eitaa logo
شمیم فقاهت
199 دنبال‌کننده
819 عکس
55 ویدیو
144 فایل
دروس استاد احمد ابراهیمی سال تحصیلی ۰۴_۱۴۰۳ #فقه_معاصر_شخص_اعتباری #تفسیر_سوره_مبارکه_اسراء #مکاسب_محرمه #مکاسـب_بیع #مشاوره_خارج مشاوره درسی وعلمی @Ebrahimi_Ahmad
مشاهده در ایتا
دانلود
💎 سجده بر عقیق و فیروزه 👈درس خارج فقه استاد محمدتقي 🔅 فرموده است: سجود بر معادن مثل ذهب، فضه، عقیق، فیروزج و أمثال این ها جایز نیست. ♻️ باید توجّه داشت که؛ در حکم به جواز سجود بر زمین، استثنائی به نام «معادن» نداریم و لذا اگر عرفاً معدنی جزء زمین باشد ولو معدن هم بر آن صادق باشد، سجده بر آن صحیح است و لذا مهم این است که بررسی کنیم که این معدن خاص عرفاً از اسم زمین خارج است و از أجزای زمین شمرده نمی‌شود و موجودی است که در زمین متکوّن شده است که طبعاً در این صورت سجده بر آن صحیح نخواهد بود؛ ولی اگر معدنی است که عرفاً جزء زمین است سجده بر آن اشکالی نخواهد داشت. ✳️ لذا در مثل و که از سنگ‌های گران قیمت‌اند مشکلی پیدا نمی‌کند؛ زیرا سنگ عقیق با سنگ های معمولی تفاوتی ندارد و تنها سنگ عقیق به خاطر زیبایی و رنگ خاصش بیشتر مورد رغبت عقلاء است و در مقابل آن بذل مال بیشتری می‌کنند؛ که این جهت مانع از صدق «أرض» بر آن نخواهد شد؛ لذا سجده بر عقیق و فیروزه اشکال ندارد و این‌ها سنگی‌اند که در برخی مناطق وجود دارد و به خاطر امتیازی که دارند موجب رغبت عقلائیه به آنها شده است. ❇️ اما خالص که از سنگ‌هایی گرفته می‌شود عرفاً جزء زمین نیست یا نقره خالص یا مس که از سنگ هایی در زمین جدا می‌شود فلزهایی‌اند که در زمین متکوّن شده‌اند و عرفاً زمین بر آنها صادق نیست و طبعاً سجده بر این ها هم جایز نخواهد بود. ✅ پس به نظر ما این که صاحب عروه همانند مشهور «معادن» را از حکم جواز سجود بر زمین استثناء کرده‌اند، صحیح نیست و باید بین معادن تفصیل داد؛ سجده بر طلا و نقره و مس جایز نیست به این خاطر که عرفاً جزء زمین نیستند بلکه مخلوقی‌اند که زمین ظرف اینها است و متکوّن در زمین‌اند؛ اما سنگ عقیق و فیروزه و مانند آن جزء زمین‌اند و از عنوان سنگ خارج نیستند ولو سنگ قیمتی‌اند؛ یا سنگ مرمر با این که از معادن است ولی سجده بر آن اشکال ندارد. 1399/01/23 @shamim_fegahat
🔅سند صحیح ازبرید عجلی قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ (عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ) يَقُولُ: لَمَّا تُوُفِّيَتْ خَدِيجَةُ (رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهَا) جَعَلَتْ فَاطِمَةُ (صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهَا) تَلُوذُ بِرَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَتَدُورُ حَوْلَهُ، وَتَقُولُ: يَا أَبَتِ، أَيْنَ أُمِّي قَالَ: فَنَزَلَ جَبْرَئِيلُ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) فَقَالَ لَهُ: رَبُّكَ يَأْمُرُكَ أَنْ تُقْرِئَ فَاطِمَةَ اَلسَّلاَمَ، وَ تَقُولَ لَهَا: إِنَّ أُمَّكِ فِي بَيْتٍ مِنْ قَصَبٍ، كِعَابُهُ مِنْ ذَهَبٍ، وَعُمُدُهُ يَاقُوتٌ أَحْمَرُ، بَيْنَ آسِيَةَ وَ مَرْيَمَ بِنْتِ عِمْرَانَ، فَقَالَتْ فَاطِمَةُ (عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ) : إِنَّ اَللَّهَ هُوَ اَلسَّلاَمُ، وَمِنْهُ اَلسَّلاَمُ، وَإِلَيْهِ اَلسَّلاَمُ 🔵 بريد عجلى مى‌گويد: شنيدم كه امام صادق عليه السّلام مى‌فرمود: 🔹 هنگامى كه كه خدا از او خشنود باد وفات يافت عليها السّلام به پيامبر خدا پناه برده و دور او مى‌گشت. ومى‌گفت: اى پدرم، مادرم كجاست‌؟ 🔹راوى گويد: پس فرود آمد و به پيامبر عرضه داشت: پروردگارت به تو فرمان مى‌دهد كه به فاطمه سلام رسانده و به او بگويى: همانا مادرت در خانه‌اى از نى است كه اتاقهايش از طلا و ستونهايش از ياقوت سرخ مى‌باشد و درميان آن آسيه و مريم دختر عمران به سر مى‌برد. 🔹پس فاطمه عليها السّلام فرمود: همانا خدا[منشأ]آسودگى است و آسايش و امنيت از او و به سوى اوست. @shamim_fegahat
تفاوت ظهور مفاهیم در بستر زمان الذین یقطعون ما امر الله به ان یوصل 🔅 آیه شریفه مربوط به صله رحم است. الآن صله رحم را خیلی ها به پیوند با خویشاوندان و دید و بازدید معنا می کنند در حالی که با یک تامل در استعمال صله رحم روشن می شود صله رحم به معنای رسیدگی به خویشاوند هست و پیوند و دید و بازدید ها به عنوان یک مصداق برای این رسیدگی به حساب آمده و معنی صله رحم نمی باشد. 🔹بازدید در واقع یک نوع رسیدگی روحی است که اگر در فرضی یا شخصی موجب اذیت طرف شود اصلا صله نیست. 🔹 صله یعنی رسیدگی به خویشاوند. خویشاوندی فرض کنید که به خاطر بیماری خاصی که دارد مایل نیست که کسی او را ببیند مثلا دلش نمی خواهد که با آن قیافه، اشخاص او را ببینند. اینجا دید وبازدید معنا نداشته و صله رحم نمی باشد. 🔹مراد از صله رحم که در روایات و آیات قرآنی هست با مرادی که الآن ما می فهمیم تغییر کرده است. غرض من این است که می تواند ظهوراتی که آیات قرآنی داشته باشند با ظهوراتی که الآن دارند تفاوت کرده باشد. البته خیلی از این تفاوت و تغییرها با دقت و تامل کشف می شود. 👈 آیت الله سیدجواد شبیری @shamim_fegahat
مادر اسلام؛ امیرالمومنین علیه السلام 👈یکی از نویسندگان تاریخ، ماجرایی را نقل می کند؛ می گوید دو تا زن آمدند پیش امیرالمؤمنین علیه السلام سر یک دعوایی، یک بچه ای را آورده بودند. این زن می گفت: آقا این بچه برای من است، من او را زاییدم. آن یکی می گفت: نه خیر، برای من است ، دروغ می گوید، این برداشته. بالاخره هرکسی یک دلیل، استدلال، بينه، روشن نشد؛ روی مبادی قضای شرعی معلوم نشد که بالاخره بچه برای این است یا برای آن است. خب، قاضی باید برطبق بينه و دلیل شرعی حکم کند. برطبق نقل، امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: من حالا دعوا را فیصله می دهم، شما دعوا دارید سر این بچه، صلح هم نمی کنید، کنار هم که نمی‌آیید، بنده بچه را نصف می کنم برایتان، نصف بچه برای تو، نصف بچه برای تو؛ وقتی کنار نمی آیید راه همین است دیگر! شمشیرش را کشید، تا امیرالمؤمنین علیه السلام شمشیر را کشید بیرون، یکی از این دو تا زن گفت که آقا من از حق خودم صرف نظر کردم، بچه را نکشید، برای او باشد، بچه زنده باشد، دست من نباشد. امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: بچه برای توست بردار و برو. این مادر بود که حاضر نشد بچه اش نصف بشود، این مادر بود که گفت بچه بماند، ولو دستم من نماند، دست دیگری بماند. بعد این نویسنده می گوید که ای علی! ای علی عزیز! ای علی مظلوم! مادر اسلام تو بودی. تو بودی که وقتی مدعیان مادری، مادرها و عزیزهای بی جهت، آمدند خلافت را و اسلام را و جامعه را به طرف خود بردند، تو از حق خودت صرف نظر کردی، گفتی برای شما، اسلام بماند، ولو رياستش دست من نماند؛ جامعه اسلامی بماند، ولو دیگران در آن حکومت کنند. تو بودی آن مادر دلسوز، و حاضر نشدی تجزیه بشود. این جا امیرالمؤمنین علیه السلام صبر کرد. صَبرتُ و في العين قذی و في الحلق شجا... 📚کتاب انسان ٢۵٠ساله ص ١٣١ مقام معظم رهبری مد ظله العالی @shamim_fegahat
السلام علیک یا فاطمه الزهرا س ▪️امام صادق علیه السلام: ... ظَلَمَانَا حَقَّنَا فِي كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَنَعَا فَاطِمَةَ مِيرَاثَهَا مِنْ أَبِيهَا وَ جَرَى ظُلْمُهُمَا إِلَى الْيَوْمِ قَالَ وَ أَشَارَ إِلَى خَلْفِهِ وَ نَبَذَا كِتَابَ اللَّهِ وَرَاءَ ظُهُورِهِمَا. ▪️آن دو نفر حق ما را که در قرآن آمده به ظلم گرفتند و فاطمه سلام الله علیها را از میراث پدری محروم کردند. و ظلم آن دو نفر تا امروز ادامه یافته است و آنان کتاب خدا را پشت سرشان انداختند. (و حضرت با دست به پشت سرشان اشاره کردند) 📚 الكافي، ج‏۸، ص ۱۰۲. @shamim_fegahat
🔘 تسليم محض باش 🔅عبد اللّٰه بن يحيى كاهلى گويد: حضرت صادق عليه السّلام فرمود: اگر چنانچه مردمى خداى يگانه و بى‌شريك را پرستش كنند، و نماز را برپا دارند، و زكاة را بدهند، و حج خانۀ خدا را بجا آورند، و ماه رمضان را روزه دارند، سپس به چيزى كه خدا انجام داده يا پيغمبر (صلّى الله عليه و آله) ساخته اعتراض كنند و بگويند: كه چرا بر خلاف آن نساخته‌؟ يا در دل خود چنين اعتراضى كنند (گر چه بزبان نياورند) بهمين اعتراض مشرك شوند. سپس اين آيه را تلاوت فرمود: «نه چنين است بپروردگار تو سوگند ايمان نياورند تا بداورى بگزينند تو را در آنچه سر زده است بين ايشان و سپس نيابند در دلهاى خويش چاره‌اى از آنچه تو قضاوت كرده‌اى و تسليم شوند تسليم‌ شدنى» (سورۀ نساء آيۀ ۶۵) سپس حضرت صادق عليه السّلام فرمود: بر شما است كه تسليم باشيد. عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ يَحْيَى اَلْكَاهِلِيِّ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : لَوْ أَنَّ قَوْماً عَبَدُوا اَللَّهَ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ وَ أَقَامُوا اَلصَّلاَةَ وَ آتَوُا اَلزَّكَاةَ وَ حَجُّوا اَلْبَيْتَ وَ صَامُوا شَهْرَ رَمَضَانَ ثُمَّ قَالُوا لِشَيْءٍ صَنَعَهُ اَللَّهُ أَوْ صَنَعَهُ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَلاَّ صَنَعَ خِلاَفَ اَلَّذِي صَنَعَ أَوْ وَجَدُوا ذَلِكَ فِي قُلُوبِهِمْ لَكَانُوا بِذَلِكَ مُشْرِكِينَ ثُمَّ تَلاَ هَذِهِ اَلْآيَةَ: «فَلاٰ وَ رَبِّكَ لاٰ يُؤْمِنُونَ حَتّٰى يُحَكِّمُوكَ فِيمٰا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لاٰ يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمّٰا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْلِيماً » ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَعَلَيْكُمْ بِالتَّسْلِيمِ. 📚الکافي ج ۲، ص ۳۹۸ @shamim_fegahat
هدایت شده از شمیم فقاهت
زيارة فاطمة الزهراء عليها السلام اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ نَبِىِّ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ حَبيبِ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ خَليلِ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ صَفىِّ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ اَمينِ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ خَيْرِ خَلْقِ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ اَفْضَلِ اَنْبِياءِ اللهِ وَرُسُلِهِ وَمَلائِكَتِهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ خَيْرِ الْبَرِّيَةِ اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا سِيِّدَةَ نِساءِ الْعالَمينَ مِنَ الاَْوَّلينَ وَالاْخِرينَ اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا زَوْجَةَ وَلِيِّ اللهِ وَخَيْرِ الْخَلْقِ بَعْدَ رَسُولِ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا اُمَّ الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ سَيِّدَىْ شَبابِ اَهْلِ الْجَنَّةِ اَلسَّلامُ عَلَيْكِ اَيَّتُهَا الصِّدّيقَةُ الشَّهيدَةُ اَلسَّلامُ عَلَيْكِ اَيَّتُهَا الرَّضِيَّةُ الْمَرْضِيَّةُ اَلسـَّلامُ عـَلَيْكِ اَيَّتـُهَا الْفاضِلـَةُ الزَّكِيـَّةُ اَلسـَّلامُ عـَلَيْكِ اَيَّتـُهَا الْحَوْراءُ الاِْنْسِيَّة 🌴برای اینکه تحت توجه خاص حضرت زهرا علیهاالسلام قرار بگیرید و امام زمان علیه السلام عنایت خاص به شما کند. ❤️دائم سوره توحید را بخوانید و هدیه کنید به حضرت فاطمه علیهاالسلام. @shamim_fegahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌑 وداعِ جگرسوز 🌘 جانسوزترین کلمات در تلخ‌ترین وداع تاریخ؛ وداع تنها با تنها 👈 فَلَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِيعَةُ، وَ أُخِذَتِ الرَّهيِنَةُ! أَمَّا حُزْنِي فَسَرْمَدٌ وَ أَمَّا لَيْلِي فَمُسَهَّدٌ إلَى أَنْ يَخْتَارَ اللّهُ لِي دَارَکَ الَّتي أَنْتَ بِهَا مُقِيمٌ اى رسول خدا! امانتى را که به من سپرده بودى؛ هم اکنون باز پس داده شد و رهنی که نزد من بود گرفته شد؛ ولى اندوهم جاودانى و شب‌های من همراه بيدارى و بى‌قرارى است تا آن زمان که خداوند منزلگاهى را که تو در آن اقامت گزيده‌اى برای من هم برگزيند (و من به تو ملحق شوم)» خطبه/۲۰۲ @shamim_fegahat
•==✧؛❁؛✧==• 🌀 هر هزار سال فقیهی چون امام راحل جلوه می کند؛ حساب امام از دیگران جداست / امام راحل وارث خلیل بود، و آیت الله وارث •==✧؛❁؛✧==• : 🔹 فرق امام راحل با دیگر فقیهان همان فرقی است که انبیا با هم و مرسلین با یکدیگر دارند. در بین انبیا، ابراهیم خلیل تا مرز آتش سوزی نیز پیش می رود و این شعار را می دهد: ((أفٍّ لَكُم ولِما تَعبُدونَ مِن دونِ اللهِ أَفَلا تَعقِلُون)) حضرتش آن کیفر را نیز تحمل کرد که ((قالوا حَرِّقوه وانصُروا الهَتَكُم)) دستور رسمی رسید که ابراهیم را بسوزانید و همگان در مراسم ابراهیم سوزی حضور پیدا کنید. این پیامبر تا مراسم ابراهیم سوزی و به درون آتش رفت؛ آتش به قدری قوی بود که تمام طنابهای منجنیق را سوزاند؛ اما حضرت نگران نبود. این یک نمونه پیامبر است و پیامبر دیگر حضرت یونس است که هنگام فشار صحنه را ترك كرد. 🔸 ذات اقدس الهی در قرآن کریم این دو بخش را به پیامبر اکرم(ص) گوشزد کرد و فرمود که مانند ابراهيم زندگی کن ((واذكر فى الكِتبِ إبراهيم))، نه يونس وار که به دریا رفتن و به درون ماهی پناه بردن یا به کام حوت رفتن کار یونس است. به یاد خلیل حق تا مرز سوختن و سوزاندن برو؛ ولی مثل یونس نباش: ((ولا تكُن كَصاحب الحوت))، چون یونس وار نمیتوان دین را زنده کرد بلکه ابراهیم وار می توان دین را احیا کرد. 🔹...عالمان نیز ورثه انبیایند، بعضی وارث خلیل حق اند و برخی وارث یونس و عده ای وارث اوّل و آخرند. ... مبادا کسی توقع داشته باشد فلان مرجعی که در نجف گرفتار ظلم صدّام عصر بود و به سر می برد مانند امام راحل حرکت کند زیرا اولاً آن فضا مناسب نبود و ثانیاً در هر هزار سال فقیهی چون امام راحل جلوه می کند. حساب امام خمینی از دیگران جداست. هر حادثه ای که پیش می آمد بسیاری از افراد می لرزیدند: بعد از واقعهٔ مدرسه فیضیه بسیاری از مراجع هراسناك شدند و گفتند فعلاً زمان تقیّه است؛ ولی حضرت امام راحل قلم به دست گرفته و فرمود:((اليوم تقيه حرام است وَ لَو بَلَغَ ما بَلغَ))، زیرا بیگانه آمده است که با اصل دین بجنگد. 🔸... امام راحل از این دست علما بود که کار بر او مشتبه نشد قیام کرد و به خوبی نتیجه گرفت. آیت الله العظمی خویی در قیام مردمی مردم عراق مقابله و قیام کرد و رهبری را به عهده گرفت. او در پایان عمر کاری کرد که حضرت امام از اوّل تا آخر عمر آن راه را پیمود. البته شرایط هر دو یکسان نبود چنان که موقعیت معنوی هر دو نیز یکسان نبود امام راحل وارث ابراهیم خلیل بود، و او وارث یونس. 📗 بنیان مرصوص، صفحه ۲۰۹ الی ۲۱۱ @shamim_fegahat
یاد دارم که در ایام طفولیت متعبد بودمی و شب‌خیز و مولع زهد و پرهیز. شبی در خدمت پدر رحمة الله علیه نشسته بودم و همه شب دیده بر هم نبسته و مصحف عزیز بر کنار گرفته و طایفه‌ای گرد ما خفته. پدر را گفتم: از اینان یکی سر بر نمی‌دارد که دوگانه‌ای بگزارد. چنان خواب غفلت برده‌اند که گویی نخفته‌اند که مرده‌اند. گفت: جان پدر! تو نیز اگر بخفتی به از آن که در پوستین خلق افتی. 📚 گلستان سعدی 👈پ.ن. تجمع فامیلی و صله رحم به بهانه شب یلدا، توفیق بندگی خداوند مهربان است. آنچه موجب می شود این بندگی، معصیت پروردگار گردد، غیبت و تهمت به مومنین است. ⭕️مراقب باشیم... @shamim_fegahat