📚یکی از دلایل
دوست نداشتن مرگ
#عبدالله_بن_عبیدالله می گوید :
روزی مردی خدمت #پیامبر_خدا
صلیالله علیه و آله رسید و عرض کرد :
ای پیامبر ! چرا من #مرگ را دوست ندارم ؟
پیامبر خدا فرمودند : آیا مالی داری ؟
گفت : بله .
فرمود : مالت را #انفاق کن و آن را برای #روز_قیامت از قبل بفرست .
گفت : نمیتوانم .
پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله فرمودند :
« إِنّ قَلْبَ الرَّجُلِ مَعَ مَالِهِ إِنْ قَدَّمَهُ أَحَبَّ أَنْ یَلْحَقَهُ وَ إِنْ أَخَّرَهُ أَحَبَّ أَنْ یَتَخَلَّفَ مَعَهُ.
دل آدمی با #مال اوست ؛ اگر آن را از پیش فرستاد ، دوست میدارد که به آن برسد و اگر در نزد خود نگاه داشت، چنان میخواهد که در کنار آن باشد ».
🗂منبع :
تفسیر نورالثقلین ، ج ۴ ، ص ۳۶۰
→ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
🔴شطحیات در صوفیه
قسمت1️⃣
🔰اختلاف صوفیان در شطحیات
در سیر بررسی بدعت ها و چیزهایی که متصوفه مبدع آن هستند، مبحث شطحیات ایشان، معرکه ی آراست. بزرگان صوفیه هم در این بحث دو دسته شده و هر کدام به تبیین نظرات خود و نقد طرف مقابل می پردازند و از این جدال مشخص می شود که شطحیات، امر مقبول و پذیرفته شده ای در خود صوفیه هم نمی تواند باشد.
ایشان به درستی، شطحیات را امری خلاف شرع دانسته و در مورد آن، امر به ترک می کردند. چون قائل بودند که جملاتی که در حال مستی گفته می شود قابل اعتنا نبوده و ارزشی ندارد.[1] ابونصر سراج در اللمع می نویسد: ابن سالم بصری (از بزرگان تصوف در قرن 4 هجری) مدعی بود که آنچه بایزید گفته از ادعای فرعون که می گفت انا ربکم الاعلی[2] هم بدتر است و به همین سبب سزاوار تکفیر است، این در حالی است که خود سراج از طرفداران شطحیات است! [3]
امام محمد غزالی که اوج زشتی به زبان راندن این جملات را درک کرده است، می کوشد تا انتساب شطحیات را به بایزید بسطامی منکر شود.[4] وی نقل این گونه کلمات را به ضرر و زیان جامعه دانسته و با لفظ « مخبط مزخرف » از آن یاد می کند.
📚پی نوشت
1. گوهرین، سیدصادق؛ شرح اصطلاحات تصوف، تهران، انتشارات زوار، 1382، چاپ اول ص 11.
2. من پروردگار برتر شما هستم . (سوره نازعات آیه ۲۴ )
3. سراج، اللمع فی التصوف ، ص 87 .
4. غزالی، احیا علوم دین، ترجمه خوارزمی، ص 35.
#نقد_تصوف
#شطح
→ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
🔴 سيزده بانوی رجعت کننده در دولت مهدوی...
⭕️ صيانه ماشطه...
(وى همسر حزقيل، پسر عموى فرعون، و شغلش آرايشگرى دختر فرعون بود و همانند شوهرش به پيامبر زمان خود، حضرت موسى علیهالسلام، ايمان آورده بود، اما همچنان ايمان خود را پنهان میكرد.)
🌕 رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند: هنگامیکه مرا شبانه در شب معراج سیر دادند بوی خوشی بر من عبور کرد، به جبرئیل علیهالسلام گفتم: «این بو چیست»؟ جبرئیل گفت: «این بو از آرایشگر آل فرعون و اولاد اوست، روزی او مشغول آرایش دختر فرعون بود، شانه از دستش افتاد، بلافاصله گفت: «بسم اللَّه»، دختر فرعون گفت: «منظورت پدر من است»؟ او گفت: «خیر! بلکه اللَّه پروردگار من و تو و پدر توست»، دختر فرعون گفت: «قطعاً این موضوع را به پدرم اطّلاع خواهم داد»، دختر فرعون این خبر را به پدر رساند، فرعون هم او و فرزندانش را فرا خواند. و گفت: «پروردگار شما کیست»؟ او گفت: «پروردگار من و تو، اللَّه است»، آنگاه فرعون دستور داد تنوری از مس گداخته را داغ کنند، سپس او و فرزندانش را بیاورند، وقتی چنین کردند، آن زن به فرعون گفت: «از تو درخواستی دارم و آن اینکه استخوانهای من و فرزندانم را جمع کرده و آنها را دفن کنی»، فرعون گفت: «باشد، به خاطر حقّی که در برابر خدماتت بر گردن من دارید، چنین میکنم»، سپس فرمان داد فرزندان او یکی یکی وارد آتش شدند، (در آتش انداخته شدند)، تا نوبت به آخرین فرزند رسید که کودکی شیر خوار بود؛ صيانه میخواست به ظاهر از دين برائت جويد، اما به خواست خدا کودک به سخن در آمد و گفت: «ای مادر، صبر کن! تو بر حقّ هستی». آنگاه مادر و کودک را با هم در تنور انداختند و سوزاندند؛ خداوند در اثر صبر و تحمل آن زن در راه دين، او را در دولت مهدى علیهالسلام زنده میگرداند تا هم به آن حضرت خدمت كند و هم انتقام خود را از فرعونيان بگيرد!!
📗تفسیر اهلبیت علیهمالسلام ج۱۳، ص۲۸
📗بحارالأنوار، ج۱۳، ص۶۴
→ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
شهید شیخ احمد کافی
🔴شطحیات در صوفیه قسمت1️⃣ 🔰اختلاف صوفیان در شطحیات در سیر بررسی بدعت ها و چیزهایی که متصوفه مبد
🔴شطح در صوفیه
قسمت2⃣
مخالفت بزرگان صوفیه درباره شطح
از جمله بزرگان صوفیه که بحث شطحیات را به شدت مورد انتقاد قرار می دهد، ابوالعباس احمد بن محمد دینوری (متوفی 340 ه ق) است. در رساله ی القشیریه آمده که: ارکان تصوف نقض و معانی آن دگرگون شده، به این ترتیب بی ادبی، نام اخلاص و از حق بیرون شدن، نام شطح گرفته، در حالیکه درآغاز، طریق تصوف چیزی جز این بوده است. [1]
دیگر بزرگان تصوف که شطحیات و قائلین آن را مورد طعن و ذم قرار داده اند می توان از، خواجه عبدالله انصاری در طبقات (که او هم سعی در تبرئه ی بایزید از این جملات دارد)، شیخ شهاب الدین سهروردی و ابن جوزی نام برد که قائلین آن را مردود می شمارند.
این خیل از بزرگان صوفیه با نظرات خود در مورد شطحیات، بطلان آن را برای اهالی تصوف روشن کرده و جای شک و شبهه ای باقی نگذاشته اند. اما با این حال، حتی در قرون اخیر هم افرادی از صوفیه، زبان را از این هجویات کوتاه نکرده و به راه اسلاف گمراه خود قدم نهاده اند.
شاه نعمت الله ولی، قطب دراویش نعمت اللهی با بیان ابیاتی می گوید:
گر کسی در هوای جنت هست
جنت و حور در هوای من است
وصل و هجران که عاشقان گویند
از فنای من و بقای من است[2]
این گونه رفتار از مشایخ و بزرگان تصوف نشان می دهد که ایشان تصمیم به درس گرفتن از تاریخ نداشته و متاسفانه در جهل باقی مانده اند.
📚پی نوشت
[1]. رساله قشیریه، عبدالکریم بن هوازن قشیری، ص 82 و ابن جوزی، ص 393.
[2]. حلبی، اصغر؛ مبانی عرفان و احوال عارفان، تهران، انتشارات اساطیر، 1376، چاپ اول، صص 272 ،273.
#نقد_تصوف
#شطح
→ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
ســلام مـهدی جــ❣ــان 🦋
🌱 به لحظه های"بی"توبودن سلام می کنم
به سینه ام دلی هست به نام می کنم 🌻
🌱 بخوان از غربت زرد نگاه خسته ما
که بار انتظارت شانه مان را خم نموده 🥀
💚الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـــ الْفَـــرَج💚
→ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
شهید شیخ احمد کافی
🔴شطح در صوفیه قسمت2⃣ مخالفت بزرگان صوفیه درباره شطح از جمله بزرگان صوفیه که بحث شطحیات را به شدت
🔴شطح در صوفیه
قسمت 3⃣
🔰دیدگاه امام خمینی درباره شطح
امام خمینی (ره) عارف و بنیان گزار جمهوری اسلامی در کتاب خود، شطحیات را نشانه ی اوج غرور و خودبینی دانسته و می فرمایند : « ای مدعی معرفت و جذبه و سلوک و محبّت و فناء، تو اگر به راستی اهل الله و از اصحاب قلوب و اهل سابقه حسنایی هنیئا لک، ولی این قدر شطحیات و تلوینات و دعوی های گزاف که از حب نفس و وسوسه شیطان کشف می کند، مخالفت با محبّت و جذبه است؛ « انّ اولیائی تحت قبائی لایعرفهم غیری ». تو اگر از اولیاء حق و محبّین و مجذوبینی، خداوند می داند؛ به مردم اینقدر اظهار مقام و مرتبت مکن و اینقدر قلوب ضعیفه بندگان خدا را از خالق خود به مخلوق متوجّه مکن و خانه خدا را غصب مکن! بدان که این بندگان خدا عزیزند و قلوب آنها پر قیمت است، باید صرف محبت خدا شود. این قدر با خانه خدا بازی مکن و به ناموس او دست درازی نکن؛ « فإنّ للبیت ربّا » پس اگر در دعوی خود صادق نیستی، در زمره دو رویان و اهل نفاقی.[1]
مدعیان ایمان و خضوع و خشوع اگر به خداوند و توحید او ایمان دارند، باید از گذشته پند گرفته و توبه کنند.
📚پی نوشت
[1]. شرح چهل حدیث امام خمینی، حدیث نهم /موسسه تنظیم و نشرآثار امام خمینی/چاپ25 / ص169
#نقد_تصوف
#شطح
#امام_خمینی
→ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
8.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞کلیپ سخنرانی حاج آقا دانشمند
✍موضوع: اثرات خودارضایی ونگاه کردن به فیلمهای مستهجن و تنها راه درمان آن
【 الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج 】
→ @sheikh_kafi
🔴 ماجرای «بشیر» و «نذیر» دو برادر صورت برگشته...
ايمان بياوريد، پيش از آنكه صورت [انسانى] گروهى را محو كنيم، سپس به پشت سر بازگردانيم. (نسا/۴۷)
🌕 مفضل بن عمر از امام صادق عليه السّلام در ضمن حديث طويلی چنين نقل میکند:
آنگاه در اين موقع (جریان خسف در بیداء) که حضرت قائم ارواحنا له الفداء در مسجدالحرام و در کنار کعبه تشريف فرما هستند، مردی که صورتش به عقب برگشته است وارد میشود و در حضور حضرتش میايستد و عرض میکند: من بشير هستم و يکی از ملائکه به من امر فرموده است که خدمت شما شرفياب شوم و به هلاکت لشکريان سفيانی شما را بشارت بدهم. آری! همه آنها در سرزمين بيداء در زمين فرو رفتند. حضرت فرمودند: جريان خودت و برادرت را بيان کن. عرض کرد: من و برادرم در لشکر سفيانی بوديم که شهرها را از دمشق تا زوراء (بغداد) ويران کرديم و نيز شهر کوفه را. آنگاه به مدينه آمديم و اين شهر را نيز در هم کوبيديم و منبر مسجد نبوی را خرد کرديم و مرکبهای سواری خود را در روضه نبوی بستيم و مرکبهای سواری ما آنجا را آلوده کردند. سپس از مدينه با سپاهی مجهز که بيش از سيصد هزار نفر جمعيت بود به قصد خراب کردن خانه خدا يعنی کعبه حرکت کرديم و نيز کشتار مردم مکه در برنامه کار ما بود. چون به سرزمين بيداء رسيديم لختی در آنجا توقف کرديم. ناگاه صدايی بلند شد که گفت: «ای سرزمين بيداء! ستمگران را در کام خويش فرو بر و آنها را هلاک کن». در اين حال، زمين شکافته شد و تمام جمعيت را در کام خويش فرو برد. به خدا سوگند جز من و برادرم کس ديگری نماند. نه تنها همه افراد بشر نابود شدند بلکه افسار مرکبی هم نماند. در اين موقع فرشتهای نمايان شد و به صورت من و برادرم آنچنان کوبيد که صورت ما اين گونه که ملاحظه میفرماييد به عقب برگشت و به برادرم دستور داد و فرمود: ای نذير! برو و خبر هلاکت و نيز ظهور مهدی آل محمد صلوات الله عليهم را به سفيانی که در دمشق است، برسان و به او بگو خداوند در سرزمين بيداء تمام سپاهيانت را نابود کرد و آنان در دل زمين فرو رفتند. و نيز به من فرمود: ای بشير! برو به مکه معظمه و خودت را به حضور مهدی ارواحنا له الفداء برسان و عرض کن بشارت باد شما را که خداوند لشکر سفياني را از بين برد (در سرزمين بيداء به زمين فرو رفتند) و در خدمت آن حضرت توبه کن که او توبهات را میپذيرد. آنگاه حضرت قائم ارواحنا له الفداء دست مبارکش را به صورت او میکشد و به حالت اول برمیگردد. وی با آن حضرت بيعت میکند و همراه ايشان خواهد بود.
📗بحار الأنوار، ج ۵۳، ص ۱
📗الهداية الکبرى ج ۱، ص ۳۹۲
✍🏻نکته: این حدیث به وضوح بیان میکند که راهِ توبه در زمان ظهور حضرت مهدی علیهالسلام همچنان باز میباشد. و کسی چون سربازی در سپاه سفیانی لعنتالله در پیشگاه حضرت توبه میکند و...
→ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
#سلام حضرت آرامش ، مهدی جان
چه صبح دلنشینی است سپیده دمانی که با یاد شما طلوع می کند ...
چه روز پربرکتی است روزی که نام شما بر لبانم جاری است ...
من با شما پر از امیدم ...
امید به پایان این روزهای دلتنگ ...
→ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
🔴دام بهائیت بر قشر فرهنگی و آموزشی
در زمانهای گذشته با اینکه بیعدالتیهای حاکم بر اکثریت جامعه، بستری برای تمسک به ندای دادخواهان ایجاد کرده بود اما با این وجود، هدف اولیه فرقههایی نظیر بهائیت میسر نشد.
امروزه بهائیت با تشکیل لابیهای قدرت وبرنامهریزیهای دقیق، به این نتیجه رسیده که برای پیادهسازی مقصود خود یعنی نفوذ به بدنه قشر گستردهای از جوامع، تمرکز برجذب اقشار خاص و آماده تر را در دستور کار قرار دهد تا بواسطه افزایش جمعیت قشری، کم کم برشمار جمعیت خود افزوده و راه را برای پیادهسازی سیاستهایش هموار سازد. از این رو گروههای حساس جامعه درصدر برنامههای فریب و جذب قرار گرفتهاند.
درهمین راستا و با توجه به طرح توسعه اجتماعی و اقتصادی، عناصر تشکیلات بهائیت سعی در برقراری ارتباط با مراکز فرهنگی وآموزشی، علیالخصوص مهدهای کودک را در اولویت خود قرار دادهاند.
این اقدام بر اساس ابلاغیه بیت العدل، مبنی بر نفوذ به فعالیتهای اجتماعی و آموزشی صورت پذیرفته و در راستای ارائه تفکرات فرقهای بدون ورود مستقیم به مباحث عقیدتی و با بهرهگیری از روشهای روانشناسی میباشد.
اما از آنجایی که بهائیت مبنایی دینی ندارد، لذا تعهدی به آموزههای دینی یا جنبه الهی امور نداشته و صرفا در پی جذب افراد به هر وسیله ای و با هر عنوان ممکن می باشد که از جمله این موارد میتوان به القای باورهای تشکیلاتی در پوشش برگزاری کلاسهای موسیقی، تئاتر، جلسات کتابخوانی در خانههای فرهنگ، کلاسهای مهدکودک، خانه سالمندان و … اشاره نمود.
#نقد_بهائیت
→ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
شهید شیخ احمد کافی
🔴 سيزده بانوی رجعت کننده در دولت مهدوی... ⭕️ صيانه ماشطه... (وى همسر حزقيل، پسر عموى فرعون، و شغلش
🔴 سیزده بانوی رجعت کننده در دولت مهدوی...
(مفضل بن عمر از امام صادق علیهالسلام نقل میکند که فرمودند: «همراه قائم عجلالله فرجه سیزده زن خواهند بود». گفتم: «آنها را برای چه کاری میخواهد؟» فرمود: «برای مداوای مجروحان و رسیدگی به مریضها؛ همانگونه که وقتی همراه پیامبر صلیالله علیه و آله بودند، چنین میکردند»)
⭕️ سمیه، مادر عمار یاسر علیهمالرحمة:
🌕 او هفتمین نفر بود که به اسلام گروید و بدترین شکنجهها را تحمل کرد. او و شوهرش، یاسر در دام ابوجهل گرفتار شده بودند و او، به آنها دستور داد که به پیامبر خدا دشنام دهند؛ اما آنها چنین کاری نکردند. ابوجهل زره آهنی به سمیه و یاسر پوشاند و آنها را مقابل آفتاب سوزان نگهداشت. پیامبر صلیالله علیه و آله که گاهی از کنارشان عبور میکرد، آنها را به صبر و مقاومت سفارش میکرد و میفرمود: «صبراً یا آل یاسر فان موعدکم الجنة»: «ای خاندان یاسر صبر پیشه کنید که وعدهگاه شما بهشت است». سرانجام ابوجهل با ضربتی آنها را به شهادت رساند. خداوند، این زن را به سبب صبر و مجاهدتی که در راه اسلام متحمل شد، در زمان ظهور مهدی علیهالسلام زنده خواهد کرد، تا پاداش وعده الهی را ببیند و در لشکر ولی خدا، به یاوران آن حضرت خدمت کند. انشاءالله...
📗چشماندازى از حكومت مهدى، علیهالسلام، ص۷۴ به نقل از بيان الائمه، ج ۳، ص ۳۳۸
→ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی