شرح حال
✍️«ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفين»... 🔻در آیه ۸۶ سوره مبارکه ص، خداوند به نبی مکرم اسلام میگوید، ب
✍️«ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفين»...
(قسمت دوم: معنای دوم)
🔻 وقتی به ترجمههای قرآن مراجعه کنید، در ترجمه «ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفين» (ص:۸۶) گفتهاند: «من از كسانى نيستم كه چيزى از خود بسازم» (فولادوند) یا «سخنانم روشن و همراه با دليل است» (مکارم) یا «من از آنها نيستم كه چيزى را كه ندارند به خود مىبندند» (ترجمه المیزان) «من (بى حجت و برهان الهى مقام وحى و رسالت را) بر خود نمىبندم» (الهی قمشهای)
اما در قسمت قبل توضیح داده شد که «مُتَكَلِّف» یعنی ایجادکننده «کُلْفَة» به معنای سختی و مشقت، است و «ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفين» یعنی من ایجادکننده کلفت نیستم؟! اما مشخص نشده است که من ایجادکننده کلفت بر چه کسی نیستم؟! بر خودم یا دیگران؟!
🔻 در قسمت قبل شواهد معنای کلفت ایجادنکردن بر خود با آیات و روایاتی موافق آن بیان شد و خلاصه آن اینکه: انبیاء و مؤمنین برای خودشان کلفت و سختی که حاصل از حرص و احساس نیاز باشد، ایجاد نمیکنند، انبیاء مبعوثاند برای انجام آنچه از تکالیف الهی برایشان مشخص شده است، خودشان تکلیف برای خودشان نمیسازند و برای رسیدن به مطلوبشان دستوپا نمیزنند، آرامش دارند و تسلیم تقدیر الهی هستند.
🔻 اما معنای دوم از «ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفين» که در روایات شواهد آن وجود دارد؛ یعنی من ایجادکننده کلفت بر دیگران هم نیستم. آنچه در ترجمهها آمده است نیز از همین معنا گرفته شده است؛ یعنی من هرچه میگویم و از شما میخواهم از احکامی است که خداوند میگوید و اگر کلفتی در آنها است از خود آن احکام است، این من نیستم که برای شما کلفت ایجاد کنم.
🔻 در برخی روایات بهعنوان تطبیق یکی از مصادیق این کلفت که برخی از مردم آن زمان احساس میکردند، به امر ولایت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) اشاره شده است و این مطلب با ظاهر خود آیه نیز هماهنگ است. در آیه میگوید: «قُلْ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفين» من از شما اجری نمیخواهم و کسی نیستم که از خودم یک کلفت بر شما تحمیل کنم. اگر اجری یا چیزی میخواهم به خواست خودم نیست، حکم خداوند است.
در خطبهای از امیرالمؤمنین (ع) حضرت ابتدا این آیه را میخوانند که «قُلْ ما سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُم» (سبأ:۴۷) بگو آنچه از اجر رسالت از شما خواستهام برای خودتان است. سپس آن را تطبیق میدهند به: «الْمَوَدَّةِ الَّذِي لَمْ أَسْأَلْكُمْ غَيْرَهُ فَهُوَ لَكُمْ تَهْتَدُونَ بِهِ وَ تَنْجُونَ مِنْ عَذَابِ يَوْمِ الْقِيَامَة» منظور از این اجر آن محبتی است که غیر از آن از شما خواسته نشده است و این برای خودتان است و با آن هدایت میشوید و از عذاب آخرت نجات مییابید. [اشاره حضرت به آیه: «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى» (شوری:۲۳) است که خداوند به نبی مکرم اسلام میگوید بگو من هیچ اجری از شما نمیخواهم جز مودت با نزدیکانم.] حضرت امیر سپس شأن نزول «ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفين» را توضیح میدهند که وقتی حکم ولایت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) بر مردم آمد منافقان گفتند: محمد خودش ۲۰ سال بر گرده ما سوار شده حالا میخواهد اهلبیتش را بر گرده ما سوار کند و در مردم این حرف را گفتند که: این حکم ولایت حضرت امیر را خداوند نیاورده و آن چیزی است که محمد از خودش درآورده، پس آیه در پاسخ به این جماعت میگوید: ای پیامبر بگو من از کسانی نیستم که از خودم چیزی بر شما تکلیف کنم، هرچه بر شما گفته میشود از سوی خداوند است.
🔻 در روایت دیگری امام صادق (علیهالسلام) در تفسیر این آیه، به آیه بعد از آن اشاره میکنند: «وَ ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفِينَ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ» و میگویند: «هُوَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع»؛ یعنی آیه بعد که میگوید: نیست آن جز مایه تذکر و بیداری برای عالمیان، منظورش امیرالمؤمنین علیهالسلام است و باز آیه بعدش را می خوانند که میگوید: «وَ لَتَعْلَمُنَّ نَبَأَهُ بَعْدَ حِينٍ» و میگویند: «عِنْدَ خُرُوجِ الْقَائِمِ ع» منظور این است که مایه بیداری بودن ولایت امیرالمؤمنین علیهالسلام را نزدیک [یا زمان] خروج حضرت حجت مردم عالم خواهند فهمید.
@sharhe_hal
46.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امروز در مهد کودک پسرم صحبت امام خمینی که اگر مسلمانان همه باهم متحد شوند و یک سطل آب هم بریزند اسرائیل از بین میرود را با زبان کودکانه عملی کردهاند.😁👌
@sharhe_hal
«لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا ۖ وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوٓا إِنَّا نَصَارَىٰ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ» (مائده:۸۲)
یقیناً سرسختترین مردم را در كینه و دشمنی نسبت به مؤمنان، یهودیان و مشركان خواهی یافت. و البته نزدیكترینشان را در دوستی با مؤمنان، كسانی مییابی كه گفتند: ما نصرانی هستیم. این واقعیت برای آن است كه گروهی از آنان كشیشان دانشمند و عابدان خدا ترساند، و آنان [در پیروی از حق] تكبّر نمیكنند.
@sharhe_hal
مثل من که هیچ کدامشان برایم فرق نمیکند ولی برایم جالب است که این جماعت چرا اینقدر حساب و کتاب بر نیامدن ترامپ و آمدن کاملا هریس کردهاند؟! چرا اینقدر به تصویر آمریکای خوب و بد اعتماد دارند و قرار نیست از گذشته عبرت بگیرند؟!
@sharhe_hal
داداش خداحافظ!😁
دیروز یکی پرسید که به نظرت کی رای میاره؟ گفتم به نظرم اونی که صهیونیستها فکر میکنند به نفعشونه و ظاهرا فکر میکنند ترامپ به نفعشونه
و مکروا و مکر الله و الله خیرالماکرین.
نه اینکه حالا ترامپ به نفع ما باشهها همشون یکی هستند اما کلا آنهایی که سیاستهایشان را بر پایه جمهوریخواه یا دموکرات آمریکایی میچینند حقشان همین است که الان عزا بگیرند.😄
@sharhe_hal
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸فروپاشی🔸
من قبل از انتخابات فکر میکردم هر کدام [از کلینتون یا ترامپ] اگر پیروز بشود، چه نتایجی دارد؟ به ذهنم آمد اگر ترامپ پیروز بشود، برای #فروپاشی آمریکا بهتر است. به دوستان گفتم احتمالاً این بیاید روی کار.
یک وقت آقای بهلول به من گفت: "آمریکا به پنجاه کشور جدا جدا تقسیم می شود". خدا رحمتش کند. خیلی مسائل آینده که هنوز اتفاق نیفتاده را میدانست. قبل از انقلاب به آقای طاهری گفته بود "انقلابتان پیروز میشود و من میآیم ایران و سخنرانی میکنم".
@haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 مرعشی به نقل از ظریف:
🔴روحانی و ترامپ اگر یک سلام و علیک میکردند، همه تحریمها لغو میشد.
.....
یعنی همه تعهدات ایران که یک طرفه اجرا شد و تحریمها برداشته نشد، لنگ فقط یک سلام و علیک بود!
متأسفانه باید به این حرفها هم جواب داد ولی خب به هر حال! یک سوال مگر رهبر کره شمالی علاوه بر اجرای تعهدات یک طرفه، کم سلام و علیک با ترامپ کرد و دست داد؟! تحریمهایش برداشته شد؟!
@sharhe_hal
زینب یعنی زین أب یعنی زینت پدر؛
و شاید از بهترین توصیفهای زیبای مقام حضرت زینب سلام الله علیها همین نام مبارکشان باشد که خداوند برای ایشان انتخاب کرده است و زینت برای امیرالمؤمنین علیه السلام شدهاند.
در روایتی امام سجاد علیه السلام خطاب به بانو زینب سلام الله علیها میگویند: «أنتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ؛»
[اى زينب!] تو، بحمداللّه، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختى.
@sharhe_hal
11.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وقتی حضرت آقا میفرمایند ما رتبه یک استفاده نکردن از ظرفیتهای خودمان را داریم یعنی این.
درآمدی معادل نیمی از درآمد نفتی ما که سالیان دراز است کسی ازش خبر هم ندارد.
@sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ جواب دکتر جلیلی به تبریک گفتن یک دانشجو در رای آوردن ترامپ...!
@sharhe_hal
هدایت شده از آیات و روایات کاربردی غفلت شده
خداوند در آیه ۱۴ صف به اهل ایمان دستور میدهد: ناصر خداوند باشید.
«يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوٓا أَنْصَارَ اللَّهِ»
خب بلافاصله به ذهن میآید چگونه ناصر خداوند باشیم؟! و خداوند بلافاصله پاسخ میدهد:
«كَمَا قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ لِلْحَوَارِيِّينَ مَنْ أَنْصَارِيٓ إِلَى اللَّهِ ۖ قَالَ الْحَوَارِيُّونَ نَحْنُ أَنْصَارُ اللَّهِ»
مثل عیسی که از حواریون پرسید: چه کسی مرا در راه خدا کمک میکند؟! حواریون گفتند: ما ناصران خداییم.
نصرت خدا، همیشه در قالب نصرت یک ولی خدا است، برای ناصر خدا شدن باید حواری ولی خدا شد، فکرت و ذکرت دنبال کردن ولی خدا و همراهی با او و نصرتش باشد.
باید حواری شد تا ناصر خدا محسوب شویم تا مشمول قواعدی چون: «وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُٓ» (حج:۴۰) قطعا خداوند نصرت میدهد ناصر خودش را شویم و «إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ» (آلعمران:۱۶۰) اگر خداوند شما را نصرت دهد دیگر کسی بر شما پیروز نمیشود.
در ادامه آیه ۱۴ صف نیز همین قاعده پیروزی اهل ولایت و نصرت خداوند آمده است:
«فَآمَنَتْ طَآئِفَةٌ مِنْ بَنِيٓ إِسْرَآئِيلَ وَكَفَرَتْ طَآئِفَةٌ ۖ فَأَيَّدْنَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَىٰ عَدُوِّهِمْ فَأَصْبَحُوا ظَاهِرِينَ»
پس طایفهای از بنیاسرائیل ایمان آوردند و گروهی كافر شدند؛ در نتیجه كسانی كه ایمان آوردند، بر ضد دشمنانشان یاری دادیم تا پیروز شدند.
@ayat_va_revayat