قانون خدمت نیمهوقت بانوان چیست ومشمول چه کسانی است؟
قانون نحوه خدمت نیمهوقت بانوان، مصوب دهم آذر ماه ۱۳۶۲واصلاحات بعدی آن
ماده ۱ – در اجرای بندهای ۱ و ۲ از اصل ۲۱ قانون اساسی، بانوان کارمند رسمی و ثابت وزارتخانهها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و شهرداریها و نیروهای مسلح و مؤسساتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است، میتوانند در صورت موافقت وزیر یا بالاترین مقام مؤسسه متبوع خود، از خدمت نیمه وقت استفاده نمایند.
رعایت شرط رسمی و ثابت بودن، در مورد بانوان کارمندی که فرزند معلول با درجه معلولیت شدید و خیلی شدید دارند که به تشخیص سازمان بهزیستی کشور رسیده باشد، الزامی نیست.
ماده ۲ – خدمت نیمه وقت خدمتی است که ساعات کار آن طبق مقررات این قانون، نصف ساعات کار مقرر هفتگی وزارتخانه و مؤسسات مربوط باشد.
نحوه و ترتیب انجام خدمت نیمه وقت، بر اساس ساعات کار وزارتخانه و مؤسسه ذیربط و طبق نظر بالاترین مقام مسئول دستگاه تعیین خواهد گردید و در هیچ مورد کمتر از نصف ساعات کار مقرر هفتگی وزارتخانه و مؤسسه و شرکت مربوط نخواهد بود.
ماده ۳ – کارمندانی که از خدمت نیمه وقت استفاده میکنند، نصف حقوق گروه و پایه و یا حقوق ثابت و فوقالعاده شغل و یا مزایای شغل و یا عناوین مشابه دیگر و فوقالعادهها و مزایایی که به طور مستمر پرداخت میشود به آنان تعلق خواهد گرفت، و لیکن فوقالعادههای محل خدمت، بدی آب و هوا و محرومیت از تسهیلات زندگی از محدودیت مذکور مستثنی بوده و به طور کامل پرداخت میشود.
ماده ۴ – میزان حقوق و مزایایی که بر اساس مقررات این قانون به کارمندان نیمه وقت تعلق خواهد گرفت، مشمول مقررات مربوط به حداقل پرداختی به کارکنان شاغل دولت نخواهد بود.
ماده ۵ – حداقل استفاده از خدمت نیمه وقت، یک سال میباشد و در مورد مشمولین طرحبندی مشاغل معلمان کشور تاریخ انقضاء خدمت مزبور مقارن با اتمام سال تحصیلی خواهد بود.
ماده ۶ – کارمندان پیمانی و غیر ثابت دستگاههای اجرایی، مشمول مقررات این قانون نیستند و استفاده مستخدمین رسمی و ثابت از این قانون، موکول به پایان یافتن خدمت آزمایشی یا مشابه آن خواهد بود.
ماده ۷ – سنوات خدمت نیمه وقت بانوان از لحاظ سابقه خدمت لازم برای بازنشستگی و استفاده از حقوق وظیفه یا مستمری، به طور کامل محسوب خواهد شد لیکن در احتساب حقوق بازنشستگی و وظیفه یا مستمری و نیز دریافت پایه این گونه کارمندان (علاوه بر مدت خدمت تمام وقت) نصف مدت خدمت نیمه وقت منظور و محسوب خواهد گردید. کسور بازنشستگی یا حق بیمه مربوط به سهم کارمندان مزبور به نسبت حقوق و مزایایی که بر اساس این قانون به آنان تعلق میگیرد، کسر و به صندوق مربوط واریز خواهد شد.
تبصره – سنوات خدمت نیمه وقت بانوان به شرط پرداخت کسور بازنشستگی و حق بیمه به نسبت تمام حقوق گروه و پایه یا حقوق ثابت و فوقالعاده شغل و یا عناوین مشابه تا سه سال از لحاظ حقوق بازنشستگی در حکم خدمت تمام وقت محسوب میشود.
محدودیت سه سال در مورد بانوان کارمندی که فرزند معلول دارند لازمالرعایه نمیباشد.
سنوات خدمت نیمهوقت بانوانی که دارای فرزند معلول هستند به شرط پرداخت کسور بازنشستگی و حق بیمه مربوط به کارفرما و کارمند توسط فرد متقاضی به نسبت تمام حقوق گروه و پایه و یا حقوق ثابت و فوقالعاده شغل و یا عناوین مشابه مازاد بر سه سال از لحاظ حقوق بازنشستگی در حکم خدمت تمام وقت محسوب میشود.
نیروهای قراردادی و شرکتی متقاضی استفاده از این قانون به شرط پرداخت حق بیمه خود و سهم کارفرما میتوانند از این قانون استفاده نمایند.
ماده ۸ – دوران استفاده از مرخصی استحقاقی طبق مقررات مربوط به کارمندان تمام وقت بوده و فقط میزان حقوق و فوقالعاده شغل و نیز سایر مزایای مستمر این گونه مستخدمین نصف مبالغ مربوط به کارمندان تمام وقت خواهد بود.
ماده ۹ – مدت استفاده از مرخصی استعلاجی و زایمان برای بانوان مشمول خدمت نیمه وقت مانند کارمندان تمام وقت خواهد بود و در آن مدت از لحاظ حقوق و مزایا تابع مقررات مربوط به خدمت نیمه وقت خواهند بود.
ماده ۱۰ – سنوات خدمت کارمندان نیمه وقت و ارتقاء گروه به نسبت نصف سوابق تجربی مقرر در طرح طبقهبندی مشاغل و یا مقررات مربوط محاسبه خواهد گردید.
ماده ۱۱ – در صورتی که کارمندان نیمه وقت قبل از پایان مدت خدمت نیمه وقت در خواست انجام خدمت تمام وقت را بنمایند در صورت ضرورت و موافقت وزارتخانه و مؤسسه مربوط خدمت نیمه وقت آنان به خدمت تمام وقت تبدیل خواهد گردید و در هر حال خدمت نیمه وقت کمتر از یک سال نخواهد بود.
مرجع پاسخگویی به سوالات بازنشستگان عزیز:
۱_ بازنشستگان کشوری:
۰۲۱۲۵۰۰ از ساعت ۸ الی ۱۶
۲_ بازنشستگان لشکری:
۰۹۶۲۱ ساعات اداری
۳_ بازنشستگان تامین اجتماعی:
۱۴۲۰ فعال ۲۴ ساعت
.
حقوق وظيفه همسر مستخدم متوفى پس از ازدواج مجدد چگونه خواهد بود ؟
_ هيأت عمومى ديوان عدالت ادارى طى دادنامه شماره ١١٢٣مورخه ۱۳۸۶/۱۰/۲ اعلام نظر نموده است كه مستمرى اين افرادنبايستى قطع شود.
متن رأى هيأت عمومى ديوان عدالت ادارى بشرح ذيل ميباشد.
_ مطابق بند(ت)ماده ٨قانون استخدام كشورى عيال دائمى متوفى تازمانى كه شوهر اختيار نكرده درزمره وراث قانونى، ذيحق به دريافت حقوق وظيفه شناخته شده بود.ليكن حسب ماده قانون اصلاح پاره اى ازمقررات مربوط به حقوق ۴ بازنشستگى، بانوان شاغل ، خانواده ها و ساير كاركنان مصوب١٣٧٩ عبارت (( تا زمانى كه شوهر اختيارنكرده باشد )) ازمتن بند(ت)ماده فوق الذكر حذف شده و درنتيجه همسر مستخدم متوفى پس ازازدواج ازتاريخ ١٣٧٩/١/١ ذيحق به دريافت حقوق وظيفه سهم خود اعلام شده است.
https://eitaa.com/sharvand_S
مسئول خسارت ناشی از حوادثی كه بر اثر چالههای خيابان و پيادهروها ايجاد میشود بر عهده کدام نهاد است؟
مستند به بند ۱۴ از ماده ۵۵ قانون شهرداری مصوب ۱۳۳۴ با الحاقات و اصلاحات بعدی:
شهرداری وظیفه پر کردن چالههای معابر عمومی را دارد و اگر اقدام به بازسازی این چالهها نکند و همین علت باعث شود از این طریق اسیبی به فردی وارد شود، شهرداری مسئول خواهد بود
مثلا شهروندی در هنگام عبور از خیابان در چالهای بیافتد و دچار شکستگی پا یا دست شود، میتواند به استناد همین ماده که شهرداری موظف به پر کردن چالههای خیابان بوده است و در انجام وظیفه خود کوتاهی کرده است ، دیه و کلیه خسارات وارد شده را از شهرداری مطالبه كند
https://eitaa.com/sharvand_S
.
توقیف اموال دستفروشان توسط ..........
...... حق توقیف اموال دستفروشان را ندارد.
با توجه به تبصره 1 بند 2 ماده 55 قانون شهرداری، در مورد رفع سد معبر وظیفه شهرداری فقط آزاد کردن و رفع سد معبر میباشد
و اجازه توقیف و نگهداری اموال را ندارد.
پس از رفع سد معبر وظیفه حفظ و نگهداری اموال به عهده صاحب مال است و شهرداری در این خصوص دخالتی ندارد.
هر نوع برخورد فیزیکی با اشخاص سدمعبر کننده و تخریب اموال آنها قابل پیگیری میباشد
همسایه رو به رعایت فاصله قانونی در ساختوساز ملزم کنین!!!!
مطابق ماده 100 قانون شهرداریها و مقررات ملی ساختمان، رعایت حریم و فاصله قانونی در ساختوساز الزامی است. در صورت عدم رعایت، میتوان به کمیسیون ماده 100 شهرداری یا مراجع قضایی شکایت کرد.
هدایت شده از مهدی ملکی
5.14M
موضوع بابک زنجانی و ترک فعل ها
مهدی ملکی
https://eitaa.com/joinchat/1130365114Cb3a94aec90
گروه اندیشه ورزی ؛
« مکتب حاج قاسم »
لطفا با استفاده از لینک , دوستان اندیشمند خود را به گروه «آتش به اختیار , جهاد تبیین در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب و ایجاد کرسی های آزاد اندیشی مردمی » دعوت نمائید.
شرایط سهم دختر از حقوق پدر فوت شده
مطابق قانون جدید مستمری بگیران ( مصوب سال 1391 ) ، فرزند دختر، بدون محدودیت سنی از حقوق پدر فوت شده خود، بهرهمند میشوند. تنها در دو حالت، حقوق او قطع خواهد شد که این دو حالت، عبارتند از: داشتن شوهر و اشتغال وی.
قطع شدن مستمری با ازدواج موقت دختر
طبق قانون فرزندان دختر در صورت نداشتن شوهر مستحق دریافت مستمری هستند چنانچه ازدواج موقت دختر ثبت شود و قابل استعلام باشد مستمری قطع خواهد شد.
نکته مهم : ازدواج همسر متوفی تاثیری در دریافت مستمری ندارد .
کارگران شاغل در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مشمول مقررات قانون کار هستند یا خیر؟
برابر ماده 2 مقررات اشتغال نیروی انسانی، بیمه و تامین اجتماعی در مناطق آزاد تجاری صنعتی جمهوری اسلامی ایران، کارکنان شاغل در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مشمول قانون کار نیستند و مشمول تصویبنامه شماره 334330/ث25ک مورخ16/3/73 اکثریت وزرای عضو شورای عالی مناطق آزاد هستند. در موارد اجمال و ابهام و سکوت مقررات منطقه ای، مانند عیدی و پاداش و حق سنوات به استناد دادنامه شماره 366 مورخ1397/3/8 هیات عمومی دیوان عدالت اداری، مقررات قانون کار اعمال خواهد شد.
جدول قطع یارانه نقدی براساس مجموع درآمد اعضای خانوار
اعلام شاخصهای 6 گانه حذف یارانه نقدی
با رعایت ملاحظات اجتماعی و به صورت تدریجی و برپایه وسعسنجی که شامل 6 شاخص است، اقدام به حذف یارانه نقدی پردرآمدها خواهد کرد.
https://eitaa.com/sharvand_S
رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص عدم انحصار افزایش سنواتی تولد فرزند سوم تا پنجم به کارمندان
دادنامه شماره ۱۴۰۳۳۱۳۹۰۰۰۲۲۱۶۶۹۰ مورخ ۱۳/۹/۱۴۰۳ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری
پیام رأی:
نامه مدیر کل دفتر توسعه منابع انسانی و امور اداری شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران توانیر مبنی بر افزایش سنوات تولد فرزند سوم تا پنجم مستخدمین، ابطال شد.
رأی هیأت عمومی
برمبنای بند (پ) ماده ۱۵ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب سال ۱۴۰۰ کلّیه دستگاههای مذکور در ماده ۲۹ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مکلّفند برای کلّیه مستخدمین در دستگاههای مذکور در صدر ماده که صاحب فرزند سوم تا پنجم میشوند، معادل یک سال به افزایش سنواتی مستخدم به ازای هر فرزند، اقدام نمایند و در متن نامه مورد شکایت از عبارت «کارمندان» استفاده شده و با استفاده از این عبارت، کارگران از شمول مقرره مورد اعتراض خارج شدهاند و با توجه به حکم مقرر در ماده ۷۲ قانون صدرالذکر دولت مکلّف به تأمین اعتبار اجرای قانون از محل اعتبارات پیش بینی شده در بودجه های سنواتی بوده و ادعای عدم تأمین اعتبار در این خصوص مسموع نیست.
با عنایت به مراتب فوق، نامه شماره ۲۳۱۰/۲۲۲/۱۴۰۱ مورخ ۱۴۰۱/۳/۸ مدیرکل دفتر توسعه منابع انسانی و امور اداری وزارت نیرو به دلیل محدود کردن دامنه شمول حکم قانونگذار، خارج از حدود اختیار و خلاف قانون است و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال میشود. این رأی براساس ماده ۹۳ قانون دیوان عدالت اداری (اصلاحی مصوب ۱۰/۲/۱۴۰۲) در رسیدگی و تصمیم گیری مراجع قضایی و اداری معتبر و ملاک عمل است.
رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ احمدرضا عابدی