eitaa logo
شناخت صحنه
276 دنبال‌کننده
283 عکس
10 ویدیو
9 فایل
«شناخت صحنه» اولین عنصر لازم از عناصر چهارگانه طرح شده توسط رهبر انقلاب در تاریخ 98/3/1 جهت تحقق حرکت عمومی جوانان در گام دوم انقلاب می باشد. ارتباط با ما: @admin1442
مشاهده در ایتا
دانلود
ظهور آموزش عالی انقلاب فرهنگی یا انقطاع فرهنگی (استعمار علمی).pdf
307.4K
🔸متن پژوهش ظهور آموزش عالی انقلاب فرهنگی یا انقطاع فرهنگی ، شماره اول تا دهم تهیه شده در رسانه شناخت صحنه @shenakhte_sahne
شناخت صحنه
⚫️ #استعمار_علمی 🧠 شماره دهم 🎓درخت تو گر بار‌ دانش بگیرد، به زیرآوری چرخ نیلوفری را درختی که معکوس
⚫️ 🧠 شماره یازدهم ◾️ امیرکبیر، نمونه بومی غرب‌گزینی بجای غرب‌زدگی ✔️پیش از این درباره غرب‌گزینی ژاپنی‌ها قبل‌ از تسلیم در جنگ جهانی‌دوم نوشتیم و مدل موفق ژاپنی در مواجهه با غرب را با روشنفکری غرب زده ایرانی در دوره قاجار مختصرا مقایسه کردیم؛ در ادامه می‌خواهیم به یک نمونه نسبتا موفق ایرانی در دوره قاجار بپردازیم. ✔️ در برهه‌ای از تاریخ عباس‌میرزا افرادی با تجربه و کار کشته را با اهداف مشخصی مانند یادگیری صنعت چاپ، یادگیری کار در معدن و یادگیری آهنگری جدید ، عازم روسیه و اروپا کرده بود و امیر کبیر نیز علاوه بر تشکیل مدرسه‌ای فنی برای آموزش فنون یاد شده افرادی را برای یادگیری بلور سازی، تصفیه شکر، نجاری، چرم‌سازی و شمع‌سازی به روسیه فرستاد.(۱) ✔️امیر کبیر با توجه به تجربیات اعزام دانشجو صلاح دید که از فرستادن محصل به اروپا خودداری کند و "مدرسه ای به همان سبک و برنامه فرنگ با معلمان فرنگی در ایران ایجاد گردد، تا هم شمار زیادتری از ایرانیان بتوانند به تحصیلاتی بالاتر از سطوح مقدماتی بپردازند، هم از خرج زیاد و احیانا طمع ورزی کسانی مانند قولونل‌خان و غرض رانی و بدطینتی امثال جیمزموریه جلوگیری به عمل آید. برای این منظور از سال 1266 ش دست به کار ساختمان مدرسه گردید" (۲) 📍(۱) «کریمیان، مدارس جدید ایرانی از1286-1308» 📍(۲) «رئیس نیا ، ایران و جهان ، به نقل از: ایران و عثمانی در آستانه قرن بیستم ، ج 1 ، ص36» 🔻ادامه دارد... 🌐 🔘@shenakhte_sahne 🔘instagram.com/shenakh
شناخت صحنه
⚫️ #استعمار_علمی 🧠 شماره یازدهم ◾️ امیرکبیر، نمونه بومی غرب‌گزینی بجای غرب‌زدگی ✔️پیش از این دربار
⚫️ 🧠 شماره دوازدهم ◾️«دارالفنون» ترجمه‌ای بجا از «پلی‌تکنیک» فرانسوی ✔️ و بدین ترتیب دارالفنون نخستین نهاد علمی جدید ایران شد که نه در ادامه سنت علمی کشور بلکه در استقلال از آن و با تاسی از علوم نوین پدید آمد و در واقع تاسیس نهادهای علمی غیر دینی در تاریخ ایران آغاز می‌شود. ✔️با این همه آغاز به کار دارالفنون با رشته‌های فنی به خوبی نشان از تفکر امیرکبیر دارد. "دارالفنون" که ترجمه ای بجا از "پلی‌تکنیک" فرانسوی است، بر اساس دیدگاه خاص امیرکبیر در تجددشناسی و مسائل اساسی جامعه ایرانی در مواجهه با اقتضائات عصر جدید، محوریت خود را بر فنون و نه علوم و آن هم به طور عام و در جهت وارد کردن همه فنون غربی، بلکه کاملا معطوف به نیازهای ملی ایران و تشکیل عملی صنایع جدید قرار می‌دهد. ✔️ بنابراین واردات فنون غربی در دیدگاه امیر کبیر منطق مشخصی دارد. او بر اساس تحلیل کلان نیاز شناختی، صنایع نظامی، پزشکی جدید، و فنون ساخت راه و پل، و صنعت استخراج فلزات را مهارت های مورد نیاز کشور تلقی می‌کند و به جای واردات محصولات غربی یا حتی وارد کردن مستشاران خارجی، اقدام به ایجاد نهادی می‌کند که این فنون را به داخل کشور منتقل کند و طبقه‌ای از کارآموزان را برای به‌کارگیری این پدیده‌های جدید آموزش دهد، اما در نهایت دارالفنون به دلیل اینکه مانع استعمار و استبداد دانسته میشد، از سوی بدخواهان تضعیف شد. 📍کتاب استعمار و علم ، جورج والاهاکیس، 1398 🔻ادامه دارد... 🌐 🔘@shenakhte_sahne 🔘instagram.com/shenakh
هدایت شده از شناخت صحنه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ رسالت‌اندیشی رسانه‌ شناخت صحنه 🔆به مناسبت دومین سالروز دیدار ۹۸/۳/۱ 🎥چرا و کدام صحنه را درست بشناسیم؟ شناخت صحنه در حرکت عمومی «گام دوم انقلاب» 🇮🇷 🌐 @shenakhte_sahne http://instagram.com/shenakh
شناخت صحنه
#اینفوگرافیک #زنجیره_تواصی ⭕️ نظر به تاکیدات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر لزوم «توصیه به ب
🔰 (۱۸) 🔅امام خامنه‌ای: 🔷«تکلیف همه‌ی ما» 🔹 «هر که هستیم» 🔹 «هر جا هستیم» 🔶 {اسْتَعِينُوا بِاللَّهِ وَاصْبِرُوا} 🌐 🔘 @shenakhte_sahne 🔘 instagram.com/shenakhte_sahne
شناخت صحنه
🔰#زنجیره_تواصی (۱۸) 🔅امام خامنه‌ای: 🔷«تکلیف همه‌ی ما» 🔹 «هر که هستیم» 🔹 «هر جا هستیم» 🔶 {اسْتَعِينُ
🔰 (۱۹) 🔅امام خامنه‌ای: 🔻 آدم بی‌بصیرت ▪️دوست را نمی‌شناسد ▪️دشمن را نمی‌شناسد ◼️جهادش هم اشتباهی در می‌آید. 🌐 🔘 @shenakhte_sahne 🔘 instagram.com/shenakhte_sahne
🔰 (۲۰) 🔆امام خامنه‌ای: 🔰 امام رحشه‌ای از آن چشمه فیاض بود 🔰اول مومن به این راه 🔰ازهمه قلبش سرشارتر 🔰عظمت کار و الزامات را می‌فهمید 🔰با توکل به خدا محکم ایستاد 🔰جوانان این ملت با ایستادگی او ایستادگی پیدا کردند؛ 🏳️وقتی که این «چشمه‌ی صبر و سکینه» لبریز و سرازیر شد، آحاد مردم را هم فرا گرفت. 🇮🇷 🌐 🔘 @shenakhte_sahne 🔘 instagram.com/shenakhte_sahne
شناخت صحنه
⚫️ #استعمار_علمی 🧠 شماره دوازدهم ◾️«دارالفنون» ترجمه‌ای بجا از «پلی‌تکنیک» فرانسوی ✔️ و بدین ترتیب
⚫️ 🧠 شماره سیزدهم ◾️سنت دارالفنونی و یک نقد مهم ✔️بنابراین در سنت دارالفنونی با توجه جدی به دو عنصر «فن» و «نیازهای علمیِ ملی» هدفِ «انتقال فنون» و «تربیت اهل فن کارآشنا» دنبال می‌شود. ✅ با‌ این‌حال نکته‌اساسی در سنت دارالفنونی نوعی بی‌توجهی فراگیر به ابعاد و لایه‌های نظری و فرهنگی علوم و فناوری جدید است که در نتیجه نگاه صرفا ابزاری و مهارتی به غرب و علل پیشرفت آن،باعث شده بود به ضرورت تعامل میان دستاوردهای غربی و سنت معرفتی و فرهنگی بومی میزبان بی اعتنایی شود.موضوعی که شاید تا امروز کمابیش گریبانگیر مواجهه ایرانیان با غرب است. ✔️دارالفنون امیرکبیر سال‌ها اولین نسل‌های دانش‌آموختگان علوم و فنون جدید را وارد جامعه ایران کرد و پایه‌گذار نظام آموزش‌عالی‌سنتی‌ایران بود که هشتاد سال بعد منجر به تشکیل «هنرسرای عالی فنی تهران» شد و خود بعدها پایه تشکیل دانشگاه علم‌وصنعت‌ایران و دانشگاه امیرکبیر به وسیله مهندس‌حبیب نفیسی،با کمک آلمانی‌ها پیش از دهه‌چهل‌شمسی شد. نفیسی خود فارغ‌التحصیل دارالفنون بود و به خرج ارتش برای ادامه تحصیل به اروپا رفت و با اخذ مهندسی فنی با درجه افسری به ایران بازگشت و رئیس کارخانه مهمات‌سازی شد. ✔️از سویی دیگر هنرستان‌ها و دانشگاه علمی‌کاربردی را باید بخشی از سنت دارالفنونی در ایران دانست.در واقع مطابق همین سنت دارالفنونی است که دانشگاه پلی‌تکنیک دانشجویان خود را با عنوان «مهندس عملی» فارغ‌التحصیل می‌کرد. 📍کتاب استعمار و علم ،جورج والاهاکیس،1398 🔻ادامه دارد... 🌐 🔘@shenakhte_sahne
شناخت صحنه
#اینفوگرافیک #زنجیره_تواصی ⭕️ نظر به تاکیدات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر لزوم «توصیه به ب
🔰 (۲۱) ◽️ من این‌ها را می‌شناسم ▫️دوره‌ی کودکی این‌ها را دیدم ▫️دوره‌ی بزرگی این‌ها را هم دیدم 🚩 این‌ها به قرآن اعتقادی ندارند.🚩وقتی در تنگنا گیر می‌کنند🚩قرآن را مطرح می‌کنند.🚩 ▪️من ۴۲ سال است که با این افراد..مراوده دارم ▪️با این‌ها کار کرده‌ام ◾️می‌شناسم آدم‌ها را 🌐 🔘 @shenakhte_sahne 🔘 instagram.com/shenakhte_sahne
شناخت صحنه
⚫️ #استعمار_علمی 🧠 شماره سیزدهم ◾️سنت دارالفنونی و یک نقد مهم ✔️بنابراین در سنت دارالفنونی با توجه
⚫️ 🧠شماره‌چهاردهم ◾️تاسیس دانشگاه‌تهران مقابل سنت‌علمی‌ایران ✔️اما تاسیس دانشگاه‌تهران در سال ۱۳۱۳به عنوان اولین نهادی که به طور مشخص نام دانشگاه را در ایران گرفت نه در ادامه سنت دارالفنون امیرکبیر،که باید در ادامه سنت آموزش‌عالی‌جدید در ایران یعنی«سنت مدارس جدید»مانند«دانش سرای عالی»،«مدرسه عالی سپهسالار»،«مدرسه سیاسی»،«مدرسه حقوق»،«مدرسه فلاحت»،«مدرسه مستظرفه»و...تلقی کرد. ✔️مدارس جدیدی که در عرض و به تعبیری در مقابل سنت علمی‌ایران پدیدار شدند و به وسیله رجال منورالفکر نهضت‌مشروطه‌ایران،که بعدها کرسی‌های مهم حکومت پهلوی را در اختیار گرفتند تاسیس شدند. ✔️شورای تشکیل دانشگاه تهران متشکل از دکتر عیسی‌صدیق(رئیس وقت دانش سرای عالی/موسس دانشگاه)،حجت‌الاسلام سیدنصرالله‌تقوی(مدرس مدرسه عالی سپهسالار و از چهره های نهضت مشروطه) دکتر بدیع الزمان فروزانفر (معاون مدرسه عالی سپهسالار/اولین رئیس دانشکده معقول و منقول)، دکتر غلامحسین‌رهنما(معلم ریاضیات دارالفنون و دانش‌سرای‌عالی/اولین‌رئیس دانشکده فنی) علی‌اکبر دهخدا(رئیس وقت مدرسه‌حقوق/اولین‌رئیس‌دانشکده حقوق‌وعلوم‌سیاسی) دکتر لقمان‌الدوله‌ادهم(رئیس مدرسه‌طب‌دارالفنون/اولین رئیس‌دانشکده‌پزشکی) و‌ چند‌نفردیگر از رجال تحصیل کرده مشروطه‌خواه بود که همگی از صاحب‌منصبان این مدارس بودند. ✔️در عمل دانشگاه‌تهران از ادغام همین مدارس جدید زیر نظر محمد‌علی فروغی، نخست وزیر و علی‌اصغر حکمت وزیر معارف تاسیس شد. 📍کتاب استعماروعلم،جورج والاهاکیس،1398 🔻ادامه دارد... 🌐 🔘@shenakhte_sahne
شناخت صحنه
#اینفوگرافیک #زنجیره_تواصی ⭕️ نظر به تاکیدات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر لزوم «توصیه به ب
🔰 🔹ویژه فرمایشات امام‌خامنه‌ای به مناسبت سی‌ودومین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) 🚩 «تک تک آحاد مردم خودشان را موظف بدانند که علاوه بر این‌که در انتخابات شرکت می‌کنند دیگران را هم دعوت کنند به شرکت در انتخابات» 🔷 « این تواصی به حق است..این وظیفه است و این کار را انجام بدهند» 🌐 🔘 @shenakhte_sahne 🔘 instagram.com/shenakhte_sahne