✍شیوه تولید علوم انسانی و تولید "نظریه ولایت فقیه"... (قسمت اول)
✅ دعوایی که شاید زیاد شنیده باشیم و بعد از انقلاب، کتابهای زیادی در لَه و علیه آن نوشته شده است، موضوع "نو پدید بودن یا نبودن" بحث ولایت فقیه است.
✅ طرفداران ولایت فقیه در اثبات "مطرح بودن بحث ولایت فقیه از زمان اهل بیت (علیهم السلام)" و مخالفان در انکار آن و اثبات "محدود بودن ولایت فقها قبل از مرحوم نراقی به اموری بسیط و ساده" سخن بسیار گفتهاند و کتابها نوشتهاند.
✅ اما باید گفت هر دو گروه حظی از حقیقت را میگویند و آن اینکه:
🔹اصل بحث ولایت فقها از زمان معصومین (علیهم السلام) مطرح بوده است؛
🔹اما واقعا آنچه از حوزه اختیارات و ولایت فقیه متصور است، تا قبل از "مرحوم ملااحمد نراقی" چندان گسترده نبود و عمدتا بعد از ایشان به صورت جدی به عنوان یک بحث مستقل و با اختیارات گسترده به بحث ولایت فقیه در مباحث فقهی پرداخته شد.
✅ آنچه در این دعوا خوب دیده نشده است و اگر دیده میشد، اختلافها حل میشد، چگونگی تولید علم و روند تاریخی تولید یک علم است.
✅ علوم هیچگاه به یکباره تولید نمیشوند بلکه در همه رشتههای علمی چه "علوم تجربی یا انسانی" و چه "علوم غربی یا اسلامی" یک روند ثابت وجود دارد و آن اینکه در گام اول اُمهات و کلیاتی یقینی فرض میشود و مبتنی بر آن در صحنه عینی و عملی براساس آن اُمهات عمل میشود، سپس ایرادات و اشکالات اولیه مشخص میشود و مبتنی بر آن، مجددا نسخه دوم اما تفصیلیتر آن علم، نوشته میشود و این روند ادامه مییابد تا بعد از سالها آزمون و خطا، به یک علم مدون و با تفصیلات مختلف و بسیار دست مییابیم.
✅ بعد از حاکمیت صوفیان بر ایران؛ همانطور که در مطالب قبل گفته شد👇
https://eitaa.com/sharh_hal/1469
http://sharhhal.blog.ir/1398/01/30-2
روحانیت شیعه برای اولین بار برای تحقق اسلام، وارد همکاری جدی با حاکمان شد.
✅ در این دوره جریان اخباری حاکم بر فضای روحانیت شیعه به درستی توانست سامانی به اُمهات علمی شیعه (منجمله اصل ولایت فقها) و تدوین جوامع روایی و... دهد؛
✅ قدرت اجتماعی و مردمی روحانیت در اواخر عصر صفوی به حدی بود که شاهان عملا تحت کنترل علما قرار گرفته بودند.
👈کمپفر از مستشرقین عهد صفوی در سفرنامۀ خود در این مورد مینویسد:
[درباره] احترامی که شاه صفوی به مجتهد میگذارد، این را میتوان گفت که قسمت زیادی از آن متصنع است و در این کار هم شاه، پروای مردم را میکند؛ زیرا پیروی مردم از مجتهد تا بدان پایه است که شاه صلاح خود نمیداند به یکی از اصول غیر قابل تخطی دین تجاوز کند و یا در کار مملکتداری دست به کاری بزند که مجتهد ناگزیر باشد آن را خلاف دیانت اعلام کند.[۱]
✅ با پایان کار صفوی نادرشاه قدرت روحانیت شیعه را محدود کرد و برخی از علما را کشت اما بعد از او در دوره زندیه مجددا روحانیت بسط یدی یافت و در دوره قاجار نیز تا دوره جنگهای ایران و روس رویکرد مشارکت و حمایت از شاهان قاجار را پیش گرفت.
✅ ملا احمد نراقی معروف به فاضل نراقی (۱۱۸۵ - ۱۲۴۵ق) استاد شیخ انصاری در کتاب خود "معراج السعاده" به تعریف و تمجید از "فتح علی شاه" میپردازد اما وقتی مشاهده میکند با وجود تمام حمایتهای خود از شاه و فرمان جهاد باز به علت بیکفایتی شاهان هم در صحنه نظامی و هم در صحنه سیاسی، کشور شکست میخورد به این نتیجه میرسد که امور مسلمین نمیتواند با شاهان پیشرود و ولایت باید منحصر به فقها باشد فلذا در کتاب "عوائد الایام" بحث ولایت فقیه و سلب حاکمیت از حاکمان جاهل را مطرح میکند.
http://sharhhal.blog.ir/1398/01/31
............................
📝 منبع:
[۱] حسینیان، روحالله، چهارده قرن تلاش شیعه برای ماندن و توسعه ص: 184 به نقل از: انگلبرت کمپفر(Engelbert Kaempfer) سفرنامه کمپفر به ایران، ترجمه کیکاووس جهانداری، ص ۱۲۷.
✍ما "امام زمان" نمیخواهیم...
✅ در تهران مشغول صحبت با جوانی تقریبا ۲۰ ساله بودم، میگفت: به نظر من ما "امام زمان" نیاز نداریم، این همه میگویند "امام زمان" ظهور کن، ظهور کن، که چی؟ بیاید چه کند؟ مگر ما عقل نداریم که نیاز به "امام زمان" داشته باشیم؟
✅ خیلی تعجب کرده بودم که این گزارهها چه ربطی به هم دارد، برای اینکه بهتر منظورش را بفهمم از او پرسیدم؟ مگر "امام زمان" میخواهد چهکار کند که اگر ما عقل داریم دیگر نیازی به او نداشته باشیم؟
✅ گفت: امام زمان میخواهد ما را مدیریت کند، امروزه هم مدیریت یک علم است و در دانشگاه تدریس میشود، ما با عقل خودمان میتوانیم بهترین مدیریت را داشته باشیم و امروزه با روشهای کاملا عقلانی و علمی که حاصل سالها تجربه است، معلوم است که برای مدیریت یک جامعه چه باید بکنیم، نیازی هم به کسی که به ما بگوید بکن و نکن نداریم.
✅ از نوع صحبت کردن بندهخدا متوجه شدم، دچار یک غرور کاذب علمی شده چون ظاهرا چندترم هم در دانشگاه درس خوانده بود، علوم دانشگاهی را هم خیلی جدی گرفته بود.
✅ برای اینکه هم غرور علمیاش را از او بگیرم تا بشود تازه با او صحبت کرد و هم اشتباهات مسلمگرفتهاش نسبت به علوم دانشگاه را خراب کنم از او پرسیدم؟
⁉️خب به نظر شما مدیریت سوسیالیستی بهتر است یا لیبرال؟ اصلا ویژگیهای مدیریت مبتنی بر لیبرال دموکراسی با لیبرال سرمایهداری چیست؟ و بندهخدا را بمباران سوالات از این دست کردم؛
✅ خلاصه بعد از کلی صحبت به این نتیجه رسیدیم که علوم جدید وحی منزل نیستند و هر کدام در مواجه با یک مسأله راهکارهای متفاوتی میدهند.
آنچیزی که برای دوست تازه دانشجو شده خیلی جالب شده بود اینکه اصلا تعریف کارآمدی و خوب بودن هم در هر نوع نگاه متفاوت است، مثلا در نگاه سوسیالیستی در اقتصاد، یک جامعه با یک سری ویژگیها جامعه ایدهآل است و در نگاه لیبرال سرمایهداری یک جامعه و خلاصه در نگاه دینی هم یک جامعه ایدهآل است و برای اینکه متوجه شویم کدام یک عقلانیتر است یا بهتر بگویم جامعه ایدهآل دینی چقدر عقلانی است و جامعه ایدهآل دیگران چقدر غیرعقلانی، خوب است با همین عقل خودمان آنها را مقایسه کنیم.
✅ گام آخری که دوست دانشجو فارق از اینکه کدام جامعه ایده آل را بهترین جامعه فرض کند، قانع شد، فقط "امام زمان"(عج) است که میشود به عنوان یک رهبر و مدیر اجتماعی به او اعتماد کرد بحث "عصمت امام زمان(عج)" بود.
⁉️ از او پرسیدم فرض کن شما جامعه ایدهآل هر مکتب که غربیها به آن "اتوپیا" و ما "مدینه فاضله" میگوییم را بررسی کردی از کجا میدانی آن مدیر یا رهبر واقعا به تو راست میگوید؟
🔹زندگی ویترینی یک طبقه محدود و اقلیت که برای ما به نمایش درآمده است را کنار بگذار و در مقام یک رهبر اجتماعی به زندگی توده مردم جهان حتی در همان کشورهای به ظاهر پیشرفته توجه کن و ببین چقدر رهبران این مکاتب در عهد خود برای رساندن توده مردم به جامعه ایدهآل راستگفتهاند و به نفع طبقه سرمایهدار عمل نکردهاند؟
🔹اصلا فرض کن آن مدیری که میخواهی به او اعتماد کنی راست هم میگوید از کجا معلوم او راه رسیدن به آن هدف را درست انتخاب میکند و اشتباه نمیکند؟
📌فرق معصوم و غیر معصوم اینجاست که معصوم هم بهترین راه سعادت بشر را به بهترین شکل میشناسد و هم در سخنگفتن راست میگوید و هم در تشخیص اشتباه نمیکند، وقتی شما فهمیدی که معصوم یعنی "خیر محض" یعنی کسی که همه این ویژگیها را دارد، رفتار عاقلانه چیست؟ هرچه بگوید بکن یا نکن، گوش نمیدهی؟!
http://sharhhal.blog.ir/1398/02/01
.........................
📝مطالب مرتبط:👇
🔹آخرین فصل شیطان
http://sharhhal.blog.ir/1397/06/24
🔹بشارتهایی برای نزدیک شدن فرج
http://sharhhal.blog.ir/1397/05/10-2
شرح حال
✍شیوه تولید علوم انسانی و تولید "نظریه ولایت فقیه"... (قسمت اول) ✅ دعوایی که شاید زیاد شنیده باشیم
✍شیوه تولید علوم انسانی و تولید "نظریه ولایت فقیه" (قسمت دوم)...
✅ در متنی که قبل از این در قسمت اول از عنوان مذکور نوشتم، اشاره کردم که:👇
🔹در تأیید و رد موضوع "نوپدید بودن یا نبودن بحث ولایت فقیه" سخن بسیار گفته شده است و برای روشن شدن مسأله میبایست به فرآیند تولید علم و تجربه تاریخی روحانیت در تحقق اسلام توجه نمود.
🔹علوم هیچگاه به یکباره تولید نمیشوند بلکه همیشه در گام اول اُمهات و کلیاتی یقینی مشخص میگردد سپس مبتنی بر آن در صحنه عینی و عملی براساس آن امهات عمل میشود و بعد از مشخص نمودن ایرادات و اشکالات اولیه و روشن شدن ظواهر نقاط مبهم و طی شدن فرآیند رفت و برگشت، نسخههای بعدی علم کامل و کاملتر میشود و بعد از سالها آزمون و خطا، یک علم تفصیلی و کامل تدون میگردد.
🔹سپس به رویکرد روحانیت در همراهی با حکومتها از عصر صفوی و بسط تشیع و قدرت اجتماعی روحانیت و تدوین امهات علمی اسلام ناب توسط جریان اخباری در این دوره تا حمایت علما از شاهان قاجار اشاره نمودم و گزارشی از تجربه "مرحوم ملااحمد نراقی" به عنوان یکی از اولین کسانی که موضوعات مرتبط با "ولایت فقیه" را به صورت جامع و کامل به بحث گذاشت و این اقدام ایشان پس از این تجربه بود که با وجود حمایتهای مختلف از شاهان قاجار به واسطه عدم کفایت پادشاهان قاجار، در جنگهای ایران و روس در هر دو حوزه سیاسی و نظامی شکست خوردیم. 👇
https://eitaa.com/sharh_hal/1474
http://sharhhal.blog.ir/1398/01/31
✅ پرداخت بیشتر "ملااحمد نراقی" به موضوع "ولایت فقیه" نه به معنای تولید یک موضوع جدید بود بلکه به معنای این بود که ایشان در صحنه آزمون و خطا به این نتیجه رسیدند که برای حفظ اسلام، هیچ چارهای جز تشکیل حکومت و به دست گرفتن ولایت جامعه توسط فقیه جامع الشرایط وجود ندارد.
✅ علماء قبل از مرحوم نراقی همچون "مرحوم میرزای قمی" مرجع شیعه در عصر فتحعلی شاه نیز همچون ایشان به ولایت مطلقه فقیه معتقد بودند اما برای حفظ اسلام چارهای جز همراهی با شاهان قاجار، برای خود متصور نبودند.
✅ مرحوم میرزای قمی در کتاب استفتائات خود به نام "جامع الشتات" در پاسخ به دو تن از شخصیتهای درباری که تلاش داشتند از ایشان فتاوایی در موضوع جهاد بگیرند اصل را در نیابت فقیه از امام در تمام شئون جز موارد خاص خارج شده به علت وجود دلیل خاص گذارده و میفرمایند:
👈«نیابت امام به جهت مجتهد عادل به عمومات ادله ثابت است، چون اجماع است که جهاد [ابتدائی] بدون اذن امام نمىشود در اینجا از مقتضاى او، در مىرویم و باقى در تحت عمومات باقى مىماند.»
✅ایشان در ادامه همین استفتاء عنوان میکنند:
👈«هرگاه در نصوص دینی لفظ امام به کار برده میشود، مراد از آن زمامدار حق است که (من بیده الامور) است در عصر حضور، مصداق آن امامان معصوم علیهالسلام و در عصر غیبت فقیهان عادل هستند.»
✅ اما مرحوم میرزا چاره حفظ اسلام و کشور که در آن بازه با دولت روس مشغول جنگ بود را جز در همراهی با شاه نمیدانست، ایشان در پاسخ به سوالی که دو شخصیت به ظاهر گمنام اما درواقع از سوی دربار، از ایشان مینمایند که: «آیا در جهاد دفاعی با اذن مجتهد اطاعت از متصدی عرفی جهاد بر همگان واجب است و آیا شرع و عرف در این عرصه موافق است؟» میفرمایند:
👈«صاحب این سؤالات و کاتب این مقالات، معلوم مىشود که شخص عالمى است این لطیفۀ شما قرض باشد. جواب این سؤال، محتاج به «بحر طویل» است که حال، مقام هیچ یک مقتضى این نیست.
از ابتلاهاى غیر متناهیۀ این حقیر، همین باقى مانده که «عرف» را مطابق «شرع» کنم! مجمل آن که پیش اشاره شد که این نوع مدافعه نه موقوف به اذن امام است و نه حاکم شرع، و بر فرضى که موقوف باشد، کجاست آن بسط یدى از براى حاکم شرع که خراج را بر وفق شرع بگیرد و بر وفق آن، صرف غزات و مدافعین نماید؟ و کجاست آن تمکن که سلطنت و مملکت گیرى را نازل منزلۀ غزاى فى سبیل اللّه کند! مصرع نام حلوا بر زبان راندن نه چون حلواستى.
عجل اللّه فرجنا بفرج آل محمد (ص) و جعل سلطاننا بسلطانه و سلطان أولاده و جعلنا من اعوانه و أنصاره و جعل خاتمة أمورنا خیرا بحق محمد و آله اجمعین و صلى اللّه على خیر خلقه محمد و آله الطیبین الطاهرین المعصومین.»
.............................
متن کامل همراه با استنادات و حواشی 👇
http://sharhhal.blog.ir/1398/02/02
شرح حال
✍شیوه تولید علوم انسانی و تولید "نظریه ولایت فقیه" (قسمت دوم)... ✅ در متنی که قبل از این در قسمت او
✍شیوه تولید علوم انسانی و تولید "نظریه ولایت فقیه" (قسمت سوم)...
✅ در قسمت اول و دوم به این اشاره کردم که نظریه ولایت فقها از عصر حضور ائمه معصومین (علیهم السلام) وجود داشت اما
🔹روحانیت شیعه که در عصر صفویه تا قاجاریه با رویکرد همکاری مثبت با حاکمان و استفاده از ظرفیتهای بوجود آمده گامهای مهمی برای تدوین، تبلیغ و تحقق اسلام برداشت، پس از جنگهای ایران و روس و مشاهده بیکفایتیهای شاهان قاجار علیرغم حمایتهای بیدریغ روحانیت و شکست در صحنه سیاسی و نظامی، به مسأله ولایت فقیه بیشتر پرداخت؛
🔹و از منظر برخی فقها همچون مرحوم ملااحمد نراقی رویکرد همکاری با شاهان برای حمایت و اجرای اسلام مردود و ولایت جامعه منحصر به فقیه دانسته شد.👇
http://sharhhal.blog.ir/1398/01/31
http://sharhhal.blog.ir/1398/02/02
✅ از دوره مرحوم "ملااحمد نراقی" تا "امام خمینی(ره)"روحانیت تجربههای بسیاری در عرصه تحقق اسلام را پشت سر نهاد اما هرچه زمان گذشت، با حضور جدیتر استعمار به شکلهای مختلف در صحنهی اداره کشور و سختتر و پیچیدهتر شدن صحنهی تقابل جبهه حق و طاغوت، گرایش روحانیت به لزوم حاکمیت فقیه برای تحقق اسلام ناب نیز بیشتر و بیشتر شد.
👈به طور مثال به عنوان آخرین داشته عینی و عملی روحانیت شیعه در صحنه تحقق اسلام ناب، میتوان به این کلام امام خامنهای اشاره کرده که:
🔹تحقق اسلام ناب، جز با حاکمیت اسلام و تشکیل نظام اسلامی امکان پذیر نبود. اگر نظام سیاسی کشور بر پایه شریعت اسلامی و تفکر اسلامی نباشد، امکان ندارد که اسلام بتواند با ستمگران عالم، با زورگویان عالم، با زورگویان یک جامعه، مبارزه واقعی و حقیقی بکند... صیانت اسلام به معنای حقیقی کلمه وابسته به صیانت از نظام سیاسی اسلامی است. بدون نظام سیاسی امکان ندارد.[۱]
✅این نتیجه همانی بود که امام خمینی(ره) نیز سالها قبل از این بدان رسیده بودند و به همین جهت در دوران قیام و تبعید در نجف، در نقد عدم قیام دستهجمعی روحانیت در دورههای پیش از خود عنوان مینمودند که:
🔹چون در گذشته براى تشكيل حكومت و بر انداختن تسلط حكام خائن و فاسد به طور دسته جمعى و بالاتفاق قيام نكرديم و بعضى سستى به خرج دادند و حتى از بحث و تبليغ نظريات و نظامات اسلامى مضايقه نمودند، بلكه بعكس به دعا گويى حكام ستم كار پرداختند! اين اوضاع به وجود آمد؛ نفوذ و حاكميت اسلام در جامعه كم شد؛ ملت اسلام دچار تجزيه و ناتوانى گشت؛ احكام اسلام بى اجرا ماند، و در آن تغيير و تبديل واقع شد؛ استعمارگران براى اغراض شوم خود به دست عمال سياسى خود قوانين خارجى و فرهنگ اجنبى را در بين مسلمانان رواج دادند و مردم را غربزده كردند. اينها همه براى اين بود كه ما قيّم و رئيس و تشكيلات رهبرى نداشتيم. ما تشكيلات حكومتى صالح مىخواهيم. اين مطلب از واضحات است. [۲]
http://sharhhal.blog.ir/1398/02/04
...............................
📝ارجاعات:
[۱] بیانات مقام معظم رهبری در حرم امام خمینی، 14/3/1389.
[۲] ولايت فقيه (حكومت اسلامى- ويرايش جديد)، ص: ۴۱.
شرح حال
✍شیوه تولید علوم انسانی و تولید "نظریه ولایت فقیه" (قسمت دوم)... ✅ در متنی که قبل از این در قسمت او
🔹 آیت الله حائری شیرازی (رضوان الله تعالی علیه)
🔸در دوران ظهوریم و ورق برگشته است
آیا از دوره رحلت رسول خدا (صلیالله علیه و آله و سلم) دیدهاید که مرجع تقلیدی بشود فرمانده کل قوا؟
این از علامات ظهور است که نایب امام زمان بشود فرمانده کل قوا. این یعنی امام زمان فرمانده کل قواست.
مگر مراجع تقلید کارشان به جنگ و لشکرکشی و اردوکشی بود؟ بههیچوجه. اصلاً در این عالمها نبودند. درسی میداند، درسی میخواندند، مسجد و محراب و موعظهای داشتند.
مردم، مگر اهل اسلحه بودند؟ مگر این خانوادهها اصلاً میدانستند اسلحه یعنی چه؟ شاید تا چند نسلشان میآمدند و میرفتند و قنداقه تفنگ به دستشان لمس هم نمیشد. اینهایی که کار به دین و دیانت داشتند اصلاً سالبهسال روی اسلحه را نمیدیدند و آنهایی که دستشان به اسلحه آشنا بود اصلاً کاری به دین نداشتد.
این ورق که برمیگردد معنایش این است که یک خبرهایی است، یک برنامههای است.
شما ببینید شاگرد بزاز میشود یک فرمانده عملیات در جبهه. شاگرد نجار میشود فرمانده یک گردان. بچه یک چوپان میشود فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی. محسن رضایی خودش و پدرش هر دو چوپان بودهاند.
اینها چیست؟ این اتفاقات بوی آن بزرگوار [امام زمان] را میدهد که دارد ورق برمیگردد.
📌آیت الله حائری شیرازی(ره) در لباس پاسداری
#من_هم_پاسدارم
@haerishirazi
✍در مواجه با مظالم حاکمان، آمریکا یا ایران، معیار عمل چیست؟....
✅ دو تن از دوستان مرا به مشورت طلبیده و میگفتند: ما مطمئن هستیم فلان آقایان آدمهای دغلباز و فاسدی هستند و باید جلو آنها گرفته شود و مردم باید آنها را بشناسند به همین خاطر پشت سرشان راحت غیبت میکنیم.
🔹مشکل این دوستان این بود که در گیردار بازیهای سیاسی، کار خودشان را انجام داده بودند و حالا میخواستند آن را توجیه کنند، یعنی از روی علم عمل نمیکردند.
✅ اخیرا بیبی سی مستندی ساخته بود به نام "بهتان برای حفظ نظام"، در آن مستند به جمله حضرت امام که اگر آخوندی فاسد بود باید او را ضایع نمود، اشاره و مدعی بود: جمهوری اسلامی برای منافع سیاسی خود افراد را "مهدور العرض(آبرو)" میکند کما اینکه "مهدور الدم" میکند!
✅ بیاییم خارج از شانتاژهای خبری و افراط و تفریطهای افراد به اصل و اساس ماجرا و حد و حدود منطقی آن فکر کنیم.
🔹پیشنهاد میدهم سند راهبرد امنیت ملی آمریکا را مطالعه کنید، در این سند آمریکا رسما اعلام میکند که برای حفظ منافع آمریکا، به خود اجازه هر اقدامی ولو حمله به کشورها و کشتار هزاران یا میلیونها نفر را میدهد.👇
https://www.farsnews.com/news/13960928001882
https://www.mashreghnews.ir/news/387313
🔹در فقه در بحث غیبت، از جمله موارد استثناء شده از حرمت غیبت، وجود مصلحت بالاتر یا عظیمة است؛
🔹و یا در بحث جهاد وقتی این مسأله مطرح میشود که اگر دشمن از مسلمانان به عنوان سپر خود (تطرس) استفاده کرد، شما مجازید برای حفظ سایر مسلمانان به دشمن حمله نمایید ولو مسلمانی کشته شود؛
🔹همین بحث در جواز یا عدم جواز شکنجه نیز مطرح است، یعنی با اینکه آزار رساندن به یک انسان و یا حتی حیوان از گناهان بسیار بزرگ است اما اگر نجات جان عده زیادی منوط به این امر بود شما اجازه این امر را تدریجاً تا رسیدن به نتیجه دارید.
⁉️ اما معیار چیست؟ چه زمان میتوان جواز غیبت، بهتان، شکنجه و... را صادر کرد؟ مسلما نمیتوان به صورت مطلق چنین کرد چون حکم اولیه همه این امور حرمت عظیمة است و مسلما باید مصلحت بالاتر برای جواز این امور وجود داشته باشد.
✅ اما هرکسی نمیتواند مصلحت بالاتر را بشناسد و هرکسی در شناخت خود صادق نیست، یک معیار علم قطعی و یا از روی حجت نسبت به وجود مصلحت است و یک معیار که معمولا نیز به آن توجه نمیشود، وجود عدالت است.
✅ ما نمیتوانیم به صحیح بودن ادعای وجود مصلحت بالاتر اعتماد کنیم الا اینکه آن کسی که این مدعی را دارد، فردی عادل باشد.
✅ در پیشآمدهای مختلف زمان دایما اخبارهایی از مظالم مختلف از چپ و راست به گوشمان میخورد، از طرفی نمیتوانیم از کنار این اخبار به سادگی بگذریم، از طرفی نیز نمیتوانیم به هر خبری اعتماد کنیم، اما بهتر است قبل از هر اقدامی از خود سوال کنیم:«این به ظاهر ظلم را چه کسی گزارش میدهد و به چه کسی نسبت میدهد؟ آیا آن فرد را عادل میدانیم؟ آیا گزارشگر را عادل میدانیم؟»
✅ باید توجه داشت اگر فردی را عادل و عالم دانستیم، نسبت به اعتماد به او حجت داریم و باید به او اعتماد کنیم ولو به ابعاد مختلف ظاهر فعل او علم نداشته باشیم اما اگر فردی را عادل یاعالم ندانستیم حجتی برای اعتماد به قول یا فعل او نداریم و نمیتوانیم به او اعتماد کنیم.
http://sharhhal.blog.ir/1398/02/06
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹«الَّذينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب»
🔹«الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ طُوبىَ لَهُمْ وَ حُسْنُ مََاب»
آیات ۲۸ -۲۹ سورة مبارکة رعد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آمار سرطان در کشورهای مختلف در مقایسه با ایران و علت آن...
✍رویکردهای کلان آسمانی و دنیایی...
✅ در فلسفه اسلامی عالم را در سه مرتبه طولی توضیح میدهند، "عالم عقل" که همهچیز در آن کلی و ثابت است، "عالم مثال" که امور رنگ و بوی دنیا میگیرد اما اثری از ماده در آن نیست و "خلاصه عالم" دنیا که ویژگی اصلی آن وجود ماده با ویژگیهای آن است.
✅ ویژگی اساسی ماده تغییر است و امور هرچه مادیتر، متغیرتر میشوند، در واقع نباید گفت تغییر بلکه باید گفت فنا، عدم ثبات؛
✅ زمان نیز چیزی جز سرعت تغییر نیست، فرض کنید زمین به یکباره با سرعت کمتری دور خود بچرخد آنگاه تصور ما این میشود که زمان روز و شب بلندتر شده است حال آنکه سرعت تغییر کوتاهتر شده است، یا تصور کنید در یک لحظه همهچیز متوقف شود و تغییر نکند آنگاه تصور میکنیم این زمان است که متوقف شده است، حال آنکه اصلا زمان چیزی جز همان تغییر نبود.
✅ در واقع بشر یک بسامد ثابت که فرکانس بازتاب انرژی از سنگ کوارتز و اصطلاحا یک ثانیه است را مبنای قیاس تغییرات قرار داده است، برای مثال وقتی قرار میشود از مکانی به مکان دیگر منتقل شویم تصور میکنیم به همان نسبت که سرعت ما بیشتر میشود، زمان این جابجایی کمتر میشود اما این زمان نیست که کوتاهتر شده است بلکه حرکت یا تغییر سریعتر خود را نسبت به بسامد ثابت حرکت عقربههای ساعت مقایسه نمودهایم.
مثلا در گذشته این مقدار از تغییر را در یک بار چرخش عقربههای دقیقه شمار انجام میدادیم ولی اینبار در نیم دور چرخش عقربهها؛
✅ وقتی رویکردهای کلان دینی را با رویکردها مادیگرا قیاس میکنیم، میبینیم امورات دینی دایما ما را به سمت سکون و آرامش و کلاننگری دعوت میکند اما رویکردهای مادی ما را به سمت سرعت و هیجان و جزئی نگری دعوت میکند.
✅ جنس لذتهای دینی از نوع آرامش و سکون است اما جنس لذات دنیایی از نوع سرعت و هیجان، مثلا در سبک زندگی دینی لذت عبادت و انس با معشوق و در سبک زندگی دنیایی رقص و موسیقی، البته بشر به اقتضای دو بعدی بودن نیازمند حرکت و سکون درکنار یکدیگر است و از هر دو لذت میبرد اما سخن از دعوت اصلی و کشش هر نوع نگاه است.
✅ رویکرد دینی به شما میگوید به دیدن اقوام بروید عمرتان زیاد میشود، سر سفره عجله نکنید از عمرتان حساب نمیشود، به زیارت بروید از عمرتان حساب نمیشود، اما در نگاه دنیایی شما وقت هیچ کاری ندارید چون همیشه عقب هستید غذا را باید ساندویچ کنید و نوشابهای روی آن بخورید تا زود هضم شود، فرصت ملاقات اقوام را ندارید الا اینکه منفعتی مادی داشته باشد و...
✅ در سیاست و جهان بینی دینی دایما شما را دعوت به کلان نگری، تفکر در نظام عالم و واقع انگاری میکنند اما در سیاست و جهان بینی دنیایی دایما شما را به بهانههای مختلف از فوتبال تا موسیقی و فیلم و... دعوت به جزئی نگری و محدود شدن اذهان به امورات حاشیهای و تخیل میکنند.
http://sharhhal.blog.ir/1398/02/08
شرح حال
✅ همانطور که هم رهبری و هم سایر مخالفان لوایح مرتبط با FATF بارها تذکر دادند، مجلس خودش باید قوانین
پیشنهاد میکنم حتما مقاله بسیار مهم و مستند، برادر عزیزم "علیرضا فقیهی راد" در موضوع مناسبات دولت و خصوصا آقای ظریف با "گروه بین المللی بحران" از اندیشکدههای یهودی و مؤثر در آمریکا را مطالعه بفرمایید:👇
https://www.mashreghnews.ir/news/954290
هدایت شده از خوش خبر
✖️گویا جناب #رئیسی، بعنوان رئیس #قوه_قضائیه نیز استقبال کرده اند که سامانه ای راه اندازی شود تا آرای قضات، (با حذف نامها) در معرض تحلیل نخبگان، دانشگاهیان و محققان قرار گیرد؛
▪️بنظر میرسد اگر جناب رئیسی همین یک کار (شفاف کردن آرای قضات) را انجام دهند بخش بزرگی از مشکلات این قوه حل خواهد شد چرا که لااقل هر #قاضی میداند که رای او در معرض عموم و مورد قضاوت دیگران قرار خواهد گرفت!
@khosh_khabarr
شرح حال
✖️گویا جناب #رئیسی، بعنوان رئیس #قوه_قضائیه نیز استقبال کرده اند که سامانه ای راه اندازی شود تا آرای
مسئول خوشفکر این کانال را نمیشناسم ولی پیشنهاد میکنم حتما عضو آن باشید و خبرهای خوب را رصد و منتشر کنید.
✍ارزهای حرام و بیحساب کتاب...
✅ چند ماه قبل، زمانی که دلار ساعتی گران میشد و قیمت آن در بازار به ۸ هزار تومان رسیده بود میهمانی داشتم که از نظر مالی تمکن بسیار خوبی داشت.
🔹در همان ایامی که بنده خدا میهمانم بود به او تماس گرفته بودند که ۵ میلیون دلار با قیمت ۵ هزار و تقریبا تا جایی که در یادم هست پانصد تومان به تو میدهیم،
🔹به او گفتم احتمال قوی کلاهبرداری است، شاید دلارها تقلبی باشد.
🔹گفت: گفتهاند دلارها را از بانک مرکزی تحویل میگیرم؟!
✅ تعجبم خیلی زیاد شده بود که بر چه اساسی این مبلغ کلان که در آن زمان در مجموع ۱۲.۵ میلیارد تومان از قیمت بازار آزاد ارزانتر بود را میخواستند به این بنده خدا بدهند؟!
🔹یعنی اگر طرف میخواست به ظاهر زرنگی کند و دلارها را همان موقع بگیرد و در بازار آزاد بفروشد ۱۲.۵ میلیارد ناقابل را بدون هیچ زحمتی به جیب زده بود و اگر بیشتر به ظاهر زرنگی میکرد و دلارها را نگه میداشت تا برسد به رقم ۱۴ هزارتومان این پول بادآورده به ۴۲.۵ میلیارد تومان میرسید!
✅ از بنده خدا پرسیدم اگر دلارها را بگیرید، تعهدی هم از شما میگیرند که آنها را صرف خرید کالای خاصی کنید؟!
🔹گفت نه، گفتهاند برای خرید کالا به تو میدهیم!
🔹 قضیه برایم مبهم بود و از یکی از دوستان ایشان که طلبه هم بود و در آن سفر همراه ایشان آمده بود جویای صحت و سقم قضیه شدم که او هم تأیید کرد که ماجرا راست است.
✅ سوال اساسی که داشتم این بود که اگر قرار است، دلار را از بانک مرکزی برای خرید کالا به ایشان اختصاص دهند، چرا به قیمت رسمی ۴۲۰۰ به او نمیدهند و این اختلاف نزدیک هزار و ۳۰۰ تومان برای چیست؟
🔹به بنده خدا گفتم احتمالا کسانی هستند که به صرف واسطه شدن برای اختصاص این پولها مبالغی چند میلیاردی از هر نفر میگیرند و پای خود را از ماجرا بیرون میکشند و شما میمانی و دولت و قوه قضائیه که اگر هر اتفاقی بیافتد نامی از آنها نیست.
✅ تا جایی که بنده فهمیدم و از دوست طلبه خودم پرسیدم این بنده خدا که حلال خور و اهل خمس و نماز و... بود، آن پول را قبول نکرد و وارد این ماجرا نشد.
📌 اما مطمئنا در این بساطی که آقایان دولت با اختلاف چندین برابری قیمت دلار و ارز دولتی درست کردهاند، مفاسد از این دست و ثروتهای حرام اینچنین به تعداد بسیار وجود دارد.
http://sharhhal.blog.ir/1398/02/10
شرح حال
✍ارزهای حرام و بیحساب کتاب... ✅ چند ماه قبل، زمانی که دلار ساعتی گران میشد و قیمت آن در بازار به
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با تحصیلات ابتدایی تبدیل به بزرگترین دریافت کننده ارز جهانگیری !!!
گزارش 2030 ازماجرای دو اخلالگر بزرگ ارزی که توسط اطلاعات سپاه دستگیر و به 20 سال زندان محکوم شدند،وقتی فردی با تحصیلات ابتدایی تبدیل به بزرگترین دریافت کننده ارز جهانگیری میشود و با رابطه و سندسازی هیچ وارداتی انجام نمیدهد. عجیبتر اینکه با پول فروش این ارزها در بازار آزاد و بدون شرکت در مزایده کارخانه چندهزار میلیارد تومانی ماشینسازی تبریز را به قیمت کمتر از 690 میلیارد تومان خریداری میکند و اجزا و املاک آن را میفروشد!
شرح حال
✍در مواجه با مظالم حاکمان، آمریکا یا ایران، معیار عمل چیست؟.... ✅ دو تن از دوستان مرا به مشورت طلبی
✍عدالت بالاتر است یا امنیت...
✅ چندی پیش در ابتدای مطرح شدن حجتالاسلام رئیسی به عنوان ریاست قوه قضائیه، ایشان در یک مصاحبه فرمودند: "به نظر من امنیت مقدم است بر عدالت."
✅ سریع در نقد این جمله یکی از عزیزان طلبه که در عرصه عدالت خواهی فعال هستند، متن کوتاهی منتشر کردند با این مضمون که: اگر چنین است مثلا چرا امیرالمؤمنین(علیه السلام) در جنگ جمل یا مثلا صفین امنیت جامعه را بر اجرای عدالت مقدم ننمود و برای اجرای عدالت به جنگ با ناکثین و مارقین رفت.
✅ در ادامه نیز برخی دوستان دانشجوی فعال در عرصه عدالتخواهی شروع به قصیده سراییهایی کردند که «بالعدل قامت السموات و الارض» عدالت بر همهچیز مقدم است و این سخن آقای رئیسی خطایی استراتژیک و راهبردی هست و...!
✅ دوستان به این توجه نداشتند که مراد از آن عدالتی که آسمان و زمین بر اساس آن خلق شده و برپا است، متفاوت است از عدالتی که فلان مسئول قوه قضائیه میفرمایند مؤخر از امنیت است.
یکی عدالت به معنای نظم و سازمان یافتن نظام عالم بر تقدیرات مشخص در جای خود است و یکی اجرای عدالت در مصادیق جزئی و تقدم امنیت جامعه به علت مصلحت بالاتر آن در حفظ نظام اجتماعی است.
✅ دوستان متأسفانه وقتی قرار است وارد صحنهٔ نقد علمی بشوند نیز با همان گارد کار رسانهای و عوامانه عمل میکنند و توجه ندارند که ذکر یک شاهد مثال تاریخی که ممکن است تحلیلهای مختلفی از آن شود به عنوان مثال نقض اساسا اشتباه است و مخاطب نیز شواهد دیگری میآورد که مثلا امیرالمؤمنین(ع) در موارد جزئی مثل اجرای عدالت در حق عایشه امنیت را مقدم داشتند یا مثلا همان امیرالمومنین که میفرمایند اگر حسن و حسین و یا زینب کوچکترین دستدرازی به بیتالمال میکردند در حقشان حدود را اجرا و دستانشان را قطع میکردم، در مناطق مرزی برخی حدود را اجرا نمینمودند، چون مصلحت را در این میدیدند که چون این عمل موجب «انفرار ناس عن الدین» میشود، موقتا باید از اجرای آن کوتاه آمد.
✅ اساسا معیار اصلی در اجرای عدالت در مصادیق خاص و سایر احکام دین، رعایت مصلحت کلی است و به همین جهت است که مثلا حضرت امام میفرمایند: حکومت مقدم بر همه احکام اولیه است، یعنی حاکم مجتهدی عادل، جامعبین و مطلع است که بنا به مصلحتی که برای حفظ جامعه اسلامی و اسلام، بر اساس نظام اولویتهای دین و طوق ناس، تشخصی میدهد، میتواند تمام احکام از نماز و حج و عدالت در مصادیق و... همه را به حکم ثانوی تعطیل کند.
http://sharhhal.blog.ir/1398/02/12
.......................
مطلب مرتبط:👇
در مواجه با مظالم حاکمان، آمریکا یا ایران، معیار چیست؟
http://sharhhal.blog.ir/1398/02/06
✍انقلاب اسلامی به عنوان مقدمه ظهور حضرت حجت(عج)...
✅ اگر هویت انقلاب و موقف خود در تاریخ را نشناسیم، طرح امامین انقلاب را نشناسیم، نخواهیم توانست در نصرت امام خود در پیشبرد انقلاب به سوی خواستگاه و هویت اساسی آن، گامی برداریم.
✅ مرحوم "آیتالله حائری شیرازی" میفرمودند: برای حل مسائل اعتقادی و اندیشهای خود از شیوه جدول متقاطع استفاده کنید، ابتدا از یقینیات خود شروع کنید و بر اساس آن قسمتهای مبهم را کامل کنید.
✅ از جمله مطالبی که امامین انقلاب مکررا و صریحا در توضیح غایت اساسی انقلاب ذکر نمودهاند، این است که این انقلاب مقرر است مقدمهساز ظهور حضرت حجت(عج) باشد:
👈مسئولان ما بايد بدانند كه انقلاب ما محدود به ايران نيست. انقلاب مردم ايران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمدارى حضرت حجت- ارواحنا فداه- است كه خداوند بر همه مسلمانان و جهانيان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد.[۱]
👈اولين قدم براى حاكميت اسلام و براى نزديك شدن ملتهاى مسلمان به عهد ظهور مهدى موعود (أرواحنا فداه و عجّل الله فرجه)، به وسيلهى ملت ايران برداشته شده است؛ و آن، ايجاد حاكميت قرآن است؛ اين، آن چيزى است كه دنياى مادّى نمىخواست آن را باور بكند. بعد از قرنها تلاشى كه كرده بودند تا دين و بخصوص دين مقدس اسلام را از صحنه خارج كنند، نمىخواستند ببينند كه حالا اين دين با يك حاكميت و بر سرير قدرت يك حكومت، در صحنهى عالم ظاهر شده است و ملتها را به خود جلب و جذب مىكند؛ لذا مبارزات استكبار و دشمنان دين و جبههى كفر و عناد و استكبار با جمهورى اسلامى شروع شد.[۲]
✅ میتوان گفت در میان همه شیعیان این اتفاق وجود دارد که بزرگترین مشکل جامعه شیعه غیبت و محرومیت از حضور و رهبری حضرت حجت(عج) است و نیز متفق همه امت حزبالله است که مهمترین اقدام برای مقدمهسازی ظهور حضرت حجت(عج) انقلاب اسلامی است که در باب چرایی آن سخن بسیار گفته شده است.
⁉️ اما اینکه امامین انقلاب چگونه انقلاب را به سوی مقدمه سازی ظهور حضرت حجت(عج) راهبری مینمایند و چه راهبردی در پیشبرد انقلاب به سوی این غایت پیشگرفتهاند، امری است که نیاز به پرداخت و مباحثه بیشتری دارد، آیا راهبردهای امامین انقلاب واحد یا متفاوت از یکدیگر است؟ آیا این بزرگواران در این موضوع سخن گفتهاند؟
✅در ادامه به این موضوع خواهم پرداخت؟
........................
📝 منابع:
[۱] بيانات امام خامنهای به مناسبت سالروز ميلاد حضرت مهدى(عجل الله تعالى فرجه) در اجتماع بزرگ مردم قم، ۳۰ اسفند ۱۳۷۰.
[۲] پيام امام خمینی (ره) به مناسبت نيمه شعبان ۲ فروردين ۱۳۶۸، صحيفه امام؛ ج ۲۱؛ ص: ۳۲۷.
...............................
📝 متن کامل همراه با پاورقی و استنادات دیگر:👇
http://sharhhal.blog.ir/1398/02/13
📝 مطالب مرتبط:👇
اراده خداوند بر ظهور تمدن بزرگ اسلامی
http://sharhhal.blog.ir/1397/10/21-1
بشارتهایی برای نزدیک شدن به فرج
http://sharhhal.blog.ir/1397/05/10-2
تشکیل نظام و دولت اسلامی مقدمهای برای رسیدن به جامعه اسلامی
http://sharhhal.blog.ir/1397/06/02
شرح حال
✍انقلاب اسلامی به عنوان مقدمه ظهور حضرت حجت(عج)... ✅ اگر هویت انقلاب و موقف خود در تاریخ را نشناسیم
✍تفاوت ظاهری راهبرد امامین انقلاب برای مقدمه سازی ظهور...
✅ در قسمت قبل اشاره کردم که در نظر امامین انقلاب، مهمترین گام برای تحقق ظهور حضرت حجت(عج)، پیشبرد انقلاب اسلامی به عنوان مقدمه ساز ظهور است و شواهدی از بیانات امامین انقلاب در این موضوع آوردم.👇
https://eitaa.com/sharh_hal/1559
http://sharhhal.blog.ir/1398/02/13
⁉️ اما این سوال باقی ماند که راهبرد امامین انقلاب برای مقدمه سازی ظهور توسط انقلاب اسلامی چیست؟ آیا راهبردهای امامین انقلاب واحد یا متفاوت از یکدیگر است؟
✅ برخی مدعی تفاوت داشتن این راهبردها هستند و می گویند: امام خمینی(ره) راهبردشان برای مقدمه سازی ظهور حضرت حجت(عج) تلاش برای تشکیل هستههای مقاومت در سراسر جهان و تدارک قیام و درگیر شدن مستقیم با "آمریکا و صهیونیسم و سایر ایادی استکبار" به همراه سایر مستضعفان عالم، بوده است، به طور مثال ایشان میفرمایند:
👈«ما به تَبَع تعاليم عاليه قرآن و آنچه از اسلام و سيره رسول اكرم و ائمه مسلمين به دست آورديم و از سيره انبيا- چنانچه در قرآن نقل مىفرمايد- به دست آورديم، آن است كه مستضعفين با هم مجتمع شوند و بر مستكبرين ثَوْره(قیام) كنند و نگذارند حقوق آنها را ببرند.» [۱]
👈«ما بايد در ارتباط با مردم جهان و رسيدگى به مشكلات و مسائل مسلمانان و حمايت از مبارزان و گرسنگان و محرومان با تمام وجود تلاش نماييم. و اين را بايد از اصول سياست خارجى خود بدانيم. ما اعلام مىكنيم كه جمهورى اسلامى ايران براى هميشه حامى و پناهگاه مسلمانان آزاده جهان است. و كشور ايران به عنوان يك دژ نظامى و آسيب ناپذير نياز سربازان اسلام را تأمين و آنان را به مبانى عقيدتى و تربيتى اسلام و همچنين به اصول و روشهاى مبارزه عليه نظامهاى كفر و شرك آشنا مىسازد.»[۲]
👈«مسئولين محترم كشور ايران و مردم ما و ملتهاى اسلامى از مبارزه با اين شجره خبيثه(اسرائیل) و ريشه كن كردن آن، دست نخواهند كشيد و به يارى خداوند تعالى از قطرات پراكنده پيروان اسلام و توان معنوى امت محمد- صلى اللَّه عليه و آله و سلم- و امكانات كشورهاى اسلامى بايد استفاده كرد و با تشكيل هستههاى مقاومت حزب اللَّه در سراسر جهان اسرائيل را از گذشته جنايت بار خود پشيمان و سرزمينهاى غصبشده مسلمانان را از چنگال آنان خارج كرد. من همان گونه كه بارها و در سالهاى گذشته قبل و بعد از انقلاب هشدار دادهام، مجدداً خطر فراگيرى غده چركين و سرطانى صهيونيزم را در كالبد كشورهاى اسلامى گوشزد مىكنم و حمايت بيدريغ خود و ملت و دولت و مسئولين ايران را از تمامى مبارزات اسلامى ملتها و جوانان غيور و مسلمان در راه آزادى قدس، اعلام مىنمايم.» [۳]
👈«بايد بسيجيان جهان اسلام در فكر ايجاد حكومت بزرگ اسلامى باشند و اين شدنى است، چرا كه بسيج تنها منحصر به ايران اسلامى نيست، بايد هستههاى مقاومت را در تمامى جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ايستاد.» [۴]
✅ اما به تعبیر کسانی که مدعی اختلاف نظر امامین انقلاب در راهبرد "مقدمه سازی ظهور به وسیله انقلاب اسلامی" هستند، نظر امام خامنهای طی مراحل چندگانه "انقلاب-نظام- دولت- جامعه و تمدن" اسلامی است و ایشان چندان با درگیری مستقیم با آمریکا و صهیونیسم موافق نیستند. به طور مثال ایشان میفرمایند:
👈 «ما بهخاطر تحقق حیات طیبهی اسلامی، نه فقط برای خودمان، بلکه برای بشریت مبارزه میکنیم. معنای این حرف، این نیست که ما میخواهیم لشکرکشی کنیم تا ببینیم ایادی استکبار در کجا حیات طیبهی بشری را نقض کردهاند و با آنها بجنگیم! این جنگ، از این مقوله نیست. سعی ما در پایگاه اسلام این است که ثابت کنیم بشریت در زیر سایهی سنگین و خبیث حاکمیت کنونی استکبار بر عالم، رنج میکشد و روزبهروز به بدبختی نزدیکتر میشود و اسلام میتواند بشر را نجات بدهد. ما ثابت کردهایم و ثابت خواهیم کرد که اسلام میتواند با قدرتهای بزرگ عالم مواجه شود و نظم ظالمانهی دنیا را به هم بزند.»[۵]
👈«آن روزی که ملت ایران به قله برسد، دشمنیها تمام خواهد شد. آن روزی که ملت ایران به قله برسد، معارضههای خباثتآلود به پایان خواهد رسید. ما تا آن روز فاصله داریم. حرکت را باید بیوقفه ادامه دهیم.»[۶]
✅ اما باید گفت اگرچه این دوستان فهم نسبی صحیحی از راهبرد امام خامنهای کسب نمودهاند اما راهبرد امام خمینی(ره) را اشتباه تشخیص دادهاند و در ادامه به شواهد وحدت رویه راهبرد امامین انقلاب، خواهم پرداخت.
...............................
📝منابع:
[۱] صحيفه امام؛ ج ۷؛ ص: ۱۱۷.
[۲] پیام قطع نامه، صحيفه امام؛ ج ۲۱؛ ص: ۹۱.
[۳] پیام حج ۱۳۶۶، صحيفه امام؛ ج ۲۰؛ ص: ۳۲۰.
[۴] صحيفه امام؛ ج ۲۱؛ ص: ۱۹۵.
[۵] بیانات امام خامنهای در دیدار میهمانان شرکتکننده در کنفرانس اندیشهی اسلامی، ۱۲ بهمن ۱۳۶۸.
[۶] بیانات در ۱۴ خرداد ۱۳۹۱
http://sharhhal.blog.ir/1398/02/14
شرح حال
✍ارزهای حرام و بیحساب کتاب... ✅ چند ماه قبل، زمانی که دلار ساعتی گران میشد و قیمت آن در بازار به
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ خیانت یا خدمت؟!
🔹طبق پیشبینیها، اگر همان روند سابق مصرف بنزین قبل از اجرای طرح #کارت_سوخت ادامه پیدا میکرد، مصرف روزانه بنزین در سال ۹۳ به بیش از ۱۶۰ میلیون لیتر میرسید اما اجرای طرح سهمیهبندی و استفاده از کارت سوخت باعث شد با وجود افزایش چشمگیر خودروهای شخصی مصرف روزانه بنزین به کمتر از ۷۰ میلیون لیتر و #قاچاق_سازمانیافته سوخت تقریبا به صفر برسد. طرحی که باعث شد کشور را از واردات روزانه ۵۰ میلیون لیتر بنزین بی نیاز و #تحریم آمریکا را در این زمینه خنثی کند.
🔹سهمیه بندی بنزین در طول ۸ سال بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی برای کشور داشت اما با حذف آن واردات بنزین به ۶ برابر سال ۹۱ افزایش یافت و به یک باره آمار مصرف بنزین در برخی شهرهای مرزی بیش از ۴۰ درصد افزایش یافت و این به معنی قاچاق میلیونها لیتر بنزین در روز و نابودی و هدرروی میلیاردها دلار سرمایه کشور در شرایط تحریم ارزی است.
🔸حال باید پرسید هدف دولت #روحانی از حذف کارت سوخت و تحمیل میلیاردها دلار خسارت به کشور برای واردات بنزین چیست و چه افرادی از قاچاق سازمان یافته و واردات بنزین سود میبرند؟
🔹طرح مسکن مهر طرح دیگری بود که دولت روحانی عوض اصلاح و تکمیل آن در گیرودار بازیهای سیاسی خود آن را حذف کرد و امروز مجبور به بازگشت به آن شده است.
🔹طرح ایرانکد برای رهگیری کالای قاچاق نیز نمونه دیگری بود که دولت آن را حذف نمود اما امروز تحت عنوان سامانه GS1 مجبور به اجرای همان طرح با نامی جدید شده است.
✍نقد مدعی اختلاف راهبرد امامین انقلاب در پیش برد انقلاب...
✅ در قسمت اول شواهدی از امامین انقلاب مبنی بر مقدمه بودن انقلاب اسلامی برای تحقق ظهور حضرت حجت(عج) آوردم.👇
https://eitaa.com/sharh_hal/1559
http://sharhhal.blog.ir/1398/02/13
✅ در قسمت دوم به این سوال رسیدیم که راهبرد امامین انقلاب برای پیشبرد انقلاب به سوی ظهور چیست و آیا این راهبردها متفاوت هستند؟
🔹برخی مدعی بودند که راهبرد امام، تلاش برای تشکیل هستههای مقاومت در سراسر جهان و تدارک قیام و درگیر شدن مستقیم با "آمریکا و صهیونیسم و سایر ایادی استکبار" به همراه سایر مستضعفان عالم، بوده است، که شواهدی از بیانات ایشان ذکر شد.👇
https://eitaa.com/sharh_hal/1567
http://sharhhal.blog.ir/1398/02/14
⁉️ اما اگر راهبرد اساسی امام خمینی(ره) در تقابل با طاغوت و استکبار از جنس نظامی تصور شده است، جای این سوال است که:
🔹چرا حضرت امام دستور تعطیلی "واحد نهضتهای سپاه که برای به خطر انداختن منافع استکبار با راهبرد نظامی و کمک به گروهکهای مجاهد تعریف شده بود" را دادند؟
🔹چرا دستور بازگشت نیروهای انقلاب از سوریه را دادند؟
🔹و اصلا این نوع نگاه با مبنای فقهی امام خمینی(ره) که جهاد ابتدایی در زمان غیبت را جایز نمیدانستند، چه سنخیتی دارد؟
✅ و البته که انقلاب در مقابل چالشهای از جنس نظامی دشمنان در طول چهل سال عمر خود با دستان بسته نبوده است و این چالشها روز به روز جدیتر نیز شده است:
👈ایران مقتدر، امروز هم مانند آغاز انقلاب با چالشهای مستکبران روبهرو است امّا با تفاوتی کاملاً معنیدار. اگر آن روز چالش با آمریکا بر سر کوتاه کردن دست عمّال بیگانه یا تعطیلی سفارت رژیم صهیونیستی در تهران یا رسوا کردن لانهی جاسوسی بود، امروز چالش بر سرِ حضور ایران مقتدر در مرزهای رژیم صهیونیستی و برچیدن بساط نفوذ نامشروع آمریکا از منطقهی غرب آسیا و حمایت جمهوری اسلامی از مبارزات مجاهدان فلسطینی در قلب سرزمینهای اشغالی و دفاع از پرچم برافراشتهی حزبالله و مقاومت در سراسر این منطقه است. و اگر آن روز، مشکل غرب جلوگیری از خرید تسلیحات ابتدایی برای ایران بود، امروز مشکل او جلوگیری از انتقال سلاحهای پیشرفتهی ایرانی به نیروهای مقاومت است. و اگر آن روز گمان آمریکا آن بود که با چند ایرانی خودفروخته یا با چند هواپیما و بالگرد خواهد توانست بر نظام اسلامی و ملّت ایران فائق آید، امروز برای مقابلهی سیاسی و امنیّتی با جمهوری اسلامی، خود را محتاج به یک ائتلاف بزرگ از دهها دولت معاند یا مرعوب میبیند و البتّه باز هم در رویارویی، شکست میخورد. ایران به برکت انقلاب، اکنون در جایگاهی متعالی و شایستهی ملّت ایران در چشم جهانیان و عبورکرده از بسی گردنههای دشوار در مسائل اساسی خویش است.[۱]
✅ اما راهبرد اساسی امامین انقلاب برای پیشبرد انقلاب به سوی ظهور، نه از جنس نظامی بلکه از جنس تشکیل دولت و جامعهای اسلامی و الگو شدن برای سایر مستضعفان عالم بوده و هست.
✅ در ادامه به بررسی راهبرد واحد امامین انقلاب یعنی تشکیل دولت و جامعه اسلامی و نفی طاغوت با اثبات کارآمدی خود و صدور انقلاب از این طریق خواهم پرداخت.👇
http://sharhhal.blog.ir/1398/02/15-2
................................
📝 [۱] بیانیه گام دوم انقلاب خطاب به ملت ایران 22 بهمن 1397.
http://sharhhal.blog.ir/1398/02/15
شرح حال
✍نقد مدعی اختلاف راهبرد امامین انقلاب در پیش برد انقلاب... ✅ در قسمت اول شواهدی از امامین انقلاب مب
✍"الگوسازی" راهبرد واحد امامین انقلاب برای مقدمهسازی ظهور...
✅ در ادامه قسمتهای قبل به این سوال رسیدیم که راهبرد امامین انقلاب برای پیشبرد انقلاب به سوی مقدمه سازی ظهور حضرت حجت(عج) چیست؟
🔹http://sharhhal.blog.ir/1398/02/13
🔹http://sharhhal.blog.ir/1398/02/14
🔹http://sharhhal.blog.ir/1398/02/15
✅ آنچه از بیانات امامین انقلاب در این راستا مشهود است، لزوم تشکیل دولت و جامعهای اسلامی و الگو شدن برای سایر مستضعفان عالم است، الگویی که بتواند با حفظ استقلال و جهاد عدم اطاعت از استکبار (جهاد کبیر) به قلههای پیشرفت و عدالت دستیابد:
👈برنامه جمهورى اسلامى اين است كه يك دولتى به وجود بيايد كه با همه قشرها به عدالت رفتار كند؛ و امتياز بين قشرها ندهد، مگر به امتيازات انسانى كه خود آنها دارند. ما اگر موفق بشويم و جمهورى اسلامى را با محتواى اسلام پياده كنيم و يك حكومت اسلامى به تمام معنا در ايران بپا كنيم، اين الگو خواهد شد از براى همه كشورها كه معنى دمكراسى را به آن معناى حقيقى، نه به آن معناى طرحى بدون حقيقت، و معنى آزادى را به آن معناى حقيقى، نه به آن معنايى كه براى اغفال ديگران است، ان شاء اللَّه پياده بشود.[۱]
👈ما با خواست خدا دست تجاوز و ستم همه ستمگران را در كشورهاى اسلامى مىشكنيم و با صدور انقلابمان كه در حقيقت صدور اسلام راستين و بيان احكام محمدى- صلى اللَّه عليه و آله- است، به سيطره و سلطه و ظلم جهانخواران خاتمه مىدهيم و به يارى خدا راه را براى ظهور منجى مصلح و كل و امامت مطلق حق امام زمان- ارواحنا فداه- هموار مىكنيم.[۲]
👈يك سال ديگر از انقلاب متكى به خداوند تعالى با سرافرازى و بلند قامتى گذشت؛ و بيست و دوم بهمن ۶۳- يوم اللَّه- با همه نشيب و فرازها فرا رسيد و توطئههاى روزافزون جهانخواران و انگلهاى متكى به آنان كه در اين سال به اوج خود رسيد و هر يك براى سركوب و انزواى يك رژيم كافى بود، با دست تواناى خداوند قادر يكى پس از ديگرى خنثى شد؛ و بحمد اللَّه تعالى اين مولود نوپاى ابراهيمى- محمدى- صلى اللَّه عليهما و آلهما- به رشد و قدرت و شهرت خود ادامه داده به پيش مىرود و انعكاس جهانى آن ملتهاى دربند را در سراسر جهان به خود آورده و مظلومان را بر ستمگران شورانده است و اميد است آفتاب درخشان اسلام بر جهانيان نور افشاند، و مقدمات ظهور منجى بشريت را فراهم آورد.[۳]
👈 جوانهای عزیز! بچههای عزیز من! فردا مال شما است، آینده مالِ شما است؛ شما هستید که باید این تاریخ را با عزّتش محفوظ نگه دارید؛ شما هستید که این بارِ مسئولیّت را بردوش دارید؛ خرّمشهرها در پیش است؛ نه در میدان جنگ نظامی، [بلکه] در یک میدانی که از جنگ نظامی سختتر است. {...}، این جهاد بزرگ است، جهاد کبیر است. اینکه از همهی استعدادهای موجود کشور دعوت میکنیم که استعدادهای خودشان را در خدمت پیشرفت این کشور به کار بیندازند و به صحنه بیاورند و به میدان بیاورند {...}: «جاهِدهُم بِه جِهادًا کَبیرًا» این بهمعنای قطع رابطهی با دنیا نیست؛ {...} این حرف ما است: «وَ اَنتُمُ الاَعلَونَ اِن کُنتُم مُؤمِنین»[۴]
👈 وقتیکه ملّت ایران توانست خود را به آن نقطهای برساند که بتواند بهعنوان یک ملّت مُسلمِ به معنای حقیقی کلمه خود را به دنیا نشان بدهد، این بزرگترین تبلیغ اسلام است؛ ملّتهای دیگر هم روانهی همین طرف خواهند شد و تشکیل امّت بزرگ اسلامی که مایهی عزّت و مایهی ترویج اسلام در سراسر جهان است، اتّفاق خواهد افتاد؛ آن مدنیّت اسلامی که انتظارش را داریم که بتواند بر مدنیّت مادّی گمراهکننده و فاسد غربی غلبه پیدا کند، آن روز تحقّق پیدا خواهد کرد؛ مقدّمهاش اینجا است؛ مقدّمهاش این است که ما ملّت ایران بتوانیم به سمت الگو شدن پیش برویم.[۵]
👈 اولین قدم براى حاکمیت اسلام و براى نزدیک شدن ملتهاى مسلمان به عهد ظهور مهدى موعود (أرواحنا فداه و عجّل الله فرجه)، به وسیلهى ملت ایران برداشته شده است؛ و آن، ایجاد حاکمیت قرآن است؛ این، آن چیزى است که دنیاى مادّى نمىخواست آن را باور بکند. بعد از قرنها تلاشى که کرده بودند تا دین و بخصوص دین مقدس اسلام را از صحنه خارج کنند، نمىخواستند ببینند که حالا این دین با یک حاکمیت و بر سریر قدرت یک حکومت، در صحنهى عالم ظاهر شده است و ملتها را به خود جلب و جذب مىکند؛ لذا مبارزات استکبار و دشمنان دین و جبههى کفر و عناد و استکبار با جمهورى اسلامى شروع شد.[۶]
............................
📝منابع:👇
[۱] صحيفه امام؛ ج ۹؛ ص: ۷۲.
[۲] صحيفه امام؛ ج ۲۰؛ ص: ۳۴۵.
[۳] صحيفه امام؛ ج ۱۹؛ ص: ۱۴۶.
[۴] بیانات امام خامنهای ۳ خرداد ۱۳۹۵
[۵] بیانات امام خامنهای ۱۱ مرداد ۱۳۹۵.
[۶] بیانات امام خامنهای به مناسبت نیمه شعبان، ۳۰ اسفند ۱۳۷۰.
.............................
متن کامل همراه با پاورقی و سایر استنادات👇
http://sharhhal.blog.ir/1398/02/15-2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ نمونهای از نحوه تأثیرگذاری فضای مجازی بر بازار و سوء استفاده دلالها از این فضاء در بازار خودرو؛
⁉️قبل از این نیز این اتفاق در بازار ارز افتاده بود؛ اما راهکار چیست؟
🔹در این کلیپ گوینده مدعی میشود، راهکار بازگشت به بازار سنتی است اما شاید این راهکار چندان قابل پذیرش و عملی نباشد کما اینکه در مواجه اولیه با آسیبهای سایر تکنولوژیها هیچگاه ممکن نگردید.
✅به تعبیر رهبری:
🔹اگر ما فکر نکنیم و رابطه خودمان را با فضای مجازی درنیاوریم و میزان نقشمان و همچین دنیای آیندهای که شکل میگیرد را تعریف نکنیم، قافیه را باختهایم. اصل ماجرا این است که به عنوان سیاستهای این نظام در این حوزه باید نقش خود را در این وضعیت بدست بیاوریم.
🔹با فضای مجازی هویتهای ملی نقض میشود که این موضوع برای همه وجود دارد و حتی ممکن است برای خود غربیها هم باشد و شکل بگیرد. در این جهان جدید و در فضای جدید باید از خود صیانت کنیم. باید تصمیم گیری درباره فضای مجازی متمرکز باشد و در عین حال دستگاه های مختلف با هم (کار)کنند.
۲ بهمن ۹۷ جلسه معظمله با رئیس جمهور- وزیر ارتباطات و دبیر شورای عالی مجازی؛
(متن این جلسه در سایت منتشر نشده است و در آینده به آن خواهم پرداخت.)
📚 اردوی معرفتی تشکیلاتی #اسلام_ناب (آموزش منظومه معارف اسلام ناب مبتنی بر اندیشه ی امامین انقلاب اسلامی) 📚
🔍 ویژه:
1️⃣ تشکل های دانشجویی انقلابی
2️⃣ طلاب جوان انقلابی
3️⃣ دانشجویان انقلابی خارجی
🏡 #مکان اردو:
1️⃣ آبعلی (اردوگاه سیدالشهدا(ع) (ویژه برادران)
2️⃣ گیلانوند (اردوگاه دانشگاه امام صادق(ع) (ویژه خواهران)
📅 #زمان: نیمه دوم تیرماه 1398
🔗 جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام:
1️⃣ سایت: http://eslamenaab.ir
2️⃣ شماره تماس: 02166062276
3️⃣ شناسه در تمام پیامرسان ها: @islamenab_admin
https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
.
شرح حال
✍"الگوسازی" راهبرد واحد امامین انقلاب برای مقدمهسازی ظهور... ✅ در ادامه قسمتهای قبل به این سوال ر
مضمون همین تعبیر استاد رهدار را بنده حداقل از دو استاد دیگر مرتبط با شخصیتهای جهان اسلام نیز شنیدهام.
شرح حال
✅ نمونهای از نحوه تأثیرگذاری فضای مجازی بر بازار و سوء استفاده دلالها از این فضاء در بازار خودرو؛
✅ نمونهای از راهکارهای مدیریت قیمت در فضای مجازی و مبارزه با دلال بازیها👇
🚩بازگشت «قیمت» به آگهیهای اینترنتی فروش خودرو از امروز
سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی در گفتوگو با تسنیم:
🔹در جلساتی که با اتحادیه فروشندگان خودرو داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که در صورت اعلام روزانه قیمت کف خودروها از سوی اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تهران، درج قیمت خودرو با حداکثر 3 درصد بیش از قیمت اعلامی، در آگهیهای اینترنتی ممکن خواهد بود
https://tn.ai/2007043
📡 @TasnimNews
شرح حال
✍ایفای نقش حداکثری روحانیت و تحقق دین... ✅ در قسمت قبل با عنوان "سربازان اصلی جبهه حق در عالم" به ا
📢 رهبر انقلاب خطاب به طلاب: شما موظفید اسلام را #محقق کنید؛
⚠️ اسلام فقط #آموزش_معرفت نیست، #تحقق_عملی معارف هم هست؛
🔻 رهبر انقلاب، عصر روز گذشته(۱۸ اردیبهشت) در دیدار طلاب حوزههای علمیه:
🔸 حوزه، مرکز آموزش اسلامی است. اسلام باید فهمیده شود. اسلام فقط آموزش معرفت نیست؛ #تحقق_عملی این معارف هم جزو اسلام است.
🔹 یک وقت اسلام را فقط اصول و فروع و ارزشها و سبک زندگی و آئین حکمرانی میدانیم که باید یاد بگیریم، لکن این بخشی از کارهای حوزهها است، بخشی از اسلام است.
🔸 بخش دیگر، #محقق کردن این حقایق در بطن زندگی مردم است. اسلام فقط توحید نیست، اسلام عبارت است از #استقرار_توحید_در_جامعه.
👈 شما موظفید بهعنوان عالم دین، اسلام را محقق کنید؛ این کاری است که امام بزرگوار کرد. #منشور_روحانیت را بخوانید امام به معنای واقعی کلمه حکیم بود و حکمت در رفتار او موج میزد. این کاری که حوزهی علمیه در زمان مبارزات اخیر انجام داد، درست وظیفهی حوزه بود. امام در رأس بود و طلاب و بزرگان حوزه همراهی میکردند.
🔹 طلبهی آن روز، هم میرفت مردم را #هوشیار میکرد و #بیدار میکرد و هم نیش خود را به آن کسی که باید بزند میزد.
🔺 حوزهی آن روز، آن کاری را که باید، کرد. امروز هم که نظام اسلامی تشکیل شده و ما منتظر تشکیل دولت اسلامی و جامعهی اسلامی و تمدن اسلامی هستیم، حوزه مسئولیت دارد. باید بنشینید و فکر کنید.
🔈 ۹۸/۲/۱۸
................................
📝مطالب مرتبط:👇
امام خمینی در پی تحقق اسلام
http://sharhhal.blog.ir/1398/01/20
کارکردهای روحانیت( دغدغه فهم-تبیین و تحقق دین)
http://sharhhal.blog.ir/1397/12/10
ایفای نقش حداکثری روحانیت و تحقق دین
http://sharhhal.blog.ir/1398/01/23-2