#قسمت_اول
#ولادت_امام_عسکری_ع
✅ در تاریخ سنه ولادت
امام ابومحمد الحسن الزکی (ع)
💠 از سال ۲۳۱ الی ۲۳۳ از هجرت نقل شده.
👈سال ۲۳۱ را #ابن_جوزی اشاره داشته است؛
که ولادت آن حضرت در شهر #سامراء (سرمنرای) در سال ۲۳۱ از هجرت بوده است.
سبط بن جوزی،
تذکرة الخواص، ص ۲۳۴.
👈 سال ۲۳۲ (که بیشتر مورد وفاق است) را #شیخ_مفید ، #شیخ_کلینی ، #علامه_مجلسی ، حسنبنفضل #طبرسی و #ابن_طولون آورده اند.
و اشهر نزد علماء امامیه همین سال ۲۳۲ ه.ق می باشد.
👈سال ۲۳۳ را ابوجعفر #طبری اشاره داشته؛
محمد بن جرير بن رستم طبری،
دلائل الامامة، ص ۲۲۳.
✅در تاریخ ماه ولادت
امام ابومحمد الحسن الزکی (ع)
💠 به ۳ ماه اشاره شده است؛
۱. رمضان
۲. ربیع الاول
۳. ربیع الثانی
👈قول اول (ماه رمضان) را #شیخ_کلینی اشاره کرده است.
(رمضان ۲۳۲ ه.ق)
ثقة الاسلام کلينی،
اصول کافی، تهران، ج ۲، ص ۴۳۰.
👈قول دوم (ماه ربیع الاول) را #ابن_طولون به عنوان تاریخ ولادت آورده است.
(۸ ربیع الاول ۲۳۲ ه.ق)
محمد بن طولون،
الائمه الاثنا عشر، بيروت، ص ۱۱۳.
👈قول سوم (ماه ربیع الثانی) را #شیخ_مفید ، #علامه_مجلسی و مرحوم #طبرسی اشاره داشته اند.
(ربیع الثانی ۲۳۱ ه.ق)
شيخ مفيد،
الارشاد، آل البيت، ج ۲، ص ۳۱۳.
(۴ ربیع الثانی ۲۳۲ ه.ق)
محمدباقر مجلسی،
بحارالانوار، بيروت، ج ۵، ص ۲۳۸.
(۸ ربیع الثانی ۲۳۲ ه.ق)
فضل بن حسن طبرسی،
اعلام الوری باعلام الهدی،
آل البيت، ج ۲، ص ۱۳۱.
✅ در تاریخ روز ولادت
امام ابومحمد الحسن الزکی (ع)
💠 به
۱. هشتم ربیع الاول
۲. چهارم ربیع الثانی
۳. هشتم ربیع الثانی
۴. دهم ربیع الثانی
👈قول اول (۸ ربیع الاول) را #ابن_طولون ره آورده است؛
محمد بن طولون،
الائمه الاثنا عشر، بيروت، ص ۱۱۳.
علاوه بر آن در منابع زیر هم اشاره شده:
تاج الموالید ص ۵۷
تاریخ قم ص ۲۰۳.
👈قول دوم (۴ ربیع الثانی) را #علامه_مجلسی در بحارالانوار و #شهید_اول ره آورده اند؛
محمدباقر مجلسی،
بحارالانوار، بيروت، ج ۵، ص ۲۳۸.
شهید اول،
الدروس الشرعیة، ج ۲، ص ۱۵.
اختیارات ص ۳۵.
علاوه بر آن در منابع ذیل نیز این قول آورده شده :
تقویم المحسنین، ص ۱۶.
مصباح، المتهجد ص ۷۳۳.
قلائد النحور، ج ربیع ۲، ص ۱۸۵.
جلاء العیون، باب امام یازدهم.
👈 قول سوم (۸ ربیع الثانی) را مرحوم #طبرسی اشاره نموده است؛
فضل بن حسن طبرسی،
اعلام الوری باعلام الهدی،
آل البيت، ج ۲، ص ۱۳۱.
همچنین در منابع ذیل به این قول اشاره شده :
روضة الواعظین، ص ۲۵۱.
فیض العلام، ص ۲۲۹.
👈 قول چهارم (۱۰ ربیع الثانی) نیز در برخی کتب اشاره شده است. از جمله :
بحارالانوار، ج ۵۰، ص ۲۳۵.
مسار الشیعه، ص ۳۰.
مصباح المتهجد، ص ۷۳۳.
فیض العلام، ص ۲۳۱.
👇👇👇
👆👆👆
#قسمت_دوم
#ولادت_امام_عسکری_ع
📎 خلاصه اقوال در ولادت
امام ابومحمد الحسن الزکی (ع)
بطور اشاره وار ؛
1⃣ سال ۲۳۱ در سامراء.
سبط بن جوزی، تذکرة الخواص، قم، مؤسسه اهل البيت، ص ۳۲۴.
2⃣ ربيع الثانی سال ۲۳۲ در مدينه.
شيخ مفيد، الارشاد، قم، م آل البيت، ، ج ۲، ص ۳۱۳.
3⃣ سال ۲۳۳.
محمد بن جرير طبری، دلائل الامامة، نجف، مکتبة حيدرية، ص ۲۲۳.
4⃣ هشتم ربيع الاول سال ۲۳۲ .
محمد بن طولون، الائمه الاثنا عشر، بيروت، منشورات رضی، ص ۱۱۳.
5⃣ دوشنبه چهارم ربيع الثانی سال ۲۳۲.
مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بيروت، مؤسسه الوفا، ج ۵، ص ۲۳۸.
____
✅✅✅ جمع بین اقوال :
مشهور بین مورخین این است که محل ولادت آن حضرت ، مدینه منوره بوده است. و تاریخ ولادت هم بنابر اشهر اقوال ، #چهارم یا #هشتم
ربیع الثانی سنه ۲۳۲ ه.ق می باشد.
💢 ضمنا قول ۸ ربیع الثانی رجحانی بر قول ۴ ربیع الثانی ندارد.
💢 مخفی نماند که به تاریخ ۴ ربیع الثانی ، در منابع بیشتری ذکر شده است. (کما اینکه در قسمت اول اشاره شد)
________
✅ چند نکته جهت ایضاح :
--اولا اشاره شد سنه ۲۳۱ را ابن جوزی و ۲۳۳ را فقط طبری اشاره داشته اند.
و مابقی نوعا #سنه_۲۳۲ را نقل کرده اند و مشهور هم همین است.
--ثانیا فقط ابن جوزی به ولادت حضرت در سامراء اشاره داشته است. و مابقی مورخین به ولادت حضرت در #مدینه قائل اند.
--ثالثا در اینکه ابن طولون که ماه ولادت حضرت را ربیع الاول آورده ، دو احتمال وجود دارد؛ یکی اینکه نقل مشهور شهادت امام حسن زکی (ع) را که همان ۸ ربیع الاول است را با ولادت امام خلط کرده باشد. ودیگری این که از آنجا که در کتابت اسم شهرین ربیعین، گاهی برای تعیین ربیع اول از ربیع دوم ، در کنار کلمه ربیع از رقم ۱ و ۲ استفاده می شده ، لذا ممکن است از اینجهت، ابن طولون در ضبط تاریخ ولادت حضرت، عوض کلمه الثانی ، کلمه الاول را ثبت کرده باشد.
که با وجود این دو احتمال ، قول ابن طولون موافق نقل مشهور یعنی ماه #ربیع_الثانی می شود.
والسلام علیکم و رحمة الله.
#شهادت_حضرت_فاطمه_س
#هشتم_ربیعالثانی
#به_نقل_۴۰_روز
🔷 از جمله اقوال شهادت حضرت صدیقه طاهره (س)
روایت ۴۰ و ۴۵ روز بعد از شهادت پیامبر خاتم (ص) میباشد.
💢 عبارت ابن شهر آشوب در المناقب این است:
"إنّ فاطمة بقيت بعد أبيها #أربعين صباحا..."
عوالم العلوم، ج ۱۱، ص ۱۱۰۵.
کشف الغمّه، ج ۱، ص ۵۰۰.
💢 من بعض كتب المناقب القديمة : ذكر وهب بن منبّه ، عن ابن عبّاس :
أنّها بقيت #أربعين يوما بعده (ص)...
مناقب آلابیطالب، ج ۳، ص ۴۰۶.
عوالم العلوم، ج ۱۱، ص ۱۰۹۱.
بحار الانوار، ج ۴۳، ص ۲۱۴.
👈مرحوم علامه #مجلسی در «بحارالانوار» ج ۴۳ ص ۲۱۳ از کتاب «عیون المعجزات» ، به شهادت صدیقه کبری (س) #چهل_روز بعد از فراق رسول اکرم (ص) اشاره کرده است.
👈مرحوم #ابن_شهرآشوب نیز در مناقب ج ۳ ص ۱۳۲ می نویسد :
《وَقُبِضَ النَّبِيُ(ص) وَلَهَا يَومَئِذِِ ثَمَانِي عَشَرَ سَنَةَ وَ سَبعَةَ أَشهُر، وَ عَاشَت بَعدَهُ اِثنَان وَسَبعُونَ يَومَاً، وَ يُقَالُ : خَمسَةُ وَسَبعُونَ يَومَاً!
وَقِيلَ : أَربَعَةُ أشهُرِِ!
وَ قَالَ القُربَانِي : قَد قِيلَ : #أَربَعِينَ يَومَاً وَ هُوَ أَصَحُّ》
♦️هنگامی که نبی اکرم (ص) از دنیا رفت، حضرت فاطمه (س) هیجده سال و هفت ماه سن داشت و ۷۲ روز بعد از پیامبر (ص) عمر کرد.
و در نقلی آمده : ۷۵ روز!
و در نقلی آمده : ۴ ماه!
و قربانی گوید : در نقلی آمده که ۴۰ روز و آن قول #صحیح_تر است.
👈از جمله متأخرینی که به قول ۴۰ روز اشاره داشته اند؛
جنة العاصمة، ص ۳۵۰.
روضة الواعظین، ص ۱۵۱.
مروج الذهب، ج ۱، ص ۴۰۳.
و...
همچنین مرحوم #ابن_شهرآشوب به نقل ۴۵ روز نیز ، در مناقب ج ۳ ص ۴۰۶ اشاره میکند و قربانى در «اخبار الدول» روایت کرده است.
🏴 هشتم تا سیزدهم ربیع الثانی #ایام_فاطمیه به روایت ۴۰ و ۴۵ روز میباشد.
حرمت این ایام را نگه داریم....🏴
والسلام علیکم و رحمة الله.
✴️ سوال
هشتم ربیع الثانی چه روزی برای شیعه !؟
روز جشن و سرور
یا روز عزاء و ماتم ⁉️
✴️ جواب
۸ ربیع الثانی
روز شهادت حضرت فاطمه زهراء (س)
به نقل ۴۰ روز می باشد. ‼️
✅ توجه : اگر مجالس شادمانی ولادت امام حسن عسکری (ع) را روز ۴ ربیعالثانی برگزار کنیم، هم فرصت بیشتری برای شادمانی و برپایی مجالس مولودی و جشن خواهد بود.
و هم زمینه حفظ حرمت و اقامه عزاء در روز شهادت حضرت فاطمه زهراء (س) به نقل ۴۰ روز را برای مومنین فراهم خواهد شد.
❌ ضمنا در اکثر بلاد شیعه نشین عراق ، در روز #هشتم_ربیعالثانی مجالس متعدد جهت اقامه عزاء صدیقه کبری (س) برپا می شود.
❌ حتی اعتاب مقدسه عراق ، در نجف و کربلا و کاظمین و سامراء و دیگر بقاع شریفه، صحن و رواق ها را مشکی پوش میکنند.
👌 لذا از این جهت نیز مناسب نیست ، در یک روز (۸ربیعالثانی) برخی از شیعیان اقامه عزاء کنند و گریه و زاری ،
برخی دیگر فرح و شادمانی و چراغانی ‼️‼️
💠 نشر اسناد و مدارک بالا، موجب تعظیم شعائر آل الله علیهم السلام خواهد بود. انشاءالله
👌سیاهپوشانی حرم حضرت امیرالمؤمنين (ع) به مناسبت شب شهادت حضرت فاطمه زهراء (س) به نقل ۴۰ روز
العتبة العلوية المقدسة تنشر معالم الحزن والسواد بذكرى استشهاد بضعة المصطفى (ص) السيدة فاطمة الزهراء (ع) بحسب الرواية الأولى للذكرى الأليمة. ٢٣ نوامبر ۲۰۲۰
https://www.imamali.net/?id=316&sid=18667
سیاهپوشی حرم امامین عسکریین
سامراء مقدسه
ایام #فاطمیه (س) به روایت ۴۰ روز👆
حُبالمهدیرزقمناللهلقلبك
📌امامصادق(علیهالسلام) فرمودند:
درباره شدت فتنه های زمان غیبت میفرمایند: «وَ اللَّهِ لَتُمَحَّصُن؛ و اللَّهِ لَتُمَیَّزُنَّ؛ و اللَّهِ لَتُغَرْبَلُنَّ؛ حتَّى لَا یَبْقَى مِنْکُمْ إِلَّا الْأَنْدَر...
«به خدا سوگند شما خالص می شوید. به خدا سوگند شما از یکدیگر جدا میشوید. به خدا سوگند شما غربال خواهید شد.
تا اینکه از شما شیعیان باقی نمیماند جز گروه بسیار کم و نادر.
در این میان کسانی نجات خواهند یافت که:
خود را در زمان غیبت به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) نزدیک و نزدیکتر کنند؛
خود را از رذایلاخلاقی پاک کنند و به صفات حسنه نیکو گردانند.
شناخت امام زمان(عج)و دعای فراوان برای فرج ایشان، تنها راه نجات در این دوران پر از فتنه است.»
📚بحارالانوار، ج۵، صفحه٢١۶
https://telegram.me/sheikhmahditehrani
امام باقر عليه السلام:
لَم يَخُنْكَ الأمينُ، و لكنِ ائْتَمَنتَ الخائنَ
انسان امين به تو خيانت نكرده بلكه تو به خائن امانت سپرده اى