eitaa logo
شمیم فقاهت
200 دنبال‌کننده
817 عکس
55 ویدیو
138 فایل
دروس استاد احمد ابراهیمی سال تحصیلی ۰۴_۱۴۰۳ #فقه_معاصر_شخص_اعتباری #تفسیر_سوره_مبارکه_اسراء #مکاسب_محرمه #مکاسـب_بیع #مشاوره_خارج مشاوره درسی وعلمی @Ebrahimi_Ahmad
مشاهده در ایتا
دانلود
شخص اعتباری ۱۰۹.mp3
4.9M
باسمه تعالی سه شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ ‼️ جلسه ۱۰۹ مجازی بوده و جلسه ۱۱۰ در روز چهارشنبه حضوری برگزار می شود. @shamim_fegahat
@shamim_fegahat باسمه تعالی چهار احتمال در فراز "فذلک رضیً منه" در صحیحه علی بن رئاب احتمال اول: حکم تعبدی مسقطیت مطلق تصرف این تعبیر جواب شرط و بیان یک حکم تعبدی شرعی باشد، "فإن أحدث حدثا" یعنی هر گونه تصرفی دلالت بر رضایت مشتری دارد حتی اگر عرفا دال بر رضایت نباشد. احتمال دوم: حکمت مسقطیت مطلق تصرف قبل از بیان جزاء شرط، حضرت جمله‌ای آورده‌اند برای بیان حکمت حکم، که غالبا تصرفات مشتری حاکی از رضایت او به لزوم عقد است، اما با این وجود روایت اطلاق دارد یعنی مطلق تصرف و مطلق إحداث حدث، مسقط خیار حیوان است حتی اگر عرفاً دال بر رضایت به لزوم عقد نباشد. احتمال سوم: علت مسقطیت تصرف (رضایت عرفی) جمله "فذلک رضیً منه" مقدمه جزاء است در جمله شرطیه اما برای بیان علت حکم (سقوط خیار) است، در نتیجه: اولا: مطلق تصرف مسقط خیار نیست بلکه فقط تصرفی مسقط است که عرفاً علامت رضایت به لزوم عقد باشد. ثانیا: حکم دائر مدار علت است یعنی اگر علت که رضایت به لزوم عقد است موجود بود حتی در صورتی که عرفاً تصرف صادق نباشد باز هم مسقط است. البته اگر از روی اشتباه تصرفی انجام دهد مثلا می‌خواسته پشم گوسنفدان صاحب کار را بچیند گوسنفد خودش هم اشتباها قاطی شده است. در این صورت اگر قرینه حالیه یا مقالیه باشد بر اثبات اشتباه او فبها و الا حکم می‌شود به سقوط خیار حیوان. احتمال چهارم: علت مسقطیت تصرف (رضایت شخصی) تعبیر "فذلک رضیً منه" مقدمه جزاء است و برای بیان علت حکم هم آمده لکن دلالت می‌کند بر اینکه در صورتی تصرف مسقط خیار است که علامت رضایت شخصی به لزوم عقد باشد نه رضایت نوعی و عرفی. بررسی احتمال اول و دوم: بنابر این دو احتمال باید گفت مطلق تصرف مسقط خیار حیوان است، علت آن را هم نمی‌دانیم و صرف تعبد شرعی است. این دو احتمال سه مؤید دارند: 1⃣این دو احتمال مطابق است با روایاتی که مطلق تصرف را مسقط می‌دانند. 2⃣با اطلاق کلمات فقهائی مانند علامه حلی هم مطابق است. 3⃣با اطلاق بعض اجماعاتی که ادعا شده هم مطابق است. نقد احتمال اول و دوم: 1⃣نتیجه احتمال اول و دوم با ظاهر روایت منافات دارد زیرا تعبیر "فذلک رضیً منه" دلالت دارد بر اینکه رضایت به لزوم عقد در حکم دخالت دارد مخصوصا که در کلام امام هم بیان شده است نه راوی. 2⃣نتیجه این دو احتمال مخالف است با ظاهر کلمات اکثر فقهاء که تصریح کرده‌اند تصرفی مسقط خیار حیوان است که به همراه رضایت به لزوم عقد باشد پس تصرف برای اختبار و امتحان مسقط نیست. 3⃣روایاتی داریم که می‌گویند اگر مشتری هیچ تصرفی در حیوان نکرد اما فقط اعلام فروش کند، خیار حیوان او ساقط می‌شود، این نشان می‌دهد که صرف تصرف ملاک نیست بلکه رضایت به لزوم عقد معیار سقوط خیار حیوان است. 4⃣استفاده از حکم فقهاء در یک فرع فقهی دیگر. در بحث خیار شرط اگر بایع شرط کند تا یک هفته خیار داشته باشد، استفاده از این خیار و فسخ عقد به دو طریق ممکن است: یکی اینکه بگوید فسخت العقد و دیگر اینکه همان تصرفاتی که برای مشتری مسقط خیار حیوان است را بایع انجام دهد مانند اینکه اگر قبل از یک هفته پشم گوسفند را چید، علامت فسخ عقد بیع است. این فتوای فقهاء هم دلیل خاصی ندارد مگر همین صحیحه علی بن رئاب محل بحث. اگر این روایت محل بحث مفادش این باشد که مطلق تصرف مشتری مسقط خیار است دیگر نمی‌توانیم همین حکم را برای بایع در خیار شرط هم سرایت دهیم. پس از اینکه فقهاء حکم مسقط بودن تصرف مشتری در خیار حیوان را به تصرف بایع در خیار شرط سرایت داده‌اند می‌فهمیم که رضایت را علت حکم دانسته‌اند که هر جا این علت (رضایت به لزوم عقد) باشد معلول آن یعنی سقوط خیار هم خواهد آمد. پس تصرف و چیدن پشم گوسفند توسط بایع در خیار شرط، علامت رضایت بایع به لزوم عقد است. اینجا هم تصرف مشتری در صورتی مسقط است که دال بر رضایت به لزوم عقد باشد. الحمدلله رب العالمین
شخص اعتباری ۱۱۰.mp3
4.71M
باسمه تعالی چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ @shamim_fegahat
🌺السلام علیک یا علی بن موسی الرضا🌺 🔸در آغوش پدر مفضّل بن عمر گويد: محضر حضرت ابوالحسن موسى بن جعفر عليهما‌السّلام رسیدم، در حالی‌ که فرزندشان «علی» در آغوش آن حضرت بود، امام كاظم عليه‌السّلام ايشان را مى‌بوسيدند وزبانشان را مى‌مكيدند و ايشان را بر دوش خود مى‌گذاشتند و در آغوش مى‌گرفتند و مى‌فرمودند: پدر ومادرم قربان تو! چقدر خوشبو و خوش خلق وپاك طينت هستى! فضائلت چقدر آشكار است! گفتم: فدايتان شوم! محبّتى نسبت به اين كودك در دلم افتاده كه نسبت به هيچ كس جز شما چنين محبّتى درخود احساس نمى‌كنم. حضرت فرمودند: ای مفضّل! منزلت او نسبت به من، همچون منزلت من به پدرم است « ذُرِّيَّةً‌ بَعْضُهٰا مِنْ‌ بَعْضٍ‌ وَ اللّٰهُ‌ سَمِيعٌ‌ عَلِيم» گفتم: آيا ایشان امام بعد از شماست‌؟ امام فرمودند: بله، هر كه از او اطاعت و پیروی كند هدايت و رشد مى‌يابد و هر كه او را نافرمانى كند، كافر است. 📚عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏۱، ص:۳۲ عیدتان مبارک🌺 @shamim_fegahat
22.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸امام مهربان 📹 ...تنگ دست بود و روزگارش به سختی می گذشت. یکی از طلبکارها برای گرفتن پولش او را در فشار گذاشته بود و آبرویش در خطر بود. ناگاه خدا بهترین راه نجات را پیش رویش گذاشت. با یک دنیا دلخوشی و اطمینان از اینکه کریم، هرگز او را نه ناامید می‌کند و نه آبرویش را به مخاطره می‌افکند، مانند فرزندی که هنگام احتیاج به پدر مهربانش تکیه می‌کند، به تقاضای وساطت، پیش امام رئوف (علیه السلام) رفت. وقتی رسید که حضرت مشغول صرف غذا بود... @shamim_fegahat
هدایت شده از شمیم فقاهت
اهمیت خواندن سوره قدر در عصر جمعه 🔹 حاج آقا رحیم ارباب (ره): آقا سيد جمال گلپایگانی نامه‌ای برای من نوشته و در آن نامه سفارش كرده که: در طول هفته هر عمل مستحبي را يادت رفت.. اين را يادت نرود كه عصر جمعه صد مرتبه سوره قدر را بخوانی. @shamim_fegahat
انتخاب درس خارج 🔸 مرحوم آیت الله مؤمن نقل می‌کردند از مرحوم امام که ایشان فرموده بودند اگر درس خارج می خواهید بروید، یا بیع بروید و یا طهارت. خود ایشان هم می بینیم که با آن روحیه انقلابی، بیع و طهارت و خلل در صلاة را فرموده‌اند. به دلیل اینکه این ابحاث از مباحث بسیار پر چالش هستند و نیرو افزایی را در مشارکین در بحث ایجاد می‌کند. 👈درس خارج فقه استاد محمدمهدی شب‌زنده‌دار ۲۴شهریور۱۳۹۸ @shamim_fegahat
هدایت شده از شمیم فقاهت
السلام علیک یا روح الله السلام علیک ایها العبد الصالح 💠 نادره شجاعت آقای خمینی دل قوی داشت و در شجاعت جزء نوادر قرون و در این جهت مشابه مرحوم مدرّس بود که در شجاعت نادره‌ای بود. انسان‌های شجاع طرز فکرشان با انسان‌های معمولی متفاوت است. لذا فکر انقلاب در دیگران وجود نداشت. 📚 جرعه‌ای ازدریا، شبیری زنجانی؛ ج ۳ ص ۶۶۳ @shamim_fegahat