eitaa logo
شرح حال
1.2هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
135 فایل
کانال شخصی حمیدرضا باقری - طلبه (مقطع درس خارج) - نویسنده (کتاب‌های آقا‌روح‌الله - حاج‌آقا روح‌الله - لِله و...) @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/ayat_va_revayat https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح حال
✍️ معرفی مستند روزی روزگاری ترامپ (قسمت اول) ... ✅ پیش از این در ۳ قسمت به توالی رخ داده در دولت‌ها
✍️ معرفی مستند روزی‌روزگاری ترامپ (قسمت دوم) ... 📝 در معرفی قسمت اول از مستند «روزی‌روزگاری ترامپ» گفتم که بخواهیم یا نخواهیم نتیجه انتخابات آمریکا تاثیر بسیار زیادی بر ر‌أی مردم ایران در انتخابات‌ها دارد و دولت هم برای حل مشکلات خود امید بسیاری بسته است که ترامپ در دور دوم خود رأی نیاورد. برای بررسی احتمال رأی آوردن و نیاوردن ترامپ و نیز آشنایی بیشتر با انتخابات‌های آمریکا و وضعیت سیاسی اجتماعی این کشور دو مستند «روزی‌ روزگاری ترامپ» و «قصه فیل و الاغ» را نام بردم و قسمت اول از مستند "روزی‌روزگاری ترامپ" را معرفی کردم.👇 🔹https://eitaa.com/sharh_hal/1859 ✅ در قسمت دوم مستند «روزی‌روزگاری ترامپ» که ساخته گروه مستند سازی "ثریا" است به یک پیش‌بینی هم مشابه و هم متفافت از دولت نسبت به آینده دولت آمریکا مواجه می‌شویم. 🔸مشابه از این حیث که امکان رأی نیاوردن ترامپ با سه پرونده فساد انتخاباتی(نفوذ روسیه و همکاری با ترامپ در انتخابات)، فساد اقتصادی (فرار مالیاتی ترامپ) و فساد اخلاقی و مشکل اساسی زیر سوال‌ بردن بسیاری از بایدهای سیستم حاکمه آمریکا و نیز کنار زدن نیروهای پشت صحنه دولت آمریکا، بسیار زیاد است. 🔸و اما متفاوت از این حیث که نتیجه رأی نیاوردن ترامپ برخلاف انتظار دولت ما، نه روی کار آمدن دولتی دموکرات است بلکه به احتمال قوی فروپاشی آمریکا است، پس یا سیستم حاکمه با وجود همه مشکلات ترامپ با او راه می‌آید و یا ترامپ همه را با خود غرق خواهد کرد. ✅ ترامپ کسی است که نه اصالت دانشگاهی و نه خانوادگی و نه تربیتی دارد، کسی که مشغول عقده گشایی هست، کسی که همچون نیکسون با تئوری من مردی دیوانه هستم تا کنون کارهای خود را پیش برده است، کسی که دائما در حال کشیدن سیفون کاخ سفید و بیرون کردن نیروهای گذشته و حال است، کسی که نشان می‌دهد آن لیبرالیسیمی که قرار بود انتهای دنیا باشد در خود آمریکا هم خریدار ندارد. کسی که شکاف بین دشمنان و هوادارهای خود در آمریکا را هر روز جدی‌تر می‌کند و مسیری را دنبال می‌کند که "مایکل مور" نام مستند خود در مورد او را می‌گذارد: «آخرین رئیس جمهور آمریکا» 🔹لینک دانلود قسمت دوم از مستند «روزی‌روزگاری ترامپ»👇 https://www.namasha.com/v/gNmCSbiH 📌ادامه دارد... ................... 🔺به شرح حال بپیوندید:👇 http://eitaa.com/joinchat/2649292800Ccfe8a7cd9f
شرح حال
✍️ معرفی مستند روزی‌روزگاری ترامپ (قسمت دوم) ... 📝 در معرفی قسمت اول از مستند «روزی‌روزگاری ترامپ»
✍️معرفی مستند «قصه فیل و الاغ» (قسمت اول)... 📝 در معرفی مستند «روزی‌روزگاری ترامپ» کلام به اینجا رسید که دولت روحانی روی رأی نیاوردن ترامپ در دور دوم حساب زیادی باز کرده ولی ترامپ همانطور که خودش گفته کسی است که اگر بخواهند او را کنار بزنند، همه را با خود غرق خواهد کرد و آمریکا دچار آشوب خواهد شد.👇 🔹https://eitaa.com/sharh_hal/1859 🔹https://eitaa.com/sharh_hal/1860 ✅ اما چقدر این ظرفیت وجود دارد که آمریکا دچار بحران سیاسی و آشوب داخلی شود؟ برای بررسی این احتمال باید با سیستم انتخاباتی آمریکا بیشتر آشنا شویم، مستند «قصه فیل و الاغ» به کارگردانی "مهدی نقویان" به چگونگی سیستم انتخاباتی آمریکا با رقابت دو حزب اصلی جمهوری خواه با نماد فیل و حزب دموکرات با نماد الاغ، می‌پردازد. ✅ در واقع سیستم انتخابات آمریکا به نحوی تنظیم شده است که مردم هیچ‌گاه نمی‌توانند کاری علیه طبقه حاکم کنند و محکوم به پذیرش وضع موجود هستند ولو جنبش اعتراضی ۹۹ درصدی وال‌استریت راه بیاندازند بازهم محکوم به پذیرش سلطه یک درصد ثروت‌مند حاکم هستند الا اینکه طبقه محروم و معترض رهبری داشته باشند چون ترامپ و از اساس سلاح بدست بگیرند و دست به کشتار بزنند و البته در چنین فرضی بهترین اتفاق ممکن برای آمریکایی که پر سلاح‌ترین کشور دنیا است و به ازای هر ۱۰۰ نفر تقریبا ۸۹ سلاح وجود دارد، بازگشت به حالت قبل از اتحاد ایالات یعنی تبدیل شدن به ۵۰ ایالت‌ مستقل و... است. ✅ البته این اتفاق خیلی هم بعید نیست، چون در آمریکا هنوز که هنوز است افراد شناسنامه ملی ندارند بلکه هرکس فقط کارت شناسایی مخصوص ایالت خود را دارد و هر ایالت استقلال‌های خاص خود را دارد مثلا علاوه بر قوانین سراسری آمریکا هر ایالت مجلسی برای تصویب قوانین خاص خود را دارد و یا اینکه مردم فرماندار خود را نیز در هر ایلات مستقلا انتخاب می‌کند و...؛ رئیس جمهور در آمریکا در واقع یعنی رئیس اتحادیه است. ✅ توزیع قدرت در آمریکا چه در انتخاب رئیس جمهور و چه در قانون‌گذاری متناسب با جمعیت ایالات نیست و این احتمال ایجاد بحران و فروپاشی اتحاد ایالت‌های آمریکا را بسیار زیاد می‌کند. 🔸در آمریکا علاوه بر مجالس قانون‌گذاری هر ایالت، دو مجلس برای تعیین قوانین سراسری کشور وجود دارد یکی کنگره و دیگری سنا؛ هر قانونی که کنگره تصویب می‌کند، باید به تأیید نمایندگان سنا نیز برسد. اگرچه تعداد نمایندگان هر ایالت در کنگره بر حسب جمعیت ایالت‌ها است اما در مجلس سنا هر ایالت فقط دو نماینده دارد، می‌خواهد ایالت آلسکا به عنوان کم‌جمعیت‌ترین باشد یا ایالت کالیفرنیای پرجمعیت‌ترین و این اولین راه برای دور زدن آرای مردم و توزیع نامتناسب قدرت در قانون‌گذاری عمومی در آمریکا است. 🔸اشکال دیگر در عدم تاثیر گذاری مستقیم مردم در سرنوشت کشور و دموکراتیک نبودن انتخاب رئیس جمهور آمریکا است، در واقع آمریکا برای حفظ اتحاد ایالات مختلف شیوه‌ای پیچیده و غیر دموکراتیک را برای انتخابات خود برگزیده است. 🔸در آمریکا مردم به صورت غیر مستقیم نماینده خود را انتخاب می‌کنند، یعنی مردم به رئیس جمهور منتخب خود رأی می‌دهند اما ممکن است فردی غیر از منتخب آنها رئیس جمهور شود مثلا ترامپ چهارمین فردی در آمریکا است که با وجود اینکه رأی‌های مردمی به رقیب او بیشتر بود اما او با آرای نمایندگان "کالج الکترال" پیروز انتخابات می‌شود. 🔸 در واقع در سیستم انتخابات آمریکا طی چند مرحله تاثیر گذاری مستقیم مردم کم‌تر و کم‌تر می‌شود. هر حزب نمایندگانی به عنوان نمایندگان "کالج الکترال" را معرفی می‌کند و پس از مشخص شدن نتیجه آرای مردم به نماینده هر حزب مثلا "ترامپ یا هیلاری"، همه آراء مردم آن ایالت به سبد حزبی که نماینده او در انتخابات پیروز شده است می‌رود. یعنی مثلا ولو ۴۹ درصد مردم پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکا مخالف ترامپ باشند رأی همه آنها به نفع حزب پیروز مصادره می‌شود و این حزب پیروز است که باید نمایندگان مجلس الکترال را معرفی کند. 🔸اشکال دیگر و در انتخاب نمایندگان "کالج الکترال" نیز از دو حیث است: 🔺یکی اینکه آنها از نظر قانونی اجباری ندارند که به نماینده‌ای رأی دهند که تحت عنوان حمایت از او انتخاب شده‌اند البته طبق قانون داخلی ۲۴ ایالت در صورت عدم رای به نماینده حزب آنها بعدا مجرم شناخته می‌شوند ولو رأی آنها همچنان معتبر است. 🔺 دیگر اینکه تعداد نمایندگان کالج الکترال نیز به اندازه مجموع نمایندگان سنا (۲ نفر) و کنگره با هم است که همین امر تناسب تاثیر گذاری مردم در انتخابات بر اساس جمعیت را از بین می‌برد. 📌برای اطلاع جزئی‌تر از این اشکالات پیشنهاد می‌کنم حتما مستند مذکور را مشاهده کنید. 🔹لینک دانلود مستند «قصه فیل و الاغ»👇 http://tv3.ir/program/46320 📌ادامه دارد... ................... 🔺به شرح حال بپیوندید:👇 http://eitaa.com/joinchat/2649292800Ccfe8a7cd9f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅فیلم دست بوسی حضرت امام(ره)؛ 🔹این فیلم را مدت‌ها قبل یکی از دوستان برایم فرستاده بود و گفته بود فرق ایشان با شاه چیست؟ برای بوسیدن دست ایشان صف می‌کشیدند، برای بوسیدن دست شاه هم صف می‌کشیدند. 🔹همان موقع برای پاسخ به این سوال بحث مفصلی از منظر عقل و روایات، در عنوان "بوسیدن" انجام دادم ؛ 🔹بنا به روایات بوسیدن دست کسی چون امام خمینی(ره) مصداق عبادت خداوند است چون «قُبْلَةُ الْإِمَامِ الْعَادِلِ طَاعَة» و بوسیدن دست کسی چون شاه نه تنها حرام بلکه مصداق شرک است چرا که «قُبْلَةَ یَدِهِ‏ کَالصَّلَاةِ لَهُ‏». .................................. فایل کامل مربوط به بوسیدن و احکام آن👇 http://sharhhal.blog.ir/1397/11/30 ................... 🔺به شرح حال بپیوندید:👇 http://eitaa.com/joinchat/2649292800Ccfe8a7cd9f
شرح حال
✅فیلم دست بوسی حضرت امام(ره)؛ 🔹این فیلم را مدت‌ها قبل یکی از دوستان برایم فرستاده بود و گفته بود فر
🔸چرا امام اجازه می داد دستش را ببوسند؟🔸 تواضع، غذای ساده خوردن نیست. تواضع، «به وظیفه عمل کردن» است. اگر وظیفه انسان بالای مجلس نشستن است، همین ثواب را دارد. امام در دوره شاه از زندان آزاد شد. خدا رحمت کند برادرم آمده بود امام راحل را در این وضعیت دیده بود. گفت دو تا متکا این طرف و آنطرف امام گذاشته بودند. مردم می آمدند و دست امام را بوسه می زدند! امام دستش را نمیکشید! این تواضع است. چون وظیفهاش است. می خواهد قدرت خودش را به رژیم نشان بدهد. می خواهد ارادت مردم را به اینها نشان دهد. وگرنه این نیست که از دست بوسیدن لذت ببرد. وظیفهاش را انجام می داد. مأمون به امام رضا(ع) تکلیف کرد که ولیعهد باشد، حضرت گفت: این کار را از من نخواه. گفت: اختیاری نیست. می خواهی با من مقابله کنی؟ من هم نوع دیگری رفتار می کنم؛ یعنی تو را می کشم. حضرت کرهاً (از روی کراهت) قبول کرد. حالا ولیعهد شده، دو برادر بودند به نام حسن بن سهل و فضل بن سهل. اینها همه کارههای مأمون هستند. این وزیر ارشد می آید پیش امام رضا -پیش ولیعهد-. حضرت دارند با یکی از یارانشان صحبت می کنند. ایستاده جلوی درب. حضرت به حرفشان ادامه دادند. مدتها اذن (اجازه) داخل شدن به او نمی دهند. بعد حضرت می گوید کاری داری؟ اجازه می دهند که بیاید داخل. اما اذن نشستن را به او نمی دهند. ایستاده مطلبش را می گوید و حضرت جوابش را می دهند، می رود. دیگران نباید این کار را بکنند. برایشان خطرناک است. امام در یک تواضعی است نسبت به خدا که این گونه بی اعتنایی ها، او را متکبر نمی کند. او آنچنان ذلت باطنی دارد که این بی اعتنایی ها غرور برایش نمی آورد. آقای گورباچف، آقای شواردنادزه را فرستاده بودند که پاسخ پیام امام را به او بدهند. امام خیلی عادی آمد. این وقتی می خواست پیام را بدهد میلرزید. امام هم وقتی که این فرد پیام را ابلاغ کرد گفت: اینها جواب من نیست. دستش را به علامت رد حرکت می داد. گفت: اینها جواب من نیست، من میخواستم دری بر دنیای جدیدی روی شما باز کنم. ببین! پس اخلاق و تواضع و بندگی خدا کردن، حرف خدا گوش دادن است. تواضع، این است. باید نگاه کند ببیند تکلیف چیست؟ عمده این است که انسان وقتی میخواهد کاری کند حجت داشته باشد. @haerishirazi ............................. ✅مطلب مرتبط:👇 🔹فیلم دست بوسی حضرت امام(ره) https://eitaa.com/sharh_hal/1862 🔹فایل کامل مربوط به بوسیدن و احکام آن👇 http://sharhhal.blog.ir/1397/11/30 ................... 🔺به شرح حال بپیوندید:👇 http://eitaa.com/joinchat/2649292800Ccfe8a7cd9f
وقتی خنده‌های بی‌سبب و مکرر این جماعت را می‌بینم؛ وقتی خنده‌های حقیرانه این جماعت هنگامی که نیاز به جدیت داریم، را می‌بینم؛ همان‌ها که در مقابل نیروهای خودی جز جدیت از خود به خرج نمی‌دهند؛ وقتی می‌بینم ظریف وقتی به کشورهای خارجی سفر می‌کند تقریبا همیشه لبخند به لب دارد اما وقتی به مجلس می‌آید و با مردم خودمان صحبت می‌کند، کاملا متفاوت است. جز خودباختگی و احساس ذلت و حقارت این جماعت، مقابل این ظالمان و زورگویان چیزی نمی‌بینم. خدایا زمانه این جماعت بی‌عزت را پایان ده که طعم این بی‌عزتی بسیار تلخ است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙مهدی خزعلی در این فیلم می‌گوید: 🔺«امام برای مردم در دو اتاق ساده زندگی می‌کرده است اما واقع قضیه اینگونه نبوده و ایشان در باغی با چندهزار متر مساحت در پشت این خانه ساده،(باغ خسروشاهی) زندگی می‌کرده است.» 🔺«آن‌اتاق‌های ساده فقط برای ملاقات‌ها و مردم بود. واقعیت زندگی ایشان چنین نبوده است.» ⁉️آیا این قضیه صحت دارد؟ در پست‌های آینده به صحت و یا کذب آن خواهم پرداخت؛ 📝 اما اگر این مطلب کذب است چرا دفتر حفظ و نشر آثار امام در مقابل این تهمت و تحریف بزرگ امام برای نسل امروز ساکت است و هیچ واکنشی نمی‌دهد؟ چرا از او شکایت نمی‌کند و کذب سخنان وی را نشان نمی‌دهد؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 این کلیپ صوتی مربوط به جلسه‌ای با حضور فاطمه هاشمی دختر آقای هاشمی رفسنجانی در ۹ اسفند ۹۵ در دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب است؛ 🔹در این جلسه، دانشجویی به تفاوت‌های زندگی ساده امام و زندگی اشرافی آقای هاشمی اشاره می‌کند، اما فاطمه هاشمی در توجیه زندگی پدر خود، سبک زندگی ساده امام را زیر سوال می‌برد و می‌گوید: 🎙«آن خانه‌ای که می‌برند و به شما نشان می‌دهند آن خانه امام نیست. آن دفتری بود که امام برای ملاقات‌هایش از آن استفاده می‌کرد. من بیشتر از این وظیفه ندارم در رابطه با زندگی امام و خانواده امام توضیح دهم. خانه‌ای که امام برای آقای هاشمی انتخاب کرده بود ۵۷۰ متر بود ولی باغ‌هایی که در جماران دست امام بود بالای سه چهار هزار متر بود. شما واقعیت‌ها را نمی‌دانید.» در پست‌های آینده به صحت و یا کذب بودن این مطلب اشاره خواهم کرد؟ اما خوب است بدانیم واکنش دفتر حفظ و نشر آثار امام در مقابل این مطلب تنها ترتیب دادن یک مصاحبه با سایت جماران و ماست مالی کردن قضیه و تکذیب فاطمه هاشمی است. سایتی که سالانه بودجه‌های کلانی برای نشر آثار امام دریافت می‌کند آیا از خود نمی‌پرسد اگر کسی فایل صوتی این جلسه را گوش دهد نسبت به این مصاحبه چه قضاوتی خواهد کرد؟!👇 https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-582533
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹تصاویری از قدم زدن امام به همراه حاج احمدآقا در باغ خسروشاهی که متأسفانه بعد از صحبت‌های کسانی چون مهدی خزعلی و فاطمه هاشمی، جریان ضد انقلاب فیلم‌های آن را به عنوان محل اصلی زندگی امام منتشر نمود.👇 🔸https://eitaa.com/sharh_hal/1871 🔸https://eitaa.com/sharh_hal/1872 🔹اما واقعا جریان این باغ و حقیقت ماجرا چیست؟ 📌در پست‌های آینده بیشتر به این ماجرا خواهم پرداخت.
🔹تصویری هوایی از موقعیت حسینیه جماران و بیت امام در پشت آن و باغ خسروشاهی که از پشت بیت امام شروع می‌شود و تا بنای اصلی باغ ادامه دارد و امروزه با خرید شهرداری به مکانی عمومی با عنوان سرای محله تبدیل شده است.👇 http://jamaranema.com/Contents.aspx?ID=3 📌در پست‌های آینده بیشتر به این ماجرا خواهم پرداخت.
🔹پینج اینستای سرای محله یا همان باغ خسروشاهی مربوط به برنامه‌های اجرای شده در آن، همان جایی که مهدی خزعلی به دروغ، می‌گوید امام در آنجا زندگی می‌کرد!👇 https://www.instagram.com/jamarancc/ 🔹تصاویر کامل‌تر از باغ خسروشاهی👇 http://www.tehranpicture.ir/fa/album/2120/%D8%A8%D8%A7%D8%BA-%D8%AE%D8%B3%D8%B1%D9%88%D8%B4%D8%A7%D9%87%DB%8C
✍️جریان تحریف امام... 🔺 پیش از این وقتی نام "مهدی خزعلی" می‌آمد یاد این صحنه می‌افتادم که وی در ایام انتخابات ۹۶ طناب داری به دست گرفته بود و به جمعیت مخاطب خود می‌گفت: "مردم می‌دانید اگر رئیسی رأی بیاورد چه اتفاقی می‌افتد؟ سهم هرکس یک طناب دار است که به او هدیه می‌دهد!" 🔺اما امروز خود این مردم باید قضاوت کنند امروز که رئیسی، نه رئیس قوه مجریه بلکه، رئیس قوه قضائیه شده است مردم باید قضاوت کنند که این جماعت چطور آنها را فریب دادند. 🔺 اما این بار دروغگویی و فریبکاری مهدی خزعلی به شکل دیگر و البته تحریف بسیار بزرگ‌تری رخ می‌دهد، تحریف امام برای سیلی خوردن این ملت! برای جدا شدن نسل آینده از امام. 🔺در کلیپی که پیش از این از مهدی خزعلی منتشر نمودم وی عملا امام را به دو رویی و ظاهر سازی برای مردم متهم می‌کند و چنین وانمود می‌کند که ایشان در انظار مردم در خانه‌ای بسیار کوچک زندگی می‌کرده‌اند اما واقع قضیه این بوده است که در باغی با چندهزار متر در پشت این خانه متعلق به آقای خسروشاهی زندگی می‌کرده‌اند؟!👇 https://eitaa.com/sharh_hal/1871 🔺در کلیپ دیگری نیز که از فاطمه هاشمی منتشر نمودم وی در توجیه زندگی اشرافی خود می‌گوید: «خانه‌ای که امام برای آقای هاشمی انتخاب کرده بود ۵۷۰ متر بود ولی باغ‌هایی که در جماران دست امام بود بالای سه چهار هزار متر بود. شما واقعیت‌ها را نمی‌دانید.»👇 https://eitaa.com/sharh_hal/1872 ⁉️اما سوال اینجاست که وقتی این جماعت به طور رسمی و علنی دست به تحریف سلوک امام و شخصیت ایشان در انظار نسل جدید می‌زنند، چرا دفتر حفظ و نشر آثار امام که وظیفه ذاتی او با توجه به بودجه‌های کلانی که اخذ می‌کند شفاف‌سازی و پاسخ مستند است، ساکت می‌ماند!. 🔺در همین راستا در چند پست به توضیح سلوک حقیقی امام و منازلی که ایشان بعد از ورود به کشور در آن ساکن شدند و حواشی آن‌ها توضیحاتی خواهم داد.👇 🔹اولین و دومین اقامت‌‌‌گاه‌های امام پس از بازگشت به کشور https://eitaa.com/sharh_hal/1879 🔹منزل‌ امام در دربند (سومین اقامت‌گاه امام بعد از بازگشت به کشور)... https://eitaa.com/sharh_hal/1880 🔹 سکونت امام در جماران... ( قسمت اول و دوم) https://eitaa.com/sharh_hal/1884 https://eitaa.com/sharh_hal/1885 🔹شواهد سکونت امام در باغ خسروشاهی چیست؟... https://eitaa.com/sharh_hal/1886 🔹شواهد نقض ادعاهای هاشمی در مورد آیت‌الله بهجت و امام... https://eitaa.com/sharh_hal/1887
✍️ اولین و دومین اقامت‌‌‌گاه‌های امام پس از بازگشت به کشور ... ✅ حضرت امام(ره) وقتی در پاریس اقامت داشتند پیش از عزیمت به ایران از اطرافیان خود می‌خواهند که در جنوب تهران و محله محرومین برای ایشان خانه‌ای تهیه شود و تاکید می‌کنند که به بالای شهر نمی‌روند، خانه‌ای که نه اعیانی باشد و نه نو؛ ✅شهیدان مطهری، محلاتی و مفتح مأمور یافتن چنین خانه‌ای می‌شوند اما موفق به یافتن خانه‌ای که با مشخصات مدنظر امام و البته مناسب برای حضور ایشان باشد، نمی‌شوند و از این جهت که مدرسه رفاه که مکانی بزرگ و خالی و همچنین در اختیار شهیدان بهشتی و باهنر و هاشمی رفسنجانی بود را برای حضور موقت امام انتخاب می‌کنند.[۱] مدتی بعد از حضور امام در مدرسه رفاه نیز به علت کمبود جا مدرسه علوی در جوار این مدرسه نیز به آن ملحق می‌شود. ✅ آقای دکتر عارفی پزشک معالج امام، محل اقامت ایشان را چنین توصیف می‌کند: اتاق‌های کلاس درس مدرسه علوی با ساده‌ترین امکانات زندگی فرش شده بود. حضرت امام خمینی در اتاق محقری روی پتویی چندلاشده در گوشه اتاقی می‌نشستند و بر یک پشتی ساده تکیه می‌زدند. محل سکونت امام به قدری ساده بود که انسان را در بدو ورود به خود جذب می‌کرد. مردی که با دست خالی کاخ‌های طاغوتیان را به لرزه درآورده بود، در اتاقی فرمان‌روایی می‌نمود که در آن کم‌ترین امکانات رفاهی وجود داشت. [۲] ✅ یکی از همان‌ شب‌های اول حضور امام در مدرسه رفاه و علوی در اطراف این مدرسه تیراندازی‌ها زیاد می‌شود، اطرافیان از امام تقاضا می‌کنند که چون اینجا خطر دارد، اجازه دهید شما را به منزل دیگری در همین حوالی انتقال دهیم تا اگر اینجا را بمباران کردند جان شما در امان باشد، اما هرچه اصرار می‌کنند امام نمی‌پذیرند و می‌گویند: «هرکس نگران است و می‌ترسد برود، من این‌جا هستم.» ✅ هر روز در مدرسه رفاه و علوی فوج فوج جمعیت مردم در حمایت از امام و انقلاب و به شوق دیدار با ایشان به سوی این دو مدرسه می‌آمدند. فقط در یکی از دیدارهای مربوط به بانوان حدود ۶۰ نفر غش کرده بودند. خبرگزاری یونایتد پرس در روز چهاردهم بهمن اعلام کرده بود جمعیتی که در محدوده اقامت امام اجتماع کرده‌اند حدود چهار و نیم میلیون نفر بود. ✅ هنوز یک ماه از پیروزی انقلاب نگذشته بود که حضرت امام در دهم اسفند ۱۳۵۷ عازم قم می‌شوند، از آن جهت که منزل شخصی ایشان در محله‌ای قدیمی و با کوچه‌های تنگ قرار داشت مقرر می‌شود ایشان در منزل یکی از مبارزان و بازاریان قدیمی به نام "قاسم دخیلی" که ساختمان دو طبقه‌ای بود ساکن شوند. اما بعد از چند روز از حضور امام در این منزل ایشان متوجه می‌شوند که این منزل قبل از حضورشان به کس دیگری اجاره داده شده بوده است و به دلیل حضورشان، آن مستأجر قبلی را رد کرده‌اند. ✅ امام تا این مسأله را متوجه می‌شوند می‌گویند دیگر اینجا نمی‌مانم و بعد از آن به منزل آیت‌الله محمد یزدی می‌روند، خانه‌ای با حدود ۳۰۰ متر مساحت و نزدیک به مدرسه فیضیه که که محل دیدارهای عمومی امام در قم بود. در همین خانه بود که قائله طرفداران آقای شریعتمداری و اعضای حزب خلق مسلمان رخ می‌دهد، وقتی مردم قم از ماجرای تجمع آنها برای حمله به منزل امام مطلع می‌شوند با آنها درگیر می‌شوند و تظاهرات وسیعی علیه آنان رخ می‌دهد. ....................... 📝 ارجاعات: [۱] دو روز بعد از بازگشت امام و اسکان ایشان در مدرسه رفاه همسر ایشان و فرزندانشان نیز از فرانسه باز می‌گردند و در منزلی در چهار راه قنات ساکن می‌شوند. [۲] اقتباس از: گلی‌زرواره، غلامرضا، سیاحت خورشید(مهاجرت‌ها، مسافرت‌ها و اقامت‌گاه‌های امام خمینی(ره))، تهران، نشر هستی‌نما، ۱۳۸۵، صص: ۱۸۷ – ۲۱۸ و ثقفی، علی؛ بانوی انقلاب، خدیجه‌ای دیگر( زندگی نامه خانم خدیجه ثقفی همسر امام خمینی(ره))، چ اول، تهران، موسسه تنظیم و نشر آقای امام خمینی(س)، ۱۳۹۳ش. جهت اختصار برای مشاهده ارجاعت سندی، به آدرس پست زیر در وب‌لاگ شرح حال مراجعه فرمایید.
شرح حال
✍️ اولین و دومین اقامت‌‌‌گاه‌های امام پس از بازگشت به کشور ... ✅ حضرت امام(ره) وقتی در پاریس اقامت
✍️منزل‌ امام در دربند (سومین اقامت‌گاه امام بعد از بازگشت به کشور)... ✅ در بهمن ۵۸ یعنی بعد از قریب به ۱۱ ماه از حضور امام در قم، به علت عارضه قلبی ایشان را با آمبولانس به تهران می‌برند. امام در بیمارستان چون پرستارها هنوز پوشش اسلامی نداشتند از دکتر خود می‌خواهند پرده‌ها را بکشند و فقط خودشان به بالین ایشان بروند. در همین بیمارستان است که مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری بنی‌صدر در ۶ بهمن ۵۸ اجراء می‌گردد.[۱] فردای رفتن امام به بیمارستان رجایی، همسر امام نیز به تهران می‌آیند و به منزل پدری خود که در تهران بود می‌روند اما چون می‌خواستند همراه امام باشند از مسئولان می‌خواهند تا کنار اتاق امام در بیمارستان اتاقی را خالی ‌کنند و بانو ثقفی همسر امام، در آنجا مستقر می‌شوند. [۲] امام در ایامی که در بیمارستان بودند تاکید فراوانی داشتند که در طول درمان ایشان، فقط از پزشکان و استادان ایرانی استفاده شود. [۳] ✅ حضرت امام بعد از ۳۹ روز از بستری بودن در این بیمارستان بهبودی نسبی خود را بدست می‌آورند و در ۱۲ اسفند ۵۸ از بیمارستان مرخص می‌شوند. پزشکان تاکید می‌کنند به دلیل مشکلات جسمی ایشان باید در منطقه‌ای با هوای خوب اقامت نمایند و هوای قم و تهران برایشان مناسب نیست. به همین علت منزلی واقع در "دربند" بالای تجریش که سه طبقه داشت را برای ایشان اجاره می‌کنند؛ طبقه اول برای رفت و آمد مسئولین و حضور محافظین و طبقه دوم برای خانواده و طبقه سوم برای اسکان امام بود. چند روز بعد از ورود همسر امام به این خانه حاج‌احمدآقا نیز همراه خانواده خودشان، در اتاقی در طبقه دوم ساکن می‌شوند. ✅ این منزل در کوچه‌ای بن ‌بست بود که همین امر برای ملاقات‌های دسته جمعی و برگزاری مراسم‌ها مشکل بزرگی به وجود می‌آورد. امام هم از حضور در آن خانه گلایه داشت و مدام می‌فرمود: "این خانه اشرافی است و بیم آن دارم با آن انس بگیرم. در این مکان زیستن برایم بسیار دشوار است". البته این ساختمان چندان هم اشرافی نبود و فقط نمای آن سنگ بود و مقداری تعمیرات ظاهری داشت.👇 https://eitaa.com/sharh_hal/1881 حضرت امام به حاج‌آقا سید هاشم رسولی محلاتی می‌گویند: بروید منزلی مانند خانه پدرتان برای من تهیه کنید. خانه پدر آقای محلاتی خانه‌ای محقر در ده امام‌زاده قاسم بود؛ امام تهدید می‌کنند که اگر تا دو روز منزل جدیدی برای ایشان مشخص نشود به قم می‌روم. مرحوم سید احمدآقا چند روز فرصت می‌خواهند و بعد از چند روز مکانی به نام "باغ لاجوردی" واقع در خیابان "دربند" را که مناسب استقرار امام بود انتخاب می‌کنند اما امام اقامت در آن مکان را به دلیل مجلل بودن نمی‌پذیرند. و سرانجام بعد از تقریبا دو ماه و نیم سکونت امام در این منزل، منزل جماران برای حضور امام در نظر گرفته می‌شود. [۴] ....................... 📝 ارجاعات: [۱] ر.ب: گلی‌زرواره، غلامرضا، سیاحت خورشید، ص:۲۰۳-۲۰۶. [۲] بانوی انقلاب، خدیجه‌ای دیگر، ص: ۳۷۶. [۳] غلامعلی رجایی، برداشت‌هایی از سیره امام خمینی(س)، در خانواده ج ۱، ویرایش ۲، تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، ۱۳۷۶ش، ص: ۱۰۹، به نقل از دوایی منوچهر(پزشک معالج امام) کیهان ۱/۴/۷۴ [۴] ار.ب: بانوی انقلاب، خدیجه‌ای دیگر، ص: ۳۷۸-۳۷۹ و سیاحت خورشید، ص: ۲۰۸ -۲۰۹ و خاطرات خادمان و پاسداران امام خمینی(س)، تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، ۱۳۸۷ش، خاطره رضا فراهانی از پاسداران بیت امام، ص: ۱۲۶ و خاطرات آیت‌الله امام جمارانی http://jamaranema.com/Post.aspx?ID=58
محل سکونت امام در دربند، مردم در مقابل آن تجمع می‌کردند و حضرت امام از داخل بالکن طبقه سوم به احساسات مردم واکنش نشان می‌داد.
✍️سکونت امام در جماران... قسمت اول ✅حضرت امام در ۲۸ اردیبهشت ۵۹ به روستای جماران در همان منطقه سابق سکونت خود (شمیران)، می‌روند. ✅حجت‌الاسلام و المسلمین حاج سید مهدی امام جمارانی می‌گویند: 🔹یک روز حاج‌احمد آقا آمده بودند منزل ما تا برویم جای مناسبی برای سکونت امام بیابیم اما هرچه جستجو کردیم موفق نشدیم. ظهر در منزل با ایشان مشغول ناهار خوردن بودیم که به فرزند امام گفتم اگر منزل ما به دردتان می‌خورد این دو منزل کوچک اخوی و خواهرمان را با حسینیه یکی می‌کنیم تا بتواند خواسته‌های رهبر انقلاب را برآورده سازد. حاج سید احمد آقا برآوردی نمود و گفت خوب است ولی باید خانم بپسندد. خانم همان روز تشریف آوردند آنجا را دیدند و با اینکه خیلی مطلوبشان نبود به دلیل رضایت امام پذیرفتند. 🔹حسینیه هنوز تکمیل نبود و طی چهار روز تعمیراتی در آن صورت گرفت تا آماده گشت، ظرف این چهار روز مردم محل چراغانی باشکوهی کرده بودند. امام بعد از وارد شدن به منزل جماران بعد از مشاهده منزل و اتاق‌ها فرمودند: «منزل مناسب ما اینجاست، حالا راحت شدم چون این چندماه مدام در عذاب بودم.» 🔹با اینکه قرارداد اجاره تنظیم شده بود و میزان اجاره نیز در موعد مقرر پرداخت می‌شد امام قبل از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان دستور می‌دهند اعضای این دو خانه بیایند با من صحبت کنند تا خاطرم جمع شود که آیا صاحبان این جایی که در آن می‌مانم راضی‌اند یا خیر؟ حاج‌آقا جمارانی، برادرش و سایر اعضای خانواده آمدند، امام اول با مردها گفتگو نمودند و از آنها پرسیدند آیا شما راضی هستند؟ آنان خیلی تعارف کردند که شما به ما و فامل و محله ما افتخار داده‌اید و ... امام فرمودند این تعارف‌ها را کنار بگذارید و جدی بگویید آیا رضایت دارید یا خیر؟ تا اینکه آنها باز توضیح می‌دهند تا اینکه امام احساس می‌کنند واقعا راضی هستند. 🔹آنها می‌گویند به زن‌ها بگویید بیاییند. امام فرمودند: ممکن شما به چیزی در زندگی علاقه‌مند باشید و دوست نداشته باشید جای دیگر بروید. آنان نیز به سهم خویش اظهار رضایت کردند. آن‌گاه امام فرمودند: « حالا اینجا می‌مانم.» 🔹چون امام نباید از پله بالا و پایین می‌رفتند، منزل را به نحوی به حسینیه متصل کرده بودند که امام بدون بالا و پایین رفتن از پله‌ها بتوانند به قسمت مشخص شده برای نشستن ایشان در حسینیه جماران برای دید و بازدیدهای عمومی بروند. 🔹با استقرار امام در خانه جماران دیوارهای این مکان در مرحله گچ و خاک باقی ماند و کارهای روبنایی آن انجام نشد و تا حدود ده سال میزبان امام خمینی بود. دو منزل حدود ۱۵۰ متری به امام اختصاص داده شده بود، یک منزل برای دفتر امام و دیدارهای ایشان و یک منزل هم برای استفاده معمولی و استراحت ایشان بود. 🔹روزی با درخواست فیلم‌برداران برای تامین نور کافی و نصب پرژکتور اعضای دفتر امام شروع به تراشیدن قسمت‌هایی از سقف اتاق امام تا روی تیرآهن می‌شوند. اما امام با اطلاع از این مطلب بسیار ناراحت می‌شوند و آنها را مؤاخذه می‌کنند که چرا در منزل اجاره‌ای این تصرفات را کرده‌اند و قضیه منتفی می‌شود. 🔹یک روز امام مشاهده می‌کنند که بناها و کارگران مشغول گچ‌کاری حسینیه هستند و با عصبانیت از اتاق خود بیرون می‌آیند و می‌فرمایند: بگذارید من بمیرم، بعد شما این کارها را انجام بدهید. در همین فضای ساده بود که ادوارد شواردنادزه وزیر دومین ابرقدرت بزرگ جهان هنگام سخن به لکنت افتاد... .......................... 📝 اقتباس از: گلی‌زرواره، غلامرضا، سیاحت خورشید(مهاجرت‌ها، مسافرت‌ها و اقامت‌گاه‌های امام خمینی(ره))، تهران، نشر هستی‌نما، ۱۳۸۵، صص: ۱۸۷ – ۲۱۸ و خاطرات آیت‌الله امام جمارانی http://jamaranema.com/Post.aspx?ID=58
✍️سکونت امام در جماران... قسمت دوم 🔹اگرچه انتخاب منزل امام در جماران به صورت کاملا تصادفی و اتفاقی رخ‌داده بود اما پس از اقامت امام در آنجا رادیو آمریکا می‌گوید: بعد از حدود سه ماه تجسس و تفحص جایی را برای امام در نظر گرفته‌اند که از حملات هوایی مصون است. بعد از بیان این مطلب سپاه پاسداران تحقیقاتی در این زمینه می‌کند و به این نتیجه می‌رسد که در آنجا حملاتی هوایی کم‌تر موفق خواهد شد. مدتی بعد از طرف ارتش به جماران آمدند تا جایی را برای فرود هلیکوپتر فراهم آورند که اگر حادثه‌ای رخ داد بتوانند امام را بدون درنگ از آن مکان به جای دیگر انتقال دهند؛ امام متوجه صدای ماشین‌هایی که مشغول تسطیح زمین نزدیکی محل اقامتشان بودند، شدند و پرسیدند چه می‌کنند؟ ماجرا را می‌گویند. امام به مقام معظم رهبری که آن زمان نماینده ایشان در ارتش بودند را می‌خواند و می‌گویند: راضی نیستم چنین کاری صورت گیرد. هر شرایطی که پیش بیاید من به هیچ جا نخواهم رفت و راضی نیستم. به همین خاطر نیز کار ساخت مکان برای فرود آمدن بالگرد تعطیل می‌شود. 🔹مدتی بعد در ایام جنگ نیروهای ارتشی شروع به ساختن مکانی با بتون آرمه برای حفاظت از امام در حملات هوایی می‌شوند تا در صورت حملات هوایی امام به آنجا پناه ببرند. اما امام دستور می‌دهند آنجا را نسازید که به آنجا نخواهم رفت ولی آنها گوش نمی‌دهند و می‌سازند اما امام حتی یک بار هم به آنجا نمی‌روند. 🔹یک شب که حملات هوایی رخ داده بود به ایشان می‌گویند دست کم به آن پناهگاهی که ساخته‌اند بروید. اما ایشان جواب می‌دهند: «هیچ فرقی بین من و آن پاسداری که سرکوچه نگهبانی می‌دهد وجود ندارد، اگر او جانش محترم است، جان من هم محترم است و سوگند می‌خورند که: والله بین از بین رفتن خودم و آن پاسدار هیچ تفاوتی قائل نیستم!» .......................... 📝 اقتباس از: گلی‌زرواره، غلامرضا، سیاحت خورشید(مهاجرت‌ها، مسافرت‌ها و اقامت‌گاه‌های امام خمینی(ره))، تهران، نشر هستی‌نما، ۱۳۸۵، صص: ۱۸۷ – ۲۱۸ و خاطرات آیت‌الله امام جمارانی http://jamaranema.com/Post.aspx?ID=58
✍️شواهد سکونت امام در باغ خسروشاهی چیست؟... ✅ حکایت سکونت امام در باغ خسروشاهی دارای روایت‌‌‌های متعارضی است که باید با قرائن مختلف آنها را محک زد. در مجموع ۵ گزارش مختلف و در واقع متحد مبنی بر سکونت امام در باغ خسروشاهی وجود دارد. 🔺یکی نقل "مهدی خزعلی" در ۷ فروردن ۹۸ در یک گفتگوی تلوزیونی در شبکه‌های ضد انقلاب بود؛ https://eitaa.com/sharh_hal/1871 🔺دیگری قول "فاطمه هاشمی" در دفاع از اشرافیت خانه پدر خود؛ https://eitaa.com/sharh_hal/1872 🔺و سومی کلیپی از شهرداری تهران که بعد از رویکار آمدن دولت اعتدال پروژه تبدیل کردن باغ خسروشاهی به سرای محله را در دستور کار قرار داد و در کلیپی که در این موضوع تهیه کرده است صرفا با نشان دادن تصویر ساختمانی ادعا می‌کند امام در این بنا سکونت داشته‌اند. 🔺چهارمی نیز فیلمی از قدم زدن امام در باغ خسروشاهی؛ https://eitaa.com/sharh_hal/1873 ✅ اما هیچ کدام این ۴ گزارش‌ از نظر ارزش تاریخی و سندی برای آن مدعی چندان قابل اعتنا نیستند الا پنجمین مورد که گزارش خود آقای هاشمی رفسنجانی است و در واقع همه موارد دیگر دنباله‌های سخن ایشان است. ✅ آقای هاشمی در اوج درگیری‌های سیاسی انتخابات ۸۸ و در یک مصاحبه مطبوعاتی در ۱۶ خرداد ۱۳۸۸، در مورد خانه امام خمینی در قم و محل سکونت ایشان در جماران می‌گویند: 🔺 «اگر در بحث خانه، می‌خواهید عمل امام را ملاک قرار دهید، باید بگویم آن موقعی که امام در قم زندگی می‌کردند، خانه‌ای داشتند که منزل ما، مقابل آن بود. خانه ما و هیچ یک از طلبه‌های قم، شبیه خانه امام نبود. ایشان خانه بزرگی داشتند که بعد از ازدواج حاج آقای مصطفی، گوشه‌ای از آن را جدا کردند و عملاً تبدیل به دو خانه با اتاق‌های بزرگ شد.» 🔺 «گاهی که به خانه‌های بعضی از آقایان می‌رفتیم و بعد به منزل امام می‌آمدیم، می‌دیدیم که تفاوت خیلی زیاد و چشمگیر بود. یعنی چیزی که ما در آنجا دیدیم.» 🔺 «زمانی هم که به تهران آمدند، خانه‌ای که ما به آنجا می‌رفتیم و شما دیدید. بله، به همین شکل ساده بود. اما وقتی به دو طرف این خانه نگاه می‌کنید، دو باغ بزرگ می‌بینید. یکی از این باغ‌ها، متعلق به خسروشاهی بود که 14000 متر وسعت و سه چهار قنات آب دارد. در این باغ چند ساختمان وجود دارد که امام با توصیه پزشکان (به خاطر ناراحتی قلبی که داشتند) به یکی از ساختمان‌ها که قدیمی بود، رفتند.» 🔺 «آن طرف تر، یک ساختمان نقلی قشنگی وجود داشت که حاج احمدآقا در آن زندگی می‌کردند. در طرف دیگر آن، ساختمانی بود که محافظین و خدمه ایشان در آن زندگی می‌کردند. البته بعد از فوت امام(ره) خواستند مرا به آنجا ببرند که قبول نکردم و به جای من، آقای موسوی خوئینی‌ها رفتند.» 🔺 «باغ دومی، باغ سزاوار بود که از باغ‌های قدیمی بود. سزاوار در گذشته، وکیل مردم قم بود. (این باغ الان متعلق به مرقد امام است) این باغ هم درخت‌های بسیار زیاد، استخر و امکانات دیگری داشت که یکی از درب‌های آن به خانه امام راه داشت. ما در این باغ پناهگاهی برای امام ساختیم تا اگر بمباران شد، به آنجا پناه ببرند. البته امام هیچ وقت به پناهگاه نرفتند. ولی ما می‌بایست وظیفه خودمان را انجام می‌دادیم.» 🔺 «بنابراین با توجه به شرایط سیاسی زمان، مناسب نبود که مردم در آن باغ با امام ملاقات داشته باشند. گاهی برای جلسه به آنجا می‌رفتیم. یعنی فضا این‌گونه بود. یک مسئله بسیار مهم دیگری وجود دارد که باید استدلال دیگری برای آن داشته باشیم و آن، این است که اگر ما از مردم بخواهیم از نعمت‌های خداوند استفاده نکنند، در آینده چه آثاری بر توسعه کشور و جامعه خواهد گذاشت؟! این مسئله‌ای است که باید روی آن کار شود. اگر خودمان استفاده کنیم و به مردم توصیه کنیم که استفاده نکنند، خسارت بسیار جدی در پی خواهد داشت. از زمان طلبگی که علمای قم را شناختم، همه آنها دارای یک بیرونی و یک اندرونی بودند. باید هم می‌داشتند، چون مردم نباید برای دیدن این آقایان، پیش زن و بچه آنها بروند. آقای بهجت که از زاهدترین علمای ما بود، در منزلی زندگی می‌کردند که متعلق به یکی از آقازاده‌های پول دار قم بود. زمانی که ما طلبه بودیم، این منزل جز بهترین خانه‌های قم بود. اینکه می‌گویم از بهترین خانه‌های قم بود، واقعاً اغراق نیست. این خانه یک حیاط بسیار زیبا با اتاق‌ها و سالن‌های خوب داشت.» ................................. 📌ادامه دارد...
شرح حال
✍️شواهد سکونت امام در باغ خسروشاهی چیست؟... ✅ حکایت سکونت امام در باغ خسروشاهی دارای روایت‌‌‌های مت
✍️شواهد نقض ادعاهای هاشمی در مورد آیت‌الله بهجت و امام... ✅ در پست قبل به مصاحبه آقای هاشمی و ادعای ایشان مبنی بر زندگی امام در باغ خسروشاهی، اشاره کردم. 👇 https://eitaa.com/sharh_hal/1886 ایشان در آن مصاحبه نه تنها امام را متهم به دورویی و تفاوت زندگی شخصی و آنچه به مردم نشان داده می‌شده است، می‌کند، در مورد آیت‌الله بهجت نیز چنین ادعاهایی را تلویحا مطرح می‌کند. ✅ امروز قسمت‌های مربوط به زندگی آیت‌الله بهجت از این مصاحبه را برای یکی از نزدیکان آیت‌الله بهجت که سال‌ها با ایشان ارتباط داشته‌اند و از زندگی اندرونی و بیرونی ایشان بلاواسطه، مطلع بودند، خواندم؛ ✅ گزیده‌هایی از این مصاحبه آقای هاشمی در مورد زندگی آیت‌الله بهجت چنین است: 🔺«آقای بهجت که از زاهدترین علمای ما بود، در منزلی زندگی می‌کردند که متعلق به یکی از آقازاده‌های پول دار قم بود. زمانی که ما طلبه بودیم، این منزل جز بهترین خانه‌های قم بود. اینکه می‌گویم از بهترین خانه‌های قم بود، واقعاً اغراق نیست. این خانه یک حیاط بسیار زیبا با اتاق‌ها و سالن‌های خوب داشت.» 🔺« بعد از انقلاب خانه را از آن آقازاده گرفتند و به آقای بهجت برای زندگی دادند.» 🔺«بیرونی آقای بهجت، قبلاً خانه خدمه آنجا بود. وقتی من نزد ایشان رفتم، در همان بیرونی یکدیگر را ملاقات کردیم. ولی زندگی‌شان در همان خانه عقبی بود. البته نظرشان این‌گونه نیست. منتها از لحاظ جامعه، اینها فکر می‌کنند اگر مردم وارد آن خانه اصلی (اندرونی) می‌شدند و فضای آنجا را می‌دیدند، دیگر کسی زهد ایشان را قبول نمی‌کرد.» ✅ از آن بنده خدا که استاد ما هستند، پرسیدم آیا این مطالب صحت دارد؟ ایشان بسیار نارحت شدند و گفتند اینها کذب محض است و بعد از آن چند خاطره از ساده زیستی، زهد و مردمی بودن، آیت‌الله بهجت در نقض آن را برایم گفتند و شماره کسی که ۱۲ سال خادم آیت‌الله بهجت بوده است و در منزل ایشان حضور داشته‌اند را به من دادند و گفتند از ایشان می‌توانید شواهد بسیار زیادی برای اثبات کذب بودن این سخنان آقای هاشمی به صورت مستند بگیرید. ✅ اگر فرصتی داشتم ان شاء الله شواهد خاطرات کذب آقای هاشمی در مورد آیت‌الله بهجت را مستند خواهم کرد اما قبل از آن به شواهد نقض ادعای ایشان در مورد سکونت امام در باغ خسروشاهی می‌پردازم؛ ✅ یکی از پاسداران بیت امام به نام "رضافراهانی" در خاطرات خود مطالبی می‌گوید که نشان می‌دهد امام برخلاف ادعای آقای هاشمی در منزل خودشان بوده‌اند و خود صاحب این باغ نیز در منزل خود زندگی می‌کرده است: 🔹در جماران حاج‌آقا خسروشاهی همسایه حضرت امام بود و یادم هست که امام رضوان‌الله تعالی علیه چندبار فرمودند که بروید به آقای خسروشاهی بگویید بیاید من می‌خواهم ایشان را ببینم. من می‌رفتم و به حاج‌آقا خسروشاهی خبر می‌دادم. ایشان می‌آمد و با آقا ملاقات می‌کرد. آقا در آن ملاقات می‌فرمودند: از اینکه ما همسایه شما هستیم و شما را اذیت می‌کنیم معذرت می‌خواهیم، چون پاسدارهای من پشت دیوار شما باعث زحمت و دردسرتان هستند. (آن ایام پاسدارها بین دیوار خانه امام و منزل آقای خسروشاهی قدم می‌زدند) چند بار هم از درخت خانه آقای خسروشاهی گردو به حیات خانه امام افتاد که حضرت امام شخصا آنها را جمع می‌کردند و از دیوار به آن طرف می‌انداختند. [۱] ✅ ایشان در جای دیگری از خاطرات خود می‌گوید: 🔹آن ایام من به منزل آقای خسروشاهی که در کنار منزل امام واقع بود زیاد می‌رفتم چون ایشان تنها بود و زن و بچه‌اش آنجا نبودند. او بود و دو سه باغبانش. من علاقه به گل و گیاه داشتم و همین رفت و آمدهایم زمینه‌ای شد بر اینکه تکثیر کردن و شیوه‌های کاشتن گل را یاد بگیرم. چون بعضی از گل‌ها را باید قلمه زد و پیوند داد. لذا من برای چیدن گل از ایشان اجازه می‌گرفتم و ایشان می‌گفت از نظر من مانعی ندارد. شما هرچقدر که می‌خواهید از باغچه من گل بچینید؛ می‌خواهید پیوند بزنید یا تکثیر کنید در همه حال من راضی هستم و اشکالی وجود ندارد. ایشان حتی می‌گفت که چند شاخه گل هم بچینید و برای امام ببرید. لذا گاهی اوقات من چند شاخه گل می‌چیدم و یا به منزل حاج‌احمد آقا می‌آوردم یا به حضرت امام می‌دادم. آن را داخل لیوان می‌گذاشتم و در بیت امام آن را روی تلوزیون کوچک(۱۴ اینچ) خانه‌اشان می‌گذاشتند. [۲] ...................... 📝 ارجاعات: [۱] خاطرات خادمان و پاسداران امام خمینی(س)، تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، ۱۳۸۷ش، خاطره رضا فراهانی از پاسداران بیت امام، ص: ۱۵۴. [۲] همان، ص: ۱۴۸. 📌ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺دروغ‌پردازی‌های شبکه‌های ضد انقلاب علیه حضرت امام، به دنبال اکاذیب، "مهدی خزعلی"، "فاطمه هاشمی" و خود "آقای هاشمی رفسنجانی"؛ ✅ برای مشاهده فیلم‌ها و فایل‌های این دروغ‌پردازی‌ها و نیز اسناد کذب بودن این شبهه به پست‌های زیر مراجعه کنید.👇 🔹اولین و دومین اقامت‌‌‌گاه‌های امام پس از بازگشت به کشور https://eitaa.com/sharh_hal/1879 🔹منزل‌ امام در دربند (سومین اقامت‌گاه امام بعد از بازگشت به کشور)... https://eitaa.com/sharh_hal/1880 🔹 سکونت امام در جماران... ( قسمت اول و دوم) https://eitaa.com/sharh_hal/1884 https://eitaa.com/sharh_hal/1885 🔹شواهد سکونت امام در باغ خسروشاهی چیست؟... https://eitaa.com/sharh_hal/1886 🔹شواهد نقض ادعاهای هاشمی در مورد آیت‌الله بهجت و امام... https://eitaa.com/sharh_hal/1887 🔹مصاحبه کامل آقای هاشمی در سایت خود ایشان؛ https://eitaa.com/sharh_hal/1888
✍️ماجرای فیلم حضور امام در باغ خسروشاهی چیست؟... ✅ یکی از شواهدی که جریان ضد انقلاب برای القای شبهه اقامت امام در منزل خسروشاهی منتشر می‌کند، فیلم حضرت امام و حاج احمد است که در باغ خسروشاهی مشغول قدم زدن هستند،👇 https://eitaa.com/sharh_hal/1873 ✅ اما این فیلم نه تنها هیچ دلالتی بر اقامت ایشان در باغ ندارد و صرفا حضور امام برای قدم زدن را نشان می‌دهد، بلکه در خود فیلم مشخص است که حضرت امام بعد از اتمام قدم زدن از طریق دربی کوچک از این باغ خارج می‌شوند و به مکان دیگری می‌روند که همانطور که در تصویر هوایی مشخص است همان بیت ایشان است.👇 https://eitaa.com/sharh_hal/1875 ✅در گزارشی که ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ در روزنامه همشهری با عنوان «باغ خسروشاهی» منتشر گردیده، آمده است: «خسروشاهی این باغ را در اختیار امام(ره) قرار داده بود تا ایشان بتوانند در این باغ قدم بزنند. حضرت امام(ره) برخی اوقات در این باغ با حضور عده‌ای اندک نمازجماعت هم اقامه می‌کردند». ✅ "سید رحیم میریان" یکی از پاسداران بیت امام(ره) خاطره‌ای نقل می‌کند که مربوط به سال (۶۶ یا ۶۷) می‌باشد و گویای این است که حضور حضرت امام در باغ خسروشاه به صورت موردی و با اجازه خود صاحب باغ بوده است. ایشان می‌گوید: «یک شب مردم محل میهمان سفره افطاری حضرت امام بودند. یادم هست که آن روز در حیاط منزل امام جا نبود لذا سفره را در باغ آقای خسروشاهی پهن کردند. حضرت امام نماز مغرب و عشا را خواندند و رفتند و ما سفره را پهن کردیم و افطاری دادیم. البته از آن دو سال یک شب را در همین خانه و دو شب دیگر را در باغ آقای خسروشاهی سفره پهن کردیم.» [۱] همچنین بنا به تصریح یکی دیگر از پاسداران بیت ایشان به نام "رضافراهانی" ایشان هیچ‌گاه از همان منزل جماران خارج نشدند و در جای دیگری سکونت نکردند.[۲] ⁉️ سوالی که باید از آقای هاشمی به عنوان اولین جاعل خاطره سکونت امام در باغ خسروشاهی، پرسید این است که چطور بنا به تصریح خودتان در مصاحبه مذکور👇 https://eitaa.com/sharh_hal/1888 https://eitaa.com/sharh_hal/1886 این امام که حتی برای در امان ماندن از موشک‌ها در طول جنگ (تحت این عنوان که چنین جایی برای همه مردم نیست و فرقی بین من و سایر مردم وجود ندارند)،[۳] حتی حاضر نیستند پناه‌گاه ساخته شده برای خودشان را هم ببینند، حاضر شده‌اند به خاطر توصیه پزشکان در باغ خسروشاهی اقامت کنند! مگر حضور در منزل اجاره‌ای "آیت‌الله امام جمارانی" چه آسیبی برای سلامتی ایشان داشت؟ ✅ این امام همان کسی است که "حجت‌الاسلام سید محمد باقر حجتی" نقل می‌کنند: یک بار که خداوند رحمان به این بنده توفیق عنایت فرمود که به دست بوسی امام تشرف حاصل کنم، آن جناب در سرمای سوزان در رواق کوچک خانه خود روی یک صندلی کهنه نشسته بوند و سرمای آزار دهند جماران دست و صورت ایشان را تقریبا از سرخی به کبودی متمایل ساخته بود. علت را جویا شدم که چرا وسیله گرم کننده‌ای در این سرمای سخت و فضای باز نزد ایشان گذاشته نمی‌شود؟ پاسخ شنیدم که امام می‌خواهند با مردم هم‌درد باشند.[۴] ............................ 📝ارجاعات:👇 [۱] خاطرات خادمان و پاسداران امام خمینی(س)، تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، ۱۳۸۷ش، ص: ۵۱. [۲] همان، ص: ۱۵۵. [۳] سید رحیم میریان از پاسدارن بیت امام می‌گوید امام در پاسخ اصرارهای زیاد برای حضورشان در پناه‌گاه پاسخ داده بودند: «اگر موشکی به جماران اصابت کند و در کنار من پیرزنی شهید شود و من در پناهگاه باشم ‌و آسیبی نبینم فردا تاریخ درباره من چه قضاوتی خواهد کرد؟ آیا نمی‌گویند خمینی برای خودش پناهگاه ساخت اما آن پیرزن پناهگاه نداشت؟ من نه جواب خدا را می‌توانم بدهم نه جواب ملتم را. شما بروید برای همه افراد این مملکت پناهگاه ساختید آن وقت من هم به پناهگاه می‌روم.» همان، ص: ۴۱. [۴] برداشت‌هایی از سیره امام ج ۱، چ ششم، ۱۳۸۵، ص: ۱۲۶. ................... 🔺به شرح حال بپیوندید:👇 http://eitaa.com/joinchat/2649292800Ccfe8a7cd9f
🔹محل سکونت امام خمینی در پشت حسینیه جماران و دفتر ایشان، متعلق به آیت‌الله امام جمارانی که حضرت امام به صورت اجاره نشین در آن سکونت داشتند. 📌جهت مشاهده تصاویر بیشتر به لینک زیر مراجعه فرمایید👇 http://sharhhal.blog.ir/1398/07/07-2
✍️توضیح نظر رهبری در مورد قمه زنی... ✅ یکی از سؤال‌هایی که هر سال در ایام عزاداری اباعبدالله، مورد توجه قرار می‌گیرد، تمایزات عزاداری صحیح و شایسته با عزاداری باطل و ناشایست است. ✅ آنچه عمده فقها در شرایط عزاداری مطرح نموده‌اند یکی "وهن مذهب نبودن" است و دیگری "وارد نشدن آسیب معتنا به" و ضرر جدی به بدن است. یعنی ممکن است در هر مکان و فرهنگی، مردم به نوعی در مصیبت خود عزاداری کنند، یک جا به سر و سینه خود بزنند، یک جا سنگ برهم بکوبند، یک جا خود را کاه وگلی کنند و... هر آنچه مردم در فرهنگ‌های مختلف در مصیبت‌های خود انجام می‌دهند، اگر دو شرط مذکور را نداشته باشد انجام آن در عزای اباعبدالله جایز است. ✅ یعنی این عزاداری به حکم ثانوی: 🔹اولا نباید موجب "وهن مذهب" شود، یعنی دیگران وقتی آن را می‌بینند شما را که به عنوان یک مناسک دینی، این کار را انجام می‌دهید تحقیر یا تمسخر نکنند. 🔹 ثانیا نباید موجب وارد شدن "ضرر معتنا به" بر بدن شود، یعنی ضرری که به صورت متعارف مردم به آن توجه می‌کنند و آن را بی‌اهمیت نمی‌شمارند. ✅ از جمله اشکالاتی که عمده فقها به برخی عزاداری‌ها همچون تیغ‌زنی و قمه‌زنی گرفته‌اند به حکم ثانوی و به علت تطبیق این عناوین کلی برآنها است. اما موافقان قمه‌زنی یا تیغ‌زنی نیز در پاسخ می‌گویند چون این کارها به حکم اولی حرام و باطل نیست ما کاری می‌کنیم که موجبات تطبیق حکم ثانوی بر آن بوجود نیاید مثلا می‌رویم به صورت خصوصی در خانه قمه می‌زنیم و کسی نمی‌بیند که وهن مذهب رخ دهد و یا به نحوی قمه را می‌زنیم که برای بدن ضرر که ندارد هیچ بلکه موجب حجامت سر شده و مفید نیز هست. ✅ اما رهبری بر خلاف عمده فقها حرف دیگری می‌زنند، ایشان می‌گویند: قمه زنی و تیغ زنی به حکم اولی حرام است و مصداقی از بدعت، سخن ایشان بر این اساس است که وقتی به فرهنگ‌های مختلف نگاه می‌اندازیم مثلا به صورت متعارف برخی در عزای بستگان خود بر سر و سینه می‌زنند یا برخی به خود کاه می‌زنند و... و خلاصه مردم در فرهنگ‌های مختلف کارهایی را تحت عنوان عزاداری انجام می‌دهند و حال که صدق عنوان عزاداری بر آن صورت گرفت پس به حکم اولی انجام آن به عنوان عزاداری دینی برای امام حسین(ع) نیز جایز است و البته اسلام هم قیدهایی به آن اضافه می‌کند مثلا موجب وهن نبودن یا دارای ضرر نبودن. ✅ اما هیچ‌جا مشاهده نمی‌کنیم که مردم در عزای اطرافیان خود تیغ بزنند، قمه بزنند و یا قفل بر بدن بزنند و... پس به حکم اولی این امور عزادری که محسوب نمی‌شود، هیچ بلکه بدعت و اموری وارد شده در دین است و جایز نیست و نوبت به حکم ثانوی هم نمی‌رسد. 🎙حضرت آقا در ۱۷ خرداد ۱۳۷۳ در آستانه محرم در جمع روحانیون استان "کهکیلویه و بویر احمد" می‌فرمایند:👇 🔹«قمه زدن هم از كارهاى خلاف است ... نمى‏شود در مقابل اين كار غلط، سكوت كرد .... كار غلطى است كه عدّه‏اى، قمه به دست بگيرند و به سرِ خودشان بزنند و خون بريزند. كجاى اين حركت، عزادارى است؟! البته، دست بر سر زدن، عزادارى است. 🔹شما بارها ديده‏ايد كسانى كه مصيبتى برايشان پيش مى‏آيد، بر سر و سينه خود مى‏كوبند. اين، نشانه عزادارى؛ امّا شما تا به حال، كجا ديده‏ايد كه فردى به خاطر رويكرد مصيبت عزيزترين عزيزانش، با شمشير بر مغز خود بكوبد و خون جارى كند؟ كجاى اين كار، عزادارى است؟! قمه زدن، سنّتى جعلى است. از امورى است كه مربوط به دين نيست و بلاشك، خدا هم از انجام آن راضى نيست. 🔹علماى سَلَف، دستشان بسته بود و نمى‏توانستند بگويند: اين كار، غلط و خلاف است. امروز، روز حاكميت اسلام است و روز جلوه اسلام است. نبايد كارى كنيم كه آحاد جامعه اسلامى برتر، يعنى جامعه محبّ اهل بيت عليهم السلام كه به نام مقدّس ولى عصر أرواحنا فداه، به نام حسين بن على عليه السلام و به نام امير المؤمنين عليه السلام مفتخرند، در نظر مسلمانان و غير مسلمانان عالم، به عنوان يك گروه آدم‏هاى خرافىِ بى‏منطق، معرّفى شوند .... قطعا اين، يك بدعت است.» ................... 🔺به شرح حال بپیوندید:👇 http://eitaa.com/joinchat/2649292800Ccfe8a7cd9f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیا تغییر بعضی از روش‌های عزاداری از قبیل بدعت و تحریف و مانند این، عناوین ممنوعه هست یا حتی ابداع روش‌های جدیدتر هم جایز است؟ در پست قبل به ملاک حضرت آقا برای حرمت قمه زنی به بدعت بودن آن اشاره کردم، اما آیا هر بدعتی حرام است؟ در پست بعد به آن خواهم پرداخت.
شرح حال
✍️توضیح نظر رهبری در مورد قمه زنی... ✅ یکی از سؤال‌هایی که هر سال در ایام عزاداری اباعبدالله، مورد
✍️معیار بدعت بودن یک سنت جدید چیست؟... ✅ در پست با عنوان « توضیح نظر رهبری در مورد قمه زنی» اشاره کردم که حضرت آقا قائل به حرمت قمه زنی به حکم اولی به علت بدعت بودن آن هستند. ایشان در این مورد می‌فرمایند: « شما تا به حال، كجا ديده‏ايد كه فردى به خاطر رويكرد مصيبت عزيزترين عزيزانش، با شمشير بر مغز خود بكوبد و خون جارى كند؟ كجاى اين كار، عزادارى است؟! قمه زدن، سنّتى جعلى است. از امورى است كه مربوط به دين نيست... قطعا اين، يك بدعت است.»👇 https://eitaa.com/sharh_hal/1892 ✅ عمده احکام دین به امور کلی که مصادیق متعدد دارند تعلق گرفته است، مثلا تعظیم شعائر الهی واجب شده است و یکی از این شعائر الهی، عزاداری برای اهل بیت است اما اینکه کدام سبک برای عزاداری باشد؟ در دین گفته نشده است و ما نمی‌توانیم بگوییم این سبک خاص جزو دین است. ✅ حداکثر این است که برخی از مصادیق عزاداری توسط خاندان اهل بیت انجام شده و یا در زمان اهل بیت توسط افرادی انجام شده و مورد تأیید آنها قرار گرفته است یا از آن نهی نشده است؛ اما سبک‌های عزادای که بعدها پدید آمده است و در مورد آنها سخنی گفته نشده است، چه؟ ✅ در تعریف بدعت گفته شده است: «ادْخالُ فِى الدّينِ ما لَيْسَ فِى الدّين» یعنی آن‌چیزی که در دین نیست را در دین وارد کنیم و بگوییم این جزو دین است. نه تنها قمه زنی بلکه هر امر دیگری حتی مثلا صلوات فرستادن در هنگام حضور فلان عالم یا برگزاری دعای کمیل در شب‌های جمعه و... هم که به خصوصه از طریق شارع حکمی برای آن مشخص نشده است اگر بخواهد به نفسه مصداق حکم شارع و جزو دین دانسته شود، انجام آنها مصداق بدعت و حرام خواهد بود. ✅ در پستی که از آیت‌الله مصباح آوردم، ایشان به این پرسش پاسخ می‌دهند که آیا هر نوآوری و ابداع در روش‌های عزاداری مصداق بدعت و حرام است؟ خلاصه توضیح ایشان این می‌‌شود که در شرع روش خاصی برای عزاداری تشریع نشده است. یک روش‌هایی بین همه عقلاء برای عزادری بوده است که آنها تأیید شده، یک روش‌هایی هم نبوده که بعدها کسانی اینها را ابداع کرده‌اند و به جهت عقلائی بودن آن روش‌ها و اینکه خلاف شرعی در آنها نبوده مورد تأیید علما قرار گرفته است.👇 https://eitaa.com/sharh_hal/1893 ✅پس باید گفت بدعت به معنای نوآوری در دین همیشه حرام نیست بلکه آن بدعتی حرام است که: 🔹یا اینکه کسی بگوید این عمل خاص مثلا قمه زدن در عزاداری که دین در مورد خصوص آن ساکت است، به نفسه جزو دین است؛ در این فرض فرقی نمی‌کند که آن عمل چه چیزی باشد، حتی صلوات فرستادن در حالت خاصی و یا نماز خاصی خواندن نیز اگر دین در مورد آن ساکت باشد و بخواهد به اسم دین انجام شود، مصداق بدعت و حرام است. 🔹یا اینکه آن عمل خاص و جدید، نه به نفسه بلکه از این جهت که مصداق یک عنوان مورد تأیید شارع است مثلا عزاداری، بخواهد انجام شود، در این صورت: اولا باید تطابق آن عنوان کلی مورد تأیید شارع بر این فعل خارجی خاص واضح باشد؛ و ثانیا از جهات مختلف عناوین حرام دیگری بر آن تطابق نکند؛ ✅ قمه زنی از سنت‌های جدیدی بوده است که هم از جهت تطابق عنوان عزاداری متعارف ناس بر آن به علت غیر عقلائی بودنش اشکال وجود دارد و هم از جهاتی چون وهن مذهب و آسیب وارد شدن به بدن، پس درست این است که بگوییم قمه زنی به حکم اولی و از باب بدعت بودن حرام است همانطور که رهبری فرموده‌اند، نه اینکه به حکم اولی جایز و به حکم ثانوی حرام است؛ چون سنت جدیدی است که تحت عنوان یک امر دینی صورت می‌گیرد و ملاکات لازم برای تأیید و تطابق بر آن امر دینی را ندارد. ................... 🔺به شرح حال بپیوندید:👇 http://eitaa.com/joinchat/2649292800Ccfe8a7cd9f