eitaa logo
شمیم فقاهت
200 دنبال‌کننده
815 عکس
55 ویدیو
138 فایل
دروس استاد احمد ابراهیمی سال تحصیلی ۰۴_۱۴۰۳ #فقه_معاصر_شخص_اعتباری #تفسیر_سوره_مبارکه_اسراء #مکاسب_محرمه #مکاسـب_بیع #مشاوره_خارج مشاوره درسی وعلمی @Ebrahimi_Ahmad
مشاهده در ایتا
دانلود
🚩السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ وَ ابْنَ مَوْلَای، وَ سَیِّدِی وَ ابْنَ سَیِّدِی، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ، یَا قَتِیلَ بْنَ الْقَتِیل، الشَّهِیدَ بْنَ الشَّهِید، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه، أَنَا زَائِرُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِقَلْبِی وَ لِسَانِی وَ جَوَارِحِی، وَ إِنْ لَمْ أَزُرْکَ بِنَفْسِی وَ الْمُشَاهَدَه. 🚩صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْکَ يَا أَبَا الْحَسَن، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِکَ وَبَدَنِکَ، صَبَرْتَ وَأَنْتَ الصَّادِقُ المُصَدَّقُ، قَتَلَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَيْدِی وَالْأَلْسُن. 🚩اَلسّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآن، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا قاطِعَ الْبُرْهان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلى آبائِکَ الطَّیِّبین، وَأَجْدادِکَ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُه. 🚩السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه. تقدیم می شود. فعلا دروس روزانه علاوه بر سامانه در کانال شمیم فقاهت بارگزاری می شود. @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۷۸.mp3
4.97M
باسمه تعالی شاهد چهارم محقق اردبیلی: اسقاط بعد از بیع است شاهد پنجم صاحب حدائق اسقاط ظرف را برای تعیین ثمن می داند اندار حق بایع صاحب حدائق اندار را حق مشتری دانسته در مثالش بایع را مستحق دریافت کل ثمن می‌داند در حالیکه در فرضیه اندار بایع مستحق دریافت کل ثمن نبوده و اندار برای تعیین حق بایع است خلاصه مطلب دوم ۱ اول بیع و بعد اندار ۲ بیع به صورت تسعیر ۳ اندار حق بایع الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
4_6048839413482392050.mp3
7.79M
باسمه تعالی ادله دال بر وجوب احتیاط ۱ . آیات شریفه قرآن الف. نهی از قول به غیر علم وحکم به برایت قول فاقد علم است ب. نهی از القای تهلکه و برایت القای در هلاکت است ج. امر به تقوا و اقتضای احتیاط در اطراف شبهات نقد دلالت آیات الف. حکم به برائت براساس ادله نقلی و عقلی است و قول عالمانه است. ب. براساس ادله برائت انجام شبهه موجب هلاکت نیست و ترخیص وجود دارد. ج. تقوا اجتناب از محرمات است و امور مشتبه ارتباطی به تقوا ندارد. ٢. روایات احتیاط الف. دال بر توقف که یا بالالتزام است و یا بالمطابقه که خودش یا با تعلیل است و یا فاقد آن. ب. دال بر احتیاط بالالتزام یا بالمطابقه. نقد روایات الف. دلالت روایات توقف مقدمه اول؛ برخی معلل به هلاکت است و برخی مطلق می باشد که نتیجه جمع این دو دسته تقیید مجموع به هلاکت می باشد زیرا العله یعمم و یخصص مقدمه دوم؛ بنا بر ادله ترخیصی دال بر برایت دیگر هلاکت وجود ندارد و روایات مقید فرضی است که هلاکت باشد وان اطراف علم اجمالی است. ب. دلالت روایات احتیاط. جواب مرحوم شیخ این روایات با روایات برایت تعارض دارد و روایات برایت مقدم است زیرا وجوب احتیاط یا مقدمی است و یا نفسی می باشد. وجوب مقدمی احتیاط معنی ندارد چون وقتی ذی المقدمه که مورد مشتبه است لزوم اجتناب ندارد مقدمه چگونه وجوب احتیاط داشته باشد. و وجوب نفسی احتیاط هم قابل پذیرش نیست و خلاف وجدان است. مناقشه اخوند در جواب شیخ گذشت که وجوب احتیاط فرض سومی دارد وان وجوب طریقی می باشد که هیچ محذوری ندارد و بر برایت عقلی وارد است. زیرا یک بیان و حجت است. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پرهیز از مدح خود 🔹 خیلی‌ها همواره دلشان می‌خواهد دیگران آن‌ها را مدح کنند یا خودشان خود را ستایش می‌کنند و برای‌شان خیلی دشوار است فضیلتی از دیگران را بپذیرند. این شایع است، حتی در میان معارف (۱) هم که نمی‌خواهم نام ببرم، این قضیه شایع است. 🔸 یکی از امتیازات آقای خمینی که معمولا ذكر نمی‌شود، ولی مهم است این است که اگر کسی را خوب می‌دانست، خیلی راحت از او تعریف می‌کرد و در این باب مانع نفسانی نداشت تا نتواند از دیگری تمجید کند، ولی هیچ وقت از خودش تمجید نمی‌کرد. حتی این نکته را در این حد من در آقای طباطبایی با علوّ مقام، نديدم. 🔹 يک بار آقای طباطبایی آقای مطهری را معرفی می‌کرد و گفت: «ایشان، بعضی از مسائل فلسفی برایش حل نشده بود و وقتی پیش من آمد، حل شد». چنین کلماتی هیچ وقت در قاموس گفتار آقای خمینی پیدا نمی‌شد. البته آقای طباطبایی از نوادر بود، مع ذلك در اين جهت آقای خمینی امتیاز خاصی داشت. 1⃣ «معاريف» غلط مشهور، و «معارف» صحیح است. 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۳ ص ۶۴۲ @shamim_fegahat
🚩السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ وَ ابْنَ مَوْلَای، وَ سَیِّدِی وَ ابْنَ سَیِّدِی، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ، یَا قَتِیلَ بْنَ الْقَتِیل، الشَّهِیدَ بْنَ الشَّهِید، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه، أَنَا زَائِرُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِقَلْبِی وَ لِسَانِی وَ جَوَارِحِی، وَ إِنْ لَمْ أَزُرْکَ بِنَفْسِی وَ الْمُشَاهَدَه. 🚩صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْکَ يَا أَبَا الْحَسَن، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِکَ وَبَدَنِکَ، صَبَرْتَ وَأَنْتَ الصَّادِقُ المُصَدَّقُ، قَتَلَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَيْدِی وَالْأَلْسُن. 🚩اَلسّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآن، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا قاطِعَ الْبُرْهان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلى آبائِکَ الطَّیِّبین، وَأَجْدادِکَ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُه. 🚩السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه. تقدیم می شود. فعلا دروس روزانه علاوه بر سامانه در کانال شمیم فقاهت بارگزاری می شود. @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۷۹.mp3
4.9M
باسمه تعالی مطلب سوم روایات باب اندار روایت اول موثقه حنان حضرت می فرمایند اگر مقداری که کم میشود از وزن ظرف، بیشتر است و یا کمتر است اشکالی ندارد صاحب جواهر می فرماید روایت نسبت به رضایت و عدم رضایت اطلاق دارد مصنف سوال سائل از فرضی است که هم وی و هم بایع رضایت دارند پس روایت اختصاص به فرض رضایت دارد. روایت علی بن ابی حمزه تصریح شده است اگر رضایت دارید اشکالی ندارد روایت علی بن جعفر آمده است اگر راضی هستید کم کردن وزن کیسه اشکال ندارد. الحمد لله رب العالمین @shamim_fegahat
کفایه ۳ ش ۷۹.mp3
6.87M
باسمه تعالی دو جواب مرحوم آخوند به اخبار احتیاط ۱. گرچه این روایات بر برایت عقلی وارد است لکن با برائت شرعی تعارض می نماید و برایت به دو بیان مقدم است؛ بیان اول ادله احتیاط در مطلق شبهه است ولی ادله برایت مخصوص شبهه بدویه بعد از فحص می باشد و خاص بر عام مقدم است. بیان دوم روایات برائت اظهر بلکه نص است چون می گوید این شی حلال است لکن احتیاط امر است و ظهور دارد. ٢. قراینی وجود دارد که روایات احتیاط ارشادی به حکم عقل است که در اطراف علم اجمالی لازم است ودر اطراف شبهه بدویه بعد از فحص استحبابی می باشد. دوشاهد بر ارشادی بودن اول اگر ارشادی نباشد موارد زیادی مانند شبهات موضوعیه و حکمیه وجوبیه خارج خواهد شد که موجب تخصیص اکثر است بلکه ادله احتیاط و توقف که معلل است ابای از تخصیص دارد. دوم روایات معلل به هلاکت است و باید قبل از روایات یک هلاکت باشد تا این روایات از ان نهی کند بتعبیر دیگر قبل از این روایات باید در شبهات هلاکت باشد و حال انکه با صرف نظر این روایات هلاکت و عقاب وجود ندارد. ان قلت گرچه وجوب احتیاط متوقف بر هلاکت نیست لکن این روایات کاشف از این است که در اطراف شبهه هلاکت وجود دارد. قلت اگر این ادله وجوب احتیاط هلاکت و عقاب را ایجاد نکند مطابق ادله برائت علم به عدم هلاکت و عقاب داریم. هلاکت منحصر در اطراف علم اجمالی و شبهات بدویه قبل از فحص است. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ وَ ابْنَ مَوْلَای، وَ سَیِّدِی وَ ابْنَ سَیِّدِی، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ، یَا قَتِیلَ بْنَ الْقَتِیل، الشَّهِیدَ بْنَ الشَّهِید، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه، أَنَا زَائِرُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِقَلْبِی وَ لِسَانِی وَ جَوَارِحِی، وَ إِنْ لَمْ أَزُرْکَ بِنَفْسِی وَ الْمُشَاهَدَه. 🚩صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْکَ يَا أَبَا الْحَسَن، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِکَ وَبَدَنِکَ، صَبَرْتَ وَأَنْتَ الصَّادِقُ المُصَدَّقُ، قَتَلَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَيْدِی وَالْأَلْسُن. 🚩اَلسّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآن، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا قاطِعَ الْبُرْهان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلى آبائِکَ الطَّیِّبین، وَأَجْدادِکَ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُه. 🚩السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه. تقدیم می شود. فعلا دروس روزانه علاوه بر سامانه در کانال شمیم فقاهت بارگزاری می شود. @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۸۰.mp3
5.21M
باسمه تعالی سه احتمال در روایت اول ان کان یزید و ینقص احتمال اول در شخص معامله مقدار مندر ممکن است کمتر یا بیشتر از وزن ظروف باشد. واو به معنی او است و نقصان فاعل یزید و نقصان است احتمال دوم برخی از ظروف همین معامله، بیشتر از معمول بوده و برخی کمتر مندر از میانگین آن ها لحاظ شده است واو به معنی اجتماع است احتمال سوم در برخی از معاملات مندور از ظرف بیشتر و در برخی از معاملات کمتر است روایتی شاهد بر این احتمال وجود دارد ادامه روایت هم این است که اگر مقداری که کمک می کنند بیشتر از وزن واقعی است اشکال دارد مگر اینکه بایع هبه کند یا ابراء نماید یا رضایت دهد. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat