eitaa logo
شارح (شبکه اجتماعی حوزه انقلابی)
951 دنبال‌کننده
839 عکس
554 ویدیو
26 فایل
شبکه اطلاع رسانی حوزه انقلابی
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سواد رسانه!! مردم غلط می‌کنند اعتراض کنند!! کلیپی که به سرعت در حال انتشار است . در جهاد تبیین پیشگام باشیم. ┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 السلام علیک یا رقیة بنت الحسين اجرا سرود سلام فرمانده توسط دختر شهید با چه سوز دلی اجرا می‌کند ، چگونه دین این دختران را ادا می‌کنیم!! ┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
☑️ خبر سه گستاخی آمریکا و اسراییل در یک هفته!! 🔴 ترور شهید صیاد در تهران 🔴 سانحه در یکی از واحدهای تحقیقاتی وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منجر به شهادت و مجروح شدن دو نفر از کارکنان این مجموعه شد. وزارت دفاع اعلام کرد عصر روز چهارشنبه طی سانحه ای که در یکی از واحد های تحقیقاتی وزارت دفاع در منطقه ی پارچین به وقوع پیوست؛ مهندس احسان قد بیگی به شهادت رسید و یکی دیگراز همکاران ایشان دچار جراحت شد. 🔴 دزدی نفتکش ایران توسط یونان و تحویل به آمریکا پ ن شارح: قدیما میگفتند بچه را که زیاد تنبیه بدنی کنی و بزنی عادت می‌کند و ترسش از تنبیه از بین می‌رود ، به نظر اسرائیل باید یکجوری ادب شود که از فکر بی ادبی هم درآید.... منتظر باشید.. ┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
قَالَ امام جعفر صادق علیه‌السلام: إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ صِحَّةَ مَا عِنْدَ أَخِيكَ فَأَغْضِبْهُ فَإِنْ ثَبَتَ لَكَ عَلَى الْمَوَدَّةِ فَهُوَ أَخُوكَ وَ إِلَّا فَلَا. (تحف‌العقول، ص۳۵۷) امام جعفر صادق علیه‌السلام فرمود: چون خواستى سلامت نفس برادرت را دریابى، او را به خشم آور. اگر در رفاقت با تو استوار ماند، او برادر تو است، وگرنه برادرت نیست‏. قَالَ امام جعفر علیه‌السلام: لَا تَعْتَدَّ بِمَوَدَّةِ أَحَدٍ حَتَّى تُغْضِبَهُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ. (تحف‌العقول، ص۳۵۷) امام صادق علیه‌السلام فرمود: به رفاقت کسى اعتماد مکن، تا او را [از روی امتحان،] سه بار به خشم آورى ◾️شهادت امام جعفر صادق علیه السلام بر مسلمانان جهان و دیگر پیروانش تسلیت باد◾️. ┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلسه بیانات فقیه عالیقدر آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله پیرامون مسائل مهم حوزه و نظام تربیتی آن قسمت دوم با موضوع: ✳️ تببین ولایت فقیه ✳️ ┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
هدایت شده از خبرگزاری فارس
ایران دو نفتکش یونانی را در آب‌های خلیج فارس توقیف کرد 🔹ایران دو نفتکش متعلق به یونان را توقیف و پرچم آن‌ها را پایین آورد. این دو نفتکش یونانی توقیف‌شده در خلیج فارس Prudent Warrior و Delta Poseidon نام دارند. 🔹این دو کشتی در خلیج فارس، یکی در نزدیکی عسلویه و دیگری در نزدیکی بندرلنگه توقیف شده‌اند. 🔸یونان ماه گذشته یک کشتی با پرچم ایران را توقیف کرد. رویترز مدعی شده بود یونان نفت این کشتی را تحویل آمریکا داده است. @Farsna
🔴"هیولای ملوس" محصول تمدن غرب ◾️اشتباه نکنید! نفر سمت راست، دختر نیست، پسر است! محصول سند 2030؛ همان که حسن روحانی آبرویش را پای اجرای آن گذاشت. یکی از تبعات این تمدن، غرق کردن پسرها در زنانگی و دخترها در مردانگی است! ◾️این پسر دخترنما تحت تربیت و تمدن غرب به یک هیولای ملوس تبدیل شده است، همان که بعضی از ما شرقیها تازه در ابتدای راهش هستند! این آقا پسر مینی ژوب پوش، دیروز اسلحه برداشته و مثل آب خوردن ١٩ دانش آموز دبستانی و ٢ معلم را قتل عام کرده!! در واقع کاری کرده که هزاران بار در بازیهای رایانه ای با لذت تمرین کرده بود. ⏪اما نفر سمت چپ، ابوفاضل طومر است؛ یک نوجوان یمنی. علی الظاهر کم سن تر از سمت راستی. این روزها کلیپی از او دست به دست میشود که پهلوانان عرب و عجم در برابرش کم می آورند. برای نجات رزمندگان یمنی، 3 بار در زیر باران گلوله، به قلب محاصره میزند و جان مجروحان و رزمندگان را نجات میدهد. ◾️این هم محصول فرهنگ مقاومت است. یکی غرق در تمدن و آنهمه جانی، یکی فرسنگها دور از تمدن و اینهمه ناجی! *"قد تبین الرشد من الغی"* ┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
هدایت شده از اطلاع رسانی دفتر امور سیاسی و اجتماعی حوزه
🔴 آرایش جنگی سلبریتی با دستور اتاق فرمان جریان فتنه ⏪پ ن شارح: باشد که صدا و سیما در هر عید و برنامه ای چهارتا از این آرتیست ها را در حد الگو به جامعه معرفی نکند . ✅گفتند یک خر را اگر ببرید بالای قله راحت می‌رود اما پایین آوردنش خیلی سخت است ... ✳️خودتان برید بالا زحمت پائین کشیدنش را هم خودتان بکشید.. ┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سخنان مهم حجت الاسلام سیدعلی خمینی درباره رهبر معظم انقلاب و دوران زعامت معظم له در نجف اشرف 💢 مطالبی که ایشان امروز(۱۴ خرداد) و در این سال ها در مورد شخصیت و مکتب امام بیان کردند یک منظومه بسیار روشن در تفسیر و شناخت امام است. 🔹️نقطه اعجاب برانگیز برای من خودساختگی آقاست، آنچه باعث می شود احترام و علاقه ما به ایشان مضاعف شود این نکته است. 🔹️ در تمام این سال هایی که ایشان بعد از امام مسولیت جامعه را بر عهده گرفتند، در این شرایط سخت و دشمنی های سهمگین و شرایط سیاسی، ایشان با موفقیت این کشتی را به جلو بردند. 🔹️در تمام این مدت بویژه ده پانزده سال گذشته همه علاقه مندان امام و ایشان با تمام وجود به تمجید از عملکرد رهبر انقلاب پرداختند. 🔹️نگاه ایشان، پیش بینی های ایشان و مسائلی که درباره مسائل مختلف، مذاکرات و دیگر مسائل داخلی و بدعهدی دشمنان بیان می کردند، محقق می شد .... پ ن شارح: بیت واقعی امام را مشاهده کنید ┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ابعاد مختلف سیره حکمرانی رهبر معظم انقلاب 🔹️ آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی در گفت وگوی اختصاصی با گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا: 💢 خدا را شاهد می‌گیرم و اعتقاد راسخ به این موضوع دارم و از آن عدول نخواهم کرد که مبانی رهبر معظم انقلاب براساس ارزش‌های انقلاب است؛ اما با حکمت، درایت و تدبیر در منصه اجرا توأم است. بیشتر بخوانید👇👇 https://rasanews.ir/002z04 🆔 @rasanewsagency
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلسه بیانات فقیه عالیقدر آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله پیرامون مسائل مهم حوزه و نظام تربیتی آن قسمت سوم با موضوع: ✳️ وظیفه حوزه در تبیین ارزش‌های انقلابی ┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله قسمت اول:(۱۸ / ۳ / ۱۴۰۱) موضوع : قطعنامه ۵۹۸ / واکسن ✳️ پ ن شارح : این که رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله لقب سیف الاسلام را به زبیر داده باشد علی التحقیق در منبع معتبری از منابع شیعه و سنی نیامده است. البته مدائحی از رسول خدا ص درباره طلحه و زبیر در روایات وارد گردیده است که به چند نمونه اشاره می کنیم:  ۱. نقل مى ‏كنند پيامبر (ص) مى‏ فرموده است: هر كس مى‏ خواهد به مردى بنگرد كه به عهد خود وفا كرده است به طلحه بنگرد. حصين مى‏ گويد: طلحه در جنگ احد چنان از پيامبر دفاع كرد كه مجروح و زخمى شد.[1] ۲. نقل مى‏ كنند شخصي مى‏ گفت: هيچ كس را چون طلحه نديده ‏ام كه بدون مسألت و درخواست مردم، مال هاى كلان به ايشان بپردازد.[2] ۳. گفته‏ اند: زبير بن عوّام در جنگ بدر و احد و تمام جنگ هاى ديگر رسول خدا (ص) ملتزم ركاب آن حضرت بوده و روز احد هم پايدارى كرده و تا پاى جان با پيامبر بيعت كرده است. و هنگام فتح مكه هم يكى از پرچم هاى سه ‏گانه مهاجران در دست او بوده است.[3] 4. طلحه و زبير در شمار كساني بودند كه از بيعت با ابوبكر سرباز زدند و همراه با علي (ع) در مقام مخالفت با حكومت وقت، در خانه حضرت فاطمه (س) بست نشستند.[4] [1] الطبقات‏الكبرى/ترجمه، ج‏۳، ص: ۱۸۸ [2] همان، ۱۸۹ [3] همان [4] مسند احمد. ج۱ ص ۵۵ و تاريخ الطبري ج۲ ص ۴۶۶ ┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/jo ┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله قسمت دوم: موضوع : ارتباط عملکرد دولت ها با رهبری چرا رهبری در ضعف عملکردها سکوت می‌کنند؟ ✳️ پ ن شارح : این که رسول خدا ص لقب سیف الاسلام را به زبیر داده باشد علی التحقیق در منبع معتبری از منابع شیعه و سنی نیامده است. البته مدائحی از رسول خدا ص درباره طلحه و زبیر در روایات وارد گردیده است که به چند نمونه اشاره می کنیم:  ۱. نقل مى ‏كنند پيامبر (ص) مى‏ فرموده است: هر كس مى‏ خواهد به مردى بنگرد كه به عهد خود وفا كرده است به طلحه بنگرد. حصين مى‏ گويد: طلحه در جنگ احد چنان از پيامبر دفاع كرد كه مجروح و زخمى شد.[1] ۲. نقل مى‏ كنند شخصي مى‏ گفت: هيچ كس را چون طلحه نديده ‏ام كه بدون مسألت و درخواست مردم، مال هاى كلان به ايشان بپردازد.[2] ۳. گفته‏ اند: زبير بن عوّام در جنگ بدر و احد و تمام جنگ هاى ديگر رسول خدا (ص) ملتزم ركاب آن حضرت بوده و روز احد هم پايدارى كرده و تا پاى جان با پيامبر بيعت كرده است. و هنگام فتح مكه هم يكى از پرچم هاى سه ‏گانه مهاجران در دست او بوده است.[3] 4. طلحه و زبير در شمار كساني بودند كه از بيعت با ابوبكر سرباز زدند و همراه با علي (ع) در مقام مخالفت با حكومت وقت، در خانه حضرت فاطمه (س) بست نشستند.[4] [1] الطبقات‏الكبرى/ترجمه، ج‏۳، ص: ۱۸۸ [2] همان، ۱۸۹ [3] همان [4] مسند احمد. ج۱ ص ۵۵ و تاريخ الطبري ج۲ ص ۴۶۶ ┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله قسمت سوم: موضوع : تبیین مرز انتقاد و تضعیف تنافی تضعیف دولت مطیع منویات رهبری با التزام عملی به ولایت فقیه ┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله قسمت چهارم: موضوع : شاخصه های دولت اسلامی انقلابی ┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله قسمت پنجم: موضوع : ضرورت رسیدگی به امور فرهنگی همراه با امور اقتصادی احیاء امور حجاب و عفاف اقامه دین الهی است ┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
🔴 جهاد تبیین در درجه اول از وظایف حوزویان است. آیت الله سیفی مازندرانی: مسئله جهاد را امری مقدس توصیف کرد و افزود: به بیان ائمه(ع) جهاد تبیین در درجه اول از وظایف حوزویان است. ✳️ به گزارش خبرگزاری فارس از قم، جلسه پرسش و پاسخ آیت‌الله علی‌اکبر سیفی مازندرانی با جمعی از شاگردان و طلاب، روز چهارشنبه در دفتر معظم له در قم برگزار شد. ✅ در این جلسه آیت‌الله سیفی مازندرانی، تحلیل مسائل سیاسی جاری، نقد و بررسی سازنده در حوزه علمیه را امر مطلوبی دانست و در این زمینه اظهار کرد: براساس آیات و روایات، همه ما در قبال مسائل جاری کشور مسئول هستیم؛ با این حال نقد پرخاشگرانه که منجر به انوع هتک حرمت می‌شود و به گونه‌ای است که مخاطب بیشتر از بیان تضعیف آن استفاده می‌کند، حرام است و باید از بیان آن جلوگیری شود. ✅ ایشان در ادامه با اشاره به اهمیت جهاد تبیین خاطرنشان کرد: روایت معروف است که اگر مردم از ظرافت و زیبایی کلام ائمه اطهار آگاه شوند، قطعا از این بزرگواران تبعیت می‌کنند؛ لذا این وظیفه حوزه علمیه است که این‌گونه مسائل را برای مردم تبیین کند. ✅ موسس مرکز فقهی و اصولی معهد الاجتهاد الفعال مسئله جهاد را  امری مقدس توصیف کرد و افزود: جهاد تبیین یکی از سه جهادی است که در قرآن و روایات ما به آن اشاره شده است و با منطق قرآن کریم، بزرگترین جهاد، جهادی است که با بیان انجام شود. افزون بر این با استناد به بیان ائمه(ع) جهاد تبیین در درجه اول از وظایف حوزویان است. ✅ ایشان در تشریح موضوع مخالفت با احکام حکومتی در جمهوری اسلامی گفت: حکم مخالفت با ولی فقیه واضح است، اما این که سیاست‌های کلی نظام لازم الاتباع است یا خیر؛ می‌بایست تاکید کرد که هرچه که از شئون حکومت باشد و از سوی ولی فقیه بر آن تاکید شده باشد لازم الاتباع بوده و مخالفت با آن حرام است. سیفی مازندرانی با بیان این که بر اساس احکام الهی، ولی فقیه می‌بایست در چارچوب احکام الهی تصمیم بگیرد، عنوان کرد: این موضوع یکی از وجوه افتراق حکومت دینی با حکومت‌های خودکامه و فردمحور است و در حکومت دینی، این احکام الهی است که مبنا و اساس قرار داده می‌شود و نه رای یک فرد. ✅ استاد دروس خارج حوزه علمیه اضافه کرد: در مسئله واکسن نیز رهبر معظم انقلاب، عنایت ویژه‌ای به این موضوع داشتند و بر اهمیت واکسیناسیون و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی صحه گذاشتند. در اینجا بحث واکسیناسیون یک مسئله حکومتی می‌شود و هرگونه تضعیف و ایجاد شبهه در این رابطه، تضعیف نظام و رهبری محسوب می‌شود و حرام است. ✅ معظم له با اشاره به برخی شبهه‌افکنی‌ها پیرامون تصمیم‌گیری‌های ولی فقیه اظهار داشت: برخلاف ائمه‌اطهار که در زمان بنی‌امیه و بنی‌عباس زندگی می‌کردند؛ رهبر معظم انقلاب به هیچ وجه در هیچ جایی تقیه نداشته‌اند چرا که ایشان مبسوط الید هستند و تقیه بر ایشان حرام است. یکی از نمونه‌های این موضوع، مصادره کشتی‌های تحت حمایت آمریکا در پاسخ به زورگویی‌های آنان است. ⏬مشروح این گفتگو را اینجا دنبال کنید⏬ http://fna.ir/1pfpxa ┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
🔴 آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله: ⏪ در اسلام امر به سه گونه جهاد شده است: ✳️ جهاد اصغر ✳️ جهاد کبیر ✳️ جهاد اکبر 🔹جهاد اصغر یکی از انواع جهاد، و همان قتال فی سبیل الله است که با دشمنان وارد جنگ شویم. 🔹 نوع دیگر از انواع جهاد، جهاد با شیطان نفس است. این جهاد به تعبیر رسول خدا(ص) جهاد اکبر است؛ این شعار که خرمشهر را خدا آزاد کرد، به معنای کمرنگ شدن منیت ها و در راستای جهاد نفس است. 🔹 نوع دیگر از اقسام جهاد، جهاد کبیر است؛ خداوند به رسول خدا(ص) دستور می دهد که جهاد کبیر را انجام دهد و این جهاد کبیر همان جهاد تبیین است که رهبری معظم امر به آن فرمودند ، و در قرآن از آن با عنوان جهاد کبیر یاد شده است. 🔹 اما از جهاد تببین به جهاد کبیر یاد شده است، چرا که تا جهاد تبیین نباشد، قلب ها آماده پذیرش احکام الهی نمی شود. جهاد بزرگ همین جهاد تبیین است و این در درجه اول کار حوزویان است. ┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
🔺اینجا کلاس بازیگری حامد بهداد است. زن و مرد نامحرم بدون رعایت حدود شرعی در حال تمرین شاید بازیگری!! 🔹 پ ن شارح: دستور اسلام به حفظ حریم زن و مرد نامحرم و رعایت حجاب و عفاف برای جلوگیری از مفاسد است. 🔹اما اینها یک روز احکام اسلام را مورد تعرض قرار می‌دهند ، اما وقتی بخاطر بی توجهی به دستور دین بهشان تعرض می‌شود صدایشان به اعتراض بلند می‌شود. ┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تکریم محرومان ✅ رئیس جمهور دولت اسلامی و رئیس جمهور دولت کفر !! خدا را باید برای چنین رئیس جمهوری هزاربار شکر نمود. ┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
🔴 نظر آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله پیرامون شهادت بر ولایت امیرالمومنین علیه السلام در اذان و اقامه استحباب مطلق به حکم اولی و وجوب به حکم ثانوی است. ✳️ در پی استفتائی که جمعی از شیعیان پاکستان پیرامون شهادة ثالثة از معظم له داشتند ، معظم له مرقوم داشتند: ⏪ متن استفتاء: سلام علیکم محضر مبارک حضرت آیت الله سیفی مازندرانی دام ظلّه العالی اینکه در روایات آمده است که «هر گاه به رسالت پیامبر (صلی الله علیه و آله) و توحید گواهی دادید به ولایت علی (علیه السلام) هم گواهی بدهید»، و در حالی که این روایات مطلق هستند پس شامل اذان و غیر اذان می شود، پس چرا در تشهد نماز شهادت به ولایت علی (علیه السلام) را نمی گوییم؟ حکم شهادت به ولایت امیرالمؤمنین در تشهد چیست؟  در پاکستان این مسئله خیلی زیاد پرسیده می شود، لذا اگر یک بحث فقهی، استدلالی بکنید همه استفاده خواهند کرد. چون بعضی ها قائل به جواز شدند به خاطر آن مردم مشوش شده اند که چکار کنند چون نسبت به ولایت مولایمان علی ابن ابی طالب حساسیت دارند. ممنون متن پاسخ سید احمد علی نقوی ⏪پاسخ استفتاء: بسمه تعالی 🔹 بر اهل ایمان پوشیده نیست که اعتقاد به امامت و ولایت علی بن ابي طالب و امامان معصوم اهل بیت (علیهم السلام) از ضروریات مذهب امامیه و دژ مستحکم الهی و رمز رستگاری در قیامت است. ولی جواز شهادت ثالثه - ؛ یعنی شهادت بر امامت و ولایت آن بزرگواران در اَذان و اِقامه و تشهد - منوط به وجود دلیل شرعی خاص است. و دلیلی بر اینکه شهادت ثالثه جزء فصول اذان یا اقامه باشد از روایات اهل بیت (علیهم السلام) وارد نشده است. و معروف بین اصحاب بلکه متسالم بین آنان این است که شهادت ثالثه: جزء فصول اَذان و اِقامه نیست. البته بین فقهای امامیه شش قول در حکم گفتن شهادت ثالثه در اذان و اقامه وجود دارد. و ما به تفصیل نام قائلین به این اقوال، و ادلّه هر یک را در جلد 13 و 14 از کتاب «حلقات الفقه الفعال» در بخش فقه العبادة مورد تحقیق و بررسی قرار داده‏ایم. و نیز اجمال آن را در جلد اول از کتاب «مقنع السائلین» در بخش فقه العبادة بازگو کرده ایم. 🔹 مقتضای تحقیق از نظر ما: استحباب مطلق شهادت ثالثه پس از شهادت ثانیه – یعنی شهادت به رسالت خاتم الأنبیاء محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) – ثابت است، همانند ذکر صلوات هنگام شنیدن نام پیامبر در بین نماز. ناگفته نماند که: مقصود از استحباب مطلق نفی استحباب شهادت ثالثه به عنوان جزء مستحب است. و جزء مستحب؛ یعنی از فصول نیست که ترک عمدی آن موجب بطلان اذان و اقامه شود، بلکه از اجزاء مستحب است، مثل قنوت در نماز. 🔹 و دلیل ما بر فتوای به استحباب مطلق شهادت ثالثه اطلاقات روایات مستفیضه‏ی دال بر استحباب گفتن شهادت ثالثه پس از تکلّم به شهادتین است. و چون امر استحبابی به گفتن شهادت ثالثه بعد از شهادتین شده است لذا گفتن آن بعد از شهادتین مضرّ به اَذان و اِقامه نیست. 🔹 البته این به عنوان حکم اوّلی است، ولی به عنوان ثانوی گفتن آن – همانگونه که مرحوم سید حکیم فتوی داده اند – در زمان معاصر واجب است؛ چون ترک و حذف آن از اذان و اقامه در بین جامعه‏ی شیعه موجب وهن مذهب می شود؛ زیرا که در حال حاضر از شعائر شیعه گردیده است. 🔹 اما حکم گفتن شهادت ثالثه بعد از شهادتین در دو تشهد وسط و آخر نماز گرچه به مقتضای اطلاق امر به گفتن آن بعد از شهادتین همان حکم استحباب مطلق را به حکم اولی دارد، ولی چون گفتن آن در تشهد بر خلاف سیره‏ی متشرّعه است احتیاط واجب در ترک آن است، بر خلاف گفتن آن در اَذان و اِقامه که بر وفق سیره است. و فرق دیگر آن با شهادت ثالثه در اذان و اقامه این است که: گفتن آن در تشهّد به عنوان ثانوی واجب نیست چون بین شیعیان از سابق مرسوم نبوده و نیست، و جزء شعائر شیعه محسوب نمی‏شود، بخلاف شهادت ثالثه در اذان و اقامه.     تاریخ: 6 ربیع الثاني 1442ھ.ق برابر با: یکشنبه 2 آذر 1399 ھ.ش علی اکبر سیفی مازندرانی حوزه علمیۀ قم
❤️رسم ارباب و غلامی❤️ مقتل الحسین(ع) للخوارزمی عن الحسن البصری:   کانَ الحُسَینُ بنُ عَلِی(ع) سَیدا زاهِدا وَرِعا صالِحا ناصِحا حَسَنَ الخُلُقِ، فَذَهَبَ ذاتَ یومٍ مَعَ أصحابِهِ إلی بُستانِهِ. 🔹 وکانَ فی ذلِک البُستانِ غُلامٌ لَهُ اسمُهُ «صافی»، فَلَمّا قَرُبَ مِنَ البُستانِ رَأَی الغُلامَ قاعِدا یأکلُ خُبزا، فَنَظَرَ الحُسَینُ(ع) إلَیهِ وجَلَسَ عِندَ نَخلَةٍ مُستَتِرا لا یراهُ. 🔹 فَکانَ یرفَعُ الرَّغیفَ فَیرمی بِنِصفِهِ إلَی الکلبِ ویأکلُ نِصفَهُ الآخَرَ. فَتَعَجَّبَ الحُسَینُ(ع) مِن فِعلِ الغُلامِ، فَلَمّا فَرَغَ مِن أکلِهِ قالَ: الحَمدُ للّهِِ رَبِّ العالَمینَ، اللّهُمَّ اغفِر لی، وَاغفِر لِسَیدی، وبارِک لَهُ کما بارَکتَ عَلی أبَوَیهِ، بِرَحمَتِک یا أرحَمَ الرّاحِمینَ. 🔹فَقامَ الحُسَینُ(ع) وقالَ: یا صافی! فَقامَ الغُلامُ فَزِعا وقالَ: یا سَیدی وسَیدَ المُؤمِنینَ، إنّی ما رَأَیتُک، فَاعفُ عَنّی. فَقالَ الحُسَینُ(ع): اِجعَلنی فی حِلٍّ یا صافی، لِأَنّی دَخَلتُ بُستانَک بِغَیرِ إذنِک. فَقالَ صافی: بِفَضلِک یا سَیدی وکرَمِک وسُؤدُدِک تَقولُ هذا. 🔹فَقالَ الحُسَینُ(ع): رَأَیتُک تَرمی بِنِصفِ الرَّغیفِ لِلکلبِ وتَأکلُ النِّصفَ الآخَرَ، فَما مَعنی ذلِک؟ فَقالَ الغُلامُ: إنَّ هذَا الکلبَ ینظُرُ إلَی حینَ آکلُ، فَأَستَحی مِنهُ یا سَیدی لِنَظَرِهِ إلَی، وهذا کلبُک یحرُسُ بُستانَک مِنَ الأَعداءِ، فَأَنَا عَبدُک، وهذا کلبُک، فَأَکلنا رِزقَک مَعا. 🔹فَبَکی الحُسَینُ وقالَ: أنتَ عَتیقٌ للّهِِ، وقَد وَهَبتُ لَک ألفَی دینارٍ بِطیبَةٍ مِن قَلبی. 🔹 فَقالَ الغُلامُ: إن أعتَقتَنی فَأَنَا اُریدُ القِیامَ بِبُستانِک. فَقالَ الحُسَینُ: إنَّ الرَّجُلَ إذا تَکلَّمَ بِکلامٍ فَینبَغی أن یصَدِّقَهُ بِالفِعلِ، فَأَنَا قَد قُلتُ: دَخَلتُ بُستانَک بِغَیرِ إذنِک، فَصَدَّقتُ قَولی، ووَهَبتُ البُستانَ وما فیهِ لَک، غَیرَ أنَّ أصحابی هؤُلاءِ جاؤوا لِأکلِ الِّثمارِ وَالرُّطَبِ فَاجعَلهُم أضیافا لَک وأکرِمهُم مِن أجلی، أکرَمَک اللّهُ یومَ القِیامَةِ وبارَک لَک فی حُسنِ خُلقِک وأدَبِک. 🔹فَقالَ الغُلامُ: إن وَهَبتَ لی بُستانَک فَأَنَا قَد سَبَّلتُهُ لِأَصحابِک وشیعَتِک. قالَ الحَسَنُ [ البَصرِی]: فَینبَغی لِلمُؤمِنِ أن یکونَ کنافِلَةِ رَسولِ اللّهِ(ص).[۱] ✳️مقتل الحسین(ع)، خوارزمی ـ به نقل از حسن بصری ـ: ⏪ حسین بن علی(ع)، سَروری زاهد، پارسا، شایسته، خیرخواه و خوش اخلاق بود. ایشان روزی با اطرافیانش به باغ خود رفت. ⏪ در این باغ، غلامی کار می کرد که نامش «صافی» بود. چون امام(ع) به باغ نزدیک شد، غلام را دید که نشسته و نان می خورد. امام حسین(ع) بدو نگریست و زیر درخت خرمایی نشست که ایشان را می پوشانْد و غلام نمی توانست ایشان را ببیند. ⏪ غلام، یک گرده نان را بر می داشت و نصف آن را به طرف سگش می انداخت و نیم دیگر را خودش می خورد. ⏪ امام حسین(ع) از این کار غلام در شگفت شد. چون غلام از خوردنْ آسوده گشت، گفت: سپاس، خداوند جهانیان را. خدایا! مرا بیامرز و سَرورم را بیامرز و به او برکت بده، چنان که به پدر و مادر او برکت دادی، به رحمت خودت، ای مهربان ترینِ مهربانان! ⏪ در این هنگام، حسین(ع) برخاست و فرمود: «ای صافی!». غلام، وحشت زده برخاست و گفت: سَرورم و سَرور همه مؤمنان! من شما را ندیدم. مرا ببخش. حسین(ع) فرمود: «مرا حلال کن، ای صافی؛ زیرا من، بدون اجازه تو به باغت وارد شدم». صافی گفت: به سبب فضیلت و کرم و سَروری خودت چنین سخنی را می گویی، سَرورم! ⏪ حسین(ع) فرمود: «دیدم که نیمی از گرده نان را به سگَت می دهی و نیم دیگر آن را خود می خوری. این کار چه معنا دارد؟». غلام گفت: سَرورم! هنگامی که من نان می خوردم، این سگ به من می نگریست. من از نگاه او شرم کردم. آخر، این هم سگِ توست که باغت را در برابر دشمنان حفظ می کند. من برده تو ام و این، سگ توست و هر دو با هم، روزی از تو رسیده را خوردیم. ⏪ حسین(ع) گریست و فرمود: «تو در راه خدا آزادی و با طیبِ خاطر، دو هزار دینار به تو می بخشم». غلام گفت: اگر مرا آزاد می کنی، من باز هم می خواهم عهده دار باغ تو باشم. حسین(ع) فرمود: «مرد، هر گاه سخنی بر زبان می آورد، شایسته است که آن را با عمل خود تأیید کند. من گفتم: بدون اجازه تو به باغت وارد شدم و سخن خود را تأیید کردم و باغ را با هر آنچه در آن است، به تو بخشیدم؛ ولی این گروه از اطرافیان من آمده اند تا میوه و خرما بخورند. آنها را به خاطر من، میهمان خود بدار و ارجشان نِه. خداوند در روز رستاخیز، بر تو ارج نهد و به سبب خوش اخلاقی و ادبت، به تو برکت دهد!». غلام گفت: اگر تو باغت را به من بخشیدی، من هم آن را وقف اطرافیان و شیعیان تو می کنم. بر مؤمن شایسته است که همچون نوه پیامبر خدا باشد.