✍️ خوششانسی رئیسی یا سنت الهی...
✅ مکه در منطقهای بیابانی و تقریبا بدون محصول بود و درآمد مردم آنجا عمدتا از راه تجارت تأمین میشد. یک پای تجارت مردم مکه سفر آنها به دیگر سرزمینها بود و پای دیگرش سفر مردم دیگر سرزمینها به مکه.
اما مدتی پس از فتح مکه و مسلط شدن حکومت اسلامی پیامبر بر این شهر، حکم الهی نجس بودن غیر مسلمانان و همچنین حرمت راهدادن آنها به مسجد الحرام صادر شد.
✅ با صدور این حکم الهی عملا تعامل با غیر مسلمانان سخت و محدود میشد و تجارت مردم مکه آسیب جدی میدید!
برخی نگران شدند و شاید اعتراض کردند که پس تجارت ما چه میشود؟
التزام به این حکم الهی ما را به فقر و بدبختی میاندازد.
✅ خداوند در پاسخ به این نگرانیها در قرآن در ادامه همین حکم الهی به صورت کلی به آنها وعده داد که نگران نباشید از فقر نترسید به زودی خداوند شما را مستغنی میکند، خداوند بسیار دانا به همه چیز و حکیم است.
👈«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلا يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرامَ بَعْدَ عامِهِمْ هذا وَ إِنْ خِفْتُمْ عَيْلَةً فَسَوْفَ يُغْنيكُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ إِنْ شاءَ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ حَكيمٌ (۲۸ - التوبه)»
✅ در روایتی ذیل این آیه آمده است که پیامبر فرمود به خدا قسم اگر بمانم مشرکان را از همه جزیرة العرب اخراج میکنم.
✅ خداوند برای عمل به وعده خود، به چند شکل مختلف تنگی معیشتی که به آن واسطه برای مردم مکه و مسلمانان رقم میخورد را جبران نمود.
🔻مهمترین آنها قرار دادن حج مستحب و واجب برای همه مسلمانان به عنوان یکی از ارکان مهم اسلام بود و به این واسطه، جمعیتهای گسترده همیشه به سمت این شهر میآمدند و تجارت در این شهر رونق چند برابر گرفت و این رونق نیز به واسطه افزایش جمعیت مسلمانان روز به روز بیشتر میشد.
🔻یکی دیگر خود برخی احکام حج مثل لزوم قربانی کردن در حج بود که به گشایش مالی مردم شهر کمک میکرد و گوشت قربانی هم به مصرف فقرا و مردم همان شهر میرسید.
🔻یکی دیگر از گزینهها در آیه بعد یعنی «۲۹ توبه» آمده است و آن دستور به جنگ با اهل کتاب تا وقتی که حاضر به پرداخت جزیه شوند بود.
✅ این روزها که به واسطه اتفاقات بینالمللی از تحریمها و فشارها بر کشورمان کاسته شده است و قیمت نفت هم بالارفته است، کسانی میگویند شانس رئیسی بلند است و شانس روحانی کوتاه بود، اینها اولین اشتباهشان همین است که دست خدا را نمیبینند و ماجرا را به یک شانس تقلیل میدهند. در حالی که واقعا ما چیزی به اسم شانس در عالم نداریم، حتی یک برگ درخت هم بدون اراده و خواست خدا از شاخه نمیافتد.
✅ اگر شما به دنبال مسیر اتکاء به خدا و عمل به دستورات او رفتی خداوند علیم و حکیم میداند چطور برای شما تنگیهای پیش آمده در مسیر بندگیاش را جبران کند. ای کاش این درسهای روزگار را با چشم عبرت بین میدیدیم.
✅ آن چیزی را که آنها به آن شانس میگویند، خدا نتیجه تقوا مینامد:
👈 وقتی برادران یوسف به او گفتند مگر تو يوسفى؟ گفت: من يوسفم، و اين برادر من است، خدا بما منت نهاد، این سنت خداست که هر كه تقوا پیشه کند و صبور باشد، خدا پاداش نیکوکاران را تباه نمىكند.
«مَنْ يَتَّقِ وَ يَصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لا يُضيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنينَ (۹۰ - یوسف)»
👈 در احکام طلاق در قرآن آمده است یا با هم به خوبی رفتار کنید و زندگی را ادامه دهید یا اگر طلاق میگیرید، در طلاق هم به خوبی رفتار کنید و حقوق یکدیگر را ضایع نکنید و بدانید اگر به خدا و روز قیامت ایمان داشته باشید و تقوای خدا پیشه کنید خداوند راه نجاتی از گرفتاریها پیش روی شما میگذارد.
«وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً (۲ – الطلاق)»
در چند آیه بعدش همین مطلب را با بیان دیگری میگوید:
« وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْرا (۴ –طلاق)»
📌 خلاصه که نتیجه تقوا در هر زمینهای همین گشایش است فرقی نمیکند زندگی فردی باشد یا اجتماعی یا سیاست و روابط بین الملل!
https://eitaa.com/sharhe_hal
........
مطالب مربوط:
روحانی در قله بدشانسی، رئیسی در اوج خوششانس👇
https://www.khabaronline.ir/news/1609400
هدایت شده از مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی
🔸 دگرگون شدن کاربری های تفریحی در نظام عمران و شهرسازی اسلامی
✅ در الگوی مطلوب نظام عمران و شهرسازی کاربری های تفریحی دگرگون می شود.
به خلاف غرب که عبادت را در خانه برده است و تفریح را به خیابان آورده است؛ ممکن است در اسلام تفریح را ببرید در خانه و عبادت را به خیابان بیاورید. مسجدتان توسعه پیدا کند، پارک و تفرجگاهتان برود در مقیاس مسکونی و مسکنتان با فضای سبز و محیط تفرج برای خانواده توسعه پیدا کند
چرا؟؟؟
چون آنجا فرد محور است، اینجا خانواده محور است. وقتی احکام اسلام در حال توضیح دادن مقیاس هایی مثل حیاط یا فضای سبز درون منزل یا بحث نگهداری حیوانات و طیور یا ترجیح بازی بچه ها با خاک و حیوانات کوچک و امثال این ها می باشد؛ به یک نیاز حقیقی برای یک هویت جمعی احترام می گذارد.
چون در اسلام این جا مبنا اینست که خانواده با هم باشند با هم تفریح کنند نه این که یکی از آنها به سینما برود، یکی برود پارک، یکی برود یک فضای تفریحی مورد علاقه اش مثل گیم نت و امثال این ها،
✅ وقتی شما بر این مبنا حرکت کردید، نتیجه این می شود که در شهر شما به جای این که پارک ها بزرگتر بشوند و واحدهای مسکونی کوچک بشوند، واحدهایش بزرگ تر می شود و پارک ها کوچکتر می شوند. به جای این که مکان های مجتمع تفریحی داشته باشید خانه هایی با ظرفیت فرح و نشاط بالاتر خواهید داشت.
📚درس فقه نظام عمران و شهرسازی - مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی
#فقه_نظام_عمران_و_شهرسازی
🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی
🌐 feqhehokoomati.ir
💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
شرح حال
🔸 دگرگون شدن کاربری های تفریحی در نظام عمران و شهرسازی اسلامی ✅ در الگوی مطلوب نظام عمران و شهرسازی
برخی از چکیدهها و نکات دو درس فقه نظام عمران و شهرسازی و فقه فرهنگ استاد صرامی را که پیش از این معرفی کردم در کانال مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی میتوانید دنبال کنید.
پیشنهاد میکنم از فقههای مضاف مثل این دو فقه که در عین نگاه تخصصی دایره شمول گستردهای نسبت به موضوعات مختلف دارد، غفلت نکنید.
✍️ دیگر استدلال هیچ کس برایش مؤثر نیست...
🎙مرحوم آیتالله حائری شیرازی:
«انسان اگر مسخره کرد امری را، از آن امر محروم میشود. انسان راه فهمیدن حقایق برایش باز است، تا موقعی که حقایق را استهزا نکرده. اگر در دلش حقایق را استهزا کرد، دیگر استدلال هیچ کس برایش مؤثر نیست. منافق میشود. بازی میکند با مسائل. بازی میکند با اشخاص. تفریح میکند با اشخاص. و سقوط میکند. قلب میمیرد. و خودش هم فکر میکند که از همه زرنگتر است. فکر میکند که دیگران سفیهاند در این قضیه.
قرآن به صراحت گفته که «قالُوا أَ نُؤْمِنُ كَما آمَنَ السُّفَهاءُ (البقره - ۱۳)» بعضیها هستند که پیروان امام امت را، در دلشان سفیه میدانند. خُل میدانند. زود باور میدانند. وقتی به آنها میگویند تو هم بیا به این موج بپیوند، میگوید مثل این خُلها؟ مثل این سفیهها، این دیوانهها؟ بعد میگوید: «أَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهاءُ وَ لكِنْ لا يَعْلَمُونَ (البقره - ۱۳)»، سفیه خودشان هستند.»
https://eitaa.com/sharhe_hal
رفتار قابلتقدیر قاری سبزواری در مسابقات بینالمللی قرآن کریم | رتبهٔ نخست مسابقات، حق من نیست!
🔸پس از اعلام نتایج مسابقات بینالمللی و اعلام نام «محمدرضا جاهدینیا» از سبزوار بهعنوان رتبهٔ اول در رشتهٔ حفظ کل، این حافظ قرآن که میدانست داوران متوجه اشتباه خود نشدهاند، اعتراض کرد و اعلام کرد «حق من، رتبهٔ اول نیست» که پس از بازبینی، نام او در بین سه نفر اول هم نبود.
🔸محمدرضا جاهدینیا از سبزوار بهعنوان نمایندهٔ ایران در رشتهٔ حفظ کل قرآن کریم، در سیوهشتمین دوره از مسابقات بینالمللی قرآن کریم شرکت کرده بود.
🔸گفتنی است این قاری سبزواری، حافظ و قاری برتر بینالمللی و دارندهٔ مقام اول رشتهٔ حفظ و قرائت در کشور از نخبگان قرآنی دیار سربداران است.
🔰برگزاری مسابقه حکمتهای مهدوی در بیان آیت الله حائری شیرازی
⏰ زمان مطالعه: 55 دقیقه
🔺این مسابقه، با محوریت «حکمتهای مهدوی» که برگرفته از بیانات آیت الله حائری شیرازی است برگزار میگردد.
📚 جهت شرکت در این مسابقه، فایل pdf مسابقه را از لینک زیر دریافت نموده و پاسخنامه دیجیتال را تکمیل نمایید:
حکمتهای مهدوی
پاسخنامه دیجیتال
🗓 مهلت شرکت در مسابقه: تا پایان 13 فروردین1401
⭐️ قرعه کشی : 14 فروردین 1401
🔸جوایز:
14 دوره از کتب آیت الله حائری شیرازی شامل: دوره چهار جلدی تمثیلات، تعلق، تفکر، مربی و تربیت، تربیت دینی کودک، آیینه تمام نما
💠دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حائری شیرازی
@haerishirazi
000.pdf
898.4K
🔰 فایل pdf حکمتهای مهدوی در بیان آیت الله حائری شیرازی
جهت شرکت در مسابقه پاسخنامه دیجیتال را تکمیل نمایید
پاسخنامه دیجیتال
@haerishirazi
به مناسبت ایام زیارت مناطق جنگی و اردوهای راهیان نور پیشنهاد می کنم این یاداشت را مطالعه بفرمایید.
https://sharhhal.blog.ir/1397/12/23
✍️ چه شد که مسیرم را عوض کردم!
🔰 دیشب با یکی از دوستانم صحبت میکردم، در صحبتها پرسید میدانی چه شد من متحول شدم؟
گذشتهاش را من دیده بودم، تصویر برجستهای که از گذشتهاش در ذهنم بود شرینی پخش کردنش به مناسبت برنده شدن تیم محبوبش و رقصیدنش در اوایل جوانی در عروسی برادرش بود. خلاصه یکی از همین معمولیهای جامعه ما بود که کار و زندگیشان را میکنند و عشق و علایقه آنها فلان تیم فوتبال یا بازیگر و ورزش و هنر و... است.
🔰 اما حالا یک حزبالهی واقعی است، دغدغه اقتصادیاش این است که کار تولیدی بکند تا توصیه رهبری در زمینه تولید زمین نماند، کتابهای مختلف عرفانی و اخلاقی امام را خوانده، کتابهای شهید مطهری را خوانده، هر شب در مسجد است و دغدغههای سیاسی دفاع از انقلاب و کارهای فرهنگی دارد و... حتی مدتی هم تلاش داشت طلبه شود ولی شرایطش اجازه نداد.
⁉️ تحولش یکباره بود و میخواست برایم بگوید چه شد متحول شده است؟ برای من هم سوال بود که چه شد این بنده خدا متحول شد و با تحول او خانواده و برادرانش هم متحول شدند.
🔰 گفت یک روز اتفاقی در کتابخانهای بودم چشمم به یک کتاب افتاد که نوشته بود «تفسیر سوره حمد امام خمینی(ره)»، کتاب را برداشتم و مشغول خواندن شدم.
وقتی این کتاب را خواندم دو چیز را فهمیدم:
👈 یکی اینکه غیبی در این عالم است و همه چیز این دنیا و محسوساتی که ما میبینیم نیست.
👈 دوم اینکه این دنیا و آنچه ما در آن غرق شدهایم، در مقابل آن عالم غیب هیچ است و در این عالم خیلی خبرها است که ما بیخبریم.
این مغز و جوهری بود که من را گرفت و یک باره ترمز کشیدم و مسیرم را عوض کردم.
⁉️ حالا من از او پرسیدم چه شد که این توفیق ترمز کشیدن را پیدا کردی؟ همین هم اتفاقی نیست؟ به این هم فکر کردهی؟
🔰 فکری کرد و گفت فکر میکنم آن هم دو علت داشته!
👈 یکی اینکه من از بچگی همیشه عشق امیرالمؤمنین(ع) در قلبم بوده است.
👈 یکی هم اینکه با اینکه گاهی رفقای خوبی نداشتم و خیلی جاها و شرایط را تجربه کردم اما همیشه در هر شرایطی نمازم را ترک نکردم.
https://eitaa.com/sharhe_hal
✍️ معنای انقلابی
🎙 آیتالله حائری شیرازی:
🔻« قالُوا لا ضَيْرَ إِنَّا إِلى رَبِّنا مُنْقَلِبُونَ (الشعراء - ۵۰)» گفتند هیچ ضرری مهم نیست ما منقلب شدهایم بهسوی خدا، این معنی انقلابی در قرآن است، میخواهد بگوید انقلاب این است که ساحری نان خور فرعون و تملق گوی او چنین دگرگون شود که در مقابل تهدیدهای فرعون به او بگوید «لاضیر» ضرری نیست، این انقلاب است و این چنین انسانی انسان انقلابی است این چنین جامعهای جامعه انقلابی است، انقلاب از دید قرآن یعنی انقلاب الی الله یعنی خدایی شدن یعنی تا دیروز بود که این برای ما تهدید بود ولی حالا که من انقلابیام برایم این تهدیدها تهدید نیست، اینکه تو را بهسوی خدا میفرستم که تهدید نیست کسی که شوق ملاقات پروردگار را دارد تو تهدیدش میکنی که میفرستیاش بهسوی پروردگار؟!
https://eitaa.com/sharhe_hal