بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌹🌹
#در هیاهوی جهان یاد توام مهدی جان❤️
#لبیک_یا_مهدی✋
#روزی حدوداً یک صفحه مطالعهٔ مهدوی
#کتاب_آفتاب_مهر(ج دوم)_چندثانیه ب یاد امام زمان عج
#صفحه140
#لینک گروه در ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/754581712Cb26259c366
👇👇
۶۹. چرا امامان علیهم السلام قبل از حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف برای تشکیل حکومت قیام مسلحانه انجام ندادند؛ ولی حضرت ولی عصر علیه السلام این کار را انجام میدهد؟
قیام مقابل حکومت ظالم از سوی اهل بیت، بدون زمینه آن، موفقیتی در پی نخواهد داشت. یکی از زمینهها و شرایط لازم برای قیام مقابل دستگاه ظلم و ستم، اطاعت پذیری و ولایت مداری جامعه برابر امام خویش است؛ به گونه ای که به انعطاف پذیری در مقابل امام میانجامد. بررسی تاریخ نشان میدهد جامعه قبل از ظهور، در انعطاف پذیری برابر خواسته امام خویش تعلل ورزیده، به بهانههای مختلف از آن سرباز زده است. از دیگر سو بررسی شرایط ظهور نشان میدهد، یارانی وفادار و همراه با امام تا آخرین لحظات به تعداد کافی نرسیده اند. در منابع معتبر مهدویت آمده است:
یکی از شیعیان امام صادق علیه السلام به نام سهل بن حسن خراسانی به آن حضرت میگوید: «چه چیز شما را از باز پس گیری حق خویش بازداشته است؛ در حالی که صد هزار شیعة پا در رکاب و شمشیرزن در اختیار شماست؟ » امام دستور میدهد تنور آتشی فراهم شود. چون شعلههای آتش بالا گرفت رو به سهل کرده، میفرماید: «ای خراسانی! برخیز و در تنور بنشین». سهل که گمان کرده است امام از او خشمگین شده، شروع به عذر خواهی میکند و میگوید: «آقا! حرف خود را پس گرفتم. شما نیز از تصمیم خود منصرف شوید». امام میفرماید: «از تو گذشتم».
در این حال، هارون مکی از شیعیان راستین حضرت وارد شده، سلام میکند. امام صادق علیه السلام به او پاسخ میدهد و بدون هیچ مقدمه ای به او دستور میدهد نعلین خود را رها کرده، در تنور بنشیند. هارون مکی بی درنگ و بدون هیچ پرسشی، این کار را انجام میدهد. امام صادق علیه السلام در همان حال با مرد خراسانی گفت و گو میکند و درباره خراسان خبرهایی میدهد؛ چنانکه گویی خود شاهد آن بوده است. پس از مدتی به سهل میفرماید: «برخیز ای خراسانی و داخل تنور را نگاه کن». سهل برخاسته، به داخل تنور مینگرد و با کمال تعجب میبیند هارون میان شعلههای آتش چهار زانو نشسته است. آن گاه امام علیه السلام از او میپرسد: «در خراسان، چند نفر مثل هارون وجود دارد؟ ». خراسانی میگوید: «به خدا قسم! یک نفر هم این گونه سراغ ندارم». حضرت میفرماید: «آگاه باش! زمانی که پنج نفر یاور و پشتیبان یافت نمی شود، اهل بیت قیام نمی کنند. ما بهتر میدانیم کدام زمان وقت قیام است». [۱]
وجود یاورانی شایسته و لایق برای پشتیبانی از قیام و انجام کارهای حکومت است. بدیهی است، وقتی انقلابی به وسیله رهبری آسمانی روی میدهد، یاورانی متناسب با آن میطلبد و درخشش در این میدان، بدون اطاعت پذیری و ولایت مداری ممکن نمی شود.
ـ.................
[۱]: سفینة البحار، ج۸، ص۶۸۱؛ مناقب آل ابی طالب علیه السلام، ج۴، ص۲۳۷.
بسم الله الرحمن الرحیم🌹
#در هیاهوی جهان یاد توام مهدی جان
#لبیک_یا_مهدی✋
#کتاب_آفتاب_مهر(ج دوم)
#صفحه142
#لینک گروه:
https://eitaa.com/joinchat/754581712Cb26259c366
👇
۷۰. در قرآن آمده است که ابلیس از خداوند تا روز قیامت مهلت خواست؛ اما خداوند فرمود: «الی یوم الوقت المعلوم» منظور از آن، کدام روز و وقت است؟
جریان گفت و گوی شیطان با خداوند و مهلت خواستن او تا روز قیامت، در سورة مبارک حجر (آیات ۳۷و ۳۸) و سوره شریف ص (آیات ۸۰ و ۸۱) که در آن، درخواست شیطان و پاسخ خداوند متعال، این گونه مطرح شده است.
قال رب فأنظرنی إلی یوم یبعثون. قال فإنک من المنظرین إلی یوم الوقت المعلوم؛ ←گفت: پروردگارا! پس تا روزی که برانگیخته میشوند مرا مهلت بده گفت: پس تو از مهلت داده شدگان هستی، تا روز معیّن و وقت معلوم.
منظور از «وقت معلوم» با توجه به سیاق آیه، غیر از روز قیامت است؛ چون پاسخ خداوند به درخواست شیطان، به گونه ای است که میفهماند با اصل درخواست وی موافقت شده و خداوند اجازه و مهلت به شیطان داده است. «فانک من المنظرین؛ تو از مهلت داده شدگانی»؛ ولی مقدار مهلت مورد نظر شیطان را نپذیرفته است؛ زیرا شیطان پایان مدت مورد نظر خود را روز قیامت و فرا رسیدن رستاخیز عنوان کرده است؛ «الی یوم یبعثون»؛ اما خداوند متعال این مهلت را به «وقت معلوم» که زمان معین و مشخص در علم الهی است، منوط کرده است و این وقت معلوم، قطعاً غیر از روز قیامت، است.
اما اینکه «وقت معلوم» چه دوره و زمانی است، در روایاتی که ذیل این آیه وارد شده، پاسخ داده شده و مراد از آن را زمان ظهور حضرت بقیة الله عجل الله تعالی فرجه الشریف معرفی کرده است.
اسحاق بن عمار میگوید: از امام صادق علیه السلام دربارة این آیه سؤال کرده، منظور خداوند را از مدت مهلت دادن به شیطان جویا شدم. حضرت فرمود:
الوقت المعلوم یوم قیام القائم علیه السلام فاذا بعثه الله کان فی مسجد الکوفه و جاء ابلیس حتی یجثو علی رکبتیه فیقول: «یا ویلاه من هذا الیوم» فیأخذ بناصیته فیضرب عنقه. فذلک یوم الوقت المعلوم منتهی اجله؛ [۱] ←مراد از وقت معلوم که خداوند شیطان را تا آن زمان مهلت داده است، در روزگار قیام قائم است. هنگامی که خداوند، او [حضرت مهدی] را برانگیزد، حضرت در مسجد کوفه استقرار مییابد. شیطان در حالی که با زانوهای خود به سوی حضرت میرود [کنایه از بازداشت و تسلیم شدن] در کوفه که مقر حکومت او است، آورده میشود. در آن لحظات شیطان از شدت خوف آن روز، فریاد واویلا سر میدهد. آن گاه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف پیشانی او را میگیرد و گردنش را میزند. این روز، همان روز معلومی است که خداوند در قرآن فرموده است.
مرحوم علامه طباطبایی رحمة الله نیز، در تفسیر این آیه میفرماید:
مراد از وقت معلوم که خداوند آن را آخرین مهلت برای شیطان قرار داده، روزی است که خداوند جامعة بشری را [با ظهور دولت کریمه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ] به تمام معنا اصلاح نماید و ریشة فساد را به کلی قطع فرماید؛ به گونه ای که کسی جز خداوند پرستیده نشود. [۲]
دربارة روایت امام صادق علیه السلام احتمال دارد مراد حضرت از کشتن شیطان محدود و بی تأثیر کردن اغواگری شیطان در آن زمان باشد و حضرت این معنای کنایی را در نظر داشته باشد؛ ولی ظاهر عبارت حضرت بر کشتن شیطان دلالت دارد. در هر حال، چه منظور کشتن شیطان باشد و چه از کار انداختن او، آنچه مسلم است این است که در عصر حاکمیت مطلق دین الهی در حکومت مهدوی، جامعة توحیدی خالص و به دور از هرگونه گناه و شرک، پایه ریزی میشود؛ «یَعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِکونَ بی شَیْئاً». [۳]
در چنین دورانی که به برکت رهبری معصوم علیه السلام عقلهای مردم به بیشترین رشد و شکوفایی رسیده، جامعه بر اساس اخلاق و تربیت الهی، ساخته میشود، نقشی برای شیطان و اغواگری او باقی نمی ماند؛ هر تفسیری که از کشته شدن و پایان مهلت او بشود، نتیجه یکی خواهد بود و شیطان در عملیات گمراه سازی مردم، به پایان کار خود خواهد رسید.
تذکر این نکته نیز لازم است که کشته شدن شیطان یا بی تأثیر بودن او، با تکلیف انسانها منافاتی ندارد؛ زیرا انگیزههای معصیت، تنها وسوسههای شیطان نمی باشد؛ بلکه وسوسههای نفسانی و عوامل درونی و نیز انگیزههای بیرونی، از عوامل تحریک انسان به گناه است که همواره وجود دارد و راه معصیت، همچنان باز است. با این تفاوت که انسانهای آن جامعه با توجه به رشد عقلانی فوق العاده و تربیت بی مانندی که در پرتو حکومت حضرت نصیب آنان میشود، با آگاهی و اختیار، از آلودگی و معصیت دوری کرده، راه اطاعت و بندگی الهی را پیش میگیرند. پس طبیعت انسانهای آن زمان، تبدیل نمی شود؛ بلکه درجة اعلای آگاهی و ایمان آنان موجب میشود که انجام گناه، به حداقل ممکن برسد.
ـ........
[۱]:بحارالانوار،ج۵۲ص۳۷۶
[۲]:تفسیرالمیزان،ج۱۲ص۱۵۹
[۳]:نور۵۵
بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌹🌹
#در هیاهوی جهان یاد توام مهدی جان❤️
#لبیک_یا_مهدی✋
#روزی حدوداً یک صفحه مطالعهٔ مهدوی
#کتاب_آفتاب_مهر(ج دوم)_چندثانیه ب یاد امام زمان عج
#صفحه146(صفحه پایانی این کتاب)
#لینک گروه در ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/754581712Cb26259c366
👇👇
۷۱. حضرت مهدی علیه السلام در آستانه مبارزه خود از کدام یک از امدادهای الهی برخوردار است؟
←مطابق روایات، خداوند متعال هنگام ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف امدادهای غیبی را به کمک آن حضرت خواهد فرستاد که از آن جمله است:
✓ایجاد رعب در دل دشمنان
یکی از راههای نفوذ بر دشمن که در علم نظامی از آن بهره گیری فراوان میشود، ایجاد ترس و خوف در قلوب دشمن است، تا از این راه تسلیم شوند.
نعمانی به سند خود از امام صادق علیه السلام نقل کرده که فرمود:
أمر الله عزوجل أن لاتستعجل به حتی یؤیده [الله] بثلاثة [أجناد]: الملائکة، و المؤمنین، و الرعب؛ [۱]
خداوند عزوجل امر کرد تا دربارة آن عجله نکنی تا اینکه او [مهدی علیه السلام ] را به سه لشکر تأیید نماید؛ فرشتگان، مؤمنان و وحشت.
✓جذب همة مسلمانان
از دیگر تأییدات الهی در حق حضرت آن است که به عنایت الهی قیام خود را به گونه ای آغاز خواهد کرد که مورد اتفاق تمام
مسلمانان است؛ از جمله:
الف. ظهور خود را از مسجد الحرام که مورد احترام تمام مسلمانان است؛ شروع خواهد کرد.
ب. خطبه ای که در مسجد الحرام هنگام ظهورش میخواند، به امور مشترک و اتفاقی میان مسلمانان اشاره دارد.
ج. قیام خود را با همان شعارهای رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم شروع میکند.
✓تأیید از جانب فرشتگان
از جمله تأییدات الهی، کمک فرستادن ملائکه برای یاری حضرت و جنگ همراه حضرت بر ضد ظالمان است.
گنجی شافعی به سند خود از علی بن ابی طالب علیه السلام در حدیثی دربارة حضرت مهدی علیه السلام نقل کرده که فرمود: «خداوند، او را به سه هزار از ملائکه یاری خواهد کرد…». [۲]
قندوزی حنفی از کتاب اسعاف الراغبین [۳] نقل کرده که در روایات فراوان آمده است هنگام ظهور، بالای سر حضرت فرشته ای ندا میدهد:
این، خلیفه خداست. او را متابعت و پیروی کنید … همانا خداوند متعال او را با سه هزار فرشته یاری خواهد کرد.... [۴]
✓تابوت سکینه
با توجه به اینکه هم خود تابوت نزد ادیان الهی، به ویژه یهود و نصارا مقدس است و هم محتویات آن -که کتاب تورات و انجیل باشد- نزد آنها مقدس است، به واسطه آن، دلهای بسیاری از اهل کتاب به حضرت متمایل میشود. [۵]
✓یاران خاص
بنابر روایات، یاران حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بازوی قدرتمند حضرت در این قیام بوده، از مهم ترین و کامل ترین امدادهای الهی میباشند.
برخی ویژگیهای آنها عبارت است از:
عبادت و پارسایی؛ [۶]
عشق به امام؛ [۷]
قدرتمندی و جوان بودن؛ [۸]
✓نزول حضرت عیسی علیه السلام
نزول حضرت عیسی علیه السلام که باعث هدایت بسیاری از اهل کتاب میشود، این نزول، مشترک میان شیعه و اهل سنت میباشد. امام صادق علیه السلام میفرماید:
... و ینزل روح الله عیسی ابنُ مریم فیصلّی خلفه... ؛ [۹]
سرانجام این مجموعه تزیین به نام امام دوازدهم علیه السلام و دعا برای فرج آن حضرت است که با دعا برای ظهور او گشایش بیشتری در امور منتظران رخ خواهد داد. به امید آنکه این گشایش با گسترش معرفت به آن امام همام تحقق یابد.
ـ.................
[۱]: غیبت نعمانی، ص۱۹۸.
[۲]: البیان، ص۹۶.
[۳]: محمد الصبان المصری.
[۴]: ینابیع المودة، ص۵۶۳.
[۵]: ینابیع المودة، ص۴۰۱؛ فتن، ص۹۸.
[۶]:بحارالانوار،ج۵۲،ص۳۰۸. [۷]: تفسیر عیاشی، ج۲، ص۵۶؛ بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۴۱.
[۸]: غیبت طوسی، ص۲۸۴.
[۹]:کمال الدین، ج۲، ص۳۳۰
#عید_مباهله_مبارک
#پایان_مطالعهٔ_جلددوم_کتاب_آفتاب_مهر_مصادف_باعیدمباهله۱۴۴۴ق
#الحمدلله
9.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅بزرگترین فضیلت امیرالمومنین علی علیه السلام درقرآن کریم؟🤔
#حوزه_علمیه_امام_صادق_علیه_السلام_تایباد
#عید_مباهله
#شیخ_محمد_آمیخته
https://eitaa.com/shekhmohammadamikhteh
با سلام خدمت اعضای محترم گروه✋
خدا رو شاکرم که در کنار شما محبین و منتظران حضرت مهدی عج در مدت زمان(حدودا)۲سال دو جلد کتاب(نگین آفرینش)+ دوجلد کتاب(آفتاب مهر)را در باب مهدویت مطالعه کردیم(حدودا روزی یک صفحه)🙏
انشاءالله از امروز مطالعهٔ کتاب ارزشمند «عبدالظیم حسنی و روایات مهدویت» را شروع خواهیم کرد.👌
لطفاً در تبلیغ گروه کوشا باشید(اگر بواسطه معرفی شما فردی موفق به مطالعه در این زمینه بشود ،تازمانی که او موفق به این کار باشد، انشاءالله ثوابش در نامه اعمال شما هم ثبت خواهد شد.)👏👏
#لینک_گروه_روزی_یک_صفحه_مطالعه_مهدوی:
https://eitaa.com/joinchat/754581712Cb26259c366
بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌹🌹
#در هیاهوی جهان یاد توام مهدی جان❤️
#لبیک_یا_مهدی✋
#روزی حدوداً یک صفحه مطالعهٔ مهدوی
#کتاب_عبدالعظیم_حسنی_و_روایات_مهدویت
#صفحه8
#لینک گروه در ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/754581712Cb26259c366
👇👇
قیام قائم
عن عبدالعظیم الحسنی (رضی عنه اللّه) قال: قلت لمحمّد بن علی بن موسی (علیهم السّلام): یا مولای انّی لارجو ان تکون القائم من اهل بیت محمّد الذی یملا الارض قسطاً وعدلاً کما ملئت ظلماً وجوراً. فقال (علیه السّلام): مامنّا الاّ قائم بأمر اللّه. و هاد اِلی دین اللّه ولکن القائم الذی یطهّر اللّه به الارض من اهل الکفر والجحود ویملا الارض قسطاً وعدلاً هو الذی یخفی علی النّاس ولادته، و یغیب عنهم شخصه، و یحرم علیهم تسمیته، و هو سمیُّ رسول اللّه و کنیّه، و هو الذی تطوی له الارض ویذلّ له کلّ صعب، یجتمع الیه من اصحابه عدّه اهل بدر: ثلاثمائه و ثلاثه عشر رجلاً من اقاصی الارض وذل قول اللّه: (اَ ی نَ مَا تَکُونُوا یَأتِ بِکُمُ اللّهُ جَمِیعاً اِن اللّهَ عَلَی کُلٍّ شَیءٍ قَدِیرٌ) [۱] فاِذا اجتمعت له هذه العدّد من اهل الاخلاص اظهر اللّه امره، فاذا کمل له العقد و هو: عشره آلاف رجل خرج باِذن اللّه، فلایزال یقتل اعداء اللّه حتّی یرضی عزّوجلّ قال عبدالعظیم: فقلت له: یا سیّدی! فکیف یعلم انّ اللّه قد رضی قال: یلقی فی قلبه الرحمه، فاًذا دخل المدینه اءخرج اللات والعزّی فأحرقهما.
←[۲]عبدالعظیم حسنی گفت: به حضرت جواد عرض کردم: من امیدوارم که آن «قائم» که زمین را پر از عدل و داد کند پس از آنکه از جور و ستم پر شده باشد از خاندان حضرت رسول اللّه، شما باشی حضرت فرمود: ای ابوالقاسم! ما اهل بیت همه قائم به امر خداوندیم و راهنمای دین او هستیم، لیکن آن قائم که خداوند بوسیله او جهان را از کفر و آلودگی و ظلم و جنایت پاک خواهد کرد، و جهان را پر از عدل و داد مینماید، کسی است که ولادت او از انظار مخفی میماند و شخص او از مردم پنهان میشود، و بردن نام او بر مردم حرام میگردد، آن حضرت با پیغمبر هم نام و هم کنیه است، وی آن شخصی است که زمین از برای او در هم پیچیده میگردد و هر دشواری برایش آسان میشود، یاران وی که به اندازه ی اصحاب بدر هستند در هر کجای دنیا باشند پیرامونش جمع میشوند، و تفسیر آیه ی شریفه ی (اَ ی نَما تَکُونُوا یَأتِ بِکُمُ اللّهُ جَمِیعاً اِن اَللّهَ عَلَی کُلٍّ شَی ءٍ قَدِیرٌ) در هر جایی که باشید خداوند همه شما را جمع میکند و پروردگار به همه چیز توانا است ناظر به این معنی است، هر گاه این عده که از اهل اخلاص اند اجتماعی کنند، خداوند امر او را اظهار خواهد نمود، وقتی که لشگریان آن حضرت که ده هزار نفرند بهم بپیوندند در این هنگام به فرمان و اذن پروردگار ظهور خواهد نمود، و دشمنان خداوند را خواهد کشت تا از وی راضی گردد، عبدالعظیم حسنی گوید: عرض کردم: آن بزرگوار از کجا میداند که خدا از وی راضی شده است فرمود: در دل وی رحمت و عاطفه ای پیدا میشود که حاکی از رضایت خداوند است و هرگاه داخل مدینه شود، لات و عزّی را از قبر بیرون میکند و میسوزاند.
ـ.....................
[۱]: ۳۱. البقره / ۱۴۸
[۲]: ۳۲. کمال الدین ۱ / ۳۶؛ الاحتجاج ۲ / ۲۴۹
بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌹🌹
#در هیاهوی جهان یاد توام مهدی جان❤️
#لبیک_یا_مهدی✋
#روزی حدوداً یک صفحه مطالعهٔ مهدوی
#کتاب_عبدالعظیم_حسنی_و_روایات_مهدویت
#صفحه10
#تا_امروز_۴جلدکتاب_یعنی_حدودا900ص_ازمعارف_مهدوی_را_مطالعه_کردیم_الحمدلله🙏
#لینک گروه در ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/754581712Cb26259c366
👇👇
سنگ باران کردن شیطان در زمان ظهور
۲. حدّثنا محمّد بن احمد الشیبانی (رضی عنه الله) قال: حدّثنا محمّد بن ابی عبداللّه الکوفی قال: حدّثنا سهل بن زیاد، عن عبدالعظیم بن عبداللّه الحسنی قال: سمعت ابا الحسن علی بن محمّد العسکری (علیهم السّلام) یقول: معنی الرجیم انّه مرجوم باللعن، مطرود من مواضع الخیر، لا یذکره مؤ من اِلاّ لعنه، و انّ فی علم اللّه السابق انّه اِذا خرج القائم (علیه السّلام) لایبقی مؤمن فی زمانه اِلاّ رجمه بالحجاره کما کان قبل ذلک مرجرماً باللعن. [۱]
از عبدالعظیم حسنی (علیه السّلام) رسیده است که گفت از حضرت هادی (علیه السّلام) شنیدم که میفرمود: مقصود از «رجیم» از رحمت و آمرزش دور شدن و از درگاه خداوند رانده گردیدن، و از منبع فیض طرد شدن است، هیچ مؤمنی او را بیاد نمی آورد مگر بالعن و نفرت، و از علم خداوند گذشته که هرگاه ولی عصر ظهور نماید همه ی مؤمنین زمان آن حضرت، شیطان را سنگ باران خواهند کرد، همان طور که پیش از او بالعن و نفرین رانده شده بود.
ـ................
[۱]:معانی الاءخبار ص۱۳۹،باب معنی الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌹🌹
#در هیاهوی جهان یاد توام مهدی جان❤️
#لبیک_یا_مهدی✋
#روزی حدوداً یک صفحه مطالعهٔ مهدوی
#کتاب_عبدالعظیم_حسنی_و_روایات_مهدویت
#صفحه11
#تا_امروز_۴جلدکتاب_یعنی_حدودا906ص_ازمعارف_مهدوی_را_مطالعه_کردیم_الحمدلله🙏
#لینک گروه در ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/754581712Cb26259c366
👇👇
نامه نبوی - علوی
۳. محمّد بن علی بن الحسین قال: ......عن عبدالعظیم بن عبداللّه الحسنی، عن علی بن الحسن بن زید بن الحسن بن علیّ بن ابی طالب قال: حدّثنی عبداللّه بن محمّد بن جعفر، عن ابیه عن جدّه انّ محمّد بن علی باقر العلم (علیه السّلام) جمع ولده و فیهم عمّهم زید بن علی، ثمّ اخرج کتاباً اِلیهم بخطّ علی و اِملاء رسول اللّه (صلّی اللّهُ علیه و آله و سلّم) مکتوب فیه .......... اُخرج منه الداعی اِلی سبیلی، والخازن لعلمی «الحسن» واکمل ذل بابنه «م ح م د» رحمه للعالمین، علیه کمال موسی و بها عیسی و صبر ایّوب، فیذلّ اولیائی فی زمانه، وتتهادی روِ وسهم کما تتهادی روِ وس الترک والدیلم، فیقتلون، ویحرقون و یکونون خائفین، مرعوبین وجلین، تصبغ الارض بدمائهم، ویفشو الویل والرنّه فی نسائهم، اولئک اولیائی حقّاً، بهم ادفع کل فتنه عمیاء حندس، وبهم اکشف الزلازل، وادفع الاصار والاغلال، اولئک علیهم صلوات من ربّهم و اولئک هم المهتدون.
قال عبدالعظیم: ....... [۱]
ترجمه←←عبداللّه بن محمّد بن جعفر از پدرش و او از جدش روایت کرده که حضرت باقر (علیه السّلام) فرزندان خود را پیرامونش جمع نمود و در میان آنها عمّ آن حضرت زید بن علی هم بود، پس از آن حضرت باقر (علیه السّلام) کتابی را بیرون آورد که به خط امیرالمؤ منین (علیه السّلام) و املاء حضرت رسول (صلّی اللّهُ علیه و آله و سلّم) بود، و در آن کتاب مطالب ذیل نوشته شده بود بسم اللّه الرحمن الرحیم این کتابی است از خداوند توانا و درستکار به سوی محمّد که نور او و سفیر او و حجاب او و رهنمای اوست، این نامه را جبرئیل امین از نزد خداوند جهانیان فرود آورده:
ای محمّد! نامهای مرا بزرگ بشمار و از نعمتهای من سپاسگزاری کن، منم خدایی که جز من معبودی نیست، شکنندهٔ پشت ستمگران و عزّت دهندهٔ ستمدیدگان، و قاضی و حاکم روز رستاخیزمنم. خداوندی که جز من معبودی نیست، هر کس غیر از احسان من از دیگری امیدوار باشد، و یا غیر از عدل من از دیگری بترسد او را عذابی دهم که احدی را مانند آن عذاب نکرده باشم اکنون مرا عبادت کن و بر من توکل نما. پیغمبری را مبعوث نمی کنم مگر اینکه در هنگام انقضای زمان او برایش وصیی قرار میدهم، و من تو را بر همه پیغمبران برتری دادم و وصیّت را نیز بر سایر اوصیاء برگزیدم، و تو را گرامی داشتم به دو فرزندت حسن و حسین که دو شیر بچه اند، حسن را بعد از گذشتن زمان پدرش معدن علم خود قرار دادم، و حسین را گنجور وحی خویش ساختم و او را به شهادت گرامی داشتم، و عاقبت کار او را به سعادت ختم نمودم، او افضل شهداء است و بلندترین مقام را در میان آنها دارد، کلمه ی تامه و حجّت بالغه خود را در نزد او گذاشتم، بوسیله عترت او جزا میدهم و عقاب میکنم اولین آن عترت «علی» است که پیشوای عبادت کنندگان و زینت دوستان گذاشتهام هست، و فرزندش «محمّد» که همنام جدش میباشد،شکافندهٔ علم و معدن حکمت من است، زود است که مردم دربارهٔ «جعفر» به شک افتند و هلاک گردند، کسی که وی را تکذیب کند گویا مرا تکذیب کرده است، و من جایگاه جعفر را گرامی خواهم داشت، و او را بوسیله شیعیان و دوستان و پیروانش خوشنود خواهم ساخت. پس از وی به «موسی» فتنهٔ تاریک و ظلمانی نازل خواهد شد، رشته تقدیراتم بریده نمی شود و برهانم پنهان نمی ماند و دوستانم از جام پری سیراب میگردند، هر کس یکی از آنها را انکار نماید به نعمت من ناسپاسی کرده، هر که آیه ای از کتاب مرا جا به جا کند بر من دروغ بسته، وای بر مفترین و منکرین. در این هنگام که زمان «موسی» منقضی شود، بنده و دوست و برگزیدهام «علی» که ولی و یاری کننده ی من است خواهد آمد، کسی که سنگینیهای نبوّت را بر دوش او میگذارم و او را به قوّت و نیرو در حمل اعباء(سنگینی) رسالت آزمایش میکنم، او را دیوی سرکش و خودپرست خواهد کشت، و در شهری که بنای آن بدست بنده صالح گذاشته شده در نزد بدترین مخلوقات من دفن خواهد گردید. گفتارم ثابت است او را بوسیله فرزندش «محمّد» که جانشین و وارث علم و دانش اوست مسرور خواهم ساخت، او معدن علم و محلّ اسرار و بر مخلوقاتم حجّت است، هیچ بنده ای به او ایمان نیاورد مگر اینکه بهشت را جایگاه او قرار خواهم داد، و او را در هفتاد نفر از خویشاوندانش که آتش جهنّم بر آنها لازم شده باشد شفیع خواهم ساخت.
فرزند او «علی» را که دوست و یاری کننده من است عاقبت کارش را به سعادت و خوشبختی پایان میدهم و او را گواه در میان مردمان و امین در وحی خود قرار خواهم داد و از وی دعوت کننده به طریقم و خازن علم خود «حسن» را بیرون خواهم آورد، و او را به فرزندش «م ح م د» که وسیله آمرزش برای جهانیان است تکمیل خواهم نمود. در این فرزند کمال موسی و بهاء عیسی و صبر ایوب نهفته است، در زمان او دوستانم خوار خواهند شد و سرهای آنها را به یکدیگر هدیه خواهند داد همان طور که سرهای ترک و دیلم را به هم هدیه میدادند، اینان کشته میشوند و سوخته میگردند، آنان همواره ترسان، مرعوب و اندیشه مند هستند، زمین به خون اینها رنگین میشود، فریاد و ناله و بانگ و شیون از زنان آنها بلند است، و اینها از دوستان واقعی من هستند، بوسیله اینها هر فتنه تاریک و ظلمانی را دفع خواهم ساخت، و به خاطر اینها زلزلهها را برطرف میکنم و سختیها و ظلمها را بر میدارم، این دسته از مردم مشمول رحمت خداوند بوده و صلوات او شامل حال آنها میباشد و اینان هدایت شده هستند.
در پایان حدیث عبدالعظیم فرمود: از محمّد بن جعفر تعجّب است پس از اینکه این حدیث را از پدرش شنید و آن را از برای مردم بازگو کرد، به گفتار او توجهی نکرد و خروج نمود، این از اسرار پروردگار است، او را از نااهلان نگهدارید.
ـ..................
[۱]:کمال الدین، ب ۲۸، ح ۳
🍃مراسم بمناسبت دهه اول محرم ١۴۴۵🍃
⚜سخنران: حجت الاسلام آمیخته
⚜بانوای: کربلایی سید مهدی هاشمی
⏰زمان: از سه شنبه ٢٧ تیرماه به مدت ١٠ شب ساعت ۲۰:١٠
🕌مکان: خیام ۴٠ مسجد حضرت محسن علیه السلام
#لطفا_اطلاع_رسانی_کنید
🍃🍃🍃🍃🍃
مشارکت در ثواب مجالس اهل بیت علیهم السلام
💳شماره کارت:
5029087001441800
#بفکر_آخرتت_باش
🍃🍃🍃🍃🍃
هیئت فرهنگی مذهبی بیت الحسن علیه السلام
واحد برادران
🆔 @beytolhasania
واحد خواهران
🆔 @khbeytolhasania
واحد نوجوانان
🆔 @nobeytolhasania
پایگاه شهدای هفت تیر
🆔 @shohadaehaftetir
بسم الله الرحمن الرحیم🌹🌹🌹
#در هیاهوی جهان یاد توام مهدی جان❤️
#لبیک_یا_مهدی✋
#روزی حدوداً یک صفحه مطالعهٔ مهدوی
#کتاب_عبدالعظیم_حسنی_و_روایات_مهدویت
#صفحه16
#تا_امروز_۴جلدکتاب_یعنی_حدودا906ص_ازمعارف_مهدوی_را_مطالعه_کردیم_الحمدلله🙏
حدّثنا علی بن احمد بن موسی الدقّان (رضی عنه الله) وعلی بن عبداللّه الورّاق جمیعاً قالا: حدّثنا محمّد بن هارون الصوفی قال: حدّثنا ابو تراب عبیداللّه بن موسی الرویانی، عن عبدالعظیم ابن عبداللّه الحسنی قال: دخلت علی سیّدی علی بن محمّد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمّد بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب (علیهم السّلام) فلمّا بصر بی قال لی: مرحباً بک یا اباالقاسم، انت ولیّنا حقّاً قال: فقلت له: یابن رسول اللّه! اِنّی اُرید ان اعرض علی دینی، .........
ثمّ انت یا مولای فقال علی (علیه السّلام): و من بعدی الحسن ابنی، فکیف للنّاس بالخلف من بعده قال: قلت، وکیف ذاک یا مولای قال: لاِنّه لایُری شخصه، ولا یحلّ ذکره باسمه حتّی یخرج فیملا الارض قسطاً وعدلاً کما مُلئت ظلماً وجوراً قال: فقلت: اقررت، واقول انّ ولیّهم ولیّ اللّه، وعدوّهم عدوّ اللّه، وطاعتهم طاعه اللّه، ومعصیتهم معصیه اللّه، اقول انّ المعراج حقّ، والمسأله فی القبر حقّ، و انّ الجنّه حقّ، و النّار حقّ، والصراط حقّ، و المیزان حقّ، وانّ الساعه آتیه لاریب فیها، وانّ اللّه یبعث من فی القبور، واقول انّ الفرائض الواجبه بعد الولایه الصلاه، والزکاه، والصوم، والحج، والجهاد، والامر بالمعروف و النهی عن المنکر فقال علی بن محمّد (علیهماالسّلام): یا ابا القاسم! هذا واللّه دین اللّه الذی ارتضاه لعباده فاثبت علیه، ثبّتک اللّه بالقول الثابت فی الحیاه الدنیا وفی الاخره. [۱] عبدالعظیم حسنی فرمود: بر آقا و مولای خود علی بن محمّد (علیهماالسّلام) وارد شدم، چون نظر آن حضرت بر من افتاد، فرمود: مرحبا ای ابوالقاسم! تو حقّا از دوستان ما هستی عبدالعظیم گفت: عرض کردم: ای پسر پیغمبر! میل دارم عقائد دینی خود را بر شما عرضه بدارم، اگر مورد پسند باشد بر او ثابت باشم تا به لقای خداوند برسم امام (علیه السّلام) فرمود: عقائد خود را اظهار نما گفت: عرض کردم: من معتقدم خدا یکی است و مانند او چیزی نیست، و از دو حدّ ابطال و تشبیه بیرون است، خداوند جسم و صورت و عرض و جوهر نیست، بلکه پروردگار اجسام را جسمیّت داده و صورتها را تصویر فرموده، و اعراض و جواهر را آفریده است، او خداوند همه چیز و مالک و محدث اشیاء است. عقیده دارم محمّد (صلّی اللّهُ علیه و آله و سلّم) بنده و فرستاده ی او، خاتم پیغمبران است، و پس از وی تا روز قیامت پیغمبری نخواهد بود، شریعت وی آخرین شرایع بوده و پس از او دینی و مذهبی نخواهد آمد. عقیده ی من درباره ی امامت این است که امام بعد از حضرت رسول(صلّی اللّهُ علیه و آله و سلّم) امیرالمؤ منین علی بن ابی طالب (علیه السلا م) است، بعد از او حسن، پس از وی حسین و علی بن الحسین و محمّد بن علی و جعفر بن محمّد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمّد بن علی (علیهم السّلام)، بعد از اینها امام مفترض الطاعه شما هستید در این هنگام حضرت هادی (علیه السّلام) فرمود: پس از من فرزندم حسن امام است لیکن مردم درباره ی امام بعد از او چه خواهند کرد؟
گوید: عرض کردم: ای مولای من! مگر جریان زندگی امام بعد از او از چه قرار است فرمود: امام بعد از فرزندم حسن شخصش دیده نمی شود و اسمش در زبانها جایز نیست ذکر گردد تا آن گاه که از پس پرده غیب بیرون شود و زمین را از عدل و داد پر نماید، همان طور که از ظلم و ستم پر شده باشد عبدالعظیم گفت: عرض کردم: به این امام غائب هم معتقد شدم و اکنون میگویم: دوست آنان دوست خدا، و دشمن ایشان دشمنان خدا هستند. طاعت آنان طاعت پروردگار و معصیت و نافرمانی از آنها موجب معصیت اوست. من عقیده دارم که معراج و پرسش در قبر و هم چنین بهشت و دوزخ و صراط و میزان حقند، و روز قیامت خواهد آمد و در وجود آن شکی نیست، و خداوند همه ی مردگان را زنده خواهد کرد، و نیز عقیده دارم که واجبات بعد از اعتقاد به ولایت و امامت عبارت اند از: نماز، زکات، روزه، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر در این هنگام حضرت هادی (علیه السّلام) فرمود: ای ابوالقاسم! به خدا سوگند این معتقدات شما دین خداست که برای بندگانش برگزیده، بر این عقیده ثابت باش خداوند تو را به همین طریق در زندگی دنیا و آخرت پایدار بدارد.
ـ......................
[۱]:الامالی للصدوق ۴۱۹؛ روضه الواعظین ۳۱؛ کفایه الاثر ۲۸۶