eitaa logo
علی مقدم
2.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
434 ویدیو
31 فایل
آثار[سخنرانی، نوشته ها و اشعار]علی مقدم عاصی خراسانی ادمین @admin9988 وبلاگ http://asikhorasani.blogfa.com/ بایگانی پادکست ها https://eitaa.com/ali_moghaddam_Podcast پیام ناشناس https://harfeto.timefriend.net/17344654120743 هندوستان @SAEB_TABRIZ
مشاهده در ایتا
دانلود
توصیف صائب تبریزی + حکایتی از دوران طفولیّت وی از کتاب 《اسم ایشان میرزا محمدعلی است .از شعرای عالی‌مقدار و فصحای بلاغت شعار روزگار بود در طرز خود امام فن و در روش خویش مقتدای زمن است . صیت سخنوری او از قاف تا قاف جهان رسیده و خوان نعم کلامش از مشرق تا مغرب کشیده . متأخرین را با وی خیال همسری محال و دغدغه‌ی برابری را چه مجال . مشهور است که میرزای مزبور مرحوم در ایام طفولیت روزی به‌اتفاق والد مرحوم خود که از اعاظم تجار بازار اصفهان بود به دکان یکی از اهل‌الله که به امر صحافی اشتغال داشته وارد می‌گردیده و آن ولیّ کامل کاغذ ریزه هایی که از دم مقراض بریده در دکان ریخته بوده‌است در کاسه‌ی سریش ریخته مخلوط نموده به نزد میرزا صائب می‌گذارد و امر به خوردن می‌نماید میرزا صائب نیز به اشاره‌ی والد شروع به خوردن نموده دو ثلث آن را می‌خورد . آن شیخ کامل به والد میرزا می‌فرماید که اگر همه را خورده بود کلامش به تمام عالم می‌رسید و الحال دو ثلث جهان را صیت بیانش فرو خواهد گرفت و الحق آن دل‌چسبی که در کلام میرزای مرحوم است به‌ سبب سریش اولیاست و الّا ظاهر احوال میرزا مقتضی آن نبود که این‌همه حقایق و معارف از وی صدور یابد.》 ریاض الشعراء ج ۲ ص ۱۲۰۶ پ ن : دو هفته پیش این داستان را از استاد رستگار حفظه الله شنیدم ، امشب که کتاب ریاض الشعراء را مطالعه میکردم به همین داستان که ایشان نقل فرمودند برخوردم. @ASI_khorasani
رباعی از با اصطلاحات علم منطق ای گمره وادی قیاس و برهان در معرفت جزیی و کلّی حیران صغری است نبوّت و ولایت کبری زین هر دو ، نتیجه آل احمد را دان ریاض الشعراء ج ۳ ص ۱۷۴۸ @ASI_khorasani
📘«کتابٌ عَزیز» بررسی شبهاتی پیرامون قرآن کریم ✍️ براساس دروس خارج کلام استاد حاج شیخ محمدحسن وکیلی 📜پاسخ به حدود هفتاد شبهه پیرامون کلام الله مجید 🚛 به‌مناسبت ولادت حضرت زینب کبری سلام‌الله‌علیها فروش محدود با 35 درصد تخفیف https://towhidshop.org @ostad_vakili | towhid.org
بی‌خراشِ ‌زخمِ ‌عشق، اسرارِ دل معلوم ‌نیست خواندنِ این لفظ، موقوف است بر اعراب‌ها
ولکم فی القصاص حیاه یا اولی الالباب با سنگدلانِ شعله خو ، سختی کن بردار به آهن ، آهنِ تافته را
ای گُل به دستْ‌مالِ هوس پیشگان مرو مگذار تا ز دست تو این رنگ و بو رود
تحقیقی دربارۀ معنای یک بیت از بیدل نوشته صدیق بزرگوار حجه الاسلام سیدمحمدحسین دعایی https://eitaa.com/Smh_Doaei/38
قلاب_1.m4a
905.3K
قلّاب گشته ام که بگیرم ز دامنت قدّ خمیده زیر گُنه نیز نعمت است @ASI_khorasani
استفاده صائب تبریزی از سنایی غزنوی استفاده از مضمون روزه سکوت حضرت مریم و نطق حضرت عیسی در مهد امروز قصاید دیوان سنایی را مطالعه می کردم که به این ابیات رسیدم : تا زبانت خمُش نشد از قول ندهد بار نطقت ایزد بار تا از اول خمُش نشد مریم در نیامد مسیح در گفتار همین مضمون را صائب تبریزی در یکی از غزلیاتش به این صورت آورده است: تا نبندی ز سخن لب ، نشود دل گویا نطق عیسی ثمر روزه مریم باشد تفاوت مدعا مثل در این دو سبک ادبی کاملا مشهود است سنایی خودش را مقید نمیکند به این که مدعا و مثل را در یک بیت بیاورد بلکه در یک بیت مدعا را می آورد(تا زبانت نشد خمُش از قول ....) و در بیت بعدی مثل را (تا از اول خمُش نشد مریم ...) اما صائب و همه شاعران سبک هندی غالبا تلاششان این است که مدعا و مثل را در یک بیت بیاورند آن هم به این صورت که یک مصراع مدعا(تا نبندی ز سخن لب ، نشود دل گویا) و در مصراع دیگر مثل(نطق عیسی ثمر روزه مریم باشد) یا بالعکس این یکی از تفاوت هایی است که صنایع در سبک های مختلف دارند ظاهرا یکی از دلایل شیرین تر بودن مدعا مثل های سبک هندی همین است که در یک بیت است و به صورت مرتب ، به گونه ای که میشود بین دو مصراع علامت تساوی گذاشت(=) 📝علی مقدم @ASI_khorasani
کسانی مثل علی کریمی و فرخ نژاد که دین و وطنشان را به ویزای آمریکایی میفروشند مصداق این کلمات شیخ اجل سعدی شیرازی هستند : دین به دنیا فروشان خرند، یوسف بفروشند تا چه خرند؟! اَلَم اَعهَد اِلَیکُم یا بَنی آدَمَ اَن لاتَعبُدوا الشَّیطانَ؟ به قول دشمن پیمان دوست بشکستی ببین که از که بریدی و با که پیوستی پ ن : البته خرتر از این ها ، کسانی هستند که هنوز فکر میکنند اینها طرفدار مردم هستند نه دنبال منافع کثیف شخصی خودشان
خوش‌تر از کوه ندیدم به جهان غمّازی که به‌جز آن‌ چه شنیده‌ست، روایت نکند غمّاز : سخن چین
علی مقدم
و منه ایضا : صورت نبست در دل ما کینه ی کسی آیینه هر چه دید فراموش می کند #سلیم_تهرانی
و منه ایضا : جهان به جنگ هم انداخت تاج داران را خروس بازی این پیر را تماشا کن خیلی تناسب های این بیت زیباست👌
🔸 اولین پیش نشست تخصصی «شب شعر فاطمه زهراء سلام الله علیها امّ الائمة النجباء»
از صبح چندین نفر این عکس را برای حقیر فرستاده اند و پرسیده اند این شعر از من است یا نه گفتم در کانال پاسخ بدهم بهتر است این شعر از حقیر نیست اشعار حقیر فقط توی کانال ایتا و تلگرام و همچنین وبلاگ گذاشته میشه ایشان (صاحب این شعر)کانالی در ایتا دارند به اسم "اشعار عاصی" که اشعارشان را آنجا به اشتراک میگذارند برای اینکه این اشتراک تخلص برای بعضی بزرگواران اشتباه به وجود نیاورد، اشعار حقیر را فقط از همین کانال خودم و وبلاگ ببینند یاعلی
هدایت شده از علی مقدم
شعرخوانی.mp3
20.5M
سلام بر قرآن قصیده ای تقدیم به قرآن و امیرالمومنین علیه السلام روز میلاد امیرالمومنین علیه السلام ۱۳ رجب ۱۴۴۳ ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ در جمع معتکفین مسجد امام رضا علیه السلام هیئت مذهبی بنت الحسین علیه السلام @ASI_khorasani
چند نوشته ای که چندی قبل در مورد زبان حال در کانال منتشر کرده بودم را دوباره بارگزاری میکنم 👇👇
هدایت شده از علی مقدم
🔸زبان حال مقدمه : اهمّیت بحث زبان حال یکی از موضوعاتی که در سرایش شعر آیینی ، بسیار مورد استفاده شاعران آیینی قرار میگیرد مساله زبان حال است. یعنی شاعر با ذوق و خیال پردازی های خودش از یک واقعه یا رفتار امام علیه السلام گفتاری را میسازد . این کار هم بسیار لازم و جذاب هست و هم اگر دچار انحراف شود بسیار مضر و خطرناک است. شاید شخصی بگوید اصلا پرداختن به این بحث چه فایده ای دارد ، ما در جواب عرض میکنیم که ما چه بخواهیم و چه نخواهیم افراد زیادی از جامعه شناخت و معرفتشان از دین و اولیاء دین به صورت مستقیم از مطالعه کتاب حاصل نمیشود ، بلکه اکثر اطلاعاتی که مردم متدین از اولیاء دین دارند کانالیزه است و از طریق منبرها و اشعاری که در مراثی و مدح اهل بیت علیهم السلام میشنوند حاصل میشود برایشان . خب شما فرض کنید هر مطلب سخیف و غیر عقلانی را به عنوان زبان حال در روضه ها و اشعار و مراثی آورده شود ، نتیجه اش این میشود ذهن مستمعین بر اساس این زبان حال هایی که میشنود تصوری غیر واقعی از اهل بیت علیهم السلام میسازد. خصوصا اینکه متاسفانه آنقدر زبان حال بدون ضابطه گسترش پیدا کرده است که خیلی از مردم نمیدانند این ها زبان حال است بلکه فکر میکنند واقعا چنین مطالبی را اهل بیت علیهم السلام بیان فرموده اند. ما ابتدا تعریف زبان حال و سپس چند ضابطه زبان حال که باید رعایت شود را مطرح میکنیم و در نهایت بعضی از زبان حال هایی که در بعضی از سروده ها وجود دارد و متاسفانه این ضوابط در آن ها رعایت نشده است را ذکر خواهیم کرد نکته : هدف از این نوشتار صرفا افزایش دقت در موضوع شعر آیینی است تا انشالله بتوانیم به بهترین وجه گسترش دهنده چهره واقعی اهل بیت علیهم السلام باشیم و اینکه از شعر شاعری مثال آورده می شود به معنای تنقیص و جسارت به آن شاعر بزرگوار و ندیدن نقاط برجسته و اشعار عالی او نیست. @ASI_khorasani