✍️تجربه انتخاباتهای ایران در امتداد انتخاباتهای آمریکا...
(قسمت دوم)
✅ در قسمت اول:
«به تقویت رویکرد دولت دوم هاشمی به سوی تنشزدایی با رویکار آمدن کلینتون دموکرات و به ظاهر اهل مذاکره»
و
«رویکار آمدن دولت اهل مصالحه و معامله خاتمی در زمان کلینتون در امتداد تقویت سیاست تنشزدایی دولت دوم هاشمی و کنش هماهنگ با سیاست دولت حاکم آمریکا»،
اشاره کردم و ادامه دادم که :
«در دولت دوم خاتمی، دولت بوش پسر جمهوری خواه و به ظاهر جنگ طلب رویکار آمد و کار بر دولت خاتمی سخت شد.»👇
https://eitaa.com/sharh_hal/1843
✅ سال آخر ریاست جمهوری خاتمی مصادف است با سال اول دور دوم بوش جمهوری خواه و جنگطلب؛
مردم ایران که رفتارهای تحکمآمیز و قلدرانه آمریکا در دوره خاتمی را خوب تجربه کرده بودند، در سال ۸۴ به گفتمانی رأی میدهند که اهل مقاومت و حفظ عزت مردم ایران باشد.
✅ احمدینژاد به قدرت میرسد اما بعد از ۳ سال و در سال آخر دور اول ریاست جمهوری وی (۸۷) "اوبامای دموکرات" در آمریکا به قدرت میرسد.
✅ شعار جمهوی خواهان همیشه این بوده است که میخواهیم با ایران وارد جنگ شویم و البته شرایط آن را هم نداشتهاند و همیشه مجبور شدهاند در کشورهای دیگر جنگ راه بیاندازند و البته غالبا آخرش هم ماجرا به نفع ما تمام میشود و آن منطقه به دست ما میافتد کما اینکه در عراق و سوریه رخ داد و ان شاء الله در عربستان و امارات هم رخ خواهد داد، اگر روند کنونی مانند بیتدبیری دولت اصلاحات در قضیه افغانستان با کنار رفتن طالبان از قدرت و به قدرت رسیدن مجاهدین افغانستان نباشد.
✅ برخلاف جمهوری خواهان، کار با دموکراتها همیشه سخت بوده است، چون آنها از طُرق نرم وارد میشوند و داخل ایران را به هم میریزند؛ مثل فتنه ۸۸ که در دوره اوباما پدید آمد.
خلاصه اینکه اگرچه احمدی نژاد به دلایلی کلی که در قسمت اول این متن توضیح دادم و نیز عملکرد موفقیت آمیز خود در دور اول، در دور دوم نیز رأی آورد اما در دور دوم برخلاف دور اول که سر و کار او با بوش بود کار با ابوما و خصوصا فتنه ۸۸ بسیار بر او سخت شده بود چرا که اوباما خیلی راحتتر از بوش میتوانست، علیه ایران اجماع جهانی پدید بیاورد و تحریمها را تشدید کند و کار با اوباما برای اروپاییها خیلی راحتتر از کار با بوش یا ترامپ است.
🔹ادامه دارد...
...................
📌به شرح حال بپیوندید:👇
http://eitaa.com/joinchat/2649292800Ccfe8a7cd9f
✍️تجربه انتخاباتهای ایران در امتداد انتخاباتهای آمریکا...
(قسمت سوم)
✅ در قسمت "اول و دوم" به تقویت سیاستهای تنشزدایی دولت هاشمی به دنبال روی کار آمدن دولت کلینتون به ظاهر اهل معامله و رویکار آمدن دولت خاتمی در کنش هماهنگ آن،
اشاره کردم و ادامه دادم:
رای دادن مردم ایران به احمدینژاد کنش هماهنگ مردم ایران در مقابل سیاستهای قلدرمآبانه دولت جمهوریخواه و جنگطلب بوش بوده است.👇
🔹https://eitaa.com/sharh_hal/1843
🔹https://eitaa.com/sharh_hal/1844
✅ در سال ۸۷ اوباما به قدرت رسید و در سال ۹۲ وقتی که هنوز ۳ سال از دولت دوم اوباما باقی بود، این بار در کنشی هماهنگ با دولت دموکرات آمریکا، در ایران نیز دولت به ظاهر اهل معامله "روحانی" به قدرت رسید.
✅ نوع سیاستهایی که آمریکا در دوره جمهوری خواهان در ایران و منطقه اجرا میکند؛ منجر به رای آوردن دولتهای اهل مقاومت در ایران میشود، چون آنها سیاستهای جنگطلبانه دارند، اتحاد مردم ایران در لزوم مقابله با آنها پدید میآید اما وقتی دموکراتها رأی میآورند، نوع سیاستهای آمریکا در دنیا و نیز داخل ایران منجر به افتراق مردم در اینکه آیا باید مقابل آمریکا ایستاد و یا مذاکره کرد میشود که نتیجه آن رای آوردن دولتهایی اهل معامله در ایران است.
🔹همانطور که بعد از گذشت ۳ سال کار بر دولت خاتمی سخت شد و دولت بوش در سال ۷۹ رویکار آمد و خاتمی مجبور بود یک سال آخر دولت اول خود و چهار سال دولت دوم خود را با دولت بوش جنگطلب کنار بیاید.
🔹همانطور که بعد از گذشت ۳ سال کار بر دولت احمدی نژاد سخت شد و دولت اوباما در سال ۸۳ با دستکش مخملین و تلاش برای ضربه زدن از راه نرم رویکار آمد و با ادبیات اوباما ایجاد اجماع جهانی علیه ایران برای تشدید تحریمها تقویت شد.
🔹همانطور نیز بعد از گذشت ۳ سال کار بر دولت روحانی سخت شد و دولت جمهوری خواه و به ظاهر جنگطلب ترامپ رویکار آمد و روحانی مجبور بود یک سال آخر دولت اول خود و سه سال آخر دولت دوم خود را با دولتی که دائما بر عهد شکنی خود افتخار میکند و همه را تحقیر و بر طبل جنگ میکوبد، کنار بیاید.
✅ اما حال دولت روحانی و همقطارانش به انتظار نشستهاند تا ترامپ در دور دوم خود رأی نیاورد و داستان تکرار دوره رؤسای جمهور ایران و آمریکا در دور دوم نقض شود و خوب میدانند که اگر ترامپ برای بار دوم بتواند بر کُرسی قدرت بنشیند، کنش طبیعی مردم ایران وحدت برای ایستادگی و رأی دادن به دولتی با گفتمان مقاومت و حفظ عزت است.
✅ دولت حسابهای زیادی برای رأی نیاوردن ترامپ و بازشدن دربهای سیب و گلابی باز کرده است اما تاریخ ثابت کرده است که ماهیت دولتهای جمهوریخواه و دموکرات هر دو یکی است و فقط این ظاهر و ادبیات آنهاست که متفاوت است و تا روزی که مردم ما به این نکته که شیطان از هر زبانی سخن بگوید باز همان شیطان است، باور پیدا نکنند این سیکل ادامه خواهد داشت.
...................
📌به شرح حال بپیوندید:👇
http://eitaa.com/joinchat/2649292800Ccfe8a7cd9f
✍️ حجیت دلیل عقل...
✅ در این عصر که به تعبیر مرحوم آیتالله حائری شیرازی عصر جنون بشریت است، زمانه جلوه دلیل عقل و منطق قوی فقه شیعه است.
✅ از جمله ادله چهارگانه فقه شیعه "عقل" است و اینکه عقل جزو ادله چهارگانه شیعه شمرده شده است، ناشی از اهتمام ویژه قرآن در توصیه به عقلگرایی و عاقلانه فکر و رفتار کردن و نیز تکریم بسیار عقل در روایات اهل بیت است، به نحوی که بخش قابل توجهی از روایات شیعه به مقوله عقل میپردازد.
✅ البته خوب است اشاره شود که تا قبل از مرحوم محقق اصفهانی و علامه مظفر متأسفانه در متون اصولی ما بحث عقل در آراء فقها و علمای علم اصول دارای یک نظام مشخص، مستقل و تفصیلی نبود و در ضمن مسائل مختلف به آن پرداخته میشد و از همین باب که در کتابهای فرائد شیخ و کفایه آخوند(اعلی الله مقامهما) به این بحث به صورت مستقل و تفصیلی پرداخته نشده است و در نتیجه نیز در حوزه علمیه در مقطع سطوح عالی و قبل از درس خارج چندان جدی به این بحث پرداخته نمیشود.
✅ اصولیون قدیم در یک دوران از افراط اهل سنت که به استحسان و قیاس خیالی و وهمی نیز حجیت میدادند و تفریط اخباری که به قطعیات احکام عقل نیز توجه نمینمودند و حجیتش را انکار میکردند، عمدتا تلاش داشتند اولا اصل حجیت عقل را ثابت نمایند و ثانیا مرزهای آن را با اموری چون قیاس و استحسان تثبیت نمایند.
✅ این سالها مدام از گوشه و کنار فتاوای جدیدی از افرادی به ظاهر روحانی و مجتهد و به اسم عقلگرایی و حجیت عقل شنیده میشود، روزی کسی حجاب را به این اسم نفی میکند و روزی سگ را حلال و روز دیگر ادعای حجیت قوانین بینالمللی به نحو مطلق میشود و...
✅ خوب است در سطوح مختلف از دروس خارج تا اهل منبر ما تصویر مناسبی از مقوله حجیت عقل داشته باشند چرا که ممکن است به نام فقه پویا و جدید به دامن سکولارها و لیبرالها بیافتیم و یا به نام دفاع از دین به دامن اخباریگری و جمود.
✅ بحث اجتهاد عقلگرا و استفاده از دلیل عقل از رئوس مهم فقه حکومتی است و در مسائل مختلفی چون: اصل لزوم تشکیل حکومت و حدود آن، تشخیص مصلحت، معاملات و بسیاری از مسائل اجتماعی نمود پیدا میکند.
👈مثلا حضرت امام(ره) در بحث ربا در باب اینکه چرا معامله دو کالای هم جنس به غیر هموزن ولو با کیفیات مختلف حرام باشد و موارد متعدد دیگر میفرمایند: ما در امور تشریعی شارع مناطات احکام برایمان مجهول است و عقل ما به این امور راهی ندارد و تعبدا آن را میپذیریم.
👈اما ایشان در بحث حیل ربا عنوان میکنند که معقول نیست که شارع به علت وجود مفاسدی ربا را حرام کند و سپس خود با جعل روشهایی راه دور زدن معملات ربایی را به شما آموزش دهد فلذا روایتهای مربوط به حیل ربا را کنار میگذارند و میفرمایند: «هی مما لا یعقل صدوره من المعصوم»
منجمله دیگر استفاده ایشان از عقل در مقابل برخی روایات در بحث لزوم تشکیل حکومت در عصر غیبت یا بیع سلاح و... است.
✅ فیالجمله که ملاک اینکه در جایی عقل حاکم نیست و جایی به نحوی حاکم است که هرچه روایت مقابل آن باشد را کنار میگذارد، چیست؟
اگرچه فقها به این بحث پرداختهاند که عقل در سلسله علل احکام حجت است و نه معالیل و اینکه عقل به امور اعتباری راه ندارد و دائره اعمال نظر عقل محدود به اموری است که یا جزء قضایای اولیه و یا لوازم بدیهی عقلی هستند مثلا اینکه کل اعظم از جزء است، یا از قبیل امور معلوم با حواس ظاهر و باطن یا امور تجربی مثل طب و علوم مهندسی و اموری از این دست.
📌اما بازهم در این عصر جای پرداخت جدی به این مقوله و تفصیلات آن در سطوح مختلف بسیار خالی است و هرچه بیشتر این مسأله تبیین شود از لغزشهای بیشتری جلوگیری میکند.
🔍به شرح حال بپیوندید:👇
http://eitaa.com/joinchat/2649292800Ccfe8a7cd9f
✍️ نهضت پرسشگری و مطالبه از فضلاء حوزه (قسمت اول)...
🔰 قریب به شش ماه بود که جمعی ۵ نفره از طلبههای خوب هر روز برخی از صحبتها یا پیامهای کلیدی حضرت آقا را مباحثه میکردیم.
ضمن این مباحثات به مرور به مجموعهای از پرسشهایی اساسی دست یافتیم که میتوان گفت تفکر در مورد آنها و دستیافتن به پاسخهایشان برای افراد دیندار مساوی بود با انقلابی شدن، دغدغه مند شدن، حل بسیاری از شبهاتشان و فهم ارتباط انقلاب اسلامی و نظام دین برای آنها.
🔰 اما تقریبا هیچ کدام از این سوالات از سوالات جدی و سرفصلهای مورد توجه در حوزه علمیه نبود و اگر این سوالات در حوزه مطرح میشد و ذهن اساتید و طلاب متوجه آنها و پاسخشان میشد دیگر چندان انرژی و کار خاصی برای انقلابی شدن حوزه نیاز نبود، تفکر در مورد این سوالات مساوی بود با رسوا شدن و مهجوریت طیفهای سکولار و غیرانقلابی در حوزه.
🔰 به طور مثال بخشی از این سوالات ذیل سرفصل دشمن شناسی بود که شاید از ابتدا تا انتهای تحصیل در حوزه چندان به عنوان آن هم چندان توجه نشود، چه برسد به پرسشهای ذیل آن؟! یا به برخی پرسشهای ذیل آن به صورت محدود توجه شود اما چون در یک نظام مشخص منطقی و مترتب بر یکدیگر به سوالات آن پرداخته نشده است، نتیجتا به پاسخهای اشتباه نیز دست یافته باشیم.
👈 مثلا مکرر حضرت آقا در بحث دشمن شناسی صحبت کردهاند که خروجی آن یک کتاب مفصل شده است.
به صورت خلاصه ایشان دشمن خارجی و محسوس ما را بدون اصلی و فرعی کردن با ۳ عنوان مشخص میکنند:
«جریان سرمایهداری صهیونیستی پشت صحنه دولت آمریکا»
اما رسیدن به این نتیجه حاصل پاسخ داشتن برای یک مجموعه سوالات متوالی با گسترهای وسیع از اطلاعات قدیم و جدید است.
🔰 برای اینکه این کلام و عنوان دشمن شناسی درست فهم شود نیازمند یک سلسله پرسشهای منطقی و مترتب هستیم که: آیا در نظام اندیشه دینی وجود دشمن مفروض و قطعی است؟ چه دشمنهایی برای یک انسان دیندار وجود دارند؟ معیار و ملاک دشمنی چیست؟ آیا دشمن اصلی و فرعی داریم؟ حکمتها و فواید وجود دشمن چیست؟ وظیفه ما نسبت به دشمن چیست؟ و...
🔰 بعد از اینکه مجموعهای از سوالات را ذیل موضوعات اصلی اقتباس شده از سخنان حضرت آقا، طراحی کردم، جمعی از فضلا و اساتید حوزه را شناسایی و این سوالات را به آنها عرضه نمودم.
برای اینکه این اساتید و فضلاء مشتاق به وقت گذاشتن شوند نیاز به یک برنامه رسمی بود، از طریق مسئول فرهنگی مؤسسه فقهیمان مطلع شدم که در مدارس فقهی یک چارت فرهنگی و بودجه مشخص شده است برای برگزاری کلاسهای سیاسی فرهنگی و...
🔰 طرحی اجرایی با عنوان دوره "اسلام ناب" نوشتم تا اساتید شناسایی شده را دعوت کنیم و کلاسهایی تشکیل دهیم و این سرفصلها را در این دوره تدریس کنند؛ در ضمن آن هم برخی کتابهای خوب و مرتبط با این سرفصلها مثل "حکومت اسلامی از مبانی تا مقاصد" آقای محمد نجفی و "اسلام رحمانی" آقای حسن علیپور وحید را به دوستان معرفی کرده و برای آنها مسابقه کتابخوانی برگزار کردم که الحمد لله بیش از نیمی از دوستان مؤسسه در این مسابقه شرکت کردند، همچنین اجازه گرفتم و یک سلسله از مستندهایی که برای فهم پاسخ سوالات دوره مناسب بود را هر هفته در ساعتی که دوستان مؤسسه جلسه عمومی داشتند معرفی میکردم.
🔰 دوره با همه سختیهایش برگزار شد و کارها پیش رفت، بنا داشتم در گام بعد این دوره را در مدارس فقهی دیگر نیز برگزار کنم و پیگیریهایی کردم و قولهایی نیز گرفتم، افق نهاییام نیز این بود که در گام آخر مباحث دوره را تبدیل به یک کتاب کنم که در ضمن آن یک نرمافزار با همه مستندهایی که مکمل آن بود در آن باشد و بعد از آن این دوره در کل حوزه علمیه اجرا شود.
🔰 بجز یک یا دو مورد کمک یکی از دوستان عزیز همه کارها بر دوش خودم افتاده بود، مشکلات و عدم همکاریهای بسیاری که مدام وقت و انرژی را بیجهت هدر میداد و حل آنها به عنوان یک کار حاشیهای در کنار درس و کارهای پژوهشی و مسائل شخصیام، خیلی داشت به من فشار میآورد.
🔰 بعد از برگزاری دوره در مدرسه خودمان و با توجه به بازخوردهای خوبی که از دوستان طلبه گرفته بودم، بنا به توسعه و ادامه آن داشتم که در جلسه ابتدای سال بعد، مسئول محترم مدرسه که ماشاء الله هرجای حوزه را نگاه کنید یک مسئولیت مهم دارند! در جمع طلاب با قدردانی از برخی امور که در نظرشان بسیار با اهمیت بود و ایضا تحقیر کارهای بنده آن هم در جمع طلاب چنان طعم تلخی بر جانم نشاند که با اینکه میدانستم نباید خسته شد اما تحقیر شدن کار را برای نفس خود بهانه کردم تا دیگر تلخیهای این کارها را به جانم نچشانم...
ادامه دارد...
🔍به شرح حال بپیوندید:👇
http://eitaa.com/joinchat/2649292800Ccfe8a7cd9f
✍️ نهضت پرسشگری و مطالبه از فضلاء حوزه (قسمت دوم)...
🔰 وقتی سوالات خود را به اساتید عرضه کردم متوجه شدم جمع محدودی از آنها هستند که برای این سوالات پاسخ دارند، البته معمولا آنهایی هم که داشتند برای همه پرسشها پاسخ نداشتند و نیاز به تفکر و دقت بیشتر بود ولی به هر حال معلوم بود فرصتی شده است تا حرفهای تازه و برآمده از اندیشههای عمیقشان را در این بابها تولید و تدقیق کنند.
🔰 بحثهای خوبی در جلسات تدریس دوره مذکور گفته شد که برای خودم هم تازگی داشت، با برخی اساتید هم رفاقتی پیدا کردم و بعدها هم تاثیر تفکر آنها به این پرسشها را در دیگر مباحث و ارائههایشان مشاهده کردم.
اگرچه ما یک دوره از این اساتید استفاده کرده بودیم اما مباحثی که تولید شده بود توسط خود این اساتید در قالبهای دیگر در حال امتداد و نشر دادن بود.
🔰 ما هنوز باید در باب فواید پرسشگری البته پرسشهای دقیق و با برنامه و کارهای بزرگی که میشود به کمک آن انجام داد، بیشتر آشنا شویم.
✅ مثالی دیگر بزنم، سال گذشته یک سوال برای اساتید درس خارج و طلاب جدی شده بود و عملا یک بحث با این عنوان که آیا فقه نظام دارد یا خیر؟ در سطوح مختلف حوزه ذهن طلاب و اساتید را به خود مشغول کرده بود.
در بسیاری از کلاسها به این سوال پرداخته میشد که حالا آخر فقه نظام دارد یا خیر؟
دوست عزیزی که پشت صحنه عمده این جریان سازی بود، برای بنده میگفت که من رفتم نزد فلانی و از او این سوال را کردم و بعد نزد یک عالم دیگر رفتم و او جواب متفاوتی داد و ادله آن استاد را رد کرد و بعد این پرسشها و پاسخها را هم در فضای مجازی منتشر میکردم، بعد از آن هم با چند مرحله شارژ کردن موج و کار رسانهای موج راه افتاده بود و این پرسش جدی در فضای حوزه مطرح شده بود و هرکس میخواست نظر خود را در آن مورد بیان کند.
میگفت هدف من صرفا یک کار بود و آن اینکه اصل این مسأله را در حوزه بالا بیاورم و توجهات به آن جلب شود و به آن فکر شود، بیش از آنکه پاسخ برای من مهم باشد اینکه به این مسأله فکر شود مهم بود.
✅ یکی از اساتید عزیز ما نقل میکردند که من بارها یک بحث علمی را بین برخی از علما واسطه میشدم و اشکالات و جوابها را بین آنها انتقال میدادم و این کار برکات بسیاری برای حل آن مسأله و دقیقشدن آن داشت.
🔰 این پرسشگری و مطالبه و هدایت آن خود بخشی از چرخه تولید علم است، وقتی آثار مختلف با برکت موجودمان را نگاه میکنیم، عمدتا همه حاصل وجود یک پرسش و مطالبه از علما است، از اصول کافی و من لایحضره الفقیه گرفته تا لمعه یا برخی کتابهای علامه طباطبایی مثل بدایه و نهایه و حتی تفسیر المیزان یا کتابهای علامه مظفر یا کتاب کشف اسرار حضرت امام یا جزوه روحتوحید نفی عبودیت غیر خدا حضرت آقا و... خلاصه عمده آنها را وقتی بررسی کنید، همه یک مقدمه دارند و آن هم وجود یک پرسشگر و مطالبهگر است و اگر نبودند آنها امروز هیچکدام از این آثار با برکت ما موجود نبود.
ادامه دارد...
🔍به شرح حال بپیوندید:👇
http://eitaa.com/joinchat/2649292800Ccfe8a7cd9f
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
واکنش مقامهای دولتی به شکست ترامپ
🔹حسن روحانی: دولت جدید آمریکا به همه تعهدات خود برگردد.
🔸اسحاق جهانگیری: دوران ترامپ و تیم ماجراجو و جنگ طلب او به پایان رسید.
🔹جواد ظریف: معلوم است که بین بایدن و ترامپ تفاوتهایی وجود دارد.
🔸علی ربیعی: فشار حداکثری به پایان راه خود رسید؛ برخلاف تصور ترامپ، ایران فرو نپاشید.
🔹حسامالدین آشنا: ایرانیان مردانه ایستادند تا آن نامرد هم رفتنی شد.
tn.ai/2385094
@TasnimNews
شرح حال
واکنش مقامهای دولتی به شکست ترامپ 🔹حسن روحانی: دولت جدید آمریکا به همه تعهدات خود برگردد. 🔸اسحاق
از قبل از انتخابات عمیقا دعا میکردم بایدن پیروز شود، معتقد بودم اگر لطف و عنایت الهی با ما باشد و بایدن رأی بیاورد فرصتی برای رو سیاهی بیشتر این جماعت بیتدبیر و ناامید از خدا، برای مردم فراهم خواهد شد.
اگر بایدن رای بیاورد دیگر فرصتی ندارند که بگویند مشکل از ترامپ بود و تحریمها!
بگذار چند صباحی با قیمت ارز و سکه و خودرو هم که بازی کردهاند باز بازی کنند و این مرحله را حداقل به نفع ملت بازی کنند.
اما بدانند این بازیها نه درمان بیتدبیری و بیعرضگی میشود و نه آمریکا را عوض میکند و مردم نیز بدانند دوستی این برههای در دست استکبار با گرگ، آخرش یک نتیجه دارد چه ترامپ باشد، چه بایدن یا اوباما!
هدایت شده از نهضتِ روایت
🔰بایست مردم بفهمند
✍️ حمیدرضا باقری،طلبه حوزه علمیه قم و پژوهشگر در زمینه تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی
در زمان بنیصدر خیلیها از خیانتهای پیاپی او خسته شده بودند و گله میکردند که چرا حضرت امام (ره) به او اختیارات گسترده و فرصت میدهند_ تا جایی که حتی فرماندهی کل قوا را نیز در آن شرایط بحرانی به او داده بودند._ اختیاراتی که هزینههای بسیار زیادی بر مردم و کشور داشت و نیروهای زیادی بهواسطه کارهای او به شهادت رسیدند و سرمایههای بسیاری تلف شد.
در همین باره مرحوم آیتالله سید محمدمهدی دستغیب برادر کوچکتر شهید دستغیب نقل میکنند:
بنیصدر طغیان کرده بود و سروصدا هم بلند کرده بود که به داد برسید. در آن هنگام آقای خلخالی در مجلس بود که فریاد زد: آقای دستغیب! آقای صدوقی! آقای مدنی! آقای اشرفی! آقای طاهری و... به فریاد برسید. لذا مجلسی از آقایان در حضور امام تشکیل شد. بنده هم همراه اخوی رفتم. همه صحبت کردند و از امام خواستند که بنیصدر را رد کند. امام فرمود:
زود است، عجله نکنید، بگذارید رسوا شود، مردم بفهمند، آنوقت بیرون کردنش آسان است و قصه هم همینطور شد و طولی نکشید که بنیصدر رسوا شد و مردم فهمیدند که راهش غلط است و معزولش کردند. [۱]
معنای این رفتار آن است که گاهی بایست به یک فرد و بالاتر از آنیک اندیشه فرصت داد تا خود را نشان دهد و معلوم شود که مسیرش خطا است زیرا میان حاکمیت الله و طاغوت چند فرق اساسی است:
1- "ولیّ خدا " قدرت را برای مردم میخواهد، برخلاف طاغوت که مردم را برای قدرت میخواهد، "ولیّ خدا " با مردم همراه میشود و به آنها فرصت رشد میدهد تا مردم باعقل خود و آزادی خودشان، قیام به قسط کنند و همراهی با او را آزادانه انتخاب کنند.
بنابراین همراهی با "ولیّ خدا" نیز نیازمند صبر و استقامت و البته مساوی با باعزت و سربلندی است.
2- اما طاغوت بر مردم مسلط میشود [۲] و آزادی و فرصت اندیشیدن را از آنها میگیرد، طاغوت میخواهد مردم کوچک باشند و با شکم و شهوت مشغول باشند، پس همراهی با طاغوت اگرچه معمولاً راحت اما همیشه با کوچکی و حقارت است. [۳]
اگر بنا بود با اجبار مردم را کنترل و بر آنها حکومت کرد، اهلبیت (علیهمالسلام) بسیار زیرکتر از آن بودند که در بازی قدرت جا بمانند و منتظر باشند تا بیش از هزار و اندی سال اینهمه خسارت بر مردم وارد شود.
پی نوشت:
[۱] منبع خاطره: حمید سفیدگر شهانقی و محمد چغایی اراکی، زندگی و مبارزات آیتالله شهید سید عبدالحسین دستغیب به روایت اسناد و خاطرات، تهران مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۳۹۲ ش، ص: ۱۰۲.
[۲] در زمانه ما که عصر استعمار فرانو است، طاغوت باقدرت نرم و ابزار رسانه و شبکههای مختلف خبری و سرگرم کردن مردم به مسائل جنسی، سینما، ورزش حرفهای و... مردم را به بند خود درآورده است، برخلاف دورههای گذشته که با کودتا و مثل آن و با استفاده از قدرت سخت بر مردم حکومت میکرد.
[۳] ممکن است برخی بگویند: پس اگر چنین است چرا جمهوری اسلامی برای انتخابات، شورای نگهبان گذاشته است و فرصت خطا کردن مطلق را به مردم نمیدهد؟
باید گفت در حکومت بناشده بر پایه اسلام اگرچه مردم بهزور به سمت سعادت برده نمیشوند اما جلو جریانی که بخواهد مردم را بهزور به سمت شقاوت ببرد نیز گرفته میشود و حاکم تلاش میکند آزمون و تجربه مردم را بهگونهای پیش ببرد که مردم کمترین هزینه ممکن در مسیر رشدشان را متحمل شوند و سعی میکند از شمار گزینههای هزینهساز برای مردم بکاهد اما نه تا جایی که رشد آزادانه و انتخاب و اختیار مردم بیمعنا شود.
@manaar_ir
شرح حال
🔰بایست مردم بفهمند ✍️ حمیدرضا باقری،طلبه حوزه علمیه قم و پژوهشگر در زمینه تاریخ معاصر و انقلاب اسل
یاداشتی که برای انتشار در کانال منار نوشتم.
منار مخفف «معارف ناب امام و رهبری» و به دنبال تبیین اندیشههای امامین انقلاب است.
https://eitaa.com/manaar_ir/10
شرح حال
✍️ نهضت پرسشگری و مطالبه از فضلاء حوزه (قسمت اول)... 🔰 قریب به شش ماه بود که جمعی ۵ نفره از طلبهه
طرحنامه اجمالی دوره اسلامی ناب.pdf
401.1K
طرح نامه اجمالی برای برگزاری دوره اسلام ناب که دو سال قبل در مدرسه تخصصی فقه و اصول خود اجرا کردیم و شرح آن در مطالب گذشته با عنوان «نهضت پرسشگری و مطالبه از فضلاء حوزه (قسمت اول)» آمد.
به شما دوستان نیز پیشنهاد میکنم با برگزاری دورههایی از این دست ولو با جمعهای چند نفره در دانشگاه یا بسیج یا مدارس حوزه علمیه و... از فضلاء شهر و اطراف خود دعوت کنید و از آنها بخواهید در باب این پرسشها و مقولهها برای شما سخن بگویند.
حداقل اینکه خودتان و دوستانتان در باب این موضوعات بیاندیشید، حضرت آقا در عمده این مقولات صحبتهای مفصلی دارند، خود را محک بزنید که چقدر از آنها اطلاع دارید و میتوانید در مورد آنها صحبت کنید.
✍️ نهضت پرسشگری و مطالبه از فضلاء حوزه (قسمت سوم)...
⁉️ اهداف و شعارهای اصلی انقلاب اسلامی چه بود؟
✅ این پرسش یکی از ۶ پرسش بنیادین درباره انقلاب اسلامی است که مستند و مبتنی بر بیانات حضرت آقا، در سایت ایشان به آنها به صورت اجمالی و تصفیلی پاسخ داده شده است.👇
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=25277
🔰 در پاسخ به این پرسش که اهداف و شعارهای اصلی انقلاب چیست؟ مستند به بیانات حضرت آقا به موارد زیر اشاره شده است:
👈 استقلالخواهی و قطع هر نوع وابستگی - حاکمیت اسلام بر جامعه و رواج ارزشهای دینی در کشور - آزادی بیان و قلم - عدالت و رفع تبعیضها - پیشرفت مادی و گسترش رفاه - احیای کرامت انسانی و نقش داشتن مردم در حاکمیت بر تعیین سرنوشت خود - زمینهسازی برای رشد و تکامل انسانها در جامعه و حذف عوامل فساد.
✅ حال نوبت ما است که به این سوالات و جوابها فکر کنیم، مبتنی بر آنها سوالاتی را مطرح کنیم؟
چرا این موارد ذکر شد و آیا موارد دیگری هست که برای ما مهم باشد و در این گزینهها نیست؟
نسبت تک تک این گزارهها با اندیشههای دینی چیست؟ در هرکدام از این گزارهها ما چه جایگاهی داریم؟ در کدام یک کمکاری کردهایم؟ ملاک سنجش هر کدام چیست؟
⁉️ به این پرسشها چقدر فکر کردهایم؟ مباحثه کردهایم و جواب داریم؟
مثلا ما چقدر در مورد استقلالخواهی و قطع هر نوع وابستگی مبتنی بر آموزههای دینی میتوانیم سخن بگوییم؟
مگر یکی از دعواهای اصلی امروز ما در عرصه سیاست همین استقلالخواهی نیست؟ اگر استقلال خواهی یک ارزش دینی نیز هست، پس چرا ما چندان حرفی در این مقوله نمیشنویم؟
قطع وابستگی آیا ارزش است؟ مطلق یا نسبی؟ چقدر از آموزههای دینی برای تبیین آن حرف داریم؟ و قس علی هذا... نسبت به بقیه موارد از شعارهای اصلی انقلاب که شرح آن مفصل میشود و شاید ما در همان ابتدا متوقف شویم.
⁉️ وظیفه کیست که این گزارهها را تبیین کند؟ جز حوزه و طلاب؟
✅ بسمالله اساتید و فضلاء انقلابی صدها سوال در تک تک این مقولات وجود دارد که ما مشتاقانه منتظر شنیدن جوابهای آنها هستیم.
✅ بسمالله طلاب عزیز در این موضوعات مطلب بنویسید، سوال و جواب تولید کنید.
اگر این موضوعات برای نخبگان جامعه قرار است حل شود وظیفه کسی جز حوزه و حوزویان است؟
ادامه دارد...
🔍به شرح حال بپیوندید:👇
http://eitaa.com/joinchat/2649292800Ccfe8a7cd9f