم اجمالی است.
قلت: انحلال علم اجمالی دو صورت دارد: اول علم تفصیلی مقدم باشد که گذشت.
دوم: متاخر باشد لکن بشرط اینکه علم تفصیلی تکلیف جدیدی نباشد. اگر علم تفصیلی بیانگر همان تکلیف علم اجمالی سابق است تاخیر آن ضرر ندارد برخلاف جایی که تکلیف جدید می آورد مثلا علم اجمالی به نجاست یکی از دو ظرف داریم که خون در یکی از آن دو افتاده است بعد بول در یک ظرف خاص می افتد اینجا علم سابق منحل نمی شود. در مقام امارات تکلیف جدید نمی آورد.
ان قلت2: انحلال در صورتی است که امارات موضوعیت داشته باشد و در موضوع امارت حکم به حرمت باشد. زیرا متعلق علم اجمالی حکم به حرمت است و حال در مقام بنابر نظر مصنف مودای امارات صرف منجزیت و معذریت است و تکلیف را ثابت نمی کند تا موجب انحلال علم به وجود تکالیف شود.
قلت: اگر مودای امارات حکم بود انحلال حقیقی صورت می گرفت و لکن بنابر دیدگاه مصنف در امارات موجب انحلال حکمی می شود. زیرا هر اماره معتبره منجز است و گرچه تنجیز حکم متعلق علم اجمالی نمی باشد لکن این تنجز در حکم، حکم متعلق علم اجمالی است و به همین جهت انحلال حکمی می شود. مانند بینه که می گوید نجاست در این ظرف معین است و اینجا موجب انحلال حکمی می شود.
الحمدلله رب العالمین
@shamim_fegahat
6.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 امام خامنه ای (مدظله العالی)
🔸 ۲۲ بهمن هر سال فرصتی استثنایی برای تجدید پیمان یک ملت با آرمانهای #انقلاب خود و دالی بر عزم همگانی برای صیانت از این آرمان ها است.
🔅 چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند #انقلاب_اسلامی گرامی باد
🇮🇷 الله اکبر 🇮🇷 الله اکبر 🇮🇷 الله اکبر
🇮🇷 الله اکبر 🇮🇷 الله اکبر 🇮🇷 الله اکبر
🇮🇷 الله اکبر 🇮🇷 الله اکبر 🇮🇷 الله اکبر
🇮🇷 الله اکبر 🇮🇷 الله اکبر 🇮🇷 الله اکبر
🇮🇷 الله اکبر 🇮🇷 الله اکبر 🇮🇷 الله اکبر
🇮🇷 الله اکبر 🇮🇷
آسمان امشب مملو از عطر الله اکبر خواهد شد🌷
@shamim_fegahat
💠 نادره شجاعت
آقای خمینی دل قوی داشت و در شجاعت جزء نوادر قرون و در این جهت مشابه مرحوم مدرّس بود که در شجاعت نادرهای بود. انسانهای شجاع طرز فکرشان با انسانهای معمولی متفاوت است. لذا فکر انقلاب در دیگران وجود نداشت.
📚 جرعهای از دریا ؛ ج ۳ ص ۶۶۳
#آیتاللهسیدحسنمدرس
#امامخمینی
🇮🇷۲۲ بهمن مبارک
@shamim_fegahat
💚 صلوات خاصه امام جواد (علیه السلام) 💚
✨♥️ السلام علیک یا جوادالائمه و رحمة الله وبرکاته
✨♥️ السلام علیک یا بابالحوائج یا حضرت علیاصغر
🌺🌺🌺
🔸 امام جواد (علیه السلام):
🔰 سه خصلت جلب محبّت مىکند: انصاف در معاشرت با مردم، همدردى در مشکلات آنها، همراه و همدم شدن با معنویات.
📚 (بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۸۲)
🌺🌺🌺
🔹 فرارسیدن خجسته میلاد با سعادت نهمین امام همام ، دردانه علی بن موسی الرضا(علیهما السلام)، حضرت جواد الائمه (علیه السلام) را تبریک عرض می نمائیم.
@shamim_fegahat
🚩السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ وَ ابْنَ مَوْلَای، وَ سَیِّدِی وَ ابْنَ سَیِّدِی، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ، یَا قَتِیلَ بْنَ الْقَتِیل، الشَّهِیدَ بْنَ الشَّهِید، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه، أَنَا زَائِرُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِقَلْبِی وَ لِسَانِی وَ جَوَارِحِی، وَ إِنْ لَمْ أَزُرْکَ بِنَفْسِی وَ الْمُشَاهَدَه.
#یاحسین
🚩صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْکَ يَا أَبَا الْحَسَن، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِکَ وَبَدَنِکَ، صَبَرْتَ وَأَنْتَ الصَّادِقُ المُصَدَّقُ، قَتَلَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَيْدِی وَالْأَلْسُن.
#یارضا
🚩اَلسّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآن، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا قاطِعَ الْبُرْهان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلى آبائِکَ الطَّیِّبین، وَأَجْدادِکَ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُه.
#یامهدی
🚩السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه.
#یافاطمهالمعصومه
#جلسه_هشتادیکم_فقه_اصول تقدیم می شود.
فعلا دروس روزانه #مجازی_آفلاین علاوه بر سامانه #نجاح در کانال شمیم فقاهت #ایتا بارگزاری می شود.
@shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۸۱.mp3
5.25M
#مکاسب5ش81
باسمه تعالی
مطلب چهارم
نظر مصنف در اندار
محور اول تاسیس اصل
سه صورت دارد
صورت اول
احتمال زیاده و نقیصه میرود
اندار صحیح است به دلیل اصل عدم زیاده مبیع و اصل عدم استحقاق بایع
صورت دوم
علم به زیاده یا نقیصه با وجود معیار عرفی
اندار صحیح است زیرا طرفین اقدام نموده اند
صورت سوم
علم به زیاده و یا نقیصه و عدم عادت بر مقدار اندار
صحت اندار متوقف بر رضایت طرفین است که مقدار زیاده یا نقیصه را در زمان عقد یا بعد از عقد هدیه نموده یا ذمه دیگری را بری کنند
محور دوم
مطابق روایت دو شرط است
شرط اول
مقدار متعارف باشد
شرط دوم
علم به زیاده آن مقدار از ظروف نباشد
الحمدالله رب العالمین
@shamim_fegahat