eitaa logo
شمیم فقاهت
203 دنبال‌کننده
812 عکس
55 ویدیو
132 فایل
دروس استاد احمد ابراهیمی سال تحصیلی ۰۴_۱۴۰۳ #فقه_معاصر_شخص_اعتباری #تفسیر_سوره_مبارکه_اسراء #مکاسب_محرمه #مکاسـب_بیع #مشاوره_خارج مشاوره درسی وعلمی @Ebrahimi_Ahmad
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه 6 ش 1.mp3
4.4M
باسمه تعالی 🔷 الثالث خیار الشرط مقدمه _ اضافه سببی (مسبب به سبب) _ خیار شرط بر خلاف دو خیار قبل (مجلس و حیوان) که تاسیس بود یک خیار امضایی است. _ خیار شرط غیر از خیار اشتراط است. خیار اشتراط شرط فعل است که عدم تحقق آن شرط موجب خیار است ولی خیار شرط، از قبیل شرط نتیجه است که نفس خیار برای یکی از متعاقدین یا ثالث شرط می شود. _ در نزد شیعیان خیار شرط محدوده خاصی ندارد. _ نفوذ خیار شرط مبتنی بر این است که در ضمن عقد شرط شود. ادله نفوذ خیار شرط ۱. اجماع محصل (لاخلاف ...) ٢. اجماع منقول به حد استفاضه ٣. روایات عام نفوذ هر شرط الا ما خالف کتاب الله و ... ۴. روایات خاصه نفوذ خیار شرط بررسی دلیل سوم المسلمون عند شروطهم خبر مستفیض بلکه متواتر است. سه قید در این روایت امده است ۱. الا ما خالف .... ٢. الا حرم حلالا ... ٣. مما وافق کتاب الله اشکال دو قید اول با نفوذ خیار شرط منافات نداشته زیرا خیار شرط مخالف کتاب نیست. ولی قید سوم مانع از شمول روایت نسبت به خیار شرط است زیرا خیار شرط در قرآن نیامده است. جواب مراد از موافقت کتاب عدم مخالفت با کتاب است و صدر روایت موجب تفسیر ذیل روایت است اولا زیرا بین مخالفت و موافقت مقابله وجود دارد و در صدر گفته است که اگر مخالف باشد نافذ نیست پس ذیل که شرط موافق را نافذ دانسته مراد عدم مخالف با کتاب است. ثانیا اجماع وجود دارد که موافقت شروط با ظاهر کتاب شرط نیست و لازم نیست هر شرط نافذ در قرآن ذکر شود. این بحث در خاتمه مکاسب مفصل بررسی می شود. الحمدلله رب العالمین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم مقدمه تعریف مطلق: لفظی که دلالت بر معنایی دارد که آن معنا در جنس خود شایع است. اشکال عدم مانع: شامل الفاظ عموم بدلی مانند من و ما و ای استفهامیه می شود. عدم جامعیت: اسم جنس که از مصادیق مطلق است در افراد خود شایع است نه اینکه در جنسی شایع باشد. اسم جنس اسم حقیقت است که خود همان جنس است و تصویر ظرف و مظروف نداریم در حالیکه در تعریف مطلق مظروف است و ظرف آن جنس است. نکته این تعاریف شرح اسمی است و بررسی این اشکال و جواب سودی ندارد عمده در مقام بررسی مصادیق مطلق مانند اسم جنس و اموری که مناسب مقام است مانند معرف به لام جنس می باشد. بررسی مصادیق مطلق 1. اسم جنس اسامی کلیات( ازجواهر و اعراض و عرضیات) که موضوع له ان طبیعت مهمله است. جوهر: وجودش در خارج مستقل است. اعراض: وجودش به یک موضوع است مانند سفیدی. عرضیات: در خارج وجود ندارد حال یا منشا انتزاع ان خارج است مانند فوقیت. و یا هم مانند مالکیت صرف اعتبار است. احتمالات در معنای موضوع له اسم جنس الف. طبیعت مهمله انسان که لابشرط مقسمی است. ب. ماهیت انسان بشرط سریان که بشرط شی می باشد. حیوان ناطق به شرط شمول داشتن. ج. ماهیت بشرط لا از سریان حیوان ناطق بشرط شمول نداشتن. د. ماهیت لابشرط از سریان وعدم سریان لحاظ قید اهمال در معنای موضوع له انسان. بررسی احتمالات فوق احتمال ج: مخالف اطلاق است زیرا سریان و شمول ندارد. احتمال ب: چون قید سریان دارد قابل حمل نیست در حالی که حمل بر افراد می شود. در هذا انسان این فرد خارجی سریان و شمول ندارد. احتمال د: کلی ذهنی است که قابل تطبیق بر فرد خارجی نیست. قید اهمال موجب ذهنی شدن معنا شده است و بر فرد خارجی قابل صدق نیست. الحمدلله رب العالمین
اصول ۳ ش ۱.mp3
8.46M
مقدمه ۱. تعریف مطلق ۲. اشکال به تعریف ۳. نکته شرح اسمی مصادیق مطلق الف. اسم جنس ۱. تبیبن اسم جنس ۲. معنای موضوع له اسم جنس ۳. دلیل بر لابشرط مقسمی
مقدمه فقه 6.mp3
3.12M
بسم الله الرحمن الرحیم 🔆 مکاسب عبدالرزاق سنهوری (حقوقدان بزرگ مصری): اگر پیش از تالیف الوسیط به مکاسب شیخ انصاری دست پیدا می کردم بسیاری از مبانی فقهی خود را تغییر میدادم. برخی از ویژگی های مکاسب ۱. ساختار منطقی و نظام هندسی ٢. اهتمام به موضوع شناسی ٣. تقریر محل نزاع و ذکر اقوال در موضوع ۴. حجم گسترده تتبع در آراء و منابع فقهی ۵. اهتمام به فقه الحدیث و فهم دلالی آن ۶. نوآوری فقهی در حوزه ادله و نظریات ٧. اشاره تاریخی و بستر شناسی مسائل فقهی ٨. استفاده گسترده از لغت و تفسیر و کلام ٩. عدم ارائه فتوا و نظر مصنف ۱۰. لطایف تربیتی و ظرایف اخلاقی 🔆 خیار شرط مکاسب مرحوم شیخ اعظم چهار بخش دارد؛ ۱. مکاسب محرمه در این بخش ۵ کسب حرام بررسی می شود. ٢. کتاب بیع در این بخش فصول پنجگانه (بیع معاطاتی. شروط نفس عقد. شروط متعاقدین. بیع فضولی. شروط عوضین) مورد بحث قرار می گیرد. ٣. خیارات این بخش مشتمل بر هفت فصل است؛ هفت خیار (مجلس. حیوان. شرط. غبن. عیب. تاخیر. رویت) بررسی می شود. ۴. خاتمه در سه فصل(احکام خیار. احکام قبض. بیع نقد و نسیئه) مکاسب به سرانجام می رسد. الحمدلله رب العالمین
🌺🌺🌺 بسم الله الرحمن الرحیم از خیار شرط از مطلق و مقید تذکرات ۱. با توجه به شرایط کرونایی، تدریس حضوری یا تلفیقی (حضوری_مجازی) در شرایط فعلی به مصلحت نیست. بنابراین تدریس در قالب مجازی خواهد بود. ٢. همراه صوت درس، خلاصه جلسه تایپی ارائه شده است حتما قبل از صوت از خلاصه ارائه شده استفاده شود. سعی بر این است حجم مطالب تدریس کمتر باشد و لکن برای اتمام محدوده تعداد جلسات بیشتر خواهد بود. ۳. دوستان محترم در پایان هفته تعداد جلساتی که گوش نموده و درس را از نیم تا یک ساعت مطالعه داشتند به آیدی نماینده محترم درس فقه ۶ و کفایه ۳ حجت الاسلام نامجو اطلاع دهند. @Yazahra_313110 ۴. جلسات تفسیر سوره مبارکه کهف (حدود ۳۰ جلسه) در ماه مبارک رمضان در همین کانال تقدیم خواهد شد. @shamim_fegahat ۵. لینک گروه درس فقه ۶ و کفایه ۳ جهت ارائه مباحث درسی تقدیم می شود https://eitaa.com/joinchat/1695612942C5214de8015 https://eitaa.com/joinchat/4003004431Cb4b4f1e367
صلی الله علیک یا بقیه الله
صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا