eitaa logo
شمیم فقاهت
200 دنبال‌کننده
815 عکس
55 ویدیو
136 فایل
دروس استاد احمد ابراهیمی سال تحصیلی ۰۴_۱۴۰۳ #فقه_معاصر_شخص_اعتباری #تفسیر_سوره_مبارکه_اسراء #مکاسب_محرمه #مکاسـب_بیع #مشاوره_خارج مشاوره درسی وعلمی @Ebrahimi_Ahmad
مشاهده در ایتا
دانلود
زیارت دوره مکه مکرمه ➖ غار حراء، جبل النور عبادت گاه حضرت ➖ غار ثور پناهگاه حضرت ➖ عرفات سرزمین شناخت و آگاهی •┈┈••✾••┈┈• 🔹 *آیه * 🔸سوره توبه آیه ۴۰ 📖 *إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا* 🔸 اگر شما او را (یعنی رسول خدا را) یاری نکنید البته خداوند او را یاری کرد هنگامی که کافران او را که یکی از دو تن بود (از مکه) بیرون کردند، آن‌گاه که در غار بودند (و خدا بر در غار کوه پرده عنکبوتان و آشیانه کبوتران گماشت تا دشمنان که به عزم کشتنش آمده بودند او را نیافتند) و آن‌گاه که او به رفیق و همسفر خود (ابو بکر که پریشان و مضطرب بود) می‌گفت: مترس که خدا با ماست. @shamim_fegahat
25.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹آيت الله العظمی جوادی آملی استاد شهریار به جای «برو ای گدای مسکین، در خانه علی زن» باید می‌ گفت: «مرو ای گدای مسکین تو در سرای مولا، که علی همیشه می زد در خانه گدا را»... @shamim_fegahat
🕋 *کعبه* به و و پناه آوردم تا خداوند متعال باقی مانده غیبت را بر انسان بخشاید😭 براستی که چنین روزی، ام ائمه المومنین، فاطمه بنت اسد به پناه آورد تا خداوند منان، اب الائمه، امیرالمومنین علی علیه السلام را به بشریت بخشید. ➖➖➖ 🔸 در ضلع غربی کعبه، حدود یک متر قبل از رکن یمانی، مستجار نامیده می‌شود‌. 🔸مستجار به‌معنی *«محل پناه بردن»* است و این مکان چون محل پناه بردن حضرت آدم علیه‌السلام بوده است، مستجار نام گرفته است‌. 🔸 امام صادق علیه‌السلام: ... حضرت ابراهیم علیه‌السلام کعبه را بنا نهاد ... و برای کعبه دو درب قرار داد، یک درب به‌سوی مشرق و درب دیگر به‌سوی مغرب، که درب غربی *مستجار* نامیده شد... 📚بحارالانوار، بیروت، ج۹۶ ،ص۳۸ @shamim_fegahat
🔸«قُلْ هُوَ اَللَّهُ أَحَدٌ» در جمعه‌ی ماه رجب از رسول‌خدا صلی الله علیه واله و سلم نقل شده که فرمودند: (أَنَّ مَنْ قَرَأَ فِي يَوْمِ اَلْجُمُعَةِ مِنْ رَجَبٍ قُلْ هُوَ اَللَّهُ أَحَدٌ مِائَةَ مَرَّةٍ كَانَ لَهُ نُوراً يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ يَسْعَى بِهِ إِلَى اَلْجَنَّةِ) «هركس در روز جمعه‌ى ماه رجب، صد  بار سوره‌ى «قُلْ هُوَ اَللّهُ أَحَدٌ» را بخواند، نورى براى او در روز قيامت خواهد بود كه او را به سوى بهشت می‌برد.» 📚وسائل الشیعه، ۱۵۲/۱٠ @shamim_fegahat
31.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم مکاسب محرمه، فقه دو، نوع رابع مساله هشتم جعل و اجرت قاضی از متحاکمین یا بیت المال 1403/11/03 دوستان بعد از استماع، حضورشان را، به نماینده محترم اطلاع دهند. @shamim_fegahat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر سوره اسراء 1403/11/04 دوستانی که حضور نداشتند، بعد از استماع، حضورشان را با درس در یک صفحه، به شخصی نماینده محترم اطلاع دهند. @bahremandpanjom @shamim_fegahat
ـ﷽ـ قصد ترساندن و پیدایش ترس در جرم محاربه و فقدان وحدت رویۀ قانون‌گذار نسبت به شروط یادشده چکیده این جستار درصدد تحقیق پیرامون دو شرط قصد ترساندن و پیدایش ترس در جرم محاربه است. همسو با شهرت میان متأخران، قصد ترساندن ثابت است. واژۀ محاربه -به معنای جنگیدن- در ادله، بیانگر قصد ترساندن است. بر این اساس اگر کسی به قصد بازی، تمرین یا امتحان سلاح بکشد، محارب نیست. اگرچه در روایت کناسی، شرطیت قصد ترساندن در محاربه نیامده است، ولی از آنجا که مورد روایت، حمل سلاح در شب توسط اهل ریبه است، و قصد ترساندن هم اعم از قصد شخصی و نوعی بوده، قصد ترساندن نوعی در حمل سلاح در شب وجود دارد. نسبت به شرط پیدایش ترس، افزون بر اینکه عرفاً در جنگ، ترس فعلی یا شأنی وجود دارد، برخی از قراین، مانند مرسلۀ عیاشی، انتفای حکم محاربه در فرض امنیت، و احتیاط در دماء، مؤید شرطیت تحقق ترس در جرم محاربه است. مخالفت با مشهور در شرط دوم ثابت نیست؛ زیرا مشهور، تحقق فعلی ترس را شرط ندانسته‌اند. فرضیۀ نوشتار پیش‌رو، کفایت تحقق فعلی یا شأنی ترس است. قانون‌گذار در تعریف محاربه، دو شرط مذکور را لازم دانسته است، اما در عین حال مواردی را ذیل عنوان محاربه مطرح نموده است که در آن دو عنصر قصد ترساندن و پیدایش ترس به چشم نمی‌خورد که لازم است در این موارد نسبت به شرط قصد ترساندن و تحقق ترس اصلاح شود. واژگان کلیدی: محاربه، قصد ترساندن، اخافه، تحقق ترس فعلی، قصد نوعی، تحقق شأنی. http://taejtehad.mfeb.ir/ دوفصلنامۀ علمی_ـپژوهشی سال هشتم، شمارۀ ۱۶، پاییز و زمستان ۱۴۰۳ @shamim_fegahat
فقه۲، جلسه۲ مجازی.aac
41M
بسم الله الرحمن الرحیم مکاسب محرمه، فقه دو، نوع رابع مساله هشتم ➖بیع محاباتی با قاضی ➖ضمان قاضی ۱. پذیرش ضمان نسبت به رشوه ۲. ضمان وی نسبت به هبه ➖فروع اختلاف بین باذل و قاضی ۱. اختلاف بین هبه فاسده و صحیحه ۲. اختلاف بین رشوه و هبه صحیحه ۳. اختلاف بین رشوه و هبه فاسده 1403/11/10 دوستان بعد از استماع، حضورشان را، به نماینده محترم اطلاع دهند. @shamim_fegahat
🌸خجسته باد زیبا مبعثی که با «اقرأ باسمک الذي خلق» آغاز و با «اليوم اکملت لکم دینکم» تضمین شد. 🌸🌷🌸🌷🌸 🤲اللّٰهُمَّ فَإِنّا نَسْأَلُکَ بِالْمَبْعَثِ الشَّرِیفِ، وَالسَّیِّدِ اللَّطِیفِ، وَالْعُنْصُرِ الْعَفِیفِ، أَنْ تُصَلِّیَ عَلَیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَأَنْ تَجْعَلَ أَعْمالَنا فِی هٰذِهِ اللَّیْلَةِ وَفِی سائِرِ اللَّیالِی مَقْبُولَةً، وَذُنُوبَنا مَغْفُورَةً، وَحَسَناتِنا مَشْکُورَةً، وَسَیِّئاتِنا مَسْتُورَةً، وَقُلُوبَنا بِحُسْنِ الْقَوْلِ مَسْرُورَةً، وَأَرْزاقَنا مِنْ لَدُنْکَ بِالْیُسْرِ مَدْرُورَةً. 🌸🌷🌸🌷🌸 @shamim_fegahat
فقه۲، جلسه۳ مجازی .aac
34.3M
بسم الله الرحمن الرحیم مکاسب محرمه، فقه دو، نوع رابع مساله نهم ➖روایات دال بر حرمت ➖موضوع شناسی سب ۱. وصف موجب نقص ۲. معیار صدق نقص عرفی ۳. اعم از حضور و غیبت ➖موارد استثناء ۱. جواز سب متجاهر به فسق ۲. جواز سب اهل بدعت ۳. عدم اذیت عرفی مانند پدر نسبت به فرزند 1403/11/11 دوستان بعد از استماع، حضورشان را، به نماینده محترم اطلاع دهند. @shamim_fegahat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر سوره اسراء 1403/11/11 دوستانی که حضور نداشتند، بعد از استماع، حضورشان را با درس در یک صفحه، به شخصی نماینده محترم اطلاع دهند. @bahremandpanjom @shamim_fegahat
با سلام و تبریک حلول شعبان المعظم و گرامیداشت ایام الله دهه فجر حقیر از سال 1388 که توفیق تدریس سطوح عالی را داشته سعی نموده تا جلسات فراتر از مباحث درسی، موجب برقراری روابط دوستانه باشد. بر این اساس گروهی با نام گعده حقیر در ایتا شکل گرفت تا آشنایی و روابط مستمر باشد. در گروه گعده، دوستان عزیزی از ایران، افغانستان، پاکستان، هندوستان، نیجریه، آذربایجان و... که سابق در مباحث حقیر شرکت داشتند، حضور دارند. در گروه، علاوه بر طرح برخی مباحث علمی و سیاسی و خبر از حال و احوال اعضاء، فضای خوبی برای بیان تجربیات علمی و تبلیغی دوستان می باشد. الحمدالله که اغلب اعضای گروه، جزو نخبگان حوزوی بوده و امروز صاحب نفوذ ملی یا منطقه ای می باشند. و مشغول تدریس، تبلیغ، پژوهش، فعالیت اجرایی و... هستند. به پیشنهاد برخی از اعزه، خصوصا پایان هفته، گزارشات و تجربیات دوستان ارایه می شود که سودمند خواهد بود. خصوصا که با ورود دوستان عزیزم از جامعه المصطفی صلی الله علیه و آله و سلم، می تواند رویکرد فرامرزی و بین المللی داشته باشد. لینک گروه👇 https://eitaa.com/joinchat/1890779760C2881c5a404 ➖➖➖ @shamim_fegahat