6.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹یکی از دانشجویان به من گفت میخواهم انسان تراز انقلاب شوم؛
گفتم عذر میخواهم چی؟
تکرار کرد؛
🔹جملهاش برایم خیلی جالب بود، گفتم کمی بیشتر توضیح دهید؛
🔹صحبتمان به اینجا رسید که مبداء همه تحولات نفس انسان است،
این از بعد فردی است از بعد اجتماعی هم قواعد به همین شکل است، آنجایی که حوزه اثر گذاریمان است را پیدا کنیم همانجا مرکز تحولات دنیا برای ماست.
🔹از نظر زمان هم مرکز تحولات همان زمانی است که در آن هستیم، گذشته گذشته است و از خدا استغفار میکنیم بابت کم گذاشتنها و اشتباهاتمان، آینده هم هنوز نیامده و به خدا توکل میکنیم، اما حال همانی است که باید آن را غنیمت شمرد و در لحظه زندگی کرد.
#دوره_اسلام_ناب
هدایت شده از دفتر قم مؤسسه انقلاب اسلامی
دوره تخصصی روش تحلیل بیانات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی)
@qom_khamenei_ir
شرح حال
دوره تخصصی روش تحلیل بیانات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) @qom_khamenei_ir
بنده مدتی قریب به یک سال خدمت مسئول برگزاری این دوره تلمذ کردم و استفادههای بسیار زیادی بردم.
به همه دوستانی که برایشان مقدور است، پیشنهاد میکنم، حتما فرصت حضور در این دوره را از دست ندهید.
هدایت شده از مطالعات افول آمریکا
👶 مقایسه مرخصی زایمان در کشورهای جهان
⚠️آمریکا جزو معدود کشورهایی است که در آن تقریبا هیچ مرخصی به زنان بعد از زایمان داده نمیشود! با این روند آیا آمریکا اصلا باقی خواهد ماند؟!
#حقوق_زنان
📢 افول آمریکا را به دوستان خود معرفی کنید 👇👇👇👇
🆔 @America_in_decline
شرح حال
👶 مقایسه مرخصی زایمان در کشورهای جهان ⚠️آمریکا جزو معدود کشورهایی است که در آن تقریبا هیچ مرخصی به
این کانال با ایدهای هوشمندانه و به صورت تخصصی در موضوع افول آمریکا کار میکند،
چند ماهی است که عضو آن شدهام و از مباحث آن استفاده میکنم.
به همه دوستانم که دنبال بالابردن سطح اطلاعات و تحلیل خود در مورد آینده دنیا هستند، پیشنهاد میکنم این کانال را دنبال کنید.
✍️شبهاتی که هیچگاه پاسخداده نمیشوند...
✅ در دوره اسلام ناب بحثها کلا به صورت ایجابی تنظیم یافته بود و درس خاصی برای پاسخ به شبهات وجود نداشت.
درسهای بنده "مکتب امام" و "بیانیه گام دوم" بود. در درس مکتب امام تا آنجا که فرصت اقتضاء میکرد آنچه از معارف و اندیشههای توحیدی اسلام ناب در سایر دروس طرح شده بود، به صورت عینی در سیره و ماجراهای تاریخی تطبیق مییافت. این دو درس تنها درسهایی بودند که ظرفیت افزوده شدن پاسخ به شبهات سیاسی نیز در آنها بود.
✅ یکی از شبهاتی که دوستان دانشجو خیلی علاقه به آن داشتند و ظاهرا زیاد با آن درگیر بودند، شبهه دور بود.
بعد از اینکه "شبهه دور" و فرق دور فلسفی و دور در امور اعتباری و حالات مختلف آن و تقویت شبهه و پاسخ به حالات مختلف آن را برایشان گفتم. رسیدیم به یک حالت که دیگر پاسخ نداشت.
✅ آن هم حالتی بود که مثلا در یک لحظه عرفی مثلا یک شب تا صبح هم رهبری و هم اکثر اعضاء خبرگان که تا قبل از آن فقیه، عادل، صادق محسوب میشدند، باهم فاسد شوند.
✅ از دانشجوها پرسیدم احتمال عقلائی این اتفاق چقدر است؟ شاید یک صدم درصد هم نباشد و رفتار عقلائی چیست؟ آیا باید به چنین احتمالی توجه نمود؟
مثلا شما وقتی خوراکی میخرید احتمال اینکه این غذا، فاسد باشد چقدر است؟ آیا به این احتمال توجه میکنید؟ وقتی از مغازه داری خرید میکنید احتمال اینکه او صاحب واقعی کالا و مغازه نباشد چقدر است؟ آیا از او خرید نمیکنید؟ و خلاصه عقلاء به احتمالات به این ندرت آیا عمل میکنند؟
✅ وقتی اسباب دنیا در میان است، محدودیت هم درمیان است. در دنیا محدودیتهای مختلف ما را احاطه کرده است، علم ما، زمان ما، مکان ما، ارتباطات ما و... همه محدود است و هیچ گونه ساختاری را شما نمیتوانید تنظیم کنید که ضریب خطایی کمتر از این ساختار داشته باشد.
✅ وقتی ما در ایام غیبت هستیم و دستمان از معصوم کوتاه است، چون اسباب دنیا قابلیت ساختارسازی محکمتر از این ندارد، خداوند همین ساختار ولو با درصد خطای احتمالی اندک را بر ما حجت میکند و این چنین اعتبار بخشی را خداوند در قواعد متعدد دیگر نیز صورت داده است. مثلا "حجیت اعتماد به ظاهر کلام"، "حجیت خبر واحد"، "قاعده صحت در فعل مسلم"، "قاعده ید" و...
آنچه مهم است اینکه اولا خطا در این دستگاه احتمال دارد نه قطعی ثانیا احتمال آن آنقدر کم است که توجه به آن عقلائی نیست و ثالثا اینکه این دستگاه توسط خداوند معتبر دانسته شده است و ما برای تمسک به آن نزد خداوند حجت داریم.
✅ اینکه مثلا در بحث خدا شناسی برخی میآیند "یک تیریلیاردم" احتمال درست میکنند که خدایی نباشد، بعد میگویند من همین احتمال را میگیرم یعنی عاقل نیستند چون هیچ عاقلی احتمال قویتر را کنار نمیگذارد تا چنین احتمالات ضعیفی را بگیرد.
✅ اینجاست که میبینیم برای دیندار بودن کافی است، عاقل باشیم و عقلائی رفتار کنیم. در قرآن چندین بار به ماجراهایی از این دست اشاره شده، مثلا: در آیه ۸ انعام میگوید:
👈«وَ قالُوا لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ مَلَكٌ وَ لَوْ أَنْزَلْنا مَلَكاً لَقُضِيَ الْأَمْرُ ثُمَّ لا يُنْظَرُون»
با اینکه پیامبر با استدلال و منطق و اعجاز قرآن، نبوت خود را ثابت کرده است، کفار میگویند اگر پیامبر واقعا از سوی خداست، چرا ملکی با او همراه نیست که ما آن را ببینیم؟ خداوند میگوید اگر چنین بود و اینچنین حجت را بر آنها تمام میکردم و بازهم مخالفتی میکردند، دیگر هیچ مهلتی به آنان داده نمیشد و عذاب را بر آنها نازل میکردم.
👈در آیه ۵۸ همین سوره همین مضمون در مورد آوردن دیگر معجزاتی که کفار طلب میکردند، ذکر میشود: «قُلْ لَوْ أَنَّ عِنْدي ما تَسْتَعْجِلُونَ بِهِ لَقُضِيَ الْأَمْرُ بَيْني وَ بَيْنَكُمْ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِالظَّالِمينَ»
👈و باز همین مضمون مجددا در آیات ۷ و ۸ سوره حجر نیز تکرار شده است: «لَوْ ما تَأْتينا بِالْمَلائِكَةِ إِنْ كُنْتَ مِنَ الصَّادِقينَ - ما نُنَزِّلُ الْمَلائِكَةَ إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ ما كانُوا إِذاً مُنْظَرينَ»
و این خود از رحمت خداست که چنین رفتار میکند و احتمالات غیرعقلائی این چنینی باقی میگذارد تا بازی دنیا ادامه یابد و کفار مهلت داشته باشند تا عاقلانه رفتار کنند: «لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُون(۶۵ انعام)»
............................
@sharh_hal
https://sapp.ir/sharh_hal
https://t.me/sharhe_hal
http://sharhhal.blog.ir/1398/05/02
✍️خوبان برای خوبان، بدان برای بدان...
✅ خانمی از دست همسرش ناراحت بود، میان صحبتها گفت: من این آیه قرآن را که خداوند در سوره نور گفته است:
👈 «الْخَبيثاتُ لِلْخَبيثينَ وَ الْخَبيثُونَ لِلْخَبيثاتِ وَ الطَّيِّباتُ لِلطَّيِّبينَ وَ الطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّباتِ»
مشکل دارم واقعا اینجور نیست که اگر شوهرم بد است من هم بد باشم.
✅ به او گفتم خب خود خدایی که در قرآن ماجرای همسر حضرت نوح(ع) و هسر حضرت لوط(ع) را مثال میزند:
👈 «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ كانَتا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبادِنا صالِحَيْن(۱۰التحریم)»
و در آیه بعدش ماجرای آسیه همسر فرعون را مثال میزند:
👈«وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لي عِنْدَكَ بَيْتاً فِي الْجَنَّةِ وَ نَجِّني مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّني مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمينَ »
اگر منظورش از این آیه اینی بود که شما برداشتکردهای حکیم نبود چون دارد جای دیگر مثالهایی میآورد از زنانی که بد بودند و شوهرشان نبی خدا بود و زنی که خوب بود و شوهرش فرعون بود، پس خدا منظور دیگری دارد، دقت کنیم ببینیم منظور قرآن چیست؟
یکی از خانمها که آنجا بود هم اضافه کرد: همسر امام حسن و امام رضا را هم اضاف کنید.
✅ عرض کردم: ما یک عالم تکوین داریم، عالم تکوین یعنی واقع عالم و خدا گاهی در برخی آیات از واقع عالم گزارش میدهد، گاهی هم در برخی دیگر از آیات خبر از واقع عالم نمیدهد، بلکه خبر از بایستهها میدهد یعنی اگر این چنین عمل کنید برایتان بهتر است.
در این آیه هم خدا:
🔹نمیگوید در واقع عالم چنین است که اگر کسی همسرش بد بود خودش هم بد است و یا اگر همسرش خوب بود خودش هم خوب است؛
🔹یا نمیگوید خانمهای "غیر مؤمن" و "غیر طیب" ازدواج نکنند ولی میگوید اگر بر همان منوال هستید، نروید با مؤمنین ازدواج کنید و برعکس.
🔹و به خانمهای مؤمن میگوید دقت کنید با آدمهای غیر مؤمن ازدواج نکنید و برعکس؛
که اگر چنین کردید دچار مشکل میشوید و این یک حکم ارشادی است.
............................
@sharh_hal
https://sapp.ir/sharh_hal
https://t.me/sharhe_hal
✍️"قیام لِلّه" بدون مقدمات مادی...
✅ از مهمترین سرفصلهای مکتب امام، "قیام لِلّه" است که از عمده نقدهای حضرت امام به جریانات سیاسی گرفته تا هویت اصلی شکل دهنده مبارزات خودشان و... همه ذیل آن بحث میشود.
✅ یکی از پرسشهایی که ذیل این عنوان مطرح میشود اینکه: «برای قیام لِلّه چه لوازم مادی نیاز داریم؟»
آنچه مسلم است بنا به آیات قرآن و جملات حضرت امام برای قیام لِلّه به یک معنا هیچ مقدمه مادی نیاز نیست، به عنوان مثال در قرآن در مورد قتال و مبارزه مستقیم با کفار که از سختترین حالات قیام لِلّه است، خداوند خطاب به پیامبر دستور میدهد:
👈«فَقاتِلْ في سَبيلِ اللَّهِ لا تُكَلَّفُ إِلاَّ نَفْسَكَ وَ حَرِّضِ الْمُؤْمِنينَ عَسَى اللَّهُ أَنْ يَكُفَّ بَأْسَ الَّذينَ كَفَرُوا وَ اللَّهُ أَشَدُّ بَأْساً وَ أَشَدُّ تَنْكيلاً» ( النساء ۸۴)
🔹خداوند به پیامبر(ص) به تنهایی سفارش میکند که وارد صحنه نبرد با کفار شود و به ایشان میگوید تو تنها مسئول خود هستی البته مؤمنان را نیز تشویق کن و به خداوند امید داشته باش که در هر صورت چه مومنین تو را همراهی کنند و چه نکنند، خداوند نیروی کافران را کفایت کند...
✅ اگر خدا بخواهد برای دستور به قیام لِلّه وعده قطعی پیروزی دهد، این دیگر نمیشود قیام لِلّه، نمیشود حرکت برای خدا، بلکه میشود دو دوتا چهارتای ریاضی که افراد چون میدانند پیروز میشوند وارد صحنه میشوند اما وقتی خدا میگوید امید داشته باشید، یعنی بدانید اگر مصلحت شما بدانم به سهولت شما را به پیروزی میرسانم اما شما برای انجام تکلیف وارد صحنه شوید.
✅ حضرت امام(ره) در سخنان خود مکررا تکلیف به قیام لله را به صورت مطلق از وجود یا عدم وجود شرایط مادی ذکر میکنند:
👈«خدا واعظ، ملت مُتَّعِظ. من فقط يك موعظه- بيشتر از يك موعظه ندارم. «إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ» اينكه براى خدا قيام كنيد؛ وقتى كه ديديد كه دين خدا در معرض خطر است، براى خدا قيام كنيد. امير المؤمنين(ع) مىديد كه دين خدا در خطر است، معاويه دارد وارونه مىكند دين خدا را، براى خدا قيام كرد. سيد الشهدا(ع) هم همين طور براى خدا قيام كرد. هر وقت ديديد- اين يك مطلبى است كه براى يك وقت نيست؛ موعظه خدا هميشگى است- هر وقت ديديد كه بر ضد اسلام، بر ضد رژيم انسانى- اسلامى- الهى خواستند كه قيام كنند، خواستند وارونه كنند مسائل اسلام را، به اسم اسلام اسلام را بكوبند، اينجا للَّه بايد قيام كرد. و نترسيد از اينكه شايد نتوانيم، شايد شكست بخوريم؛ شكست تويش نيست.
من در پاريس كه بودم بعضى خيرانديشها مىگفتند كه نمىشود ديگر! وقتى كه نمىشود بايد چه كرد؟ گفتم ما تكليف شرعى داريم عمل مىكنيم و مقيد به اين نيستيم كه پيش ببريم. براى اينكه آن را ما نمىدانيم، قدرتش را هم الآن نداريم اما تكليف داريم. ما تكليف شرعى خودمان را عمل مىكنيم. من اين طور تشخيص دادم كه بايد اين كار را بكنيم. اگر پيش برديم، هم به تكليف شرعى عمل كردهايم هم رسيدهايم به مقصد. اگر پيش نبرديم، به تكليف شرعىمان عمل كردهايم.» صحيفه امام ؛ ج ۸؛ ص: ۱۰
✅ اما این عدم مقید شدن قیام لِلّه به وجود مقدمات مادی، به معنای انتحار و کنار نهادن عقل نیست، بلکه به معنای این است که قیام لله را با هرآنچه موجود است بایست شروع کرد و به دنبال ایجاد هرآنچه نیاز است نیز بود.
مثلا:
🔹در زمان جنگ در سپاه این روحیه وجود داشت که میگفت ما مکلف به دفاع از کشور هستیم و با هرآنچه ظرفیت موجود است وارد صحنه میشویم اما رفته رفته آنچه نیاز داریم را نیز تهیه میکنیم.
🔹نمونه بسیار محسوسی از این مطلب، ماجرای ساخت مسجد امیرالمؤمنین(ع) در مستند عابدان کهنز است که پیشنهاد میکنم آن را حتما ببینید، قسمتی از این مستند حکایت ساخت مسجدی بسیار عظیم و بزرگ است که با دستان واقعا خالی شروع میشود اما هرآنچه برای ساخت است را اندک اندک تهیه میکنند؛
📌آنچه مهم است اینکه برای قیام لِلّه معطل نکنیم و برای ادای تکلیف کار را آغاز نماییم، بقیه با خداست...
............................
@sharh_hal
https://sapp.ir/sharh_hal
https://t.me/sharhe_hal
✍️اینستاگرامیها...
❓ ذهنم متوجه این سوال بود که تمایزهای شبکههای مختلف مجازی با یکدیگر چیست؟ با افزایش استفاده مردم از شبکههای مجازی چه اتفاقی برای جامعه ما رخ میدهد؟ اگر ما بخواهیم در فضای مجازی کار کنیم کدام یک ابزار متناسبتری با هویت و جنس کار ما است؟
✅ یکی از زوایای تحلیل از منظر مدل شبکهسازی حزبالله و شبکهسازی شیطان و طاغوت است، که شبکه سازی ما شبکه حلقههای تو در تو و عرضی است و شبکه سازی شیطان و طاغوت هرمی و طولی است.
برخی اساتید اهل فن از این منظر شبکههای مجازی را تحلیل میکردند و مثلا میگفتند حزبالهیها در شبکههای عرضی مثل وبلاگها موفق بودند و غیر حزبالهیها در شبکههای طولی همچون ایسنتاگرام و تلگرام موفق بودند؛
الغرض فقط اشاره به وجود این منظر بود اما بحث بنده تحلیل شبکههای مجازی از منظری دیگر است، اگرچه از نظر نتیجه یکسان باشد.
✅ تفاوت اساسی که در نسبتگیری جریان حزبالهی و جریان طاغوت با مردم وجود دارد، جهت سوق دادن مردم به سمت کلیات و جزئیات است و در گذشته در یکی از نوشتههایم به تحلیل این بحث از زاویه عوالم وجود پرداختم.👇
🔹رویکردهای کلان آسمانی و دنیایی
https://eitaa.com/sharh_hal/1526
✅ جریان طاغوت دائما افراد را کوچک و کوچکتر میکند، اما چطور؟ با محدود کردن آنها به امور جزئی و جزئیتر، حال این امر جزئی فلان سلبرتی خواننده یا بازیگر باشد یا فلان ورزش فوتبال و...
بر خلاف جریان حزب الله که دائما ما را دعوت به اندیشه کلان در مورد امورات دنیا و ... میکند، جریان طاغوت دائما چشم ما را از تحلیل کلان به تحلیلها و اتفاقات جزئی محدود میکند.
✅ وقتی از این منظر به مسأله نگاه کنیم، متوجه میشویم که اینستاگرام ولو هم به ترویج مسائل شهوانی و... نمیپرداخت، قویترین رسانه برای جریان طاغوت بود.
✅ در دستگاه طاغوت دائما جنود جهل تقویت میشوند و در دستگاه حق دائما جنود عقل تقویت میشوند. بحث جنود عقل و جهل را حضرت امام در شرح حدیث جنود عقل و جهل مفصلا توضیح دادهاند. از جمله جنود اصلی جهل "عجله و شتابزدگی" است که در رسانههای طاغوت دايما تقویت میشود، سرعت انتقال خبر اولین حرف را میزند و فرصت برای انتقال مفاهیم و فهم وجود ندارد و انسانها برای شنیدن یا بررسی هر خبر چند لحظه بیشتر فرصت ندارند. رسانههای طاغوتی عملا انسانها را به حماقت که از جنود جهل است میکشانند.
اما تمرکز جریان حزبالله در انتقال مفاهیم با صبر و حوصله بیشتر برای حاصل شدن فهم به عنوان یکی از جنود عقل است، مثلا در جریان حزبالله کتاب نقشی اساسی دارد و رسانههایی چون وبلاگ بسیار کارآمدتر هستند.
✅ در نگاه دینی انسانها دائما دعوت میشوند که کلان بنگرند و تحلیل کنند و سهم خود را در آبادانی دنیا از منظر اصلاح کلان پیدا کنند، چرا که مراتب عالم از کل به جزء است و اگر کل اصلاح شود جزء نیز اصلاح میشود اما در نگاه طاغوت دائما به هر بهانهای شما را از توجه به کل، به توجه به جزء معطوف میکنند و حتی وقتی بحث از اصلاح گری و عدالت خواهی میشود نیز شما را به جزءها محدود میکنند حالا این جزء مبارزه با بهائیت یا انحرافات جوانان در قبل از انقلاب عوض مبارزه با شاه و رأس طاغوت باشد یا مبارزه با این ویلاسازی و آن مورد جزئی در بعد از انقلاب، در حالی که ظرفیت مهم و عظیمی از قانون سازی و گفتمان سازی به برکت انقلاب فراهم شده باشد!
✅ این جهتگیری را در امور مختلف میتوان تطبیق داد، مثلا:
🔹در بحث اندیشه دینی و علم کلام گفته میشود، توحید پایه و اساس همه عقاید دیگر است و اگر این اندیشه کلی و اساسی بسیار خوب فهم شود بقیه اعتقادات درست فهم میشود اما اگر آن را رها کنیم و از امور جزئی شروع کنیم هرگز نمیتوانیم به نتیجه برسیم.
🔹در بعد سیاست خارجی مثلا یک جریان دعوا را میبرد روی اینکه ترامپ بد است نه آمریکا و دعوا را جزئی میکند اما جریان دیگر دعوا را به سمت کلی سوق میدهد و میگوید نه این آمریکا است که شیطان بزرگ است و اصلا دعوا هم آمریکا نیست دعوا استکبار و محوریت آن است.
🔹 یا در بعد سیاست داخلی مثلا یک جریان دعوا را جزئی میکند و میگوید فلان آقای وزیر خارجه یا رئیس جمهور نا کارآمد است و باید عوض شود اما یک جریان دعوا را کلی میکند و میگوید نه اینها معتمدترین و خوبترینهای گفتمان شما هستند و این گفتمان شماست که ناکارآمد است.
............................
@sharh_hal
https://sapp.ir/sharh_hal
https://t.me/sharhe_hal
http://sharhhal.blog.ir/1398/05/04-3
شرح حال
✍️اینستاگرامیها... ❓ ذهنم متوجه این سوال بود که تمایزهای شبکههای مختلف مجازی با یکدیگر چیست؟ با ا
نظر یکی از دوستان در مورد متن اخیر👇
سلام کاکو
استفاده کردم
اما بنظرم اسلام امور کلی و جزئی رو با هم داره و به نفع کلی از جزئی نمی گذره و بالعکس
این ترجیح امور کلی به امور جزئی از ذهن فلسفی حوزوی منشأ داره
چرا که فلسفه ی ما هنوز نتوانسته خودش را در متن حیات زنده جامعه بکشاند و اما غرب فلسفه اش رو به متن جامعه تبدیل کرده حال چون ما نتوانستیم این کار را بکنیم اولویت دادن کلی به جزئی فکر نمی کنم دقیق باشد
امروز ما نیاز به یک نظام فکری جامع از کل تا جزء داریم که جز و کل ما را درست ترسیم کنه
نظر خودم راجع به اینستا اینه که اتفاقا اینستا به یک معنا کل نگره چون ساحت متن تصویر صوت را هم زمان درگیر میکنه.
شرح حال
نظر یکی از دوستان در مورد متن اخیر👇 سلام کاکو استفاده کردم اما بنظرم اسلام امور کلی و جزئی رو با هم
پاسخ بنده به نظر دوست عزیزم:👇
سلام کاکو
چیزی که در این متن تلاش داشتم نشون بدهم گذشتن از جزء به نفع کل یا نپرداختن به جزئیات و یا جدا بودن جزئیات وکلیات نیست،
بلکه جزئات انعکاس کلیات و در امتداد آن است، حرف من سوق دهی دو جریان در دو جهت مختلف هست.
در نگاه آسمانی اگر شما کلان رو نبینی و نفهمی هر چقدر به جزئیات بپردازی بدتر گمراه میشوی، وقتی باید رفت سراغ جزئیات که کلیات را خوب فهمیده باشیم و حل کرده باشیم.
این به معنای کنار گذاشتن جزئیات به نفع کلیات نیست بلکه به معنی اولویت فهم و حل کلیات بر جزئیات است.
ذهن فلسفی حوزوی هست که قراره امتداد پیدا کنه در امور عینی خودش رو تطبیق بده و غرب هم به تعبیر شما همین کار رو کرده و در اینجا هم بنده سعی کردم از یک ذهن فلسفی به امتداد عینی و خارجی بیاندیشم.
اگر بدون ذهن فلسفی برویم سر وقت پدیدههای مختلف، اساسا آنها رو درست فهم نمیکنیم.
همون امامی که همه قبولش داریم میفرمایند: اقل مراتب سعادت این است که انسان لااقل یک دور فلسفه بداند و توضیح میدهند که تا مراتب مختلف عالم رو نشناسیم درست نمیتونیم در اونها سیر کنیم.
همون امام در آخر عمرشون گورباچف رو دعوت میکنند برای شناخت انقلاب اسلامی متون فلسفی ما رو بفهمند و بخونند.
نظام فکری که از کل شروع میشود با ذهن فلسفی حوزوی حاصل میشود.
در مورد اینستا هم این یک حسن هست که ساحت متن و تصویر و صوت رو درگیر میکنه اما این حسن در جهت جزئی نمودن گزارهها و عدم فهم مسائل کلان بکار گرفته شده، یعنی ابزاری قدرتمند شده برای پرداختن هرچه بیشتر به جزئیات و این را اگر در جهت گیری کلی طاغوت در به اشتباه انداختن مردم به وسیله نپرداختن به کلیات و مسائل کلان و محدود کردن به جزئیات ببینیم کار کرد اینستا در دستگاه رسانه طاغوت آشکارتر میگردد.
شرح حال
✍️اینستاگرامیها... ❓ ذهنم متوجه این سوال بود که تمایزهای شبکههای مختلف مجازی با یکدیگر چیست؟ با ا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپی که توضیح میدهد ذهن مردم آمریکا به واسطه مدیریت رسانهای چگونه در مورد جهان میاندیشد!
............................
@sharh_hal
https://sapp.ir/sharh_hal
https://t.me/sharhe_hal