✍️ این جاست که مسائل اخلاقی سر به مسائل سیاسی و اجتماعی میزند...
🎙آیتالله حائری شیرازی:
✅ انسان اول نسبت به عقل که فرمانده الهی در وجود انسان است، عاصی میشود، فاسق میشود و در نتیجه نسبت به فرعون مطیع میشود، چه رابطهای است بین فسق نسبت به عقل و اطاعت نسبت به فرعون؟
✅ انسان وقتی از عقل خود عصیان میکند که بر سر دوراهی بین عقل و هوا قرار میگیرد، فجور انسان یعنی همان وابستگی او به هوا و هوسش، تقوای انسان یعنی رعایت کردن قاضی درونی و عقل او که در وجود او فرماندهی میکند و از قِبَل خدای تعالی به او امر و نهی میکند، این همان معنیِ «فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها» است.
✅ عقل انسان را امر به معروف و نهی از منکر میکند، انسان سر این دو راهی عقل و هوا است، خب به دلیل تعلق به هوا هست که عقل را عصیان میکند، این انسانی که به خود این چنین وابسته شده و این چنین اسیر هوا و هوس خودش هست، اگر در مقابل قدرت فرعون قرار گرفت، چه موضعی در مقابل او خواهد داشت؟ فرعون هوای او را تهدید میکند، هوس او را تهدید میکند، جانش را تهدید میکند و این کسی نبود که از سر جان بگذرد، این کسی نبود که از سر هوایش بگذرد، به این دلیل در مقابل عقل ایستاد که به هوا وابسته بود، در زنجیر هوس بود، فرعون از این موقعیت کمال استفاده را میکند، از طریق همین زنجیر هوا، انسان زنجیر شدهٔ در هوا را به زنجیر اطاعت خود میکشد، چرا؟ به او میگوید در خط من باش تا زمینهٔ هوای تو را تمهید کنم، آن چه من میگویم تو قبول کن، من هم آن چه، هوس تو بخواهد به تو میدهم، میخردش، انسان وابسته به هواست که تهدید فرعون روی او کارگر میشود.
✅ شما وقتی در ستم قرار میگیرید، در زیر تهدید و فشار هستید، نیروی بیرون شما را شکست نمیدهد، دلبستگیها و وابستگیها، شما را به زانو در میآورد، از درون میشکنید که از بیرون تسلیم میشوید، تعلقات را نمیتوانستید زیر پا بگذارید که تهدید آنها بر شما کارگر میشود، وگرنه اگر آزاد از تعلقها میبودید تو را به چه تهدید کنند؟ به چه تطمیع کنند؟ دستگیرهای در وجود تو نیست که بتواند آن را بگیرد، انسان وقتی دستگیرهای برای دیگران پیدا میکند که تعلقها او را به زانو در آورده باشند، فرعون عامل اصلی نیست عامل دوم است.
✅ وقتی انسان عاصی شد فرعون به فرعونیت میرسد، قدرت امپریالیسم در عدم تقوای توست، ضعف تقوای تو موجب قدرت او شده، تقوای خودت را دریاب، امپریالیسم را دور کن، شیطان بزرگ را به زانو در بیاور، شیطان کوچک به زانو درمیآید.
✅ قرآن چه میگوید؟ میگوید «إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلىَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَلىَ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُون»
این شیطان با همه جُند و مکر او، هیچ تسلطی بر افراد متعهد ندارد، بر افرادی که تابع عقل و آگاهی هستند، کسانی که بر خدای خود توکل میکنند، بعد میگوید «إِنَّمَا سُلْطَنُهُ عَلىَ الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذِينَ هُم بِهِ مُشْرِكُون»، اتفاقا تسلط شیطان بر کسانی است که آنها از تولای شیطان باشند، یعنی اول آنها تولی پیدا میکنند بعد تسلط.
✅ در آیه دیگری میگوید «فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ».خب او استخفافش را میکند اما قومش چرا اطاعت میکنند؟ چرا فشار موجب اطاعت بشود، میگوید چون مردم فاسقاند.
«فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ إِنَّهُمْ کانُوا قَوْمًا فَاسِقِینَ» فشار و اختناق موجب حفظ و دوام قدرت است، اگر مردم فاسق باشند، و به عکس فشار و اختناق موجب انفجار و انقراض حکومت طاغوت است، اگر مردم متعهد باشند.
✅ قومی که متعهد نیستند، اگر فشار نیاوری طغیان میکنند، اگر به آنها آزادی بدهی شورش میکنند، قومی که متعهد هستند اگر به آن ها آزادی بدهی آرام میگیرند، اگر آزادی را سلب کنی انفجار ایجاد میشود، میگوید ببین مردم چگونه هستند، فاسقاند یا متعهد؟ بعد نظر بده.
✅ اگر بنا باشد جامعهای اصلاح بشود باید از زیر بنایش اصلاح بشود، باید قوم اصلاح بشوند و اصلاح آنها به این است که نسبت به عقل و فطرت خودشان فاسق نباشند، متقی باشند، اگر آنها متقی شدند، فشار طاغوت موجب زوال طاغوت است. این جاست که مسائل اخلاقی سر به مسائل سیاسی و اجتماعی میزند.
https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
✍️ تا آخرش راحت تمام میشود...
شنیدهایم که محمود غزنوی شب دی
شراب خورد و شبش جمله در سمور گذشت
گدای گوشه نشینی لب تنوری خفت
لب تنور بر آن بینوای عور گذشت
علی الصباح بِزد نعرهای که ای محمود
شب سمور گذشت و لب تنور گذشت
سعدی
✅ دوستی قدیمی و بسیار عزیز را بعد از نزدیک به ۱۰ سال دیدم، آن زمان شب و روز نداشت؛ در کنار درس خواندن در دو رشته، دائما مشغول مطالعه و مبارزه فرهنگی بود؛ میگفت من معتقدم الکی میگویند که با یک دست نمیشود دو هندوانه بلد کرد، با یک دست میشود چند هندوانه بلند کرد.
حالا در تهران زندگی میکرد و پنج سالی بود ازدواج کرده بود، گفتم بچهداری؟ گفت: نه. گفتم نمیخواهید یا خدا نداده؟ گفت: نه فعلا نمیخواهیم؛ شرایطش را نداریم.
✅ در صحبتها متوجه شدم هر روز ساعت شش صبح سر کار میرود و ۹ شب به خانه میآید. همسرش هم شاغل است و خلاصه همه زندگیاش شده است کار. به او گفتم فلانی خب مگه شما چقدر پول لازم داری که این همه کار میکنی و نمیگذارید بچهدار هم شوید. گفت: خب هرکس یک جور زندگی میکند دیگر، شرایط خودش را دارد.
✅ به او گفتم فلانی سخت نگیر، راحت بگیر تا آخرش راحت تمام میشود میرود. اگر گذاشتی دنیا سوارت شود تا آخر همینطور میبردت، ما باید سوار دنیا باشیم، نه دنیا سوار ما.
✅ قضاوتی ندارم اما تا چند روز ذهنم درگیر آن دوست عزیزم و جوانان زیادی که مثل او شدهاند، بود؛ در همین اقوام خودمان هم کم نیستند؛ باید کار کرد اما کار برای زندگی است. خدا گفته است زندگی را سه قسمت کن، ما سه تا ۸ ساعت فرصت داریم، یک قسمت برای کار یک قسمت برای خانواده و لذتهای دنیا یک قسمت هم برای عبادت و خدا.
📌 مسئول روزی ما خداست و اگر بر روالی که خودش مشخص کرده برویم میداند چطور خوب تکفل کند زندگی را؛ فریب جو زمانه را نخوریم.
https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
✍️ برجام تصمیم نظام بود...
✅ این روزها که کاسه دولت بیشتر به چه کنم؟ چه کنم؟ افتاده است، باز بحث اینکه برجام تصمیم یک دولت نبود و تصمیم نظام بود؛ داغ شده است.
✅ بنده خدایی خیلی روی این نظر پافشاری میکرد.
🔻از او سوال کردم: شما بگو اگر دولت روحانی برود و مثلا سعید جلیلی روی کار بیاید، برجام ادامه پیدا میکند یا برای کنار زدن تحریمها عوض صرف مذاکره دنبال روشهایی چون دور زدن تحریم و قدرتمند کردن و بیاثر کردن تحریم میروند؟! رویکرد مدیریت کشور عوض میشود یا خیر؟!
🔻گفت: نمیدانم!
گفتم: انصاف به خرج بده واقعا سیاست خارجی ما عوض نمیشود؟ برجام ادامه پیدا میکند؟
گفت: نه ادامه پیدا نمیکند.
🔻پرسیدم: خب اگر با آمدن یک دولت جدید، برجام کنار میرود و این سیاست دنبال نمیشود، چطور این سیاست نظام است که یک دفعه با تغییر دولت عوض میشود؟! این چه سیاست نظامی است که با آمدن روحانی میآید و با رفتنش میرود؟!
🔻 بنده خدا؛ گفت: من میگویم باید تصمیم نظام باشد؛ باید رهبری پرونده برجام را بر عهده میگرفت و میگفت دولت کارهای نیست و خودش کار را پیش میبرد؛ این برنامه کلان قانونا در اختیار رهبری است، نه رئیس جمهور که امروز دولت بخواهد پاسخگوی آن باشد.
🔻 گفتم: بخشی از این حرف درست است که باید رهبری کار کلان را مشخص کند؛ بله یک راهبردهای کلان را رهبری باید مشخص کند که کرد و مکتوب خط قرمزهایی مشخص کرد که اینها راهبرد کلان ما است و نباید زیر پا گذاشته شود؛ اما چه کردند؟! رفتند مذاکره کردند بعد گفتند ما نتوانستیم خطوط قرمز را زیر پا نگذاریم.
🔻اما بخشی از این حرف هم غلط است، اگر میگویید رهبری اصلا به یک گفتمانی که مدعی حل مشکلات کشور با برجام است و بر این اساس از مردم رأی میگیرد؛ فرصت ندهد بیاید خود را محک بزند؛ این یعنی همان دیکتاتوری؛ این یعنی شاهنشاهی، در حالی که ما جمهوری هستیم.
🔻ما سه نوع مدیریت اجتماع داریم:
👈 یکی دیکتاتوری است که مردم هیچ اختیاری ندارند که مثل این کشورهای عربی است؛
👈 یکی سالوسی و فریب است؛ پوپولیستی است که مردم اصلا نمیدانند دنیا چه خبر است و سردمداران به اسم جمهوری و اراده مردم بر آنها حکومت میکنند؛ اما کار خود را میکنند نه آنچه اراده مردم است و این کشورهای مستکبر غربی اینچنین هستند.
👈 یکی هم مدیریت اسلامی است که بر اساس تبیین است و در واقع راهبری مردم با تبیین است. مردم صرفا بستر قدرت نیستند مردم خودشان هدف هستند، مردم موضوعیت دارند نه طریقیت، هدف این رهبری رشد مردم است، رشد مردم هم نه با دیکتاتوری و چوب محقق میشود نه با فریب و سالوسی.
🔻 راهبرد راهبری اسلامی تبیین است «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَي» است، اکراهی نیست بلکه فرصت خطا به مردم داده میشود و در کنارش تبیین میشود تا خود مردم تجربه کنند و رشد و غی را تشخیص دهند.
تا فردا نگویند آن راه درست بود نگذاشتید؛ تا خودشان راه رشد را انتخاب کنند و با این انتخاب آزاد است که بعد از انتخاب مردم بر آن استقامت میکنند؛ نه با تحمیل، این روش همه انبیاء بوده است؛ در حکومت همه انبیاء این مردم بودند که حافظ حکومت بودند و بعد از ایمان به درستی و صدق ولیالله همراه او استقامت میکردند و پا به پای او پیش میرفتند.
🔻پس از تبیین ولیالله است که حجت نصرت خدا در صورت همراهی ولیالله و یا به خود واداشته شدن در صورت عدم همراهی ولی خدا تمام میشود.
«وَمَنْ يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَىٰ وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّىٰ وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ ۖ وَسَآءَتْ مَصِيرًا»(نساء- ۱۱۵)
هر كس بعد از آنكه راه هدایت برایش تبیین شد، آنگاه بعد از تبیین با پیامبر مخالفت و دشمنی كند و از راهی جز راه مؤمنان پیروی نماید، او را به همان سو كه رو كرده واگذاریم...
🔻مسیر رهبری دینی از تبیین است. رهبری نمیتواند دیکتاتور باشد و با زور و تحکم یک قشر خاص، مردم را پیش ببرد؛ اسلام به او این اجازه را نمیدهد.
.......
🔻به شرح حال بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
فایل صوتی بیش از سه ساعت و اندی ظریف را گوش کردم، خلاصه آن این بود که ظریف شاهکار دیپلماسی است اما دستان او توسط خیانتهای خودخواهان افراطی داخلی بسته شده بوده است به خصوص سردار سلیمانی! همه مشکلات هم در برجام تقصیر روسیه است! اصلا روسها هستند که ما را تحریم کردهاند!
دوگانه جدیدشان:
سلیمانی و ظریف
میدان و دیپلماسی دست بسته
است.
✍️ جنگ با نفاق...
🎙 آیتالله حائری شیرازی:
✅ جنگیدن با کافر و مشرک فقط اخلاص میخواهد ایثار میخواهد اما جنگیدن با منافق ولو طرف مخلص باشد و ایثار گر باشد کافی نیست، باید خیلی هوشیار باشد. جنگ با نفاق، جنگ بسیار پیچیدهای است.
✅ مشرکین در ابتدای امر روی بتهای خودشان تکیه میکردند که اینها موثرند، کارایی دارند و همه کاره بتها هستند، مسلمانها روی این که همه کاره خدا است و بتها هیچ کاره هستند تکیه داشتند.
همه میدانستند مشرک چه میگوید مسلمان چه میگوید، میدانستند چه کسی مؤمن است و چه کسی کافر است، تکلیفشان را مردم میدانستند. این خانه مومن بود، مردم نماز میخواندند، روزه میگرفتند، اخلاق اسلامی را رعایت میکردند. آن خانه کافر بود مشرک بود، بت خانه میرفت، اخلاقش، رفتارش، گفتارش، همه چیزش مشخص در راستای بتها بود.
✅ مسلمانها میکشتند و کشته میدادند، یک روز مسلمانها پیروز میشدند، یک روز کافرها، تکلیف روشن بود اما وقتی منافقین پیدا شدند دیگر مشرک و کافر دیروز که بت خانه میرفت امروز مسجدساز شد! حرفش نگاه میکردی میگفت خدا، اسلام، دین و هر قدمی بر میدارد اسمش را میگذاشت وظیفه شرعی.
✅ آن که بتخانه میسازد، همه میدانند بت است، اما آن که بت خانه را به شکل مسجد درست میکند، چکار میشود با او کرد؟ با نفاق چگونه میشود برخورد کرد؟ کار بسیار دشواری بوده است.
علی (علیه السلام) در حیات رسول خدا (صل الله علیه و آله) با کفر و شرک میجنگیده است، طرفش عمر بن عبدود بوده، مرحب خیبری بود، عتبه بود، شیبه بود، ولید بود و حریف آنها میشد، اما بعد از آن حضرت طرفش نوع دیگری وارد عمل شد؛ این جا، کار خیلی ظریف است.
✅ حضرت ۲۵ سال به انتظار روزی مینشیند که همه مسلمانها بیایند سراغش و همه شان از او بخواهند که بیا این پرچم را بردار. وقتی هم که حضرت قبول کرد، خب نماز خوانها با او جنگیدند. طلحه و زبیر نماز میخواندند، روزه میگرفتند، زبیر از سرآمد جهادگران بود.
حالا کفر و شرک در زیر پرچم زبیر میخواست کار کند. این کار، کار بسیار دشواری است. شیطان برای برنامه زبیر خیلی سرمایه گذاری کرده بود.
✅ در جنگ با علی (علیه السلام) وقتی ام المومنین که قرآن میگوید «و ازواجه امهاتم» زنان پیغمبر مادران مومنیناند، ام المومنین را آوردند به جنگ او؛ چکار کند؟ این جا جنگیدن سخت است.
حضرت چه بکند؟ اگر به عائشه هتک بشود، بد است، به حال خودش هم گذاشته بشود باز بد است.
✅ جنگیدن با اهل نماز سخت است. باید طرف یک جوری کار کند که به او نگویند نماز را شکستی، اهل نماز را کشتی و به او هم گفتند آخر.
جنگ کردن با نفاق، با کفری که لباس اسلام پوشیده، لباس حق به جانب پوشیده، مشکل است، دشوار است.
✅ امامان ما در عاشورا توانستند این لباس حق را از بَر کفر و شرک در بیاورند و مردم قیافه واقعی کفر و شرک را ببینند. یعنی حضرت مقاومت کرد تا آنها هر کار دلشان خواست کردند و با عمل خودشان، خودشان را معرفی کردند. با خون معرفی شدند. اگر اسارت اهل بیت نبود، مردم نمیدانستند که اینها کافر و مشرکاند، خیال میکردند اینها مسلماناند. مقابله با منافق به کمک خون و مظلومیت ممکن است. منافق اگر فرصت پیدا نکند خودش را نشان بدهد، نمیشود گفت که این کفر است، این شرک است. باید کار کند تا خودش را بارز و آشکار کند.
...............
📝 پینوشت: سردار شهید سلیمانی که پیروز جنگ با شرک و کفر بود؛ با خون و مظلومیت خود ان شاء الله چهره نفاق را هم روشن خواهد کرد و بر نفاق نیز پیروز خواهد شد.
.......
🔻به شرح حال بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌رسیدن به ایستگاه "دیپلماسی یا میدان" از ابتدای برجام مشخص بود.
(ر.ب: صحبتهای فدریکا موگرینی در مورد ابتدای نوشتن برجام)
🔻 روحانی و ظریف اگرچه با شعار حل پرونده هستهای و تحریمهایش روی کار آمدند اما خوب میدانستند که هستهای موضوعیتی ندارد و مشکل آمریکا و اروپا با ارکان قدرت ما است، میدانستند مشکل تحریمها جز با مذاکره بر سر همه این ارکان قدرت، حل نخواهد شد و نیاز به برجامها و مذاکرات بعدی است.
🔻 تا وقتی یک ایران قوی و غیر خاضع مقابل زیادهخواهیهای آمریکا و یارانش وجود دارد، اراده و عزم مقابله با آمریکا و یارانش در میان همه مردم منطقه وجود خواهد داشت.
🔻 پس در نگاه دولت روحانی، مشکل تحریمها و فشارها جز با پذیرش ضعف و از دست دادن یکی یکی ارکان قدرت ایران، برداشته شدنی نیست و دوگانه "دیپلماسی یا میدان" تلاش جدیدی است برای ادامه دادن همان مسیر سابق و از دست دادن میدان.
📌اما مسیر دیگری نیز وجود دارد، قوی شدن و بیاثر کردن تحریمها.
.......
🔻به شرح حال بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
شب گذشته در پستی اشارهای به صحبتهای ظریف در مورد «آمار محبوبیتش و کم شدن آن بعد از شهادت سردار سلیمانی و برعکس بالا رفتن محبوبیت سردار سلیمانی و اینکه به ادعای ظریف قطعا صدا و سیما در این مطلب بیتاثیر نیست»، نمودم.
و این مطلب را به حسادت ظریف به سردار مرتبط دانستم، اما به علت تذکر بجای یکی از دوستان کمی بعد آن پست را برداشتم.
مرتبط نمودن آن حرفها به حسادت که یک امر درونی است و نامعلوم، کار اشتباهی بود و بنده از همین جا از آقای ظریف عذرخواهی میکنم.
شرح حال
شب گذشته در پستی اشارهای به صحبتهای ظریف در مورد «آمار محبوبیتش و کم شدن آن بعد از شهادت سردار سلی
ای کاش ظریف هم این شرف را داشت که در موارد مسلم زیر که مدیون هست عذر خواهی کند!
به امیر عبداللهیان طعنه میزند که تلوزیون دوست است و بعد مجری ادامه میدهد ما شما را یک میلیون بار بیشتر از او قبول داریم.
به مجلس بارها کنایه میزند و میگوید وقتی کسی نیاید پای صندوق معلوم است دیگر اینها میان توی مجلس!
در مورد منوچهر متکی میگوید قواعد دیپلماسی را بلد نیست!
به حاج قاسم با زبان دیپلوماتیکش، تلویحا میگوید خائن البته وقتی مجری بعد از صحبتهای ظریف در مورد اقدامات حاج قاسم میگوید پس ایشون عملا خیانت کرده! میگوید من اینو نگفتم.
( در واقع من فقط لوازم خیانت رو گفتم شما خودت نتیجه اون رو بگیر.)
AUD-20210428-WA0004.mp3
50.71M
صحبتهای رائفی پور در تحلیل صوت منتشر شده ظریف.
اگر صوت ظریف را گوش کرده باشید، خودتان میتوانید قاضی خوبی برای تایید یا رد این تحلیل باشید.
هدایت شده از علیرضا فقیهی راد
🔹رسوایی مذاکره محرمانه #ظریف آن هم پس از شهادت حاج قاسم با بیل ریچاردسون آمریکایی حامی و سخنران میتینگ های گروهک منافقین و میکی برگمن افسر بلندپایه ارتش اسرائیل باسابقه جنگ در جنوب لبنان با حاج قاسم و حزب الله و متخصص دیپلماسی محرمانه
تنها یک نمونه از چرایی بی اطلاع گذاشتن ظریف از اقدامات حیاتی محور مقاومت است
https://twitter.com/alirezafaghihe/status/1387326353763147777?s=20
✅ @haallaj
هدایت شده از تا مردم
درآمد یک طلبه ماهی چقدر است؟
🎁🎁🎁
طلبه متاهل در حوزه علمیه بین یک تا یک و نیم میلیون ماهیانه شهریه از مراجع می گیرد. بسیاری شان در کنار درس و بحث که روزانه حداقل هشت ساعت از آنها وقت می گیرد، برای امرار معاش شغل پاره وقت دارند و نهایتا یک میلیونی از این محل و با یارانه و ... سرجمع نهایتا بشود ماهی سه میلیون.
🔶می دانم باورش برای شما سخت است ولی غالب طلبه های حوزه علمیه سقف درآمدشان همین است. خط فقر را هم که امسال حدود هشت میلیون اعلام کردند.
🔶این راه را طلبه با آگاهی و افتخار انتخاب کرده است، منتی هم بر کسی ندارد.
بسیاری از این عزیزان هستند که می توانستند با همان مدرک دانشگاهی یک زندگی مرفه و مناسبی داشته باشند. اما خدمت در این مسیر را انتخاب کردند.
🔶کاری به انگیزه دولت محترم در واریز دو میلیون افطاری به حساب طلبه ها ندارم. خیلی از طلاب در کمتر از چند ساعت این پول را تنها به قسط و بدهی های عقب مانده صرف کردند.
🔶اما عده زیادی هم علی رغم نیاز مبرمی که به این واریزی داشتند با رغبت و در یک حرکت خداپسندانه پول را در مصارف عام المنفعه به مصرف رساندند، از بسته های معیشتی برای اقشار محروم تا کمک به پویشهای مردمی وزارت بهداشت برای بیماران کرونایی و ...
🔶ارتباط ولایی میان مردم و روحانیت تنها سرمایه موفقیت یک طلبه برای انجام سربازی امام زمان است. این طلبه ها همان هایی بودند که در بحبوحه شیوع کرونا، کنار کادر درمان، خدمت بیماران کرونایی را با اشتیاق انجام می دادند، هر حرکتی که به این سرمایه، لطمه بزند، هویت و هدف طلبگی را تهدید می کند.
الحمدلله که این نسل در حوزه علمیه زنده است و مقابل تهدیدهای این چنینی واکنش نشان می دهد.
🔶مسئولین محترم حوزه علمیه که در این مساله، بی دقتی کردند و طلاب عزیز را به زحمت انداختند، قدر این نسل از طلاب را بدانند که آبروی حوزه اند.
@tamardom
شرح حال
📌رسیدن به ایستگاه "دیپلماسی یا میدان" از ابتدای برجام مشخص بود. (ر.ب: صحبتهای فدریکا موگرینی در مور
جان کری درباره آن خاطره ظریف با لاوروف در اتاق خودش، در کتاب «هر روز موهبت دیگری است» (Every Day is Extra) اینچنین آورده است:
آغاز نقلقول از کتاب جان کری:
"هر روز به پایان کار نزدیکتر میشدیم ولی ظریف هنوز نمیتوانست موافقت کند. عصر 13 جولای که هفدهمین شب ما در وین بود، من ظریف، لاوروف، فدریکا موگرینی، مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا را به اتاق آمریکا در کوبورگ دعوت کرده بودم. فدریکا جانشین کاترین اشتون شده بود و همان موقع، به شناخت خوبی از ظریف و لاوروف رسیده بود. من در حالی که پای شکستهام را روی یک صندلی قرار داده بودم آنها نشسته بودند و ظریف داشت دلایلش را برمیشمرد و میگفت که چرا توافقی که در حال تلاش برای دستیابی به آن بودیم چندان برای ایران خوب نبود. حوالی نیمهشب، لاوروف که مشتاق بود فردا روانه سفری به ازبکستان شود حرفهای ظریف را قطع کرد و گفت: "جواد، شاید اختیار توافق کردن نداری؟ اگر مسئله این است، لطفاً فقط به ما بگو. داری وقت ما را تلف میکنی".
ظریف از طعنهای که لاوروف زده بود عصبانی شد، برای اعتراض به زخمزبان لاوروف با عصبانیت از روی مبل بلند شد و شروع به حرکت بهسمت در کرد. مثل فنر از جایم بلند شدم و لنگلنگان با عصایم بهسمتش رفتم تا جلویش را بگیرم. در حالی که تلاش میکردم ظریف را آرام کنم به او گفتم: "میدانم که سرگئی نمیخواست به تو توهین کند". ساعتهای سخت و طولانی برای این توافق زحمت کشیده بودیم. قابل درک بود که استرس زیاد باشد. "ما فکر نمیکنیم کار دیگری هست که بتوانیم انجام دهیم. لحظه حقیقت فرا رسیده است، آن را میپذیری یا رهایش میکنی؟».
بعد از لحظاتی، اعتراف کرد که آمده است توافق را بپذیرد، ولی ــ میان چیزهای متعددی که خواسته بود ــ یک امتیاز دیگر میخواست که از دیدگاه او توافق را منصفانه کند.
بهسرعت هرچه تمامتر به اتاق مجاور رفتم، جایی که "رابرت مالی" از شورای امنیت ملی، جان فایننر، وندی شرمن و چند نفر دیگر منتظر اخبار جدید بودند.
به آنها گفتم: «قرار نیست در مسائل اساسی کوتاه بیاییم، ولی بیایید چیزی پیدا کنیم که بدون آنکه برای ما هزینه داشته باشد به او کمک کنیم از موانع عبور کند. این تنها چیزی است که مانع ایجاد کرده است، نظری دارید؟»، نگاهی به اطراف انداختم و دیدم همه شانههایشان را بالا میاندازند.
کریس بکمایر، سرپرست کارشناسان ما در مسائل هستهای با احتیاط شروع به صحبت کرد؛ "یک چیزی هست...".
وزیر خزانهداری آمریکا از قبل آماده بود اسم چندین نفر را از فهرست ایرانیهای تحت تحریم خارج کند. آن موقع این کار را انجام نداده بودیم تا آن را برای لحظهای مانند حالا نگاه داریم، این در واقع، کارتی بود که ایالات متحده در جیب عقب ما گذاشته بود، الآن وقتش بود که آن را بازی کنیم.
کریس توصیه کرد: "اینها [افراد موجود در لیست تحریم] بازیگران چندان مهمی نیستند. ممکن است [خارج کردن آنها از فهرست تحریم] کافی نباشد". ولی من متقاعد شده بودم که چیزی که اهمیت داشت ژست کار بود و احترام به تصمیمهای سختی که ایرانیها گرفته بودند. عصایم را برداشتم و روانه در شدم".
دوباره وارد اتاقی شدم که سرگئی و جواد نشسته بودند، به جواد گفتم "تمایل داریم یک گام دیگر برداریم تا این مسئله را تمام کنیم". فهرست نامهای اضافی را که میخواستیم از لیست تحریمها خارج کنیم به او پیشنهاد کردم و گفتم: "به توافق رسیدیم؟".
برای مدتی که مثل یک عمر بهنظر رسید مکث کرد و گفت: "به توافق رسیدیم".
✍️ سیاست پرتقالی (قسمت اول)...
🍊ظریف: خواهری یک پرتقال دارد و بچه همسایه میگوید تو حق نداری پرتقال داشته باشی؛ باید آن را به من بدهی. شما مثل یک قهرمان وارد میشوید، پرتقال را به برادر میدهید و از او امضاء میگیرید که بعد از خوردن پرتقال پوستش را به خواهر بدهد؛ برادر پرتقال را میخورد و پوستش را هم در آشغال میاندازد، شما هم یک مصاحبه میکنید و میگویید من خیلی شاهکار دیپلماسی هستم و از مشکلاتی هم که مادر با دادن پرتقال به خواهر بر سر راه دیپلماسی شما ایجاد کرده است، انتقاداتی میکنید.
🍊 روحانی: خواهر و برادری هر کدام یک پرتقال دارند، میخواهند پرتقالهایشان را بخورند، آنها را دعوت میکنید که پرتقالهایتان را به من بدهید تا در ۱۰۰ روز بعد، عوضش ۱۰ پرتقال به شما بدهم، چند روز بعد خودت پرتقالها را میخوری و ۱۰۰ روز بعد هم برای خواهر و برادر پیام میفرستید، ان شاء الله اگر یک بار دیگر پرتقال به من بدهید در ۱۰۰ روز بعد ۲۰ پرتقال به شما میدهم!
🍊 قالیباف: به خواهر و برادر میگویید پرتقالهایتان را به روحانی ندهید، حی علی خیر العمل منم منم مرد عمل؛ اما خواهر و برادر از این شعارهای قدیمی خوششان نمیآید و پرتقالهایشان را به روحانی میدهند؛ بعد از ۱۰۰ روز اینبار سعی میکنید بیشتر دلربایی کنید و شعارهایتان را به روز میکنید؛ هم خوشکلم هم بورم حتما رئیس جمهورم؛ اما باز هم خواهر و برادر خوششان نمیآید و شما مجبور میشوید یا به فکر میوههای بعد یا ۱۰۰ روز بعد و شعار بعد باشید.
🍊 جلیلی: با بچه همسایه که میگوید شما حق نداری پرتقال داشته باشی وارد مذاکره میشوی؛ مذاکرات را طولانی میکنید و به خواهر میگویید شما آرام آرام پرتقالت را بخور هستههایش را هم نگه دار که بکاریم و درخت پرتقال را یک دفعه رو کنیم و چشم این بچه همسایه را کور کنیم. بعد از ۱۰۰ روز وقتی درخت پرتقال را رو میکنی؛ پسر همسایه تو را تهدید به جنگ میکند؛ پای قطع شدهات را روی میز میگذاری میگویی ما را از چه میترسانید من این پایم را در جنگ از دست دادهام.
🔻ادامه دارد...
.......
🔻به شرح حال بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍊 دیپلماسی پرتقالی؛ یک ماجرای باورنکردنی!
👈🏻 روایت آقای ظریف از مهم ترین و الهام بخش ترین داستان زندگیاش.
#دیپلماسی_پرتقالی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نخستوزیر یک کشور راحت بدون محافظ میره خرید، بعد هم میره سوار ماشین میلیاردیش! میشه و میره.
ای کاش اگر اونها برای ریا هم اینکارا رو میکنند، مسئولین جزء ما هم ولو برای ریا از این کارا بکنند.
واکنش حضرت آقا نسبت به حرفهای ظریف، حرفهایی که ظریف با کمال پر رویی به اسم عذرخواهی میگوید منتقدین آن را بخشیدم!
حرفهایی که در مصاحبه چند مورد خطاب به حزبالهیها میگوید: وقتی اینها را شنیدید کامل بشنوید و حالا مدعی میشود اگر میدانستم منتشر میشود هیچگاه آنها را به زبان نمیآوردم!👇
«انسان واقعاً متأسّف میشود وقتی که این مطالب را میشنود. بعضی از این حرفها تکرار حرفهای خصمانهی دشمنان ما است، تکرار حرفهای آمریکا است. حالا مثلاً فرض کنید آمریکاییها سالها است از نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه بشدّت ناراحت و ناراضیاند؛ از نیروی قدس ناراحت بودند به خاطر این، از شهید سلیمانی ناراحت بودند به خاطر این، شهید سلیمانی را به شهادت رساندند به خاطر این؛ هر چیزی که عامل نفوذ معنوی جمهوری اسلامی در منطقه باشد، برای آنها بد است.
ما نباید حرفی بزنیم که این معنا را تداعی کند که ما داریم حرف آنها را تکرار میکنیم؛ چه دربارهی نیروی قدس، چه دربارهی شخص شهید سلیمانی.»
✍اختلاف افق و شب قدر واقعی...
⁉️ در روایات شبهای ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان بهعنوان محتملترین شبها برای شب قدر، شب نزول قرآن، در ماه مبارک رمضان ذکر شده است؛
به خصوص شب ۲۳ام از دو شب قبل محتملتر است که همان شبی باشد که ملائک در آن نازل میشوند و تقدیرها در آن رقم میخورد.
👈«شَهْرُ رَمَضانَ الَّذي أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآن»(۱۸۵ البقره).
👈«تَنزَّلُ الْمَلَئكَةُ وَ الرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن کلِّ أَمْرٍ - سَلَامٌ هِىَ حَتىَ مَطْلَعِ الْفَجْر» (۴-۵ القدر)
👈«إِنَّا أَنزَلْنَهُ فىِ لَيْلَةٍ مُّبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ - فِيهَا يُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ» (۳-۴ الدخان)
⁉️اما با توجه به اختلاف افقها در کشورهای مختلف، این سوال برایم مطرح بود که ممکن است مثلا شب ۲۳ام ماه مبارک در هر کشوری با یک بازه چند روزه متفاوت از کشور دیگر باشد پس آن شب قدر واقعی در عالم تکوین که آن اتفاقات در آن رقم میخورد ممکن است مثلا شب ۲۰ ماه یا ۲۴ ماه برای ما باشد.
✅ این سوال را از استادمان پرسیدم که ملاک شب قدر در این افقهای مختلف، کدام کشور است؟ استاد ما فرمودند همین سوال را از مرحوم آیتالله خوشوقت پرسیدم و ایشان پاسخ دادند که ملاک آن آنجایی است که حضرت حجت(عج) حضور داشته باشند.
✅ اخیرا دیدم همین سوال را از شهید آیتالله عبدالحسین دستغیب نیز کردهاند و ایشان پاسخ مفصلی دادهاند که نکات جالبی دارد و خلاصهای از آن را اینجا میآورم:
🔻شب اول ماه عبارت است از آن شبى كه موقع غروب آفتاب، ماه از تحت الشعاع آفتاب خارج شده باشد به مقدارى كه اگر موانع جوّى نباشد، قابل رؤيت باشد و هرگاه در شهرى رؤيت هلال شد، شكى نيست اگر بلادى نزديك به آن بلاد يا اگر دور است امّا در افق موافق با آن بلاد مىباشد، همان شب، اول ماه آنها خواهد بود؛ و اين مسأله اتفاقى جميع فقهاست و اما نسبت به ساير بلاد بعيده كه توافق با آن بلاد در افق ندارد، اكثر فقها بر اين هستند كه براى آنها شب اول ماه شرعاً نيست ليكن عدهاى از فقها فرمودهاند:
فرقى نيست بين بلاد بعيده و قريبه بلكه اگر در بلدى رؤيت هلال شد، در جميع بلاد، آن شب اول ماه است. و دليل ايشان اطلاق صحيحه هشام است:
👈«عن ابى عبداللَّه (عليه السلام) قال: ان كانت له بينة عادلة على اهل مصرانهم صاموا ثلاثين على رؤيته قضى يوما» «كسى كه به واسطه نديدن هلال ۲۹ روز ماه رمضان را روزه گرفته و بعد بيّنه عادله پيدا شد بر اينكه در شهرى از شهرها سى روز روزه گرفتهاند، به واسطه رؤيت هلال در شب قبل آن پس بايد يك روز قضا بگيرد.»
👈«و ايضاً موثقة البصرى عنه قال: فان شهد اهل بلد آخر فاقضه». «اگر شهادت دهند اهل شهرى كه رؤيت هلال نمودهاند، پس آن روز را كه يوم الشك بوده و روزه نگرفته، بايد قضا بكند».
🔻همين قول را صاحب جواهر و صاحب مستند و صاحب مستمسك تقويت فرمودهاند، پس مقتضاى اطلاق صحيحه هشام و موثقه بصرى همانطور كه مورد فتواى جماعتى از فقها مىباشد اين است كه اگر هلال رؤيت شود در شهرى از شهرها آن شب اول ماه است در جميع بلاد و پس از گذشتن ۲۳ شب، براى درك فضيلت ليلة القدر آن شب را بايد به عبادت احيا داشت.
🔻بالجمله به مقتضای این دو روایت شب ۲۳ام كه شبهه ليلةالقدر در آن است، واقعاً يكى بيش نيست ليكن چون اكثر فقها صحيحه مزبور را مقيد دانستند به بلاد قريبه يا موافقه در افق يعنى رؤيت هلال در بلدى سبب نمىشود براى حكم به اول ماه براى بلاد بعيده مخالف با آن در افق بلكه مختص به همان بلد و بلاد قريبه يا موافقه با آن است. مثلًا كسى كه به حساب رؤيت هلال در بلدش يا بلد موافقه شب شنبه ۲۳ مىباشد و چون در بلاد بعيده مخالف در افق با آن بلد يك شب قبل رؤيت هلال شده، شب جمعه ۲۳ مىشود بايد شب جمعه و شب شنبه هر دو را به عبادت احيا بنمايد تا يقين به درك فضيلت شب ۲۳ واقعى نموده باشد.
🔻و مقتضاى عدم تماميت و مقيد بودن دو روایت، به حسب اختلاف بلاد امكان تعدد ليله ۲۳ام رمضان است.
و اگر سؤال ديگرى شود كه بلاد مختلف است از حيث طلوع و غروب آفتاب بلكه بعضى بلاد، شب و در همان وقت بعضى روز است، در جواب گوييم: ظاهر آيه اين است كه ليلةالقدر هر بلدى از اول غروب آن بلد است تا طلوع فجر در آن بلد، بنابراين، ليلة القدر به اختلاف بلاد ۲۴ ساعت مىشود و لذا در احاديث معتبره وارد شده است كه روز قدر در فضيلت مثل شب قدر است و شايد سرّش همين باشد كه روز قدر در شهرى، شب قدر است در شهر ديگرى و بالجمله در مدت ۲۴ ساعت تنزل الملائكة و الروح است.
.......
🔻به شرح حال بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
✍️ دفترچه قانون یا کتاب داستان...
✅ تصور عمومی از رابطه با خدا اینطور است که خداوند منتظر است ما الان چه میکنیم تا تحت تأثیر آن یک فعلی را رقم بزند، الان ناله میزنیم خدا دلش به رحم میآید، صدقه میدهیم خداوند آن بالا نشسته و با دستان خود صدقه را میگیرد و عوض آن یک بلایی از ما رفع میشود. تکبر میکنیم خدا از آن ناراحت میشود و یک چوب برایمان تدارک میبیند.
خلاصه اینکه خدا بر اساس تک تک ما مینشیند بررسی میکند که الان چه چیزی به صلاح ما است و چه چیزی به ضرر، و آن را رقم میزند.
این تصور هم درست است به این معنا که هرچه رقم میخورد بر اساس خواست و اراده خداست و هم غلط.
✅ غلط است چون اصلا خداوند تغییر و تحولی ندارد، خدا تحت تأثیر واقع نمیشود؛ بلکه نظام این عالم همهچیزش بر اساس یک قوانین مشخص جعل شده توسط خداوند است، مثلا این قانون ثابت خداوند است که مؤمن اگر تکبر کرد؛ چوب بخورد، این قانون ثابت خداست که «الْمَصَائِبُ بِالسَّوِيَّةِ مَقْسُومَةٌ بَيْنَ الْبَرِيَّةِ» مصیبتها بین همه انسانها به صورت مساوی تقسیم شده است و شما میتوانی آن مصیبتهای سهم خودت را با این صدقه عوض کنی؛ این قانون ثابت خداوند است که اگر کسی با کیفیت خاصی و از روی اضطرار به درگاه او روی آورد فرجی برایش حاصل شود و...
در واقع رابطه ما با خدا یک بازی دوطرفه است اما بازیای که یک طرف آن ثابت است و فقط ما هستیم که باید قواعد کنش و واکنش آن را بیاموزیم.
✅ این نکته به ظاهر ساده که همه چیز بر اساس قوانین ثابت الهی است، یک درس بزرگ برای ما دارد؛ اینکه همانطور که روابط فیزیکی و شیمیایی اجسام قابل حساب و مهندسی است، سرنوشتها هم همینطور است؛ سرنوشت تک تک انسانها و امتها هم همینطور است.
✅ اما کتابچه این قوانین سرنوشت، قوانین عالم، کجاست؟ همین کتابچهای که برای تبرک سر سفره عقدمان میگذاریم، یا در ماشین یا طاقچه.
همین کتابچهای که با کتاب داستان اشتباهش گرفتهایم.
🔻متأسفانه تصور خیلیهامان این است که داستانهای قرآن صرف داستانهایی است که بدانیم چه گذشت؟! انبیآء چقدر خوب بودند! و...؛ در حالی که این داستانها همان داستان قوانین عالم است.
🔻وقتی خداوند به عیسی میگوید: «إِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَى إِنِّي ... جَاعِلُ الَّذِينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ» ای عیسی من اینگونه جعل کردهام که کسانی که از تو پیروی و اطاعت کنند تا روز قیامت بالادست کسانی که کافر شدند باشند؛ این یک قانون است که اطاعت از ولی خدا این نتیجهاش خواهد بود و ما به سادگی از کنارش رد میشویم.
✅ سکولاریسم یعنی هرچه میخواهی قرآن بخوان ولی کاری به قانونش نداشته باش، قانون را من به تو میدهم، هرچه میخواهی با خدا نجوا کن، اما کاری به قوانینش نداشته باش، قانون خط قرمز من است.
🔻 قرآن میگوید مؤمن بنبست ندارد، موسی را نشان میدهد که با جماعتی پیر مرد و پیرزن و بچه و زن و... پشت نیل گیر کرده است، این جماعت، فرعونینان را میبینند که تا دقایقی دیگر به آنها میرسند و به موسی میگویند: چه کنیم؟ موسی میگوید: فقط میدانم که قطعا خدا با من است و راهنماییام میکند. «كلاَّ إِنَّ مَعِىَ رَبّى سَيهدِينِ».
ابراهیم را گرفتهاند میگویند آتشی فراهم میکنیم و تو را در آن میاندازیم حالا میخواهی چه کنی؟ میگوید: « إِنىّ ذَاهِبٌ إِلىَ رَبّى سَيهدِين» من به سوی خدا میروم، خودش مرا راهنمایی خواهد کرد.
بعد هم نتیجه اعتماد موسی و ابراهیم به خدا را میگوید؛ این یعنی این قانون من است، مؤمن بنبست ندارد اگر به من اعتماد کند.
✅ اما ما میگوییم اگر تحریم شویم به بن بست میرسیم؛ اگر شورای امنیت فلان کند به بنبست میرسیم؛ اگر از عقاید و ایمانمان دفاع کنیم به بنبست میرسیم.
📌و خلاصه اینکه تا خودمان را در مسیر سنن الهی جاری در عالم نیاندازیم و خدایی که با قوانین ثابتش هست را هر روز تجربه نکنیم؛ نه ایمانمان رشد میکند و نه به جایی میرسیم؛ اوضاع همین است که هست، در چرخه ابتلائات دور خود میچرخیم؛ عوض اینکه با فهم صحیح ابتلائات الهی، آنها را پلههای رشد و ترقی خود قرار دهیم.
.......
🔻به شرح حال بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
شرح حال
ارائه زمانه و زندگی حضرت امام دوران استادی- جلسه چهارم: ۱۳۲۶-۱۳۳۰ش، دوره بعد از تثبیت زعامت آیتالله
معرفی مستند نائب الامام.
در جلسات ارائه دوره استادی حضرت امام و زعامت آیتالله بروجردی مطالبی در مورد آیتالله آسید نورالدین شیرازی عرض شد اما فرصت تفصیل آنها پیش نیامد.
پیشنهاد میکنم مستند بسیار خوب «نائب الامام» را در مورد این شخصیت بزرگ حتما ببینید.
لینک دانلود:👇
برنامه "نائب الامام" رو تو تلوبیون ببین
http://www.telewebion.com/program/71841
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شعار این بود: مرگ بر آمریکا، مرگ بر سازشکار.
حواسمان باشد که اگر از آرمانهایمان غفلت کنیم، خیلی راحت، فراموش میشوند و خلاف آنها عادی میشود.
@sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آماری بسیار دردآور: روزی بیش از ۱۰۰۰ سقط جنین در کشور داریم.
دکتر محمدپور پزشک عمومی:
با روزی ۵۰۰ کشته کرونایی وضعیت کشور سیاه شده؛ وضعیت سقط جنین کشور چه رنگی است؟
........
این فرهنگ و کشتار چوب خدا را همراه دارد، آن غربی اگر بچه را میکشد، شاید اعتقادی هم به خدا نداشته باشد، اعتقادی هم به روح داشتن و حق داشتن این جنینها نداشته باشد.
اما جامعه ما چه؟! قطعا چوب آن غربی با من فرق میکند! چرا به این جنایتها حساس نیستیم.
@sharhe_hal
✍تاثیر میدان بر بقاء ما...
🎙آیتالله حائری شیرازی:
✅ قرآن، راه نجات ما را در این چهار اصل شناخته است:
👈«الَّذِینَ إِنْ مَکنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکاةَ وَأَمَرُوا بِالْمعروف وَنَهَوْا عَنِ الْمنکر»
اقامهی نماز، دعوت به زکات، امر به معروف و نهی از منکر.
✅ این، رسالت ماست؛ مزد این که خدا ما را به حکومت رسانده است تنها همین است. کسانی که وقتی ما بر این زمین متمکنشان کردیم و صاحب قدرت شدند چهار تکلیف دارند:
1⃣ نماز را در ان محیط اقامه میکنند. یعنی شما وقتی بر دشمن غالب و پیروز میشوید و او را عقب میرانید، برای این که این پیروزیها ادامه پیدا کند، باید نمازت را اول وقت و با حال بهتری بخوانی، نماز صبحت را سر وقت بخوانی.
جامعهای که پیروز میشود باید بانگ اذان صبح اول وقتش را همه بشنوند. بایستی نمازش روز به روز بهتر گردد و حالت نمازش حفظ بشود، این طور نباشد که وقتی انسان در فشار است حالت مناجات، گریه و زاری داشته باشد و موقعی که پیروز شد ثقل و سنگین شود و چرخش بگیرد، این حالت مشکلات ایجاد میکند.
2⃣ «اَلَّذینَ اِنْ مَکَّنّاهُم فِی الْاَرضِ اَقاموُا الصَّلوه وَ اتَواالْزَکاه» زکات پیروزی هم این است که ما به ضعیفان و ناتوانان کمک و احسان کنیم و آنها را مدد نمائیم که این موجب دوام پیروزی میشود. وقتی پیروزی محقق شد، باید به کسانی که هنوز زیر سلطهاند، کمک کنیم: مثلا زمانی که در خرمشهر پیروز میشویم جای آن است که یک مقداری هم به افغانیها کمک کنیم. اینها مثل یتیمی هستند که باید برایشان یک سهمیهای قائل شد.
هر وقت ملتی در یک جا پیروز میشود، باید سعی کند به جای دیگری برود و کمی به دیگران هم کمک کند.
3⃣ و 4⃣ «وَاَمَرُوا بِالْمعروف وَ نَهَوا عَنِ الْمنکر» امر به معروف و نهی از منکر شود، یعنی باید جامعهمان اسلامیتر شود، وضع حجاب در جامعهمان بهتر شود، وضع رعایت احکام شرع بهتر شود، ربا در بانکها کمتر شود، مگر ممکن است با این حرمت شدیدی که ربا دارد از کنار آن ساده بگذریم و فساد آن را درک نکنیم. ما باید با همان شدت و حساسیتی که اسلام با ربا برخورد کرده، ما هم عمل کنیم، تا گشایش بعدی پیدا کنیم. مشکلات اقتصادی ما پیرو این است که هنوز مساله ربا حل نشده.
✅ پیروزی که خدا به ما میدهد، موکول به این است که چه طوری از آن استفاده کنیم. یعنی اگر بعد از پیروزی، مجالس ما قوانین اسلامی را وضع کرد و دولتمان آنها را به خوبی اجرا نمود، دوباره پیروزی پشت سر پیروزی میآید. اگر زکات مال و زکات پیروزی را ندادی، از تو گرفته میشود، تا تنبیه پیدا کنی، تا به فکر این بیفنی که قوانینت را و امر به معروف و نهی از منکر را اصلاح کنی.
✅ انسان وقتی تنبیه پیدا کرد و یک مقدار کار برایش مشکل شد، سعی میکند قوانینش را اسلامی کند و بعد هم امور دیگرش را، در این صورت است که دوباره پیروزی میآید.
✅ نباید بعد از پیروزی مغرور شوی و فکر کنی که برای همیشه پیروزی! بدان دوام و بقای پیروزیها مشروط به اقامه صلوة و امر به معروف و نهی از منکر و صدقه پیروزی را دادن و به ملل ضعیف کمک کردن است، اگر دادی میمانی و اگر ندادی، ناکامی پیدا میکنی.
.......
🔻به شرح حال بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینم اصل ماجرای «هرگز یک ایرانی رو تهدید نکن!» از زبان جان کری.🤨
کری میگه ظریف این جمله رو وقتی گفت که همین متن برجام رو جلوش گذاشتیم.🤔
@sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حکایت جالب توجهی از صورت برزخی اعمال ما.
.....
برنامه پس از زندگی امسال بسیار برنامه خوبی است، یک رزق الهی که بخش خوبی از خسارت تعطیلی مجالس معنوی را جبران میکند.
......
مشابه مطلب مورد اشاره این میهمان برنامه، در گفتار و تجربیات علماء بسیار است.
به عنوان نمونه حکایت شهید مطهری از مکاشفه استادشان یکی از این موارد است.👇
@sharhe_hal